بازدید 13431
مرور روزنامه‌های پنجشنبه ۲۰ بهمن

متاسفانه به تحریم عادت کرده‌ایم / سفر گروسی و فرصتی مناسب / برآورد احتمالی کسری بودجه سال آینده

تلنگر جدی به مسئولان درباره زلزله احتمالی تهران، زوایای پنهان طرح مولدسازی، اصرار واشنگتن، انکار پکن، شکایت ایران علیه آمریکا به دلیل زمین‌گیری هواپیما‌های برجامی، حرکتی برای صفر کردن کسری بودجه، «دارورسان» در تعقیب خصوصی‌ها، بورس در انتظار خبر خوش و گسل‌سازی از اختلاف ممنوع! از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۶۳۲۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۴ 09 February 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه های امروز پنجشنبه ۲۰ بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که بیانات رهبر انقلاب در دیدار صدها تن از فرماندهان و کارکنان نیرو و پدافند هوایی ارتش، ادامه تحلیل و نقد طرح مولدسازی و کارنامه یک ساله دستور خودرویی رئیسی در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

 

در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور می کنیم؛

 

سفر گروسی و فرصتی مناسب

سیدجلال ساداتیان، سفیر اسبق ایران در بریتانیا طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با تیتر سفر گروسی و فرصتی مناسب نوشت: ايران در گذشته شروطي را براي احياي برجام گذاشته بود. از جمله اينکه تمامي مسائل پادماني و فراپادماني بين ايران و آژانس بسته شود آنگاه مذاکرات براي گام نهايي يعني بازگشت به برجام ادامه يابد. البته ايران بر رفع تحريم‌هاي سپاه تاکيد داشت که اعلام شد تحريم سپاه مربوط به مباحث هسته‌اي نيست. آژانس در مورد سه سايت سوالاتي داشت که گويا اين سه سايت نظامي بود و ايران اجازه بازديد از آنها را نمي‌دهد اما آنها مدعي بودند که گزارش‌هايي در مورد رگه‌هايي از اورانيوم در اين سايت‌ها دريافت کرده‌اند. البته پرونده‌هايي در مورد در اختيار نگذاشتن موارد ضبط شده از سايت‌هاي ايران که فيلم آن در اختيار آژانس قرار نگرفته هم وجود دارد. از سوي ديگر درخواست‌هايي در مورد فعاليت فردو وجود دارد.

اين سري از مسائل از چالش‌هاي موجود و حل نشده باقي مانده است و با اتفاق افتادن جنگ اوکراين و برخي اتهام‌ها مبني بر اينکه روس‌ها با توسل به پهپادهاي ايران به اوکراين حمله کرده‌اند، شرايط براي احياي توافق هسته‌اي با توجه به اينکه اروپايي‌ها عملا در جنگ پشت اوکراين را گرفتند، سخت‌تر شد. از اين منظر مشکلات در احياي برجام با وساطت اروپايي‌ها حل نشد و با واکنش‌هايي که بعد از جريان‌هاي اخير در داخل ايران اتفاق افتاد به اضافه موضوع اوکراين، تحولات جديدي در پرونده هسته‌اي ايران به وجود آمد. از جمله اينکه اروپايي‌ها تصميماتي در ارتباط با تحريم ايران و فراخواندن اتباع خود از تهران گرفتند. از اين منظر ايران بايد به سمت ايجاد راهکارهايي براي توافق با آژانس براي حل و فصل مسائل باقي مانده باشد تا از شرايط کنوني خارج شده و وضعيت براي احياي برجام در آينده نزديک فراهم شود. از اين منظر شايد بتوان سفر آقاي گروسي به تهران را براي مذاکرات فني و حل و فصل برخي از پرونده‌هاي باقي مانده مثبت ارزيابي کرد زيرا نبايد اجازه داد بر عمق شکاف بين ايران و آژانس افزوده شود.

البته سفر آقاي گروسي در چه زمينه‌اي خواهد بود و قرار است دقيقا چه مسائلي مورد حل و فصل قرار گيرد و چه موضوعاتي قرار است در مذاکره با وي مورد بحث قرار گيرد تا مسائل حل نشده بين ايران و آژانس حل شود، مشخص نيست و تنها در اين زمينه حدس و گمان‌هايي صورت مي‌گيرد. با اين وجود بايد از اين سفر کمال استفاده صورت گيرد و گام‌هايي براي برداشته شدن برخي موانع بين ايران و آژانس در سطح سياسي و فني برداشته شود. نبايد اجازه داد بر حجم چالش‌هاي بين ايران و آژانس افزوده شود و بايد کوشيد در سفر اخير برخي موانع اتمام و بسته شدن پرونده ايران در آژانس برداشته شود.

متاسفانه به تحریم عادت کرده‌ایم

«جهان‌صنعت» طی یادداشتی در شماره امروز خود با تیتر متاسفانه به تحریم عادت کرده‌ایم نوشت: روزهایی بود که ایران ۱۴ درصد سهم صادرات نفت اوپک را در اختیار داشت و امیدوار بود با افزودن بر ظرفیت تولید نفت خام سهم بیشتری از صادرات اوپک را در اختیار بگیرد. اما متاسفانه به دلیل ادامه و تشدید تحریم‌ها حالا به جایی رسیده‌ایم که با خرسندی می‌گوییم نفت ایران را به صورت قاچاق صادر می‌کنیم و پول آن را نیز در اختیار می‌گیریم. متاسفانه همین یک مورد اثربخشی تحریم دومینویی از دردسر برای کسب‌وکار و معیشت مردم فراهم کرده است که این روزها شاهد آن هستیم.

متاسفانه ایران با زندگی در تحریم فرصت توسعه بنادر و جزیره‌های خود را به سود برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و نیز کشورهای همسایه از دست داده است. ایران می‌توانست با استفاده از سرمایه‌های بین‌المللی بند چابهار و منطقه مکران را به‌گونه‌ای توسعه دهد که پیش‌برنده توسعه سرزمین باشد. جزیره‌های کیش و قشم نیز بدون توسعه، زندگی ساکتی دارند و در برابر جبل علی توسعه‌یافته شده و می‌شود. این رخداد غم‌انگیز در برابر دیدگان میلیون‌ها ایرانی رخ داده و سهم تحریم در آن بالا بوده است.

ایران روزی می‌توانست در جاده ابریشم قدیم و جدید سهم و نقش ممتازی داشته باشد اما متاسفانه به دلیل تحریم‌های گسترده‌ای که در این چند دهه با آن مواجه شده، ترکیه ‌هاب گازی منطقه شد و ایران که دارای منابع عظیم گاز است، از دایره بیرون مانده است. ایران علاوه بر این دیگر توانایی ندارد همانند گذشته محل عبور میلیون‌ها کالا از مرزهای زمینی و راه‌آهن باشد و به این ترتیب یکی از مزیت‌های ایران به دلیل تحریم‌های گسترده در معرض نابودی قرار دارد. تحریم‌های گسترده اقتصادی ایران از سوی غرب، دولت‌ها را ناگزیر کرده است که برای بقای خود و دیگر نهادها از کیسه شهروندان خرج کنند و با بهره‌برداری از منابع انسانی به شکل ناکارآمد ایرانیان نخبه را فراری دهد.

تحریم‌های ادامه‌دار و سختگیری‌های دولت‌ها موجب شده است که علاوه بر کوچ نخبگان شاهد کوچ متخصصان نفت وگاز و بهداشت و درمان و نیز اساتید دانشگاهی باشیم و ایران از سرمایه‌های انسانی ورزیده تهی شود.

عادت کردن به زندگی با تحریم شاید برای سیاستمداران و صاحبان قدرت که انگیزه مبارزه با امپریالیسم و استکبار جهانی دارند خوشایند باشد و آنها با توجیه‌های سیاسی این راه را ادامه دهند، اما واقعیت این است که این عادت برای ایرانیان بسیار زیان‌آور بوده و از این وضعیت دل خوشی ندارند.

 

برآورد احتمالی کسری بودجه سال آینده

وحید عظیم‌نیا طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه جوان با عنوان برآورد احتمالی کسری بودجه سال آینده نوشت: موضوع کسری بودجه معمولاً یکی از بحث‌های مهم فصول بودجه است که هر سال مطرح می‌شود و غالباً هم اعداد مختلفی از سوی افراد مطرح می‌شود، چه آنکه دولت به عنوان متولی تنظیم لایحه بودجه معمولاً به نبود کسری بودجه معتقد است، اما خبرگان با استناد به عملکرد بودجه سال‌های قبل، وجود کسری بودجه را مطرح می‌کنند. امسال نیز چنین بحثی مطرح است.

در حالت ایده‌آل دولت باید بتواند هزینه‌های جاری‌اش در بودجه سال آینده (هزارو ۴۵۴ همت) را با درآمد‌های جاری تأمین کند، چراکه هر دو از نوع پایدار هستند و نمی‌توان برای جبران هزینه پایدار از درآمد نوسانی و نامشخص نفتی یا فروش دارایی استفاده کرد. استقراض با اوراق بدهی هم که نوعی کسری است، دولت صرفاً به تعویق می‌اندازد. بر اساس لایحه دولت صرفاً ۹۷۸همت از هزارو ۹۸۴ همت درآمد دولت از منابع جاری تأمین می‌شود. این منابع عمدتاً شامل درآمد‌های مالیاتی گمرک و درآمد حاصل از مالکیت شرکت و معادن و فروش کالاست. کسری درآمد‌های جاری نسبت به هزینه‌های جاری معمولاً کسری عملیاتی نامیده می‌شود که در لایحه به بزرگی ۴۷۶همت است و نسبت به سال جاری رشد ۵۷‌درصدی را نشان می‌دهد. هرچند دولت اعلام کرده است در سال جاری با کسری بودجه مواجه نخواهد شد، اما عدم‌تخصیص کامل بودجه تملک دارایی سرمایه‌ای و بودجه بخش اشتغال در کنار فروش بالاتر اوراق بدهی حاکی از عدم‌تحقق منابع پیش‌بینی شده در بودجه است. این موضوع در دو گزارش چهارماهه و شش ماهه تفریغ بودجه هم قابل ردیابی است.

در صورتی که عملکرد دولت در نیمه دوم سال مشابه نیمه نخست باشد، رشد منابع در لایحه بودجه سال آینده بسیار قابل توجه خواهد بود و تحقق آن در بخش‌هایی دور از انتظار است.

با توجه به تورم ۴۵‌درصدی سال جاری و رشد اسمی قیمت‌ها و درآمد بخش‌های حقیقی، حقوقی و همچنین گسترش پایه‌های مالیاتی رشد ۵۳‌درصدی این بخش منطقی است و به احتمال بالا به صورت کامل محقق خواهد شد.

با توجه به تکالیف قانونی سیاستگذار پولی برای مؤسسات مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری به منظور تخصیص بخشی از منابع آن‌ها به خرید اوراق دولتی احتمال کسری بودجه از این ناحیه بسیار کم خواهد بود. عملکرد دولت‌ها در سال‌های اخیر هم مؤید این مطلب است. از سوی دیگر تأمین منابع برای بازخرید و پرداخت سود اوراق سررسیدشده با نرخ کمتر از تورم از محل فروش اوراق جدید از منطق اقتصادی برخوردار است.

با وجودی که رشد ۲۱‌درصدی منابع گمرکی نسبت به قانون سال جاری معقول به نظر می‌رسد، اما نسبت به عملکرد دولت رشد ۲۸۰‌درصدی را نشان می‌دهد. با وجود عملکرد نزدیک به صفر دولت‌ها در تحقق منابع حاصل از فروش دارایی‌های منقول و غیرمنقول در سال‌های اخیر این بند در لایحه بودجه با رشد ۲۲۴‌درصدی به ۱۰۷همت رسیده است که به احتمال زیاد محقق نخواهد شد.

به جز سال۱۳۹۹ تمام دولت‌ها در واگذاری سهام شرکت‌های تحت تملک خود با مشکل مواجه بودند و عملکرد دو سال۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هم مؤید همین مطلب است که ضمن عرضه بسیار کمتر از تعهدات، بودجه درآمد حاصل از فروش سهام هم به صورت اقساطی دریافت می‌شود، در صورت عدم‌ تغییر رویه دولت در واگذاری شرکت‌ها و سهام دولت حداقل نیمی از منابع ۱۰۶همتی این بخش قابل تحقق نیست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۰
بخاطر منافع و خوش امد یک تعداد سهامدار بورس مثل اب خوردن پا روی تصمیم چندروز قبلشان گذاشتند
این یکی از آفت های بزرگ است عدم ثبات و وجود مراجع متعدد وموازی در تصمیم گیری وتغییرات پی درپی مصوبات
کدوم کشور رو در دنیا سراغ دارید که ۴۰ سال تورم دو رقمی داشته باشه واقعا رقم عجیبیه و بعد از ۴۰ سال تورم سه رقمی و رشد اقتصادی یک و دو درصد ایران اگر هنوز سر پا مونده به خاطر منابع نفت و گاز بود و دیدیم با تحریم های از سال ۹۶ همین ستون پایه اقتصادی رو هم از دست داد و ارزش پول ملی اون از دلاری ۳ هزار تومان به دلاری ۴۶ هزار تومان رسید واقعا یه نفر یا باید بسیار خوشبین یا .... باشه که در این شرایط حرف از پیشرفت بزند ایران در نقطه غروب اقتصادی قرار دارد
روزنامه جهان صنعت در مقاله خود به مزایای اقتصادی ای اشاره کرده که در اثر تحریم ها از دست رفت، درست است که تحریم بد است و باعث کندی رشد اقتصادی می شود ولی باید ریشه یابی کرد که علت تحریم ها چیست و مقصر کیست؟
مقصر اصلی آمریکا است که به دلیل وابستگی بسیاری از کشورهای منطقه، چشم دیدن کشوری مستقل، خودکفا و پیشرفته را ندارد زیرا اگر چنین قدرت نوظهوری در منطقه شکل بگیرد نظم جهانی آنها برای چپاول ثروت های خدادادی منطقه (نفت، گاز، مس، زغال سنگ، اورانیوم و ...) بهم می ریزد و چه بسا سایر کشورهایی که در وابستگی آنها "بله قربان، چشم قربان" می گویند یا به اصطلاح خودشان"گاو شیرده" هستند، کمی به خود آمده و از وابستگی غرب به رهبری آمریکا، خارج شده و راه استقلال، پیشرفت، بومی سازی و ... را در پیش بگیرند و اگر چنین تحولاتی در منطقه شکل بگیرد راه بر غارت و چیاول گری آنها، بیش از بیش بسته می شود و لذا آمریکا و هم پیمانان غربی اش از بیم چنین تحولاتی با دلایل واهی و با ابزار تحریم و تهدید جلوی رشد و شکوفایی کشورهای مستقل منطقه را گرفته اند.
مگر در سال ۲۰۱۵ و بر مبنای مفاد برجام توافق صورت نگرفت، چرا آمریکا در اردیبهشت ۹۷ بر خلاف قوانین بین الملل و به صورت یکجانبه از برجام خارج شد؟ مگر دلیلی جزء این دارد که تنها پس از چند سال از اجرای برجام و در سال ۹۶ ایران جزء ۱۰ کشور برتر دنیا از نظر رشد اقتصادی در آن سال لقب گرفت و ترامپ از بیم چنین پیشرفتی و ادامه آن در آینده، با ادعای این که توافق برجام هیچ مزایای خاصی برای آمریکا ندارد، یکجانبه از توافق خارج شد و برجام را بدترین توافق قرن آمریکا نامید و با وجود این که ایران بیش از یک سال و اندی به توافقات خود ذیل برجام پایبند بود نه تنها تحریم ها را برنداشتند بلکه تشدید هم کردند و این متهمان دیروز، مدعیان امروز شده اند که چرا ایران در سایت های هسته ای اش غنای اورانیوم را بالا برده؟؟!!!!
آقای گروسی و آقای بورل، همکاران گذشته شما خود متهم هستند که چرا جلوی بی قانونی آمریکا را در خروج یکجانبه از برجام نگرفتند، شما که قانون شکنید دیگر نمی تواند مدعی باشید، ایران باید امروز مدعی باشد و به دلیل بدعهدی آمریکا و تروئیکای اروپایی اش غرامت بگیرد.
"دنیای عجیبی است که متهمان دیروز، مدعیان امروز شده اند!!!!!"
پاسخ ها
اسماعیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
بله دوست عزیز شما تا حدودی درست میگویید ولی خواهشا دیدتون رو محدود به حرف مقامات ایران نکنید .بسیاری از کشور ها حتی حق داشتن دانش هسته ای رو ندارن که بلوک غرب حق داشتن دانش هسته ای که در ایران نهادینه شده رو به رسمیت شناخته .توافق امضا شد تا تمام طرف ها از مزایای اون بهره ببرن تمام دنیا از برجام نفع بردن و مزایای اقتصادی اون رو چشیدن بجز آمریکا (در دنیای امروز تمام توافقات بر پایه اقتصاد صورت میگیره)ایران با تمام دنیا مراودات اقتصادی رو آغاز کرد بجز آمریکا و اون تحریم کرد
الان بنده از شما یه سوال دارم توافقی رو که اگه آمریکا امضا نمیکرد شکل نمیگرفت رو با این تفاسیر که الان خودتون هم بهتر میدونید اگر شما بودید ازش خارج نمیشدید؟
(یه ضرب المثل معروفی هست که میگه دیگه که برا من نجوشه میخوام سر .. توش بجوشه)
مردم هرگز به تحریم عادت نکردن چون به درد و سختی نمیشه عادت کرد. بلکه اونایی که تحریم هارو برای مردم به ارمغان آوردن و خودشون از این خسارت مصون هستن تحریم دوست شدن و بهش عادت کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
تازه اعلام میکنند تحریم برکت است
گره زدن برجام به جنگ اوکراین و به طور خاص تجهیز روسیه به پهپادهای ایرانی، از سوی غرب اشتباه تاکتیکی بود.
اگر کنترل برنامه های اتمی و به طور خاص کنترل برنامه اتمی ج.ا هدف استراتژیک غرب است بنابراین نباید آنرا درگیر مسایل حاشیه ای کنند.
واکنش ضعیف به خروج ترامپ از برجام شاهد دیگری بر استراتژیک نبودن این هدف برای غرب است.
مگر میشود هدفی استراتژیک و تهدیدی بزرگ به این سادگی دستمایه تحولات منطقه ای و جهانی قرار گیرد؟ قاعدتاً این کشورها باید سعی می کردند که مذاکرات برجام را از هر گونه تأثیرپذیری از عوامل خارجی، مصون نگهدارند و نه اینکه با وقوع عملیات ویژه نظامی روسیه (شریک غرب در برجام) در اوکراین و یا شکل گیری و تداوم اعتراضات (اغتشاشات) در ایران، مذاکرات به این موارد گره زده شود.
اگر تحولات اتمی عربستان را در بازه زمانی مذاکراتِ پس از خروج برجام را هم به تحلیل مان اضافه کنیم، اصولا داریم شرایط کاملا متفاوت خواهد شد.
----------------------
به نظر می رسد که تحلیل مذاکرات برجام و تحولات اتمی منطقه کمی پیچیده تر از آن چیزی باشد که الان در رسانه ها منعکس می شود و غرب شاید برنامه ای که قبلا در برجام پیگیری می کرد الان در وقت کشی در مذاکرات برجامی و در ضعلی دیگر در تحولات منطقه ای و حتی تحولات داخلی ایران دنبال می کند.
البته اینکه هدف غرب از کنترل سرعت غنی سازی و حجم اورانیوم با غنای بالا با زنده نگهداشتن احتمال احیای برجام و هزینه های احتمالیِ تخریب سانتریفیوژها در نتیجه ی خاموش کردن آنها برای ایران مثل تجربه گذشته و غیره چیست را به دلیل ضعف داده در سایر بخشها نمی توان تحلیل کرد ولی اینکه نقطه تعادل جدید دیگر در نقطه تعادل برجام گذشته نیست قطعی است.
نتیجه: طرح جدید برای کنترل برنامه اتمی ایران، چیزی است که نیازمند زمان کافی است که با وقت کشی در مذاکرات برجامی در حال انجام است.
سیستم حکومتی که مبنای آن ایدئولوژی باشه ، حالا این ایدئولوژی چه بر اساس پیش بینی وقایع آینده باشه چه با نگاهی به گذشته در هر حال محکوم به شکست هست چون با ارائه راه حل های متفکرانه و علمی در مورد مسائل حال حاضر پیش نمیره بلکه نگاهش معطوف به آینده و اهدافی هست که براساس آن ایدئولوژی باید محقق بشه!
قشر حداکثری به تحریم عادت نکرده و داره هر روز از صبح تا شب مصیبتهاش رو با پوست و استخوان لمس می کنه
باگزارشهای غلط و توجیه گونه نمی شود کشوررااداره کرد . مثل روز روشن است درآمدها وهزینه ها باهم همخوانی ندارد و درآمدهای پیش بینی شده دولت قابل تحقق نیست وفقط تاثیر اینگونه سیاست گزاری ها گرانی ، تورم ، فشار به مردم و... است
چگونه است آقایون میگفتند ۴۰۰ همت کسری بودجه امسال است بعد یک جلسه کمسیون تلفیق تشکیل جلسه داد و ناگهان مرتفع شد؟؟؟؟؟
بعد میگویند سال ایند ۱۰۷ همت کسری داره و ....
کسری بودجه همین امسال چه شد بعد کسری ۱۴۰۲ را میگویند ؟؟
گروسی جاسوس امریکاواسراییل واروپاست مسئولین مواظب این اطلاعات محرمانه فروش باشند.مرگ برافسادطلبان وضع موجودوبرجام خسارت محض ذلت بار
درودبردولت ومجلس انقلابی
زمان خاتمی زلزله بم اتفاق افتاد
و به خاطر تحریم هیچ نوع کمک نقدی کشورهای اروپائی و آمریکا به ایران نکردند.
اما بودجه رسمی عقیم سازی زنان و جلوگیری از حاملگی به ایران می رسید
و تحریم نبودیم
اجازه جاسوسی به جاسوس امریکا و اسرائیل ندید بیاد ببینه چه خبره تا بره اربابهاشو از نگرانی در بیاره بزارید همینطور تو آمپاس و نگرانی بموننن ب
گروسی هر اروپایی وحشی دیگر را نباید به ایران راه داد تا آدم نشدند اروپاییان به قول خودشان وحشی نه قابل اعتماد هستند ونه قابل مذاکره اروپا خون ریز جنگ طلب مستکبر وضد دموکراسی است
صلوووووووات
بعد برجام جز پول خودمون به ما چی دادن تکنلوژی دادن یا پالایشگاه زدن چیکار کردن جز اینکه اقتصاد ما وابسته تر شد جز اینکه همه چی سی برابر شد هیچی به ما ندادن با دادن هسته ای منطقه امنیت نظامی هیچی بهتون نمیدن امریکا با ما از ریشه اریایی بودن مشکل داره سی صد سال مشکل دار قبل جمهوری اسلامی پهلوی ...
کشور را درگیر اکراین و اسراییل و تولید اورانیوم کردید و سیل تحریمها ریشه مردم را سوزاند
سوال ، اسراییل از ابتدا مشکل عربها بود و حال عربها با اسراییل دوست هستند، چرا مردم ایران چوب آنرا میخورند؟
اکراین توسط روسها اشغال شده ، چه منطقی پشت حمایت از اشغالگری روسها هست و مردم ما تاوان چه را باید بدهند؟
اورانیوم سوختی آلودگی فراوان دارد و با ورود انرژی های نو ، کل نیروگاههای اتمی در حال بازنشستگی هستند. آخر چه منطقی برای سلاخی منافع مردم بخاطر اورانیوم است؟

مشکلات اساسی ایران:
اقتصاد ورشکسته، خشکسالی، نبود ثروت مولد، عدم ارتباط موثر با دنیا و جذب سرمایه.
آخر این تیم نا بلد چه مشکل اساسی ایران را حل کرده؟ دلار شده ۴۵۰۰۰ و طرف هنوز در خوابه و مردم میمیرند، چرا؟
ماهیچوقت به تحریم عادت نکردیم،مسئولان فکری برای گرانی گوشت و پیازکنید،چی بخوریم؟؟؟؟
عراق اشغال شده، سوریه جنگزده و افغانستان بدون زیرساختار هیچکدام تورمی را که ما داریم را ندارند ، چرا؟
یکی دلیل را تحریم ها اعلام میکند، دیگر مدعی صادرات عمده نفت و پتروشیمی و بی اثری تحریم ها
یکی چاپ پول بی پشتوانه را عامل میداند و دیگر اصل موضوع را رد میکند
یکی دزدی و اختلاس را عامل میداند و دیگر میزان آنرا اندک
و…..
چیزی که مردم میبینند کوچک شدن سفره خالیشان هست و بزرگ تر شدن سفر کسانیکه مردم را به مقاومت و سکوت دعوت میکنند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر