بازدید 17385
مرور روزنامه‌های دوشنبه ۱۰ بهمن

مولدسازی را قانونی انجام دهید / ناآرامی‌ها و تداوم تحریم‌ها، فقر را عمیق‌تر خواهد کرد / آقایان روسای قوا دست بجنبانید!

مناظره داغ ابتکار و خزعلی، شرایـط عادی شـد، اینتـرنت عادی نشـد! جدل بر سر مصونیت قضایی هیات ۷ نفره مولدسازی، دستان پرُ هیات قطری در سفر به تهران؟ ۳ فوتی، ۹۷۳ مصدوم و تخریب تا ۸۰ درصدی زلزله، رمزگشایی از بازی ضد ایرانی اتحادیه اروپا و جزئیات حمله ناموفق ریزپرنده‌ها به یک مرکز نظامی در اصفهان، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۶۱۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۴ 30 January 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز دوشنبه ۱۰ بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که زلزله در هوای برفی خوی، سفر وزیر امور خارجه قطر به ایران و ادامه واکنش‌ها به طرح مولدسازی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

 

مولدسازی را قانونی انجام دهید

روزنامه جمهوری اسلامی طی یادداشتی در شماره امروز خود با تیتر مولدسازی را قانونی انجام دهید نوشت: مصوبه مولدسازی اموال مازاد دولتی این روز‌ها مرکز توجه رسانه‌هاست. قطعاً اصحاب رسانه و صاحبنظران اقتصادی با اصل مولد سازی اموال مازاد دولتی مخالفتی ندارند، اعتراض آن‌ها به نکات غیرمتعارفی است که در این مصوبه گنجانده شده و آن را به امری فراقانونی ارتقاء داده است. این نکات آنگونه که در متن مصوبه آمده این‌ها هستند.


۱- ماده ۵ این مصوبه می‌گوید: «تمامی دستگاه‌های متولی اموال فوق‌الذکر مکلف به اجرای مصوبات این هیات هستند. افرادی که از اجرای دقیق و کامل دستورات هیات سر باز زنند و یا در اجرای آن ممانعت به عمل آورند، با ارجاع هیات به مراجع قضائی به مجازات مقرر در ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی بدون تعویق و تعلیق و تخفیف محکوم خواهند شد و رسیدگی به این جرایم خارج از نوبت و در شعبه ویژه خواهد بود».
۲- در همین ماده ۵ برای اعضاء هیات عالی مولدسازی، مصونیت مطلق در نظر گرفته شده است: «اعضای هیات نسبت به تصمیمات خود در موضوع این مصوبه از هرگونه تعقیب و پیگرد قضائی مصون هستند و مجریان تصمیمات این هیات نیز در چارچوب مصوباتی که هیات تضمین کرده است، از همین مصونیت برخوردارند.»
۳- ماده ۶ این مصوبه می‌گوید: «قوانین و مقررات مغایر با این مصوبه به مدت دو سال موقوف الاجرا خواهد بود.»
این سه نکته، دارای اشکالات متعدد قانونی هستند که از یکطرف اصل مصوبه را زیر سوال می‌برند و از طرف دیگر با مصالح و منافع کشور در تضاد هستند.‌

می‌دانیم که بموجب قانون اساسی، وضع قانون فقط در اختیار مجلس شورای اسلامی است کمااینکه لغو قانون نیز فقط از اختیارات مجلس است و هیچکس و هیچ نهاد و دستگاه دیگر نمی‌تواند قانون وضع کند یا قانون وضع شده را لغو یا آن را موقوف‌الاجرا نماید. علاوه بر این، وارد ساختن ایراد به تصمیمات مسئولین در هر رده‌ای که باشند، حق قانونی، شرعی و عرفی آحاد مردم است و کارمندان دستگاه‌های دولتی می‌توانند به دستورات مسئولین در هر رده و سمتی که باشند انتقاد کنند و اگر آن را خلاف تشخیص بدهند از اجرای آن سر باز بزنند. در هیچیک از منابع قانونی اعم از قانون اساسی و قوانین عادی هیچ الزامی برای کارمندان دولتی مبنی بر سلب حق اعتراض و ایراد و انتقاد از آنان پیش‌بینی و مقرر نشده است. مسئولان می‌توانند اجرای تصمیمات خود را به کارمندان دیگری محول کنند، اما حق تعقیب و مجازات کارمندی که از اجرای تصمیمات در صورتی که آن‌ها را نادرست بداند خودداری کند را ندارند.


مهم‌تر و عجیب‌تر از این‌ها مصونیتی است که در این مصوبه برای اعضای هیات و مجریان تصمیمات آن‌ها درنظر گرفته شده است. سخن گفتن از مصونیت، در صورت انجام صحیح و قانونی وظایف معنا ندارد. بنابراین، مصونیت مورد اشاره در این مصوبه مربوط به مواردی است که تخلفی صورت گرفته باشد. در اینصورت، مصونیت از پیگرد قضائی چه وجهی دارد؟ قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل ۱۰۷ با صراحت آحاد مردم را در برابر قانون یکسان می‌داند.


با توجه به این اصل، حتی مجلس شورای اسلامی هم که تنها مرجعی است که حق وضع قانون دارد نمی‌تواند کسی را از پیگرد قانونی معاف و مصون کند چه رسد به دیگران که حق وضع قانون ندارند.
اینکه دولت می‌خواهد با این مصوبه مشکلات مالی خود را حل کند و کسری بودجه را جبران نماید امری قابل درک است و به همین دلیل با اصل مولدسازی مخالفتی وجود ندارد. مخالفت‌ها با موارد خلاف قانون گنجانده شده در این مصوبه است. توصیه خیرخواهانه به دولتمردان اینست که موارد خلاف قانون را از مصوبه مولدسازی حذف نمایند و آن را با قاطعیت و البته با شفافیت و منطبق با قوانین موجود اجرا کنند. با این روش از یکطرف حل مشکل مالی دولت و جبران کسر بودجه میسر خواهد بود و از طرف دیگر کسی نمی‌تواند به مصوبه مولدسازی خدشه‌ای وارد نماید.


ناآرامی‌ها و تداوم تحریم‌ها، فقر را عمیق‌تر خواهد کرد

علی ربیعی در بخشی از یادداشتی که در شماره امروز اعتماد چاپ شده نوشت: می‌توان گفت ابعاد چندگانه آثار اقتصادی ناآرامی که به‌زعم نویسنده از بنیادی‌ترین این آثار کاهش احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای و افزایش تحریم‌های اقتصادی است که خود را در انتظارات تورمی، کاهش مبادلات تجاری و امنیت سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد. کنشگران تولیدی معتقدند، با موج جدید افزایش نرخ ارز- که در سه ماه اخیر با شوک جدیدی مواجه شده است- تورم فزاینده، رکود تورمی و کاهش مبادلات تجاری مواجه خواهیم شد. این موارد از یک سو منجر به کوچک شدن کیک اقتصاد کشور و از سوی دیگر کاهش قدرت خرید مردم و افزایش فقر خواهد شد.


به نظرم این ناآرامی‌ها و تداوم تحریم‌ها، فقر را عمیق‌تر خواهد کرد. بیکاران رانده شده از فضای مجازی، عدم ایجاد طرح‌های توسعه‌ای و فقدان سرمایه‌گذاری جدید، ورود سالانه بیش از ۷۰۰ هزار نفر - عمدتا دارای تحصیلات دانشگاهی- به بازار کار با ظرفیت محدود ایجاد اشتغال، فقدان سیاست و توان کمک به صنعتگران و احتمال کوچک شدن بنگاه‌ها، به خصوص بنگاه‌های زیر ۵۰ نفر و... چشم‌اندازی از ظرفیت‌های ناشی از فقر اعتراضی را نشان می‌دهند.


پیشنهادات سیاستی؛ 
به اعتقاد افراد مصاحبه شده، در چنین شرایطی به سیاستگذاری‌های معطوف به عبور از بحران نیازمندیم.
٭ تدوین و اعمال سیاست‌های تضمینی به منظور افزایش امنیت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران و کاستن از مداخلات دستگاه‌های نظارتی متعدد و بعضا متعارض
٭ حرکت در مسیر بودجه‌ریزی اجتماعی و عملیاتی
٭ کنترل هزینه‌های دولت و پیشگیری از افزایش بودجه‌های بی‌منطق برخی دستگاه‌ها در بودجه ۱۴۰۲ و افزودن بودجه‌های عمرانی
٭ طراحی و اجرای سیاست‌های تامین مالی حامی موسسات خرد، کوچک و متوسط و کاهش تکلیف به بانک‌ها در ارایه تسهیلات تکلیفی
٭ تقویت و توان‌افزایی صندوق ضمانت صادرات با هدف افزایش ضمانت‌ها برای صادرکنندگان کالا‌ها و خدمات
٭ اعمال سیاست‌های حمایت اجتماعی حامی فقرا در پیوند با سیاست‌های اشتغال و بازار کار به سیاست‌های حمایت اجتماعی به منظور ایجاد فضای جذب بیشتر افراد بدون واهمه از مقررات دست و پاگیر و مانع اشتغال


آقایان روسای قوا دست بجنبانید!

سید علی علوی طی یادداشتی در شماره امروز خراسان با عنوان آقایان روسای قوا دست بجنبانید! نوشت: پس از یک دوره طولانی تاکید رهبر انقلاب بر واگذاری اموال مازاد دولتی و پس از سال‌ها بی توجهی به این تاکید رهبر انقلاب، بالاخره آیین نامه مولد سازی دارایی‌های دولت ابلاغ شد. طی هفته گذشته خبر‌های این مصوبه و جزئیات آن رسانه‌ای شد. در باره این مصوبه در روزنامه مورخ هشتم بهمن ماه به بیم‌ها و امید‌های این مصوبه پرداختیم، اما آن چه در این مرقومه می‌خواهم بر آن تمرکز کنم که واقعا نمی‌دانم اسمش را چه چیز بگذارم؟!

مساله اعطای مصونیت قضایی به هیئت ۷ نفره مولد سازی دارایی‌های دولت که شامل معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، یک نماینده از طرف رئیس مجلس و یک نماینده از طرف رئیس قوه قضاییه می‌باشد، است. موضوعی که طی ۷۲ ساعت گذشته به نقطه تمرکز و گاهی شیطنت رسانه‌های فارسی زبان خارجی نیز تبدیل شده است این در حالی ا ست که در پاراف رهبر انقلاب خطاب به رئیس جمهور آمده «آن چه که جناب عالی و روسای محترم دو قوه دیگر تشخیص داده و لازم دانسته اید تایید می‌شود با این ملاحظه که مراقبت لازم نسبت به عملکرد هیئت مزبور که دارای اختیارات وسیعی است حتما انجام گیرد» در واقع در حالی که رهبر انقلاب مراقبت از عملکرد هیئت ۷ نفره را امری حتمی و ضروری می‌دانند، چرا آقایان متولی امر برای هیئت مزبور مصونیت قضایی قائل شده اند؟ آیا این مصونیت بخشی، با تاکید رهبر انقلاب برای مراقبت لازم درباره عملکرد این هیئت هم خوانی دارد؟ آیا با توجه به تجربیات تلخ واگذاری‌های قبلی مانند هفت تپه، هپکو، مغان و... اعطای چنین اختیار بدون پاسخگویی به این هیئت کار درستی است؟ در این که قانون، گاه چنان کم انعطاف است که جرئت اجرا را از مدیر اجرایی می‌گیرد، در این که گاه نهاد‌های نظارتی چنان بی ملاحظه به تصمیمات اجرایی ورود می‌کنند یا چنان برخوردی با متولیان امر می‌کنند که جرئت کار را از مدیر اجرایی و عملیاتی می‌گیرد حرفی نیست، اما آیا این نواقص یا کاستی‌ها یا بد عمل کردن نهاد‌های نظارتی دلیل بر این می‌شود که در ساختار تصمیم سازی کشور بدعتی گذارده شود که مصون از پاسخگویی باشد؟ و دراین بین بدتر این که درحالی که به نظر می‌رسد این مصونیت بخشی خواست متولیان امر بوده، چرا باید هزینه چنین تصمیمی به رغم نظر صریح رهبری به پای ایشان نوشته شود؟ و چرا پشت این استدلال که مصوبه به تایید رهبر انقلاب رسیده قرار بگیرند؟ موضوعی که به نظر می‌رسد روسای قوا با توجه به تاکید رهبر انقلاب بر حتمی بودن مراقبت از عملکرد هیئت ۷ نفره باید در اولین جلسه سران قوا یا شورای عالی هماهنگی اقتصادی به آن ورود و این مصوبه مصونیت بخش را با قید فوریت اصلاح کنند، چه رئیس مجلس از جایگاه نظارتی خود موظف به اصلاح است و چه رئیس جمهور با توجه به ترکیب هیئت که نمایندگان دولت (۵ نفر از ۷ نفر) بیشترین نقش را در مصوبات دارند و چه رئیس دستگاه قضا که وظیفه ذاتی اش به واسطه این بند از مصوبه نادیده گرفته شده است. امیدواریم مصوبه‌ای که به نظر می‌رسد از سر اضطرار برای حل یکی از مشکلات قدیمی اموال مازاد دولت‌ها و از بن بست خارج کردن آن تصویب شده از یک برگ برنده تبدیل به برگ بازنده نشود. اگر روسای قوا دست بجنبانند و قبول مسئولیت کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۵
مگه دولت ادعا نمیکنه که بیشترین صادرات نفت و بنزین رو داره انجام میده؟
پش چرا پول کم آورده ؟
هیچ سازمانی نداریم که فلسفه کار مولد سازی رو بصورت شفاف، توضیح بده ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
پیشرفت کشور در «اقتصاد مقاومتی» و خودکفا شدن است و منتظر نشستن برای رفع تمام تحریم‌ها؛ سرابی است که هر دولتی به دنبال آن برود قطعاً شکست خواهد خورد اگر چه تلاش عقلایی برای این قضیه لازمه سیاست و دیپلماسی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
خودکفا شدن، اقتصاد مقاومتی
یا نمیدونی این واژه ها چه معنی میدن یا نمیدونی کجا زندگی میکنی
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
واگذاری های مشکوک
بیت المال را به خودی ها واگذار میکنند
کسی نگفت از منابع ایجاد شده در راستای تحقق چه اهدافی استفاده میشود
یا قرار است آنها بشوند حقوق کارمندان دولت
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
چرا تنگه هرمز رو نبستید
ببندید
حاج حسین از دلار 45 هزارتومنی تیتر نمیزنی
از گوشت قرمز 400 تومنی تیتر نمیزنی
از اجاره مسکن تیتر نمیزنی
چرا صدات در نمیاد مردم از فقر دیگه ندارند بخورن
خشکبار نمیخریم
لبنبات نمیخریم
اگز گوشت قرمز نخوریم، توان جنگیدن در تنگه هرمز را نداریم
اگز لبنیات نخوریم، قدمون کوتاه می مونه و برای جنگید بدرد نمیخوریم
بخدا اگر زمان ریاست جمهوری حسن روحانی بود، اعمیه جمعه و نمایندگان حداقلی مجلس و شریعتمداری کیهان، گوش فلک رو از وضعیت بحرانی موجود ، کر میکردند

چی شد
صدای کسی از اصولگرایان در نمیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
چراکسی ازگوشت کیلو ۴۰۰هزارتومن حرف نمیزنه؟؟؟به بچه هامون چی بدیم بخورن؟؟؟
واسه چی از مصونیت هییت واگذاری تعجب میکنید. مملکت واس ماست. هر کاری هم که بخواهیم انجام میدیم. به شما ها هم ربطی نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
اقازاده ها دچار مشکلات مالی شدن
بیچاره بورس ترکید
جناب کیهان و شریعتمداری، چطور خبر حمله به سفارت آذربایحان و مجتمع وزارت دفاع در صفحه اول روزنامه شما سانسور می شود، بعد کشته شدن عده ای در اسرائیل باید تیر اول تمام روزنامه های کشور باشد
چطوراست شما تیتر اول را برای همه مشخص کنید؟ ( بستن تنگه هرمز فراموش نشود لطفا)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
چون حسین اقا دستور دادن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
کیهان چرا از گوشت کیلو ۴۰۰هزارتومن چیزی نمینویسه؟؟؟چی بخوریم؟؟؟همه چی گرونه.کیهان تو روزنامه ی ایرانی یا مال کره مریخ؟
امسال چوب حراج به اموال عمومی زدید و کسری بودجه رو جبران کردید سال بعد و سالهای بعد چه خواهید کرد ؟ ازهمه مهمتر ؛قضاوت تاریخ چه خواهد بود؟
دلار ظرف دوسه ماه ۵۰ درصد رشد کرد بورس هنوز تو کانال یک ونیم میلیون در جامیزنه !!!!
تابی جان چرا درمورد سقوط بیسابقه ۶۰ هزار واحدی بورس تنها در یک روز تیتر نمیزنی؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
چرا تابناک تمام پیام های تو را می گذارد و پیام های دیگران را نه
آقای عباس آقا
مولد سازی وقتی قانونی می شود که همه چیز قانونی باشد
مثلاً در مورد بسیاری از املاک و دارایی های مولد شرکت های بورسی سازمان بورس بخصوص در افزایش سرمایه بی توجهی می کند

بعنوان مثال در خصوص افزایش از محل سود باید برای سازمان بورس مسجل شود که شرکت قصد توسعه واقعی را دارد و اصلاح ساختار اداری نوعی بهانه برای ریخت و پاش از محل سود سهامداران است
و یا افزایش سرمایه از محل ارزیابی دارایی باید برای همه شرکت ها چه ضررده و چه سودده باشد و قیمت ها کاملا واقعی
در حالی که بسیاری از شرکت ها مبالغ کاملا پرتی را برای قیمت املاک و دارایی خودشان منتشر می کنند که سیب انحراف و گمراهی در بازار سرمایه و نهایتا مولدسازی دارایی ها می شود
هیچ روزنامه ای از اجرای پلمپ برج میلاد و هتل اسپیناس و برکناری عوامل آن بعلت تروبج بی حجابی در اولین کنگره زنان تاثیرگذار ننوشته!؟ حتی روزنامه ارزشی کیهان!!
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
مردم با فقر دست و پنجه نرم میکنند
دیگه برای ما مهم نیست که حجاب و بی حجابی چی میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
حجاب کیلو چنده؟مواد غذایی خداتومن شده.چراکسی کاری نمیکنه؟تابناک مطلب بنویس شاید به گوش آقایون رسید
آدم روزنامه کیهانو میخونه فکر میکنه اروپا و آمریکا تو جهنمن و ایران بهشت برین
بد نیست یکم واقع بین باشن و انقدر تو خیالات سیر نکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
مگه غیر از اینه:))
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
آخه ادم روزنامه کیهان می خونه ؟؟؟
مولد سازی دولت بدون دخالت مجلس و قوه قضاییه

دقیقا چوب حراج زدن به دارایی و اموال ۵ نسل گدشته و

حال مردمی است

که با خون دل و اشک و عرق چند صد میلیون ایرانی و طی

حداقل ۳۰۰ سال ساخته و جمع اوری شده است

و نمیتوان تنها توسط اختیارات ۳ تا ۷ نفر آنها را حراج کرد
آش اینقدر شور شده که تابناک هم فهمیده
از همین الان مشخص است نتیجه مولد سازی چه می شود .
دهها بابک زنجانی از دل آن بیرون خواهد آمد .
حرمت امام زاده را متولی باید نگه دارد. وقتی نماینده ها تصویب یک قانون را چند سال طول میدهند و بعد از کلی لابی و زد و بند با وارد کردن انواع و اقسام تبصره ها و استثناها پوسته بی خاصیتی از یک قانون را به تصویب میرسانند، نباید انتظار داشته باشند که جایگاه آنها حفظ شود. تصویب قاطعانه مولدسازی دارایی های دولت توسط سران سه قوه کار بسیار درستی بوده و باید با قاطعیت اجرا شود و به صورت مشابه در سایر مشکلات کشور هم از این ظرفیت استفاده شود.
چرا فکری برای گرونیها نمیشه؟؟؟گوشت شده ۲۵۰ الی ۳۰۰تومن...ازکجا بیاریم؟؟؟؟
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
مثل من از سبد خانواده حذف کن
یا مثل من فقط برای زن و بچه ات بخر و خودت نخور
یا گوشه خونه ات گوسفند پروار کن:-)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
من گوشت 350 تومن یخریدم فکر نکنم دیگه رنگ گوشت 250 تومنی رو ببینیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
گوشت کیلو ۳۵۰تومنه
به نظر می رسد مصوبات مورد مناقشه، از منظر هیأت تدوین کننده آنها، مصداق کامل این فتوای حضرت امام باشد که می فرماید: "حکومت مقدم بر تمام احکام فرعیه حتی نماز و روزه و حج است....حکومت ... می تواند هر امری را، چه عبادی و یا غیر عبادی است که جریان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامی که چنین است جلوگیری کند."
_____________
درست یا غلط، به نظر می رسد این نظر حضرت امام مستمسک تصویب کنندگان این مصوبات قرار گرفته باشد و آنها با تفسیر ویژه از دستور رهبری، جواز دور زدن قانون اساسی و مجلس و حتی برخی اصول بدیهی را برای خود از این نظر حضرت امام استخراج کرده باشند و مصونیت مجریان هم از همین جا ناشی می شود که این مصوبات فراقانونی و ورای احکام فرعیه شریعت است و چون برخورد با متخلفان در سطح قانون و احکام فرعیه شریعت معنا دارد، بنابراین اصولا برخورد با مجریان این مصوبات، منطقاً و عقلاً امکان تحقق ندارد. مطابق قوانین و احکام فرعیه، این کارها از نطفه اش جرم است و صرفا با مبنایی که ذکر کردم و محسوب کردن آن در راستای فتوای حضرت امام و شناسایی آن به عنوان حکمی در راستای حفظ حکومت اسلام (احکام اولیه) قابل توصیف و تشریع است.
_____________
نتیجه گیری: بر خلاف عمده تحلیل ها که نگرش حقوقی به این مصوبات دارند، بحث ریشه ی عمیق فقهی دارد و باید بوسیله صاحبنظران مباحث فقهی مورد تحلیل قرار گیرد. البته در این میان اطلاعات و آماری هست که توسط متخصصین سایر رشته ها تولید و تفسیر می شود ولی در مجموع تشخیص موقعیت حکومت اسلامی و ضرورت تصویب چنین مصوباتی، از شئون فقیه است
متن کامل فتوای حضرت امام خمینی: «... حکومت که شعبه ای از ولایت مطلقة رسول الله ـ صلی الله علی و آله وسلم ـ است یکی از احکام اولیه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه حتی نماز و روزه و حج است. حاکم می تواند مسجد یا منزلی را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحبش ردّ کند. حاکم می تواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند؛ و مسجدی که ضِرار باشد، در صورتی که رفع بدون تخریب نشود، خراب کند. حکومت می تواند قراردادهای شرعی را که خود با مردم بسته است، در موقعی که آن قرارداد مخالف مصالح کشور باشد، یک جانبه لغو کند و می تواند هر امری را، چه عبادی و یا غیر عبادی است که جریان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامی که چنین است جلوگیری کند. حکومت می تواند از حج، که از فرایض مهم الهی است، در مواقعی که مخالف صلاح کشور اسلامی دانست موقتاً جلوگیری کند». (صحیفه امام، ج 20، ص 451 ـ 452)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
پس اون جمله که مجلس در راس امور هست رو چه
معنی میده اگر قراره بر اساس شرع رفتار بشه
مولد سازی هم مانند خصوصی سای یه گام دیگه به سمت نابودی صنعت و اقتصاد و نقد کردن بیت المال و واریز به جیب اقایون دارید با این مرز و خاک چه میکنید به خدا که پای چین هم وسط میکشد . جهت مولد سازی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
درحقیقت دست به دست شدن از دولت به خصولت
وحید
| United States of America |
۰۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
خلایق هر چه لایق
مصوبه مولدسازي اموال دولتى يك افتضاح بزگ تاريخى و بقول آقاي صباغيان يك كاپيتالاسيون داخلى است كه اگر در هر كشورى در دنيا اتفاق مى افتاد منجر به سقوط أن دولت آن كشور مي شد. دادن مصونيت به اعضاء اين هيأت و مجريان تصميمات آنهار نشان از بى درايتي و عدم مآل انديشى تصويب كنندگان اين مصوبه دارد، اين مصوبه مجلس خودى را دور زده و سيستم قضائي خودي را براي اجراى عدالت ناديده گرفته و قوانين بالا دستى را به مدت دو سال موقوف الإجراء كرده است، اساسا مصونيت قضائى براي كسي است كه قرار است كارش را عمدا يا سهوا نادرست انجام دهد نه براى كسى كه قرار است كارش را درست انجام دهد. !!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
جناب صباغیان و جنابعالی از چیز دیگری ناراحتید
زحمت نکشید فقیر مرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
جناب آن چيز ديگر چيست؟
این چه جور مولد سازی است که علیرغم اشکال نحوه اجرا قرار است درامد ان صرف جبران کسر بودجه 1402 بشود؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
مولد سازی از نوع اقایان مخبر و وزیر کشور و …
مولدسازی را قانونی انجام دهید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اینمصوبه بخوبی نشاندهنده آنست که عده ای میخواهند کارهایی را که در واگذاریهای اصل 44 و باصطلاح خصوصی سازی نتوانستند انجام بدهند یکسره کنند
مولد سازی هم تولید رانت وپر کردن حسابهای خواص خواهد شد.ملت منتظر کوپن باشند.هیچ کس وهیچ چیز سر جای خودش نیست.
نا آرامي ها و تداوم تحريم ها فقر را عميق تر خواهد كرد ! ... يكي از تيترها !
---------------------------
ديروز كه دست پدر عيال را گرفته بودم و اورا به مطب دكتر سر خيابون مي بردم ، جلو دكان اكبر آقا سوپري
كريم آقا كارمند صديق دولت پلاستيكش را كه دو سه قلم جنس در آن بود بالا برده و با كسي بحث مي كرد و مي گفت :
-- آقا اميد ! شما قبول كن كه بزرگترين دوست هر حكومت و مملكتي « اقتصاد » است و بزرگترين دشمن هر حكومت و مملكتي هم اقتصاد است » ! اما گويا آقا اميد درس خوانده دانشگاه قبول نمي كرد و مثل اين كه بحث شان بالا گرفته بود ... از مغازه اكبر آقا كه دورتر شديم به گوشم خورد كه كريم آقا مي گفت : مگه چه دارم ؟ شما نگاه داخل اين پلاستيك بكن .. سه قلم جنس كه بيشتر ندارم .... با چندتا بسكوت براي بچه ها ... دويست هزار تومن براي ما حقوق بگيران خيلي پوله ... شما باور مي كني ؟ ...... البته شما هنوز مجردي و وارد زندگي .... يك من ماست چه قدر كره .... !! ... نفست از جاي گرم ...» ! و البته ديگر نفهميدم كه بحث شان به كجا رسيد !!
به گزارش «تابناک» به نقل از پایگه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در جلسه عصر یکشنبه هیات دولت ضمن ابراز همدردی با خانواده جان‌باختگان و آسیب‌دیدگان حادثه زلزله شب گذشته شهرستان خوی، بر لزوم تسریع در امدادرسانی به زلزله‌زدگان با توجه به شدت برودت هوا در این منطقه و برنامه‌ریزی برای آغاز روند بازسازی مناطق آسیب‌دیده تأکید کرد.

رئیس جمهور با قدردانی از وزیر کشور بابت حضور سریع در منطقه و تلاش برای رفع نیاز‌های آسیب‌دیدگان، از اقدامات مسئولان استان آذربایجان غربی و شهرستان خوی در رسیدگی به وضع زلزله‌زدگان نیز ابراز رضایت کرد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بازدید ۳ ساعته مقام معظم رهبری از نمایشگاه دستاورد‌های صنعتی کشور، این نمایشگاه را گزارش عینی پیشرفت کشور در عرصه تولید دانست و تصریح کرد: دولت برای سرعت‌بخشی به روند پیشرفت کشور همه توان خود را به کار خواهد گرفت.

رئیس جمهور همچنین با تأکید بر ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها برای مولدسازی دارایی‌های دولت در راستای اجرای مصوبه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، لزوم تبیین هر چه بیشتر ابعاد و دستاورد‌های این اقدام برای رفع ابهامات را متذکر شد و افزود: هدف مولدسازی دارایی‌های دولت این است که در اجرای قانون، از ثروت‌های بلااستفاده و متوقف مانده در دستگاه‌ها برای رونق تولید و تسریع پیشرفت کشور استفاده بهینه شود.

رئیسی با بیان اینکه ارزش و اهمیت امکانات و سرمایه‌ها، در گرو فعال شدن آن‌ها در مسیر رونق تولید و رشد و پیشرفت کشور است، خاطرنشان کرد: هدف مصوبه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی، اجرای قانون در جهت مولدسازی اموال راکد دستگاه‌ها، با پشتوانه قانونی و حقوقی و بر اساس روشی اصولی است که با استفاه از تجارب گذشته به ویژه تجربه اجرای ناصحیح سیاست خصوصی‌سازی، انجام خواهد شد.
اینترنت عادی نشد چون شرایط عادی نیست.
نارضایتی از جایی که فکرش را نمی کنی سر بیرون می کنه.
لقمه را دور سرتون نچرخونین. یه صلح قهرمانانه اسلامی با دنیا به خصوص امریکا بکنید همه مشکلات حل میشه لازم به نابود کردن کشور نیست. هم شما به v مقام و ... میرسید هم مردم از مردن و گشنگی نجات پیدا میکنن.
مولد سازی یعنی از بین بردن سر مایه ملی امسال این باقی مانده ها را فروختید وخرج کردید سال این چی را می خواهید بفروشید ؟؟؟
به گزارش «تابناک»، دکتر مهران امین در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تاثیر آلودگی هوا بر سلامت اظهار کرد: با وقوع آلودگی هوا، نخستین نقاطی که تحت تاثیر این آلودگی قرار می‌گیرد شش‌ها و ریه‌ها هستند که این مساله منجر به بروز مشکلات تنفسی می‌شود و در این شرایط انتقال گازهایی که باید وارد خون شوند و به بدن برسند از جمله اکسیژن، دچار اختلال می‌شود.

وی افزود: اثر اختلال ورود اکسیژن به بدن نیز به قلب وارد می‌شود و منجر به بروز بیمارهای قلبی – عروقی می‌شود.

امین بیان کرد: این گازهای سمی با ورود به بدن انسان، همه ارگان‌های بدن را درگیر می‌کنند و به نسبت‌های مختلف هر ارگان دچار اختلال می‌شود اما مهم‌ترین مشکلاتی که بر اثر آلودگی هوا بروز پیدا می کنند، مشکلات تنفسی و قلبی - عروقی هستند.

مدیر امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وضعیت ریه‌های خوزستانی‌ها در مقایسه با ریه‌های ساکنان استان‌های دیگر، گفت: زمانی که ریه‌ها در مقابل آلاینده‌ها قرار می‌گیرند، بافت ریه تغییر ماهیت می‌دهد تا بتواند با عوامل مضر مقابله کند، این تغییر بافت موجب می‌شود وظیفه اصلی ریه که انتقال گازهای تنفسی به بدن است فراموش شود بنابراین این اختلال موجب می‌شود به تدریج بافت ریه تغییر کند و نتواند وظیفه اصلی خود را به خوبی انجام دهد.

امین با اشاره به وضعیت بیمارستان‌های استان خوزستان در شرایط آلودگی هوا تصریح کرد: در شرایط آلودگی هوا به وضوح ورودی به اورژانس‌ها و متعاقب آن به بخش‌های قلب و ریه افزایش می‌یابد.

وی گفت: در شرایط آلودگی هوا آلارم بحران در بیمارستان‌ها به صدا درمی‌آید تا شرایط به خوبی مدیریت شود اما با توجه به ورود آلاینده‌ها به بدن، ضرر این آلاینده‌ها به مردم وارد می‌شود و نمی‌توان از این آسیب جلوگیری کرد.

مدیر امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: کودکان زیر پنج سال، افراد بالای ۶۰ سال و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر تحت تاثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرند بنابراین باید این افراد تا حد امکان در زمان آلودگی هوا از منزل خارج نشوند و در صورت ضرورت خروج از منزل از ماسک استفاده کنند.
سلام
دولت به شدت در تلاش است
دولت روحانی ۸سال میخواست هم چرخ هسته ای را بچرخاند وهم اقتصاد را هردو شکست
بسیاری از مشکلات در مسکن که بلای جان مردم شده نتایج همین اعتماد است
تعامل موضوع درستی است
اما باج دادن اسمش تعامل نیست
البته دادن اختیارات فراقانونی به هر کس ونهادی به هر دلیلی بسیار ومضموم است
زیرا مادر فساد است
کم کم باید خودمون رو حراج کنیم!!!
در تداوم تحریم ها مقصر اصلی آمریکایی ها و تروئیکای اروپایی هستند که به صورت یکجانبه و بر خلاف قراردادهای بین المللی از برجام خارج شدند و حال چرا خارج شدند؟ چون برجام ۲۰۱۵ یک قرارداد برد - برد برای ایران بود و در راستای منافع آمریکا و غرب نبود و ترامپ آن را بدترین قرارداد تاریخ آمریکا عنوان کرد و در اردیبهشت ۹۷ از آن خارج شد و چون منافع تروئیکای اروپایی همراستا با منافع آمریکا هست آنها هم از تعهداتشان خارج شدند و با وجود این که ایران یک سال و اندی به تعهداتش در قبال برجام پایبند بود ولی آمریکا و تروئیکا نه تنها تحریم ها را لغو نکردند بلکه تشدید هم کردند، درست است که تحریم به رشد اقتصادی کشور ضربه می زند و سفره مردم را کوچک می کند اینجا هم مقصر آمریکایی ها هستند که بصورت غیر مستقیم باعث ایجاد اعتراضات می شوند و بعد از این ناآرامی هایی که مقصر اصلی اش خودشان هستند برای اعمال تحریم های بیشتر استفاده می کنند ولی آمریکا و غرب باید بداند که ملت های منطقه بیدار شده اند و تحریم و تهدید و ... کار آرایی خود را از دست داده و اگر به جای سیاست های غلط " و ... از در گفتگوهای منطقی با کشورهای مستقل منطقه وارد شوند بهتر نتیجه می گیرند.
با این اوصاف یعنی در آینده نزدیک بابت این مولد سازی اختلاس های بسیار بزرگ خواهیم داشت
این خط -این نشون *
در کشور ما چون تاکنون تصمیم قاطعی همچون این مصوبه نگرفته اند، افراد خلافکار و سودجو نگرانند که این مصوبه زمینه ای برای سایر دستورات قاطع شود به همین دلیل است که اینطور جوسازی میکنند
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
هفت تپه
دشت مغان
مواردی هم هست که کسی پیگیری آنرا نکرده
شورای نگهبان حواسش به نماینده هایی که علیه این دستور جوسازی میکنند باشد
مولد سازی نه مرفه سازی !!
اگر به تولید صادرات محور زود یازده تزریق شود مثبت است
پاسخ ها
وحید
| United States of America |
۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
خخخخخخه
از کدوم قانون حرف میزنید ایران چیزی به اسم قانون نداره
تظاهر کنندگان بعدی مردم فقیر و قشر متوسط خواهند بود..به امید روزی که هیچ ایرانی دغدغه نان نداشته باشه
قانونی کیلویی چند؟ وقتی مصوب شده کسی که به این گروه اعتراض کند از خدمات دولتی منفصل می شود گویای همه چیز هست.
کاری که مجلس در خصوص جلوگیری از مولدسازی (حراج ایران) انجام بده این است که 6 قانون وضع کند:
1- طرح عدم کفایت رییس جمهور آقای رییسی
2- وضع قانون جدید جهت جلوگیری از مصوبه مولدسازی و غیر قانونی بودن آن
3- قانون پیگیری و لغو مصونیت هیات چند نفره تاراج اموال
4- قانون غیرقانونی بودن نظر رییس مجلس و عدم تصویب نظرات خود از سوی کل مجلس. اگر رییس مجلس که خود یک نماینده عادی است مثل بقیه بخواهد سر از خود قانونی در جمع سران قوا مطرح و تصویب کند حتما قبلش باید از کلیه نمایندگان مجلس در یک رای گیری موافقت اکثریت نمایندگان را در آن خصوص بدست آورده باشد و سپس آن را مطرح نماید.
5- عزل رییس مجلس و محدود کردن خواسته های او و تعیین حدود و ثغور اختیارات او- رییس مجلس فقط وظیفه هماهنگی به عهده دارد و حق تصویب قانون از سوی خود بطور شخصی را ندارد. و اینکه رییس مجلس بودن به معنی دادن اختیار تام نمایندگان به یک فرد (رییس مجلس) برای قانون گذاری فردی نیست.
6- مخالفت قاطع نمایندگان مجلس با مصوبه مذکور و شخص رییس مجلس

حتما منتشر کن در راستای خدمت به مردم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر