بازدید 8858
۵
مرور روزنامه‌های پنجشنبه ۶ بهمن

از پلیس خوب تا پلیس بد اروپا / دیپلماسی ناتوان ورزشی در دفاع از «خلیج فارس»/ دست به دامن باد و باران

کمک گرفتن از اراذل و اوباش برای مخفی کردن اختلاس‌ها، پشت‌پای اعراب به السیسی، مدارس پول مردم را پس بدهند! سریال تکراری افزایش قیمت بلیت هواپیما، اعتراض چند باره نمایندگان مجلس به شرایط اقتصادی، اتمام حجت با طالبان برای حقابه هیرمند، ۲۴ فیلم در سودای سیمرغ و «فضای باز» ضرغامی، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۶۱۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۸ 26 January 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز پنجشنبه ۶ بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که هجوم پول به بازار‌های موازی و خروج پول از بورس، بحران ارزی ایران نقطه پایان دارد؟، حواشی «گروسی» در سفر به تهران و پیگیری پرونده آزار کودکان فوتبالیست مشهد در صفحات نخست تعدادی از روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

از پلیس خوب تا پلیس بد اروپا


سیدجلال ساداتیان سفیر اسبق ایران در بریتانیا طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: اروپایی‌ها طرحی‌هایی را در مورد ایران در دستور کار قرار دادند که به استراتژی یا بهتر بگوییم طرح پلیس خوب و پلیس بد علیه ایران بازمی‌گردد. از این منظر در یک نهاد اروپایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نهادی تروریستی دانسته و برای تصویب نهایی آن بعد از سر و صدای فراوان در نهادی دیگر تصمیم می‌گیرند که تنها اقدام به تحریم این نهاد نظامی ایران بکنند وعملا تروریست نام نهادن سپاه پاسداران را از دستور کار خود خارج می‌کنند. از ابتدا مشخص بود که اروپایی‌ها و به‌طور کل غربی‌ها به دنبال تنشی جدید در منطقه با ایران نبودند، اما برای اینکه به اهدافشان دست یابند، به دنبال تضعیف جایگاه ایران در منطقه و همچنین تضعیف اقتصاد ایران هستند. از این منظر به دنبال آنند که ایران را با مکانیزم‌های مختلف حتی اسنپ‌بک، تضعیف کنند. تحریم و تروریستی نامیدن سپاه پاسداران انقلابی اسلامی مساله‌ای را برای آن‌ها حل نمی‌کند، اما اینکه به تحریم اقتصادی ایران ادامه دهند تا جایی که میزان فروش نفت ایران را از مقدار فعلی کمتر کنند، شاید برای آن‌ها ثمراتی داشته باشد تا در پس فشار‌های اقتصادی بر تهران، برنامه‌هایی که در مورد ایران طراحی کرده‌اند را اجرایی کنند.

همه راه‌های ممکن که وضعیت ایران را سخت‌تر بکند را مادام و تا زمانی که مشکلات و چالش‌های ایران و غرب ادامه داشته باشد، مد نظر دارند. حتی شواهدی نیز در این زمینه وجود دارد از جمله رایزنی‌هایی که غربی‌ها با چین در دستور کار دارند تا چین نفت خود را از شرکای جدید خود در منطقه تامین کند. به طوری که خرید نفت از ایران را تا آنجا که می‌تواند کاهش دهند تا از این طریق فشار اقتصادی علیه ایران افزایش یابد. تحریم سپاه و حتی تروریست نامیدن سپاه فایده‌ای برای آن‌ها ندارد. از این منظر عملا تروریست نامیدن سپاه را از دستور کار خارج کرده‌اند. شواهد نشان می‌دهد که غربی‌ها به هیچ وجه در شرایط کنونی به دنبال رویارویی با تهران نیستند. در این معنا که درگیری آن‌ها با ایران، درگیری نظامی نخواهند بود. از این منظر سایر برنامه‌های خود را در برابر ایران اجرا می‌کنند تا اگر توانستند توان هر گونه حرکتی را با ایجاد چالش‌های اقتصادی از ایران سلب کنند. به نظر می‌رسد این هدف؛ هدف اصلی آنهاست چرا که برخورد نظامی با ایران در شرایط کنونی که ایران به کوچک‌ترین کنشی واکنش سخت نشان می‌دهد، مساله‌ای را برای آن‌ها حل نخواهد کرد. ایران در برابر هر حمله نظامی از توان موشکی و پهپادی خود استفاده خواهد کرد و توان تمامی متحدان آن‌ها و پایگاه‌های نظامی آن‌ها را مورد حمله قرار خواهد داد. از این منظر هرگونه برخورد با تهران را از دستور کار خارج خواهند کرد و بر روی کاهش مداوم درآمد‌های ایران متمرکز خواهند شد. آن‌ها بیمی ندارند که با فشار بر ایران موقعیت مردم را هم تا آنجا که ممکن است تضعیف کنند این برنامه از دو طریق در دستور کار آنهاست بخشی از آن آغاز شده و با تحریم‌هایی که علیه ایران وضع می‌کنند؛ این مسیر را ادامه خواهند داد و در این شرایط اسنپ‌بک را علیه ایران فعال و ۶ قطعنامه شورای امنیت را علیه ایران فعال کنند تا فشار‌های اقتصادی علیه ایران افزایش یابد تا اینکه بخواهند هزینه برخورد نظامی با ایران را بپردازند.

 

دیپلماسی ناتوان ورزشی در دفاع از «خلیج فارس»


فریدون حسن طی یادداشتی در شماره امروز جوان نوشت: مطابق اسناد تاریخی موجود در سازمان ملل و دیگر نهاد‌های بین‌المللی که شامل نقشه‌های جغرافیایی و متون کهن است، آبراهه جنوبی ایران از دیرباز به نام دریای پارس یا خلیج فارس معروف بوده است. اسنادی که هیچ‌کس و هیچ نهادی نمی‌تواند منکرشان شود یا در درستی و صحت آن‌ها شکی وارد کند. استناد به همین مدارک محکم و غیرقابل انکار می‌تواند برای بستن دهان معاندان و کشور‌های حقیری که می‌خواهند با سیاسی‌کاری تاریخ بشری را تحریف کنند و چشم طمع به تمامیت ارضی ایران داشته باشند کافیست، اما گویا مسئولان کشور خودمان هم چندان به این مسئله اهمیت نمی‌دهند. اخیراً شاهد بودیم که فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) به بهانه برگزاری یک دوره مسابقه بین کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس همگام و همراه با شیطنت این کشور‌ها از نام جعلی مدنظر آن‌ها استفاده کرد. در ادامه هم شاهد بودیم که فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) همین اقدام را انجام داد. جای تأسف دارد که هر دو اقدام خیلی دیر از سوی مسئولان ایرانی در دو فدراسیون بین‌المللی پاسخ داده شد و بدتر اینکه پاسخی هم که داده شد جوابی نبود که جلوی تکرار این اقدام را بگیرد، به‌گونه‌ای که شاهد بودیم اینفانتینو، رئیس فدراسیون فوتبال به‌رغم اعتراض ایران باز هم از نام جعلی استفاده کرد.


اینکه مسئولان ورزش ایران در مقابل این حجم رو به گسترش شیطنت، منفعلانه برخورد می‌کنند از دو منظر قابل بررسی است؛ اول اینکه آن‌ها از وجود اسناد متقن و محکم تاریخی در این خصوص در سازمان‌های بین‌المللی بی‌خبرند که خود جای سؤال دارد و دوم اینکه خدای ناکرده روابط دوستانه و حفظ کرسی‌های مدیریتی و ریاستی‌شان را مهم‌تر از دفاع از آب و خاک وطن می‌دانند و خواسته یا ناخواسته اهمال می‌کنند!


اقدام دو فدراسیون مهم جهانی در استفاده از نام جعلی و تکرار آن باید از سوی فدراسیون‌های ورزشی ایران، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به بهترین و قاطع‌ترین شکل ممکن پاسخ داده شود. باید آن‌ها را متوجه این واقعیت تاریخی کرد که خلیج فارس، همیشه خلیج فارس بوده و باقی خواهد ماند و اینگونه نیست که با شیطنت چند کشور کوچک که کل سابقه شکل‌گیریشان حتی به ۱۰۰ سال هم نمی‌رسد، بخواهند با نگاه سیاسی و خرج کردن دلار‌های نفتی تاریخ کهن ایران و ایرانی عوض شود.


فراموش نکنیم که این موضوع مهم به‌طور مستقیم با امنیت ملی و تمامیت ارضی ایران ارتباط دارد و اهمال در آن گناهی نابخشودنی است. یادمان باشد که مقدمه هر تغییر اساسی تغییر نام است و این‌ها همه از آشوب سرچشمه می‌گیرد. طی چند سال گذشته برخی کشور‌ها با بهره‌گیری از همین اهمال‌کاری‌ها میراث‌های ناملموس ایران را به نام خود ثبت کردند و اگر آقایان بخواهند در مورد میراث‌های تاریخی هم همانگونه رفتار کنند، دیر نخواهد بود که حتی آن‌ها را هم به نام خودشان به ثبت برسانند. آنچه مسلم و حقیقتی انکار‌ناپذیر است اینکه این خلیج فارس بوده، فارس هست و فارس هم خواهد ماند تا قیامت و اگر مسئولی در دفاع از این کیان کوتاهی کند، آن وقت است که باید از نهاد‌های نظارتی و امنیتی خواست برخورد مناسب را صورت دهند و اجازه ندهند بیش از این با تمامیت ارضی کشورمان بازی شود.

 

دست به دامن باد و باران


انور خیرآبادی طی یادداشتی با تیتر دست به دامن بادوباران در شماره امروز آفتاب یزد نوشت: با تداوم وضعیت قرمز هوای تهران و برخی کلانشهر‌ها که براساس داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوا، برای همه گروه‌ها در شرایط ناسالم قرار دارد تداوم وضعیت قرمز هوا در تهران به نحوی که میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون که آلاینده اصلی تهران در ۲۴ ساعت گذشته بوده است، هم‌اکنون عدد ۱۵۸ را نشان می‌دهد و زمانی که شاخص، عددی بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ را نشان دهد، کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها است؛ و با وجود هزینه‌های سنگین و بودجه‌ای که در قانون بودجه و شهرداری و سایر سازمان‌های متولی آب و هوا و محیط زیست برای پیشگیری از آلودگی آب و هوا مقرر شده است و علیرغم حق برخورداری از آب و هوای سالم و پاک برای انسان و گیاهان و حیوانات که تکلیف اجرای آن برعهده دولت و سازمان‌ها و ارگان‌های حوزه آب وهوایی است و علیرغم برگزاری جلسات وکنفرانس‌ها و سمینار‌های متعدد ومصروف کردن هزینه‌های بسیار، متاسفانه هیچ اقدام عملی و فایده‌مندی در این حوزه صورت نگرفته و با وجود هشدار‌های زیست محیطی و بهداشتی ووخامت حال شهر و شهروندان و تضییع گسترده حقوق گسترده جامعه در این ارتباط، و با وجود تصویب قانون هوای پاک که در اجرای اصل ۲۳قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۶به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان رسیده و با وجودی که مکانیسم‌های حقوقی و قضائی برای برخورداری عامه جامعه از آب و هوای پاک پیش‌بینی شده و بیشتر از ۱۰سازمان و ارگان تولیت پیشگیری از آلودگی هوا را بر عهده دارند و بودجه آن هم مشخص است، ولی متاسفانه در عمل باید دست به دامن باد و باران شویم و با وجود قانون جامع و کامل هوای پاک که در۳۴ماده تصویب و عملیاتی شده و با وصف اینکه جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون آب و هوایی استکهلم ملحق شده باز هم باید دست به دعا برداریم و دست به دامن باد و باران شویم و به جای اندیشیدن به حل اساسی و اصولی و فنی مشکلات آب و هوایی و زیست محیطی و آلودگی هوا، بشدت در فکر حفظ میز و مقام و منصب خویش وگاهگاهی زحمت کشیده و آمار و ارقام دل خوش کنک تحویل جامعه می دهند، البته هوشمندی و فراست مسئولین به همین موارد محدود نشده بلکه با درایت و شایستگی روزبه روز به اندیشه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و سازمان‌ها و ادارات روی می‌آورند و با دورکاری و نیمه تعطیلی و سایر ابتکارات به‌ جای حل مسئله، کلا خود صورت مسئله را پاک می‌کنند لذا ماهم بایستی به جای توقع از مسئولین محترم دست به دامن باد و باران شویم و البته دعا کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۵
آلودگی هوا، ترافیک، بی آبی ارومیه و زاینده رود، تورم، فقر، تخریب محیط زست و .... امیدی به بهبود هیچکدام نیست
داریم خفه می شویم . عدم خروج از خانه اعصاب همه را خرد کرده . .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
باور کنید که بخاطر آلودگی هوا

تمام روزها دچار سردرد و تهوع

و مسمومیت هستیم

و این داستان دردناک از ابتدای پاییز وجود داشته

واقعا ما مردم چه گناهی کردیم که دولت حتی هوای نفس کشیدن را نیز از ما دریغ کرده است و میکند ؟؟؟
خلیج فارس برای ایرانیهای اصیل مهم هست نه برای فدراسیون والیبال وفوتبال که اول باید ایرانی بودن خودشون را ثابت کنند
اول معیشت مردم بعدا خلیج فارس یا عربی یا ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار