بازدید 3300

سعید جلیلی: دشمن دیگر گزینه قابلی روی میز ندارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نقاط ضعفی که در کشور موجود است با الهام از نقاط قوت برطرف می‌شود.
کد خبر: ۱۱۶۱۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳ 25 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، سعید جلیلی در نخستین دوره ملی روایت پیشرفت و امیدآفرینی که در دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار شد، اظهار داشت: امروز اگر در کشور می‌خواهیم روایتی داشته باشیم، بعنوان مثال برای حوادث اخیر می‌توانیم عوامل مختلف و تاثیرگذار آن را اعم از بازیگران داخلی و خارجی را بررسی کنیم و یا این‌که می‌توانیم این حوادث را فراتر از این ۲-۳ ماه تحلیل می‌کنیم و در روند چهل و چند سال پس از انقلاب بررسی می‌کنیم و هم اینکه می‌توانیم آن را در روند ۲۰۰ سال اخیر کشور تحلیل می‌کنیم.

وی افزود: سطح تحلیل شما بعنوان کسانی که برای روایت در این عرصه حضور پیدا می‌کنید، بسیار مهم است. چرا؟ چون روایتی که طرف مقابل امروز دارد انجام می‌دهد، متمرکز بر این است که آنچه امروز جاری و ساری است جدای از آنچه که وجود داشته روایت بشود. اگر موضوعی را می‌خواهید به تحلیل و یا حتی توصیف بنشینید جدای از سیر زمانی باید به آن توجه کرد؛ نکته دیگر این است که هیچ پدیده اجتماعی-سیاسی اینگونه نیست که فارغ از تحولات محیطی باشد.

وی با بیان این‌که «در بررسی مسائل ۲-۳ ماه اخیر کشور بسیار مهم است که تحولات محیطی را هم در نظر داشت»، عنوان کرد: یعنی تحولات داخلی، منطقه‌ای و جهانی بسیار مهم است. باید ببینیم نسبت این حوادث با تحولات این سه سطح چیست؟ چرا امروز در سطح جهانی، کشورهای مختلف و برخی از آن‌هایی که ادعا دارند در صحنه دنیا عرض اندام می‌کنند، اینگونه تمرکزشان بر جمهوری اسلامی شده؟

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: این یک سوال مهم است چون بالاخره کشورهای دنیا اینگونه نیست که بیکار باشند، مسائل داخلی، اقتصادی، فرهنگی و ... دارد، اما چرا امروز از نخست وزیر استرالیا در شرقی ترین نقطه دنیا تا نخست وزیر کانادا در غربی‌ترین نقطه دنیا در اشکال مختلف شروع می‌کنند درباره حوادث ایران نه تنها صحبت کردن، بلکه تحرکات خارق‌العاده انجام دادند؟ این یک سوال است.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم به این سوال پاسخ بدهیم باید بدانیم در چه نقطه‌ای هستیم و مختصات این نقطه را برای خودمان تعریف کنیم، اگر این نقطه را درست توصیف نکنیم طبیعتا درست نمی‌توانیم تحلیل کنیم و نتیجتا درست نمی‌توانیم تجویز کنیم.

جلیلی با بیان این‌که «هیچکدام از قدرتهای دنیا به انقلاب ما خوش‌آمد نگفت و بلکه تمام تلاششان را علیه آن بکار بردند»، ادامه داد: یک اصطلاحی را هم در ادبیات سیاسی حتی این روزها هم می‌شونیم و آن این است که گزینه‌ها روی میز است. ما در نقطه ای هستیم که باید این پرسش را مطرح کرد که گزینه‌های تهدیدی دشمن کدامش روی میز است که تا کنون استفاده نکرده است؟ ترور؟ ۱۸ هزارتا، جنگ ۸ سال، فشار اقتصادی؟ به تعبیر خودشان فشار حداکثری. گزینه‌های اصلی‌شان اینها بودند که همه را استفاده کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اما امروز در چه نقطه‌ای هستند؟ در نقطه‌ای هستند که او احساس می‌کند گزینه قابلی دیگر روی میز ندارد. وقتی دشمن از زور و تزویر ناامید می‌شود روی به ایجاد ناامنی می‌آورد، این به معنای استیصال طرف مقابل است و در نقطه‌ای است که دیگر گزینه‌ای ندارد، اینجا جایی است که او باید نقاط قوت شما را بپوشاند.

وی با تاکید بر این‌که «آنچه که منجر به رسیدن ما به این نقطه شده، نقاط قوت است که همان نرم‌افزار انقلاب اسلامی است»، تصریح کرد: دشمن میخواهد این را بپوشاند یا آن را تقلیل بدهند و این تمام تلاشی است که آنها در حال انجام آن هستند. وظیفه ما تقویت نقاط قوت است که یکی از اقدامات مهم برای این کار روایت صحیح از آنچه که واقعیت است و نسبت آن با قبل و بعد و آنچه در آینده در پیش داریم است.

جلیلی در پایان با بیان این‌که «نقاط ضعفی که در کشور موجود است هم با الهام از نقاط قوت برطرف می‌شود»، افزود: آنچیزی که توانست قدرت ایجاد کند، اگر کشوری توانست در عرصه جنگ که سخت‌ترین عرصه‌هاست موفقیت به دست بیاورد، به طریق اولی در عرصه اقتصاد، صنعت و کشاورزی و ... هم خواهید توانست اما دشمن از این بابت نگران است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر