بازدید 9717
معاون اول قوه قضاییه مطرح کرد

اختلاس ۹۲ هزار میلیاردی نداشتیم / بیش از ۵۰ مورد از ساختار‌های فسادزا شناسایی شده اند / از مجلس گله داریم

معاون اول قوه قضاییه گفت: آدم غیرمسئولی مصاحبه می‌کند و می‌گوید در فلان شرکت ۹۲ هزار میلیارد تومان اختلاس شده است. ما بررسی کردیم و دیدیم، این چیزی که گفته شده نبوده است؛ هرچند تخلفی بوده، ۹۲ هزار میلیارد نیست.
کد خبر: ۱۱۶۱۱۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲ 25 January 2023

تابناک _ حجت الاسلام و المسلمین مصدق در یک نشست خبری گفت: برای نخستین بار پس از انقلاب در دستگاه قضایی اتفاقی رخ داده و آن تشکیل قرارگاه عملیاتی پیگیری فرامین و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص قوه قضاییه است. امروز قوه قضاییه بیش از هر زمان دیگری با برنامه در حال حرکت است.

وی افزود: برنامه عملیاتی این قرارگاه برای دادگستری‌های سراسر کشور است و سه ماهه سال جاری یعنی دی و بهمن و اسفند ماه در حال اجرا به صورت پایلوت است و از اول سال ۱۴۰۲ تا پایان سال بعنوان برنامه به صورت جدی در سراسر دادگستری‌های کشور تشکیل خواهد شد.

معاون اول قوه قضاییه درباره وظایف قرارگاه گفت: همه می دانید هفتم تیرماه هفته قوه قضاییه است و رییس قوه قضاییه و دیگر مسئولان قضایی خدمت رهبری مشرف می‌شوند و در سال جاری، این اتفاق افتاد، ولی متفاوت با سال‌های پیشین بود. رهبری محورهایی را به عنوان مطالبه از قوه قضاییه بیان کردند که همین محورها، مطالبه مردم است و هشت محور در سخنان حضرت آقا بود. همان روز ما تصمیم گرفتیم برای مطالبه گری مطالب آقا، برنامه ریزی جدی انجام شود و تا سال آینده که رییس قوه قضاییه خدمت رهبری گزارش می دهند در رابطه با همین محورها گزارش دهند.

وی افزود: پیشنهاد شد قرارگاه عملیاتی برای پیگیری این محورها تشکیل شود. قرارگاه عملیاتی پیگیری فرامین و سیاست های رهبری با اعضا تشکیل شد و مسئولیت قرارگاه با معاون اول و دبیر قرارگاه معاون راهبردی است و اعضای این قرارگاه علاوه بر معاون اول قوه قضاییه و معاون راهبردی، رییس دیوان عالی کشور و دادستان کل و رییس حوزه ریاست قوه قضاییه و دادستان انتظامی قضات و رییس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه و یک شخص حقیقی به انتخاب رییس قوه قضاییه است. قرارگاه تشکیل شد و تاکنون دوازده جلسه مستمر داشته و مصوبات مهمی در خصوص حل مشکلات مردم و مطالبه گری مردم تشکیل و برنامه یک ساله آن تدوین شده است. علاوه بر این برنامه ها، سالیان سال ادامه دارد و به گونه ای است که ۷ تیر ۱۴۰۲ بتوانیم‌ گزارشی خدمت رهبری ارائه دهیم.

معاون اول قوه قضاییه درباره نتیجه این جلسات در قرارگاه گفت: سامانه‌ای در حوزه معاونت اول برای پیگیری پرونده های مهم و ملی تشکیل شده است.

مصدق تاکید کرد: آدم غیرمسئولی مصاحبه می کند و می‌گوید در فلان شرکت ۹۲ هزار میلیارد اختلاس شده است. جامعه حق دارد که بررسی کند این ۹۲ میلیارد کجاست. ما بررسی کردیم و دیدیم این چیزی که گفته شده نبوده است؛ هرچند تخلفی بوده ولی ۹۲ هزار میلیارد نیست‌. قوه قضاییه وارد بررسی شد و تا این لحظه کارشناسی های انجام شده حاکی است که حداقل بیش از ۵۰ درصد مبلغی که عنوان شده نبوده است. چرا جامعه را متشنج می کنید؟ یکی از دستورهای رهبری این بوده که امنیت روانی ایجاد شود.

وی افزود: بیش از ۵۰ مورد از ساختارهای فسادزا شناسایی شده که ان شاءالله در عمل خواهیم دید نتیجه چه خواهد بود.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه اگر پرونده ۹۲ هزار میلیارد، اختلاس نیست چه عنوانی دارد، گفت: من‌ نگفتم اختلاس نیست. من گفتم مبلغی که گفتند اشتباه است و اینکه اختلاس هست یا نیست مربوط به قاضی است؛ لذا کسانی که مسئولیتی در این خصوص ندارند، جامعه را متشنج نکنند. چرا اظهار نظر می کنند؟ قاضی باید اظهار نظر کند و بگذاریم جامعه آرامش داشته باشد.

وی درباره نحوه جذب و گزینش قضات در قرارگاه گفت: تدبیری در قرارگاه برای نحوه جذب و گزینش قضات در نظر گرفته شده است. حتما باید فرایندی که در نحوه جذب قضات است تغییر کند، زیرا گاهی فردی که در آزمون شرکت می‌کند دو سال طول می کشد. ما باید به سمت نخبه گزینی برویم و حتما برای جذب قضات در قوه قضاییه از نخبگان استفاده کنیم. باید آمادگی داشته باشیم وقتی رییس دادگستری و ... می خواهد عوض شود، جایگزین داشته باشیم و امیدواریم سه تا چهارماه آینده گزارش دهیم که همایشی برگزار کردیم و ۵۰۰ مدیر به عنوان دادستان یک شهرستان و ... به صورت آماده داریم.

معاون اول قوه قضاییه درباره اینکه چه زمانی آرای محاکم در سامانه منتشر می شود، گفت: مقدمات اولیه انجام شده و تعداد متنابهی از آرا در برخی پژوهشگاه ها از جمله پژوهشگاه قوه قضاییه قابل دسترسی است و بیش از ۴ میلیون رای همین الان قابل استفاده است و سعی داریم در آینده با توجه به راه انداری سامانه‌ها از جمله سامانه تناد (تحلیل و نقد آراء دادگستری) آرا اعلام شود. ما روی این موضوع کار می‌کنیم.

وی درباره گزارش وضعیت اجرای سند تحول گفت: یکی از ماموریت قرارگاه عملیاتی این است که بررسی کند چه مقداری از سند تحول اجرا شده و چه مقدار اجرا نشده و این کار در حال انجام است.‌ ان شاءالله در پایال یک سال سال ۱۴۰۲ این اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: قرارگاه عملیاتی دایمی است و همواره نسبت به آنچه در دادگستری رخ می دهد و هر لحظه برنامه اجرایی که برای استان ها پیش بینی شده است، رصد می کند.

معاون اول قوه قضاییه درباره اینکه مردم و مراجعان به دادگستری چه زمانی نتایج قرارگاه را مشاهده خواهند کرد؟ گفت: برخی برنامه ها در بازه زمانی سه ماهه محقق می شود و برخی شش ماهه باید محقق شود و آنچه در قرارگاه رخ داده فقط برنامه ریزی شده است و هنوز عملیاتی نشده و بیش از ۵۰ درصد برنامه ریزی محقق شده و بعد از تکمیل برنامه‌ها و اجرای برنامه ها مردم می توانند ۶ یا ۹ ماهه مطالبه گری کنند و ما پاسخ می دهیم.

معاون اول قوه قضاییه درباره اصلاح قانون اخلالگران و مفسدان اقتصادی و اینکه موضوع استجازه به کجا رسید گفت: ما از مجلس گله داریم. به اقتضای آن زمان رییس قوه قضاییه وقت تشخیص دادند با آیین دادرسی عادی نمی توان به جرایم مفسدان رسیدگی کرد و اجازه موقتی از مقام معظم رهبری گرفتند تا در برخی موارد نسبت به جرایم مفسدان رسیدگی کنند. همواره مشی مقام معظم رهبری آن است که هیچ وقت تخلفی از قانون صورت نگیرد و گفتند در بازه زمانی، اجازه این کار را می دهم، ولی بروید و قانون را اصلاح کنید. متاسفانه اصلاح قانون با گذشت چند سال که دو سال آن را قوه قضاییه کارش را کرد رخ نداده و اکنون در نوبت صحن مجلس است و نمی دانیم چه زمانی نوبت به بررسی برسد. رییس قوه قضاییه قول داده بودند که در بازه زمانی کمتر به قانون تبدیل شود ولی نتوانستیم و شرمنده ایم‌.

وی درباره بودجه قوه قضاییه گفت: ما از دولت و مجلس می خواهیم به آنچه قانون در خصوص قوه قضاییه گفته عمل کنند؛ هرچند که مقدار کافی نیست و نمی شود قوه قضاییه را با آن مدیریت کرد. قانون بودجه تنظیم و به صراحت عنوان شده که بودجه قوه قضاییه ۲ و ۹ دهم بودجه کشور است، ولی در هیچ دولتی تاکنون ۲ و ۹ دهم بودجه قوه قضاییه تامین نشده است.

مصدق گفت: کتابی از موارد عنوان شده در خصوص قرارگاه آماده شده تا در دادگستری‌های سراسر کشور اجرا شود.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه امروز گرفتار پرونده‌های کثیرالشاکی هستیم گفت: تصمیم گرفته شده تا کمیته‌ای بین قوا تشکیل شود که مشکلات پرونده‌های کثیرالشاکی حل شود.

مصدق افزود: بیش از ۵۰ مورد از ساختارهای فسادزا در قوه قضاییه احصا شده است و در آینده شاهد نتایج مثبت این بررسی خواهیم بود.

وی در پایان گفت: سند دار شدن اراضی ملی یکی دیگر از اتفاقات مهم در قوه قضاییه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۱
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۳۶
ان گزارش علیه دولت ان زمان (دولت روحانی ) تهیه شده بود؟
اصلاً ما چیزی به نام اختلاس نداریم
جناب چه ۹۲ هزار میلیارد چه نصف این مبلغ فساد فساد است . مگر نصف این مبلغ عدد کمی است . ضمنا این حرف یک شخص نبود این نتیجه تحقیق و تفحص مجلس بود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
نتیجه‌ی تحقیق و تفحص مجلس اختلاس نبود، تخلف بود، رسانه ها موضوع رو تغییر دادند. کسری بودجه‌ی دولت هم تخلف است، بدهی ۳۰۰۰۰ میلیارد دلاری دولت آمریکا هم تخلف است.
همه چیز با یک جمله انکار می شود.
ارزش همه چیز و همه کس با یک جمله تا عرش اعلی بالا یا چاه سفلی پایین آورده می شوند.
با کلمات می توان جملات زشت و زیبا ساخت!
زیاد سخت نگیر اختلاس 90 میلیاردی که داشتیم
لابد 90 هزار میلیاردی بوده
پس فعلا 45 هزار میلیارد رو قبول دارین؟؟!!
چرا تشویش اذهان عمومی می کنید، اختلاس پیش آمده تنها 50 درصد 92 هزار میلیارد بوده است، چیزی تیست که!!! قابل توجه جناب مصدق پنجاه درصد مبلغ فوق میشود 46 هزار میلیاد تومان اختلاس و واقعا چیزی هست... این برخوردهای دوگانه و خطی است که جانمان را به لب میرساند و فشارمان را به آسمان...
اختلاص خوشبختانه 92000 میلیار نبوده و براساس جمعبندی ها بیش از 50% این رقم یعنی 46000 نیست. خیالمون راحت شد. شکر خدا که گفتین.
تازه ساختارها را شناسایی کردن
حساب کردیم دیدیم 92 همت نبوده
چون عددش دقیقا این نبوده ُ لذا کذب محسوب میشه
حالا هرچقدر خوب شد که گفت رسیدگی کنید دیگه
شما ۵۰ درصدش را قبول کردید
یعنی ۴۶۰۰۰ میلیارد هیچی نیست
دقیقا درست فرمودن 92 هزار میلیاردی نبود گویا دقیقش 94 هزار میلیارد بوده!!!
اختلاس نیست هر چه هم هست کار امریکاست
سلام جناب اقای مصدق آنچه مشخص است اینکه در اصل فساد از یک سیستم وارد می شود . این سیستم شامل مدیران پرنفوذی است که با دور زدن قوانین وارد گذرگاههایی می شود که این گذرگاهها عملا یک مسیر پر پیچ و خم را در مقابل قضات قرار می دهد.برای جلوگیری از این کار باید شفاف بود . شفافیت مانع فساد می شود. متاسفانه فرایندهای اخذ مجوز عملا ناشفاف است . گاهی با دور زدن می توانند مسیر را به نفع خودشان کارسازی نمایند. باید الگوریتم مشخص باشد و غیر قابل تغییر. در فرایند نباید اشخاص با سلیقه رفتار نمایند.
بنظر میرسه ۴۶ هزارمیلیارد که نصف عدد قبلی باشه برای آقایان عددی نیست
با این عدد میشه صد هزار خانواده رو از فقر‌مطلق‌ نجات داد
هر خانواده ۴۶۰ میلیون تومن
یعنی اگر مبلغی معادل کمتر از 50 درصد 92 هزار میلیارد اعلام می شد جامعه متشنج نمی شد!! یعنی مثلا 40 هزار میلیار اختلاص عادی است !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
شما که سواد درست درمون نداری حرف نزن
حداقل در همین گزارش 20 جا نوشته اختلاس بعد تو هنوز مینویسی اختلاص فکر میکنی از اخلاص میاد. اگر با این دقت کاره ای تو این مملکت بودی چی میشد؟
همزمان با نصف شدن رقم اختلاس، با اون نماینده هایی که تحقیق و تفحص کردن هم برخورد کنید تا کارتان تکمیل شود
با توجه ب قیمت دلار و تورم خود ۹۲ هزار میلیارد هم شکسته نفسی بود!!! !
آقای معاون اول ،شما که اختلاس را کشف نمی کنید، باید کسانی باشند تا قبل از شما وجود اختلاس را اعلام کنند بعد شما رسیدگی کنید، اگر به قول شما همین غیر کارشناس ها اختلاس را علنی نمی کردند، شما که دنبال کشف آن نبودید، حالا میزان اش کمتر یا بیشتر .
متاسفانه تحقیق و تفحص مجلس در این خصوص کاملا غیر کارشناسی بود و عجولانه نیز رسانه ای شد. وقتی دولت یک تولید کننده را وادار میکند با قیمتهای دستوری در بورس کالا محصول خود را عرضه کند اگر اختلاف قیمتی هم با بازار دارد نباید به حساب اختلاس تولید کننده گذاشت بلکه باید کسی که این قانون را گذاشته و به اسم تنظیم بازار ، تولید کننده را وادار میکند به پایین تر از قیمت بازار عرضه کند مجازات کرد، که از این طریق رانتی را نصیب دلالان میکند.
ریشه فساد و اختلاس بانک ها هستند
چرا بانک های ما با وجود سودهای ۳۰ درصدی که از وام ها می گیرند ناترازی دارند و تورم را به کشور تحمیل می کنند
چون بانک های ما یکپارچه نیستند و جزیره ای هستند و از قابلیت یکپارچگی حجم پول بهره نمی برند
منظور از جزیره ای بودن این نیست که همگی تحت بخشنامه های بانک مرکزی نیستند بلکه موضوع فراتر از این حرف ها است منظور یکپارچگی در حجم و کنترل و مدیریت یکپارچه پول ها در بانک ها است بگونه ای که بانک ها با یک صندوق پول واحد سر و کار داشته باشند

امروز ما در دنیای دیجیتال هستیم و هیچ کس پول نقد همراه خودش ندارد و براحتی و با یکپارچه کردن بانک ها و پول موجود در آنها می توان وام های نیم درصدی و یک درصدی داد و اتفاقا هر کس هرچقدر دلش می خواهد وام بگیرد بشرط آنکه پول آنرا از کشور خارج نکند چون بخاطر دیجیتالی بودن پول پول حالت بازگشتی دارد و از حالت بازگشتی و بازگشتی های تکرار شونده می توان وام های مجدد داد

اگر مفهوم بازگشتی بودن پول درک شود و از آن استفاده شود بانک ها تبدیل به منابع لایتناهی می شوند که باید سودی که می گیرند به شدت کاهش یابند تا بتوانند بحران های مالی را کنترل کنند

به جای کنترل نقدینگی از طریق مقدار تسهیلات و وام آنها باید آنها را از طریق کاهش و یا افزایش سود کنترل کرد البته آنهم با وام های نیم و یک و دو درصدی نه ۳۰ و ۴۰ درصدی

شاید یک عده این موضوع را غیر ممکن بدانند اما این کار عملی و شدنی است و محاسبات ریاضی و منطق آنرا تایید می کند و چیزی است که کشورهای پیشرفته آنرا تجربه کرده اند

متاسفانه بانک های ما هم شبیه خودروسازی ما فرسوده و از تکنولوژی قدیم استفاده می کند و از علم اقتصاد بهره نمی برد

علم اقتصاد نیاز به هوش بالایی دارد نیاز به فهم و درک عمیقی دارد که متاسفانه در سیستم بانکداری ما وجود ندارد و باعث شده است مردم به وام های اندک با بهره های بالا دسترسی داشته باشند که هم کمر تولید را شکسته و هم جامعه را دچار دلالی و تورم افسارگسیخته کرده است

تو را به خدا از کسانی در سیستم بانکداری و اقتصاد استفاده کنید که این موضوع را بفهمند یعنی بفهمند که وام هایی نیم درصدی و یک درصدی با حجم گسترده که هم به نفع سیستم بانکداری است و هم به نفع مردم و هم به نفع تولید و هم اختلاس ها را کاهش می دهد

راه حل کنترل دلار و تورم چاپ نکردن پول و ایجاد بانک های هوشمند و رفتن به سمت بانک هایی با سودهای پایین یک و دو درصدی با حجم گسترده و استفاده از قابلیت های بازگشتی پول آنها است
یعنی نکته کلیدی در پول بازگشتی نهفته است
بسیاری از اختلاس ها ناشی از کاهش ارزش پول ملی و تورم است تورم و بی ارزش شدن پول اختلافات زیادی را در اقتصاد و مبادلات مالی بوجود آورده و حق و حقوق عده زیادی را پایمال کرده و باعث فساد شده است
برخی از این مشکلات بخصوص در قراردادهایی که خرید خارجی دارند با تسعیر ارز تا حدودی کاهش یافته اما ریشته آن خشک نشده است

باید ریشه فساد را اول خشکاند و بعد سراغ فسادهای ظاهری رفت
ریشه فساد در چاپ پول و دولت و بانک مرکزی است که تورم را از حالت کنترل شده خارج کرده و تبدیل به افسارگسیخته کرده است و متاسفانه به آن اهمیت داده نمی شود
همه اینایی رو که تو می گی بفرض که درست!! من وضع زندگی خودم را می بینم که سالهاست تحت ظلم و ستم از حقوقم محرومم!
۹۲ هزار میلیارد تومن نبوده و ۹۳ هزار میلیارد تومن بوده اختلاس
حالا این اختلاس ها که هیچیش به جیب مردم نمیره پس کی این پول ها رو میخوره؟
ولی هر رقمی بود حواس همه به اغتشاشات خیابانی متفرق شد
کسانی این اختلاس را انجام داده اند حتما با روشهای پولشویی آشنایی کامل دارند و این پولها را از کشور خارج کرده اند.بنابر این با توجه به افزایش قیمت دلار ارزش فعلی اختلاس آنها بیش از نود و دو هزار میلیارد تومان است
برای بازنشستگان بهداشت که فرزندان بیکار داریم حکم براساس قانون ومولفه های حکمی سابقه 30 سال 1400 صادر شده ودر سایت صندوق بازنشستگی ق قراردارد پرداخت ننمودند بماند وحکم حقوقی سال 1401 صادر ننمودند ونسبت به پرسنل شاغل همتراز حقوق ما 60 درصد پایین تر است بماند
در پیگیری ها از سال 1400 هیچ مسئولی پاسخگو نبودند
سوال آیا رضایت مندی قانونی در عملکرد مطرح نیست.
هنوز قانع نشدیم
وقت بخیر
اختلاس گران اصلی هیچ وقت دست شان رو نخواهد شد چون جز ازما بهتران هستند
چه خبر از اختلاس شهرداری هشگرد یک کیف پر دلار را هیچ کس گردن گرفته و ان همه سند زمین و حالا همه انها دستگیر شدن ولی در هیچ خبری نیامده است؟
همین عدم صداقت مسغولین است که مردم را زده کرده
چون عدد یک ریال فرق داشته دیگه درست نیست
بخدا اين انكارهاست كه اوضاع كشور رو به اينجا رسونده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل