بازدید 5290

فرمول پایداری زندگی مشترک

طبق جدیدترین گزارش مرکز آمار میانگین طول مدت ازدواج زوج‌هایی که طلاق گرفتند از ۹.۲ سال در سال ۹۶ به ۱۱ سال در ۱۴۰۱ رسیده است، اما هنوز نیاز به پایداری بیشتری در زندگی مشترک زوج‌ها داریم
کد خبر: ۱۱۶۰۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸ 24 January 2023

به گزارش «تابناک»، فریبا البرز، کارشناس‌ارشد مشاوره‌ خانواده در روزنامه خراسان نوشت: پایداری زندگی‌مشترک، آرزوی همه زن و شوهرهاست. همه زوج ها دوست دارند که سال‌های خوب و خوشی را در کنار همسرشان رقم بزنند و این مسئله محقق نمی‌شود، مگر این که به یکدیگر وفادار باشند و پیش‌نیازهای پایداری در زندگی‌مشترک را فراهم کنند. طبق جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، زن و شوهرهای ایرانی در پنج سال اخیر به‌تدریج به خانواده وفادارتر شده‌اند و میانگین طول مدت ازدواج از ۲/۹ سال در سال ۹۶ به ۱۱ سال در ۱۴۰۱ رسیده است. این آمار مربوط به آن دسته است که صیغه طلاق بین‌شان جاری شده و به‌معنای آن است آن دسته که سال‌هاست با هم زندگی می‌کنند و همچنان در کنار یکدیگرند و طلاق نگرفته‌اند در این آمار قرار نگرفته و شامل آن نشده‌اند. اما یک زن و شوهر برای داشتن زندگی‌مشترک پایدار باید چه کنند؟

۶ نکته برای داشتن زندگی‌مشترک پایدارتر

سعی برای پایداری در زندگی‌مشترک باید در همه مراحل زندگی از طرف زن و شوهر وجود داشته باشد. مواجهه با مشکلات و اختلافات بین زن و شوهر به خودی خود مشکل‌ساز نیست ولی آن چه سبب مشکلات حل نشدنی و قطع روابط می‌شود، نحوه روبه‌رویی همسران با این مشکلات و اختلافات است. کلا همه زوج ها برای وارد شدن به زندگی‌مشترک، احتیاج به یادگیری برخی مهارت‌ها دارند. بنابراین برای داشتن یک ازدواج موفق، علاوه بر خواندن کتاب‌ها باید از آگاهی اشخاص متخصص و مشاوره خانواده استفاده کرد. اما رموز پایدارکننده زندگی‌مشترک عبارتند از:

مهم تر از همه صداقت

زمانی که به همسرتان دروغی می‌گویید، اعتماد در زندگی مشترک متزلزل می‌شود و برای ساختن مهم ترین شالوده زندگی که اعتماد است، باید دوباره تلاش کنید. بنابراین هیچ گاه ضرورت صادق بودن با همسر در زندگی‌مشترک را کمرنگ ندانید.

نادیده نگرفتن سهم خود در مشکلات

سهم خود را برای حل مشکل نادیده نگیرید. متاسفانه وقتی مشکلی در زندگی به وجود می‌آید، هر یک از زوج ها دیگری را مقصر می‌بیند و او را مسئول حل مشکل می‌داند. این تفکر بسیار اشتباهی است. زن و شوهر پابه‌پای یکدیگر باید مشکل را برطرف کنند. مقصر کردن دیگری و تمام مشکل را روی دوش او انداختن هرگز راه چاره‌ای برای حل مشکلات نخواهد بود. قبول کنید که همسرتان دشمن شما نیست. اگر گاهی اختلافات جدی می‌شود به معنی دشمن شدن با شما نیست. متاسفانه خیلی اوقات مشکلات از آن‌جا بر می‌خیزد که زوج ها احساس دوستی با یکدیگر ندارند.

سرزنش نکردن همسر

نگذارید اختلافات زن و شوهری پیچیده شود. در هر رابطه اختلاف عقیده وجود دارد. چنان چه زوج ها به دنبال کسب آرامش باشند، راه‌حل مناسب را پیدا می‌کنند. در غیر این صورت سرزنش یکدیگر یا اثبات درست بودن نظر آن‌ها هنگام اختلاف عقیده به جایی نمی‌رسد جز متلاطم‌تر کردن زندگی مشترک. یادتان باشد وقتی مشکل دارید پیج‌های زرد اینستاگرامی کمکی به شما نمی‌کند.

قضاوت ممنوع

گاهی ما نیاز داریم که حرف بزنیم بدون این که قضاوت شویم. این نیازی است که در خانواده‌ها گاهی فراموش شده. به همدیگر فرصت دهید که طرف مقابل حرف بزند و مطمئن باشد بعد از آن، توهین و ناسزا و پرخاشی به وجود نمی‌آید. وقتی فضای امنی برای گفت‌وگو به وجود بیاید، می‌تواند آرامش را به رابطه بیاورد و پایداری زندگی‌مشترک را تضمین کند.

درگیر نکردن خانواد‌ها

خوشبختانه مدل زوج های امروزی تا حدودی تغییر کرده و بیشترشان زندگی مستقل دارند ولی عده‌ای با این که به لحاظ فیزیکی جدا از خانواده زندگی می‌کنند اما هنوز خود را مستقل نمی‌بینند و کوچک‌ترین مسائل و مشکلات خود با همسر را به گوش پدر و مادر و اطرافیان می‌رسانند و پای دخالت بقیه را با دستان خود به زندگی‌شان باز می‌کنند. متاسفانه دیده شده که هم مردان و هم زنان این خطا را در زندگی خود نشان می‌دهند و در انتهای کار نه تنها مشکلی حل نشده بلکه اختلافات بیشتری هم به وجود می‌آید.

وقت گذاشتن برای یکدیگر

متاسفانه بعضی زوج ها، وقتی برای هم نمی‌گذارند. کنار هم اما جدا هستند. جداگانه سر هر کدام در گوشی خودشان است. این با هم بودن نیست. همین قضیه چه بسا باعث بدبین شدن زوج ها به یکدیگر شود که مثلا داشتی چی می‌دیدی؟ با چه کسی ارتباط یواشکی داری و ... . پس برای با هم بودن بیشتر از قبل برنامه ریزی کنید تا زندگی مشترک پایدارتری داشته باشید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر