بازدید 23950
مرور روزنامه‌های سه شنبه ۴ بهمن

ایران و اروپا در لبه پرتاب؟ / ‪گره اصلی جنگ اوکراین کجاست؟ / رقابت ناسالم کنکور

عقب‌نشینی اروپا درباره سپاه، جولان ۶۰ درصدی بنزین غیراستاندارد!، کشف بیش از ۱۰ میلیون ارز تقلبی، انقباضی برای مردم انبساطی برای دولت، بازی برجامی نامتوازن غرب، مختومه شدن استیضاح وزیر بهداشت، توقف پر سر و صدای عرضه خودرو در تالار بورس کالا و نتیجه تعطیلی مدارس؛ افت یادگیری، چاقی دانش‌آموزان از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۶۰۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۴ 24 January 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه های امروز سه شنبه ۴ بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که ايران در رتبه ۱۷جدول‌ جهاني ‌آلودگي، ابعاد حقوقی اقدام احتمالی اروپا علیه سپاه، تازه‌ترین تحولات درخصوص اقدامات اتحادیه اروپا علیه ایران و توافق تهران ـ مسکو برای دور تند «اجرای قرارداد ۲۵ ساله» در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته است.


در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور می کنیم:


گره اصلی جنگ اوکراین کجاست؟

حنیف غفاری دکترای روابط بین‌الملل طی یادداشتی در وطن امروز نوشت: خلق گره‌های کور منطقه‌ای و استراتژیک در نظام بین‌الملل، تبدیل به فرمولی راهبردی در حوزه سیاست خارجی آمریکا و اتحادیه اروپایی شده است. بازتاب این رویکرد خطرناک، خود را در جنگ اوکراین و متعلقات آن نمایان کرده است. آخرین دستور‌العمل ارائه‌شده به اوکراینی‌ها، ادامه جنگ با روسیه است! برای مثال، مقامات فرانسوی از یک ‌سو، پیوستن اوکراین به ناتو را غیرممکن دانسته و از سوی دیگر، بر استمرار جنگ میان مسکو و کی‌یف تاکید می‌کنند. میان تصمیم‌سازان حوزه سیاست خارجی آلمان و انگلیس نیز تناقضات معناداری در قبال این جنگ وجود دارد که بیانگر تعارض ایده‌آل‌ها و واقعیات در قبال چنین منازعه تمام‌عیاری است. واقعیت این است واشنگتن و لندن به عنوان ۲ بازیگر آتلانتیکی فعال، دیگر بازیگران اروپایی را وارد منازعه‌ای طولانی‌مدت و فرسایشی کرده‌اند. بدون‌ شک، روسیه تا زمانی که نسبت به عدم گسترش ناتو به شرق اطمینان نداشته باشد، جنگ را متوقف نخواهد کرد. از سوی دیگر، تصمیم سوئد و فنلاند مبنی بر عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی، به طور طبیعی مولد تنش‌های دیگری در شمال روسیه خواهد بود که به طور طبیعی ۲۷ عضو اروپایی ناتو (و با احتساب سوئد و فنلاند ۲۹ عضو اروپایی) را درگیر خواهد کرد. اصرار دولت‌های آمریکا و انگلیس بر تبدیل اوکراین به یک گره کور ژئواستراتژیک در منطقه آسیای میانه و اروپا هزینه‌های راهبردی زیادی را متوجه بازیگران اروپایی خواهد کرد.


از دید مقامات غرب، باید میان «جنگ اوکراین» و «بحران اوکراین» تمایز قائل شد. بر اساس این رویکرد مداخله‌گرایانه، پایان یک جنگ (حتی به قیمت صدور قطعنامه مشترک صلح) نباید به معنای پایان بحران در آن منطقه خاص باشد! بر این اساس، منطقه‌ای که در آن جنگ درگرفته، تا سال‌ها باید به زمین بازی «آمریکا / اروپا» در عرصه بازدارندگی و تهدید دیگر بازیگران تبدیل شود. بر همین اساس، حتی اگر اوکراین تضمین دهد به عنوان بازیگری بی‌طرف در مناقشات و ائتلاف‌سازی‌های نظامی باقی بماند، غرب کماکان اوکراین را به یک «گره کور استراتژیک» در اطراف روسیه تبدیل خواهد کرد. همین مساله سبب شده مقامات کاخ کرملین در برابر پیشنهادهای پشت پرده غرب در قبال جنگ اوکراین (که در حوزه دیپلماسی پنهان به مسکو منتقل می‌شود) گارد بسته‌ای اتخاذ کنند. بازیگران غربی در صددند بر «جنگ اوکراین» متمرکز شوند و روس‌ها بر «بحران اوکراین» متمرکزند! اولی مربوط به حال است و دیگری به آینده! در این معادله پیچیده، غربی‌ها مانند همیشه از ارائه هرگونه تضمینی که مانع مداخله‌گرایی مزمن آنها در محیط پیرامونی روسیه شود اجتناب می‌ورزند و این همان اختلاف اساسی و مهمی است که به سادگی قابل حل نیست!


یک رمزگشایی ساده از پیشنهادهایی که «هنری کیسینجر» تئوریسین ۱۰۰ ساله و دیگر استراتژیست‌ها و نظریه‌پردازان غرب مطرح کرده‌اند، نشان می‌دهد آنها در مسیر تثبیت ۲ گزاره «ناتو منهای اوکراین» و «اوکراین منهای کریمه» برای نجات کی‌یف از آتش جنگی هستند که ناتو آن را افروخته است. با این حال، روس‌ها نگران مرحله پس از جنگ هستند؛ جایی که اعضای ناتو سیاست «مهار غیرنظامی روسیه» را در پیش خواهند گرفت. اعضای پیمان آتلانتیک شمالی هرگز قصد ندارند با دادن امتیازاتی مانند عدم عضویت اوکراین در ناتو یا جدایی کریمه، اوکراین را از یک کانون خطر بالقوه علیه روسیه خارج و به یک «بازیگر آرام» تبدیل کنند! بازیگران غربی تاکید دارند حتی در صورت پایان جنگ، اوکراین باید به عنوان شریک بااولویت ناتو باقی بماند؛ بدون آنکه به عضویت رسمی این پیمان درآید! چنانکه محرز است، حتی آنها در این مسیر ابایی از بازی ابزاری با مهره‌های خود در کی‌یف ندارند!


تنها موضوعی که می‌تواند این معادله راهبردی را تغییر دهد، تشدید شکاف‌های درون‌آتلانتیکی میان اعضای ناتو خواهد بود. این شکاف‌ها در برهه کنونی نیز تشدید شده و خود را در گفتار و مواضع مقامات اروپایی عضو ناتو نشان می‌دهد. این روند قطعا ادامه‌دار خواهد بود، زیرا پس از پایان موقت یا دائم نبرد در اوکراین، مقامات اروپایی به «هزینه/ فایده» جنگ اوکراین و نسبت‌سنجی آن با منافع ملی و جمعی خود رو خواهند آورد. نتیجه این هزینه/ فایده هر چه باشد، قطعا به سود بازیگران غربی نخواهد بود! در این صورت، قطعا روس‌ها از شکاف‌های ایجادشده در ناتو بیشترین استفاده را خواهند کرد، بنابراین در یک نتیجه‌گیری کلی، پایان «جنگ اوکراین» را نمی‌توان مترادف با پایان «مناقشه اوکراین» در نظر گرفت، بویژه با اصراری که غرب بر حفظ مولفه‌های بالقوه بحران در حوزه پیرامونی روسیه دارد.

 

ایران و اروپا در لبه پرتاب؟ ‪

جلال خوش‌چهره در سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با تیتر ایران و اروپا در لبه پرتاب؟ ‪ نوشت: پرسش کلیدی این است: آیا اروپاییان سرانجام از لاک محافظه‌کاری سنتی-تاریخی خود بیرون می‌آیند و به تصمیمی تن خواهند داد که به امیدها درباره تجدید تعاملات سازنده با تهران پایان دهد؟ در این صورت پرسش بعدی آن خواهد بود که کدام دولت اروپایی پیشگام اعلام شکایت قضایی علیه سپاه پاسداران خواهد شد تا بستر تروریستی نامیدن این نهاد نظامی رسمی ایران از سوی بزرگترین اتحادیه جهانی فراهم شود؟


بسیاری ناظران همچنان براین باورند که به رغم برخی مواضع تند و تیز «اعلامی» اروپاییان، اما ساکنان قاره پیر هنوز بر نگرش‌‌های «ایده‌آلیستی – محافظه کاری» خود وفادارند. از این رو بعید است آنچه پارلمان اتحادیه اروپا در آخرین نشست خود در متهم کردن سپاه پاسداران به تروریسم انجام داد، در دستور کار واقعی نه تنها شورای وزیران، سران و بلکه اتحادیه قرار گیرد. اروپاییان زخم دو جنگ جهانی را چشیده‌اند. علاوه براین هنوز نه تنها از نقاهت جنگ‌های بالکان و خاورمیانه، بحران مالی سال ۲۰۰۸ و کرونا خلاصی نیافته‌اند، بلکه جنگ اوکراین هم مزید بر علتی است که سیاستگذاران اروپایی را در تصمیم سازی منازعه آمیز تازه، دچار عدم قطعیت پیش‌بینی آینده می‌کند. در این‌ حال اروپاییان که از سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون پیگیر ایجاد توافق هسته‌ای با ایران بوده‌اند، نمی‌‌توانند و نمی‌خواهند به سادگی از زحمات و دستاوردهایشان رخت بشویند.


آنچه در بالا آمد شامل دو منظر خوش‌بینی و بخشی از واقع‌گرایی است. وضع جاری اما روی دیگر هم دارد. اروپاییان از تابستان ۲۰۲۲ میلادی( مرداد ۱۴۰۱) چهره‌ای دیگر را از خود به تهران نشان داده‌اند. «جوزف‌بورل» در پی ناکامی آخرین تلاش‌هایش برای زنده کردن گفت‌وگوهای برجامی، پایان آن را حداقل در چشم‌انداز قابل پیش‌بینی اعلام کرد. کمیسر سیاست امور خارجه اتحادیه اروپا از این پس کلامش را نزدیک به آهنگی کرد که گاه به مواضع تند و تیز دولت «دونالد ترامپ» علیه جمهوری اسلامی ایران تنه می‌زند.


اروپاییان چند گام موثر را در کاستن از تعاملات مسالمت‌آمیز خود با تهران برداشته‌اند: پایان و یا تعلیق گفت‌‌وگوهای برجامی؛ اعلام تهدید به اجرای سیستم ماشه؛ افزایش تحریم‌های موضوعی و اشخاص؛ اعلام تحریم و تروریست خواندن سپاه پاسداران در پارلمان اروپا و سرانجام احتمال «امنیتی» کردن پرونده هسته‌ای ایران و در این‌حال ابراز تمایل به پیروی از قطعنامه پایانی اجلاس فصلی پارلمان اتحادیه اروپا. این روند ممکن است در فرایند مرحله‌ای خود تصویری تازه را پیش چشم قرار دهد که با گذشته تفاوت ماهوی دارد. مهم‌تر این‌که تهران نیز گام به گام به تصمیم‌های اروپاییان واکنش نشان داده و بر تندی کلام و تهدیدهای خود افزوده است.


اگرچه به رغم برخی تحولات در تشدید تنش‌ها میان اروپاییان و تهران، هنوز تا نقطه جوش و انفجار فاصله باقی است اما فقدان ابتکار و ایده موثر از سوی طرف‌ها برای کاستن از شدت تنش‌ها، می‌تواند چشم‌انداز را برای همگان هشدارآمیز کند.


به نظر می‌رسد هر یک از طرف‌ها به نتایج رفتار و تصمیم‌های بازدارنده خود امید بسته‌اند. «جوزف بورل» در کلام پر از انتقادهایش علیه دولتمردان ایرانی،همچنان از امیدواری‌ برای بازگشت به گفت‌‌وگوها می‌گوید. تهران نیز فارغ از برخی مواضع تند جناح‌های سیاسی داخلی به شکل رسمی خواستار توقف تصمیم‌های ساختار شکنانه اروپاییان و حتی واشنگتن است. در این میان دو طرف با سنگینی فشار افکار عمومی نیز روبرویند. این یکی از همان ویژگی‌های سپهر قرن بیست‌‌ویکمی است که به قول معروف، دست دولتمردان را در حنا گذاشته است. تصمیم سازی دولتمردان در دوران تازه به مراتب سخت‌تر از گذشته‌ای است که می‌شد همه چیز را پشت پرده حل و فصل کرد.


بوروکراسی تصمیم سازی در اتحادیه اروپا، شاید فرصتی باشد تا طرف‌ها امکان مصالحه را به گونه‌ای فراهم کنند که کار به نقطه پایان نکشد. تردید دولت‌های اروپایی را در تن دادن به خواست پارلمان اتحادیه اروپا می‌شود در اظهارات برخی سران قاره سبز دریافت؛ همانگونه که «حسین امیر عبداللهیان» و سخنگوی او در وزارت امور خارجه در روزهای اخیر برخی تلطیف‌ها و تعدیل‌ها را به شدت اظهارات خود آمیخته‌اند. به هر حال آنچه واقعی است و انکار ناپذیر؛ بالا گرفتن تنشی است که اگر بی‌محابا ادامه یابد، نقطه جوش را به انفجار نزدیک‌تر خواهد کرد. در این صورت نه تنها اروپاییان و بلکه تهران نیز ناگزیر از لاک محافظه‌کاری خروج خواهند کرد. اکنون همه چیز به تار مویی بسته است.


رقابت ناسالم کنکور


علی بهشتی نیا طی یادداشتی در شماره امروز آفتاب یزد نوشت: مساله اصلی ما در برگزاری کنکور ایجاد یک رقابت ناسالم بین دانش‌آموزان است. این رقابت ناسالم مسائل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها نحوه برگزاری کنکور است.
لو رفتن سوال‌ها در سال‌های گذشته و امسال یکی از بزرگترین معضلات برگزاری کنکور است که متاسفانه امسال علی رغم محدود شدن سراسری اینترنت اصل موضوع حل نشد و کما فی‌السابق برخی از سوالات لو رفتند. بنابراین راه حلی که امسال برای برگزاری کنکور انتخاب شد راه حل درستی نبود. هرچند که بعضی از متولیان کنکور معترف هستند که میزان تقلب از نظر گستردگی کم بوده است؛ یعنی سوالات کمتر از انتظار منتشر شده است اما با این اوصاف در اصل قضیه که لو رفتن سوالات بوده تغییری به وجود نیامده است. بنابراین ما راه حلی که برای حل مسئله انتخاب کردیم راه حل مناسبی نبود.


رقابت ناسالم کنکور مسائل دیگری دارد که به آن‌ها کمتر پرداخته شده است. ما اگر قدری به عقب‌تر بازگردیم و این سوال را از خودمان بپرسیم که دلیل رقابت ناسالم در میان دانش‌آموزان کنکوری چیست به یک سری ریز مسئله بر می‌خوریم که بسیار اهمیت دارند. قبل از اینکه به این مسائل بپردازیم این سوال را مطرح می‌کنیم که اگر امسال سوال‌ها لو نمی‌رفت و کنکور به درستی برگزار می‌شد آیا رقابت سالم می‌بود؟ جوابی که من به این سوال می‌توانم بدهم خیر است زیرا ما درگیر مسائل دیگری هستیم که کمتر به آن‌ها توجه شده است. برقراری عدالت آموزشی، بهره مندی دانش‌آموزان سراسر کشور از محتوا و ابزارهای آموزشی به شکل مساوی است.


دانش‌آموزان کشور الان به صورت مساوی از امکانات آموزشی، معلم، فضای آموزشی، ابزار آموزشی و... به صورت مساوی برخوردار نیستند. بنابراین در طول سال‌هایی که دانش‌آموز درگیر تحصیل در مدرسه است درگیر مسائلی است که منجر به رقابت ناسالم در کنکور می‌شود. طبیعتا دانش‌آموزانی که به لحاظ کیفیت آموزش از امکانات بیشتری برخوردار هستند در این رقابت موفق‌تر هستند. کسانی که از این امکانات برخوردار هستند کسانی‌اند که توان مالی و شرایط اقتصادی بهتری دارند.


الان امکانات آموزشی مدارس در نقاط مختلف کشور باهم متفاوت است. موضوع دیگر بحث سهمیه‌ها است یعنی ما اگر می‌خواهیم کنکور را یک رقابت سالم بدانیم باید این مسئله را حل کنیم. حتی اگر عدالت آموزشی در کشور برقرار باشد بازهم کنکور یک رقابت ناسالم است. ما در موضوع علم و دانش باید به این مورد توجه داشته باشیم که افراد بر اساس توانایی‌شان به دانشگاه راه پیدا کنند.


عامل اصلی تغییر و توسعه در کشور وجود افراد توانمند است. نکته دیگر این است که ما اگر می‌خواهیم به بحث کنکور نگاه متوجه داشته باشیم باید ابعاد زیادی را مورد توجه قرار بدهیم. وظیفه مدرسه، دانشگاه و همه متولیان امر، آموزش است نه تعهد شغلی اگر این موضوع را مدنظر قرار دهیم تا حدودی از بار رقابت آموزشی کم می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۴
فعلا که خط قرمز اروپا در مورد قرار دادن سپاه در لیست و اغاز فشار حداکثری جواب داده و علیرغم اصرار روسیه دولت ایران حاضر به ارسال موشک به روسیه نشده و در داخل هم خوشبختانه اجرای احکام انچنانی متوقف شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
منظورت از " فعلا که " چیه ؟ می خواهی بگویی غرب برد و ما باختیم ؟ وطن شما غرب زده ها کجاست ؟ ایران رو کی نمی پسندین در غرب هم که شما را جزو خودشان نمی دانند . جایی مانده که به عنوان وطن انتخاب کنید ؟
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
ناشناس 13:08 چرا فکر می کنی هرکس مخالف عقیده شما باشد ایران وطنش نیست!؟ مخالفت با سیاست های غلط حق هر شهروندی است و کسی حق بازخواست ندارد. فقط می توانی آنرا نقد کنی نه کمتر و نه بیشتر.ا
اروپا و امریکا یک وضعیت مشخص ولی غیردوستانه را به یک وضعیت احتمالی ترجیح میدهند. به قول معروف نقد را به نسیه ترجیح میدهند. از همین رو یک پوتین و روسیه ضعیف و منزوی و تحریم شده بهتر تامین کننده منافع بلند مدت انهاست. این الگو در مورد اسد و سوریه یا کره شمالی یا حتی ونزویلا و ..صادق هست. فقط ملتها هستند که ....
اگر دلار ۴۵ هزار تومانی واقعی نیست و قیمت سازی است پس چرا مجوز فعالیت شرکت های واردکننده که قیمت هاشان را بالا کشیدند و کالایشان را با دلار ۴۵ تومانی «قیمت سازی» کرده اند لغو نمی کنید و با آنان برخورد نمی کنید!؟
باعث لو رفتن سوالات؛ مراقبین نالایق است که متاسفانه از یکسری دانشجویان کم سن و سال ازش به عنوان مراقب استفاده می کنند. به نظرم بهترین مراقب به نظرم استفاده از نیروهای دلسوز سپاه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
اینو فقط کم داشتن
معلوم نیست روسها به این حنیف چی دادند که میگه"برای نجات کی‌یف از آتش جنگی هستند که ناتو آن را افروخته است" واقعا؟؟
باسلام خدمت تمام مسعولین تا زمانی که سیاستهای اشتباه خود را قبول وجناح بازی را کنار نگذارید تو هر زمینه آیی گناهکار شمایید چون مردم کاره آیی نیستند چه از منظر دانشگاه باشد و چه وزارت خارجه فساد و رانت به دست آمده از امتیاز دهی به یکدیگر است
چون‌ وزیر ناکارآمد آموزش و پرورش مدعی است که در چین تا رقم آلودگی هوا ۳۰۰ هم مدارس باز هستند !!!!؟؟

پس مدارس ما هم میتوانند باز شوند !!!؟؟؟؟

نمیدانم چرا رفتارهای چین مثل رفع تنش با دنیا و رشد اقتصادی دو رقمی
و توسعه حیرت آور و پیشرفت در ۴۰ سال گذشته در تمام زمینه های اقتصادی اجتماعی صنعتی و ثروتمندی و رفاه و بهداشت مردم
و نسوزاندن مازوت و بنزین پترو شیمی بسیار سمی و خطرناک و سرطان زا را الگو برداری نمیکنید ؟؟؟؟
سهمیه های ایثارگران و هیات علمی و غیره چی ؟ این ها بی عدالتی نیست؟
طرف با ۱۷۰ هزار اومده پزشکی میخونه چرا چون سهمیه داره
اما یه بنده خدایی سه سال زحمت کشیده تا پزشکی قبول بشه اما بخاطر همین بازی ها نتونسته موفق بشه
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
چیزی بنام سهمیه هیات علمی وجودنداشته وندارد.کسانیکه این تهمت ناروا را به اعضای هیات علمی واردکردند حق الناس برگردن دارند.لااقل دفترچه کنکور رابخوانید.موضوع تغییررشته وجودداشت که سالهاست منتفی شده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
سهمیه هیات علمی دروغی بزرگ برای تخریب جامعه دانشگاهی کشور هست
اینقدر بی انصاف نباشید. اعضای هیات علمی یکی از مظلوم‌ترین اقشار جامعه ما درسالهای اخیر بوده اند. الان هم تعداد زیادی از بهترین‌های آنها را داریم از دست میدهیم و درسالهای بعد دانشگاه‌ها و کشور با مشکل کمبود نیروی های متخصص واقعی روبرو خواهد بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
چیزی باسم سهمیه هیات علمی هیچ وقت وجود نداشته. تغییر رشته با کلی شرایط وجود داشته که سالهاست لغو شده. این مساله رو کسانی مطرح کرده اند که با رتبه های شش رقمی رشته های تاپ کشور رو اشغال کرده اند تا کسی به سمت لغو نزیت اونها حرکت نکنه.
تحلیل‌هاتون رو در مورد زمستان سخت اروپا یادمون هست. حالا تحلیل امروزتون در مورد لبه پرتاب هم خواهیم دید. این دولت یه فاجعه به تمام معنا هست.
مطابق برخی آمار، ما چند هزار مقیم و دانشجو در اوکراین داریم.
اما
در تحلیل های جنگ اوکراین اثری از اینکه افرادی مسلط و یا حتی آشنا به جغرافیا، فرهنگ، اقتصاد و سیاست این کشور، در حال تحلیل وقایع هستند دیده نمی شود و تحلیل ها صرفا بر اخبار جنگ و تحلیل های رسانه های روس و غربی از جنگ استوار هستند و بیشتر نوعی وصله پینه کردن این تحلیل ها با همدیگر است تا داخل کردن داده ها و اطلاعات ایرانی به تحلیل های غربی و شرقی.
شاید قبل از مداخله و یا تحلیل جنگ اوکراین بهتر است سیاست مداران و تحلیلگرانِ ایرانی به مردم بگویند که درباره اوکراین چه میدانند؟ آنچه در وزارت خارجه و دستگاه اطلاعات خارجی کشور مستقل از مکتسبات از منابع غربی و شرقی، از اوکراین وجود دارد چیست؟
آیا دانش و تجربه مقیمین، دانشجویان، تجار جمع آوری شده است و مثلا ایران قدرت ارزیابی آثار عناصر فرهنگی و اجتماعی اوکراین، در ادامه جنگ را دارد یا خیر؟
_____________
نظر من: تحلیل در شرایطِ فقدان یا کاستیِ محسوس اطلاعات، بیشتر نوعی لاپوشانی ضعف دستگاههای اطلاعاتی و دیپلماسی است تا تحلیل جنگ اوکراین. شاید بد نباشد این میانه یک بار هم یک سوزن هم به خودمان بزنیم و بپرسیم که دیپلماتها یا عوامل اطلاعاتی اعزامی به این کشور، به جز حضور فیزیکی و انجام امور روزمره ایرانیان مقیم و دانشجویان، چه دستاوردی برای کشور داشته اند؟ و از این دست سوالات
-------------
تابناک جان من خودم به قدری که ممکن بود، سانسور کردم شما هم مجازی هر قدر خواستید سانسور کنید.
به هر حال جنگ خلیج فارس رخ خواهد داد،و همه جا را اتش فرا خواهد گرفت؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
دستور جدید آمریکایی هاست که ترس از جنگ را برای تضعیف روحیه ایرانی ها شروع کنند .
اقای غفاری بیایید به مسئله اوکراین بی طرفانه تر نگاه کنیدوبیجهت به حمله روسیه به اوکراین واشغال بخشهای بزرگی از این کشور؛ مشروعیت ندهید!!پیوستن دو کشور کوچک سوئد وفنلاند به ناتو میتواند به دلیل ترس از سرنوشت اوکراین باشد. اروپائی ها هم بی جهت هزینه های عضویت در ناتو را متقبل نمیشوند.ون میدانند در روسیه دولتی غیر مسئول با زراد خانه عظیم هسته ای حکومت میکند.بعد از جنگ دوم جهانی نیمی از اروپای آزاد را بلعیده بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
آره والا
عقب نشینی اروپا؟ این برداشت شماست. منتظرند ببینند شما چگونه عمل می کنید تا پس از ان تصمیم بگیرند.
فاتحه اموزش و پرورش و اموزش عالی را با این روندی که دارد باید خواند. مدرسه ها تعطیل و کنکور ها تقلبی. داریم اینده کشور را می سپاریم دست یک مشت بیسواد.
تحویل دادن پهپاد ها به روسیه یکی از بزرگترین خطاهای استراتژیک ما بود

که اش نخورده دهانمان سوخت و با روسیه متجاوز اشغالگر، شریک باخت شدیم
و بزرگترین بازنده ای شدیم که در مقابل هیچ !!!
فقط صاحب تحریم های بیشتر شدیم
و بدنامی و افزایش بی اعتمادی جهانی را نصیب مان کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
فروش تسلیحات یکی از ابزرا قدرت ایران است که ربطی به جنگ اوکراین ندارد.
طبق برجام نیز ما از سال گذشته حق فروش تسلیحات به کشورهای دنیا را داشته ایم.
فروش تسلیحات برای نبرد اوکراین هم نداریم
بودجه سال آینده در حالیکه بودجه واردات دارو و مواد اولیه دارو را کاهش داده است

بودجه های بنیادها و نهادهای مثلا فرهنگی بدون کارنامه و بیلان و نتایج ملموس
و حوزه های علمیه را که قبلا خودکفا بودند را بین ۵۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش داده ایم !!!؟؟ ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
طعم شیرین عدالت
شما با همین فرمون بروید جلو تا ببینید اروپا چکار ها که نمی تواند بکند.
حده اقل اگر برا یکی دوتا کشور که دست بسته ترند اگر در خلیج فارس و تنگه هرمز سختگیری هایی میکردیم و صد البته کرده بودیم بقیه چشمشون ب حساب می امد مثلا در همین مسعله سخنان کریح و نسنجیده رعیس جمهور کره جنوبی واقعا جا داشت اقدامی باز دارنده میشد و کره را در معرض پاسخگویی قرار میداد واقعا هم که چه فرصت هایی را ب راحتی از دست میدهیم انگار که اصلا مسعولان ب جد چشم و گوش خود را بطور کلی در همه امورات کشور بسته اند گویی ایران بکلی از داخل و خارج ب شکلهای مختلف ب حال خود رها شده و تصمیم سازی ندارد ،
تازه زیر پا گذاشتن عدالت اموزشی یه طرف ماجرا مصوبه پول دزد کنکور هم یک طرف ماجرا ،
60 درصد معدل سه سال آخر دبیرستان در نتایج کنکور چه منطقی داره؟ آیا دانش آموزی که در مدرسه خصوصی با امکانات دانشگاه کمبریج تحصیل می کند تا دیپلم بگیرد با دانش آموزی که یتیم است و صبح گرسنه به مدرسه می رود و حتی باید مخارج خانواده را تامین کند شانس برابری در این خصوص دارد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
شما که بلدی انتقاد کنی راه حل بنویس، اگر هم راه حل نداری حرف نزن، خیلی بده آدم یا غرض ، دهنشو بازکنه و نسنجیده حرف بزنه، ، میخوای پولدارها درس نخونند که یتیم ذهن شما ،بیاد قبول بشه دانشگاه ، پولداری که درس یخونه اشکال داره؟
همشکل دلالی شرکتهای کنکور
برید تنگه هرمز رو ببندید مگه همیطور میشه بدون هیچ دلیلی شاه راه بین المللی روببندید هرکاری دلتون بخواد انجام بدید
به جای این كارا به فكر مردم بدبخت باشید با این اقتصاد بد که کمر ملت رو خورد كرده
بستن تنگه هرمز یک بلوف بی خاصیت است که مرتبا هم تکرار می شود البته ممکن است کسانی چنین اقدامی بکنند مثل قضیه پهپاد ها ولی حتما کار به درگیری نظامی vمشخص می رسد .
سلام هرگز وارد جنگ نمی‌شویم مسؤلین درست کار کنن جنگ نمی‌شود واز رهبر عزیزمان میخواهم یک سخنرانی در باره این قضیه داشته باشن و جواب یاوه گویان را بدهد گوش به امرت هستیم ای فرزند حضرت زهرا سلام الله علیها السلام وسلام
جناب حنیف !! ضررهایی که اروپا با جنگ اوکراین متحمل می شود شمرده اید فواید مقاومت اوکراین در مقایل روس را هم می گفتید شاید برآیند این دو دلیل ادامه جنگ باشد
باز یک تحلیل از یک «دکترای روابط بین‌الملل» که جوری نوشته که انگار جنگ اوکراین (که داخل خاک اوکراین است!) هیچ ربطی به تجاوز روسیه به آن کشور ندارد و با داستان سرایی های همه چیز را نتیجه تئوری توطئه «غرب مکار» می داند. نه اطلاعی از تاریخ و زمینه سازی های کرملین برای توجیه تجاوز و تلاشش برای اشغال کامل اوکراین دارد، نه چیز دیگر. همین «کارشناسان» بودند که به راحتی فریب روسیه را خوردند
...تنها موضوعی که می‌تواند این معادله راهبردی [ بحران/جنگ اوکراین ] را تغییر دهد، تشدید شکاف‌های درون‌آتلانتیکی میان اعضای ناتو خواهد بود....

اتفاقا جابجا کردن علت و معلول در گزاره فوق که به منزله نتیجه نهایی تحلیل ارائه شده ٬ قرین به واقعیت است.
داستان درست آن است که اتحاد آتلانتیک شمالی و نه ناتو یعنی بریتانیا و حزب دمکرات ایالات متحده و نه نو محافظه کاران ایالات متحده ٬ با بروز چشم انداز تنش شدید در اروپای پسا برکسیت و ایالات متحده ترامپیستی ٬ ابتکار جلو انداختن بحران اوکراین را با هدف "تعدیل شکاف‌های درون‌آتلانتیکی میان اعضای ناتو " را در دستور کار قرار دادند.

در واقع راهبرد احیای جهان دو قطبی - یک قطب روسیه و دوستان و قطب دیگر ناتو ودوستان - در هر حال در دستور کار اتحاد اوکووس بود ٬ اما واکنش آلمان و فرانسه پس از برکسیت و بویژه حمله عجیب الوقوع معترضین به کنگره ایالات متحده و از دیگر سو کاهش قدرت اقتصادی غرب در اثر دنیاگیری کووید۱۹ ٬ برنامه را جلو انداخت.
چی شده روزنامه اصلاح‌طلبان زمان روحانی زبونشون بریده‌ بودن حالا زبون در آوردن تمام این مشگلات زیر سر دولت‌های قبلی بود روزنامه نگار باید دردی از مردم کم کنه نه که کلا حزب بازی کنه مجله شما هارو درش باید گل بگیرن
نا سالم ترین رقابت کنکور است ،چون به افراد به بضاعت تحصیلی سهمیه دادند و آن افراد الان پزشک و استاد ومهندس وغیره هستند وچون بار علمی ندارند کسانی هم که در محضر ایشان تلمذ می کند بیسواد وبی تخصص بار می آیند وتاوان آن را همه از جمله خود کسانی که از سهمیه استفاده مکیند پس می دهند بطور مثال اگر برای یک سردرد به اوژانس مراجعه کنی ،افقی بر می گردی وچون همه با هم همکار و هوای هم را دارند در صورت شکایت دستت بجای نمی رسد ...............
بیشترین پارامتر که باعث تبعیض در کنکور سهمیه های بی رویه افراد میبشد که علاوه بر تبعیض میباشد باعث بی سوادی بعد از تحصیل و عدم کرایی لازم در شغلهای اینده انها و پیشرفت نکردن کشور خواهد بود.اکثر پستهای وزارتی امروز را ببینید!!! رتبه 100 هزار واد رشته پزشکی شده و با زور وضرب به تخصص میرسه
دولت ایران متکی به درآمدهای نفتی است و به گفته مقام های دولت وقت این کشور پس از خروج آمریکا از توافق برجام، درآمدهای نفتی ایران از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال به ۸ میلیارد دلار سقوط کرد.

مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی به طور پی در پی می‌گویند توانسته‌اند فروش نفت را به پیش از دوره تحریم نفت و گاز برگرداند.

از آنجایی که دولت آمار فروش نفت را با هدف حفاظت از «راه‌های دور زدن تحریم‌ها» اعلام نمی‌کند، بررسی گزارش‌های دولتی ناممکن شده و اتکای اصل به جای آمار رسمی بر تخمین است.


اینطوری که بوش میاد تو خواب دولت رییسی صادرات نفت داره !! مثل بقیه کاراشون
دنيا بعد از جنگ اكراين عوض ميشود
در لو رفتن سولات کنکور نکند کار دولت قبلی باشه/کیهان جان کجایی
روسیه دقیقا در شرایطیه که شوروی در زمان جنگ و اشغال افغانستان بود . به زودی تحریم و جنگ با روسها کاری خودهد کرد که همچون گورباچف برای گدایی تکه نانی در مقابل امریکا زانو بزند و التماس کند و حاضر به دادن تمام زرادخانه اتمی خود نیز بشود ولی غرب قبول نخواهد کرد چون فقط به تجزیه و نابودی روسیه رضایت خواهند داد . سزای اشغالگر و تروریست البته که نابودیه .روسیه به زودی نابود خواهد شد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل