بازدید 4896

تأسف نخست‌وزیر سوئد از قرآن‌سوزی در استکهلم

نخست وزیر سوئد یک روز پس از «قرآن‌سوزی» در جریان تظاهرات هواداران راست افراطی مقابل سفارت ترکیه در استکهلم، به این واقعه واکنش نشان داد و از آن ابراز تاسف کرد.
کد خبر: ۱۱۶۰۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲ 23 January 2023

به گزارش تابناک به نقل از یورونیوز، اولف کریسترسون در حالی چنین اقدامی را محکوم و با مسلمانان ابراز همدردی کرده که دولت تحت رهبری وی با آگاهی از اقدام از پیش اعلام شده یک رهبر راست افراطی برای آتش زدن قرآن به تظاهراتی به همین منظور مجوز داده بود.

 رئیس محافظه‌کار دولت سوئد با انتشار توئیتی تصریح کرد: «آزادی بیان بخش اساسی دموکراسی است؛ اما آنچه قانونی است لزوما مناسب نیست.»

نخست وزیر سوئد سپس یادآور شد که «سوزاندن کتاب‌هایی که برای بسیاری مقدس است اقدامی عمیقاً گستاخانه است.»

وی در ادامه افزود: «من با همه مسلمانانی که از آنچه در استکهلم رخ داد آزرده شده‌اند، ابراز همدردی می‌کنم.»

این اقدام که برخی مسئولان سوئد آن را در چهارچوب «آزادی بیان» ارزیابی کرده‌اند، خشم بسیاری از کشور‌های اسلامی را برانگیخت.

اندونزی، مراکش، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، شورای همکاری خلیج فارس و سازمان همکاری اسلامی از جمله کشور‌ها و نهاد‌هایی بودند که چنین اقدامی را به شدت محکوم کردند.

ایران نیز در واکنش به آتش‌زدن قرآن توسط «عناصر افراطی و تندرو» در سوئد آنرا «شنیع» خواند و محکوم کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این خصوص تاکید کرد: «تکرار هتک حرمت به کتاب آسمانی یک و نیم میلیارد مسلمان، مصداق بارزی از نفرت پراکنی و ترویج خشونت علیه تمام مسلمانان است و اینگونه اقدامات هیچ نسبتی با آزادی بیان و عقیده ندارد.»

ده‌ها نفر در ترکیه در اعتراض به این اقدام شامگاه شنبه مقابل کنسولگری سوئد در استانبول تجمع کردند. معترضان پرچم سوئد را به آتش کشیدند و از آنکارا خواستند روابط دیپلماتیک خود را با استکهلم به کلی قطع کند.

 

اقدام دولت سوئد در صدور مجوز به برپایی تظاهرات از سوی فعالان راست افراطی مقابل سفارت ترکیه در استکهلم سبب شد تا آنکارا سفر از پیش برنامه‌ریزی شده وزیر دفاع سوئد به ترکیه را لغو کند.

این واقعه جنجالی عصر روز شنبه در حاشیه تظاهراتی که با مجوز پلیس سوئد در نزدیکی سفارت ترکیه برپا شده بود، روی داد.

راسموس پالودان، فعال راست افراطی سوئدی-دانمارکی پیش‌تر اعلام کرده بود که در اعتراض به مذاکرات استکهلم با آنکارا بر سر پیوستن سوئد به ناتو در تظاهرانی به همین منظور مقابل سفارت ترکیه در آنکارا یک نسخه از قرآن را آتش خواهد زد.

پلیس سوئد روز جمعه به این تشخیص رسیده بود که قانون اساسی و حق شرکت در تظاهرات و ابراز آزادانه عقیده در این کشور، ممنوعیت چنین تظاهراتی را به بهانه نظم عمومی توجیه نمی‌کند.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز شنبه با محکوم کردن صدور مجوز از سوی دولت سوئد «برای توهین به ارزش‌های اسلامی» تصریح کرده بود که «مقامات سوئدی اجازه نمی‌دهند کتاب دیگری سوزانده شوند، اما وقتی پای قرآن در میان است از آزادی بیان دم می‌زنند.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر