جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲

تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس؛ دفاع رییس‌جمهور و اظهارات موافق و مخالف

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز؛ یکشنبه به بررسی گزارش شور اول کمیسیون تلفیق پیرامون کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور پرداختند و پس از شنیدن دفاعیات رییس‌جمهور و اظهارات موافقان و مخالفان آن را به تصویب رساندند.
کد خبر: ۱۱۶۰۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰ 22 January 2023

وضعیت قیمت طلا و ارز کاهشی خواهد شد /  به رشد اقتصادی چهار درصدی رسیدیم

تابناک ـ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز؛ یکشنبه به بررسی گزارش شور اول کمیسیون تلفیق پیرامون کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور پرداختند و پس از شنیدن دفاعیات رییس‌جمهور و اظهارات موافقان و مخالفان آن را به تصویب رساندند. 

جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی از لحظاتی قبل به ریاست محمدباقر قالیباف، آغاز شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی مجلس، تاکید کرد: به استحضار مردم می رسانم، مجلس امروز از ساعت ۷:۱۵ دقیقه جلسه غیرعلنی با حضور وزیر امور خارجه و فرمانده کل سپاه داشت.

در ادامه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور برای دفاع از کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ وارد صحن علنی شد.

بیشتر بخوانید

گفتنی است، طبق آیین نامه داخلی مجلس، روند بررسی کلیات لایحه بودجه به این صورت است که ابتدا رئیس‌جمهور حدود یک ساعت به ارائه توضیحاتی درباره لایحه بودجه می پردازد. سپس سخنگوی کمیسیون‌های تلفیق و برنامه و بودجه مجلس نیز گزارش خود درباره بودجه را قرائت می کنند.

در ادامه، پنج تن از نمایندگان به عنوان موافق و پنج تن به عنوان مخالف کلیات بودجه نقطه نظرات خود را مطرح می کنند و بعد از آن کلیات بودجه رأی‌گیری می‌شود.

کلیات لایحه بودجه در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصویب شد

کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در جلسه صبح امروز (دوم بهمن ماه) کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس علاوه بر کمیسیون تلفیق، کمیسیون برنامه و بودجه نیز باید نظر و گزارش خود را درباره کلیات لایحه بودجه اعلام کند.

گفتنی است، هفته گذشته، کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ کلیات بودجه سال آینده را تصویب کرد و برای رسیدگی به صحن علنی ارجاع شد. بنا بر آیین‌نامه داخلی در جریان رسیدگی به کلیات، گزارش دو کمیسیون تلفیق و برنامه و بودجه قرائت می‌‍ شود.

رئیس جمهور در دفاع از کلیات بودجه:
وضعیت قیمت طلا و ارز کاهشی خواهد شد / به رشد اقتصادی ۴ درصدی رسیدیم

سخنرانی رئیس جمهور با اعلام اینکه وضعیت قیمت طلا و ارز کاهشی خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به منابع و ظرفیت های کشور و همکاری دولت و مجلس، در اجرای منویات رهبری و خواسته مردم، آینده را روشن می‌بینم.

سید ابراهیم رییسی صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از لایحه بودجه۱۴۰۲، با بیان اینکه باید شکرگزار خداوند باشیم که با وجود همه دشمنی‌ها، صبر و بردباری مردم موجب شد که دشمن ناکام شود، اظهار کرد: دشمن سعی می‌کند بخش قابل توجهی از حاکمیت ما را مورد سرزنش قرار دهد، به خاطر کارهای انقلابی. در حالیکه هیچ نیروی مسلحی به میزانی که سپاه با تروریسم مقابله کرد ، تلاش نکرده است. اگر سپاه قدس و شهید سلیمانی نبود، شرایط منطقه ما به گونه دیگری بود. کسانی که می خواهند سپاه را مورد سرزنش قرار دهند، تلاش مذبوحانه‌ای کرده و اقدام آنها محکوم به شکست است.

وی افزود: تمام تلاش دولت این بوده که سال جاری را با رسد اقتصادی دنبال کند، چون ما قبل از آغاز این دولت، چهار دهم رشد داشتیم، اما الان شاهد قریب به چهار درصد رشد اقتصادی هستیم. رشد سرمایه گذاری، کاهشی شدن تورم و رشد تولید را داریم و این ها نشانه‌های خوبی است. پنج درصد رشد تولید داشتیم. رشد تولید و اشتغال را هم داشته‌ایم. با وجود همه تحریم ها شاهد افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی هستیم و به منابع ارزی خود دسترسی داشته‌ایم. سعی کردیم استقراض نشود.

رییسی خاطر نشان کرد: با وجود افزایش پرداخت یارانه، سعی کردیم استقراض نکنیم و این موفقیتی برای دولت است.تلاش بسیاری شد تا زیرساخت‌ها برای کالابرگ الکترونیکی فراهم شود که این کار انجام شد و در برخی استان ها به اجرا رسید. تلاش برای تحقق درآمدهای نفتی و مالیاتی انجام شد. نسبت به مقابله با فرار مالیاتی تلاش شد. تعرفه گذاری خدمات پرستاری و رتبه بندی معلمان انجام شد. در حوزه صنعت، ارزش افزوده آن در شش ماه اول سال پنج درصد است که از ،سال۹۶ بی سابقه است. ارزش افزوده معدن الان مثبت شده است. تولید لوازم خانگی، خودرو و پتروشیمی رشد داشته است. رتبه هفتم تولید فولاد را بدست آورده‌ایم. در زمینه تولید گام های خوبی برداشته می‌شود. ۱۷ درصد ارزش تجارت کشور و ۱۹ درصد ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی رشد داشته است.

رییس جمهور در ادامه درباره وعده دولت برای ایجاد ۱ میلیون شغل ، گفت: این وعده محقق شده است که این را کافی نمی‌دانیم و باید تلاش بیشتری شود. در زمینه کشاورزی رشد ۱۷ درصدی تولید غلات را داشته‌ایم. ۶۰ درصد خرید تضمینی گندم افزایش داده شده است. در زمینه تولید دانش بنیان ، فقط در زمینه کشاورزی ۷۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان بیشتر شده است.

وی ادامه داد: تلاش شده است در بودجه۱۴۰۲ سیاست های برنامه هفتم، سند آمایش سرزمینی و سند تحول دولت مورد توجه قرار گیرد. سعی شده از درج احکام غیر مرتبط با بودجه جلوگیری شود و احکام دایمی جدا شود. شفافیت و درج تمام منابع و مصارف گنجانده شود. بهبود معیشت مردم، تعادل در پرداخت ها، کاهش تورم، صرفه جویی، حمایت از بازار سرمایه، افزایش درآمد مالیاتی ، توجه به بهداشت و درمان، توجه به رشد اقتصادی و اشتغال و فعال شدن صندوق های عدالت و پیشرفت در همه استان ها مدنظر بوده است.

رییسی افزود: تامین یارانه نقدی و کالابرگ معادل ۳۶۰ همت دیده شده است. تامین یارانه نان پیش بینی شده است. تولید خودرو مد نظر است و کمبودها با واردات جبران می شود.البته اساس کار توجه به تولید خودرو با کیفیت است.

وی ادامه داد: ۳۱ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده است.هزار میلیارد تومان برای هر استان در نظر گرفته شده است. درآمد مازاد استان در این صندوق اشتغال استان قرار می‌گیرد. کاهش هفت درصدی مالیات شرکت های دولتی در نظر گرفته شده است.رشد ۴۳ درصدی بخش سلامت در نظر گرفته شده است. تامین زمین برای ساخت مسکن و پیش بینی تخفیف های مالیاتی برای پروژه نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است.

رییس جمهور گفت: تلاش کردیم مغایرتی بین درآمد و هزینه نباشد تا کسری بودجه ایجاد نشود. ریسک منابع به حداقل برسد. تکالیف بانک‌ها را به حداقل رساندیم. از فرار مالیاتی جلوگیری می‌کنیم و مودیان جدید در نظر گرفته ایم. افزایش هزینه‌ها به خاطر افزایش حقوق و دستمزد و همچنین افزایش یارانه ها است.

رییسی افزود: دولت در زمینه مسکن، معیشت، خودرو و سلامت برنامه کوتاه مدت دارد که حتما وضعیت در آینده نزدیک متفاوت خواهد شد. دشمن دنبال ایجاد ناامیدی است، اما تلاش دولت باید برای ایجاد امید برای مردم باشد. پیام دولت و مجلس باید پیام امیدبخشی به مردم باشد. دشمن دنبال ایجاد تردید و یاس در دل مردم است و تمام تصمیمات ما باید ایجاد امید باشد. دولت در این چهار زمینه، برنامه بلند مدت هم دارد.

رییسی با بیان اینکه وضعیت قیمت طلا و ارز کاهشی خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به منابع و ظرفیت های کشور و همکاری دولت و مجلس، در اجرای منویات رهبری و خواسته مردم، آینده را روشن می‌بینم. همه آمارها بیانگر رشد تولید و سرمایه گذاری و اشتغال است. ما این رشد را ارتقاء خواهیم بخشید و دشمن را شکست خواهیم داد.

وی افزود: رشد متوسط۲۰ درصد حقوق شاغلین و بازنشستگان، معافیت مالیاتی حقوق تا۷ میلیون تومان ،در نظر گرفتن۷ میلیون تومان حقوق، کاهش تعرفه نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی از۴ به ۲ درصد، افزایش اعتبارات تملک های دارایی سرمایه‌ای به میزان ۲۶ درصد، پیش بینی تامین سرمایه از محل تهاتر نفت برای تولید ، پیش بینی ۵۴۰ همت برای سرمایه گذاری در شرکت های تولیدی، اختصاص ۱۵ همت سهام دولت به صندوق تثبیت سرمایه، اختصاص ۱۰ درصد از منابع هدفمندی یارانه برای تامین دارو، تامین منابع برای ساخت مسکن از دیگر ویژگی‌های لایحه بودجه است. امسال ما ۴۰ درصد از صندوق توسعه ملی را در بودجه نیاوردیم.

رییسی در پایان گفت: این بودجه به همه فعالان اقتصادی باید پیام امیدبخش باشد تا فعالیت اقتصادی در کشور بیشتر شود.

در ادامه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، موافقان و مخالفان لایجه بودجه ۱۴۰۲ به طرح نقطه نظرات خود پرداختند.

اظهارات موافقان

تلاش دولت در بودجه توجه به معیشت مردم است

مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به موضوع معیشت توجه شده است. مخالف کلیات به موضوع ناترازی گاز اشاره کرد اما باید این توضیح را داد که موضوع ناترازی گاز در طول یک‌سال و در بودجه حل نمی‌شود.

عدم دست‌اندازی به منابع صندوق توسعه ملی از نقاط قوت بودجه ۱۴۰۲ است

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز عدم دست‌ اندازی به منابع صندوق توسعه ملی و مولد سازی اموال دولتی را از نقاط قوت لایحه بودجه سال آتی قلمداد کرد.

وی گفت: در وهله اول تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران توسط اتحادیه اروپا را محکوم کرده و اگر این اقدام جدی شود قطعا ما نیز مقابله به مثل خواهیم کردو در بخشی از سخنانش خاطرنشان کرد که مولد سازی اموال و دارایی‌های دولتی در لایحه بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته و تکمیل طرح‌های آبی و طرح‌های مسکن برای حمایت از خانواده‌ها باید مورد توجه مجلس شورای اسلامی باشد. از سوی دیگر باید عدم تعادل بین تولید و مصرف حامل‌های انرژی مورد توجه مجلس قرار گرفته و خلأ ناترازی پر شود.

سهم صندوق توسعه ملی در بودجه سال آینده به ۴۰ درصد افزایش یافته است

محمدحسین فرهنگی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: عدم استقراض از صندوق توسعه ملی و افزایش سهم صندوق به ۴۰ درصد از نقاط قوت لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به شمار می‌رود.

وی بیا کرد: بر اساس لایحه بودجه، درآمدها حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و دارایی‌های مالی دولت حدود ۴۴ درصد رشد پیدا کرده و منابع عمومی بودجه نیز ۴۲ درصد رشد داشته است. از سوی دیگر این بودجه تراز منفی نخواهد داشت. ما در سال جاری با ۳۰۰ همت کسری بودجه مواجه شدیم اما امسال چنین نگرشی در خصوص منابع وجود ندارد. به عبارت دیگر تراز منفی در بودجه ۱۴۰۲ وجود ندارد.

افزایش سن بازنشستگی از نقاط قوت لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ است

سید محمد رضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزایش سن بازنشستگی و توجه به معیشت مردم را از نقاط قوت لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ قلمداد کرد.

وی خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه سال آتی اعتبارات دستگاه‌ها همراه با برنامه آنها در جداول مطرح شده است. توجه به معیشت مردم از دیگر نقاط قوت این لایحه است. رئیس جمهور تاکید داشتند یارانه‌های نقدی که در سال جاری هفت برابر شده در سال آینده نیز ادامه‌دار خواهد بود البته نیازمند یک گام مکمل نیز در این حوزه هستیم که دولت کار خود را شروع کرده و مجلس شورای اسلامی هم باید کار را کامل کند. با یارانه ارائه شده مردم باید بتوانند حدود ۱۲ قلم از کالاهای ضروری خود را خریداری کنند. از یک سو دستگاه‌ها باید تخفیف ویژه دهند و از سوی دیگر باید سازوکاری اندیشیده شود که کالاهای ضروری برای یک سال قیمت ثابتی داشته باشند. این دو موضوع را در کمیسیون تلفیق دنبال خواهیم کرد.

توجه ویژه‌ای به حوزه سلامت در بودجه شده است

یحیی ابراهیمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به توجه ویژه به بخش سلامت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ اشاره کرد.

وی اظهار کرد: نقاط مثبتی در بودجه در حوزه سلامت وجود دارد که از جمله آن اختصاص هفت همت اعتبار برای صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج و اختصاص حدود پنج همت برای تعرفه خدمات پرستاری، همچنین ۴۷ همت برای اجرای نظام سلامت پیش بینی شده است.

افزایش حقوق ۲۰ درصدی در کنار افزایش پلکانی در سال آینده اعمال شود

مجتبی یوسفی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت که افزایش حقوق ۲۰ درصدی برای سال آینده خوب است اما افزایش پلکانی هم در کنارش مدنظر قرار گیرد.

وی هشدار داد: اگر کلیات بودجه به تصویب نرسد بدان معناست که التهاب در بازار ایجاد شده و وضعیت اجرای پروژه‌های عمرانی با مشکل مواجه می‌شود.

از مزایای بودجه ۱۴۰۲ توجه به واقعیات موجود است

مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی یکی از مزایای لایحه بودجه ۱۴۰۲ را توجه به واقعیت های موجود و تلاش برای حل آنها دانست و گفت: یکی از مشکلات گذشته ما غیر واقعی و خیالی نوشتن بودجه بوده که باعث ایجاد مشکلاتی در کشور شده است.

وی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری نیز بارها در دولت های مختلف فرمودند، واقعیت این است که دولت باید بودجه را اجرایی کند و به نظر می رسد که مجلس شورای اسلامی ضمن حفظ جایگاه قانونگذاری و نظارتی خود باید کمک کند تا نقایص بودجه مرتفع شود، ولی تغییرات اساسی پیدا نکند.

تأیید کلیات بودجه، پیام ثبات اقتصادی به جامعه می‌دهد

محسن دهنوی نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی گفت: امروز در شرایط بازار ارز و در شرایط التهابات اقتصادی موجود در کشور، تایید کلیات بودجه، پیام ثبات اقتصادی به جامعه می‌دهد.

وی طی اظهاراتی در موافقت با کلیات این لایحه با بیان اینکه «باید در این لایحه اصلاحاتی»، اظهار کرد: برخی از نمایندگان به بدنه کارشناسی دولت اعتراض کردند در حالی که الحق و انصاف برخی از کسانی که در بدنه کارشناسی بودجه زحمت کشیدند، بچه‌های خوب و انقلابی و دل‌سوز هستند.

اظهارات مخافقان

در بودجه ۱۴۰۲ باید به مولفه مهم ناترازی‌ها توجه شود

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ باید به مولفه مهم ناترازی ها که یکی از آنها ناترازی بودجه در نظام اقتصادی کشور است، توجه کنیم.

وی با بیان این‌که «از عملکرد یک‌سال و نیمه اخیر دولت جهت تلاش برای بهبود نماگرهای اقتصادی تقدیر و تشکر می‌کنم»، اظهار کرد: مهمترین سند اقتصادی که بعد از استقرار دولت در دستور کار دولت قرار دارد، بودجه است. آثار و پیامدهای بودجه به جز بر حوزه فعالیت‌های یکساله دولت، بر بخشهای دیگر نیز اثر گذار است بر همین اساس نیز انتظار ما از دولت درباره بودجه این بود که لایحه‌ای ارائه کند که آنچه که به عنوان اصلاح ساختار بودجه از سوی رهبری مطرح شد، اجرایی شود.

لایحه بودجه از شفافیت لازم برخوردار نیست

علی حدادی نماینده طالقان و ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی از شفاف نبودن لایحه بودجه ۱۴۰۱ انتقاد کرد.

وی گفت: بودجه باید اثربخشی لازم را داشته باشد. طبق سیاست‌های کلی برنامه هفتم باید ثبات اقتصادی را شاهد باشیم که از جمله آن در موضوع ارز است.

در بودجه ۱۴۰۲ شفافیت رعایت نشده است

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه شفافیت قوانین فراوانی داشته ایم، اما در لایحه بودجه ۱۴۰۲ که به مجلس ارائه شده بسیاری از موارد به صورت شفاف ارائه نشده است.

وی اظهار کرد: در لایحه بودجه ای که الان به مجلس ارائه شده است، بحث اصلاح ساختار است. حضرت آقا به صراحت فرمودند ترکیب غلط بودجه هنوز اصلاح نشده است؛ حال سوال این است در لایحه‌ای که به مجلس ارائه شده چند درصد اصلاح بودجه داریم. بحث این نیست که گام هایی برداشته شده، اصل مطلب این است که ما در حوزه اصلاح ساختار قدم هایمان به اندازه ای که باید بلند نبوده است.

افزایش ۲۰ درصدی حقوق در سال آینده منصفانه نیست

سیدکاظم دلخوش عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت که تورم ۴۰ درصد در برابر افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت غیرمنصفانه است و مشکل آنها را حل نخواهد کرد.

وی گفت: هنوز گزارش عملکرد برنامه توسعه ارائه نشده و لایحه بودجه هم با یک ماه تاخیر آمده است که این به معنای از دست دادن زمان و بی‌انضباطی رویه‌ای است که بعد از انقلاب سابقه نداشته است.

وی با اشاره به سیاست‌های کلی برنامه هفتم از جمله ایجاد ثبات اقتصادی و تک نرخی شدن نرخ ارز اظهار کرد: در بودجه دائمی کردن برخی از احکام آمده که خلاف قانون است چون ماهیت بودجه یکساله است و نمی‌توان بر آن احکام دائمی آورد.

علامت‌های سوال بسیار بزرگی در لایحه بودجه وجود دارد

مجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: علامت‌های سوال بسیار بزرگی در لایحه بودجه وجود دارد که برای آنها پاسخی دیده نشده است.

وی اظهار کرد: آمارهایی که توسط رییس دولت طی دو جلسه در صحن مجلس ارائه شد، بعضاً خطا و غیر واقعی بوده است؛ ما شخص آقای رییسی را انسانی صادق و وارسته می دانیم، بنابراین این آمارهای غیر واقعی ناشی از آماری است که اطرافیان و دولتمردان به رئیس جمهوری ارائه می‌دهند درحالیکه واقعیت‌های جامعه چیز دیگری است.

براساس لایحه بودجه تورم سال آینده ۵۰ درصد خواهد بود

علیرضا پاک فطرت عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: براساس لایحه بودجه ارائه شده به مجلس تورم در سال آینده ۵۰ درصد خواهد بود اما افزایش حقوق کارمندان تنها ۲۰ درصد بوده و از همه مهم‌تر بودجه عمرانی نیز آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی امروز در خصوص سرنوشت اقتصادی آینده مردم و معیشت آنان تصمیم‌گیری می‌کند. قرار بود بودجه سال آینده تحول آفرین باشد اما این بودجه نمی‌تواند تحولی در اقتصاد مریض کشور ایجاد کند. به تذکرات رهبری در نوشتن این بودجه کمتر توجه شده است. این بودجه نمی‌تواند تحولی در اقتصاد ایجاد کند بلکه فقط می‌تواند روزمرگی کشور را اداره کند.

نشانه‌هایی از آرایش جنگی متناسب در بودجه دولت مشاهده نمی‌شود

مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: با وجود ناترازی‌های متعدد اقتصادی، طراحی آشوب پولی و ارزی و جنگ تمام عیار اقتصادی، نشانه‌هایی از یک آرایش جنگی متناسب در برنامه‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و بودجه دولت مشاهده نمی‌شود.

وی با این لایحه با بیان اینکه «رد پای چندانی از اصلاح ساختار در بودجه دیده نمی‌شوند»، اظهار کرد: گویا در سازمان برنامه همچنان در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد و هنوز دولت در این سازمان تغییر نکرده است. مشخص نیست که بودجه چگونه و در کجا و توسط چه کسانی بسته می‌شود چراکه از برخی از کارشناسان و دفاتر تخصصی سازمان برنامه این گلایه را می‌شنویم که حتی آنها هم در جریان نحوه بستن بودجه نیستند.

انتظار تحولات بیشتری از دولت در بودجه ۱۴۰۲ داشتیم

مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعضی تغییرات در بودجه ۱۴۰۲ مثبت است اما کافی نیست، تاکید کرد: انتظار تحول بیشتری از دولت داشتیم.

وی گفت: بودجه ۱۴۰۱ وقتی تنظیم شد که نیمی از وقت آن را دولت گذشته داشت و اما این بودجه به نام این دولت و بعد به نام این مجلس تمام خواهد شد و عملا از سال آینده ما هستیم که بانی وضع موجود خواهیم بود.

میرکاظمی: در بودجه ۱۴۰۲، ۶۰۳ همت درآمد از محل فروش نفت پیش بینی شده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: در بودجه سال آینده ۷۰۰ همت درآمد از محل مالیات و ۶۰۳ همت درآمد از محل فروش نفت پیش بینی شده که انتظار می‌رود با کمترین کسری در این بخش‌ها مواجه شویم.

مسعود میرکاظمی در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در دفاع از کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بیان کرد: یکی از موضوعاتی که از سوی نمایندگان اشاره شد این بود که آیا منابع پیش بینی شده در بودجه سال آتی قابل وصول است یا نیست. باید بگویم ما در بودجه سال ۱۴۰۱ تنها در تبصره ۱۴ بخشی کسری داریم اما در بودجه عمومی کشور و در منابع و مصارف به لطف خداوند به سمتی می‌رویم که ۹۵ درصد بین عملکرد و قانون همپوشانی وجود دارد و کمتر از ۱۰ درصد مغایرت بین عملکرد بودجه با آنچه که مصوب شده است خواهیم داشت. از آنجایی که در بودجه سال ۱۴۰۱ سقف بودجه از سوی مجلس شورای اسلامی تغییر نکرد ما کمترین مغایرت را در عملکرد بودجه خواهیم داشت. (متن کامل دفاعیات رئیس سازمان برنامه و بودجه از لایحه بودجه ۱۴۰۲ را اینجا بخوانید)

کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ تصویب شد

در ادامه این جلسه کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ به رای مجلس گذاشته شد که با ۱۶۹ رای موافق، ۵۴ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر به تصویب مجلس رسید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷۸
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۱۷۹
خوب که چی؟
اقتصاد حل شد؟
بیکاری وتورم از بین رفت؟
یورتمه رفتن دلار رفع شد؟
آزادی های اجتماعی به کجا رسد؟
تعامل با خارج از مرز چی شد؟
حالا ریس جمهور اومده باشه رفته باشه توفیری هم میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
وضعیت قیمت طلا و ارز کاهشی خواهد شد / به رشد اقتصادی چهار درصدی رسیدیم
چه جوری روش میشه بگه رشد 4درصدی صنعت که نابوده پروژه های عمرانی که کامل تعطیله اوضاع نفت و گاز و غیره هم که معلومه قیمت های بازار هم معلومه با چی این 4 درصد رو حساب کرده
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
بس
بس
بله دلار مفت شده
احتمالا دلار تو شهریار ۴۲۰۰ تومان شده
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
تنگه هرمز هنوز بازه
خواستم یادآوری کنم
شریعتمداری چرا امروز تیتر نزدی که تنگه رو ببندید، دلار داره میشه 60 تومن
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
قیمت طلا و ارز کاهشی خواهد شد!!!!!آقایون اصلا مفهوم تورم در اقتصاد را نفهمیده اند
تورم ۴۰ درصد یعنی کاهش ارز دلار؟؟؟؟
متد جدید علمی

تورم ۴۰ درصدی یعنی شما امسال ۴۰ درصد با پولتان کمتر میتوانید خرید کنید نه اینکه بتوانید بیشتر بخری
گشنیز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
اینها رو بیخیال
نماینده های حداقلی از الان رفتن تو نخ تبلیغات سری بعدی
بنده خدا احمدی نژاد، ما چقدر ازش بد گفتیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
مگه نمی بینی
قیمت طلا و ارز 44 ساله کاهشی شده
مگه نمی بینی تورم 44 ساله کاهشیه
مگه نمی بینی 44 ساله بیکار نداریم
مگه قطار پیشرفت نمی بینی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
رئیسی هر روز صبح
برای یک لقمه نون حلال
اجدادمون را تا 6 نسل قبل جلو چشمون میاره
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
آقای محسن رضایی کجا هستند
قرار بود خبر خوشی طی 40 روز به ما بده
چند ماه گذشت
به ایشان یادآوری بشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
من ۴۵ سالمه.انقدر از این جلسات دیدم.برید تو سایت جماران قیمت سکه از سال ۵۷ تاکنون رو گذاشته .ببینید معنی این جلسات رو می‌فهمید.هیچ و هیچ و هیچ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
همین امروز
دلار از تهدید رئیسی ترسید و
50 ریال کاهش پیدا کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
دویست و بیست و هفت نماینده دو ماه پیش مشکلات کشور رو حل کرده بودند .الان مشکلی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
سلام تنها چیزی که کاهش داشته سرعت اینترنت و مواردی که رشد داشته شامل هزینه سبد خانوار، قیمت دلار و سکه،خودرو، آلودگی هوا و نصف مازوت و دارو بوده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
نمیدونیم چرا مراجع صداشون در نمیاد در طول تاریخ سابقه نداشته مراجع نسبت به مشکلات مردم این همه بی تفاوت باشند
آقا چر جلسات گران قیمت برگزار میکنید، ایشون هم که حرف خاصی نمیخواد بزنه ، میخواد از عدالت ، دشمن ، پیشرفت های کشور و آینده روشن و چیزهایی مثل این که همیشه میگه صحبت کنه.
لازم نیست نمایش بدید
سفارشات انجام شده همه چی تصویب شده
ناهار خورده بودند همه؟
هر نوع گرانی و افزایش هزینه های جاری دولتی و نهادها که از بیت المال استفاده می کنند باید ممنوع شود تا زمانی که شرایط کشور به قبل از تحریم برگردد.
تورم و گرانی خواست دشمن است.
نمایندگان مجلس بهتر است بودجه 1402 کمتر از 1401 بگیرند و هیچ افزایشی ندهند
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
جهت اطلاع
دیگه میشه از مالیاتی که من و شما پرداخت می کنیم
ریییسی فقط دستورات را اجرا میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
آنچه برایش مینویسند را بیان میکند
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
ماشالله ماشالله بازارها تماما کاهشی و عالی
بازار مزخرف خودرو
وضع افتضاح گرانی مسکن

آقایون در کجا زندگی میکنند؟؟؟؟؟
مرده شور دلار و طلا را ببرن که شده دغدغه آقایون فقط منتهی گرانی اجناسی که صد در صد در داخل تولید می‌شود را ساکت هستند

ارز نبودی مملکت را دست یک مشت واردات چی ندهید که بگویید بازار گل و بلبل است و از آن طرف دارو نایاب باشه

تاسف تاسف
چقدر مالیات می خواد بگیره از مردم ؟
صد در صد یا دویست درصد؟
مادرخرج ماییم دیگه این صحبت ها رو نداریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
تورم 1000 درصدی خودش مالیاته
دنبال چی می گردی
خدا وکیلی چند تا از نمایندگان مجلس این لایحه رو بررسی کردن؟
اصلا سوادش رو داشتن که بررسی کنن؟
اصلا رسیدگی به کارهای آشناها در حوزه انتخابیه مجال رسیدگی به بودجه رو داد؟
خوب این همه جلسه برای چیه؟ شما که آخرش بدون خط خوردگی تصویب می کنید
بعد سال دیگه همین موقع خودتونو به خواب می‌زنید تا دولت با افزایش قیمت دلار کسری بودجه رو برطرف کنه و ماله بکشه رو بی سوادی
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
از 44 نفر که باید بودجه را بررسی کنند 40 نفرشون سواد حوزوی داشتند.
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
اون چهارتا هم فارغ التحصیل دانگاه امام صادق هستن
واسه چی به این جماعت با این صطح صواد رای دادید
داشتم حرفاش رو گوش می کردم فقط می گفت باید به مردم امید بدهیم هر کس حرفی غیر از امید دادن بزند فلون فلون است . یعنی همین را امضا کنید و بروید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
فکر کرده امید هم مثل حجاب اجباریه که بشه تحمیل کرد
اشتباهات تایپی بود اصلاح شد:
بین خواستن و نتواستن دو معنی است، آقای رئیسی واقعا نتوانست؟
یعنی وقتی وزیر صمت آیین نامه بر خلاف قانون مجلس نوشت نخواند؟
نخواند عملا انحصار واردات به خودریی ه مشهور به مافیا داد؟
نتوانست بفهمد که باید تمام ممنوعیت های دوران روحانی لغو کند1
اینها شبانه روز از حسن روحانی نقد می کردندف چرا ممونوعیت وادرات خودرو کالاهای دیگر لغو نکردند؟
چرا پیشنهاد وادران با ارز منشاء خارجی تصویب نکردند؟
چرا اجازه دادند تورم و گرانی لجام گشیخته شود؟
چرا معطل کردند احیای برجام؟
بله نخواستند به دلایلی.
اما متوانند.
الانم بودجه 1402 را دادند با افزایش 40% عملا سیگنال به تورم خوران دادند.

مجلس بودجه 1402 هرگز افزایش ندهد نسبت به بودجه 1401
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
کاش اینقدر که زحمت کشیدین زحمت ترجمه هم میکشیدین...
با آرزوی موفقیت....
به حرف زدن نیست اقا سوادش را نداری کنار برو بگذار یکی دیگه بیاد مملکت را به فنا دادی ارزش پول ملی ....
تنها پیشرفت دولت شما در این مدت افزایش سرعت تورم و بدختی و فلاکت مردم بود
رشد چهار درصدی؟!!!! چرا فکر میکنند ما تو این کشور زندگی نمی کنیم ؟؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
برای اینکه ایشون ریاضیاتش ضعیف رشد 4 درصدی معنیش متوجه نیست
چی کاهشی بشه؟؟ چی کاهشی شده تا حالا اصلا. یکیشو بگو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
رییسی کجایی دقیقا کجایی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
۱_ درآمد و جیب مردم۲_ سرعت اینترنت۳_ امید به زندگی
بودجه شیر خشک و داروهای بیماران خاص کمتر شده

و بودجه حوزه های علمیه و بنیادهای مثلا فرهنگی زیاد تر

بازنشستگان تامین اجتماعی که از دولت ۴۵۰ هزار میلیارد تومان طلبکار هستند
چگونه میتوانند با ۶ یا ۷ میلیون تومان زنده بمانند ؟؟

کارگران و کارمندان که خانواده و فرزند دارند با ۷ میلیون تومان چگونه زنده بمانند ؟؟؟

دیگر بحث تفریح و حتی زندگی حداقلی نیست و باید پرسید

( که چگونه با ۷ میلیون تومان زنده بمانیم ؟؟؟؟ )
تجربه نشون داده مسئولین جز وعده نادرست به مردم چیزی نمیگن مروم یاد گرفتن وقتی میگویند چیزی ارزان میشود در اصل گران میشو
بزودی ۰/۰۱ درصد کاهش را مشاهده خواهیم کرد و بعدش ....
در اقتصاد هیچ اتفاقی بی دلیل نمی افد و هیچ چیز خود به خودی درست نمیشود و یا به اصطلاح نوسانات بی دلیل بالا و پایین نمی شود. این که قیمت ارز و سکه پایین خواهد آمد را لطفا آقای رئیسی با رسم شکل توضیح بدن!!!
جالب اینه که هیچ کسی در مجلس این سوال رو نپرسید که چطور قیمت ارز و سکه پایین خواهند رفت!!
کسی که تخصص کری را ندارد و ان را قبول کند از نظر اسلام کار غیر شرعی انجام داده است. و از نظر انسانیت کاری غیر انسانی. وقتی تخصص این کارها را ندارید برید لطفا
ما میگیم ارزان می‌شود شما هم بگید شد خوبیت ندارد بگیم گران تر میشود
به خدا این رییسی این کاره نیست . کشور را به دست یک انسان با سواد بدین .
وضعیت قیمت طلا و ارز کاهشی خواهد شد

بله دقیقا درست میگید ولی نکته اینجاست که دلار به 60 میرسه بعد تا 50 میریزه
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
تا 58 میریزه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
تا 59900 میریزه
وضعيت قيمت طلا و ارز كاهشي خواهد شد !
-------------------------
اميد است انشا الله تعالي خيلي از اين « خواهد شد » ها تبديل بشود به « شد » !! مثل كيمياگران قديم كه مثلاً مس يا فلز ي ديگر را به طلا تبديل مي كردند ! ... برخي از مسئولين بدشان نيايد ، خيلي از وعده ها شان كه بايد « شد » باشد ، « خواهد شد » است ! آخه « خواهد شد » نسيه است در حالي كه « شد » نقد است !!
-- چه گفتين آقا لطفي ؟
-- عرض كردم خدا كمك شون كنه ... مسئولين را عرض مي كنم !!
-- الهي آمين ... خوب دعايي كردي آقا لطف الله !
با احترام به همه عزیزان و خطاب به رئیسی : تو مردم را نااگاه فرض کردی که علی رغم افزایش مرتب قیمت ها و وضعیت رو به ویرانی کشور و داغون شدن اقتصاد و دین و فرهنگ و اسایش و امنیت روانی به جای معذرت خواهی و استعفا دم از پیشرفت و آینده روشن میزنی . اولا که برعکس وایسادی که آینده را روشن میبینی .اونی که میبینی گذشته هست نه آینده.
آینده را روشن میبینم
یکی پرژکتور پشت سر رئیس جمهور را خاموش کند یا عینکش را یه چک بکند
بسمه تعالی
اداره کشور بر دوش مردم است و مسئولین فقط ژستش رو میگیرند . با تورم ۴۰ درصدی و افزایش حقوق ۲۰ درصدی یعنی رفتن به قهقرا .
وضع فروش و درآمد خوبست لاکن دلار ۳۰ درصد گران میشود .
اصلا به زعم مسئولین همه چیز خوبه.....
خدا نگذره
سرتاسر وجودمون امید به آینده است ولی نمی دونم چرا این " آینده " هیچ وقت نمی رسه.
ماشالا به این رییس جمهور و خانمش و پدر خانمش. دستشون درد نکنه دارن سه تایی ایران رو اباد می کنن. کاملاً مشهود است که نشاط داره به جامعه برمی گرده!!!!!!!
قسم جلاله می خورم که این دولت توان مقابله با مشکلات را ندارد .
آقای ریسی استعفا بده تا سه سال دیگر و این مدیریت چیزی از کشور نمی ماند .
با حرف نه قیمت پایین میاد نه اتفاقی تو زندگی مردم می‌افته. رشد اقتصادی اصلا ۲۰ درصد تا وقتی مردم تو زندگی چیزی احساس نکنند همش حرفه. کشور‌ بی راهه داره می‌ره و درست بشو هم نیست
آقای رئیس جمهور نمیدونم فاز برق خونه اش رو از کدوم شبکه برق میگیره.به ما هم بگه شاید ما هم فازمون خوب شد
آقای رییسی. استعفا را با ت دونقطه مینویسند.
به خدا من نمی فهمم ایشون چی میگه؟ یکی از خودشون بیاد معنی و تفسیر کنه؟ چرا ما همه چی رو برعکس می بینیم؟
ها اییییی که گفتی یعنیییییی چه؟!!!!!!!!!! با لحن برره ای مهران مدیری بخوانید
کی میخاد هر سه ماه چهل میلیون به مسکن ملی بده یعنی ماهی 13 میلیون
تابی جان تو این وضع اسفبار حداقل شماها رصد با سین نویسید( چاپ نکنید )
راستی اسفبار رو درست نوشتم ؟!
واقعا ۶ کلاسه یا ۳ کلاسه ؟
سئوال این است
وعدهای پوشالی
همین الان که صحبت کرد دلار از گذشت
چطوری کاهشیه وایی بر ما که به کی رایی دادیم
وضعیت اقتصاد سال‌جاری را درست کردید حالا برای سال آینده برنامه ریزی می کنید.
چه بخواهیم چه نخواهیم تحریم های فلج کننده تاثیرات خود را بر پیکره نحیف اقتصاد ایران بر جای گذاشته و تا این مسأله حل نشه وضعیت بدتر میشه ، گویا به حرف روحانی رسیدیم که برای سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی کشور هیچ راهی جز برچیده شدن بساط تحریم ها وجود ندارد ، آقای رییسی دیگه کلیشه نخ نما شده مسببان وضعیت فعلی پاسخگو نیست ، با احیای توافق هسته ای کشورمان را از این وضعیت نجات بدید .
از چی حرف میزنن ؟
دولت و مجلس اصول گرایان خرابکرای زیادی کردند که نشان داد نه سواد کافی اقتصادی دارند و نه سیاسی یعنی اقتصاد سیاسی اینها سر در نمیاورند مثلا:
1- در احیای برجام تعلل کردند و فریب خوردند و مردم فریب داده شده اند
2- حنثی سازی تحریم با هوا بود وقتی خودتحریمی کردند و به مافیای های چون خودرو لوازم خانگی و... جولان دادند، الان کشور با کمبود گاز وبرق است، در حالی چند سال است پیشنهاد دادند تمام ممنوعیت واردات زمان حسن روحانی برداشته شود و با ارز مشناء خارجی و تهاتر کمبودها وارد شود، مردم عمدتا اقشار مزدبیگر و فرودست هستند کشور بخاطر گرانی خودرو لوازم خانگی مانند بخاری و لباس شویی و غیره، نمی توانند اجناس نو و کم مصرف بخرند! در نتیجه بهبود بهره روی در مصرف انواع حامل انرژی از برق تا گاز و بنزین ناممکن است!
در حالیکه باید بخشودگی به کم مصرف بدهند، به کم مصرف نه انهایی مرده اند و خانه شان خالی است، کم مصرف واقعی که به اندازه زنده ماندن مصرف انرژی داشته باشدف از طرفی پر مصرف ها پلکانی و شیدا جریمه کند.
به همه مردم یارانه سصد هزار تومانی بدهد چون عملا نشان دادند توان شناسایی ندارند! بسیاری فقرا و بیکارن و فرودستان محروم شدند! مثل داستان سهام عدالت احمدی نژاد شد. ناراضی تراشی بخاطر چندرغاز یارانه!
3- از ارزش پول ملی حمایت نکرده و اجازه دادند تورم خواران سود کنند به به تخریب فاجعه بار قدرت خرید اکثریت فرودست کشور!
اگر سرمایه دار واقعی اند بروند کالا و خدمات تولید کنند و نه تورم خورای!
4- روابط خارجی همچنان تنش آفرین کردند، در حالی کار به انجا رسیده که چین هم با کارت ایران بازی میکند در حالی باید با غرب و امریکا رابطه مستقیم برقرار کرد تا توازن سیاسی برای چانه زنی با شرق حفظ شود و شرقی ها با کارت ایران بازی نکنند.
اینها از بدیهیات سیاست مداری است. مجلس و دولت اصول گرایان نشان دادند چندان از سیاست مداری و سواد اقتصادی سیاسی برخوردار نیستند و تندروهای به ظاهر دوست جمهوری اسلامی فقط دشمن تراشی و دیوار نوردی و دیوار نویسی روی سفارتخانه بلد هستند و هزینه تراشی سیاسی و خطر بردن پرونده ایران ذیل فصل هفتم شورای امنیت!
الانم دارند فاجعه بزرگی به نام افزایش 40% بودجه 1402 به فجایعشان اضافه می کنند و تاوان این گرانی و تورم مردم فرودست بینوای ایران بدهند! اینها کار دشمن نیست، این ضربات از به ظاهر خودی های تندرو اس که اسم اصول گرا ها بد نام می کنند
مجلس جلوی افزایش این بودجه بگیرد و هرگز اجازه تورم زایی از طریق افزایش نقدینگی توسط نهادهای دولتی و حکومتی و بانکی ندهد
رئيس جمهور : به رشد اقتصادي چهار در صد رسيديم !
------------------
خدا را شكر ... صد هزار كرور مرتبه شكر ! بر اين مژده گر جان فشانم رواست ! وقتي كه اين مژده را به آميرزا محمد باز نشسته دولت كه بيشتر از سي سال از بازنشستگي اش ميگذره ، دادم ، تبسمي كرد و گفت :
-- انشا الله كه اين رشد اقتصادي به بيست درصد و سي درصد و پنجاه درصد و بلكه صد در صد هم برسه و من و آقا لطفي وقاسم آقا دامادمون ، و همچنين سيد نصر الله برادر عيال و ديگر بازنشستگان و كارمندان و همچنين حقوق بگيران شركتي و نيز حقوق بگيران قرار دادي و البته مزد بگيران روزانه ، اين رشد اقتصادي را حس كنيم ، درك كنيم و ما هم تاييد كنيم ! و به قول برخي ها كه براي خودشان كلاس مي گذارند ما هم ok بگوييم !!... انشا الله !
--- انشا الله آميرزا محمد ... انشا الله ... خدا كريمه ... اميدواريم به خدا !
تو بگو رشد 20درصد وقتی قیمت روز به روز با لاتر میره مردم روز به روز بدبختر و ناتوانتر میشن به چه درد می خوره
جناب ریس جمهور فرمودند و پیش بینی کردند قیمتهای ارز و طلا کاهشی میشود و من بعنوان یک کار گر سادهِ سادهِ ساختمان میگویم افزایشی میشود. ببینیم پیش بینی کی درست است.(امیدوارم حرف ریس جمهور درست باشد ولی واقعیت چیز دیگری میگوید).
آقایان شما را بخدایی که می پرستید برید با دنیا آشتی کنید تا دیر نشده.
رئیسی باید رئیس کلینیک گفتار درمانی شود
اقای رییسی دلار 4200را برداشتی دلار 44000تومانی جاش گذاشتی خجالت نمی کشی ؟
الان هم حتما می خواهی 44000تومان را تبدیل به 42500تومان کنی بعد بگویی دلار ارزان شد ?
بخدا باید سرت را بندازی پایین ودست از ریاست بکشی با این اوضاعی که درست کردی ؟..
با سلام. در مورد رتبه بندی باید عرض کنم که اجرا نشد.
از قطار حرکت چه خبر؟!!!!!!!! مثه اینکه برقش رفته!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
قطار پیشرفت واستاده اما قطار فلاکت با سرعت در حرکته
برک نمیر بهار می آد
واقعا جناب رئیسی نمیدونه یا خودشو بخواب زده
قیمت خودرو.....
قیمت دلار....
مسکن......
تمام ساخت سازها خوابیده بیکاری .گرانی و اوضاع بد اقتصادی ....داریم ب نابودی میرسیم .میگه رشد ۵ درصدی؟
تحریم پشت تحریم.تمام روزنه ها را بستی سید مظلومین
گوشت گوسفند شده ۳۵۰ تومن
چی داری میگی تو ؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
واقعا
ماشاالله به این رئیس جمهور که در عرض کمتر از یکسال رشد اقتصادی را از زیر صفر به 4/5درصد رسانده است.)
جناب رئیس جمهر یا فرق 0 تا 4/5 درصد رشد را نمی داند چیه و یا اینکه مردم کم سواد باقی مانده در کشور را عبدالله فرض کرده.
در زمان صدارت رئیسی دلار از25هزارتومان شده 45 هزار تومان و ارز و طلا و سکه هم به همین مقدار رشد قیمت داشته و مایحتاج روزمره زندگی مردم هم به همین مقدار افزایش قیمت داشته . پس رشد اقتصادی در جهت منفی بینهایت در حال حرکت است و رئیس جمهور نمی داند رشد اقتصادی چی است .
تنها راه نجات مملکت استعفای دسته جمعی دولت ناتوان و کم سواد و سپردن مملکت دست اهلش است.
حسب تجربه و تيترهاي خبرگزاري فارس ، منظور از ريزش قيمتها و كاهشي شدن نرخ ارز ، خودرو و مسكوكات؛ اينست كه قيمت ابتدا ده قدم جلو مي رود و سپس يك قدم عقب بر مي گردد .
اقا فقط تو این اوضاع حواستون باشه سوار قطار پیشرفت شدید قبلش ناهار نخورید که سرعت قطار زیاده حالتون بد نشه از ما گفتن!!
عجب صبری خدا دارد فقط همین را میتوان گفت .
آقایان مسئولین علما مراجع بزرگان فقط یه ساعت بیایید در سطح شهر و شهرستانهای خودتون راه برید و به سر وشکل ملت نگاه کنید حال زار مردم دستتون میاد واللللله چطوری می خوایید جواب خدا رو بدید موندم مردم ژنده پوش قیافه ها زار اخلاق ها تند و زبان ها به دشنام اذین بسته شده هیچ خبر دارید چه به احوال ملت اومده؟؟ مغازه دار با نگاه التماس می کنه ملت با حیرت و حسرت راه میرن و جوونا دیگه گفتن نداره حالا شما بگید سیاه نمایی سفید نمیشه هیچی!
الان کار مفید رعیسی چیه برای مردم و مملکت ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
ملت ایران را ذره ذره میکشد و اعصاب داغون مردم را داغون تر میکند
فقط حرف یاد گرفتند الکی رییس بانک مرکزی عوض کنند مردم ساکت کنند . بابا مرد حسابی بیا تو بازار ببین با این وضع دلار چخبره. اصلا به فکر آینده این کشور هستید شماها!!!
امیدوارم اینطور که میفرمایند باشد
رئیسی
خبر داری ۲۰۰ گرم گوشت چند شده ؟
با اطمئنان ميگويم كه اقاي رئيسي اصلا معناي رشد اقتصادي رو نمي دونه ، طبق اعلام سازمانهاي مستقل جهاني نرخ رشد اقتصادي ايران در حال حاضر ٢- أست و در سال اينده به حدود ٣/٥- هم خواهد رسيد
ایشون در رابطه با کدوم کشور حرف می زنن، ای کاش ما هم اهل اون کشور بودیم، رشد اقتصادی دارن، تورم و بیکاریشون اومده پایین، نرخ دلار و طلا هم می خواد کاهشی بشی...
نشستند و گفتند و برخاستند.
یه کار بیهوده و بی فایده و البته پرضرر
هر نماینده و هر جناح میاد و چندین وصله پینه به این بودجه میزنه تا منافع قومی قبیله ای جناحی محفلی خودشو تامین کنه.
بودجه گوشت قربونی هست که هر کی چنگ میزنه لقمه گنده تری برداره
اصلا بودجه نباید به مجلس بیاد پس برنامه و بودجه با اینهمه هزینه چیکار میکنه؟؟؟؟؟؟
کشور را رها کرده اند
این بنده خدا ازهیچ چیز خبر نداره هرچه بهش میگن همونو میگه!!!رشد4درصدی؟؟مثلا صادرات و تولیداتون چی بود؟نکنه میزان فروش نفت رو جزو رشد اقتصادی گذاشتی؟؟
اندر حكايت رشد چهار در صدي اقتصادي !
--------------------
به آقا اياز كارمند صديق دولت در وزارت فخيمه آموزش و پرورش مي گويم :
-- آقا اياز ، ما كه نميدانستيم ، اما خبر خوش اين است كه به رشد چهار درصد اقتصادي رسيده ايم ، گفتم اين مژده را به شما بدهم ... حالا هر چند ما چيزي حس نمي كنيم !!
آقا اياز مثل كسي كه تو حمام جن ديده باشه ، با بهت و تعجب و حيرت به من زل ميزند و بعد مي گويد :
-- هه ! ..يكي مثل من اگر سفره ام از اين كوچك تر نشود ، روزي چند بار سجده شُكر مي كنم ! ... يك نون خودم مي خورم و يك نون در راه خدا صدقه ميدم ! ... كاري نداري همسايه ؟
-- في امان الله ... در پناه خدا آقا اياز !!
اگر قیمت دلار و طلا پایین خواهد آمد و راست می گویی پس شرط بگزار و شرطش این باشد که اگر معکوس شد و افزایشی شد استعفا بدهی و بروی

ظاهرا دولت ها چه چپ و راست از یک جنس هستند و ویژگی یکسانی دارند
وعده های توخالی می دهند
وقتی بر مسند قدرت هستند همه چیز خوب است
وقتی بر مستند قدرت نیستند همه چیز خراب است
همه آنها اعتقاد دارند که فقط ما می توانیم درست کنیم
همه آنها آینده خوبی را در هنگام در دست داشتن قدرت ترسیم می کنند
همه آنها مشکلات را گردن مقابل خود می اندازند
آقای رئیسی (رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران) در مجلس با صراحت وعده دادند که طلا و ارز پایین خواهد آمد و ثبات خواهد داشت.
از مجلس محترم و قوه قضائیه میخواهیم که این وعده ها را جدی گرفته و در کارنامه ایشان لحاظ نمایند تا در صورت خلف وعده وظایف کاملا قانونی خود را به نحو احسن انجام دهند.
عینک خوشبینی رو بردار، یه نگاهی واقع بینانه به بلاهایی که سر زیر ساختهای اقتصادی ایران اوردی بنداز، همه چی رو داغون کردی، کدوم رشد، کدوم بیکاری، اگه دلت برای مردم میسوزه، اگه حب ریاست نداری بکش کنار و مملکت رو به اهلش بسپر، ما رو، کشور رو، امنیت ملی رو به روز سیاه نشوندی، باز هم ادامه میدی،
دوستان به آینده امیدوار باشید دلار به ۱۰ هزار تومان بازگشت خواهد کرد آقای رئیسی درست می فرمایند که دلار وسکه کاهشی خواهد بود ایشان این حرف را الکی نمی زنند چیزهایی است که من و شما به عقلمان نمی رسد
آقای رئیسی نهههااررر نخوردندی!! (با لهجه بابا پنجعلی)
به خدا قسم آدم خوبی رئیسی فقط اطرافیانش چرا اطلاعات غلط می دن بهش ، چی کاهشی میشه مگر تو تاریخ ایران از دوران مادها تا الان چیزی گرون شده مجدد ارزون شده ؟؟؟؟
حرف بسهههههههههههههههههههههه!
درسته درسته کاهشی میشه از این به بعد ممنونم .. شانسم آوردیم آقای رییسی نه ؟ چون الان ۲ ماه مونده به عید .. آخ جونمی جون کاهشی میشه کاهشی میشه ،
باشه!
تو گفتی م همه بارو کردن!
تورو به خدا یکی به ایشون بگه همین الان که در حال سخنرانی هستی دلار و سکه داره میره بالا...وعده برای چند ماه اینده معنی نداره...تیم اقتصادی رو همین امروز بیرون کنند ۴ تا ادم کار بلد بیارن...اون امار و ارقام هم به درد هیشکی نمیخوره!!....
حداقل خودتان حرمت خودتان را نگه دارید
به برکت سخنرانی امروز ، قیمتها باز هم بالاتر رفت ومی رود
خخخخخخخخخخخخخ
یعنی الان بارشد ۴ درصد همه چیز حل شد دلار دارو حقوق طلا سکه گوشت کیلویی ۳۷۰ هزار تومان درب قصابی اقای ریس جمهور نکنه سر کوچه شما هم اینارو ارزونتر میدن ادرس بدید بیاییم بخریم اینم میزاریم به حساب یک بذله گویی حضرت عالی
آره میگم بهشون بیان پایین. راستی ناهار چی شد ؟
عددها جعلی اند فقر و دلار را ببین
تو را خدا به بقیه ی افراد جامعه هم فک کنید همه کارمن نیستن که با افزایش حقوق بتوانند با گرونی های افسار گسیخته زندگی کنن به خدا صبحانه ی بچه ها را هم بزور تهیه میکنیم چه برسد به ناهار. و ناهار وشام
رییسی بیچاره نمیداند آنهایی که وی را از استعفا بر حذر می دارند، در واقع او را به طرف استیضاح سوق میدهند
نهار گران شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
ناهاررررررررررررر
جناب رییسی شما اگر بتوانی گرانی ارز را متوقف کنی ما به شما دست مریزاد خواهیم گفت ارزان شدنش پیشکش

افتاد؟؟؟؟؟؟؟
خدایا هم اکنون ما جوان ها را بکش تا راحت بشیم از این همه دروغ از این همه گرونی و بدبختی و فقر همه چی برا ما نسل سوخته ارزو‌شده دیگه بریدیم دیگه نه امیدی نه شوقی نه انگیزه ای هس برا‌زندگی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
کاش من هم میمردم از دست این مسولین راحت میشدم خسته شدم از گرونی و بدبختی و فقر هر روز بدتر از دیروز
ملتی که اعتراض نمی کنه و یا هنگام اعتراض همراهی نمی کنه یعنی از شرایط راضیه. بر این اساس تمامی این کامنت های مخالف بقول دوستان از آلبانی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
برا همینه که میگیم لیاقتمونه هر بلایی سرمون بیارن .
آقای ریس از زمان صحبت شما تا الان 500 هزار تومان سکه رفت بالا و 1000 تومان دلار!!!!!!!!!!
این آمار ی که داده مال سوییس هست .اشتباه براش فرستادن
اینکاره نیستی داداش،، زودتر استعفا بده و شر راه ننداز
رشد ۴ درصدی!! ای خدا شما چقدر راحت دروغ می گید!
طلا؛ ارز:
زود ، تند، سریع، انقلابی دستور می دهم که کاهش یابید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
خخخخخخخخخ
خودتون به این دروغها خندتون نمیگیره چی رشد کرده به غیر از قیمتها
آقای رییسی ؛ تحمل گرانی و مشکلات افسار گسیخته ی مملکت بسیار آسان تر است از شنیدن گزارش های بی سر و ته حضرتعالی!
دیگه به هیچی نمیشه امید بست..خیلی دلم میخاد خودمو بکشم و از این همه استرس روزانه، فکر مهاجرت، بدبختی مردم، نامعلوم بودن اینده بچه ام، بی سرانجام بودن اوضا مملکت و.....راحت شم.اگه بی پشت شدن بچه ام نبود، خودمو راحت میکردن.ای تف به این بخت اقبال که فقط داریم حسرت میخوریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
این وضعیت کل مملکت و مردم است حرف خیلی از مردم را گفتی
کسانی که کامنتهای ضد دولت رییسی میگذارند بهانه جویی میکنند اقتصاد را بهانه میکنند اینها می‌خواهند لخت بشوند ناراحت اند نمی‌توانند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
خودتم خندیدی.
نه
غلام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
..انشالا که بهطنز بوده کامنتت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
فقط تو خوبی و بقیه را باید تکفیر کنی؟
ای کاش فقط یک مدرس در این مجلس حضور داشت تا ایشان نتواند اینجور امارهای خیالی و واهی ارایه کند
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
اینها همه مدرس و مدرس زاده هستند دیگه چی دیگه میخواهی برادر؟
رییس‌جمهور شدن هم کار سختی نیستااااااا
من به عنوان یک معلم صحبت ریس جمهور رو در مورد اجرای رتبه‌بندی تکذیب می‌کنم. شاید بهش اطلاعات غلط می‌دن
طبق سخنان رئیسی

شکر خدا پیشرفت قطار خیلی خوب بوده

خدا کنه که سوزن بان ها مواظب باشند بلایی که سر قطار تهران و مشهد امده

بر سر قطار پیشرفت اقای رئیسی نیاید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
قطار حرکت
اخه این مسخره بازیها چیه ؟ بودجه یعنی چی ؟ آخه چرا رئیس سازمان برنامه و بودجه رو تو دردسر می اندازید ؟!!!!!!
واقعا این نماینده ها نمیتونن به ریسی بگن که بسیاری از امار و ارقامش دورغ و غلط هست وای به روز حسابتون
کاهش و رشد اقتصادی را با رسم شکل توضیح بدهید ۲۰ نمره
بنام خدا

نرخ دورقمی تورم ،گرانی ۴۰الی ۶۰ درصد افزایش قیمت‌ها درسال ۱۴۰۲ وجهش دلار به ۶۰ وبیشتر وضعیت مارا اسف بار خواهد کرد
بنظرم کل بودجه طرحهای عمرانی رامختص حقوق ومعیشت مردم کنند افزایش حقوق بشه ۸۰ درصد .امسال فقط به معیشت وحقوق فکر کنید طرحهای عمرانی را بایگانی کنید
اقا این سید محرومانو بفرسید همون قضاییه نخاسیم حیف اون رای ک بهش دادیم ملت بریدن برید ن شما یسر بازار بزنید ببینیدچه گندی به حال ومعیشت مردم زده همش شعار وعده وعید مردم چای لبخند هم ندارن دیگه همه عصبی استرس چکنم چکنم مخصوصا جوانا
بانک مرکزی یا اقلا خودرو رو بدید دست سپاه .شماها اینکاره نیسیدی مردم بخاک سیاه ننشونید تا کارازکار نگذشته
تنها کار مفید رئیسی در این جلسه زدن ماسک بود. جوری نمایند ها و وزرا با اقتدار راه میرفتم من تصور کردم اقتصاد اول جهان هستیم
دلار چند؟؟
لکن تبیین شود
بلکه پسندیده شود
من عذر میخوام دقیقا معنی و جهت محورو شاید اشتباه گرفتین
میخواهین یه بار از اون ور نگاه کنین شاید بهتر شد
با همین فرمان اگر ادامه بدهید و نخواهید با دنیا دوستی کنید اگر پس‌فردا شاهد غارت خواربارفروشی ها و قصابی ها بودید نگویید باز کار دشمن است نتیجه کار خودتان است به مردم رحم کنید اینقدر با دنیا دشمنی نکنید
من یک اعتراض به بودجه دارم لطفا نمایندگان رسیدگی کنند
چرا برای ماهواره های کوانتومی بودجه ای اختصاص ندادند؟؟!!!!
حتما خبر دارید که در فیزیک کوانتومی بدون تاخیر و با سرعت بالاتر از نور در هر نقطه ای از کشور و جهان اتفاقی بیفتد بدون هیچ گزارش و تحقیق و تفحس و بدون فیدبک ما متوجه همه چیز خواهیم شد از اختلاس ها بگیرید تا حقوق های نجومی و زیرآبی رفتن مسئولین و کسانیکه قیمت دلار و سکه را بالا و پایین می کنند
بخدا این حرفها یه موقعی خنده دار بود الان دیگه گریه داره. خسته شدیم خسته. رو زمین که کسی صدامون رو نشنید، دیگه از آسمونیاهم نا امید شدیم.
فکرمی کنم منظورازرشدچهاردرصدهمان چهاردهم درصدباشد
در هزینه ها، خسارت جنگ اکراین که از روسیه و بخشی را از ایران خواهند گرفت را فراموش شده.
آقایی رئیسی این چیزایی که درموردکاهش نرخ ارزوسکه ورشداقتصادی ۴درصدی که گفتی کس دیگه ای هم غیرازخودت قبول داره
باید‌ بجای‌ انتقاد‌ همه بهمدیگر‌ کمک کنیم‌ تا مملکتو‌ براه‌ درست‌ بندازیم
همش که شد وعده و وعید و حواله به آینده
قطار پیشرفت با سرعت در حال حرکت به سمت 1402
خداوندا دقیقا کجایی؟
بسمه تعالی
همه مسئولین قرار گذاشتن کلیشه ای صحبت کنند ، و فقط حرفهای مثبت و امیدوار کننده. بزنند . و واقعیت رو با مردم تنها بگذارند .
راه حل مشکلات کشور:
1- افزایش آزادیهای فردی مثل بحث حجاب
2- امکان اعلام ورشکستی توسط افراد برای جلوگیری از زندانی کردن افراد به خاطر بدهی
3- اصلاح قوانین ازدواج مثل بحث مهریه و حق طلاق
4- کاهش یارانه های پنهان مثل بحث انرژی و قیمت گذاری دستوری و افزایش یارانه مستقیم
5- اصلاح قوانین رانت زا
6- عزم جدی برای کاهش فساد
7- افزایش مشارکت مردم در سیاست مثلا امکان نامزدی بخش بزرگتری از مردم در مجلس در عین شفاف شدن اختیارات مجلس و دولت
آقای رئیسی،ممکنه چشماتونوبه ماقرض بدی،ماهم آینده راروشن ببینیم؟
بخدااین سیدخیلی کارش درسته دست پاکترین رئیس جمهورکشوره تو۴۳سال اخیر صبر کنید بقران درست میشه چون روراست خداکمکش میکنه
می دونم که نظر بی ربط دارم می دم
اما می خواستم به شهرداری تهران و زاکانی پیشنهاد بدم به جای اینکه روی شعارهای اغتشاش گران رنگ پاشی کنند و دیوارهای خانه را به گند بکشند و چهره شهر را زشت کنند یک دستگاه سنباده برقی همراهشون باشه و با سنباده برقی شعارها رو پاک کنند
برای تامین برقش هم اگر بلد نیستند می تونند از یک مبدل ۱۲ به ۲۲۰ ولت برق باطری ماشین استفاده کنند ویا از برق خانه ها استفاده کنند
آقای رئیسی قطار پیشرفت از روی مردم رد شد مراقب خودتون باشید
واقعا جای رئیس جمهور قبلی در مجلس خیلی خالی بود با پوزخنده های قشنگش
تا کی بشنیم که کاهش قیمت اقا ریسی خوابی اگر ناتوانی بر کنار
مگه توقع داشتيد تصويب نشه ؟ اين مجلس هماهنگه !
درود بر حضرت آیت الله العظمی دکتر رئیسی رییس جمهور محبوب و مدبر و متعهد و نخبه اقتصاد و فرهنگ و سیاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
تیکه میندازی؟
از عملکرد دولت در یکسال و اندی مشخص است که توانایی تدوین لایحه بودجه خوبی نیز ندارد با مطالبی که مردم در بالا گذاشته اندنارضایتی از وضع جاری قریب به عمومی است وامیدواری بسیار ضعیف است خدا بخیر کند.
رییسی از کدوم رشد اقتصادی و کاهشی شدن طلا و دلار داره صحبت میکنه!! انگار توی کره ی مریخ زندگی میکنه و حقایق رو نمیبینه!!!!
چطورروشت اختصاری هست مردم ازگرسنگی دارن توشهرگدایی میکنندچون نمی‌بینیم این حرفارامیزنید
آقای رئیسی سخنرانی امروزت مربوط به کدام کشور بود
آیاشما درایران زندگی می کنید وازاوضاع اسف بار مردم خبرداری
ای کاش مسکن اجاره خانه هاماشین خوراکیهاارزان بشه طلاروکه نمیشه خوردجرءواجبات نیست نخرن خوب ولی خونه وماشین وخوراک وپوشاک وکه نمیشه نخرید
تابناک.فارس .وتسنیم پیوند تان مبارک
این لایحه بودجه نیست .....مصیبت نامه و مرثیه سراست برای مر دم سید مرحومان بد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر