بازدید 18428
با تحولات منطقه و جهان

احضار سفیر ایران توسط وزارت خارجه کره جنوبی / هشدار امیرعبداللهیان به بورل درباره تروریستی خواندن سپاه / واکنش نمایندگی ایران در سازمان ملل به خبر دیدار سعید ایروانی و رابرت مالی / ابراز امیدواری گروسی برای سفر به ایران

احضار سفیر ایران توسط وزارت خارجه کره جنوبی، هشدار امیرعبداللهیان به بورل درباره تروریستی خواندن سپاه، واکنش نمایندگی ایران در سازمان ملل به خبر دیدار سعید ایروانی و رابرت مالی، ابراز امیدواری گروسی برای سفر به ایران و پاسخ اولیانوف به اظهارات گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۶۰۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹ 19 January 2023

احضار سفیر ایران توسط وزارت خارجه کره جنوبی/ هشدار امیرعبداللهیان به بورل درباره تروریستی خواندن سپاه/ واکنش نمایندگی ایران در سازمان ملل به خبر دیدار سعید ایروانی و رابرت مالی/ ابراز امیدواری گروسی برای سفر به ایران

بین الملل تابناک: احضار سفیر ایران توسط وزارت خارجه کره جنوبی، هشدار امیرعبداللهیان به بورل درباره تروریستی خواندن سپاه، واکنش نمایندگی ایران در سازمان ملل به خبر دیدار سعید ایروانی و رابرت مالی، ابراز امیدواری گروسی برای سفر به ایران و پاسخ اولیانوف به اظهارات گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

احضار سفیر ایران توسط وزارت خارجه کره جنوبی

بر اساس گزارش رویترز، ایران و کره جنوبی نمایندگان یکدیگر را به دلیل اظهارات یون سوک-یول رئیس‌جمهور کره جنوبی که «ایران را دشمن امارات» توصیف نموده بود، احضار کردند.

طبق این گزارش، پنجشنبه (۱۹ ژانویه، ۲۹ دی) یک روز پس از احضار سفیر کره جنوبی توسط رضا نجفی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، چو هیون دونگ، معاون وزیر خارجه این کشور، سعید بادامچی شبستری، سفیر ایران را فراخوانده است.

به گزارش رسانه‌های کره‌ای، در این دیدار، سئول آنچه پیشتر و بعد از اظهارات نسنجیده رئیس‌جمهور این کشور به طرف ایرانی گفته بود، تکرار کرد. به گفته سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی، معاون اول وزیر خارجه این کشور به سفیر ایران گفت: اظهارات یون با هدف تشویق نیروهای نظامی حاضر سئول در ابوظبی بیان شد و هدف از آن ضربه زدن به روابط با ایران نبود.

احضار سفیر ایران توسط وزارت خارجه کره جنوبی/ هشدار امیرعبداللهیان به بورل درباره تروریستی خواندن سپاه/ واکنش نمایندگی ایران در سازمان ملل به خبر دیدار سعید ایروانی و رابرت مالی/ ابراز امیدواری گروسی برای سفر به ایران

به نوشته روزنامه کوریا هرالد، طرف کره جنوبی همچنین به اظهارات معاون وزیر خارجه ایران درباره سخنان اخیر رئیس‌جمهور کره جنوبی در مورد امکان ساخت سلاح هسته‌ای که طرف ایرانی آن را مغایر با نص پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای خواند و خواهان توضیح طرف کره‌ای در این زمینه شد، واکنش نشان داد.

طبق این گزارش، لیم سو-سوک سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی این اتهام را رد کرد و گفت «اظهارات رئیس‌جمهور ما برای تقویت اثربخشی بازدارندگی گسترده‌تر بود.» هدف آن جلوگیری از تهاجم خارجی از جمله (از سوی) کره شمالی بود و کره جنوبی به پیشبرد روابط با ایران متعهد است.

هشدار امیرعبداللهیان به بورل درباره تروریستی خواندن سپاه

در پی صدور پیش نویس قطعنامه مداخله جویانه و نامتعارف پارلمان اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چهارشنبه شب ۲۸ دی ماه تلفنی گفت‌وگو کردند.

در این گفت‌وگو وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن انتقاد شدید نسبت به رویکرد احساسی پارلمان اروپا، آن را رفتار نسنجیده و نادرست خواند.

احضار سفیر ایران توسط وزارت خارجه کره جنوبی/ هشدار امیرعبداللهیان به بورل درباره تروریستی خواندن سپاه/ واکنش نمایندگی ایران در سازمان ملل به خبر دیدار سعید ایروانی و رابرت مالی/ ابراز امیدواری گروسی برای سفر به ایران

 روز چهارشنبه ۲۸ دی ماه متممی در پارلمان اروپا تصویب شد که خواستار قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست موسوم به «فهرست تروریستی» اتحادیه اروپاست. این درخواست با ۵۹۸ رأی مثبت مورد توافق اعضای پارلمان اروپا قرار گرفت. گفتنی است قطعنامه کلی‌تر که «پاسخ اتحادیه اروپا به تظاهرات‌ها و اعدام‌ها در ایران» نام گرفته امروز (پنجشنبه) قرار است به رأی گذاشته شود و در صورت تصویب قطعنامه، متمم مذکور هم به عنوان بخشی از آن قطعنامه تصویب‌ شده تلقی خواهد شد.

امیرعبداللهیان در این گفت وگو با بیان اینکه متاسفانه شاهد صدور پیش نویس یک قطعنامه احساسی، تند و غیر حرفه‌ای از سوی پارلمان اروپا بودیم که در تعارض با عقلانیت سیاسی و مدنیت است، عنوان کرد: ما بارها گفته‌ایم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و امنیت منطقه، به خصوص در مبارزه با تروریسم داشته و دارد.

وی اقدام پارلمان اروپا در اتهام تروریستی خواندن این نهاد امنیت آفرین را به نوعی شلیک به پای خود اروپا خواند و با اشاره به واکنش قانونی و قوی مجلس شورای اسلامی ایران، به پارلمان اروپایی هشدار داد که به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشد و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش به تلاش اروپا برای قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، طرحی دوفوریتی را آماده کردند که با تصویب آن نیروهای مسلح کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سوی ایران به عنوان تروریست قلمداد می‌شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در این گفت‌وگو با ذکر این نکته که ضرورت دارد در دنیای دیپلماسی به امنیت متقابل احترام گذاشت و به جای پیروی از زبان تهدید و اقدامات غیر دوستانه، افزایش اعتماد متقابل در دستور کار قرار گیرد، عنوان کرد: در هر صورت پاسخ و واکنش، متقابل خواهد بود.

ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی ۱۹ دی ماه درباره اضافه شدن سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی اروپا گفته بود: آن‌هایی که خودشان اقدام تروریستی انجام داده و متهم اصلی حمایت از تروریسم هستند، حق ندارند قهرمانان مبارزه با تروریسم بین‌المللی را به تروریسم متهم کنند. آن‌هایی که قهرمان مسلم و شناخته مبارزه با تروریسم بین‌المللی را ناجوانمردانه و با نقض منشور ملل و حاکمیت یک کشور مستقل ترور و کشورهایی که از این اقدام جنایتکارانه حمایت کردند، حق ندارند در خصوص قهرمانان مبارزه با تروریسم ما از الفاظ ناروا و الفاضی که ارتش‌های خودشان شایسته آن هستند، استفاده کنند و چنین صفتی برازنده خودشان است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در این گفت‌وگو ضمن ابراز خرسندی از دیپلماسی در حال انجام در موضوع توافق هسته‌ای، گفت: به تلاش‌های خود برای رسیدن به توافق ادامه می‌دهم. من از شنیدن اخبار همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران و خوشبینی‌ها در این مسیر خرسندم.

این مقام اتحادیه اروپا با اشاره به وضعیت اوکراین گفت: در پی گفت‌وگوهای اخیرمان در اردن، به اوکراین گفتم که برگزاری نشست مشترک فنی دو کشور مهم است.

وی همچنین درباره پیش نویس قطعنامه مداخله جویانه اتحادیه اروپا افزود: من هم موافق هستم که در پیش نویس پارلمان اروپا احساسات و نگرانی غالب است؛ هرچند پارلمان اروپا نهادی کاملا مستقل است، این قطعنامه فاقد ظرفیت اجرایی است و صرفا بازتاب دهنده نگرانی‌های اروپاست.

دو طرف در این تماس، درباره آخرین وضعیت توافق برای رفع تحریم‌ها، تحولات اوکراین و رایزنی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران نیز گفت‌وگو کردند.

واکنش نمایندگی ایران در سازمان ملل به خبر دیدار سعید ایروانی و رابرت مالی

عصر چهارشنبه به وقت محلی، نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اخبار منتشره درباره دیدار سفیر ایران در سازمان ملل با مذاکره کننده ارشد آمریکا را نادرست دانست و اعلام کرد: سفیر ایران در سازمان ملل با چهره‌ها و شخصیت های سیاسی و دانشگاهی مختلفی دیدار دارد اما مذاکره ای با مقامات آمریکایی نداشته است.

برخی منابع خبری مدعی شده اند رابرت مالی دست‌کم سه بار طی دو ماه گذشته با سفیر ایران در سازمان ملل دیدار داشته است.

این منابع خبری به نقل از ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش داده اند، پیام‌هایی در حال ارسال به جمهوری اسلامی ایران است؛ هرچند احیای برجام «در دستور کار نیست.»

سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه به وقت محلی در واشنگتن، در تداوم ادعاهای آمریکا درباره زندانیان دو تابعیتی ایرانی - آمریکایی وعده داد که دولت بایدن متعهد به آزاد کردن این افراد است.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه ادعاها افزود: نامه (سیامک نمازی) به دست ما رسیده و با نمازی و خانواده‌اش همدردی می کنیم. ما متعهد به تامین آزادی او هستیم و دولت ایالات متحده همچنان به تلاش برای بازگرداندن او به همراه شهروندان آمریکایی که به ناحق در ایران بازداشت شده‌اند، از جمله عماد شرقی و مراد طاهباز ادامه می‌دهد.

رابرت مالی، دوم دی ماه در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد درباره زندانیان دو تابعیتی در ایران گفته بود: ما به گفت‌وگوی غیرمستقیم با ایران درباره این که یک اولویت بسیار جدی برای ماست، ادامه داده‌ایم تا بتوانیم آمریکایی‌هایی را که برخی برای سال‌های متمادی، ناعادلانه در ایران زندانی هستند، به خانه بازگردانیم. آن گفت‌وگوها هیچ گاه متوقف نشده است و تلاش‌ خود را بر هرچه زودتر بازگرداندنِ آنها ادامه خواهیم داد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفته بود: ما در حال بررسی راه‌های بشردوستانه هستیم که بتوانیم زندانی‌هایمان را که ناعادلانه گرفتار هستند، به خانه بازگردانیم و فارغ از اینکه چه اتفاق دیگری افتاده باشد، این موضوع اولویت ما در رابطه با ایران است.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران دوم آذرماه امسال در نشستی مطبوعاتی درباره تبادل زندانیان گفته است: در ماه مارس توافقی را در خصوص زندانیان با طرف آمریکایی داشتیم که در آن طرف آمریکایی پیشنهاد کرد چه با رسیدن به توافق برجام و چه بدون آن، تبادل زندانیان انجام شود.

وی تصریح کرد: ما با نگاه انسانی این موضوع را پذیرفتیم، اما چهل روز بعد طرف آمریکایی اعلام کرد، بگذارید همزمان با برجام توافق انجام شود. ما آن موقع به طرف آمریکایی گفتیم این افت و خیزهای شما در گفت‌وگوهای غیرمستقیم دیوار بی اعتمادی بین ایران و آمریکا را بلندتر می‌کند. شما در موضوع انسانی تبادل زندانیان حاضر نیستید پیشنهاد خودتان را اجرایی کنید. البته در هفته های گذشته دوباره به دنبال تبادل زندانیان هستند و ما نیز با نگاه انسانی این موضوع را دنبال می کنیم.

امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد نیز ۲۸ آذرماه در نشست دوره ای و عادی شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام اظهار داشت فشار، ارعاب و رویارویی راهکار نیست و به جایی نمی رسد. اگر آمریکا واقعاً خواهان احیای برجام است، باید تنها بر دیپلماسی تکیه کند. ایران به نوبه خود بر تعهد خود به گفت‌وگو و دیپلماسی تاکید می کند.

وی افزود: ما آماده‌ایم مذاکرات وین را از سر بگیریم، برای دستیابی به یک راه‌حل قابل قبول همکاری کنیم و حتی نشست وزیران را در اسرع وقت ترتیب دهیم تا احیای برجام را اعلام کنیم. اما این امر در صورتی قابل دستیابی است که آمریکا متحده اراده سیاسی واقعی نشان دهد و آماده کار در جهت راه حل رضایت بخش باشد و موافقت کند که کامل به تعهدات خود عمل کند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: آمریکا اکنون توپ را در زمین خود دارد. باید نشان دهد که صادق، قابل اعتماد و قادر به اجرای وعده هایش است. اکنون وقت اقدام است.

ابراز امیدواری گروسی برای سفر به ایران

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت وگو با شبکه خبری سی ان ان با اعلام نگرانی از تاثیر منفی مسائل غیرهسته‌ای بر روند مذاکرات برجامی، ابراز امیدواری کرد که با سفر به تهران روابط دوجانبه را "از نو تنظیم" کند.

رافائل گروسی در پاسخ به سوالی در مورد موضع‌گیری‌های اخیر مقام های آمریکایی و اتحادیه اروپا که به بهانه وقایع اخیر ایران مذاکره بر سر توافق هسته ای را کنار گذاشته اند، گفت: مساله در اینجا منع اشاعه تسلیحات هسته ای و تضمین این است که برنامه هسته ای در ایران برای دستیابی به اهداف صلح‌آمیز بماند. البته فراموش نکنیم که ایران سلاح هسته ای ندارد.

احضار سفیر ایران توسط وزارت خارجه کره جنوبی/ هشدار امیرعبداللهیان به بورل درباره تروریستی خواندن سپاه/ واکنش نمایندگی ایران در سازمان ملل به خبر دیدار سعید ایروانی و رابرت مالی/ ابراز امیدواری گروسی برای سفر به ایران

گروسی افزود: مسائل دیگر مانند حقوق بشر و موارد دیگر جزو وظایف من نیست. البته ما خیلی نگران این موضوع هستیم و این مسائل شاید مانع دستیابی به یک راه حل سیاسی در موضوع هسته ای شوند؛ اما در این روند طولانی مذاکرات هسته‌ای ایران، شرایط مشابه، دشوارتر یا آسان ‌تر را دیده‌ایم. بنابراین، من انتظار دارم که شاهد تعامل بهتری از سوی مقام های ایرانی باشم. چند ماه گذشته دشوار بوده است. ما پاسخ‌های مورد انتظارمان را از ایران دریافت نکرده‌ایم. امیدوارم بتوانم به ایران سفر کنم و رابطه مبتنی بر اعتماد را که در این برهه زمانی رو به تزلزل است، از نو تنظیم کنم.

گروسی در پاسخ به ادعای مجری برنامه در مورد نزدیک شدن ایران به توانمندی ساخت سلاح هسته ای گفت: ایران در حال توسعه دادن برنامه هسته ای خود است و سانتریفیوژهای نسل نوین بیشتری دریافت و مواد بیشتری انباشت کرده است. غنی سازی 5 درصد، ۲۰ درصد و ۶۰ درصد را که بسیار نزدیک به سطح غنی ‌سازی ۹۰ درصدی تسلیحاتی است، انجام می دهد. به همین دلیل من گفته ‌ام که باید در بالاترین سطح ممکن سیاسی بنشینیم تا صادقانه گفت و گو کرده و توافق کنیم که اوضاع کنونی نمی‌تواند بدین شکل ادامه یابد.

پاسخ اولیانوف به اظهارات گروسی درباره برنامه هسته ای ایران

سرپرست هیأت مذاکره‌کننده روسیه در مذاکرات رفع تحریم های وین، امروز در توییتی آمریکا را مسبب کاهش میزان نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر برنامه هسته ای ایران معرفی کرد.

«میخائیل اولیانوف» با بازنشر بخشی از مصاحبه سی ان ان با رافائل گروسی نوشت که میزان نظارت آژانس بر برنامه هسته ای ایران به دلیل سیاست آمریکا کاهش یافته و این موضوع را با "واقعیات انکارناشدنی" می توان ثابت کرد.

این در حالی است که رافائل گروسی در مصاحبه با برنامه کریستین امانپور از شبکه سی ان ان گفته بود که میزان نظارت آژانس بر برنامه هسته ای ایران کاهش یافته و وضعیت به مرور زمان پیچیده تر شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۴۳
انتشار یافته: ۱۲
مرگ بر کره جنوبی.مرگ بر خط استوا مرگ بر هیمالیا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
:-) آخیش تورم مون اومد پائین
اگر وضع ایران خوب نیست این همه تبلیغات برای بد نشان دادن وضعیت ایران برای چی است؟ اجازه بدهید بطور طبیعی اوضاع پیش برود، فردا اتحادیه اروپا برای ایجاد فشار روانی بیشتر قصاب سر محل مان را تحریم می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
چقدر رسانه داریم علیه موفقیت های دولت تلاش می کنند و بزرگ جلوه دادن ضعف ها.
ای چو هیون دونگ: پس اگر ما یکوقت به کره شمالی سفر کردیم و همچین حرفی که رئیس جمهور شما در امارات زده را بر علیه کره جنوبی در کره شمالی بزنیم از نظر شما باید طبیعی و نباید اعتراض کنید درسته؟
می دونم خودتان هم فهمیدید که رئیس جمهورتان نباید چنین حرفی می زد اما لطفا ماست مالی نکنید
این اولیانوف نمی میره راحت شیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
شما راحت باشید
خوب تمام نمایندگان مجلس مگه نمیگن اینگونه قطعنامه ها ارزشی نداره در دنیای واقعیت پشیزی نمی ارزه خوب پس دیگه نگران چی هستیم
ما باید بوسیله موشک و با اطلاع رسانی قبلی به مقر اتحادیه اروپا در بروکسل حمله کنیم علی برکت الله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
اطلاع قبلی را عالی گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
شک نکن متناسب با اقدامات انها اقدام خواهیم کرد.
شما کره ایها هم مثل عربستان گاو شیر ده آمریکا هستید فرهنگ شما مثل آمریکا شده چون فرهنگ ندارید و ۲۰۰ تا ۲۰۰ تا کشته میدید به سبک امریکاییها برای یک خواننده رو ببینید.شما عامل شر در منطقه کره و ژاپن هستید. شما رو باید کره شمالی از بین ببره چون یک کشور به نام کره را دو تیکه کردید و آنقدر ابلهی که آمریکا شما رو به هر طرف میکشونه.شما هم این اظهارات رو به حساب تقویت اثر بخشی بازدارندگی بگذارید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان