بازدید 7223
۳

کره جنوبی سفیر ایران را فراخواند

خبرگزاری رویترز گزارش داد که کره جنوبی در اقدامی مشابه سفیر جمهوری اسلامی ایران در سئول را فراخواند.
کد خبر: ۱۱۶۰۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰ 19 January 2023


به گزارش تابناک به نقل از رویترز ایران و کره جنوبی در اقدامی مشابه و در رابطه با اظهارات اخیر رئیس جمهور کره جنوبی که ایران را دشمن امارات متحده عربی توصیف کرده بود، سفرای یکدیگر را فراخواندند.

بنابر این گزارش، ساعاتی پس از آن که وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد در واکنش به اظهارات رئیس جمهور کره جنوبی سفیر این کشور در تهران را احضار کرده است، سئول نیز سفیر جمهوری اسلامی ایران را فراخواند.

این اقدامات پس از آن انجام گرفت که یون سوک یئول، رئیس جمهور کره جنوبی روز دوشنبه در دیدار با سربازان کره‌ای در ابوظبی در اظهاراتی فاقد وجاهت دیپلماتیک ادعا کرد که کره جنوبی و امارات در شرایط بسیار مشابه هستند و هر کدام با دشمن خود، یعنی کره شمالی و ایران به عنوان «بزرگترین تهدید» روبرو هستند.

این اظهارات خارج از عرف دیپلماتیک از سوی رئیس جمهور کره جنوبی با پاسخ تند مقامات ایران و انتقاد شدید برخی مقامات کره‌ای مواجه شد.

لی جائه میونگ رهبر حزب دموکراتیک کره جنوبی که اپوزیسیون اصلی این کشور محسوب می‌شود روز چهارشنبه از اظهارات اخیر یون سوک یئول به شدت انتقاد کرد و از او خواست تا درک بهتری از اصول دیپلماسی و امنیت داشته باشد.

وی تصریح کرد: این اظهارات بسیار اشتباه و بدون فکر، امارات متحده عربی را در موقعیت دشواری قرار داده و ایران را تحریک کرده است.

لی در ادامه ابراز نگرانی کرد که چنین شرایطی ممکن است بر شهروندان کره‌ای در این کشور و همچنین کشتی‌های کره جنوبی که از تنگه هرمز عبور می کنند تأثیر منفی بگذارد.

همچنین ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات ضد ایرانی رئیس جمهور کره جنوبی در امارات گفت: اظهارات نقل شده از این مقام کره‌ای نشانگر عدم اطلاع کامل از مناسبات تاریخی و دوستانه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی و تحولات بسیار سریع و مثبت در این زمینه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: وزارت امور خارجه با جدیت مواضع اخیر این کشور و به ویژه اظهارات رئیس جمهور آن در مورد روابط ایران و امارات را که فاقد کمترین وجاهت دیپلماتیک است، در دست پیگیری دارد و منتظر توضیح وزارت خارجه کره جنوبی در این زمینه است.

وزارت امور خارجه کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای تلاش کرد اظهارات اخیر رئیس جمهور این کشور را توجیه کند و اعلام کرد که اظهارات یون سوک یئول در امارات متحده عربی «بی‌ارتباط» با روابط سئول با تهران بوده است.

وزارت امور خارجه کره جنوبی در این بیانیه‌ مطبوعاتی خواستار خودداری از تفسیر بیش از حد و غیرضروری این اظهارات رییس جمهور کره شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: از زمان برقراری روابط دیپلماتیک با ایران در ۱۹۶۲، کشور ما روابطی مشارکتی و دوستانه با ایران داشته است و تعهد ما نسبت به تداوم پیش‌برد روابط دوجانبه دوستانه با ایران پابرجا است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۳
رابطه دوستان این نیست البته .
خسته نباشید
چه ساختاری دارد این دستگاه دیپلماسی کشور ؟؟؟؟؟

پس نگاه به شرق شما چه شد ؟؟

ژاپن که پرید
چین کمونیست که نارو زد!!!!!

کره جنوبی هم که شاخ و شانه می کشد

همسایه ها از دوست و دشمن هم که علیه ایران متحد شده اند
ببندیم تنگه رو؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان