بازدید 10547
رئیس‌ کل بانک مرکزی خبر داد

بازار مبادله ارز و طلا با تامین ۴۰ ردیف از نیاز‌های ارزی مردم افتتاح خواهد شد / تورم سال آینده دو بال دارد؛ بودجه و سیاست‌های بانک مرکزی

فرزین در حاشیه نشست کمیسیون تلفیق لایحه بودجه تاکید کرد: ما در سیاست‌های خودمان قطعاً با انضباط پولی در بانک‌ها تلاش می‌کنیم که تورم را کاهش دهیم، ولی در سیاست‌های مالی و سیاست‌هایی که در لایحه بودجه گنجانده می‌شود، اعم از سیاست‌ها در زمینه درآمد و هزینه‌ها هم باید به ما کمک کند تا ما بتوانیم تورم سال آینده را کاهش دهیم.
کد خبر: ۱۱۵۹۶۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۷ 15 January 2023

بازار مبادله ارز و طلا با تامین ۴۰ ردیف از نیاز‌های ارزی مردم افتتاح خواهد شد/ تورم سال آینده دو بال دارد؛ بودجه و سیاست‌های بانک مرکزی

به گزارش تابناک اقتصادی؛ محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه نوبت عصر یکشنبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: در این جلسه گزارشی از سیاست‌های ارزی و پولی سال آینده ارائه کردم؛ البته ریاست کمیسیون تلفیق هم درخواست داشتند که ما برآوردی هم از اثرات بودجه بر تورم سال آینده داشته باشیم که ان‌شاءالله این گزارش در جلسه آینده به کمیسیون ارائه خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: سیاست‌های ارزی همانطور که قبلا هم اعلام کردیم، در چارچوب سیاست‌های تثبیت اقتصادی است و ان‌شاءالله ما امسال این موارد را در بودجه منظور می‌کنیم تا در سال آینده این سیاست‌ها دنبال شود.

در سامانه نیما میانگین نرخ ارز ۲۸،۵۰۰ تومان را مبنای خرید و فروش ارز گذاشته‌ایم، همینطور در نیمه اول بهمن‌ماه بازار مبادله ارز و طلا را هم افتتاح می‌کنیم

دلار ۲۸۵۰۰ تومانی، میانگین نرخ است

فرزین افزود: همانطور که قبلا هم بیان شده در سامانه نیما میانگین نرخ ارز ۲۸،۵۰۰ تومان را مبنای خرید و فروش ارز گذاشته‌ایم، همینطور در نیمه اول بهمن‌ماه بازار مبادله ارز و طلا را هم افتتاح می‌کنیم تا در این بازار بقیه نیاز‌های خدماتی - ارزی مردم تامین شود. ان شاء الله به سمتی حرکت می‌کنیم که تمام نیاز‌های ارزی رسمی و بانکی در بازار مبادله و سامانه نیما تامین شود. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این سیاست انقباضی و انبساطی خواهد بود، گفت: این سوال را باید سازمان برنامه و بودجه پاسخ دهد، ولی در مورد اینکه سیاست انبساطی و انقباضی است، باید بگویم معتقدیم سیاست‌ها باید در راستای سیاست‌های تثبیت اقتصادی باشد؛ بنابراین، اگر این سیاست‌ها شدیداً انبساطی باشد، قطعا منجر به تثبیت نخواهد شد و اگر شدید انقباضی باشد هم ما از بابت رشد دچار مشکل خواهیم شد. به همین دلیل این سیاست‌ها باید به گونه‌ای باشد که در زمینه تثبیت اقتصادی در سال آینده به ما کمک کند.

تورم سال آینده دو بال دارد


رئیس کل بانک مرکزی در مورد قول خود به نمایندگان برای تلاش در زمینه کاهش نرخ تورم در سال ۱۴۰۲ گفت: در کمیسیون تلفیق عرض کردم تورم سال آینده دو بال دارد؛ یک بال آن بودجه است که دست مجلس و دولت است و یک بال آن هم سیاست‌های بانک مرکزی است. ما در سیاست‌های خودمان قطعاً با انضباط پولی در بانک‌ها تلاش می‌کنیم که تورم را کاهش دهیم، ولی در سیاست‌های مالی و سیاست‌هایی که در لایحه بودجه گنجانده می‌شود، اعم از سیاست‌ها در زمینه درآمد و هزینه‌ها هم باید به ما کمک کند تا ما بتوانیم تورم سال آینده را کاهش دهیم.

تامین ۴۰ ردیف از نیاز‌های ارزی مردم

رئیس‌کل بانک مرکزی پیش از این نیز در نشست هم‌اندیشی با اقتصاددانان، اجرای سیاست تثبیت نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی در سامانه نیما برای واردات کالا‌های اساسی، مواد اولیه و ماشین آلات و تجهیزات تولید را به منظور ثبات بخشی به بازار ارز و کاهش انتظارات تورمی مورد تاکید قرار داد و گفت: این سیاست که ابعاد گوناگون آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است با جدیت تمام در بخش‌های مختلف دنبال خواهد شد. فرزین ادامه داد: با رفع برخی نواقص بازار متشکل ارزی، آن را در قالب بازار مبادله ارزی تقویت می‌کنیم. در تلاشیم علاوه بر تامین نیاز‌های ارزی بخش کالا‌های اساسی و مواد اولیه و تجهیزات تولید که از طریق سامانه نیما تامین می‌شود، دیگر نیاز‌های ارزی مردم که مشتمل بر ۴۰ ردیف است در بازار مبادله ارزی تامین شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۸
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
تو آلبانی فشار اومد بهت از اینکه اقتصاد ایران قراره سامان بگیره با حصور ایشون؟
آقای فرزین زمانی انضباط مالی در بانکها باعث کاهش تورم میشود که اقتصاد کشور در شرایطی نرمال و طبیعی به سر برده و عوامل اقتصادی تعیین کننده کاهش یا افزایش تورم باشد در حالی که اقتصاد فعلی و مولفه های تعیین کننده امور پولی و مالی کشورمان حول محور عملکرد بازار سفته بازان و دلالان به ویژه سفته بازان و دلالان ارز که تاثیر بسیار مهمی در افزایش نرخ تورم دارند شکل گرفته و عملکرد این جماعت نیز شدیدا متاثر از موقعیت سیاسی کشور در صحنه بین الملل و اخبار تحریمی و تحولات داخلی است و مکررا دیده شده که بدون کوچکترین تغییر در فاکتورهای اقتصادی قیمت ارز تنها در اثر انتشار یک خبر منفی یا مثبت یکشبه چندین کانال عوض کرده است.مثلا روزی که جنابعالی به ریاست بانک مرکزی منسوب شدید یکشبه قیمت دلار در بازار آزاد چهار کانال عوض کرده و از 44000 تومان به 40.000 تومان کاهش پیدا نمود در صورتی که کوچکترین تغییری در مولفه های پولی کشور صورت نگرفته بود و دلیلی علمی برای کاهش آن متصور نبود و این مثال به خوبی نشان میدهد که کاهش تورم بیش از آنکه متاثر از سیاست های پولی بانکها باشد حول شایعات و عملکرد بازار سفته بازان و دلالان میچرخد لذا جنابعالی به عنوان متصدی بانک مرکزی و سیاستگذار پولی کشور باید با کام هایی بسیار بلند و وارد نمودن شوک هایی بزرگ به بازار سیاه ارز کمر سفته بازان و دلالان بزرگ ارز را شکسته و برای همیشه آنان را از چرخه میدانداری این بازار حیاتی مجبور به فرار نمایید و همانگونه که در روز انتصابتان برایتان نامه نوشته و اعلام آمادگی نمودم که بدون کوچکترین چشمداشت مادی و صرفا بنا به ادای تکلیف شرعی و ملی حاضر به کمکتان هستم از همینجا هم مجددا اعلام میکنم با فرمولی خاص و طلایی قادرم تا قیمت دلار در ایران را حداکثر ظرف مدت سه ماه به زیر 10.000 تومان برسانم تا به تبع آن کاهش تورم ثبات بازار پولی افزایش ارزش پول ملی افزایش سرمایه گذاری مولد افزایش واقعی صادرات و رونق کسب و کار و کاهش بیکاری محقق گردد.
اینم به درد نمیخوره و باید عوض شه
همتی هم از این حرف ها زیاد میگفت
مردم مگر پولی براشون مانده که وعده های لاکچری میدهید؟؟
افزایش قیمت اجناس با بازار آراد دلار هماهنگ هست نه با دلار نیمایی...... و این داستان ادامه دارد
برو رو دلار ۵۰ تا ۶۰ تومن...تو هم اینکاره نیستی برادر..وقت مردم رو تلف میکنی
حرفای تکراری، شعار بیخود. در عمل نه چیزی بلدن و نه میخوان اوضاع مردم بهتر بشه چون کاسبی خودشون از تحریم بهم میریزه
تورم سال گذشته که هنوزشماتشریف نیاورده بودیدبیشترازدوبال داشت تورم سال آینده ببرکت چاپ پول بی ارزش توسط بانک مرکزی دیکر برای پرواز بال بدردش نمیخورد بلکه موتورجمبوجت باسرعت ماورای صوت به آن متصل خواهد شد ماوراء صوت ازآنجهت که صدای هیچکس رانمیشنود که قطعاًخواهیم دید
بسمه تعالی
مدیران ناتوان راحت ترین اهرم جهت تأمین کسری بودجه را افزایش تورم میدانند .
آقای رییس
نتیجه اجرای بودجه سال 1402
انفجار تورم
گسترش فقر به 50% مردم
و انقلاب گرسنگان
خواهد بود
این خط و این نشان
سلام تابی جون
نمیدونم چرا هر کی تو این مملکت مدیر میشه میخواد یه سامانه اینترنتی راه اندازی کنه .
فک نکنم هیچ کشوری به اندازه ما انواع و اقسام سامانه اینترنتی داشته باشه.
به قول قدیمی ها آفتابه رو لگن هفت دست ، شام و ناهار هیچی .
وعده هایی که هیچگاه محقق نخواهد شد
رئیس بانک مرکزی ، داار مصوب ۲۳ هزار تومان هست
دلار ۲۳ هزار تومنی خرج چی میشه و کجا میره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
دلار 23 هزار تومنی مثل دلار جهانگیری است
فکر کنم قرار بود تورم آوریل ۱۴۰۱ خیلی کم بشه. نتیجه مشخصه که چرا نشده؟
خیلی از قیمتها مثل بنزین یا دلار یا کالاهای اساسی یک مدت پایین نگه داشته میشن و بعد ناگهان قیمتها چندین برابر میشن. بجای این کار حداقل سال به سال قیمتها رو بالا ببرید تا هم فساد کمتری بوجود بیاد و هم ضربه کمتری به مردم بخوره. اصلا باید قانونی وضع بشه که هیچ قیمتی از مواردی که قیمت دولتی دارند، نباید سالانه کمتر از تورم افزایش پیدا کنه.
بال برای پرواز استفاده میشه نه سقوط
تولد دلار مخبر و فرزینی جدید فقط به جای 4200 جهانگیری شد دلار 28500 مخبری اما ایبار یک پیشرفت ایجاد شده به جای اینه افتضاحات حاصله پای دامن ابرام و دار دسته را نگیره به اسم فرزین تمامش کردند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار