بازدید 4219

یورش هواداران بولسونارو به کنگره و کاخ ریاست‌جمهوری

هواداران ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری سابق برزیل روز یکشنبه به ساختمان‌های کنگره ملی (پارلمان)، دیوان عالی و کاخ ریاست جمهوری این کشور یورش بردند.
کد خبر: ۱۱۵۸۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲ 09 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از خبرگزاری فرانسه، معترضان از موانعی که در اطراف ساختمان کنگره ملی بر پا شده بود، عبور کرده و خود را به پشت بام آن رساندند.

پلیس برای مقابله با معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

خبرگزاری برزیلی LUSA تایید کرد که صدها نفر از هواداران بولسونارو به ساختمان کنگره ملی یورش برده و خواستار مداخله ارتش برای برکناری لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا از ریاست جمهوری شدند.

بر اساس این گزارش، تصاویر ویدیویی نشان می‌دهد که صدها نفر از هواداران بولسونارو وارد ساختمان کنگره ملی که شامل سنا و مجلس نمایندگان است، شده‌اند.

هواداران بولسونارو هنوز پیروزی لولا داسیلوا در انتخابات ریاست جمهوری را نپذیرفته‌اند و بعضی از آنان از سی‌ام اکتبر در مقابل مقر ارتش در برازیلیا تحصن کرده و خواستار مداخله نظامیان هستند.

به گزارش رویترز، لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهوری برزیل هنگام حمله هواداران بولسونارو در کاخ ریاست جمهوری حضور نداشت و برای سفری رسمی به ایالت سائوپائولو رفته بود.

همچنین دیوان عالی و کنگره ملی نیز تا ماه فوریه در تعطیلات به سر می‌برند. به همین دلیل، نمایندگان و اعضای دیوان عالی در سر کار خود حاضر نبوده و افراد زیادی در ساختمان‌های این نهادها نبودند.

روز یکشنبه ۸ آبان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در برزیل برگزار شد و شهروندان این کشور همچنین برای انتخاب ۱۲ فرماندار کشورشان به پای صندوق‌های رأی رفتند.

لولا داسیلوا در دور دوم انتخابات موفق شد با کسب ۵۰.۸ درصد آرا در برابر ۴۹.۲ رقیب خود، بار دیگر رئیس جمهوری برزیل شود.

بولسونارو معروف به ترامپ برزیل در اولین سخنرانی بعد از انتخابات ریاست جمهوری از پذیرفتن شکست در برابر داسیلوا خودداری کرد.

دستور رئیس جمهوری برزیل به نظامیان برای کنترل اوضاع کشور

لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهوری برزیل پس از حمله هواداران ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری سابق به ساختمان‌های حکومتی، دستور آغاز عملیات امنیتی در برازیلیا پایتخت این کشور صادر کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از فرانس ۲۴، داسیلوا که در سفری رسمی به سائوپائولو به سر می‌برد، بامداد دوشنبه اعلام کرد: بولسونارو مسئول این وضعیت بوده و باعث آن شده است. او شاید از فلوریدای آمریکا این حوادث را هدایت می‌کند. او به فلوریدا رفت تا از تنفیذ اختیارات ریاست جمهوری به من پرهیز کند.

رئیس جمهوری برزیل با تاکید بر اینکه «حامیان مالی این شورش‌ها را مجازات می‌کنیم» افزود: فعالان چپگرا قبلا شکنجه و آزار دیده بودند اما هرگز چنین کاری نکردند. همه عاملان را پیدا کرده و مجازات می‌کنیم.

داسیلوا گفت: فاشیست‌های افراطی کاری کردند که تا پیش از این هرگز در برزیل رخ نداده بود. امروز امنیت از بین رفت. اتفاقاتی که امروز در برازیلیا رخ داد وحشیگری بود.

هواداران بولسونارو پس هفته پس از آغاز به کار داسیلوا هنوز ریاست جمهوری وی را نپذیرفته و یکشنبه شب به ساختمان‌های کنگره ملی، دیوان عالی و کاخ ریاست جمهوری حمله کردند.

سی.ان.ان گزارش داد که معترضان در کنگره آتش به پا کردند و دست به غارت ساختمان‌ها زدند.

از سوی دیگر، دیوان عالی برزیل هم اعلام کرد که نیروهای امنیتی کنترل این ساختمان را دوباره در دست گرفته‌اند و بسیاری از معترضان در پارکینگ بازداشت شده‌اند.

همچنین برخی رسانه‌ها گزارش دادند که هواداران بولسونار در شهرهای دیگر از جمله سائوپائولو دست به تظاهرات زدند.

بولسونارو حمله هوادارانش به ساختمان‌های دولتی برزیل را غیرقانونی خواند

تهران- ایرنا- ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری سابق برزیل حمله هوادارانش به ساختمان‌های دولتی را نکوهش کرد و آن را غیرقانونی خواند.

به گزارش ایرنا به نقل از فرانس ۲۴، بولسونارو دوشنبه در توئیتی نوشت: تظاهرات مسالمت‌آمیز و قانونی بخشی از دموکراسی است. اما غارتگری و حمله به ساختمان‌های دولتی که امروز و آنهایی که در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ توسط چپ‌های رخ داد، غیرقانونی است.

بولسونارو و هوادارانش پیروزی لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا در انتخابات ریاست جمهوری را نپذیرفته‌اند. وی در مراسم تحلیف داسیلو شرکت نکرد و به فلوریدای آمریکا رفت. هوادارانش نیز در هفته‌های گذشته دست به تظاهرات و تحصن زده و خواستار مداخله ارتش برای برکناری داسیلوا شده‌اند.

حوادث برزیل با محکومیت گسترده جهانی روبرو شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل