بازدید 3789

شرط مغرب برای افتتاح سفارت در سرزمین‌های اشغالی

منابع صهیونیست به یک رسانه آمریکایی گفته‌اند که مغرب برای افتتاح سفارت خود در سرزمین‌های اشغالی برای تل آویو شرط گذاشته است.
کد خبر: ۱۱۵۸۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴ 07 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از رسانه‌های عربی، چهار مقام پیشین و فعلی صهیونیست به تارنمای خبری "آکسیوس" آمریکا گفته‌اند که در ماه‌های اخیر و در مناسبت‌های مختلف که مقامات اسرائیلی به دنبال ارتقای دفتر ارتباطی با مراکش بودند، دولت ‌مردان رباط گفته اند که شرط این کار این است که تل آویو حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را به رسمیت بشناسد.

براساس گزارش این مقامات صهیونیست، اسرائیل تصمیم گرفته که وارد مسأله صحرای غربی نشود، چراکه وزارت امورخارجه این رژیم بر این باور است که شرط به رسمیت شناختن حاکمیت بر صحرای غربی نشانگر این است که رباط نمی خواهد سفارت در تل آویو افتتاح کند، چرا که به گفته این مقامات، حکومت محمد ششم زیر آماج انتقاد به علت توافق عادی سازی روابط با تل آویو قرار گرفته است.

مغرب به جای سفارت یک دفتر ارتباطی دیپلماتیک در اراضی اشغالی افتتاح کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۲۰ به عنوان بخشی از روند عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و مغرب حاکمیت این کشور بر صحرای غربی را به رسمیت شناخت.

در آن زمان دیوان پادشاهی مغرب نیز با تأیید به رسمیت شناخته شدن حاکمیت این کشور بر صحرای غربی توسط رییس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، ایالات متحده یک کنسولگری در صحرای غربی و درچارچوب توافق با اسرائیل بازگشایی خواهد کرد.

صحرای غربی منطقه‌ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مغرب که غنی از فسفات است و از زمان پایان استعمار اسپانیا در سال ۱۹۷۴ میلادی در معرض حملات مغرب قرار داشته است. جبهه پولیساریو برای دستیابی به استقلال این منطقه تلاش می‌کند.

تلاش‌های سازمان ملل برای ایجاد توافق بین مغرب و جبهه پولیساریو به طور مکرر ناکام مانده است، اما این سازمان در سال ۱۹۹۱ موفق شد بین آن‌ها آتش‌بس برقرار کند.

جبهه پولیساریو سازمانی سیاسی نظامی در صحرای غربی است. این گروه در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعماری اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد.

پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶ از این منطقه و تقسیم آن بین مغرب و موریتانی به مخالفت با این دو کشور پرداخت. موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند اما مغرب تمام منطقه صحرای غربی را ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو به مقاومت علیه مغرب ادامه داده‌است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر