بازدید 3069

صدور کیفرخواست ۹۰ نفر در پرونده ترور شهید سلیمانی

رئیس کمیته بین‌المللی پیگیری پرونده ترور و شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت: در حال بررسی برای تشکیل دادگاه بین‌المللی بین کشور ایران و عراق برای سرعت در رسیدگی پرونده هستیم.
کد خبر: ۱۱۵۸۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۳ 07 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان و رئیس کمیته بین‌المللی پیگیری پرونده ترور و شهادت حاج قاسم سلیمانی در دومین همایش شهدای مدافع حرم و شهدای مدافع امنیت تهران با نام یاران سلیمانی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند شهید سلیمانی یک مکتب بود و این نکته بسیار مهم و قابل تأملی است.

وی افزود: اینکه این شهید الگویی برای جامعه و امت اسلامی باشد، بسیار اهمیت دارد. همگی رفتار و سلوک مردمی سردار د‌ل‌ها را دیدیم و شاهد بودیم مردم در تشییع پیکر ایشان از همه اقشار همراهی باشکوهی داشتند.

مشاور وزیر امور خارجه تصریح کرد: این راه نباید پایان پذیرد و راهی که او در جبهه مقاومت آغاز کرد، باید ادامه داشته باشد که ان‌شاءالله با همت یاران ایشان و سردار قاآنی با قوت ادامه خواهد یافت.

رئیس کمیته بین‌المللی پیگیری پرونده ترور و شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت: جنایتی که رژیم آمریکا و مقامات این رژیم در ترور شهید سلیمانی مرتکب شدند، یک تخلف فاحش است؛ هم نقض حاکمیت عراق و هم نقش موازین بین‌المللی که دولت‌ها مکلف هستند نمایندگان دولت‌ها را مصونیت داده و از تعرض به آن‌ها خودداری کنند، رخ داده است.

دکتر کدخدایی با بیان اینکه مقامات رژیم آمریکا صراحتا مسئولیت این ترور را پذیرفتند، خاطر نشان کرد: لازم بود از نظر حقوقی پرونده این جنایت مورد پیگیری قرار بگیرد؛ این پرونده در داخل کشور به مراحل خوبی رسیده و از نظر حقوقی دادخواست متقنی تهیه شده و به دادگاه تقدیم می‌شود. هم‌چنین ما بر اساس کیفری طبق موازین بین‌المللی و موازین داخلی، صلاحیت داریم و مقدمات آن فراهم شده و به دادگاه داده می‌شود.

وی ادامه داد: ما خواستیم اسامی اتباع کشور‌های مختلف را در کیفرخواست ذکر کنیم و نسبت به بیش از ۹۰ نفر از مقامات، مسببین و مباشرین که در این جنایت دست داشتند، کیفرخواست آماده شده و مراحل پایانی را طی می‌کند.

رئیس کمیته بین‌المللی پیگیری پرونده ترور و شهادت حاج قاسم سلیمانی عنوان کرد: در حوزه بین‌المللی اقداماتی انجام شده، ضمن اینکه شاهد نفوذ استکبار در مراجع بین‌المللی هستیم، ولی آنقدر جنایت رژیم آمریکا فاحش و قبیح هست، غالب کارشناسان بین‌المللی بر متخلفانه بودن آن تاکید کردند. گزارش گزارشگر حقوق بشر نیز تصریح کرده که این عمل متخلفانه‌ای بین‌المللی بوده است.

دکتر کدخدایی تصریح کرد: راهبرد جمهوری اسلامی ایران بر اساس موازین حقوق بشر چیزی بود که بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت، ایران خود را متعهد به مبارزه با تروریسم، گروه‌های تکفیری و تروریستی که با حمایت آمریکا در منطقه بودند، می‌دانست و حقا ایران در این مبارزه، اقدام مثبتی انجام داد. ضمن اینکه رژیم آمریکا در این جنایت مرتکب تخلف شده و نقش حاکمیت عراق، نقض مصونیت مقامات ایران و عراق و نقض قطعنامه‌های شورای امنیت هم را مرتکب شد و این‌ها در پرونده روشن است.

وی گفت: در وزارت خارجه اقدامات اولیه انجام شده و ما ناچار بودیم مدارکی را تهیه کنیم که بخشی از آن در عراق بود و با همکاری دولت عراق این کار انجام شده و هیات‌های دو کشور در رفت و آمد هستند.

رئیس کمیته بین‌المللی پیگیری پرونده ترور و شهادت حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: این بخشی از اقدامات انجام گرفته از منظر حقوقی بود و پیشنهاد ما در حال بررسی است که یک دادگاه بین‌المللی بین عراق و ایران را شکل دهیم؛ چون این امر به رسیدگی‌ها سرعت می‌دهد.

دکتر کدخدایی گفت: الحمدلله ارتباطات ما با دولت فعلی عراق خوب است و این آمادگی وجود دارد؛ ان‌شاءالله این مرحله هم به‌خوبی طی شود و به نقاط مثبتی در این پرونده برسیم و از بعد حقوقی مسببان و مباشران این ترور را به سزای اعمال‌شان برسانیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نباید اجازه دهیم این مسأله به‌عنوان یک رویه تلقی شده و آمریکایی‌ها باید بدانند مرتکب تخلف شده و حتما باید پاسخگوی آن باشند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان