بازدید 12688
مرور روزنامه‌های پنجشنبه ۱۵ دی ماه

دغدغه واقعی زنان ایرانی به روایت روزنامه جوان / برجام و انزوای بیشتر اسرائیل / تئوری توطئه؛ از توهم تا واقعیت

سریال ناتمام قتل‌های ناموسی، صادرات ۶/۷ میلیارد دلاری گاز در اوج مازوت‌سوزی، جایگاه «علی لاریجانی» در سیاست امروز، مقدمه چینی روسیه برای آغاز جنگی جدید، اتهامات تند علم‌الهدی علیه ظریف، جلوگیری از تقلب با قطع اینترنت، بیم موج هشتم و روند نگران‌کننده تجرد زنان، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۵۸۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۹ 05 January 2023

به گزارش «تابناک»، روزنامه‌های امروز ۱۵ دی ماه در حالی چاپ و منتشر شد که رهبر انقلاب اسلامی در دیدار صد‌ها تن از زنان فرهیخته و فعال کشور درباره کم حجاب ها، تداوم مناقشه دو دولت درباره موجودی خزانه، عواقب پیمان شکنی امارات در ماجرای جزایر سه گانه در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعددی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:


دغدغه واقعی زنان ایرانی به روایت روزنامه جوان


مهسا گربندی طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه جوان با تیتر این است دغدغه واقعی زنان ایرانی نوشت: آنچه جمعی از زنان نخبه و فرهیخته در دیدار با رهبر معظم انقلاب مطرح کردند، فهرست و عناوینی از نیاز‌ها و دغدغه‌های واقعی جامعه زنان ایرانی را نشان می‌دهد که حقیقتاً با مواردی که به اسم دغدغه میان مدعیان حمایت از حقوق زنان در خارج از ایران تزریق می‌شود، تفاوت بسیار زیادی دارد.


در قضایای اخیر کشور، رسانه‌های غربی طوری از زنان ایرانی صحبت کردند که گویا آن‌ها دغدغه و اولویتی غیر از ورزش، زندگی، تشکیل خانواده، علم‌آموزی در سطوح عالی، حضور در عرصه‌های مدیریت کشور و به‌دست آوردن هویت واقعی خود دارند و فقط می‌خواهند نمادی از زن غربی را جاری و ساری کنند، آن هم با ابتدایی‌ترین و سطحی‌ترین نیازها. آن‌ها در این مدت تمام تلاششان را کردند تا سطح مطالبات زنان ایرانی را تنزل دهند و روی مسائلی که در تاریخ تمدنی و دینی و در عصر جدید جزو مطالبات اصلی زن ایرانی نبوده است موج‌سواری کنند. اما نکات مطرح شده در دیدار با رهبر انقلاب به خوبی نشان داد که دغدغه زنان ایرانی در چارچوب خداپرستی، خانواده‌دوستی و وطن‌دوستی، بسیار متعالی و از جنس دغدغه‌های زنان فرهیخته است و حتی اگر برخی از آن‌ها حجاب کامل نداشته باشند نیز تفکراتی فراتر از شعار‌های پوشالی غربی در سر دارند.


علاوه بر این حضور زنان فرهیخته در دیدار با رهبر معظم انقلاب و صحبت‌هایشان به خوبی نشان داد که یک زن ایرانی می‌تواند هم خانه‌دار باشد و به امور خانه، همسر و فرزندانش رسیدگی کند و هم می‌تواند در زمینه‌های علمی و اجتماعی فعال شود و هم مطالباتی از همان جنس داشته باشد و با شخص اول کشور، آن‌ها را در میان بگذارد و تأثیر‌گذار شود.


زنانی که در این دیدار پشت تریبون ایستادند و مقابل رهبر انقلاب صحبت کردند، دغدغه‌هایی از جنس فرهنگ، خانواده، علم، حقوق، اخلاق و مدیریت کشور داشتند؛ «لزوم به کارگیری مطلوب زنان موفق در سطوح مدیریتی کشور»، «ضرورت حضور زنان فرهیخته در شورا‌های عالی و نهاد‌های مرجع تصمیم‌ساز»، «ضرورت تبیین مزیت نسبی زن تراز جمهوری اسلامی»، «اصلاح بازنمایی زنان در تولیدات رسانه‌ای»، «ضرورت اصلاح مشوق‌های سیاست افزایش جمعیت متناسب با نیاز‌های واقعی مادران»، «لزوم توسعه زیست‌بوم‌های تخصصی زنان»، «حفظ و ترویج الگو‌های مناسب شهری برای توسعه فرهنگ صحیح»، «توسعه تعاونی‌های زنانه»، «اصلاح نگاه به فرهنگ خانه‌داری در دستگاه‌های مختلف به‌ویژه نظام آموزشی کشور»، «ارائه تصویر روشن از زن ایرانی به غرب»، «توسعه امکانات موردنیاز مادران از جمله اتاق‌های کودک در دانشگاه‌ها و مراکز عمومی»، «لزوم تأسیس قرارگاه رسانه‌ای زنان» ...


«لزوم احیا و تجهیز بیمارستان‌های تخصصی زنان و حمایت از کادر درمان مختص بانوان»، «ضرورت ساخت و ترویج الگو‌های تراز دخترانه برای نسل نوجوان»، «زمینه‌سازی حاکمیتی برای فعالیت مجتهدان زن حوزه‌های علمیه» و «ضرورت توسعه امر تبلیغ در حوزه‌های علمیه بانوان» از جمله نکات مطرح شده در سخنان آن‌ها بود. این موارد را عاطفه خادمی، پژوهشگر و عضو شورای فرهنگی و اجتماعی کشور؛ پریچهر جنتی، نویسنده و خانه‌دار؛ مریم نقاشان، حقوقدان فعال در محاکم قضایی آلمان؛ مهدیه‌سادات محور، برنده جوایز ملی و بین‌المللی سینمای مستند؛ شهرزاد زاده‌مدرس، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛ نگین فراهانی، کنشگر حوزه دختران نوجوان و سارا طالبی دکترای علوم ارتباطات و طلبه سطح چهار حوزه علمیه به نمایندگی از سایر زنان ایرانی بر زبان آوردند.

 

برجام و انزوای بیشتر اسرائیل


حسن هانی زاده تحلیلگر مسائل بین‌الملل طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: در آستانه از سرگیری احتمالی مذاکرات ایران وکشور‌های ۴+۱ در وین «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در یک گفت‌وگوی تلفنی با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا خواستار پرهیز واشنگتن از بازگشت به توافقنامه برجام شد. در این گفت‌وگوی تلفنی، وزیر خارجه رژیم اسرائیل نسبت به رویکرد جدید اتحادیه اروپا برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران و لغو برخی تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور ابراز نگرانی کرد. کوهن همچنین از همتای آمریکایی خود خواست تا به کشور‌های عربی از جمله عربستان سعودی فشار وارد سازد تا روند عادی سازی رابطه با اسرائیل را تسریع بخشند. قرار است وزرای خارجه کشور‌های سازشکار عرب در ماه مارس آینده نشست مشترکی با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در مغرب برگزار کنند تا در خصوص شیوه اجرایی کردن توافقنامه موسوم به طرح صلح «ابراهیم» تبادل نظر کنند. تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای تخریب روند مذاکرات احتمالی ایران واتحادیه اروپا زمانی صورت می‌گیرد که اخیرا جوزپ بورل مسئول هماهنگی سیاست خارجه اتحادیه اروپا در حاشیه نشست اخیر بغداد ۲ در اردن، در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران آمادگی این اتحادیه را برای بازگشت به میز مذاکره با ایران اعلام کرد. از سوی دیگر سفر اخیر وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به کشور پادشاهی عمان و آمادگی این کشور برای میانجگری بین ایران وکشور‌های اروپایی در رابطه با مذاکرات وین نشان می‌دهد که روزنه امیدی برای شکست بن‌بست مذاکرات وین گشوده شده. همزمان با آن پارلمان پادشاهی عمان با تصویب طرحی هرگونه سازش با رژیم صهیونیستی را ممنوع تلقی کرده که این امر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به‌شدت خشمگین ساخته است.

نتانیاهو در جریان مبارزات انتخاباتی خود برای باز گشت به قدرت و تشکیل کابینه، چند موضوع را به عنوان سیاست‌های خود در صورت پیروزی در انتخابات کنست اسرائیل مطرح ساخته است. نخست تلاش برای تخریب روند مذاکرات بین ایران و اتحادیه اروپا و منع کشور‌های اروپایی و آمریکا از لغو تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و نیز زمینه‌سازی بیشتر برای سازش اعراب با اسرائیل و در نهایت تشکیل یک کابینه افراطی با شرکت احزاب صهیونیستی دینی بود. از این رو با آمادگی اتحادیه اروپا برای باز گشت به میز مذاکره و میانجگری مقامات پادشاهی عمان برای لغو تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، رهبران رژیم صهیونیستی به‌شدت نسبت به موفقیت دیپلماسی ایران نگران شده‌اند. به موازات آن، پیام اخیر شیخ عبدا... بن زاید وزیر خارجه امارات متحده که توسط سفیر این کشور در تهران تسلیم حسین امیرعبداللهیان شده از وجود یک اراده جدی نزد کشور‌های حوزه خلیج‌فارس برای تقویت مناسبات خود با ایران، حکایت دارد. مجموعه تحولات منطقه و خروج ایران از حوادث اخیر داخلی و رویکرد کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای تعدیل و اصلاح رفتار‌های سیاسی خود نسبت به ایران موجب انزوای رژیم صهیونیستی شده است؛ لذا بنیامین نتانیاهو با این تلقی که نفوذ بیشتر ایران در منطقه و جهان به انزوای بیشتر اسرائیل منجر خواهد شد به وزیر خارجه جدید خود الی کوهن دستور داده تا تمام تحرکات دیپلماتیک خود را برای تخریب روند مذاکرات احتمالی ایران و اتحادیه اروپا در حوزه برجام به کار گیرد. اما با توجه به وجود ۵ عضو افراطی حزب صهیونیستی در کابینه جدید بنیامین نتانیاهو ونگاه بدبینانه آمریکا و اتحادیه اروپا نسبت به ترکیب این کابینه به نظر نمی‌رسد که رژیم صهیونیستی در تخریب روند از سرگیری مذاکرات بین ایران و کشور‌های ۴+۱ در وین بتواند موفقیت چندانی به‌دست آورد.

 

تئوری توطئه؛ از توهم تا واقعیت


بابک خطی طی یادداشتی در شماره امروز آفتاب یزد با عنوان تئوری توطئه؛ از توهم تا واقعیت نوشت: انتساب تحولات و اتفاقات رخ داده در صحنه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... جوامع به عامل یا عوامل خارجی که به «تئوری توطئه» معروف است از پرکاربردترین مفاهیم در فرهنگ عامه است. عبارت «کار کار انگلیسی‌ها است» یکی از آشناترین کلیشه‌های تئوری توطئه در کشور ما است که از قضا سال‌ها قبل دستمایه‌ی رمان و سریال طنز پربیننده‌ای به نام «دایی‌جان ناپلئون» گردید.


در این نظریه اکثر تحولات سیاسی، اقتصادی و... در جهان، ناشی از یک مافیای قدرتمند ناشناس یا اثرگذاری انفرادی یا ائتلافی قدرت‌ها و قطب‌های سیاسی-اقتصادی جهان از جمله آمریکا، بریتانیا و... تلقی می‌شود. گروهی از نظریه‌پردازان تئوری توطئه را کلا رد می‌کنند و آن را ناشی از خیال‌پردازی عوام برای توجیه تحولات و تغییراتی می‌شمارند که از سطح درک آن‌ها فراتر یا برای‌شان با احتساب متغیر‌های معمول غیرقابل باور است. اما به راستی روایتی که به واقعیت در این ماجرا نزدیک باشد کدام است؟


از سویی در هم تنیده بودن منافع استراتژیک و رقابت‌های میان کشور‌های جهان، در عین واقعیت محدودیت منابع انسانی و انرژی (خصوصا انواع تجدیدناپذیر) حداقل از ابتدای قرن نوزدهم کشور‌های جهان را بیش از پیش به هم مرتبط و مربوط کرده است.


در چنین اتمسفری طبیعی است که قدرت‌ها و قطب‌های سیاسی و اقتصادی به تحولات و تغییراتی که در نقاط مختلف دنیا خصوصا مناطق استراتژیک مثل خاورمیانه رخ می‌دهدعلاقه نشان داده، قصد مداخله در آن تا بیشترین حد ممکن را داشته باشند.
از سویی هر تحول و رخداد در محدوده‌ی یک کشور یا منطقه جغرافیایی در واقعیت، بسته به ماهیت خود، محصول شرایط و عللی پرتعداد است.


قدرت خرید، شاخص تورم، ضریب جینی و... از نظر اقتصادی، فعالیت سمن‌ها، آزادی مطبوعات و سایر متغیر‌های آزادی اجتماعی از نظر اجتماعی، سیستم حکومتی، میزان دموکراسی و... از نظر سیاسی، شیوه‌ی زیست، تبارشناسی رفتاری مردم... از نظر مردم‌شناسی و بالاخره شرایط تاریخی، فرهنگی و... در وقوع یک رخداد یا تحول نقش دارند؛ بنابراین علاقه‌ی قطب‌ها، قدرت‌ها و ابرقدرت‌های جهانی در رخداد‌های ملی-منطقه‌ای و میل آنان به اثرگذاری امری واقعی بوده و بر این اساس «تئوری توطئه» به صورت نسبی امری پذیرفتنی به نظر می‌رسد. نکته‌ی کلیدی این است که این مسئله به هیچ‌وجه مطلق نبوده، تنها یک وجه از یک معادله‌ی چند وجهی، یک عامل از مجموعه عوامل و یک حلقه از مجموع زنجیره‌های علت و معلولی طولی و عرضی است که در بروز یک رخداد نقش دارند.


به عنوان مثال برای ابرقدرتی مثل آمریکا تحولات اقتصادی، مشروعیت سیاسی، وضعیت دموکراسی و... در چین، آلمان، ونزوئلا، افغانستان، ترکیه و... جملگی مهم است. اما هم روش و هم میزان این مداخله و تاثیرگذاری‌های احتمالی با توجه به ویژگی‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مردم‌شناسی هر اقلیم کاملا متنوع و در عمل با تفاوت‌های بسیار همراه خواهد بود؛ بنابراین شرط انصاف و تعقل نه رد کلیت مساله‌ی تئوری توطئه، که پذیرش آن به‌طور نسبی و خصوصا پرهیز از برداشت مطلق از این مفهوم در تحلیل و توجیه مسائل است.


سوال مهمی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا برداشت‌های «مطلق» و دور از منطق از چنین مسئله‌ای و انتساب کلیت یک رخداد یا تحول ملی یا منطقه‌ای به عوامل قدرتمند خارجی آشکار و نهان، علیرغم دهه‌ها روشنگری همچنان با شیوعی وسیع رواج دارد؟! یک علت مهم این مساله را می‌توان در کارکرد روانی و اجتماعی این مفهوم در زندگی انسان‌ها و جوامع جستجو کرد.


باور مطلق به توهم توطئه باعث می‌شود تا اتفاقات و تحولات پیش رو برای انسان‌ها و گاه ملت‌ها تبدیل به نوعی سرنوشت محتوم گردد. سرنوشتی که از قبل و کلا توسط نیرو‌هایی خارج از اراده‌ی آنان تعیین شده و خواست خودشان در تعیین آن کاملا بی‌تاثیر برآورد می‌گردد. این باور مسموم به ایجاد نوع عمیقی از تخدیر و تسلیم شدن به «آنچه از بیرون و به طور قطعی تعیین می‌گردد» منجر می‌گردد که خود را در جوامع مختلف به صورت انفعال فردی و گاه اجتماعی می‌نمایاند. باوری فلج‌کننده که وقایع را از قبل تعیین شده و خواست و اراده‌ی انسان‌ها و تاثیرات از قضا قدرتمند و تاثیرگذار آن در برابر روند رخداد‌ها را بی‌اثر دانسته و به نوبه خود هر نوع تلاش، برنامه‌ریزی و قدم از قدم برداشتن در مورد آن را بی‌فایده دانست، بدتر از همه اینکه تمام این بی‌عملی و انفعال را در پوشه‌ای از انجام یک کنش! سیاسی یا اجتماعی از روی آگاهی عمیق برای فرد یا جامعه تعریف می‌کند!


این تغییر و جانمایی «هیچ» به جای عملکرد واقعی خصوصا وقتی با توهم دانایی و آگاهی مختص به توهم توطئه مخلوط شود به معجون قدرتمند خطرناکی تبدیل می‌گردد که یک جا نشستن، ناامیدی و تسلیم اراده‌ی نیروی خارجی بودن را به عنوان یک عملکرد هوشمندانه و ناشی از نوعی آگاهی برتر و برداشت جادویی از کنه قضیه در نظر افراد مبتلا به خود تبدیل می‌کند که البته در دنیای واقعی قرینه‌ای ندارد.


در نهایت اگر توهم توطئه را به طور «نسبی» بپذیریم و به دخالت قدرت‌ها و قطب‌های قدرت جهانی در تحولات ملی و منطقه‌ای اذعان داشته باشیم، اشاعه و توسعه باور «مطلق» به توهم توطئه در ذهن افراد و جوامع - و به تبع آن واگذاری میدان عمل اجتماعی و سیاسی به خواستی محتوم و موهوم که همانا خواست همان قدرت‌ها و قطب‌ها بوده، نتیجه آن انفعال و بی‌عملی است -را باید یکی از سیاست‌های اصلی و پایه‌ای چنین سیاستی در نظر گرفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۶
زیست بوم زنان یعنی چی ؟اکوسیستم جدا داشته باشند ؟
ظاهرا نویسنده روزنامه جوان مسائل را بیش از حد ساده سازی کرده در غرب مسئله ای به نام حجاب یا وجود ندارد و یا ده ها و صدها سال قبل در فرهنگ خودشان حل شده طوری که امروز بی حجابی یک نرم و فراتر رفتن از آن میشود یک ناهنجاری اما در ایران به هر دلیل حجاب نرم و بی حجابی نوعی ناهنجاریست در واقع بی حجابی زن ایرانی مثل حجاب زنان مسلمان یا سایر ادیان در اروپاست حالا این را خود مسئولین بهتر میدانند که باید با این ناهنجاری به عنوان یک رفتار مدرن و بخشی از واقعیت جامعه برخورد کرد یا با آن برخورد پلیسی کرد به خودشان و نوع سیاست های فرهنگیشان برمیگردد ولی به هر حال اصل فعلا همین پدیده بی حجابیست
در عربستان و امارات مخصوصا حجاب کاملا آزاد است یعنی زن عرب هیچ قید و بند سیاسی و حکومتی برای حجاب ندارد کما اینکه بعضی وقت ها وزیر و وکیل زن بی حجاب را هم میبینیم در یک خانواده بزرگ عرب خلیجی ممکن است همه زنان و دختران چادری از جنس چادر زنان عرب داشته باشند و یک دختر بی حجاب باشد چرا بی حجابی در خلیج رواج پیدا نکرد شاید دلیلش این بود که کرامت زن عرب خلیج حفظ شد فرهنگ غنی و پر بار این کشورها هم به زنان رفاه مادی بخشید و هم کرامت و منزلت اجتماعی برای مثال شیخ زاید حاکم فقید امارات از بدو تاسیس این کشور دستور داد حقوق هر فرد اماراتی از جمله زنان و پیرزنان و دختران را هر ماه درب منزل به آنها پرداخت کنند مسکن تغذیه درمان آموزش و تفریح رایگان برای مردم به شکل برابر از جمله وظایف دولت های خلیج است این همه احترام و کرامت نفس از زن عرب خلیجی انسانی بسیار شریف و مدرن و واقع بین و امیدوار و سازنده ساخت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
چند بار گفتی خلیجی احساس کردم تعمدا میگی
خلیجی نه
خلیج فارس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
نظرت رو قبول دارم چون سالها در امارات زندگی کردم اما
فراموش نکن این خلیج همیشه فارس است اگر تمام دنیا عرب باشند !!
یعنی این فقط پوشش زنان غربی هست و زنان روسی و چین و ترکيه پوشش غربی ندارند
خواسته های زنان که باز فقط کلی گوییِ . خواسته ها در حال حاضر کجدار و مریز داره اجرا میشه. مشکل منِ زن در جامعه کنونی ایران نگاه مریض گونه جنس دوم است که مدام تقویت میشود. قانون ارث ، قانون خروج از کشور به اجازه شوهر ، سن ازدواج دختر و حضانت بچه ، ... باید تغییر کنه . اینکه با انگ غربگرایی هرچیزی تخطئه میشه یعنی چی؟ ۹۹% قوانین کشور از قوانین غربی گرفته شده. باید از ابتدای آموزش کودکان شروع بشه که زن در کنار مردِ .نگاه جنسی به زن ریشه مشکلات زنها در ایران فعلی است.
آلوده گی روز افزون هوا و بخطر افتادن جان و زندگی تمام مردم به جایی رسیده است
که درصد بسیار زیادی از مردم ، عملا و هفته ها است که جرات خارج شدن از خانه را ندارند

و متاسفانه دولت و مجلس هم با انکار واقعیات سوزاندن مازوت در نیروگاهها و بنزین های بشدت سمی و سرطانزا ، همچنان مرغشان یک پا دارد و هیچی به هیچی !!!

و حساب نمیکنند که کارکنان پالایشگاهها و نیروگاهها و شبکه تولید و توزیع مازوت و بنزین های آلوده ، از همین مردم و اهالی خانواده های آنها میباشند

و قطعا اینگونه اخبار دسته اول از بسیار سمی و خطرناک بودن مازوت و بنزین پترو شیمی را مسولان نمیتوانند انکار کنند !!!!
چرا وزیر ارتباطات دروغ میگوید؟ ؟؟ که ما اینترنت طبقاتی نداریم ؟؟؟

پس وزرا و نمایندگان مجلس و مسولان نهادها که همگی دارای تیک

آبی توئیتر و دسترسی به اینستا گرام و واتس آپ و فیس بوک وو دارند

پس حتما دارند از فیلتر شکن های غیر قانونی استفاده میکنند !!! ؟؟؟؟؟

بس کنید و به شعور مخاطب که مردم هستند توهین نکنید .
بسیاری از بانوان وابسته به اصولگرایان در تمام ادارات و نهاد ها به استخدام در آمده اند اینکه گفته می شود اصل کار خانمها خانه داری و تربیت فرزند است با اعتقاد گفته شده منافات دارد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
اتفاقا در دوران دوم خرداد و دولت روحانی استخدام زنان بسیار افزایش یافته
مثلا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از 300 و خورده ای استخدامی یک سال بیش از 300 نفر آن زن بوده و تنها تعدادی مرد بوده است
برجام اگر عملا اجرا می شد برای ما یک قرارداد برد_برد بود زیرا علاوه بر لغو تحریم ها هیچ منعی در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای برای ایران وجود نداشت که این دو مهم باعث می شد که علاوه بر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در زمینه تولید رادیو دارو، تولید برق و ...، فروش نفت و گاز به دوران قبل از تحریم ها برگردد و مناسبات تجاری و مالی کشور با شرکای داخلی و خارجی گسترش بیشتری یابد و در نتیجه تراز رشد اقتصادی کشور بالاتر رود ولی این اگرچه به نفع ایران بود ولی به نفع آمریکا و غرب نبود و به همین خاطر ترامپ آن را بدترین قرارداد دوران آمریکا خواند و در اردیبهشت ۹۷ به صورت یکجانبه و برخلاف قوانین بین الملل از آن خارج شد زیرا آمریکا و به طور کل غرب از ایجاد قدرت نوظهوری چون ایران در منطقه خاورمیانه هراس دارند آنها از دیرباز برای منطقه نقشه کشیده اند که کشورهای خاورمیانه را وابسته نگاه دارند تا راحتتر نفت و گاز و سایر منابع خدادادی شان را مفت خری کنند و اگر کشوری بخواهد مستقل، خودکفا و پیشرفته باشد به دلایل واهی، ابزار تحریم و تهدید رو می کنند و با چنین سیاستی که در پیش گرفته اند، ملت ها و دولت های منطقه اگر بخواهند ضمن خودشکوفایی از تحریم های آنها در امان باشند باید از منظر دیپلماتیک بسیار هوشیارانه عمل کرده و هر روزنه ای را که باعث سوء استفاده آنها می شود ببندند.
بنیامین نتیاهو هم به جای دست و پا زدن جهت جلوگیری از لغو تحریم های ایران، خود و کابینه تندرویش را اصلاح کند تا همچون شارون گرفتار عذاب الهی نشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
اگر عملا اجرا می شد
اما آمریکا و اروپا آن را اجرا نکردند
و از روز بعد از برجام تحریم های ثانویه آغاز شده بود
مسئولین ، شهید عزیزمان سردار دل‌ها را الگوی مدیریتی خود قرار دهند‌، در بین مردم حشر و نشر نمایند‌.
وزیر خارجه آمریکا گفته اگر ایران دیپلماسی را رد کند گزینه‌های دیگری وجود دارد. در مقابل گستاخی آمریکایی‌ها نباید سکوت کرد. نیاز است که مسئولین امر جواب دندان‌شکن بدهند. دوره لات‌بازی یانکی‌ها سپری شده است.
برخی به اشتباه اعلام می‌کنند حجاب را آزاد کنید و به اختیار جامعه بگذارید که این تفکر منطقی و انسانی نیست چرا که اگر قدمی برای آزادی اعمال حرام برداشته شود در مرحله بعدی قدم‌های دیگر مورد نظر دشمنان را باید برداشت. نظام اسلامی برآمده از خون شهدا برای اجرای احکام اسلام شکل گرفته است نه مخالفت با احکام اسلام.
با توجه به اینکه کار رژیم جعلی و عمر او به کمتر از دو دهه رسیده زمان آن رسیده است که عملیات‌های استشهادی و تسلیح رزمندگان مقاومت در کرانه باختری و دیگر مناطق فلسطین تشدید شود تا شیشه عمر این وحشی‌ها شکسته و سریع‌تر از کره زمین محو شوند.
زمانی‌ بود‌ که وزیر‌ خارجه دکتر ظریف‌ با وزرای خارجه‌ کشورهای‌ طرف‌ برجام سر میز‌ غذا‌ با بگو بخند مذاکره میکرد‌ و با‌ جان کری‌ وزیر خارجه‌ امریکا‌ که ادعا میکرد‌ داماد‌ ایرانی‌ دارد‌ قدم‌ میزد‌ امثال‌ شماها‌ تخطئه اش کردید‌ و حکم‌ نابودیشو‌ دادید‌ و برنامه آتش زدید‌ و در مجلس‌ انطور‌ راهپیمایی‌ علیه‌ برجام‌ کردید‌ !
حالا‌ راه‌ افتادید‌ دنبال‌ کشورهای‌ خلیج‌ فارس‌ که تازه‌ بین شما و اروپا‌ میانجی گری بکنند‌ ؟؟!!!!
بیشتر روزنامه های ایران دست اصلاح طلبان با گرایش کارگزاران سازندگی هستند.
این روزنامه ها غربزده هستند و نباید فریب آنان را خورد
برای غربزده ها منافع آقازاده هایشان که در آمریکا و اروپا هستند مهم تر از 80 ملیون ایرانی است.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
جهانگیری در دولت قبل در ماجرای قتل «میترا استاد» توسط «محمدعلی نجفی» شهردار اسبق اصلاح طلب تهران، در مسئله حقوق زنان، مردود شدند. این تنها یک نمونه و به عبارتی، مشت نمونه خروار است.
برجام امضا هم بشود رییس جمهور بعدی آمریکا خیلی راحت آنرا به دور می اندازد. یا باید تصویر غرب و اسراییل از آینده خاور میانه را قبول کنیم یا با چین و روسیه به معنای واقعی شریک بشویم.
به روزنامه جوان بگید دستوری تیتر نزنه
اندر حكايت « رسانه ها » و « رسانه ها » !!
-------------.......
عرض مي كنم برخي نشريات و رسانه هايي در دنياي ما شرف حضور دارند كه فوت و فن كار خود را چنان مي دانند كه با آگاهي از آنها تا آنجا رفته اند كه بسياري از سياستمداران دنيا و نيز بسياري از مسئولين ممالك اين كره ارض ، صبح علي الطلوع و يا صبح سحرگاه كه ديده از خواب مي گشايند ، هنوز دست و صورت را نشسته ، مي خواهند بدانند كه اين رسانه هاي گفتاري و نوشتاري و ديداري چه گفته و يا چه نوشته اند ! كه سخن و مقاله و مصاحبه و اخبار آنها با سخن و مقاله و اخبار رسانه هاي خيلي از ممالك ديگر توفير دارد ! و به گمانم بزرگ ترين آرزوي برخي از اين سياستمداران اين است كه آن رسانه ها با ايشان مصاحبه و مصاحبتي داشته باشد ، و يا مقاله اي از ايشان در نشريات خود به زيور طبع بيارايند البته اين براي آن برخي ها افتخار بزرگي است !! ... اميد است انشا الله تعالي تمام رسانه هايي كه در اين ربع مسكون در حدود ٢٠٠ ممالك به فعاليت خود مي پردازند -- چه رسانه ديداري و چه شنيداري و چه سايتي و چه چاپي --همگي از نظر كيفي و كمي بدانجا برسند كه عده اي از رسانه هاي خاص رسيده اند ! آمين !
منظور اصلی روزنامه جوان همان کادر درمان مختص بانوان بوده
روزنامه جوان. معلومه که زنان ایران بسیار با وقار و با حیا هستند حالا شما یکی از دغدغه های همان زنان فرهیخته را برآورده کنید چون نمی توانید موضوع حجاب را بزرگ می کنید..
روزنامه جوان بالاخره سلایق فرق میکنه و هرکسی یک رای داره، برای جلوگیری از جنگ داخلی هرکس یک رای تا مشکلات حل بشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار