بازدید 12533
مرور روزنامه‌های چهارشنبه ۱۴ دی ماه

مدیریت انرژی به سبک بابا‌های ایرانی! / رابطه مازوت و وارونگی هوا / زیان‌های سیاست خارجی تک بعدی

چرا کیفیت هوا بهتر نمی‌شود؟ گلایه قاضی‌القضات از ابهام در بخشش جرایم مالیاتی، بازی کابینه شش روزه نتانیاهو با آتش، خواب تازه بن سلمان برای مکه و مدینه، دومین کارت زرد سجادی، روایت «نام ها» و معارفه رونالدو، هفت محور برای بررسی بودجه ۱۴۰۲، سیگنال دلارِ بودجه به بازار و اختلافات کابل - اسلام آباد اتفاقی نیست! از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۵۷۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۲ 04 January 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۱۴ دی ماه در حالی چاپ و منتشر شد که اداره کشور با نفت ارزان، جرقه انتفاضه سوم زده شد؟ سلاح گازی دوحه علیه «قطرگیت» و آمار‌های جدید اقتصادی آقای سخنگو در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

 

رابطه مازوت و وارونگی هوا


اسماعیل کهرم، استاد دانشگاه طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: چرا نفس کشیدن سخت شده؟ چون مازوت می‌سوزانیم. مازوت یک ماده سمی است، وقتی که نفت چاه را تصفیه می‌کنند تا از آن انواع محصولات را بگیرند، مازوت همان ته دیگ یعنی آخرین محصولی است که به‌ وجود می‌آید. اول نفت سوخت جت و بعد از آن سایر سوخت‌ها استخراج می‌شود تا به مازوت می‌رسند که به آن نفت کوره می‌گویند. اگر یک کوره نانوایی را در نظر بگیرند یک نفت با اکتان پایین است یعنی سوخت خیلی پایینی دارد، انرژی کمی می‌دهد، ولی در عین حال ارزان هم هست. این مازوت را به امارات می‌فرستادیم که به عنوان سوخت در کشتی‌های ناوگان عظیم‌شان مصرف می‌کردند. کشتی‌هایی که در سفر به دریا‌های دوردست توام با توفان و رعد و برق، مازوت می‌سوزاندند و حاصل آن پراکنده می‌شد. اما با وضع مقررات جهانی، میزان کربن مازوت نباید بیشتر از نیم درصد باشد و مازوت ما متأسفانه هفت برابر این میزان یعنی سه و نیم درصد است. از این رو از ما نخریدند و جنس روی دستمان باد کرد! مازوتی که نه می‌شود در زمین فرو کرد، چون سفره آب زیرزمینی را مسموم می‌کند و نه می‌توان در آب ریخت، چون تمام موجودات می‌میرند و اگر آن را بسوزانند و برق تولید کنند، نتیجه‌اش همین است که می‌بینیم. نیروگاه‌ها مازوت می‌سوزانند تا از آن برق بگیرند، چون کار دیگری نمی‌توانند با آن بکنند. میزان مازوتی که تولید می‌کنیم یعنی همان ته دیگ، بسیار فراتر از میزان توانایی ما برای سوختن است لذا در نیروگاه‌های تمام شهر‌ها مازوت می‌سوزانیم و البته در نکای مازندران که سال‌های سال است می‌سوزانیم به گونه‌ای که اگر برگ درختی را با دست بفشارید از آن مازوت بیرون می‌آید. با سوختن مازوت در شهر‌های مختلف این مصیبت به بار می‌آید. مازوتی که صد درصد سرطان زاست، اما آماری از آن ارائه نمی‌شود. آسمان سیاه رنگی که می‌بینیم، ظاهر کار و مصداق «باش تا صبح دولتت بدمد/ این هنوز از نتایج سحر است» که هوا دودی رنگ می‌شود تا روزی که کشف شود چه تعداد از سرطان ریه فوت کرده‌اند. مازوت را در تابستان هم می‌سوزانند منتها تابستان گرم است. دود و دمی که تولید می‌کنیم هم هوای گرم تولید می‌کند و در تابستان مانعی ندارد که بر فراز شهر تهران رفته و خارج شود، ولی در زمستان وارونگی (اینورژن) پیش می‌آید. وقتی لایه هوای سرد از سر کوه‌ها به تهران می‌رسد مانند یک دم‌کنی عمل می‌کند و اجازه فرار هوای گرم را نمی‌دهد و با برخورد به دم‌کنی، برمی‌گردد و در نتیجه اتومبیل و یقه سفید رنگ‌تان به رنگ دودی درمی‌آید. تا وقتی که نفت را تصفیه می‌کنیم و محصولات مختلف اعم از سوخت جت، سوخت اتومبیل، گازوئیل و در نهایت مازوت یا نفت سیاه یا نفت کوره تولید می‌کنیم همانا ناپاک‌ترین و ناخالص‌ترین و صد درصد سرطان زاست.

 

مدیریت انرژی به سبک بابا‌های ایرانی!

عید برند طی یادداشتی در شماره امروز خراسان با عنوان مدیریت انرژی به سبک بابا‌های ایرانی! نوشت: خرماپزان تابستان از راه نیامده توصیه‌ها شروع می‌شود، از در و دیوار اتوبوس‌ها گرفته تا تبلیغات مجازی. از آن سو، سرمای زمستان هنوز استخوان‌سوز نشده، دوباره توصیه‌ها از راه می‌رسند، توصیه‌هایی که اگر بچلانیم‌شان تهش به همان جمله همیشگی می‌رسیم «آقا، خانم! کمتر مصرف کن.»
در این که مصرف انرژی به خصوص در بخش خانگی ما ایرانی‌ها به شدت بالاست، شکی نیست. طوری که حتی نیازی نیست نگاهی به آمار‌های جهانی بیندازیم و خودمان می‌دانیم که به اصطلاح چه کاره‌ایم! هر چند در همین اسراف انرژی هم شکاف طبقاتی وجود دارد و آن که ویلانشین است و نگران قبوض آب و برق و گازش نیست، چند برابر خانه‌های ۶۰ متری انرژی هدر می‌دهد، اما به گاه آمار نویسی،‌تر و خشک با هم کباب می‌شوند و این گونه می‌شود که نام ایرانی در فهرست پرمصرف‌ها قرار می‌گیرد، تا این جای کار هم باکی نیست، یک جا هم جزو اولین‌ها باشیم غنیمت است (!) و هرقدر هم که از ضرورت اصلاح مصرف صحبت کنیم و پای توصیه‌های بابابرقی و عموگازی بنشینیم کم است، به خصوص برای جماعتی که حتی شوفاژ خانه‌شان را برای زیبایی به کنسول چوبی تبدیل می‌کنند!


اما مدیریت انرژی کشور به سبک بابا‌های ایرانی که نیمه شب تابستان کولر را خاموش می‌کنند، راه به جایی نمی‌برد. آن جایی که مقصر اول و آخر «مردم» می‌شوند و همه توپ‌ها توی زمین مصرف کننده می‌افتد، انصاف آدمی درد می‌گیرد. البته اگر انصافی باقی مانده باشد!


اگر چه باز تاکید می‌کنم امروز در همه کشور‌های دنیا حتی آنانی که از ما پیشرفته‌ترند و گاه اخبار تلویزیون، بدبختی‌هایشان را به ما نشان می‌دهد هم «اصلاح الگوی مصرف» از راهکار‌های اساسی مدیریت انرژی است، اما اوضاع زمانی نگران کننده می‌شود که به عنوان تنها راهکار عملی توسط مسئولان در نظر گرفته شود.


«بستن شیر فلکه» و ترغیب مردم به استفاده بهینه اگر چه در کوتاه مدت و به ویژه در مواقع بحران به کمک دولت‌ها می‌آید، اما در دراز مدت راه حل پایداری نیست. همچنان که وقتی صحبت از صرفه‌جویی و مقایسه کشور‌ها به میان می‌آید، نباید تنها «فرهنگ» و مشارکت اجتماعی مردم آن کشور را در پرمصرف یا کم‌مصرف بودن موثر بدانیم. اگر از مردم انتظار داریم کمتر مصرف کنند یادمان باشد، خودرویی برایشان تولید کردیم که از نظر میزان مصرف فرسنگ‌ها با خودرو‌های روز دنیا فاصله دارد، سوختی در باک خودرویشان ریختیم که ریه صاحب خودرو را هم می‌سوزاند.


اگرچه بسیاری از بانوان ایرانی در مصرف، دست‌شان به کم نمی‌رود، اما لباس شویی و یخچالی در جهیزیه دارند که برابر قیمتش، پول برقش خواهد آمد!
بله به مردم بگویید در تابستان کولرگازی را روی ۱۸ درجه نگذارند و بروند زیر پتو یا در زمستان با زیرپیراهنی جلوی تلویزیونی که کسی تماشایش نمی‌کند، سرگرم گوشی نباشند در حالی که دمای پکیج دیگر جایی برای افزایش ندارد! این‌ها را بگویید، ما هم خواهیم گفت، اما حواسمان به کیفیت لوازم هم باشد، چه آن‌هایی که خودمان تولید می‌کنیم و چه آن‌هایی که از کشور دوست و برادر چین وارد کرده‌ایم!


حالا از خانه‌های کلنگی و بساز و بفروشی ما که گذشت، اما دقت کنیم که حداقل در این ۴ میلیون واحد مسکونی که قرار است دولت بسازد، اصول بهینه‌سازی انرژی رعایت شود. واقعیت این است که برای بهینه سازی مصرف، باید از سال‌ها قبل بهینه سازی را از لوازم و خودرو و مسکن‌مان شروع می‌کردیم.


از این غفلت که بگذریم به غفلت دوم می‌رسیم و آن تنوع بخشی در سبد انرژی کشور و تامین پایدار انرژی است. اگر چه درباره این سوال که استفاده از نیروگاه‌های بادی، خورشیدی و آبی در اولویت است یا نیروگاه‌های اتمی، نظر موافق و مخالف وجود دارد، اما همه بر این باورند که از نگاه پدافند غیرعامل، وابستگی به یک منبع انرژی، بحران‌زاست در حالی که بیش از ۸۰ درصد برق تولیدی کشور را نیروگاه‌های بخار تولید می‎‌کنند!


طبق آن چه آمار روایت می‌کند، عربستان با داشتن ذخایر غنی نفتی، ساخت ۱۶ راکتور هسته‌ای را در دستور کار قرار داده و امارات متحده عربی که اصطلاحا روی نفت و گاز خوابیده قرار است ۴ نیروگاه اتمی ۱۴۰۰ مگاواتی بسازد، اما هنوز که هنوز است نیروگاه اتمی بوشهر که حدود ۵۰ سال از اولین مراحل ساخت آن می‌گذرد، وقتی با توان هزار مگاواتی هم وارد مدار می‌شود باز هم نمی‌تواند درد چندانی از صنعتِ فراخِ ما دوا کند. اگرچه چند پروژه ساخت نیروگاه اتمی دیگر در کشور کلید خورده، اما معلوم نیست کی وارد شبکه شود و همین نداشتن تنوع در تولید باعث می‌شود مجبور شویم گاز واحد‌های پتروشیمی و صنایع پرمصرف از جمله سیمان و فولاد را محدود کنیم تا چرخ نیروگاه‌ها بچرخد، چرخیدنی به قیمت کاهش تولید، کاهش اشتغال و افزایش تورم. اتفاقی که در تابستان برای برق صنایع می‌افتد!


اگرچه با دانش امروز از مشعل (فلرینگ) صنایع مختلف هم می‌توان برق تولید کرد، اما یا خواب زمستانه یا تحریم دست و بال صاحبان صنایع ما را در به روزرسانی تجهیزات و کاهش مصرف انرژی بسته است، خلاصه مشکلات هر چه باشد، چالش اصلی این است که انرژی کشور رو به اتمام است، مخازن دارد خالی می‌شود و راهکارش تنها و تنها کم مصرف کردن مردم نیست، موضوعی که به این دولت و آن دولت هم برنمی‌گردد. به جای آن که تقصیر‌ها را گردن خشکسالی و گرمی و سردی هوا بیندازیم با بهره گیری از امکانات و برنامه‌ریزی صحیح در هزینه‌کرد منابع، آینده بهتری را رقم بزنیم و یادمان باشد امروز هم شروع کنیم دیر است ... .

زیان‌های سیاست خارجی تک بعدی

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان زیان‌های سیاست خارجی تک بعدی نوشت: هرچه زمان می‌گذرد، غیر قابل اعتماد بودن قدرت‌های شرقی که لاف وفاداری به جمهوری اسلامی‌شان گوش فلک را کر کرده بود، بیشتر نمایان می‌شود.


اهل فن، این را از اول می‌دانستند و هشدار هم می‌دادند. بنابراین، آنچه این روز‌ها رخ می‌دهد برای آن‌ها تازگی ندارد. کسانی باید متوجه واقعیت‌ها شوند که به هشدار‌ها توجه نمی‌کردند و حتی هشدار دهندگان را به بدخواهی متهم می‌کردند.
بعد از دهن‌کجی بی‌سابقه رئیس جمهور چین به تمامیت ارضی کشورمان در سفرش به عربستان درخصوص تایید ادعای واهی امارات نسبت به جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک و همینطور متهم نمودن کشورمان به دخالت در امور داخلی کشور‌های منطقه و حمایت از تروریسم و زیاده خواهی در موضوع انرژی هسته‌ای و اخیراً هم پیمان نظامی با اعراب، حالا همتای روسی او هم با تحویل دادن ۵ نفر از مدافعان حرم که از جمهوری آذربایجان در سوریه علیه داعش و سایر تروریست‌ها می‌جنگیدند به دولت باکو، عملاً نشان داد که منافع خود را بر تعهدات جمعی ترجیح می‌دهد. این ۵ نفر، همچون سایر کسانی که از کشور‌های دیگر در سوریه علیه تروریسم و علیه مداخلات آمریکا مبارزه می‌کردند، با خواست و رضایت دولت سوریه در آن کشور حضور داشتند و بدون آنکه مرتکب جرمی شده باشند توسط نیرو‌های روسی بازداشت و به دولت باکو تحویل شدند. این اقدام، علاوه بر اینکه دهن‌کجی آشکار روس‌ها به هم‌پیمانان ایرانی و سوری خود در زمینه عملیات مشترک علیه تروریسم در سوریه است، نوعی چراغ سبز دادن به اشغالگران سوریه و تروریست‌ها و حامیان آن‌ها یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.


اگر حضور در سوریه و جنگیدن علیه اشغالگران و تروریست‌ها در آن کشور جرم است، این جرم را نیرو‌های روسی هم مرتکب می‌شوند. آن‌ها بیش از دیگران و به صورت گسترده و درازمدت و با استفاده از امکانات و تجهیزات پیشرفته در سوریه مشغول فعالیت هستند و هر کاری بخواهند در آنجا انجام می‌دهند. چگونه است که روس‌ها می‌توانند آزادانه در سوریه هر اقدامی که بخواهند انجام بدهند، ولی این اقدام برای دیگران جرم محسوب می‌شود و روسیه به خود حق می‌دهد آن‌ها را بازداشت کرده و به هر جا و هرکس که بخواهد تحویل بدهد؟


برگزاری اجلاس‌هائی با بعضی کشور‌های منطقه در خصوص مسائل سوریه بدون حضور ایران نیز از جمله اقدامات دیگری است که روس‌ها آن را برای خود جایز می‌دانند. آن‌ها تلاش می‌کنند میوه‌های «سوریه بعد از جنگ» را به تنهائی بچینند و برای سرنوشت آینده این کشور تصمیم بگیرند. نباید از چنین وضعیتی تعجب کرد، زیرا اصولاً خوی قدرت‌های زیاده خواه اقتضا دارد همه چیز را برای خود بخواهند و هرجا لازم بدانند دیگران را نیز قربانی منافع خود نمایند.


در جنگ اوکراین نیز که از جمله اقدامات ناشی از زیاده خواهی روس‌ها بوده و هست، آن‌ها تلاش کردند جمهوری اسلامی ایران را نیز به باتلاقی که خود در آن فرو رفته‌اند بکشانند. حالا بعد از نزدیک یکسال جنگ بیهوده و نمایان شدن ناکامی روسیه در اوکراین، رهبران کرملین درصدد پیدا کردن راهی برای نجات دادن خود از این باتلاق هستند در حالی که عوارض منفی آلوده کردن ایران به آن همچنان بر جای مانده و مشکلاتی را به وجود آورده است. گره خوردن برجام به منافع روسیه و گره کوری که پدید آمد نیز در جای خود قابل تامل است.


آنچه در روابط تنگاتنگ جمهوری اسلامی ایران با چین و روسیه در یکسال اخیر به وجود آمده، به روشنی نشان داده که سیاست تک بعدی نگاه به شرق بهیچوجه به نفع ما نیست کمااینکه سیاست تک‌بعدی نگاه به غرب نیز به نفع نیست. مسئولان نظام جمهوری اسلامی باید با توجه به تجربیات این سال‌ها در تنظیم روابط بین‌الملل تجدید نظر اساسی کنند و همانگونه که قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی مقرر کرده، سیاست تعامل با شرق و غرب بدون پذیرش سلطه بیگانگان را مبنای سیاست خارجی کشور قرار دهند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۸
میانگین قیمت یک متر اپارتمان در تهران شده ۵۰ میلیومن تومان !!!
مسوولین دست روی دست گذاشتند
مردم هم فقط تماشا میکنند !!!
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
هیچ وزیری هم برکنار نمیشود فقط دلار و طلا ۱۰۰۰ تومان گران شود !!متاسفانه مثل آب خوردن مسکن گران شده تا تبدیل به دلارهای ارزون شود و انتقال به ان طرف ابها

اگر بازاری بایستی دستوری شود الان نوبت بازار مسکن است که در ۴ سال اخیر ۱۰ برابر شده
می خواهم دیوار دو جداره با بنولیت در وسطش کار کنم
ولی قیمت ینولیت انقدر زیاد شده که امکان خریدش وجود ندارد
آقای دکتر!! درسته که سوحت مازوت در نیروگاه ها یکی از عوامل آلاینده هوا است ولی برای درج مطب در رسانه بهتر است کمی مطالعه کنید. همه اقشار جامعه اینها را می خوانند، مطالب غیر علمی و براساس شنیده ها برای عنوان دکتر بعید است.
پاسخ ها
دکتر حقیقی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
همه صحبتهاش درسته . اگر ایراد داره بگو .نه اینکه با کلمات بازی یکنی !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
شما علمی ش رو بگو
این دو قدرت بزرگ نظامی واقتصادی به این خاطر آشکارا منافع ما را ندیده میگیرند .چون یقین حاصل کرده اند که ما همه تخم مرغهای سیاسی واقتصادی مان را در سبد آنها گذاشته ایم.اگر درشهر فقط یک نانوا باشد باهر کیفیتی که نان بپزد مردم مجبورند از او نان بخرند. ما هم نانمان را به چین وروسیه وابسته کرده ایم
چهارشنبه قبل که از سمت گرمسار به تهران میآمدم هوای منطقه بین دشت ورامین وارادان وپاکدشت کاملا سیاه بود واز پشت شیشه خودرو حرکت هوای آلوده به خوبی محسوس بود در این منطقه یک نیروگاه بزرگ برق وجود دارد به نظر میرسد از مازوت استفاده میکند
بابا ایرانی اگر کولر را خاموش می‌کرد در بقیه زمینه ها به خانواده و فرزندانش رسیدگی می‌کرد و هوای آنها را داشت
همه آنچه نوشتید یک رشته پیوند دارد . بی لیا قتی و سو مدیریت که تمام ارکان کشور را در بر گرفته .
چگونه می شود سه سال دیگر ادامه این دولت را تحمل کرد .
دولت باید استعفا کند .
بحث خوبی بود. فقط نویسنده یادش رفته از جنایت غرب بویژه امریکا و اسرائیل در سوریه حرف بزند. اینکه امریکا از آن طرف دنیا آمده و بهترین نقطه سوریه را اشغال کرده و نفت آن را می دزدد و میفروشد و قلدری میکند و در عین حال به ایران میگوید در سوره دخالت نکن!!! از تحلیل نویسنده حذف شده است!!! یکسویه حرکت کردن اگر بد است، آقای نویسنده!! برای شما که ادعا دارید، بدتر است. انصاف در نقد، یکی از اصول اساسی است.
تابستون هم اوزون تولید میشه که سرطان زاست. منتها رنگ نداره کسی نمیفهمه شاخص چقدر بالاس. مخصوصا بعضی شبا که به ۲۷۵ هم میرسید. حالا نمیدونم شب چیکار میکنن
اقتصاد کشور و مردم ایران عزیز بسرعت و همه جانبه به رونق و ثروت و سلامت خواهد رسید

و تمام مشکلات کشور و مردم بسرعت رفع و اصلاح میگردد

بشرط آنکه توافق برجام و تصویب اف ای تی اف و رفع تنش

با دنیا را سر لوحه کار سیاست خارجی کشور قرار دهیم
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
دوستان تندرو قرار است بدون برجام و اف ای تی اف دنیای ما را آباد کنند و گرنه هشت سال پیش و دو سال پیش دولت روحانی می خواست با برجام و اف ای تی اف اقتصاد کشور را درست کنند اگر این دولت تن به برجام و اف ای تی اف بدهد خیانت کرده و باید تاوان هشت سال رنج ما را بدهند.
با سلام خدمت خوانندگان گرامی،
در مورد تیتر "رابطه مازوت و وارونگی هوا"
اینکه میگن مازوت هوا را آلوده می کنه کاملا درست است، اینکه هوا شهرهای بزرگ پر از ذرات معلق مضر برای تنفس است هم کاملا درست است و سرطان زا بودن آن هم درست است. در این که اگر هیچ نیروگاهی نباید مازوت بسوزاند، هیچ شکی نیست. اما سوال اینجاست که چند درصد آلودگی هوا مربوط به مازوت است؟
جواب صحیح این است که 70 درصد آلودگی هوا مربوط به وسایل نقلیه موتوری است و 30 درصد باقیمانده مربوط به سایر عوامل که مازوت هم یکی از آنها است.
مسوولین چون نمی توانند مشکل وسایل نقلیه موتوری را حل کنند، مساله سوخت مازوت را علم می کنند تا مردم را مدتی در زمستان سر کار بگذارند یا اغلب اطلاعات فنی در مورد این موضوع ندارند. عده ای هم مانند این آقای دکتر کهرم در گزارش تابناک، بدون اطلاع دقیق از مساله فقط حرف غلط را دوباره تکرار می کنند و با گسترش حرف غلط خود، به نحوی صورت مساله را مخدوش می کنند.
برای رفع آلودگی هوا باید حمل و نقل عمومی را گسترش داد و برای تولید برق سرمایه گذاری در انرژی های نو انجام داد و نیروگاه های سوخت فسیلی را تا حد امکان کم نمود.
پاسخ ها
بی نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
برادر عزیز شما که تایید میکنید همه ضررهای سوخ مازوت را ایا این دلایل دیگر شما راجع به سایر الاینده ها باید مجوزی باشد برای دولت که دستور بدهد نیروگاهها و...از سوخت مازوت استفاده بکنند. ا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
اگر توجه کنید روزهای تعطیل که خیابان ها به شدت خلوته و یا نیمه شب ها هم هوا بدجور آلوده س. مثلا تو روز شاخص ۱۸۰ باشه شب هنگام یا روزای تعطیل میشه ۱۶۰
این یعنی صنایع و نیروگاه ها باشدت هرچه تمام تر دارن زندگی هامون رو نابود میکنن.
حالا بگذریم در شهر های کوچیک که موتور تقریبا استفاده نمیشه به خاطر بنزین باکیفیت خیلی پایین تر از بنزین مصرفی تهران خودروهای تهران هوای تمام کشور نابود شده. به قول خودشون یورو چهار مال تهران شهرستان ها یورو دو یعنی جنایت در جنایت
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
ناشناس گرامی نوع آلودگی هواکه دراثرسوخت نفت کوره یامازوت تولیدمیشودبانوع آلودگی هوادراثرعوامل دیکر بکلی فرق داردوخطرآن بسیارمتفاوت ومهلک تراست سوختن مازوت ایجادذرات معلقی میکند که سیاه رنگ وبشدت سرطانزاومرگ آورهستند والودگی هوائی که دراثرسوخت نفت کوره بدست میآیدبدترین هاست درست شبیه اینکه شماقیررابسوزانی وکنارش به ایستی نفس عمیق بکشی لطفاًبجای اظهارنظرهای سطحی وغیرعلمی کمی مطالعه کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
اژدهای خودروسازی نه خودرو پاک تولید میکنه نه اجازه ورود خودرو پاک رو میده
دست دولت همه جوره تو جیب ملته
ابتکار عمل پوتین در راه انداختن جنگ ایران رو تو یه دردسر دیگه انداخت. . حتی چین متحد استراتژیک روسیه هم نه تتها اعلام بی طرفی کرد بلکه کلی نفت ارزان از روسیه گرفت و سود برد
بنزین بی کیفیت و بدردنخور داخلی خیلی بیستر از مازوت هوا رو آلوده می کنه
چین و روسیه، آمریکا و غرب و به طور کلی قدرت های شرق و غرب تنها به فکر منافع خود هستند و هر جا پای منافع ملی در میان باشد از پایمال کردن حقیقت ابایی ندارند.
رئیس جمهور چین برای دوشیدن عربستان چنین سیاست کاری می کند، جزایر ایرانی را که جزء لاینفک خاک ایران است جزایر عربی می داند و ایران را متهم به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه و حمایت از تروریسم و زیاده خواهی در موضوع هسته ای می کند، گویی متنی دیکته شده از طرف آمریکا، کشورهای غربی، عربستان و امارات را قرائت می کند و همه این ها برای دسترسی بیشتر به منابع انرژی کشورهای عربی و سیر نگه داشتن شکم بیش از یک میلیارد جمعیت چینی ای است که به قول خودشان عده زیادی از این جمعیت به جای خانه تمام عمرشان را تنها در یک اتاق سه در چهار زندگی کرده اند.
رئیس جمهور روسیه با تهاجم نظامی به اوکراین، عملا کشورگشایی کرده و بدتر این که از پهپادهای ایرانی در بمباران مناطق غیرنظامی استفاده می کند و این بهانه را به زلنسکی رئیس جمهور اوکراین داده که هر روز بر علیه کشور ما سخن رانی می کند و با این کار کشورهای غربی را که در اتحاد با اوکراین هستند ناراحت کرده و نتیجه این که آنها هم در حل و فصل مسئله برجام فاصله گرفته اند و بدتر از آن این که مدافعان حرم را که سال ها بر علیه تروریست داعش و دفاع از حرمین شریفین مبارزه کرده اند برای رضایت رژیم کودک کش صهیونستی و آمریکا به باکو تحویل می دهد تا چراغ سبزی از آنها گرفته و به ویرانی و کشورگشایی خود در اوکراین ادامه دهد و همه این ها فقط و فقط برای منافع ملی است و این اسناد گویای این است که در حین روابط با قدرت های شرق و غرب باید جوانب احتیاط را هم رعایت کرد و راه های سوء استفاده از منافع ملی کشور را از آنها گرفت.
پاسخ ها
بی نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
من وشما با همه کم دانستن خود متوجه این موضوع شده ایم پس چرادولتمردان که نماینده های ما جهت گرداندن امورات داخلی وخارجی مملکت ازطرف ملت انتخاب شده اند متوجه این قضاایا نیستند .یا نه متوجه اند اما منافع انها ایجاب. میکند که ...
برخی روزنامه ها مثل روزنامه جمله که تازه دراومده و نمی دونم متعلق به کیه، اگر تیترهاش رو نگاه کنید می بینید که همه اش داره تخبار منفی رو بولد می کنه و داره روان مردم رو بمباران می کنه. همون کاری که منوتو و ایران اینتر نشنال می کنند اینها در داخل و با مجوز می کنند. قابل توجه مسئولین محترم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
شما هم هر روز یه خبر خوب واقعی نه خیالی از اوضع مملکت رو اینجا بنویس. من خودم هوادارت میشم.
کشوری که جزو بالاترین دارندگان منابع گاز و نفت جهان است چرا باید مازوت به خورد مردمش بدهد؟!!!
سوخت را می فرستیم برادران همسایه و دور استفاده کند
ومردم خودمون نه تنها باید سوخت منازل وکارگاههاشون را به حداقل‌ها برسونند بلکه باید برای پالایشگاههامون سوخت غیراستاندارد استفاده بشه و حتی حق هوای تازه ازمون گرفته بشه
یکی جواب من رو بده.
اروپا یک دفعه از کجا گاز پیدا کرد؟ چطوری بحرانش حل شد؟
چرا ایران یک دفعه دچار کمبود گاز شده؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان