بازدید 4641
۱

گروه‌های واجد شرایط دریافت واکسن کرونا

معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن اعلام گروه‌های واجد شرایط دریافت واکسن کرونا در شرایط فعلی، گفت: در حال حاضر مراکز جامع بهداشت در شهرهای سراسر کشور برای انجام واکسیناسیون فعالند.
کد خبر: ۱۱۵۷۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰ 03 January 2023

به گزارش «تابناک»، دکتر حسین فرشیدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت موج هشتم کرونا در کشور، گفت: در حال حاضر سویه غالب در گردش کرونا در کشور همان سویه BA۵ با نزدیک به ۹۰ درصد موارد است. در عین حال سویه‌های جدید که در کشور شناسایی شده‌اند، شامل سویه‌های BQ۱، XBB و BA۲.۷۵ بوده است. این سویه‌ها زیرمجموعه واریانت اُمیکرون هستند. انتظار می‌رفت که باتوجه به شیوع این زیرسویه‌ها در شرق و غرب دنیا، این زیرسویه‌ها وارد کشور ما هم شوند.

وی با بیان اینکه وقتی پیک‌های بزرگی در اروپا و سایر کشورها آغاز شده است، ما هم باید انتظار آغاز یک موج را داشته باشیم، افزود: از طرفی سال نو میلادی هم آغاز شده، سفرهای سال نو هم انجام می‌شود و تعداد زیادی از جمعیت جابجا می‌شوند و مسافران کشور ما هم با کشورهای مختلف ارتباط دارند. بنابراین با این تبادلات انتظار داریم که پیکی را داشته باشیم، اما عوامل بسیار زیادی دخیل است که بر این اساس درباره شدت و مدت زمان آن نمی‌توان پیش‌بینی مطرح کرد. مهم‌ترین این عوامل این است که چقدر جامعه ما ایمن است، ‌چقدر فرد واکسینه شده داریم، مردم چقدر دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و ...

شرایط فعلی ابتلا به کرونا در کشور

فرشیدی ادامه داد: پیش‌بینی ما بر اساس وقوع یک پیک جدید از کرونا در کشور است، اما شدت و میزان بزرگی این پیک به عوامل مختلفی بستگی دارد. بنابراین همچنان BA۵ سویه در گردش اصلی در کشورمان است. در حوزه اپیدمیولوژی و CDC به صورت روزانه رصد می‌کنیم که طبق رصدهای ما از انواع مراجعین، زیر پنج درصد تست‌هایشان مثبت می‌شود و به عبارتی یک تا دو درصد جمعیت تست کرونای‌شان مثبت می‌شود. اگر این رصد نشان دهد که آمار افزایشی است و تعداد موارد مثبت از کل مراجعات از پنج درصد بالاتر رود، آن زمان می‌توان گفت که موج با شدت بیشتر پیش می‌رود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره علائم سویه‌های جدید گفت: همان علائم کلاسیک اعم از تب، سرفه، گلودرد، بدن درد و ... است و علائمی مانند ضعف و خستگی بارزتر شده و علائم گوارشی نیز در برخی سوش‌ها بیشتر شده است.

برای واکسیناسیون علیه کرونا به مراکز بهداشت مراجعه کنید

وی با بیان اینکه اقدامات وزارت بهداشت در جهت پیشگیری از ایجاد یک پیک جدید است، ‌ گفت: در حال حاضر مراکز جامع بهداشت در شهرهای سراسر کشور برای انجام واکسیناسیون فعالند. در عین حال مراکز جامع واکسیناسیون به دلیل اینکه میزان مراجعه‌کنندگان‌مان بسیار کم است، ‌ فعلا جمع شده‌اند. در حال حاضر مراکز بهداشت ما این توانایی را دارند که ضمن اینکه تمام خدمات بهداشت و خدمات پایه را ارائه می‌دهند، خدمات واکسیناسیون و تزریق واکسن علیه کرونا را هم انجام می‌دهند. حال اگر دیدیم جمعیت متقاضی تزریق واکسن کرونا، ‌ از ظرفیتی که داریم، بیشتر باشد، ‌مجددا فعال‌سازی مراکز تجمیعی واکسیناسیون و مراکز مخصوص واکسن را دنبال می‌کنیم.

چه کسانی واجد شرایط واکسیناسیون علیه کرونا هستند؟

فرشیدی تاکید کرد: افرادی هستند که اصلا واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت را شامل می‌شوند که توصیه ما به این افراد این است که حتما واکسن کرونا را تزریق کنند. همچنین افرادی که دز اول و دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، اما دز های یادآور را تزریق نکرده‌اند هم حتما یک دز واکسن دیگر تزریق کنند. بنابراین افرادبالای ۱۸ سالی که دو دز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند، حتما یک دز یادآور تزریق کنند. در عین حال افراد های‌ریسک، شامل افراد در سنین بالا، بیماران قلبی، بیماران مبتلا به ضعف ایمنی و ... که شش ماه از آخرین نوبت تزریق واکسن‌شان گذشته است، ‌ بهتر است یک نوبت دیگر واکسن تزریق کنند. این گروه با تزریق یک نوبت دیگر واکسن کرونا، می‌توانند ایمنی بهتری در برابر کرونا داشته باشند.

وی درباره شرایط واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال نیز گفت: افراد زیر ۱۸ سالی که واکسن تزریق کرده‌اند، همان دو دز واکسن برایشان کافی است، اما آنهایی که هنوز دو دز واکسن را تزریق نکرده‌اند، توصیه می‌کنیم واکسن را تزریق کنند.

دپوی بیش از ۲۰ میلیون واکسن ایرانی ‌

فرشیدی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت خوبی در زمینه واکسن‌های ایرانی کرونا داریم، گفت: در حال حاضر مراکز بهداشت از انواع واکسن‌های داخلی کرونا برای واکسیناسیون استفاده می‌کنند. اکنون حجم واکسنی که در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی است، ‌کافی است. بالای ۲۰ میلیون واکسن ایرانی داریم. البته مقداری واکسن خارجی هم داریم که حجم آن بسیار کم است.

لزوم داشتن تست منفی کرونا از سوی مسافرانی که از کشورهای آلوده وارد می‌شوند

وی درباره برنامه‌های وزارت بهداشت برای غربالگری در مرزهای کشور، گفت: بر اساس همان قوانین قبلی مرزها را کنترل می‌کنیم. بر این اساس اعلام کرده‌ایم که افرادی که از کشورهای خارجی می‌آیند، چه از مرزهای هوایی، چه زمینی و چه دریایی، حتما تست منفی کرونا داشته باشند. خصوصا مسافرانی که از کشورهایی که پیک کرونا را دارند، وارد می‌شوند باید تست منفی داشته باشند. همچنین تزریق واکسن را هم چک می‌کنیم. بنابراین اکنون مسافرینی که از کشورهای آلوده وارد کشور می‌شوند، ‌ باید تست منفی داشته باشند. اگر تست نداشته باشند، در داخل کشور تست می‌گیریم و اگر تست‌شان مثبت باشد، باید در قرنطینه قرار گیرند.

محدودیت سفر نیست، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید

فرشیدی با بیان اینکه در شرایط فعلی محدودیت سفر نیاز نداریم و مردم می‌توانند فعالیت عادی‌شان را داشته باشند، گفت: مهمترین نکته این است که افراد واجد شرایط واکسن‌شان را تزریق کنند. همچنین در جاهایی که تجمع است و در اماکن سربسته از ماسک استفاده کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
به خدا قسم به فکر درآمدش هستند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان