بازدید 3984

جولان یک زیرسویه فرعی کرونا

BQ1 هم درست مانند سویه BA5 از زیرسویه‌های فرعی امیکرون است که بر اساس نظر کارشناسان این سویه احتمالا بیماری‌زایی در حد امیکرون دارد؛ هرچند دارای فراگیری بالایی است و این سبب می‌شود احتمالا در روزهای آتی با افزایش موارد مواجه شویم.
کد خبر: ۱۱۵۷۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹ 02 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه جام جم، دکتر محمد فرخ‌رو، فوق تخصص ریه، بر این باور است که نباید از کرونا غافل شد و به بهانه اینکه این زیرسویه جدید زیاد مرگ‌ومیر به همراه ندارد از رعایت پروتکل‌ها دست‌برداریم. نکته قابل تامل این است که کرونا پیش از این نیز به ما نشان داده است که امکان دارد هر چند وقت یک‌بار جهشی خطرناک صورت بگیرد و نباید از این ماجرا غافل باشیم و روزهایی را که آمار فوتی‌های کرونا تا ۷۰۰ نفر پیش رفته بود، فراموش کنیم و از همین حالا اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را به تعوق انداخته‌اید دوباره آن را در برنامه‌های زندگی خود قرار دهید، زیرا کرونا با کسی شوخی ندارد و باید آن را جدی گرفت.

این فوق‌ تخصص بیماری‌های ریه توضیح می‌دهد این سویه‌های جدید زیرسویه امیکرون هستند و بر اساس فرآیندی که این ویروس دارد کسانی که قبلا به امیکرون مبتلا شده‌اند ایمنی نسبتا مناسبی در برابر BQ1 و XBB دارند و در صورت ابتلا به این سویه‌ها هم علائم خفیف‌تری تجربه خواهند کرد. تاکنون فرآیند این ویروس نشان داده این زیرسویه‌ها علائم خفیفی دارند و کشندگی بالایی هم ندارند اما باید مراقب بود.

او به این نکته اشاره می‌کند که دو احتمال پیش روی ما قرار دارد. اول اینکه ممکن است پیک هشتم کرونا در این دو ماه پایانی سال رخ دهد و دوباره با روند افزایشی این بیماری روبه‌رو شویم اما نکته دیگری که می‌تواند وجود داشته باشد این است که به دلیل ابتلاها و افزایش ایمنی بدن و واکسیناسیون‌هایی که در یک سال گذشته انجام شده است سطح ایمنی جامعه بالا رفته باشد و در واقع موج جدیدی رخ ندهد.

او با اشاره به اینکه در ایران هنوز آمار مبتلایان کرونا پایین است، تصریح می‌کند: بر اساس اطلاعات موجود، میزان مبتلایان روزانه عدد بسیار کمی است که در این میان هم تعداد کمتری بستری شده و فوت می‌کنند. بنابراین به نظر می‌رسد در ایران به لطف خداوند هنوز مشکل خاصی نداریم اما احتیاط هرگز نباید فراموش شود.

فرخ‌رو تاکید می‌کند، هنوز ستاد ملی کرونا درخصوص واکسیناسیون دوز پنجم بیانیه‌ای صادر نکرده اما اگر افرادی بیماری زمینه‌ای دارند و سالمندانی هستند که شش ماه از تزریق آخرین دز واکسن‌شان گذشته بهتر است دز جدید واکسن را تزریق کنند.

ماسک، همچنان راهکار مهم پیشگیری از ابتلا به کرونا

او در خاتمه با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری‌های تنفسی در این فصل، اجتناب از درهم‌تنیدگی جمعیت و استفاده از ماسک در اماکن پرازدحام هنوز هم راهکار مهمی برای پیشگیری از بروز بیماری‌هایی نظیر کرونا و آنفلوآنزاست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر