بازدید 14384

پیش از رسیدن موج هشتم کووید ۱۹، ویژگی‌های کرونای تازه را بشناسید!

قدرت بیماری زاییِ کمتر سویه اومیکرون که به نوعی اتفاق خوبی محسوب می‌شد با زیرسویه هایش به نوعی افزایش یافته و در نتیجه با ویروسی روبه رو هستیم که هم مسری‌تر است و هم قدرت عفونی بیشتری دارد و از این منظر خطرناک‌تر از سویه اومیکرون معمولی است. نسخه‌هایی از ویروس که عمدتا دستگاه تنفسی فوقانی بیماران را درگیر کرده و نشانه‌هایی مانند گلودرد، سوزش گلو، آبریزش بینی و ... به دنبال دارند.
کد خبر: ۱۱۵۷۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲ 01 January 2023

پیش از رسیدن موج هشتم کووید ۱۹، ویژگی‌های کرونای تازه را بشناسید!با شناسایی دو زیرسویه تازه ویروس کرونا در کشورمان، پیش بینی‌ها حکایت از شکل گیری موج تازه‌ای بیماری کووید ۱۹ در ایران دارد؛ موج هشتم!

به گزارش «تابناک»؛ در حالی که مدتی از خیزش دوباره آمار‌های کرونایی در برخی کشور‌های جهان می‌گذرد و حتی چین که موفق شده بود ابتلا به این بیماری را به صفر برساند هم با موج بزرگ و فراگیری مواجه شده و تشدید مراقبت‌های سخت گیرانه را در دستور کار قرار داده و حتی اقدام به قرنطینه و تست‌های روزانه در مناطقی از کشور کرده است، دو زیرسویه تازه کرونای اومیکرون در کشورمان شناسایی شد و بار دیگر موجبات نگرانی را فراهم آورد.

درباره زیرسویه‌های BQ ۱ و XBB (بی‌کیو-وان و ایکس‌بی‌بی) سخن می‌گوییم که به زبان ساده دو ویروس کرونا از سویه اومیکرون هستند و به دلیل تفاوت‌هایی که در ژنوم با آن ویروس دارند، زیرسویه‌های آن محسوب می‌شوند؛ زیرسویه هایِ سویه‌ای از ویروس کرونا که مسری‌تر از سویه‌های قبلی بوده، اما قدرت بیماری زایی کمتری دارد.

نکته قابل توجه در این میان این است که قدرت بیماری زاییِ کمتر سویه اومیکرون که به نوعی اتفاق خوبی محسوب می‌شد با زیرسویه هایش به نوعی افزایش یافته و در نتیجه با ویروسی مواجهیم که هم مسری‌تر است و هم قدرت عفونی بیشتری دارد و از این منظر خطرناک‌تر از سویه اومیکرون معمولی است؛ نسخه‌هایی از ویروس که عمدتا دستگاه تنفسی فوقانی بیماران را درگیر کرده و علائمی مانند گلودرد، سوزش گلو، آبریزش بینی و ... به دنبال دارند.

البته سناریو‌ها درباره همه گیری این ویروس در کشورمان و همچنین شدت بیماری‌زایی آن در ایران متفاوت است و برخی بر این باورند که زمان شیوع گسترده آن و شکل گیری منحنی موج هشتم در آمار‌هایی کرونایی، بهمن و اسفندماه ۱۴۰۱ خواهد بود و بعضی تاکید دارند که ممکن است این سویه‌های نوپدید ویروس در کشورمان رفتار متفاوتی داشته باشند و حتی موج وسیعی از بیماری را به دنبال نداشته باشند.

پیش از رسیدن موج هشتم کووید ۱۹، ویژگی‌های کرونای تازه را بشناسید!

نکاتی که نمی‌توانند و نباید از نگرانی‌ها درباره موج هشتم بکاهند، به ویژه که می‌دانیم مطالعات درباره ایمنی زایی مقابل سویه اومیکرون با واکسن‌های قبلی به نتایج نگران کننده‌ای رسیده بود و افزون بر آن آگاهیم که میزان واکسیناسیون در کشورمان مدت هاست در محدوده‌ای خاص متوقف شده و بسیاری از آن‌هایی که واکسن زده اند هم بالغ بر شش ماه از تزریق آخرین دوزشان گذشته و برای تجدید ایمنی و تزریق دوز اضافه مراجعه نکرده اند.

بنابراین، توصیه نخست به مردم این است که همه افراد بالای ۱۸ سال، که بیش از شش ماه از تزریق آخرین دوز واکسن‌شان گذشته برای تزریق واکسن مراجعه کنند و توصیه تکمیلی این است که از نسخه‌هایی از واکسن استفاده کنند که به طور ویژه برای سویه اومیکرون طراحی شده اند؛ با این یادآوری که حتی نمی‌دانیم این واکسن‌ها برای پیشگیری از ابتلا به زیرسویه‌های تازه کارایی لازم را دارند یا خیر؟!

توصیه بعدی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و به طور ویژه استفاده از ماسک است که مدت هاست تقریبا کنار گذاشته شده و حتی در جا‌هایی که ازدحام جمعیت شکل می‌گیرد هم رعایت نمی‌شود؛ توصیه‌ای ابتدایی که می‌توان با رعایت آن تا حد زیادی از ابتلا به بیماری درامان ماند و در نتیجه اگر جدی گرفته شود و نظارت‌ها برای رعایتش افزایش بیابد، احتمال شکل گیری موج هشتم کاهش خواهد یافت یا در بدترین حالت، شاهد شکل گیری موجی با ارتفاع کمتر خواهیم بود.

تدابیری که باید در ابعاد وسیع‌تر در دستورکار مسئولان و به طور ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گیرد؛ از ترویج واکسیناسیون و تشویق مردم به تزریق دوز اضافه تا مراقبت و سخت گیری در رعایت اصول مراقبتی و بهداشتی و به طور ویژه، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین افزایش تست‌های ویژه کرونا، پی‌سی‌آر که نقش موثری در پیشگیری از شکل گیری خوشه‌های بیماری و در نتیجه افزایش شمار بیماران دارد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۴
در کنار ژنوم جدید این بیماری
اضافه بفرمایید
بداخلاقیهایی که در دو سال گذشته با جامعه پرستاری شده
حقوقهای کمی که به پرستاران دادند
اخراج پرستاران
مهاجرت پرستاران به دیگر کشور ها و ....
یعنی این بیماری زیاد بشه
دیگه مث 2 سال قبل پرستاری در بیمارستان نیست که به داد شماها برسه هاااا
قیمتهای همه چی هم که دو سه برابر شده ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
پرستار عزیز حقوقتون چقدره؟!!! من حاضرم با نصف حقوق و کارانه شما به جای شما کار کنم!!! دریافتی شما کمتر از ماهی بیست ملیونه؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
واقعا به پرستاران جفا شد ، بعد از فروكش شدن التهاب كرونا عذر خيليها رو خواستند ، درود به پرستاران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
ناشناس پرستار با 35 سال سابقه تازه 11 ملیون میگیرد و
سپهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
نا شکر نیستم و نباید ناشکر بود .... الحمدلله ... اما من معلم دارم ماهی 6 میلیون حقوق میگیرم ...! باورتون میشه ...!؟!؟ فقط 6 میلیون ...!!!! اونم سر و کله زدن روزانه با حدود 120 دانش آموزبی ادب و درس نخون و بیش فعال و اهل بزه کاری و بعضا بی خانواده ...!!!! مکه انرژی هم برامون باقی میموه که به چیز دیگری فکر کنیم ...! قدر این مار رو بدونید ...!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
من با فوق لیسانس مهندسی برق از بهترین دانشگاه در شرکت دولتی برق منطقه ای دارم 10 میلیون حقوق میگیرم که کمتر از آبدارچی و راننده شرکتیمونه. تو پرستار با بیست میلیون حقوق و کارانه بدون هیچ زحمتی هنوزم ناراحتی؟
ایشالا که خیره برا دولت این موج جدبد.
ماسک رو اجباری کنید . مرزهای زمینی و بخصوص هوایی رو هم کنترل کنید . لطفا ....
کدوم قبل از رسید .کرونا مدتی هست در ایران داره جولان میده وکشته میده ووزارت بهداشت داره مخفی کاری میکنه .چون تست نمیکنند وکیتها هم ساخت ایرانه میگن خبری نیست .خواهشا ماسک بزنید ماسک ماسک ماسک
پاسخ ها
آسیه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
من می دونم که ما موفق نمی شیم
این‌کرونا مدت هاست که وجودداره
انشاالله بنده بگیرم و از این دنیا راحت بشم. دعا بفرمایید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
دعا میکنم زندگیتون پر از خیر و برکت و شادی بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
بلایی بدتر از کرونا نصیب مردم مظلوم شده،اکثریت ما مردم در حال مرگ تدریجی هستیم ک کرونا در مقابل آن شوخی بیش نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
برای راحتی مورد نظر راه های مؤثرتری وجود دارد و به دیگرانی که خواست دیگری دارند ، آسیب نمی رسد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
شما نفست از جای گرم در میاد که خواست دیگری داری. برو بشین ویلا لواسونت هوای تمیز بخور
جالبه که کرونا زمان ایام فاطمیه نبود و دقیقا روز بعدش موردش پیدا شد اولی هم خو زمان رای گیری نبود و درست بعد از رای گیری اعلام شد و همچنین سویه زمان محرم صفر
هيچ واكسني و هيچ درمان آنتي‌بادي روي اين سويه موثر نيست. چيو توصيه مي كنيد بيخودي؟؟
برای زیر ۱۸ سال دو نوبت تزریق واکسن انجام شده، که مربوط به سال قبل هست.
آیا نوبت سوم لازم نیست؟ با توجه به سن این افراد که از ۶ تا ۱۸ سال دارند و دانش آموز هستند؟
برای زیر ۱۸ سال دو نوبت تزریق واکسن انجام شده، که مربوط به سال قبل هست.
آیا نوبت سوم لازم نیست؟ با توجه به سن این افراد که از ۶ تا ۱۸ سال دارند و دانش آموز هستند؟
ببخشید اینکه امیدوارید این ویروس تو کشور تغییر این سویه‌های نوپدید ویروس در کشورمان رفتار متفاوتی داشته باشند و حتی موج وسیعی از بیماری را به دنبال نداشته باشند. یعنی چی چون اومده تو ایران باید مقررات را که بگفته شما سختگیرانه است رعایت کنه
سلام
اگه نشانه های کرونای جدید اینا باشه که نوشتی میشه گفت خیلی وقته وارد ایران شده واکثر مردم‌ گرفتن چون از اواخر تابستان تقریبا همه دچار گلودرد همراه با آبریزش بینی وسوزش حلق شدن .
با مدرک دکتری از دانشگاه علوم پزشکی و ساعات کاری 7 صبح تا چهار و نیم ده تومن میگیرم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان