بازدید 20838
جدیدترین تحولات برجام

بایدن: برجام مرده، اما نمی‌توانیم آن را اعلام کنیم/ امیرعبداللهیان: طرف‌های مقابل تصمیم سیاسی لازم برای توافق را بگیرند/بورل: طرفین توافق کردند کانال ارتباطی را باز نگه دارند/رابرت مالی: امید جمعی ما برای اجرای کامل توافق از بین رفت

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که بامداد امروز (سه‌شنبه) به منظور شرکت در نشست بغداد ۲ وارد امان پایتخت اردن شد، صبح امروز (سه‌شنبه)‌ ۲۹ آذر ماه با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۱۱۵۵۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۷ 20 December 2022

دیدار امیرعبداللهیان و بورل در اردن/ امیرعبداللهیان: طرف های مقابل تصمیم سیاسی لازم برای توافق را بگیرند/بورل: طرفین توافق کردند کانال ارتباطی را باز نگه دارند

بین الملل تابناک: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که بامداد امروز (سه‌شنبه) به منظور شرکت در نشست بغداد ۲ وارد امان پایتخت اردن شد، صبح امروز (سه‌شنبه)‌ ۲۹ آذر ماه با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون بورل نیز در این دیدار حضور دارند.

بایدن: برجام مرده اما نمی‌توانیم آن را اعلام کنیم
۱۴۰۱/۰۹/۲۹ - ۱۸:۴۶

رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی مدعی شد که توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران «مرده» است.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در پاسخ به این پرسش که آیا می‌تواند مرگ برجام را اعلام کند؟ گفت: نه.

بایدن در جواب عده‌ای از افراد که به او اصرار میکردند توافقی با ایران نداشته باشد، و این‌که به چه علت نمی‌تواند مرگ برجام را اعلام کند تصریح کرد: دلایل زیادی دارد. برجام مرده است اما ما نمی‌توانیم این را اعلام کنیم. داستانش طولانی است.

هند دیپلماسی برای بازگشت به اجرای کامل برجام را خواستار شد
۱۴۰۱/۰۹/۲۹ - ۱۸:۴۵

«روچیرا کامبوج» نماینده هند در سازمان ملل در جلسه روز گذشته (دوشنبه) شورای امنیت درباره عدم اشاعه، خواستار اجرای کامل و مؤثر قطعنامه ۲۲۳۱ شد و تمامی طرف‌های مربوطه را به ادامه گفت‌وگو و دیپلماسی برای حل فوری اختلافات و بازگشت به اجرای کامل برجام بازگردند.

برجام در تاریخ ۲۹ تیرماه ۱۳۹۴ در شورای امنیت سازمان ملل به رأی گذاشته شد و پس از تصویب به قطعنامه ۲۲۳۱ تبدیل گردید و در نتیجه تمامی 6 قطعنامه پیشین که علیه ایران صادر شده و منجر به تحریم‌های وسیع در رابطه با موضوع هسته‌ای علیه این کشور شده بود لغو گردید.

شبکه «ان دی تی وی» در این خصوص گزارش کرد، روچیرا کامبوج در جریان سخنرانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل تصریح کرد: «هند از اجرای کامل و مؤثر قطعنامه ۲۲۳۱ و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمایت می‌کند. ما طرف‌های درگیر را به ادامه گفت‌وگو و دیپلماسی به سوی حل و فصل زودهنگام اختلافات و بازگشت به اجرای کامل برجام ترغیب می‌کنیم».

سفیر هند در سازمان ملل تصریح کرد: «هند برای تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اجرای وظایف راستی‌آزمایی و نظارتی آژانس ارزش قائل است. ما گزارش‌های اخیر آژانس را که اخیراً در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مورد بررسی قرار گرفت، مورد توجه قرار می‌دهیم».

کامبوج ادامه داد: « ما گفته‌ایم که راه رو به جلو، ایجاد پیشرفت در تعامل بین آژانس و ایران برای شفاف‌سازی و حل و فصل همه موضوعات پادمان باقی‌مانده است تا آژانس را قادر سازد تا تضمینی از ماهیت منحصراً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران ارائه دهد».

رابرت مالی: امید جمعی ما برای اجرای کامل توافق از بین رفت
۱۴۰۱/۰۹/۲۹ - ۱۸:۴۲

رابرت مالی مذاکره کننده ارشد آمریکا در مذاکرات غیرمستقیم با ایران روز سه شنبه به وقت محلی در حساب کاربری خود در توییتر مدعی شد: همانطور که رابرت وود دیروز در سازمان ملل گفت سپتامبر، اولین باری نبود که رهبران ایران به توافقی که روی میز بود و مورد تایید همه بود، پشت کردند. اما این آخرین مورد، امید جمعی ما برای بازگشت سریع و متقابل به اجرای کامل برجام را از بین برد.

رابرت وود دیپلمات آمریکایی عصر دوشنبه به وقت محلی در نشست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام با تکرار ادعاها درباره پیشرفت های برنامه هسته ای ایران و بدون اشاره به نقض برجام از سوی کشورش مدعی شد: آمریکا کاملا متعهد به حل نگرانی ها از طریق دیپلماسی است. ما چندین ماه‌ است که درگیر مذاکرات جدی با هدف بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام بوده‌ایم.

این دیپلمات آمریکایی مدعی شد: با این حال، اقدامات و مواضع ایران دلیل عدم دستیابی به نتیجه بوده است. در ماه سپتامبر، یک توافق در دسترس بود. حتی به نظر می‌رسید که ایران نیز آماده موافقت با این توافق بوده، امادر آخرین لحظه، ایران خواسته‌های جدیدی را مطرح کرد که خارج از برجام بود.

وی با بیان این ادعا که آمریکا همچنان در خصوص نیت ایران تردید دارد، در ادامه ادعاهایش افزود: ما به صراحت اعلام کرده ایم که درهای دیپلماسی باز است. متأسفانه اقدامات ایران نشان می دهد که این هدف در اولویت آنها نیست.

دبیرکل سازمان ملل پیش از برگزاری این نشست در جمع خبرنگاران نیز گفت: همیشه معتقد بودم که برجام یک دستاورد مهم دیپلماتیک است و زمانی که این توافق زیرسوال رفت بسیار از آن ناراحت شدم .

دبیر کل سازمان ملل تصریح کرد: ما در حوزه خود همه تلاش ها را انجام خواهیم داد تا برجام از دست نرود.

گوترش در عین حال افزود: خطر جدی از دست دادن برجام وجود دارد. از دست رفتن این توافق، عامل بسیار منفی برای صلح و ثبات در منطقه و فراتر از آن خواهد بود.

امیرعبداللهیان دیروز در حاشیه سومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران در جمع خبرنگاران درباره نشست بغداد ۲ در اردن اظهار داشت: قرار است آقایان بورل و مورا همزمان با ورود ما به اردن سفر کنند. تماس‌ها و گفت‌وگوهای همکارم آقای باقری با مورا و تماس‌های من و بورل جدی در جریان است. اردن فرصت مناسبی است تا بتوانیم گفت‌وگوها را تکمیل کنیم. امیدوارم با توجه به رویکرد آمریکایی‌ها در سه ماه گذشته، شاهد تغییر رویکرد و واقع بینانه رفتار کردن طرف آمریکایی باشیم.

وزیر خارجه تصریح کرد: به آمریکایی‌ها به صراحت اعلام می‌کنم بین ریاکاری و درخواست برای رسیدن به توافق و بازگشت آمریکا به برجام باید یکی را انتخاب کنند.

امیرعبداللهیان و بورل چهارم تیر ماه سال جاری در تهران دیدار و گفت‌وگو کردند. وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این مدت تلفنی بارها با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

در نشست امروز امیرعبداللهیان و بورل که علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و انریکه مورا معاون بورل و هماهنگ کننده مذاکرات نیز حضور داشتند، مهمترین موضوعات در دستورکار ایران و اتحادیه اروپا به ویژه شرایط حاکم بر مذاکرات وین، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای جمع بندی مذاکرات وین بر اساس پیش نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده است، به طرف‌های مقابل توصیه کرد با پرهیز از سیاسی کاری و با  رویکردی سازنده و واقع بینانه، تصمیمات سیاسی لازم را برای اعلام توافق بگیرند.

بورل: دیدار با امیرعبداللهیان ضروری بود

جوسپ بورل که مسئولیت هماهنگی مذاکرات رفع تحریم‌ها را بر عهده دارد، با انتشار پیامی در توئیتر نوشت که دو طرف در این دیدار توافق کردند، کانال ارتباطی را باز نگه دارند و برجام بر اساس مذاکرات صورت گرفته در وین ازسرگرفته شود.

وی در تداوم اظهارات مداخله‌جویانه مقام‌های غربی در امور داخلی ایران و ادعای مشارکت نظامی تهران و مسکو در جنگ اوکراین مدعی شد در این جلسه، «بر ضرورت توقف فوری حمایت نظامی از روسیه و سرکوب داخلی در ایران تاکید کردم.»

ایروانی: حاضریم مذاکرات وین را در اسرع وقت از سر بگیریم

 دوشنبه ۲۸ آذر ماه به وقت محلی، امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نشست دوره‌ای و عادی شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام طی سخنانی اظهار داشت: امروز همان طور که انتظار می‌رفت، اعضای شورا بار دیگر حمایت خود را از احیای برجام ابراز کردند و اجرای کامل آن را به عنوان تنها اقدام عملی خواستار شدند. بدیهی است که برجام تنها با پرداختن به ریشه‌های اصلی وضعیت کنونی آن، یعنی خروج آمریکا از توافق در تاریخ ۸ می ۲۰۱۸، قابل بازگشت و احیاست. از زمان خروج، آمریکا با نقض آشکار تعهدات قانونی صریح خود ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵)، تمامی تحریم‌های غیرانسانی و ظالمانه علیه ایران را دوباره اعمال کرده است.

وی افزود، علاوه بر این، به سیاست به اصطلاح «فشار حداکثری» خود علیه مردم ایران ادامه داده است. همانطور که وزیر امور خارجه سابق آمریکا آشکارا و بی شرمانه اعلام کرد، هدف این سیاست به گرسنگی کشاندن مردم ایران بود. در واقع، آمریکا در سیاست خصمانه دیرینه خود علیه مردم ایران، تحریم‌های اقتصادی را به عنوان سلاح به کار گرفته است. در این راستا، آمریکا، به عنوان عضو دائمی شورای امنیت، با وقاحت تمام کشورهای عضو سازمان ملل متحد را مجبور کرد یا قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کنند یا با مجازات مواجه شوند. چنین رفتاری در تاریخ سازمان ملل بی سابقه است.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: با وجود تغییر در دولت آمریکا در سال ۲۰۲۱، سیاست فشار حداکثری این کشور بدون تغییر مانده است؛ هرچند دولت فعلی مدام به شکست این سیاست اعتراف می‌کند، همچنان به اجرای گسترده‌تر و شدیدتر آن ادامه می‌دهد. همچنین ذکر این مهم لازم است که سه کشور اروپایی عضو برجام به حمایت و اجرای کامل تحریم‌ها و سیاست‌های آمریکا علیه ایران ادامه می‌دهند. آنها مانند آمریکا، از اجرای تعهدات خود در چارچوب برجام خودداری کردند. با این حال، امروز نماینده آمریکا در این نشست نقش قربانی را بازی و طوری رفتار و وانمود کرد که انگار ایران است از برجام خارج شده و مسئول وضعیت فعلی آن است! دست از فریب و گمراه کردن جامعه بین المللی بردارید. فریب را متوقف کنید! اتهامات بی اساس شما علیه ایران نمی‌تواند این واقعیت را تغییر دهد که تنها آمریکا مسئول وضعیت فعلی برجام است.

ایروانی ادامه داد: پایبندی کامل ایران به تمامی تعهدات مرتبط هسته‌ای خود ذیل برجام، حتی یک سال پس از خروج آمریکا از آن، به خوبی مستند شده، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را تأیید کرده و در ۱۵ گزارش متوالی مدیرکل آژانس منعکس شده است. با این حال، جمهوری اسلامی ایران تنها پس از یک سال صبر راهبردی در قبال خروج آمریکا از برجام و عدم پایبندی به تعهداتش ذیل توافق و همچنین نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ واکنش نشان داد.

وی عنوان کرد: در عین حال، اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران انجام داد، اقدامات جبرانی خاصی است که مطابق با حقوق مشروع ایران بوده و به صراحت در مواد ۲۶ و ۲۷ برجام به آن اشاره شده است. هدف ما واضح بود: برقراری توازن در تعهدات متقابل و منافع ذیل توافق، زیرا برجام مبتنی بر تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران در ازای لغو تمامی تحریم‌های سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران و رفع همه موانع بر سر راه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و مالی بین‌المللی ایران است.

نماینده ایران در سازمان ملل همچنین به چهار موضوع روند سیاسی جاری برای احیای برجام، همکاری فنی ایران و آژانس، سوم، مواضع ایران در مورد گزارش دبیرکل و پاسخ به اتهاماتی که امروز از سوی برخی اعضای شورای امنیت علیه ایران مطرح شد پرداخت و بیان کرد: مذاکرات وین با ابراز تمایل آمریکا برای بازگشت به برجام و کنار گذاشتن سیاست شکست خورده فشار حداکثری این کشور آغاز شد. در طول مذاکرات، جمهوری اسلامی ایران همواره حسن نیت خود را نشان داده و رویکرد سازنده‌ای در پیش گرفته است. مذاکرات به خوبی پیش می‌رفت و تلاش‌های مستمری در حال انجام بود. تیم مذاکره کننده ایران حداکثر انعطاف را به کار گرفت تا به توافقی قابل قبول برای همه دست یابد. برای این منظور، تیم مذاکره کننده ایران حتی راه‌حل‌های نوآورانه‌ای را برای حل مسائل باقی‌مانده و شکستن بن‌بست ارائه کرد. با این حال، رویکرد غیرواقعی و سختگیرانه آمریکا منجر به وضعیت فعلی شده است.

نماینده ایران در سازمان ملل خاطرنشان کرد: بر خلاف ادعاهای بی اساسی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران موضوعات غیر مرتبط با برجام را مطرح کرده است، می‌توانم به شما اطمینان دهم که جمهوری اسلامی ایران هیچ موضوعی را خارج از چارچوب مذاکرات وین و برجام مطرح نکرده است و این طرف‌های دیگر، به‌ویژه آمریکا بودند که تصمیم گرفتند تا از میز مذاکره خارج شده و متعاقبا، به ارسال پیام‌های متناقض، مبهم و گمراه کننده در مورد مذاکرات اقدام کنند. در مقابل، آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام تصمیم گرفتند، بر سیاستی که دهه‌ها علیه ایران انجام می‌داد، تمرکز کند: یعنی مداخله در امور داخلی ایران، از جمله از طریق حمایت از گروه‌های تروریستی در تلاش‌های شرورانه آنها برای به خطر انداختن امنیت مردم ایران.

وی تصریح کرد: فشار، ارعاب و رویارویی راه حل نیست و به جایی نمی‌رسد. اگر آمریکا واقعاً خواهان احیای برجام است، باید تنها بر دیپلماسی تکیه کند. ایران به نوبه خود بر تعهد خود به گفت‌وگو و دیپلماسی تاکید می‌کند. ما آماده‌ایم مذاکرات وین را از سر بگیریم، برای دستیابی به یک راه‌حل قابل قبول همکاری کنیم و حتی نشست وزیران را در اسرع وقت ترتیب دهیم تا احیای برجام را اعلام کنیم. اما این امر در صورتی قابل دستیابی است که آمریکا اراده سیاسی واقعی نشان دهد و آماده کار در جهت راه حل رضایت بخش باشد و موافقت کند که کامل به تعهدات خود عمل کند. آمریکا اکنون توپ را در زمین خود دارد. باید نشان دهد که صادق، قابل اعتماد و قادر به اجرای وعده هایش است. اکنون وقت اقدام است.

ایروانی ادامه داد: در مورد همکاری فنی ما با آژانس، باید ابتدا تاکید کنم که این موضوع کاملاً خارج از حیطه قطعنامه ۲۲۳۱ است. اما با توجه به اینکه، برخی از اعضای شورا ادعاهای غیرمستند و بی اساسی علیه کشورم مطرح و جمهوری اسلامی ایران را به عدم پایبندی متهم کردند، مایلم تاکید کنم که همه فعالیت‌های هسته‌ای ما صلح‌آمیز بوده و با حقوق و تعهدات ما بر اساس معاهده منع اشاعه هسته‌ای ( NPT) و موافقتنامه پادمان سازگار است. بنا به اعلام آژانس، برنامه صلح آمیز هسته ای ایران تحت قوی ترین و سرزده ترین اقدامات راستی آزمایی، نظارت و شفافیت هسته ای بوده که تاکنون در یک کشور عضو در تاریخ آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام شده است. ایران به پایبندی به تعهدات خود و همکاری کامل با آژانس به منظور حفظ تداوم دانش در مورد فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود ادامه داده است. بیانیه مشترک آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران در ۵ مارس ۲۰۲۲، آخرین نمونه از این همکاری‌هاست.

وی بیان کرد: اقدامات جبرانی کنونی ایران، از جمله در ارتباط با تجهیزات نظارتی فراتر از موافقتنامه پادمان‌ و سیستم راستی‌آزمایی قوی، تنها در صورت لغو تمامی تحریم‌های غیرقانونی و بستن (پرونده) مسائل پادمانی، قابل بازگشت خواهند بود. بی طرفی، استقلال و حرفه‌ای بودن آژانس هرگز نباید تحت تأثیر برخی طرف‌ها قرار گیرد. ما قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را یک اقدام سیاسی می‌دانیم. ایران به وظایف خود در موافقتنامه پادمان عمل کرده است. ما آماده تعامل با آژانس برای حل و فصل مسائل باقیمانده مرتبط با پادمان هستیم. ما امیدواریم با سفر تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران تلاش‌های بیشتری را برای رسیدگی به چنین موضوعاتی صورت گیرد.


ایروانی با بیان اینکه در حالی که ملاحظات کامل ایران در مورد گزارش دبیرکل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ در نامه مورخ ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲ اینجانب به دبیرکل منعکس شده است، اظهار داشت: بر خلاف ادعای دبیرخانه، گزارش دبیرکل باید جامع و شامل اجرای قطعنامه به طور کامل، و نه تنها ضمیمه ب آن باشد. این تفسیر ایران نیست. ادبیات دقیق بند ۷ یادداشت ریاستی شورای امنیت ( سند شماره ۴۴ مورخ ۲۰۱۶) است. علاوه بر این، این گزارش حاوی موضوعاتی است که هیچ ارتباطی با قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد. به همین ترتیب، گزارش بار دیگر نتوانسته است به ریشه های اصلی وضعیت فعلی پیرامون برجام، یعنی خروج آمریکا متحده از این توافق بپردازد. این گزارش به ویژه در مورد نقض فاحش و سیستماتیک آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام از تعهدات قانونی صریح خود بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ ساکت است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، ورود و مشارکت دبیرخانه در به اصطلاح «تحقیقات» برای «بررسی» ادعایی نقض قطعنامه به وضوح فراتر از وظایفی است که شورای امنیت از طریق قطعنامه ۲۲۳۱ و سند (یادداشت) شماره S/۲۰۱۶/۴۴ رئیس شورا به دبیرخانه واگذار کرده است. بر اساس این دو سند، دبیرخانه هیچ گونه مأموریتی برای اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ به جز ارائه «پشتیبانی اداری» از کار شورای امنیت ندارد. بنابراین، این فعالیت‌های فراقانونی توسط دبیرخانه غیرقابل قبول بوده و باید از آن خودداری شود و هرگونه یافته یا ارزیابی احتمالی بر اساس این فعالیت‌ها غیرقانونی و فاقد اثر است. من باید مجدداً موضع غیرقابل تغییر کشورم را تکرار کنم که برنامه‌های فضایی و موشکی جمهوری اسلامی ایران خارج از حوزه یا صلاحیت قطعنامه ۲۲۳۱ است.

وی همچنین به ادعاهای بی اساس مربوط به انتقال تعدادی پهپاد توسط ایران به روسیه در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ اشاره کرد و گفت: اولاً، محدودیت‌های مربوط به تسلیحات ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ رسما خاتمه یافته و از آن زمان، انتقال تسلیحات به، یا از ایران، دیگر مشمول قطعنامه ۲۲۳۱ نمی‌شود. ثانیاً، استناد به بند ۴ (الف) ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ فاقد مبنای قانونی و حقوقی است، زیرا فعالیت‌های مشمول بند مذکور تنها در صورتی نیاز به تأیید قبلی شورا دارد که دولت صادرکننده آن اقلام مربوطه را بدون توجه به درج آنها در سند S/۲۰۱۵/۵۴۶ تعیین کند که «می‌تواند به توسعه سیستم‌های حمل سلاح هسته‌ای کمک کند». با این حال، ایران رسمی و صریح اعلام کرده است که «هیچ‌گاه اقلامی را که به‌ نظر می‌رسد می‌تواند به توسعه سیستم‌های حمل سلاح هسته‌ای کمک کند، نه تولید کرده و نه عرضه کرده و همچنین قصد تولید و عرضه آن‌ها را ندارد.»

وی خاطرنشان کرد: ایران هیچ موردی را که مشمول بند ۴ (الف) ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ باشد، به روسیه منتقل نکرده است و هرگونه ادعای خلاف آن بی‌اساس بوده و رد می‌شود. همچنین شایان ذکر است که ما قبلاً گفتگوهای دوجانبه با اوکراین برای رفع سوء تفاهمات موجود در این زمینه برگزار کرده‌ایم. علاوه بر این، تعدادی از پهپادهایی که قبل از جنگ اوکراین توسط ایران به روسیه منتقل شده‌اند - که ذیل ویژگی فنی مندرج در بند ۴ (الف) ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ قرار نمی‌گیرند، برای استفاده در جنگ اوکراین نبوده است؛ بنابراین، کمپین اطلاعات نادرست و اتهامات بی اساس علیه ایران باید پایان یابد. این تلاش‌ها هیچ هدفی جز منحرف کردن توجه از انتقال مقادیر انبوه تسلیحات پیشرفته توسط کشورهای غربی به اوکراین به منظور طولانی کردن درگیری ندارد.

ایروانی بیان کرد: در نهایت، ما ایجاد ارتباط ساختگی بین مسائل منطقه ای و قطعنامه ۲۲۳۱ را رد می‌کنیم. اما در پاسخ به برخی ادعاها در مورد سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، باید تاکید کنم که سیاست خارجی ایران مبتنی بر احترام کامل به حقوق بین‌الملل، احترام متقابل، حسن همجواری، همکاری و گفت‌وگو و همچنین حفظ صلح و امنیت منطقه از طریق مشارکت فعال همه کشورهای منطقه است. همانند گذشته، ما آماده تعامل فعال و سازنده با کشورهای منطقه هستیم.
وی تأکید کرد: ما حاضریم مذاکرات وین را در اسرع وقت از سر بگیریم تا متن موجود را نهایی کنیم که به همه طرف‌ها اجازه می‌دهد تا به تعهدات خود ذیل برجام برگردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۳۹
برجام مرد به دلار 50 هزاری با دیپلماسی رئسی خوش آمدید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
امید محرومان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
مسول کَفن و دَفن برجام هم باقری و مرندی و تیم ۴۰

نفره شان هستند که از زمان جلیلی بدنبال تحریم و

کشور بودند و موفق هم شدند !!؟؟
وی با بیان این ادعا که آمریکا همچنان در خصوص نیت ایران تردید دارد، در ادامه ادعاهایش افزود: ما به صراحت اعلام کرده ایم که درهای دیپلماسی باز است. متأسفانه اقدامات ایران نشان می دهد که این هدف در اولویت آنها نیست.

حتی گروهک منافقین و کومله و ... هم اتفاق نظر دارند که همین دو هفته پیش اروپا و آمریکا میگفتند تمرکز ما بر روی اغتشاشات ایران است نه برجام، حالا پررو پررو میگن درهای دیپلماسی باز است.
برجام مرد که پراید شد ۲۳۰ میلیون هر چند زنده و مرده اش چندان فرقی به حال قشر ضعیف جامعه نداشت ولی باز تا بود یه ثبات اقتصادی داشتیم
باز دلار گرون شد و سریال برجام شروع شد
ظاهرا باید خود را برای دلار ۵۰ و ۶۰ هزار تومان هم آماده کنیم
اجاره نشین ها با این وضعیت سال آینده باید در کمپ های صلیب سرخ زندگی کنند
میدیم که داشته باشیم بیست سال دیگه مذاکرات رو
از دو سال قبل هم تقریبا مشخص بود که هیچکدام از طرفین چه ایران و چه آمریکا دنبال احیای برجام نیستند چون احیای برجام به ضرر هردو طرفه. اما نمیخوان هم رسما اعلام کنند توافق به هم خورده چون این هم به ضرر هردو طرفه.
امیر عبدالهیان توصیه انعطاف پذیری را به تیم امام صادق و ۴۰ نفره همراه باقری و مرندی باید بکنند
بشینید تا احیا بشه! بایدن میگه برجام مرده بعد شما میگید احیای برجام؟ احیای برجام یعنی قبول برجام دو و سه که دولتشان زیر بار نمیرود.
اگر آمریکا کلا مذاکرات برجام رو به هم بزنه، اونوقت مجبوره یک گزینه جایگزین رو اجرا کنه وگرنه عملا مجوز دسترسی ایران به بمب رو داده که این برای ابهت آمریکا و بحث جلوگیری از اشاعه سلاحهای هسته ای خوب نیست. الان حداقل تظاهر میکنه که داره مذاکره میکنه تا جلوی دسترسی ایران رو به بمب بگیره.
اگر هم مکانیزم ماشه اجرا بشه، ایران از ان پی تی خارج میشه و راحتتر میتونه بمب بسازه. گزینه نظامی هم که ریسکها و هزینه های بسیار سنگینی داره برای آمریکا و اسراییل و موفقیتش هم جای سئوال داره و بنابراین به نظر میاد که گزینه نظامی از روی میز برداشته شده هرچند باید محتاط بود. بنابراین بهترین گزینه برای آمریکا اینه که فعلا تظاهر به مذاکره کنه.
مسئولان کشور ما ظاهر توهم زمستان سخت رو داشتند و انتظار التماس طرف غربی، خوب تموم شد حالا برای منافع ملت و برون رفت از وضعیت اسف بار فعلی مذاکره کنید و توافق
دویاره این سریال تکراری برجام شروع شد!!!
برجام نمرده با سیاستهای امثال جلیلی و باقری و. ....اینگونه تفکر کشته شده.
چی شد پس زمستون سخت اروپا؟قرار بود ۲ ماه صبر کنیم تا غرب بهمون التماس کنه که
خوب یک سوال ساده. همه دارند میگویند که برجام مرده. حتی این بایدن خابالو. حالا چرا دولت ایران اصرار دارد که بدنبال مذاکرات هست در حالی که جناح همین مذاکره کنندگان میگویند که برجام خسارت بود. چرا باز دنبال خسران هستند ؟
آقای امیر عبداللهیان نشون داده در حد تدارکات وزارت خارجه هم نیست ،واقعا چرا جانشین ظریف باید همچین شخصیتی باشه ؟؟فقط یک جمله حفظ کرده توافق خوب و قوی و پایدار!
سیاستمداران امریکا از روسها و چینی ها مکارترند .باعدم توافق براحتی به اهدافشان میرسند واسراییل را با التماس همسایه ها در جوار ما می آورند
آقا این قدر دنبال برجام یا بقول خودتون مذاکرات رفع تحریمها! نباشید. شما که با اقتصاد مقاومتیتون قراره ما رو ببرید تو رفاه مطلق
برجام فقط برنامه ای برای به خاک کشیدن مردم بیچاره ایران بود
اصلا و ابدا قرار نبود دردی از کسی دوا کنه و چیزی رو تغییر بده
برجام تمام شد . امریکا دیگه به برجام بر نمی گردد . دولت رییسی هم اعلام نمی کند چون نمی تواند . فاتحه . امریکا با ادامه تحریم به پیش می رود .
امیر جان انگلیسیتو حوب کن اونا خارجین
امیر عبداللهیان بی خاصیت ترین وزیر خارجه ایران است تا حالا
این مسئولین ما از جمله جناب ایروانی و جناب امیر عبداللهیان علاقه وافری به حرف زدن دارند. لذا بار‌ها و بار‌ها حرف های کلیشه‌ای که حتی در داخل هم خریداری ندارد را تکرار می کنند. اگر عاقل باشید همین فردا در مجلس هماهنگ مجلس ترحیم مفصلی برای برجام می گیرید و امور مملکت را طبق دستور رئیس جمهور محترم به برجام گره نمی زنید.
ترامپپ با خروج آمریکا در برجام آنرا معلق کرد و تیم مذاکره کننده دولت رئیسی هم شانس احیای آنرا از بین برد.
یادتونه تو مذاکرات ناز می کردید و شرط میذاشتید ؟!!
جالبه طرف اصلی گفته برجام مرده است عبدالهیان رفته با بورل هیچکاره ملاقات می کند که کانال ارتباطی حفظ شود
آقا میگن تمام شد مرد .لولو برد حالا شما می‌خواهید از سربگیرید؟
مثل خانمی شدید که دنبال مهریه شه و نمیخواد برگرده سر زندگیش
میشه بسه؟ داداش التماس دیگه فایده نداره ما در وزارت خارجه کارشناس های حرفه ای نداریم پاسپورت سیاسی دادیم حق ماموریت دادیم میلیون ها تومان ولی اینها اطلاعات درستی را نه ایجاد کردن نه منتقل سیستم سیاست خارجی ما عین سیاست بازرگانی خارجی ما عین تمام چیزهای دیگه در ارتباط با خارج از کشور فشل شده اول تیم کارشناسان وزارت خارجه را عوض کنید بعد یک‌وزیر توانا بنشونین بعدش الزامی به التماس نیست وگرنه با ابن سیستم وزارت خارجه خبری از موفقیت وجود نخواهد داشت بابا طرف انگلیسی بلد نیست انتظار چی داری اخه
نظر مردم ایران هم که خواهان توافق هستند برای مسئولین مهم نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فرصت سوزی ایرات در احیای توافق نابخشودنی است
مثل فرصت سوزی های دیگری که انجام میشود
ایهایی که دنبال آتش زدن برجام بودن چرا شیرینی پخش نمی کنن چرا ساکتن..چرا کاری نمی کنن..
خود کرده را تدبیر نیست .
آنروز که چهل نفری برای مذاکره می رفتید و شرایط جدید می گذاشتید باید فکر امروز را هم می کردید .
منتظر زمستان سختی بودید که شریعتمداری با نفت ۱۸۰ دلاری وعده اش را داده بود تمام لرنامه هایتان از این بهتر نیست
مسولین بین مبارزه با استکبار و معیشت مردم یکی را انتخاب کنند
سلام: ضمن تحسین از شجاعت و اقتدار تیم جدید مذاکره کننده هسته ای به سرپرستی آقای باقری و تاسف از عدم اطلاعات و روند مذاکرات از طرف ایشان ودعوت به هوشیاری و دوراندیشی دیپلمات های محترم نسبت به نقشه ها و حیله های جدید غرب، مذاکره و توافق مجدد با غرب و امریکا در صورتیکه ایران خواستارجبران خسارت ناشی از خروج غیر قانونی آمریکا از برجام و لغو قطعی و همیشگی همه انواع تحریم ها بدون مذاکره در سایر امور نشود وآمریکاهمه انواع برچسب های تحریم علیه ایران را بطور دائمی لغو نکند ،همچنین هیچ گونه تحریم های جدید تحت هر عنوان واهی علیه ایران وضع نکند و در صورت خروج مجدد و عهد شکنی آمریکا تعیین خسارت بازدارنده و تضمین ذاتی و عینی در برجام گنجانده شود مثلا در صورت نقض عهد وخروج آمریکا از برجام ایران سریع بتواند غنی سازی 60درصد و90درصد را انجام دهد) در غیر این صورت براساس عبرت ها و تجربه های تلخ تاریخی، محاسبات متقن وغیرقابل خدشه ذیل موجب حراج دادن مولفه های قدرت ، زیانبار برای اقتصاد،باج خواهی و زیاده خواهی دشمن، آب در هاون کوبیدن و باعث ممانعت در توسعه وپیشرفت کشور می گردد:
1- جنگ اوکراین با روسیه ( جنگ انرژی و غذا) با پشتیبانی غرب و آمریکا باعث شکندگی جبهه استعمار و تکبر اروپا و امریکا شد و اگر ایران صبر استراتژیک و تضمین های محکم در خصوص برجام داشته باشد و زمستان فاجعه بار برای آنها فرابرسد چه افتضاحی گریبانگیر دنیای پر طمطراق غرب خواهد شد و چه التماسی از ایران درخصوص و نفت و گاز داشته باشند!!!
2- هدف امریکاه از مذاکره لغوکامل تحریم ها نیست بلکه ساختار آن باقی مانده وتحریم اساساً وسیله و ابزاری است برای اینکه از ایران درهمه زمینه ها ی چهار گانه ازجمله درموضوعات هسته ای،حضورمنطقه ای،موشکی و حقوق بشرامتیاز گرفته بلکه اگر بتواند پیشرفت کشور را درهمه علوم به سراشیبی سقوط بکشاند. در حال حاضر هم به لحاظ جنگ اوکراین و نیاز شدید اروپا و شکنندگی و ضعف آن به منابع ارزان انرژی امریکا و غرب بیش ازحد به برجام بزک شده نیاز دارند.
3- آمریکا اگر کوچکترین امتیازی به ایران بدهد با بدعهدی و بد قولی زیر تعهدات می زند و با عمل نکردن به آن ،ایران چند باره رکب خورده و بازگشت کامل کشور به برجام یعنی پس ازطی هزینه سنگین راه اندازی غنی سازی 60درصدی نابودی آن دستگاه ها وممنوعیت توسعه و تحقیقات هسته ای و عقب گرد وعقب ماندگی نسبت به کشورهای دارای علوم و فنون پیشرفته هسته ای.
4- عبرت های تاریخی معاصرمانند مذاکره با انگلیس با وساطت فرانسه در پاریس پس از فتح هرات توسط قوای ایرانی در زمان ناصرالدین شاه علیرغم این پیروزی تقدیم هرات و الحاق آن به افغانستان توسط مذاکره کنندگان بعضا نفوذی انگلیس درایران، اعتماد گور باچف به غرب ، امریکا و ناتو که باعث سقوط اتحاد جماهیر شوری شد و بسیاری از جمهوری ها از شوروی جدا شدند و بسیاری از کشورهای اروپایی بلوک شرق ،دردامن غرب افتادند و با گسترش ناتو به سمت شرق روسیه کنونی تحت فشار ناتو قرارگرفت ، اعتماد دکتر مصدق به امریکا وکودتا و سقوط دولت او،اعتمادو مذاکره معمر قذافی در زمینه های هسته ای ،موشکی و تجاری با امریکا وغرب ،یافتن تمام نقشه های نظامی وغیر نظامی آن و در پی آن نابودی برنامه هسته ای و موشکی لیبی و سرانجام به خاک سیاه نشاندن اقتصادلیبی و معمرقذافی توسط امریکا و اروپا ،اعتماد صدام جنایتکاربه بازرسان سازمان ملل و یافتن تمام نقشه های نظامی و غیر نظامی عراق ودادن اطلاعات آن به امریکا، نابودی موشک های عراق و پس از آن جنگ راحت امریکا و متحدانش علیه صدام و شکست او. مذاکره تحویل دیپلمات های امریکایی در لبنان در زمان مرحوم هاشمی وعدم آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران توسط آمریکا،معاهده سعد آباد مبنی بر قبول داوطلبانه تعلیق غنی سازی و پروتکل الحاقی توسط روحانی در دولت خاتمی با سه کشوراروپایی وعدم اجرای تعهد توسط آن سه کشوراروپایی و آمریکا.ومعاهده برجام مبنی برممنوعیت حدود صد نوع فناوری هسته ای ایران با1+5 خروج از برجام توسط امریکاواضافه شدن بیش از 1500 نوع تحریم قبلی وجدیدعلیه ایران . خروج آمریکا از پیمان نفتا، پیمان ترانس آتلانتیک، تعرفه توافق تجاری با چین،‌ پیمان آسمان‌های باز،‌ پیمان موشک‌های کوتاه برد و میان‌برد بالستیک هسته‌ای، معاهده آب‌وهوایی پاریس و حتی عضویت در یونسکو به‌منظور ایستادن در کنار رژیم‌صهیونیستی ازجمله توافقات و تعهدات بین‌المللی بودند که آمریکا به‌راحتی از آنها خارج شد.
5- اساس، انگیزه و داستان وضع تحریم ها ازطرف دشمن به طمع فشارهمه جانبه برملت و دولت از طریق گشودن باب مذاکره بوده و انگیزه و هدف نهایی مذاکره هم از طرف غرب راهی برای به حراج دادن مولفه های قدرت ایران یکی پس از دیگری از طریق برجام 1(هسته ای) برجام 2(حضور منطقه ای) برجام 3(قدرت موشکی) برجام 4 ( حقوق بشر)و زیاده خواهی ،جری شدن دشمن و باج خواهی های مضاعف از کشورو مردم ودر ادامه همه اهرم های قدرت را در ایران نابود کرده و تغییر رفتار نظام و در نهایت تغییر و سقوط رژیم ،تجزیه و نابودی کشور و اجرای طرح خاورمیانه جدید یعنی تجزیه کشورهای منطقه و ایران واز بین بردن قدرت کشور های منطقه و غارت منابع و انرژی آن است.
6- غرب صرفاً با تله وحیله مذاکره می تواند اهرم های حیاتی قدرت را با نیرنگ از ایران بگیرد درصورتیکه بجز مذاکره هیچ راهی برای به زیر کشیدن قدرت ایران ندارد مانند ممنوعیت صد نوع فناوری هسته ای در برجام وموارد ذکر شده بند 4.
7- با عنایت به اینکه انرژی هسته ای در بسیاری از حوزه ها و طیف وسیعی از صنایع کاربرد علمی و صنعتی دارد ازجمله انرژی های تجدید پذیر، تولید برق هسته ای، تولید باصرفه پیشران ها و باطری های اتمی برای کشتی ها،شیرین کردن پاک آب های خلیج فارس و دریای عمان و انتقال آن به فلات خشک ایران و در پی آن ایجاد رونق کشاورزی و صنعتی ، کاربرد انرژی هسته ای در علوم پزشکی و رادیو دارو ،گداخت ،کوانتوم و حوزه های کشاورزی ازجمله مبارزه با آفات از طریق عقیم کردن آفت نرودرپی آن عدم استفاده از سموم پر ضرردر کشاورزی ، استفاده از فناوری هسته ای در تولیدات صنعتی و ... مذاکره با غرب باعث محدویت و عدم صنعتی سازی در اکثر این حوزه ها گردیده و موجب زیان آشکار و محدودیت گسترده برای توسعه و پیشرفت کشور می گردد.
8- به دلیل عدم لغو کامل همه تحریم ها از طرف غرب و با بدعهدی احتمالی امریکا و اروپا پس از مدتی برگشت دوباره تحریم ها،اقتصاد و معیشت مردم به لحاظ وابستگی به تحریم ها و شرطی شدن در مقابل آن بسیار ضربه پذیر وآسیب زا می شود.
9- درصورت بازگشت به برجام وعضویت در آن از طرف آمریکا، به هر بهانه ای دوباره می تواند از مکانیزم ماشه یا همان اسنب بک استفاده کرده وتحریم ها را ازطریق قطعنامه های شورای امنیت به بکباره برگرداندوایران را ذیل بند 7 منشور ملل متحد ببرد.
10- مشکلات اقتصادی به هیچ وجه با مذاکره قابل حل نیست زیرا ساختار کلی وپایه اصلی تحریم ها همچنان حفظ شده وآمریکا به تعهدات خود عمل نکرده و آنرا بطور کامل لغو نمی کند زیرا تحریم ها ابزار اصلی فشار بر ایران است و هر تحریمی و یا بیشتر آن بابرچسب های چهار گانه هسته ای ، موشکی ،حضور منطقه ای ایران و حقوق بشراست.اگرغرب و امریکا یک موضوع از تحریم یعنی هسته ای را بردارند سایر برچسب های تحریم باقی می ماند و این یعنی لغو تحریم ها کاملاً بی خاصیت و دروغ بوده وایران در گرداب،تله و دور بی حاصل موضوعات متعدد تحریم و مذاکره برای باج دادن فاجعه بارسایراهرم های قدرت یکی پس از دیگری قرار می گیرد.
11- خدای نخواسته در صورت مذاکره موشکی و مذاکره حضور منطقه ای ایران برای قطع کمک به محور مقاومت جهت جنگ با داعش و سایر ترروریست هاو در صورت امتیاز دادن این موضوع و در پی آن به باد دادن توان موشکی ،قدرت دفاعی و منطقه ای کشور، امریکا ، اروپا و حتی کشورهای مثل عربستان و اسرائیل می توانند امنیت ایران را نابود کرده وکشور و ملت رامثل لقمه ای چرب برای خود،غارت و تجزیه کرده یا داعش و سایرگروهای تروریستی خون آشام را به جان،مال و ناموس ملت بیاندازند.
12- در صورت عدم لغو تحریم ایسا ( ممنوعیت سرمایه گذاری خارجی درایران) وتحریم یوترن( گردش مالی آزاد ایران از طریق دلار باجهان) که متاسفانه هیچکدام در برجام توسط تیم منفعل مذاکره کننده قبلی ایرانی آقایان ظریف و عراقچی تحت فرمان روحانی و با پشتیبانی هاشمی رفسنجانی، از امریکا درخواست لغو نشده است .برداشتن تحریم ها بدون لغو این دو بی معنی، همراه با فریب ،مضحک و بی خاصیت است .
13- با تکیه بر توانمندی های و ظرفیت های عظیم داخلی اثرو نقش تحریم هارا باید بی خاصیت وخنثی کرده و ازبین برد و امریکا را از حربه تحریم و سپس مذاکره مایوس کرداز جمله راهکارها:ایجاد فشار به اروپا ازطریق آزاد کردن مزر ها و انتقال سیل مهاجرین به اروپا،استفاده درهمه حوزه های علمی،فنآوری و تولیدی ازجوانان نخبه ، شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهای برترصنعتی،استفاده از قرار گاه سازندگی و شرکت مپنا به عنوان تجربه موفق وراهگشای خنثی سازی تحریم ها، ،جذب سرمایه عظیم ایرانیان مقیم خارج ،برنامه ریزی بودجه سالانه بدون کسری بودجه توسط دولت وعدم چاپ بی پشتوانه اسکناس وعدم افزایش پایه پولی بدون پشتوانه افزایش تولید، اصلاح نظام بانکی و کنترل تورم تک رقمی ،ممنوعیت قطعی هرگونه تعطیلی واحد ها وشرکت هایی تولیدی از طرف بانک ها،اعطای تسهیلات قرض الحسنه و بسیار کم بهره به واحد ها ی تولیدی متوسط و کوچک ، ،استفاده ازظرفیت معادن بصورت غیر خام فروشی ، برنامه ریزی مدون علاوه بر خود کفایی دارای اهداف صادراتی برای تولیدات گسترده صنعتی وکشاورزی ، تدوین برنامه چهار ساله آبخیزداری و آبخوان داری برای تولید بیش از 400میلیون تن کالاهای کشاورزی)،بیابان زدایی با طرح ذخیره آب از طریق احداث سد های زیر زمینی برای ایجاد کاشت درختان مثمر قرآنی شامل زیتون ،خرما، انجیر،انار و انگور در مناطق نزدیک به شهرها و نیمه بیابانی با مشارکت بسیج سازندگی بنیاد مسضعفان ،بنیاد برکت و... وبا نظارت وزارت جهاد کشاورزی به مقدار افزایش چهار برابری سطح زیر کشت کنونی طی برنامه 4 ساله ،شناسایی آموزش و نصب رایزن کارامد و امین اقتصادی حداقل به تعداد 200نفردرکشورهای همسایه ،همسو و غیر همسوبرای جهش صادرات ،برنامه ریزی صادرات به همسایگان ازمیزان2درصد کنونی به 20 درصد طی برنامه 4 ساله یعنی رسیدن به حدود 200میلیارد دلارصادرات به 15 کشورهمسایه، با توجه به عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری های شانگهای و بازار 3میلیارد نفری در کشور های عضو این سازمان هدف گذاری4 ساله برای جهش صادرات از یازده میلیارددلار کنونی به کشورهای عضواین سازمان به حدود50 میلیارد دلار صادرات ،حمایت همه جانبه از تولید داخل با کیفی سازی وبا وضع تعرفه باز دارنده کالاهای خارجی مبازره هدفمند با قاچاق و فساد، پیمان های پولی دو وچند جانبه با کشورها ، ممنوعیت وقطع همیشگی فروش نفت خام وتبدیل آن به مواد پتروشیمی از طریق تاسیس انبوه پترو پالایشگاها و پالایشگاه در صنایع با محوریت صادرات محصولات آن به همسایگان، اخذ مالیات عادلانه از ثروتمندان و عایدی سرمایه، خریدو فروش سکه و ارز، خانه خالی و ماشین های لوکس واخذ مالیات از گردش حساب های بانکی ، گره زدن منافع کشورهای همسایه و فراهمسایه با منافع کشورمان با تکمیل زنجیره پروژه های آزاد راهی، ریل وراه آهن از طریق کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب برای دریافت حق ترانزیت از کشورهای ذی نفع، داخلی سازی با کیفیت خودرو با طراحی پیشرفته کاملا ایرانی و بومی با همکاری مخترعین این حوزه ، شرکت های دانش بنیان و صنایع دفاعی، داخلی سازی با کیفیت و صادرات محورلوازم خانگی و لوازم ساختمانی ،استفاده از ظرفیت عظیم بسیج و نیروهای جهادی در تمام این مراحل برنامه ریزی پیشرفت و توسعه کشوروعدم اجازه ورود مجدد به شرکت هایی بیگانه عهد شکن مانند توتال ،پژو ،سامسونگ ، ال جی و... که به بهانه تحریم کشور را ترک کرده و باعث شوک و خسارت به اقتصاد و معیشت مردم شدند، بطور قطع با پیاده سازی این برنامه ها باید حربه دو گانه تحریم ومذاکره را ازدشمن گرفت.در غیر این صورت مانند 8 سال اخیر با بدعهدی و شرطی کردن اقتصاد به دشمن توسط دولت بی تدبیر، شیفته و تشنه مذاکره با آمریکاوغربگرای روحانی، شیرازه اقتصاد مبتنی برتوانمندی و ظرفیت های داخلی و رویکرد اقتصاد مقاومتی ازهم می پاشد و باعث مشکلات عدیده ازجمله تورم غیر متعارف و افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری فزاینده، جهش عجیب و غیر عادی قیمت ارز، ریزش غیر طبیعی بورس و گرانی بی ضابطه کالا،مسکن و خدمات گردیده ونارضایتی بحق ملت را در پی دارد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار