بازدید 24519
مرور روزنامه‌های سه شنبه ۲۹ آذرماه

هراس از «عبا» پوشی مسی / پوتین و یک تصمیم عاقلانه / چین به دنبال جایگزینی آمریکا در خلیج فارس؟

هزینه آلودگی هوا؛ تا ۱۴ درصد تولید ناخالص داخلی! زیر پوست بازار غیررسمی ارز، جای خالی ایران در سفره چرب قطر، یکه تازی خودرو از بهارستان تا استانبول، نیاز ۵۵۰ فروند هواپیمای مسافربری در کشور، قبض گاز هزار میلیارد دلاری روسیه برای اروپا، لایحه برنامه هفتم توسعه، سال آینده به مجلس می‌رود! و شهادت چهار مدافع امنیت در درگیری سپاه با گروهک‌های تروریستی در سراوان، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۵۵۶۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۶ 20 December 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز سه شنبه ۲۹ آذرماه در حالی چاپ و منتشر شد که بررسی نابسامانی وضعیت نرخ خودرو‌های داخلی، دربی ۹۹ خاص و خاص تر، تیغ دولبه افزایش نرخ بهره بانکی، سومین مجمع گفت‌و‌گوی تهران و فرمان صریح قاضی‌القضات: اجرای سریع احکام قطعی، در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

 


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:


پوتین و یک تصمیم عاقلانه

روزنامه جمهوری اسلامی طی یادداشتی در شماره امروز خود با عنوان پوتین و یک تصمیم عاقلانه نوشت: در زمستان سال ۱۴۰۰ هنگامی که ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا به روسیه هشدار داد به اوکراین حمله نکند، یک مقام ارشد روسیه گفت: «ارتش این کشور به قدری قوی است که حتی می‌تواند مقابل آمریکایی‌ها هم بایستد.»


حالا که ۱۰ ماه از آغاز تجاوز نظامی روسیه به اوکراین گذشته، هرچند دولت و ملت اوکراین، متحمل خسارات جانی و مالی زیادی شده‌اند و زیرساخت‌های این کشور نیز لطمه زیادی دیده، ولی مقاومت اوکراین به پوتین ثابت کرد که محاسبات نادرستی درباره این جنگ داشت. خسارت وارده به ارتش روسیه این واقعیت را نشان می‌دهد.


ستاد کل ارتش اوکراین با انتشار اطلاعیه‌ای آمار تلفات جانی و خسارات نظامی ارتش روسیه را تا ماه گذشته اعلام کرد. براساس این گزارش، در این جنگ ۱۶ هزار و ۴۰۰ سرباز روسی کشته شدند، همچنین ۱۱۷ فروند هواپیما، ۱۲۷ فروند بالگرد، ۲۹۳ توپ جنگی، ۹۱ سیستم پرتاب موشک، ۱۶۴۰ دستگاه خودروی زرهی، ۵۱ پدافند هوایی و ۵۷۵ عراده تانک منهدم شده است. نیرو‌های روسیه همچنین ۱۱۳۱ دستگاه خودرو، ۷ فروند کشتی و قایق تندرو سبک، ۷۳ خودروی سوخت و ۵۶ پهپاد را از دست دادند. علاوه بر این‌ها ده‌ها ژنرال روسی که از فرماندهان ارشد ارتش این کشور بودند نیز در جنگ اوکراین جان باختند.


شاید حالا که ارتش روسیه برخلاف محاسبات پوتین و اطرافیانش و ناظران بین‌المللی به این نتیجه رسیده‌اند که روسیه نتوانسته به اهدافش در جنگ اوکراین برسد، رئیس جمهور روسیه از اقدام خود پشیمان شده باشد، ولی این پشیمانی فقط زمانی مفید خواهد بود که دست از اصرار برای ادامه این جنگ بیهوده بردارد و مانع تلفات بیشتر جانی ارتشیان و مردم دو کشور شود و جلوی ویرانی بیشتر را بگیرد. متاسفانه برخلاف این تصورات واقع‌بینانه، اخیراً ولادیمیر پوتین گفته حتی در روز‌های کریسمس و آغاز سال جدید مسیحی نیز به جنگ اوکراین ادامه خواهد داد و به ارتشیان دو طرف مهلت و مجالی برای دیدار با خانواده‌هایشان در تعطیلات سال جدید نخواهد داد! علاوه بر این، علیرغم اثبات عدم کارائی ارتش روسیه برای تحقق اهداف از پیش تعیین شده برای جنگ اوکراین، هنوز هم بعضی از مقامات ارشد روسیه می‌گویند ارتش ما بقدری قوی است که حتی می‌تواند ارتش آمریکا را هم شکست بدهد.


بعید است ایده ادامه جنگ اوکراین و این تصور که ارتش روسیه قدرت پیروز شدن در این جنگ را دارد، مورد تایید فرماندهان ارتش روسیه هم باشد. اطلاعاتی که از درون ارتش روسیه به ویژه از سربازان زخمی و بستری شده در بیمارستان‌ها به دست آمده نشان می‌دهند ارتش روسیه از روحیه لازم برخوردار نیست و از جنگ برگشته‌ها درباره آذوقه ناچیز، آموزش‌های غیرکافی و تجهیزات ناقص در ایام جنگ شکایت دارند. احتمالاً همین وضعیت باعث شده پوتین درصدد تهیه برنامه‌ای برای دعوت به بسیج عمومی برای اعزام نیرو‌ها به جبهه جنگ اوکراین برآید، دعوتی که معلوم نیست چه میزان مورد استقبال مردم روسیه قرار گیرد.
جنگ اوکراین علاوه بر خسارت‌های فراوانی که به مردم دو کشور روسیه و اوکراین وارد ساخته و زیان‌هائی که به کشورهائی اروپائی زده، اگر برنده‌ای داشته باشد قطعاً پوتین نیست. برنده این جنگ خانمانسوز، آمریکاست که خواستار تضعیف روسیه بوده و هست و ولادیمیر پوتین نیز بدون آنکه درباره عواقب خطرناک حمله نظامی به اوکراین و نقشه‌ای که آمریکا برای تضعیف رقیب شرقی خود دارد، وارد این باتلاق عمیق شد. پوتین به خاطر تجاوز نظامی به اوکراین و خسارت‌های فراوانی که به اقتصاد جهانی از رهگذر این جنگ وارد کرد، اعتبار خود را نه‌تن‌ها نزد مردم روسیه بلکه در سطح جهانی نیز از دست داد و روسیه را نیز در عرصه رقابت با آمریکا ده‌ها سال عقب انداخت. کریسمس و توصیه‌های افراد صاحب‌نام در سطح بین‌المللی که خواهان پایان دادن به جنگ اوکراین شده‌اند، فرصت خوبی برای پوتین جهت جلوگیری از بیشتر بی‌اعتبار شدن خود و تضعیف روسیه است. آیا غرور قدرت به او اجازه می‌دهد چنین تصمیم عاقلانه‌ای بگیرد؟

 

هراس از «عبا» پوشی مسی

فریدون حسن طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه جوان با عنوان هراس از «عبا» پوشی مسی نوشت: جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تمام شد، اما گویا برگزاری این جام در یک کشور مسلمان با رعایت کامل آداب و رسوم اسلامی و ملزم شدن کشور‌های دیگر به اجرا و احترام این رسوم باعث شده فشار زیادی به غربی‌ها و اسلام‌ستیز‌ها بیاید. شروع جام جهانی با تلاوت آیات قرآن کریم، ممنوعیت استفاده از مشروبات الکلی، ممنوعیت پخش موسیقی در زمان اقامه نماز، برگزاری گسترده نماز‌های جماعت نزدیک ورزشگاه‌ها و در نهایت استفاده از نماد‌های اسلامی در فضا‌های مربوط به جام جهانی باعث شد برخی دولت‌های اسلام‌ستیز غربی به بهانه‌های واهی میزبانی قطر را زیر سؤال ببرند.


نمونه آخر هم مربوط می‌شود به اقدام امیر قطر در اهدا و پوشاندن «بشت» یا همان «عبا» به لیونل مسی، برترین بازیکن جام و کاپیتان تیم قهرمان که به شدت خشم غربی‌ها و اسلام‌ستیز‌ها را برانگیخته است تا جایی که می‌گویند: «آن‌ها قصد تحمیل فرهنگ اسلامی خود به آرژانتین و دیگر کشور‌ها را داشتند.»


چنین اظهارنظر‌های سخیف و پیش‌پا‌افتاده‌ای حاکی از آن است که غربی‌ها و به‌خصوص آن‌ها که دشمنی با اسلام و مسلمانان از کارنامه خباثت‌بارشان پاک شدنی نیست، اصلاً نمی‌توانند ببینند که فرهنگ اسلامی حتی در حد پوشیدن یک عبا جلوی چشم جهانیان برود. در‌حالی‌که اگر همین جام جهانی در جای دیگر و کشوری به جز یک کشور اسلامی برگزار می‌شد هر اقدامی با تعریف و تمجید‌های آنچنانی به عنوان یک کار فرهنگی ماندگار مورد تمجید قرار می‌گرفت. نمونه‌های زیادی می‌توان مثال زد از جمله گذاشتن کلاه مکزیکی توسط پله در جام جهانی ۱۹۷۰ که تازه به میل و رغبت خودش هم نبود و با اصرار کلاه را روی سرش گذاشتند.


وقتی به فرهنگ استفاده از این لباس توجه کنیم، متوجه می‌شویم که این پوشش بعد از پیروزی در نبرد‌ها به جنگجویان اهدا می‌شده و امیر قطر هم با این کار از مسی به عنوان یک جنگجو که برای موفقیت کشورش تلاش کرد، قدردانی کرده است. ضمن اینکه «بشت» در مراسم رسمی و جشن‌ها استفاده می‌شود و آن شب هم شب بزرگ‌ترین جشن زندگی لیونل مسی بود. با این حال عصبایت غربی‌ها از برگزاری موفق جام جهانی در یک کشور مسلمان، آن هم با رعایت اصول اسلامی و البته صهیونیست‌ستیزی و نمایش گسترده پرچم فلسطین اینقدر زیاد است که حتی بدیهی‌ترین کار‌ها را هم تاب نمی‌آورند. جام جهانی فرصت دوستی‌ها و ایجاد رابطه حسنه میان کشورهاست، اما حتی تمام این شعار‌ها فقط وقتی برای غربی‌ها و اسلام‌ستیز‌ها معنا پیدا می‌کند که در مسیر سیاست‌های استعماری و نژادپرستانه آن‌ها باشد. لیونل مسی با پوشیدن یک «بشت» مسلمان نمی‌شود، اما حتی همین حد تبلیغ برای اسلام و مسلمانی هم از دید اسلام‌ستیزان غربی و نژادپرستان اروپایی و امریکایی قابل تحمل نیست. همان‌ها که حتی محبت به خانواده و احترام به پدر و مادر را به سخره می‌گیرند و نمی‌توانند درک کنند که چنین فضایی یعنی چه. کسانی که حالا اسلام‌ستیزی خود را اینگونه نشان می‌دهند؛ هراس از «عبا» پوشی کاپیتان تیم ملی آرژانتین.


چین به دنبال جایگزینی آمریکا در خلیج فارس؟

محمد مهدی مظاهری طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با عنوان چین به دنبال جایگزینی آمریکا در خلیج فارس؟ نوشت: سفر رئیس‌جمهوری چین به عربستان و همراهی این کشور با بیانیه‌های ضد ایرانی مقامات سعودی و همچنین اعضای شورای همکاری خلیج فارس، سبب‌ساز طرح ایده‌ها و تحلیل‌های گوناگونی پیرامون چرایی این اتفاق و دلایل نزدیکی چین به کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس شده است، اما در این هیاهوی خبری- تحلیلی، آنچه مغفول مانده و یا حداقل کمتر به آن پرداخته شده بررسی و تحلیل متغیر‌ها و عواملی است که سبب جذب این غول آسیایی به منطقه خلیج فارس و اشتیاق آن به عقد توافقات راهبردی با کشور‌های مختلف این منطقه شده است البته چین از کشور‌هایی است که با منطقه خلیج فارس روابط سنتی و دیرینه داشته و به ویژه بعد از دهه ۷۰ که سیاست برونگرایی را برگزید، بر اساس استراتژی جدید «اصلاح و پیشرفت»، خواهان دوستی و گسترش مناسبات اقتصادی و بازرگانی با همه کشور‌ها و همزیستی مسالمت‌آمیز با آن‌ها شد و بدین ترتیب درصدد توسعه روابط و حضور خود در منطقه خلیج فارس نیز برآمد. طی ۵ دهه گذشته، متغیر‌های گوناگونی سبب جذاب شدن منطقه خلیج فارس برای کشور چین شده است که در اینجا به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود. جمهوری خلق چین طی جنگ سرد نگاهی ایدئولوژیک به مسائل جهانی داشت، اما در مقطع پس از جنگ سرد، منافع ملی و عملگرایی، نقش زیادی در سیاست خارجی این کشور پیدا کرده است.

در واقع، همراستا با توسعه اقتصادی فوق‌العاده و شگفت‌انگیز چین، این کشور نیاز گسترده‌تری به منابع انرژی فسیلی مانند نفت و گاز پیدا کرده و این امر محرک اصلی چین برای حضور در خلیج فارس بوده است. بر این اساس این کشور که از اوایل دهه ۱۹۹۰ خودکفایی انرژی را از دست داده و نیازمند واردات نفت شده است، تلاش کرده برای تأمین امن و مداوم نیاز‌های خود، به بازیگران بزرگ انرژی در منطقه خلیج فارس همچون عربستان، قطر، امارات و ایران نزدیک شود. از آنجا که کشور‌های دارنده منابع انرژی در خلیج فارس به دو طیف همکار و متحد آمریکا (کشور‌های عربی) و رقیب و مخالف آمریکا (جمهوری اسلامی ایران) تقسیم می‌شوند، چین با احتیاط برای‌ایجاد تعادل بین رقبای منطقه قدم برداشته است و در این راستا، برای گسترش روابط اقتصادی با همه قدرت‌های منطقه و ایجاد مشارکت‌های استراتژیک جامع با هر دو طرف تأکید می‌کند. چنین سیاستی برخاسته از رویکرد سیاسی – امنیتی خاص چین به خلیج فارس است که به عنوان دومین متغیر اثرگذار از آن یاد می‌شود. از منظر نظامی- امنیتی، چین هرچند می‌کوشد جایگاه خود را در منطقه به عنوان یک بازیگر کلیدی و ضروری تثبیت کند، اما درصدد ایجاد فضای امنیتی و مقابله با نفوذ آمریکا در این منطقه نیست؛ بلکه برعکس تلاش کشور‌های غربی به ویژه آمریکا برای تأمین نظم و امنیت در این منطقه را یک فرصت مغتنم می‌داند که بتواند از این امنیت رایگان به دست آمده برای حفظ و ارتقای منافع اقتصادی خود استفاده کند. نکته دیگر اینکه پکن همواره تلاش کرده تا خود را از ورود به درگیری‌های این منطقه و برعهده گرفتن تعهدات بلندمدت حفظ کند، در همین راستا، چین در سایه سیاست کلان موازنه نرم با آمریکا، رویکرد تعامل با این کشور را در حوزه خلیج فارس دنبال می‌کند.

البته چین نیز مدل امنیتی خاص خود را دارد؛ این کشور به ایده ایجاد صلح از طریق توسعه و گسترش مناسبات اقتصادی معتقد است، این در حالی است که کشور‌های غربی همچنان نگاهی سنتی به تأمین امنیت در خلیج فارس دارند و این امر را از طریق ایجاد پایگاه‌های نظامی، فروش تسلیحات، شکست دادن دشمن و حفظ اتحاد‌های نظامی ممکن می‌دانند. البته بعد از تغییر رویکرد اخیر دولت آمریکا به منطقه غرب آسیا و تمرکز این کشور بر روسیه و چین در استراتژی امنیت ملی سال ۲۰۲۱ خود، سیاست امنیتی چین نسبت به خلیج فارس نیز تا حدودی تغییر یافته است. در نتیجه این کشور به توسعه موقعیت نظامی خود در خلیج فارس پرداخته و به‌طور مخفیانه درصدد ساخت یک تأسیسات نظامی در بندر خلیفه در ۵۰ مایلی شمال ابوظبی، پایتخت امارات برآمده است. فروش تسلیحات نظامی از جمله هواپیما‌های L- ۱۵ به کشور‌های حوزه خلیج فارس (به ویژه امارات) نیز از دیگر نشانه‌هایی است که از تغییر استراتژی چین در خلیج فارس و توسعه هر چه بیشتر نفوذ نظامی این کشور در منطقه خبر می‌دهد. هرچند چین همچنان تمایلی به جایگزینی ایالات متحده به عنوان تامین کننده امنیت خلیج فارس ندارد و تاکنون علاقه چندانی به قبول این مسئولیت از خود نشان نداده است، اما وضعیت ویژه امنیتی منطقه خلیج فارس سبب می‌شود تا چین برای حفاظت از منافع دریایی خود و حفظ امنیت و ثبات در امتداد این گلوگاه استراتژیک انرژی، به ناچار نقش جدی‌تری بر عهده بگیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۴۹
جالبه که قطر جام جهانی رو برگزار کرده ولی روزنامه های ایران طوری مینویسند انگار جام جهانی در تهران برگزار شده برادر ایرانی این جام در قطر پایتخت دوحه در جنوب خلیج فارس به زعامت شیخ تمیم بن حمد آل ثانی برگزار شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
کاش بزرگواران یاد بگیرند که چگونه میتوان هم مسلمان بود و هم با جهان رابطه خوبی داشت
هراس مردم ایران نه از عباپوشی مسی از پراید ۲۳۰ میلیون تومانی و خانه متری ۵۰ میلیون تومان است
آن عبایی که امیر قطر بر دوش مسی انداخت عبای عربی هست احتمالا با حاشیه زربفت و به احتمال بیشتر بافته شده در یکی از مزون های پاریس حتی محفظه جام جهانی قطر رو فرانسوی ها ساختند درباره عبای عربی هم زمانی منطقه توز در دشتستان بوشهر یکی از بهترین عباها بافته میشد و عبای بوشهر معروف بود خواستم بگویم اصلا داستان خلیج فارس چیز دیگریست و تهران به هیچ وجه قادر به درک این مسئله نیست شما فقط میتوانید به قطر معجزه هزاره سوم نگاه کنید
دیکتاتور ها سرنوشت مشابهی دارند.پوتین بی شک همان راهی را خواهد رفت که هیتلر در آلمان رفت.فقط با این تفاوت که آن زمان هیتلر به بمب اتمی دست نیافت ولی پوتین دارد واین عنصر در جنگ اوکراین عنصری خطرناک برای کل جهان است. بنابراین انتظاراخذ تصمیم عاقلانه از جانب پوتین .خیلی منطقی نیست.فقط باید امیدوار بود که در دستگاه رهبری روسیه عاقلی پیدا شود.وبا حذف پوتین از قدرت به این تهدید جهانی پایان دهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
قطعا در زمان مناسب و لازم ان حتما یکی از ارتش

روسیه یک گلوله در مغز خالی پوتین خالی خواهد کرد

و هیچوقت اجازه نخواهند داد تا با بمب اتم ، تمام دنیا را نابود کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
فعلا كه ديكتاتوري آمريكا در حال بلعيدن جهان است!
پوتین و یک تصمیم عاقلانه : عه مگه پوتین این قزاق پیر عقل هم داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
یادمان نرفته است همین آقای مسیح مهاجری و خوئینی ها و هادی غفاری و... طرفدار شوروی سابق بودند و به غرب و سفارت آمریکا حمله کردند . تا اینکه بعد از فروپاشی شوروی بی ولی شدند.
الان از سوی دیگر لیبرالیست شدند و با حمله به روسیه به نوعی خوش خدمتی به غرب می کنند
امریکا قصد خروج از خاورمیانه را دارد دوره سلطه نفت رو به پایان است
روزنامه جوان ..در قطر همه آزاد بودند و سیاست و ورزش از هم جدا.....
به نظر شما قطر 2 میلیونی خدمت بیشتری به معرفی اسلام می کند یا ایران 85 میلیونی؟
پوتین اتفاقا اصلا در اکراین اشتباه نکرده. پبروزی برای پوتین به این معنی هست که تا ابد خودش و بعد خودیاش بر روسیه حکومت مطلق کنند. حالا با این جنگی که راه انداخت هر کس بخواهد به پوتین انتقاد کند توسط پوتین مزدور و جاسوس اروپا و دشمن ملت روسیه و اغتشاشگر و فریب خورده و محارب و تروریست و ...شناخته میشکد. برای پوتین از این بهتر نمیشه!
مشکل عبا پوشیدن مسی به این خاطر است که نوعی تایید تمام مشکلات میزبانی قطر میباشد. از فساد مالی گرفته تا ساختن استادیومها و زیر ساخت ها توسط بردگان!‌ بله دوستان قطر خیلی راحت از کنار موضوع برده داری در سال ۲۰۲۲ رد میشوند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
مگر کل اروپا را بردگان نساخته اند؟
زیر ساخت فاضلاب شهرهای اروپایی تا قدمت 400 ساله دارد.
مگر ایرانیهای مهاجر در غرب الان بردگان آن ها نیستند؟!.
یک سویه قضاوت نکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
11.07
اون برده هایی که میگی دارن ماهیانه 4000 یورو(160 میلیون تومان) حقوق میگیرن
قطر عالی بود. پرچم اسلام رو بالا برد. . معرفی اسلام فقط با جنگ و بگیر و ببند نیست. دوران عوض شده روشهای صدور دین هم عوض شده.
پوشاندن عبا برتن یک بازیکن مطرح در سطح دنیا برخلاف نظر آقای فریدون حسن جهت ترویج اسلام توسط قطر نیست بلکه استفاده از نمادهای عربی جهت ترویج فرهنگ عربی با استفاده از اسلام است چرا که البسه و نمادهای یک قوم را نمیشود نماد اسلام تلقی کرد زیرا اسلام متعلق بقوم خاصی نیست و نمادهای عربی همانطور که قبلا ذکر شد نماد اسلام نیست.کشورهای عربی بویژه کشورهای حوزه خلیج همیشه فارس با تحریک و خباثت آل صعود همیشه درحال ترویج مبانی فکری و عقیدتی و فرهنگ عربی خود بدیگر کشورها حتی کشورهای حوزه تمدنی و فرهنگی ایران بخصوص تاجیکستان و افغانستان وبدتر اینکه ترویج آن بداخل ایران و شروع آن از استانهای خوزستان و بوشهر در اینه سه چهار دهه اخیر بوده و پر مسلم است که بدنبال اشاعه فرهنگ و رسومات اشاعه افکار و عقاید مذهبی هم خواهد آمد ولی نه آن مذهب راستین اسلام. متاسفانه افرادی مثل آقای فریدون حسن در یک رسانه همگانی مثل روزنامه جوان بدفاع از اقدامات امیر قطر می پردازد و حتی ایشان نتوانسته صحنه بگردن خود انداختن پرچم عربستان توسط امیر قطر بعد از برد ظاهری عربستان مقابل آرژانتین را تحلیل کند و علت این رفتار را بداند.آقای فریدون حسن شما بهتراست یک گشتی در مناطق جنوبی وغربی خوزستان بزنید و ببینید که با کمال تاسف چگونه نهال سیاستهای خبیثانه عربستان و قطر در اشاعه فرهنگ عربی خود بثمر نشسته است و قطعا بدنبال اشاعه گسترده فرهنگ و بدنبال آن تغییر مذهب اتفاق خواهد افتاد و در آخر هم منجر به تغییرات مرزهای جغرافیایی خواهد شد.خواهشا قضایا را ساده انگاری نکنید.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
احیانا انتظار شما این هست که همه مردم ایران لباس انگلیسی بپوشند. عربها لباس عربی نپوشن که شما ناراحت نشی. کردها و ترکمن ها و بلوچ ها و اذربایجانی ها هم همینطور.
غرب گرایان و اروپایی ها و آمریکایی ها از شدت عصبانیت بمیرند . خداوند اراده کرده نور خودش اسلام را گسترش بدهد ، این ها چیزی نیستند
پاسخ ها
محمود‌
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
خداوند‌ در خلقت‌ تو‌ دچار‌ اشتباه‌ شده‌ چون‌ فراموش‌ کرده‌ یک ذره
!!!!ادب‌ در وجودت‌ بزاره‌
روزنامه جوان! من انم‌ که رستم بود پهلوان!!!! یک کشور کوچک‌ کاری کرده کارستان شما پزش رو میدی؟ اگه بلدی مثل قطر باش و برای پوشاندن عیب هایت مرگ بر این و ان نگو و تقصیر ها را گردن امریکا نینداز.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
اگر کشور ایران هم مردمانی مانند مردم قطر که عاشقانه کشور و وطن شان را میپرستند داشت قطعا الان کل منطقه را به جهت فرهنگ و ... تصاحب کرده بود. اما متاسفانه ندارد. اگر حرکات امیر قطر در جام جهانی توسط سران ایرانی صورت می گرفت، بیشترین هجمه از داخل خود ایران بود که جام جهانی چه جای این کارهاست، و اگر میخواهیم جذب توریست و مناسبات بین المللی را داشته باشیم بایست حجاب را کنار بگذاریم و مشروب خواری را آزاد کنیم و ... پس از ماست که بر ماست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
ناشناس 10:13 هر وقت اقتصاد مملکتت در حد قطر بود بیا اظهار فضل و مقایسه کن
هراس از عبا پوشی؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
چرا اونوقت ؟؟؟؟
اقا فریدون در قطر همه ازاد بود بی حجاب و با حجاب آواز خوان و قران خوان رقاص و کشیش در حد عرف جهانی نه بیشتر نه کمتر
روزنامه جمهوری اسلامی گزافه گوئی زیاد می کند. چون آقای مسیح مهاجری هیچوقت در زمان تصدی دولت توسط به اصطلاح اصول گرایان حال خوشی نداشته و ندارد. بهرحال آقای پوتین خطا نکرده است. او از تمامیت ارضی کشورش که توسط آمریکا و غرب و به واسطه کشور حقیر و کوچک اوکراین در حال خدشه دار شدن بود، دفاع کرده است. ایشان در محاسباتش هم خطا نکرده، چرا که الان روسیه در حال جنگ فقط با اوکراین نیست، بلکه در جنگ با کل نظام غرب و آمریکاست که تمام سرمایه و تجهیزات این جنگ را تامین می کنند. مانند هشت سال جنگ ایران با عراق که جنگ ایران با تمام کشورهای عربی و دنیای غرب و حتی دنیای شرق بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
یه جوری حرف میزنی انگار اوکراین به روسیه حمله کرده! اولن برهمگان پوشیده نیست که روسیه یک کشور متجاوزه . و دوم اینکه یادت رفته همین روسیه(شوروی سابق) یکی از حمایت کنندگان صدام بود در جنگ ایران و عراق!
چین کلاه خودش دو دستی بچسبه باد نبره!!!
در شش گوشه چین اعتراض رفته بالاو دچار بحران شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
این اعتراضات ده برابرش در آمریکا و اروپا وجود دارد.
با این نسیم ها کلاه را باد نمی برد.
انگلیس وامریکا این پوست خربزه را انداختن زیرپای روسیه واتحادیه اروپا، اکراینی ها انقدر مستند که متوجه نیستند که دارند نابودمیشند... چیزی ازاکراین نمونده الان که باپول اتحادیه اروپا دارند سلاح میخرند برای اکراین ازکارخانجات سلاح سازی امریکا که سهامدارانش سناتورها ونمایندگان مجلس آمریکاست ... امریکاازفروش گاز ونفت وسلاح پول کلانی داره به جیب میزند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
اوکراینی ها مست نیستند. بیچاره ها با تبلیغات غرب به زلنسکی صهیونیست رآی دادند.
الان زلنسکی دارد تا آخرین قطره خون اورکاینی ها منافع سرمایه داران آمریکا و صهیونیسم جهانی را تامین می کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
اینکه دیگران پوست خربزه زیر پای روسیه انداختند٬ قبول و متین.
اما اینکه روسیه مثل همیشه رودست بخورد و اینطور آلت دست شده قدم به قدم روی همون پوست خربزه اسکیت بازی کند هم گناه مزمنی است که روسیه و امثال روسیه دویست سال است در واکنش دوم مرتکبش می شوند.
آخه عبا چه ربطی به اسلام داره ؟؟!! عبا یه لباس عربی هست از قبل از اسلام هم بوده غیر مسلمونهای عرب هم اون رو می پوشند .عبا هراسی واژه جدیدی هست که اختراع کرده اید ؟! در ضمن موفقیت یه کشور کوچیک در برگزاری مسابقه مهمی مثل جام جهانی فوتبال چه ربطی به شما داره
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
جماعت روزنامه جوان کلا تو کار هراسن، حالا هم عبا هراسی رو اختراع کردن. تنها واکنش منفی عبا پوشیدن مسی ناراحتی آدیداس بود که مارکش رفت زیر عبا، همین و تمام. کسی از عبا نترسید، اینا هنوز فکر میکنن اسلام به لباس و عبا پوشیده. ، حالا که قطر نشون داد میشه با حفظ سنن یک کشور کاری در استاندارد جهانی انجام داد حضرات مصادره به مطلوبش کردن به نام اسلام
عبای تن مسی به نوعی نماد لباس عربی بود یعنی الان کسانی که در قطر و عربستان عبا بر تن دارند روحانی هستند؟ نخیر برادر برداشت اشتباه نکن
اگر به لوگوی جام جهانی هم نگاه کنید داخل آن عبا بکار رفته که بیشتر جنبه فرهنگی و ملیت عرب دارد تا اسلام
همین که اروپا و آمریکا با تمام وجود از اکراین حمایت می کند و خودشان اجازه دارند انواع سلاح ها به اکراین بدهند اما در مورد کمک پهپادی ایران به روسیه که اصلا معلوم نیست واقعیت دارد جیغشان درآمده است نشان می دهد که روسیه با آمریکا و غرب در جنگ است و پیروزی روسیه به اکراین برابر پیروزی روسیه با تمامیت غرب است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
اولن روسیه یک متجاوزه و از سوی سازمان ملل محکوم شده دوم مگه همین روسیه نبود که توی تجاوز صدام به خاکمون
بهش صلاح میداد ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
کشورهایی که عضو ناتو هستن موظفن در صورت بروز جنگ از هم دفاع کنن و این وسط روسیه یک کشور اشغالگر و متجاوزه و حالا چرا ما داریم از روس حمایت میکنیم جای سوال داره
ایران باید از این به بعد با دست اندازیهای برادر چین در خلیج فارس دست و پنجه نرم کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
فعلا که آمریکا ناوها و هوا پیماهاش در منطقه اند و پایگاه های زیادی در اطراف آن داره
تیم‌ ایران‌ که رفت‌ با بدترین‌ وضع‌ همون‌ مرحله‌ اول‌ حذف شد‌ اونهمه‌ حواشی دردناک‌ مربوط‌ به ایران‌ و مسئولین نابغه‌ ایران‌ است‌
و عبا‌ قبا‌ پوشی‌ مسی‌ و سرو‌ نشدن‌ مشروب‌ و نرقصیدن‌ مهمانان‌ زمان‌ نماز‌ ووو در کشور‌ کوچک‌ عربی‌ هیچ‌ ربطی‌ به ایران‌ و ایرانی‌ ندارد‌ ما ایرانی هستیم‌ و فقط‌ باید‌ بدنبال‌ منافع‌ مام‌ میهن‌ باشیم‌ کسی هم مسئولیت اسلامی کردن‌ دنیا را بما‌ نسپرده‌ !
کشته شدن بیش از ۶۵۰۰ کارگر مهاجر در ساخت و ساز های قطر برای جام جهانی عدم احترام ب عقاید و تنوع بخوبی نشان داد ک یک کشور وقتی در ذهنش مدرن نشه میتونه این پول و ثروت را ب چه فاجعه ای تبدیل کنه ظواهر جام جهانی قطر ک از اول بر اساس رشوه خریده شد هم نمیتونه نقض حقوق بشر و زشتی ها ی این جام رو پنهان کنه
پیشنهاد میکنم امسال پرچم قطر روی برج آزادی نورپردازی بشه واقعا دستشون درد نکنه
این روزنامه جمهوری اسلامی در تحلیلهاش بی طرف نیست
آفرین به برنامه ریزی قطر.
چه اسلامی باشد و چه عربی. هویت خودشون است.
جنگ روسیه و اوکراین در حال حاضر در حقیقت یک جنگ جهانی کوچک هست که روسیه از یک طرف و کشورهای اروپایی و آمریکا و کانادا طرف دیگر آن هستند و فقط باید همه مراقب باشند که این جنگ جهانی کوچک تبدیل به جنگ جهانی بزرگ و واقعی ویرانگر نشود
البته سود واقعی و سرشار این جنگ ، از هر جهت ، نصیب آمریکا شده است
عبا چه ربطى به مسايل و مشكلات مردم ايران دارد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان