بازدید 2831

فعالان‌اقتصادی با حرکت‌جهادی اقتصاد کشور را رشد دهند

رئیس جمهور گفت: مسئولان، برای رشد اقتصادی، با حرکت جهادی موانع سرمایه گذاری را از پیش روی فعالان اقتصادی بردارند و فعالان اقتصادی نیز حرکت جهادی را با کمک دانشگاهیان و شرکت‌های دانش بنیان آغاز کنند.
کد خبر: ۱۱۵۵۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳ 16 December 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، سید ابراهیم رئیسی در نشست طلایه داران پیشرفت ایران ویژه فرصت‌های سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی، در بیرجند، حرکت جهادی را نیاز امروز کشور در بخش اقتصاد دانست و گفت: از فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران می‌خواهم با حرکت جهادی، اقتصاد کشور را رشد دهند و از نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان و دانش آموختگان دانشگاهی کمک بگیرند که در این راه مسئولان موظفند موانع سرمایه گذاری را از پیش روی سرمایه گذاران بردارند.

رئیس جمهور یکی از مشکلات سرمایه گذاری در خراسان جنوبی را نیز ناشناخته بودن ظرفیت‌های سرمایه گذاری استان برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران دانست و بر همت مضاعف مسئولان خراسان جنوبی در شناساندن این ظرفیت‌ها به فعالان بخش اقتصادی تأکید کرد.

رئیسی با بیان اینکه اقتصاد معادن می‌تواند تولید قدرت و ثروت برای کشور کند، گفت: اقتصاد معدنی، اقتصاد قابل توجهی است که هم مورد نیاز داخل کشور است و هم بازار خارجی دارد.

وی از استاندار خراسان جنوبی خواست تا ضمن تشکیل جدی شورای معادن در خراسان جنوبی، موانع و مشکلات معدن کاران استان را برطرف کند.

رئیس جمهور گفت: در حوزه معادن باید راه، آب برق و دیگر امکانات و زیرساخت‌های موجود برای معادن فعال شود.
وی افزود: بخش دولتی باید تامین نقدینگی و سرمایه در گردش برای بخش خصوصی فراهم کند تا تولید در کشور رونق گیرد.

رئیسی گفت: دوبانده کردن کامل محور بیرجند قاین جزو اولویت‌های خراسان جنوبی است که تنها ۱۲ کیلومتر آن باقیمانده است.

رئیس جمهور به وزیر راه دستور داد تا با تزریق اعتبار مورد نیاز هرچه زودتر این محور به طور کامل دوبانده شود، زیرا تلفات جاده‌ای برای کشور خسارت عظیمی است و باید کاهش یافته و به صفر برسد.

رئیسی گفت: توجه به اشتغال و کار بانوان تحصیل کرده کارمهمی است و دولت از ایجاد اشتغال برای جوانان و به خصوص بانوان تحصیل کرده و افرادی که معلولیت جسمی دارند حمایت میکند.

وی افزود: باید راه برای تولید، صادرات و ایجاد اشتغال برپایه علم هموار شود و طرح‌ها متناسب با خواسته و نیاز‌ها مردم در استان اجرا شود.

رئیس جمهور از وزرای خود خواست تا کار را به صورت جدی و بعنوان مسئله و حل مسئله پیگیری کنند و با اصرار بر انجام کار و رونق تولید در کشور برای ایجاد اشتغال و تسهیل این امر در کشور تلاش کنند تا کار به نتیجه برسد.

رئیسی گفت: در کنار ظرفیت‌های بسیاری که در کشور داریم نیروی انسانی کارآمد، طراح و صاحب نظر باعث می‌شود تا با استفاده از این فرصت گره‌ها و مشکلات اقتصادی حل شود.

وی افزود: با توجه به کمبود نزولات جوی در خراسان جنوبی می‌طلبد تا به طور کامل چرخه تولید، فرآوری، بازاریابی و صنایع تبدیلی همین چند محصول استراتیژیک موجود در استان ایجاد شوند.

رئیس جمهور گفت: برای تعیین قیمت محصولات کشاورزی باید سازمان حمایت از تولید و مصرف، قیمت تمام شده تولید را حساب کند و طوری این کار را تنطیم کند تا نه به تولید کننده ضرر برسد و نه در حق مصرف کننده اجحاف شود.

رئیسی افزود: خراسان جنوبی با وجود همسایگی با کشور‌هایی ناامنی همچون افغانستان، بر اساس شاخص‌ها و آمار‌ها جزو امن‌ترین استان‌های کشور است و این به دلیل فرهنگ دینی و اخلاقی مردم این خطه است که سرمایه عظیمی است.

حاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی نیز با اشاره به سرمایه گذاری ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار تا کنون در خراسان جنوبی گفت: علاوه بر استقرار ایکس ری در گمرک ماهیرود که خبر بسیار خوبی برای این استان است، در خصوص معافیت‌های مالیاتی نیز با هماهنگی‌هایی که با سازمان امورمالیاتی کشور انجام می‌دهیم خبر خوبی برای فعالان اقتصادی خراسان جنوبی خواهیم داشت.

محرابیان وزیر نیرو هم با اشاره به ظرفیت بالای خراسان جنوبی در بهره گیری از انرژی‌های خورشیدی و باد در تولید برق گفت: حدود ۸ درصد برق مصرفی این استان اکنون از منابع تجدیدپذیر تولید می‌شود و هم اکنون سرمایه گذاری ۳۰۰ مگاواتی نیروگاه‌های خورشیدی و ۵۰ مگاواتی نیروگاه بادی در این استان آغاز شده است.

وی در خصوص کمبود منابع آبی در خراسان جنوبی نیز گفت: پیگیر هستیم با طرح‌های استفاده از پساب تصفیه شده، چاه‌های ژرف و انتقال آب از دریای عمان، بخشی از مشکلات کم آبی این استان را رفع کنیم.

فاطمی امین وزیر صمت نیزیکی از مهمترین اولویت‌های سرمایه گذاری در خراسان جنوبی را معادن این استان دانست و گفت: با آغاز طرح شناسایی معادن، از پارسال ۱۵ هزار کیلومتر مربع از اراضی استان تحت عملیات شناسایی و اکتشاف معدن قرار گرفته که تا کنون ۶۰ محدوده معدنی، ۱۵ محدوده طلا، ۲۵ محدوده نیکل و. در خراسان جنوبی شناسایی شده است.

فاطمی امین همچنین با اشاره به وجود ۵۰۰ واحد صنعتی در خراسان جنوبی افزود: اگر چه تعداد این صنایع در مقایسه با برخی از استان‌ها کم است، اما بلوغ صنعتی در این استان آغاز شده که بومی سازی ساخت دستگاه‌های لاستیک سازی در کارخانه کویرتایر بیرجند نمونه‌ای از این بلوغ صنعتی و نوید آینده‌ای روشن برای بخش صنعت خراسان جنوبی است.

بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: واگذاری زمین برای شهر‌های زیر ۵۰ هزار نفر از هفته اینده و یا نهایتا دوهفته دیگر شروع می‌شود و بلافاصله بعد از آن برای شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه بانک‌ها موظف اند ۲۰ درصد تسهیلات خودشان را به بخش تسهیلات مسکن اختصاص بدهند افزود:
در خراسان جنوبی، محدودیت زمین نداریم و حتی قابلیت اعطای زمین‌های تک واحدی و حیاط دار بویژه در طبس وجود دارد.

اربابی مسئول نمایندگی خانه معدن ایران در خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه زیر ساخت‌های معادن دراستان خوب نیست از رئیس جمهور خواست دستور پیگیری بدهد چرا که طبق قانون معادن، دولت موظف به فراهم کردن زیر ساخت‌ها از جمله برق، آب، راه و ماشین آلات است.

مدیرعامل گروه صنعتی ناصری نیز، افزایش اشتغال بانوان در بخش‌های مختلف، افزایش سرعت تکمیل سایت گلخانه‌ای استان، و سرمایه گذاری برای بهره برداری از معدن کائولین دیهوک طبس را از خواسته‌های فعالان اقتصادی عنوان کرد.

نجات بخش مدیرعامل شرکت دانش بنیان شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان نیز با اشاره به ساخت تجهیزات گمرکی ایکس ری و همچنین دستگاه شتاب دهنده خطی درمان سرطان در این شرکت گفت: آمادگی داریم تا ۳ سال آینده هر استانی را به به تجهیزات گمرکی مجهز کنیم، اما از آنجایی که تنها خریدار ما دولت است اکنون ۵ ماه است که کارگران این شرکت که ۸۰۰ نفرند حقوق دریافت نکرده اند و لازم است صندوق نوآوری و شکوفایی و یا بانک‌ها به عنوان ضلع سوم حمایت از تولیدات این شرکت وارد شوند چرا که هم اکنون دستگاه ایکس ری گمرک ماهیرود نیز با ورود یک شرکت دانش بنیان نصب شده و فردا راه اندازی می‌شود.

خیریه رئیس مجتمع مرغ مادر جنوب نیز استفاده دستوری از نژاد آرین در جوجه ریزی، افت و خیز بسیار شدید در بازار طیور، آزاد سازی قیمت‌های دستوری و ایجاد سقف حداقل و حداکثر و موظف شدن دولت به خرید مرغ تولیدی، آزاد کردن شرایط صادرات برای مرغ داران، برقراری خط ویژه بانکی برای ارائه تسهیلات خرید نهاده به مرغداران و دامداران و ایجاد کارخانه تولید شیرخشک برای استفاده از ظرفیت تولید شیر در استان را از جمله مشکلات و خواسته‌های صنعت طیور و دام خراسان جنوبی عنوان کرد.

عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور نیز با اشاره به سرمایه گذاری ۷ هزار میلیاردی و اشتغال هزار و ۸۰۰ نفری در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: آماده جذب سرمایه گذار در منطقه ویژه اقتصادی هستیم و چند ده هزار هکتار زمین داریم که آماده بارگذاری واحد‌های اقتصادی است.

خودکفایی صددرصدی کشور با تولید تایرهای معدنی

مدیرعامل بانک سپه در خصوص کلنگ زنی و شروع طرح تولید تایر‌های معدنی با سرمایه گذاری حدود ۷ هزار میلیارد تومان گفت :هم اکنون برای تولید تایر معدنی ۱۰۰ درصد به خارج وابسته هستیم و با اتمام این پروژه در بحث تایر‌های معدنی به طور ۱۰۰ درصدنیاز کشور تامین می‌ شود و به خودکفایی کامل می‌رسیم.

ابراهیمی گفت: دستگاه تایرسازی اتوماتیک با هدف یکپارچه سازی فرآیند‌های تولید تایر برای ایجاد دقت بالا در تولید افتتاح شد که به عنوان هشتمین کشور دنیا در این استان و به دست مهندسان کشور پیاده سازی شد.

وی افزود: این تایر‌ها کاملا قابل رقابت با نمونه اروپایی است و با ۵۰ درصد صرفه جویی در هزینه و به صورت دانش بنیان تولید می‌شود.

ابراهیمی گفت: ما اکنون به این توانمندی رسیده ایم که علاوه بر تامین نیاز سایر کارخانه‌های کشور و نیاز داخلی کشور ، برای صادرات هم آمادگی خواهیم داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر