بازدید 27712

«پایان» گشت ارشاد را تبدیل به «آغاز» چالش دیگری نکنید!

سخن دادستان کل کشور درباره گشت ارشاد، واکنش‌های متعددی در پی داشت و برخی با استقبال از سخن وی، این اقدام را نشانه‌ای از اصلاح برخی از رویکرد‌های ناموثر ارزیابی کردند و برخی دیگر هم معتقد بودند که سخن دادستان کل کشور به درستی منتقل نشده و وی خبر از تعطیلی گشت ارشاد نداده، بلکه...
کد خبر: ۱۱۵۳۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹ 06 December 2022

«پایان» گشت ارشاد را تبدیل به «آغاز» چالش دیگری نکنید!

 

تابناک /حسین بشیری _ چندی پیش، محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور در نشستی با نام «تبیین ابعاد جنگ ترکیبی در اغتشاشات اخیر» که در شهر قم برگزار شده بود، به عنوان نخستین مقام رسمی، خبری را درمورد سرانجام گشت ارشاد اعلام کرد که بسیار پر اهمیت بود.

منتظری در پاسخ به پرسش یکی از حاضران مبنی بر اینکه چرا گشت ارشاد تعطیل شد، اظهار داشت: گشت ارشاد ربطی به قوه قضائیه ندارد و از همان جایی که در گذشته تاسیس شد، از همانجا نیز تعطیل گردید. البته قوه قضائیه نظارت‌های خود را بر کنش های رفتاری در سطح جامعه ادامه می دهد.

سخن دادستان کل کشور درباره گشت ارشاد، واکنش‌های متعددی در پی داشت و برخی با استقبال از سخن وی، این اقدام را نشانه‌ای از اصلاح برخی از رویکرد‌های ناموثر ارزیابی کردند و برخی دیگر هم معتقد بودند که سخن دادستان کل کشور به درستی منتقل نشده و وی خبر از تعطیلی گشت ارشاد نداده، بلکه فقط عنوان کرده است که گشت ارشاد از زمان تاسیس مرتبط با قوه قضاییه نبوده و قوه قضاییه نظارت خود را بر کنش‌های رفتاری در سطح جامعه ادامه خواهد داد.

البته تاکنون خبری از سوی فراجا به عنوان متولی و مجری گشت ارشاد یا گشت های امنیت اخلاقی بیان نشده؛ اما آنچه از سخنان حامیان فعالیت گشت ارشاد در جامعه برمی آید، این است که گشت ارشاد به صورت گذشته فعالیت نخواهد داشت و برخی از این افراد به دنبال ایجاد ابزارهای جدید هستند.

روش و شیوه دعوت به حجاب تغییر می کند

حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگویی اظهار داشت: وقتی ناآرامی‌ها زیاد می‌شود، اراذل و اوباش افزایش پیدا می‌کنند، در جاده می‌ریزند و بی‌حجابی زیاد می‌شود؛ در نتیجه وقتی ناآرامی‌های تمام شود، این موارد هم تمام می‌شوند. همه این موارد یکی دو هفته دیگر جمع می‌شوند. منظور این است که روسری‌ها به سر زنان برمی‌گردد.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه دادستان کل اعلام کرد، گشت ارشاد تعطیل شده است، به منیبان گفت: حتماً نباید گشت ارشاد باشد. بیست سال است که گشت ارشاد نداریم، بلکه پلیس امنیت اخلاقی داشتیم. در مجموع حجاب وجود دارد اما روش و شیوه دعوت به آن تغییر کرده است. جلالی در توضیح اینکه منظور از تغییر روش دعوت به حجاب چیست، تصریح کرد: منظور از تغییر روش این است که امکان دارد در قالب تذکری از طریق پیامک به افراد بی‌حجاب اعلام شود که شما حجاب رعایت نکردید و سعی کنید به قانون احترام بگذارید. بعد از تذکر، وارد مرحله اخطار می‌شویم بعد هشدار و در مرحله سوم ممکن است حساب بانکی فرد بی‌حجاب مسدود شود.

بیشتر بخوانید

مطالبه‌گری می‌کنیم

همچنین حجت‌الاسلام محسن مظاهری، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان گفت: پیشنهاد مجموعه ستاد امر به معروف درباره حجاب این بود که جرم بودن بی‌حجابی در حد اعلای قانونی آن بماند؛ اما حدی از آن هم به‌عنوان تخلف در نظر گرفته شده و برای آن جریمه‌های گام به گام و بازدارنده ایجاد شود.

مظاهری با اشاره به خلأهای قانونی موجود در برخورد با این تخلف گفت: در این خصوص هم ضمیه‌‎های قانونی به کمیسیون فرهنگی داده شده، این پیشنهادها برای حفظ قوانین و جامعه مطرح شده و بسیار همسو و سازگار با اصول مدنی است. اگر گشت ارشاد نتیجه نداشت، دشمن با این شدت و حدت آن را زیر سوال نمی‌‎برد. گشت ارشاد فقط در خصوص ناهنجاری پوششی بود و بالای ۹۰ درصد هم مفید واقع شده و بدون تکرار بوده است، در اصفهان بعضی از این افراد وارد بحث شده و طی صحبت با مشاوران ما قانع می‌شدند.

مظاهری با اشاره به موارد کاری ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: یکی از موضوعاتی که به شدت دنبال آن هستیم، خدمت‌رسانی به ارباب رجوع است که موارد آن به دقت بررسی می‌شود. همچنین بعضی از تخلفات مالی کشف شده، به واسطه گزارش‌های رسیده به مجموعه ما بود، انتصابات نابجا و موضوعات دیگر از موارد مورد توجه ستاد امر به معروف است، در واقع ما در پی نهادینه کردن امر به معروف هستیم، گشت ارشاد ربطی به ستاد امر به‌معروف نداشته و مدت‌هاست که ستاد گشتی نداشته است، اما به‌عنوان یکی از مصادیق معروف که متولی خاصی ندارد، از آن دفاع و نسبت به آن مطالبه‌‏گری می‌کنیم.

گشت ارشاد در زمان تاسیس قرار بود جنبه ارشادی داشته باشد، نه انتظامی و قضایی

فرمانده پیشین نیروی انتظامی گفت: گشت‌ ارشاد از سال ۸۰ یا ۸۱ در کشور راه‌اندازی شد و از آن زمان براساس همین نام گشت‌ارشاد هم که بر روی آن است، قرار بر این بود تا فقط جنبه ارشادی داشته باشد، نه جنبه انتظامی و قضایی، ولی فراز و فرود‌هایی داشته و الان به نظر می‌آید با توجه به مجموعه فضای کشور و نحوه ارزیابی، برای اجرای قانون حجاب و عفاف و سایر مسائل، ارزیابی جامعی نیاز است و باید روش‌ها و ابزار‌ها نوسازی شود.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده پیشین نیروی انتظامی و رئیس کنونی دانشگاه عالی دفاع ملی در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال درباره حوادث اخیر نظر شما درباره لزوم استفاده از گشت ارشاد با توجه به آنکه دادستان کل کشور خبر از تعطیلی آن را داده بود چیست، گفت: من هم اکنون دست‌اندرکار این موضوع نیستم که بدانم تصمیم‌گیران چه تصمیمی در این موضوع خواهند گرفت. طبیعتا گشت‌ ارشاد ابزار اقدام انتظامی برای پیاده‌سازی یک قانون بوده و شاید با گذر زمان ابزار‌ها و روش‌ها در تحقق قانون نوسازی شود.

وی تصریح کرد: از گذشته هم که بنده در نیروی انتظامی بودم، تلاش ما همواره در اولویت پیشگیری اجتماعی از طریق فرهنگ‌سازی بود و مثل راهنمایی و رانندگی تلاش بر این بود که از طریق فرهنگ‌سازی تخلفات کاهش پیدا کند و جریمه گام آخر باشد، نه اول. طبیعتا اقدامات انتظامی و قضایی گام آخر در برخورد با تخلفات و جرایم هستند. من الان اطلاعی ندارم که مسئولان چه تصمیمی می‌گیرند. به نظر می‌آید با ارزیابی روند گذشته که نزدیک به دو دهه گذشته است، گشت‌ ارشاد از سال ۸۰ یا ۸۱ در کشور راه‌اندازی شد و از آن زمان براساس همین عنوان، گشت‌ ارشاد هم که بر روی آن است، قرار بر این بود تا فقط جنبه ارشادی داشته باشد، نه جنبه انتظامی و قضایی. ولی فراز و فرود‌هایی داشته و نهایتا الان به نظر می‌آید با توجه به مجموعه فضای کشور و نحوه ارزیابی‌ها و اجرای قانون حجاب و عفاف و سایر مسائل، ارزیابی جامعی نیاز است و باید روش‌ها و ابزار‌ها نوسازی شود. مهم‌تر از همه این که هر مقرراتی به فرهنگ‌سازی و همراه‌سازی مردم و رفع موانعش هم نیاز دارد، وگرنه ممکن است این مقررات در مسیر اجرا دچار چالش شود.

احمدی‌مقدم در پاسخ به این که آیا گشت‌ ارشاد نیاز به یک بازنگری دارد یا خیر، گفت: من اسم گشت‌ ارشاد نیاوردم. عرض من کلی بود، وگرنه گشت‌ ارشاد یک ابزار و روش است. زمانی در دو دهه قبل توسط مسئولان تدبیر شده، مسلما ما نیاز به نوسازی ابزار‌ها و روش‌ها داریم و جامعه هم نسبت به دو دهه پیش، تحولات زیاد اجتماعی، علمی و فناوری داشته و طبیعتا باید روش‌هایمان را نوسازی کنیم.

اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، این که اگر قرار است اصلاح یا تغییری در نحوه انجام کار گشت ارشاد رخ دهد، باید بدون تعجیل و با پرهیز از اقدامات سطحی باشد و باید با نگاهی موشکافانه به عملکرد آن کاملا نقاط ضعف و قوت آن را مدنظر قرار داد و درنظر داشته باشیم که اقدام عجولانه و غیرکارشناسی در دورانی که کشور با یک جنگ ترکیبی تمام عیار روبه روست، شاید قابل جبران نباشد و از همه مهمتر اینکه اگر قرار است قانونی تصویب یا اصلاح شود، حتما نظرات جامعه شناسان و حقوقدانان را صائب دانسته و برای حل این موضوع از آنان یاری خواسته شود و اینگونه نباشد که «پایان گشت ارشاد»  تبدیل به «آغاز چالش» دیگری گردد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵۷
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۰۱
حسین جلالی، نماینده رفسنجان: دو هفته دیگر روسری‌ها به سر زنان برمی‌گردد. حساب بانکی افراد بی‌حجاب هم مسدود می‌شود!

چرا بلندگوی این افراد را کسی قطع نمی کند؟ چه کسی بلندگو و تریبوندر اختیار این افراد قرار داده تا جامعه را به هم بریزد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
آقای جلالی بگه چند در صد واجدین شرایط در حوزه انتخابیه در انتخابات شرکت کردن و ایشون دقیقا چند درصد رای داشتن
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
چطوره این آمار رو برای همه نمایندگان مجلس انقلابی داشته باشیم
حداقل رای ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
چرا قطع بشه الان می دونی باید پولاتو بکشونی بیرون در حد روزمره نگه داری دیگه با بانک کاری نداشته باشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
بهتر بود آقای جلالی پیشنهاد انقلابی تری میدادند مثلا قانونی تصویب شود که نانوایی های به بی حجاب ها نان نفروشند و به شل حجاب ها نصف نان سنگک. خداوند ما را از دست این مجلس نجات دهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
نه تنها به قول مخالفان"گشت ارشاد" نباید تعطیل شود بلکه باید با شدت بیشتر و با مجازاتهای شدید و بازدارنده با بدحجابان برخورد شود.
من طرف دار حجاب نیستم ولی اگر نظام ضعف نشان دهد درواقع به آشوبگران پاداش داده و آنها را گستاخ تر میکند.
هر کشوری قوانین خاص خودش را دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
یارو هزاران میلیارد اختلاس کرده و بدهکار بزرگ بانکی هست، هنوز هم از بانکها وام می گیره و انواع حساب بانکی رو دارد. تازه از ملت طلبکار هم هست! آن وقت برای حجاب می خواهید حساب ببندی؟ والا خوب نماینده ملت هستید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
کاشکی حساب بانکی افراد اختلاس کننده را می بستید. کاشکی حساب بانکی مدیران بی خاصیت را می بستید. کاشکی مالیات بر دلالی می بستید و حساب فرار کنندگان از مالیات را می بستید. کاشکی حساب افرادی که فرصت های بزرگی مانند برجام در موقعیت طلایی را از دست دادند می بستید. کاشکی حساب مدیران دروغگو را می بستید و کاشکی و صد کاشکی دیگر.
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
بخدا همین بی حجابی ها و اختلاس ها کمر این ملت را شکسته . مگر کفر و فساد شاخ و دم دارد تمام نعمت ها دارد از این مملکت فرار می‌کند
ناشناس
| Canada |
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
دراماکن عمومی مثل مراکز خرید تقریبا هیچکس حجاب را رعایت نمیکند
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
آقایان گویا قرآن کریم را تخوانده اند که میفرماید : لا اکراه فی الدین . یعنی اصل دین با اکراه نباید باید تا چه رسد به فرعیات آن . لطفا به جای بهم ریختن امنیت جامعه به فکر حل مسایل اقتصادی و معیشت مردم باشید
لغو حجاب اجباری کوچترین خواسته مردم بود!!!
پاسخ ها
و ب ا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
بود نه، هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
خواسته باید طبق قوانین یک کشور و معقول باشد نه سلیقه ای
پس چنین خواسنه ای برای کشوری که هزاران شهید داده
تا‌ارزشها و ناموس ها حفظ شود نا معقول وخلاف قوانین کشور است
درست بنویسیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
یکی از ده ها مورد خواسته ها. مشکلات معیشتی و عدم ارتباط صحیح با دنیا و مشکل عدم احساس امنیت در هر شغلی و سطحی و سن و سالی به کنار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
به نظرشما کار رضا خان برای برداشتن اجباری حجاب درست بود؟؟؟؟؟؟ اگر درست بوده پس در آینده باید منتظر برداشتن اجباری حجاب باشید و اگه درست نبوده پس داشتن اجباری حجاب هم درست نیست. آیا شما دوست دارید در آینده زنان باحجاب دچار مشکلاتی در جامعه بشوند؟؟؟ با این روشی که آقایون در پیش گرفتند در آینده با وجود حجاب اجباری و آزار و اذیت افراد بی حجاب باید منتظر عکس العمل شدید جامعه به افراد با حجاب هم باشیم
همیشه در طول تاریخ تصمیم سازی ها بدون پیشینه فکری درست و بدون پشتوانه خواست اجتماعی نه تنها پاسخ نمی دهد؛ بلکه به شدت هزینه ساز خواهد بود. باید در نظر گرفت که درصد بالایی از جامعه پذیرای ممقوله حجاب اجباری نیستند. این بدین معنی نیست که مردم میل به بی بند و باری دارند. باید تصمیم گیران حجاب به این نکته آگاه باشند که جامعه خود یک فرآیند خود تنظیمی دارد. زیرا جامعه ایرانی به دلیل پای بندی به اصول خانوادگی و باورهای اخلاقی هرگز پذیرای بی بند و باری مد نظر آقایان نیست و نخواهد بود. در باره بسیاری از جرایم نیز همین گونه است. لطفا به خواست بانوان کشور احترام بگذارید و از دیدگاه آنان و بر اساس رای گیری از ایشان تصمیم سازی کنید. اجازه دهید تا مردم با باورهای قلبی و درونی خود زندگی کنند. در عوض قوانین به گونه ای تنظیم شود که باور افراد نباید مزاجم دیگری باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
لطفا از طرف بانوان کشور صحبت نکنید خواست ما بانوان نیز حفظ حجاب و حریم خانواده ها ست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
ناشناس|Iran (Islamic Republic of)|۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
عذرخواهی میکنکم شما چند نفر از بانوان هستید!؟!؟!؟!؟!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
شما هم ناشناس محترم از طرف همه خانمها صحبت نكن من خواهان حجاب اجباري نيستم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
شما حجابت را حفظ کن و کاری به حجاب بقیه نداشته باش. الان کسی قصد برداشتن حجاب افراد با حجاب را نداره و همه به آزادی حجاب معتقدند. یعنی اگه کسی بی حجاب یا بد حجاب بود نباید مورد آزار بقیه جامعه قرار بگیره. اگه دوست دارید ایران بشه افغانستان دنبال حجاب اجباری باشید. هر شخصی حق داره برای حجاب خودش تصمصم بگیره. آیا شما دوست داری بخاطر حجابت مورد آزار نیروهای انتظامی قرار بگیری؟؟؟؟
حجاب باطنی هزار برابر از حجاب ظاهری مهم تر است.
سالها است که با اهمیت دادن به ظاهر، ظاهرسازی در مملکت را ترویج کرده اند.
پاسخ ها
رز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
شما میخوای حجاب نداشته باشی نداشته باش ولی فتوا نده دیگه قران مشخص کرده همه چیزو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
رز جان کجای قران اینو مشخص کرده؟جواب کلیشه ای هم نده.مستند بگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
رز جان
قوی ترین آیه در خصوص حجاب آیه 31 سوره نور است که با به زنان مومن بگو شروع می شه
یعنی خداوند در این آیه به زنان مومن توصیه کرده نه اجبار
در هییییچ جای فران صحبنی از حجاب اجباری و مجازات بی حجاب نیست
در این آیه فقط به زنان مومن توصیه شده نه تمام زنان و نه تمام زنان مسلمان
حجاب نه اصول دینه نه فروع دین
در ضمن تمام کشورهای مسلمان حتی عربستان مهد اسلام حجاب اختیاری دارند
چطوره که فقط شما از قران و اسلام حجاب اجباری را استخراج کرده اید
؟؟
در سوره احزاب هم حجاب به زنان و دختران پیامبر توصیه شده و باز هم صحبتی از تمام زنان جامعه نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
حجاب باطنی یعنی چی؟ حجاب فاصله بین تو و بیرونه، داخلی چه معنی داره؟

منظورت پاکدامنی و عفاف بوده حتما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
کسی که حجاب ظاهری نداشته باشد دیگر حجاب باطنی معنا ندارد یعنی همه می توانند از وی بهره ببرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
دوست 13.32 شما رو به شعر عبید زاکانی دعوت میکنم که بخوانی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
اون خانومی که بدون شلوار میاد تو خیابون دیگه حجاب باطنیش به چه دردی می خوره؟
دیگر باید بساط افراطی گری جمع شود و دوباره درد سر درست نشود .
عوامل نفوذی اسراییل شبانه روز در حال کار هستند تا هیزم و بنزین اعتراضات کم نیاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
منظورت همین نماینده بود؟
گشت ارشاد مفسدان و مدیران فاسد چی شد پس؟
اسلام دین کاملی است، همه ابعاد آن را پیاده کنید
اگه بخوان لج کنن ما هم با این که باحجابیم ولی خانوادگی روسری رو بر میداریم .
پاسخ ها
رز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
خب بردار وقتی ارزش حجابتو نمیدونی و باور قلبی بهش نداری زودتر برداری چهره وتقعیتو معلوم کنی بهتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
رز جان حق با شماست
چهره واقعی افراد و اینکه از چه طرز فکری حمایت می کنند و از کجا ارتزاق می کنند در لباسشان مشخص باشه خیلی بهتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
با ارزش ترین انسانها نزد خدا با تقوا ترین شماست...شما مسیحی باش ولی با تقوا خیلی با ارزش تری که مسلمون محجبه باشی ولی ظاهرساز ریاکار!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
مشخصاً برای همه این تصمیم گیریها و شرایط پیش آمده، بحث دینی و ارزش واقعی حجاب آخرین معیار ارزیابی بوده. چه از طرف سیاستمداران و دولت مردان و چه از طرف مردم و معترضان. پس نظر رز عزیز، کاملا بی اساس هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
این جمله ات نشان دهنده این است که اصلا اهل عفت نیستید اگر الان در ظاهر حجاب دارید به خاطر هنجار است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
خطاب به رز: حتی اگر محجبه یا مومن باشی در هر زمان تکلیفی داری و اصلی ترین تکلیف مبارزه با بی عدالتی است. حجاب انتخابی امری شخصی است اما حجاب زوری یک امر ناپسند برای خود و دیگران است .
ناشناس
| Romania |
۰۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
تو قطعا با حجاب نیستی یه بی حیای هستی
این گشت ارشاد که حالا هیچ کس گردن نمی‌گیره (قوه قضائیه میگه ما فقط ناظر بودیم، ستاد امر به معروف میگه ما نبودیم، نیروی انتظامی جور دیگه مسولیت عملکردش رو نمی پذیره) چه نیرویی پشت قضیه هست که دنبال ادامه راه با عنوان دیگه است؟
پاسخ ها
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
همان کسی که موسسات مالی بدون مجوز را ساخت.
حجاب را آزاد کنید و بگید زنان بی حجاب مهریه اسلامی هم بهشون تعلق نمیگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
مگه مهریه از جیب حکومت پرداخت می شه کمی فکر کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
مهریه ندن حق و حقوق انسانی مون رو بدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
مگه همه شوهر دارن ؟؟
دختران نوجوان و مجرد چی ؟
در ضمن مهریه حق زن است
همانطور که شما دو برابر خواهرت ارث می بری
اگر مهریه غلطه ارث دو برابر شما هم غلطه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
مگر کسی هست برای زن برهنه مهریه و خرج بدهد ازاد است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
الان تو لبنان عزيزتون توي مالزي توي تركيه زنها برهنه ان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
واقعا باید مشخص کنند که تابع قوانین اسلام هستند یا غرب، نمی شه که دو رنگ بود
جلالی جون اگه پول تو حساب مونده بود مسدود کن. یک کاری نکن هر چی پول تو بانک داریم برگرده تو جیب هامون.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
جلالی اول نگاه بکن به حسابمون بعد مسدودش کن .حسابی که توش پول نیست و چه جوری میخوای مسدود کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
با این کار خانم ها پول هاشون رو از بانک ها خارج میکنن و میرن سمت طلا و دلار اونوقت بانک هاشون ورشکسته تر میشه اطلا اینا فکر نمیکنن به نتیجه کارهاشون
چرا مسئولین نمی فهمند که آنها با اجتماعی از انسانها روبرو هستند که گوشت و پوست و خون دارند و برای خودشان منطق و حق انتخاب قائل هستند.

اگر این واقعیت را نبینید و صرفا به خواسته های ذهنی خودتان فکر کنید هیچ نتیجه ای نخواهید گرفت.
جالبه سر چیزی دعوا می شه که اثری ازش نیست،‌ الان دعوا سر این است که شخص روسری را روی سرش بندازد و یا روی گردنش؟
لطفا به شکل رسمی این مسئله را روشن کنید. چون ظاهرا برخی رسانه ها برداشتهای متفاوتی از سخنان اخیر برداشت کرده اند. و تا زمانی که چیزی به شکل رسیم بیان نشه سودی هم نداره... مردم دنبال حذف قانون حجاب اجباری هستند و نه گفتار درنمانی و صحبتهایی که یکی میزنه دومی نقض می کنه
مهریه و نفقه و سربازی نرفتن زن و نجنگیدن زنان در عوض مواردی مثل حجاب اجباری و حق طلاق و ارث نصف و غیره بوده. اگر هر کدام از مواردی که به ضرر زنان بوده برداشته میشه باید از اونور هم مواردی که به ضرر مردان بوده برداشته بشه. مثلا حجاب آزاد در عوض حذف نفقه. حق طلاق دربرابر حذف مهریه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
چطووره که کارهای شما مهمه و کارهای زنان مهم نیست ؟
در ضمن زن شاغل و سرپرست خانوار کم نداریم
دختران مجرد که مهریه و نفقه ندارند چرا از ارث برابر برخوردار نیستند ؟
شما انتظار داری خرج زن و بچه ات را از سهم الارث خواهرت پرداخت کنی ؟
اینکه در قانون زنان را از خروج از منزل و اشتغال و حضور در جامعه منع کنید و به همین دلیل ارث آنها را بالا بکشید انصافه ؟
باید زن و مرد توان کار کردن و کسب درامد داشته باشند و در عوض در ازدواج و طلاق و ارث و بقیه حقوق برابر باشند و مهریه و نفقه اصلا نباشه
اینکه به خاطر یک لقمه نان و سرپناه زنان زیر یوغ مرد باشند و مرد به خاطر مهریه و نفقه گرفتار باشه یک قانون بدوی است که به درد جامعه امروز نمی خوره
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
اونهایی که منفی زدن یعنی معتقدن باید زنان با مردان برابر باشند فقط در جاهایی که به نفع زنان تموم بشه؟ یعنی در جاهایی که تبعیض علیه مردان وجود داره نباید برابری اتفاق بیفته؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
نه اینکه نروژ صبح به صبح پا میشی میری جنگ شب برمی‌گردی خونه که اینقدر منت میزاری
هنوز نشنیدید!؟
از بانکها پولهارو بکشین بیرون به اندازه نیاز بزارین بمونه بقیش رو اگر تونستین به ملک و طلا تبدیل کنین
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
اینجوری هم بانکها ورشکسته میشن هم مسئولین عواقب کارهاشون رو مثل بقیه چیزها متوجه مشین باید همه حسابهارو خالی کنند که بانکهاحساب کار دستشون بیاد
آقایان بزرگواران دانشمندان عزیزان بخدا مشکل این مردم حجاب نیست مشکل معیشت است کار است ازدواج است و ............... چرا راجع به مسایل دیگر کسی حفی نمی زند
هر وقت قبمت ها به عقب برگشت خانوما هم باید حجاب رو رعایت کنند،
انا لله و انا الیه راجعون : جلالی عضو کمسیون فرهنگی مجلس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
چیه درامدت کم می شود؟؟؟؟؟
انا لله و انا الیه راجعون : جلالی عضو کمسیون فرهنگی مجلس
مسولین محترم خواهشن از خواب غفلت بیدار شید مشگل مردم اقتصاد و ایندشونه نه حجاب
تابناک جان. جان هر کی دوس داری با کمک همکاران عزیزتان در همه بخشها یکجوری این موضوع را به امثال ایشون تفهیم کنید تا دوباره دردسر ساز نشوند. ما فقط آرامش و امنیت میخواهیم.
ای کاش گشت اختلاس راه مینداختین و حساب اختلاسگران را مسدود میکردین
آقای جلالی ، مردم یکی از خواسته هاشون حقوق شهروندی و یکی از اون موارد هم حجاب اختیاری است .
موضوعات مهم دیگری هم هست مثل اقتصاد ، انتخابات ، محیط زیست و .....
شما رفتی سراغ یکی از صد ها مشکل !
و امثال شما نه تنها ریشه ناآرامی ها را نمی بینید و توان برطرف کردن مشکلات را هم ندارید بلکه بیشتر بدنبال رفع مسئولیت واقعی خودتون که همانا نمایندگی مردمه انجام میدین و در مقابل فقط بنزین روی آتش هم میریزید .
همین جمله نسنجیده مسدود کردن حساب بانکی یعنی دعوت برای بیرون کشیدن پول از تمامی حساب های بانکی و این یعنی ابرو رو درست کردن و چشم رو کور کردن !!!
به نظرم مردم باید سریعا پولاشون رو از بانکها بکشن بیرون
چون هر لحظه امکان داره به خاطر نوع پوشش حسابمون مسدود بشه
حالا بیا ثابت کن که من پوششم درست بود یا نه
مرد سریعا اقدام کنید
استاد جلالی! خانم هایی که با حجاب اجباری مخالف هستند از حمایت برادر و پدر و همسر و فرزند هم برخوردارند. پول های اون هارو هم مسدود می کنی؟ شاید هم ان ها در حمایت از خانم ها پول هاشون رو از بانک خارج کنند.
ای کاش، زمان و انرژی که برای این موضوع گذاشتند، برای مدریت صحیح یک مملکت در سطح کلان میگذاشتند.
ای کاش نظر نخبگان و افراد شایسته را برای مسائل، سیاسی، اقتصادی و ... رو در نظر میگرفتند. در اینصورت این مشکلات بصورت اتوماتیک حل میشد و هیچ چالشی بوجود نمی آمد
مشکل مردم همه اینهاست هم حقوق، آزادی ها و امتیازهای اجتماعی که حکومت باید به رسمیت بشناسد و هم مسائل حاد و مزمن اقتصادی.
با سلام حجاب اجباری معنا ندارد و اوضاع را بدتر می‌کنه بجای حجاب به فکر وضعیت معیشتی مردم باشید یارانه مردم را زیادتر کنید پدر و مادرها خودشون هم به حجاب اجباری رای نمی‌دن و نود درصد موافق هستند
سواد و درک اجتماعی نماینده ای که در این حد باشه میشه اش شله قلمکاری که میبینیم.
واقعا انسان باور نمی کنه این تصمیمات توسط مسئولان کشور گرفته می شوند، بیشتر به عوامل دشمن میشه نسبت داد چنین تصمیماتی را
رفراندوم
این فقط یکی از خواسته های کوچک مردم هست، و مردم صدها خواسته دیگر هم دارند که میخوان بهشون برسن و حقشونه
تا به حقشون هم نرسن ساکت نمیشن
باسلام و احترام به همه ؛ حجاب بسیار خوب و ارزشمند است و انسان باید از وجود خود به ارزش آن برسد و بشکل تحمیل و گشت و تنش های موجود و برخورد های فیزیکی کار به جایی نمیرسه آیا در کشورهای عربی به زور و چوب حجاب بر سر دارند ؟ برخی محجبه و برخی در حد نپوشیدن مقنعه زندگی می کنند و الان نمیدانم گشت میخاد با چه کسی برخورد نماید و ارشاد کند که اغلب مغازه ها ، مردم ،زن و شوهر با هم بدون حجاب ظاهر می شوند.در صورتی که همین که بد حجاب است شاید دوست نداشته باشد به این شکل ظاهر شود ولی وقتی به موانع نگاه می کند بیشتر حریصتر میشه که بدون حجاب باشه و شاید با دهن کجی این نوع پوشش را بر می انگزیند..وگرنه ارزش حجاب هم حجاب پوشش و هم حجاب درونی و رفتاری بسیارگسترده است و ارزشی بی نهایت دارد. مگر انسان چقدر می توان بدون پوشش باشد ، زیبایی انسان به پوشش بهتر نمایان میشه ولی بیش از حد بی حجابی نوعی حرکت و ظاهر حیوانی به انسان می دهد و چشم طمع نامحرم و روابط ناسالم را در پیش خواهد داشت.نتیجتاً حجاب پوشش و حجاب رفتار بهترین چیز است و باید به درجه ای برسیم که هرکس پوشش خود را بر اساس عقل و منطق برگزیده باشد و همه به یکدیگر احترام بگذارند.با تشکر تحلیل گر و رفتار شناس اجتماعی
اقتصاد چه ربطی به حجاب داره اقتصاد شفاف سازی بشه خوبه ولی این بعضی میگن حجاب به خودش ربط داره این جور نیست یه مرد لخت بشه بره خیابون چی میشه به خودش ربطداره بعدنمیگن دیوانه شده بعدم تنها کشور ما نیست که حجاب داره مسلمان دستو صریح قرانه حضرت فاطمه الگوی ماست
طی چهل سال حجاب اجباری جواب نداده آیا باید چهل سال دیگر هم ادامه بدهیم و بعد بفهمیم اشتباه کرده ایم خواسته درصد بالایی از مردم که عموما مذهبی می باشند اصلاح قانون و حجاب اختیاری و از روی اعتقاد می باشد اگر این بحث را قبول ندارید نظر سنجی و یا رای گیری نمایید.
دست جوره خدا وکیلی...خخخخخ...عجب مملکتیه هر کی برا خودش یه فتوایی میده
وضعیت فعلی حاصل تندروی و سخت گیری ها بوده است..هر چه فشار بیشتر واکنش ها بیشتر...
در این چند ماهه ندیدیم و نشنیدن که جلسه ای. تشکیل بشه و نقش مشکلات اقتصادی و گرونی ها رو در اعتراضات بررسی کنه هر جلسه ای بوده برای حجاب بوده و دخالت بیگانگان لطفا سطحی نگر نباشید الان دانش آموزان دبیرستان هم به فکر مهاجرت هستن برای اینکه میبینن که مثل پدر و مادرهاشون هیچ آینده ای ندارن
درود بر حجاب وقانون
مسئولی که پیشنهاد میکنه که عده ایی را باید از خدمات اجتماعی محروم کرد بدلیل عدم رعایت حجاب یا مثلا استفاده از vpn و ... آیا به عواقب این کار فکر کرده اند این پیشنهاد به ایجاد دو قطبی شدن جامعه کمک نمی کند؟ در این شرایط مثلا مسدود کردن حساب بانکی که دیگر کسی نمی تواند پول آب وبرق وقسط بانکی و ... وحتی توانایی خرید نان کپی را هم ندار د این شخص و افراد مشابه او برای حفظ بقا بدنبال ایجاد اجتماعی متمایز نخواهند بود آیا حق این را دارد به کمک افراد مشابه خود به اجتماع محاجم متقابلا خدمات ندهد.
خیلی جالبه تعداد آقایونی که دنبال لغو حجاب اجباری هستن ده ها برابر خانم هاست ، طرف آقاست و نگرانه اینه که چرا زن ها در خیابون حجاب دارن ما نمیتونیم موهای اینارو تماشا کنیم خخخخ
چرا امتحانی یک هفته حجاب رو آزاد نمیزارین تا نتیجه رو ببینین.و یا همان به قول خودتون شل حجابهارو بزارین زندگیشونو بکنن بخدا همه چیز آروم میشه و البته بحث معیشت مردم که یک بحث جداست که باید حل شود فقر که در زندگی مردم باشد ایمان هم از بین میرود
خانمی که بی حجاب است همسرش از کاردولتی اخراج کنند وبه فرزندانش کاردولتی ندهند وازهرگونه خدمات شهروندی جلوگیری کنند برای خانمهای بی حجاب برخورد قاطع کنند حتا پارکها تاکسی ها بی حجاب ها راه ندهند یارانشان قطع کنند اب برق تلفن بی حجابها قطع کنند وفشارحدکثری برایشان درنظربگیرند وقانون بیاید مجازات سختی برایشان درنظربگیرندخرید وفروش نکنند بی حجاب ها
تابناک مطالبی را که نظر من است سانسور میکند مسئولین خود را به ندیدن و نشنیدن زده اند و میخواهند نظر انهائی را که مطابق میل ایشان است بعنوان نظر اکثریت معرفی کنند و خودشان هم بدرستی این را فهمیده اند
کسانی که طرفدار حجاب هستن خودشون حجاب داشته باشن. چیکار با بقیه دارن؟ اون مردی که با دیدن موی زنان تحریک میشه و به فکر خیانت و هرزگی میافته خودش مشکل داره و باید به روانپزشک مراجعه کنه
این به اصطلاح نماینده، چند در صد مردم را نمایندگی میکند ؟؟؟؟؟؟
حجاب را آزاد کنید و هر کس حجاب داشت ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان پاداش بدهید شما راضی بی حجاب راضی و با حجاب هم راضی.
داخل کشور نیازمند ثبات وارامش است دشمن اصلی در مرزهای ارس اماده فتنه بزرگی است باید تمام کشور فقط بفکر تو دهنی محکم وویرانگری به نوچه صهیونیسم در انسوی مرز باشند ملت دا بیش از این تحریک نکنید
درود

چرا از حضرت فاطمه سلام الله علیه ، فقط از حجابش به عنوان الگو یاد میشود ؟ چرا از سایر سجای ایشان یاد نمیشود ؟
قطعا دو اشتباه بزرگ ابتدای انقلاب که اثار مخرب ان تاکنون ادامه دارد حجاب اجباری وتصرف سفارت امریکا بود
بی‌حجابی جز ضرر برای جامعه چیزی در پی نداره و به نوعی ادب در رفتار اجتماعی هست
مردم چه بخواهیدواگرهم نخواهیدبه بلوغ ودرک سیاسی رسیده اند واحتیاجی به مبصرندارند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار