بازدید 13415
تحولات بازار مسکن در آبان ۱۴۰۱

مشتری برای خانه‌های بالای ۲۰ سال، بیشتر از نوساز‌ها / خرید مسکن با وام سخت‌تر شد؛ شورای پول و اعتبار خبر دارد؟

با گذشت دوازده روز از ماه آذر، سرانجام امروز بانک مرکزی گزارش «تحولات بازار معاملات مسکن در ماه آبان» را منتشر کرد؛ گزارشی که نشان از تغییرت قیمت خانه در پایتخت در کنار افزایش تعداد معاملات دارد.
کد خبر: ۱۱۵۳۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰ 04 December 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ ساعتی قبل بانک مرکزی جدیدترین اطلاعات از تحولات بازار مسکن شهر تهران را منتشر کرد. در این گزارش، نکات قابل تاملی در خصوص تعداد معاملات و قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران بیان شده است که نشان از تغییر مسیر بازار مسکن نسبت به شروع پاییز دارد.

بررسی این اطلاعات نشان می‌دهد، در پایان دومین ماه از سومین فصل سال، تعداد معاملات مسکن بر خلاف مهرماه، با افزایش مواجه بوده است، به گونه‌ای که ۸۰۰۵ معامله خرید و فروش مسکن در تهران به ثبت رسیده و نسبت به مهرماه، ۴۷.۸ درصد بیشتر شده است. همچنین متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران وارد کانال ۴۶ شده و به ۴۶ میلیون و ۷۰۴ هزار تومان رسیده که حاکی از افزایش ۶.۸ درصدی نسبت به ماه قبل است، در حالی که ماه‌های اخیر، روند افزایش ماهانه قیمت یک متر خانه در سطح حدود یک درصدی قرار داشت. هرچند باید یادآور شد که در ماه‌های خرداد، تیر و مردادماه سال جاری درصد افزایش قیمت ماهانه مسکن تهران به ترتیب ۸.۴، ۵.۸ و ۲.۵ درصد بوده است. از سوی دیگر رقم ۴۶ میلیون و ۷۰۴  هزار تومانی در آبان امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل، معادل ۴۵.۹ درصد افزایش داشته است.  

بیش‌ترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده، معادل ۹۵ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با ۲۳ میلیون و ۹۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

گران‌ترین و ارزان‌ترین خانه‌ها در کدام مناطق تهران است؟

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیش‌ترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده، معادل ۹۵ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با ۲۳ میلیون و ۹۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۳۰.۷ و ۵۹ درصد افزایش نشان می‌دهند.

تقاضا برای خرید از نوساز‌ها به خانه‌های بالای ۲۰ سال رفت/ خرید مسکن با وام سخت‌تر شد؛ شورای پول و اعتبار خبر دارد؟

سهم نوساز‌ها و کهنه سازها از معاملات آبان 

همان طور که پیشتر اشاره شد، در آبان امسال، تعداد معاملات مسکن به رقم ۸۰۰۵ رسیده بود که نسبت به ماه قبل، ۴۷.۸ درصد بیشتر بوده و نسبت به آبان سال قبل ۹.۶ درصد رشد داشته است.

حال بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در هشتمین سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که از مجموع ۸ هزار و ۵ واحد مسکونی معامله شده، واحد‌های تا پنج سال ساخت همچون ماه قبل، با سهم ۲۸.۴ درصد، بیشترین سهم را از آن خود کرده‌اند. با وجود این، سهم مذکور در مقایسه با آبان سال قبل، حدود ۳.۶ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحد‌های با قدمت بالا در گروه‌های "۱۱ تا ۱۵" و "بیش از ۲۰ "سال ساخت افزوده شده است، در حالی که تعداد معاملات مربوط به خانه‌های بیش از ۲۰ ساخت، با رشد ۷۷.۴ درصدی نسبت به آبان ماه سال قبل همراه بوده (این رقم در مهرماه نیز ۵۸.۸ درصد بوده است) و از ۹۳۰ معامله در آبان سال قبل به ۱۶۵۰ معامله خانه در آبان امسال رسیده است.

در پی افزایش قیمت خانه‌های نوساز در ماه‌های اخیر، تقاضای مردم برای خرید خانه از نوساز به کهنه ساز و یا خانه‌های فرسوده سوق پیدا کرده  است.



این میزان رشد در حالی است که درصد تغییرات تعداد معاملات برای خانه‌های نوساز، منفی به ثبت رسیده است. به بیان دیگر در پی افزایش قیمت خانه‌های نوساز در ماه‌های اخیر، تقاضای مردم برای خرید خانه از نوساز به کهنه ساز و یا خانه‌های فرسوده سوق پیدا کرده است. این تغییرات زمانی قابل توجه است که بدانیم در سال گذشته، روند متفاوت بوده است؛ به عنوان مثال در آبان سال ۹۸ (سه سال قبل) درصد تغییرات تعداد معاملات مسکن برای خانه‌های بالای ۲۰ سال به منفی ۵۳.۲ درصد رسیده بود.

همچنین در آبان امسال، توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران، حاکی است از میان مناطق ۲۲گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۴.۲ درصدی از کل معاملات، بیش‌ترین تعداد قرارداد‌های مبایعه‌نامه را از آن خود کرده است. همچنین مناطق ۱۰ و ۲ به ترتیب با سهم ۹.۲ و ۹ درصدی از کل معاملات انجام شده در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

چند درصد از معاملات به خانه‌های زیر ۳ میلیارد تومان رسید؟

توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده شهر تهران در آبان امسال نشان می‌دهد، به لحاظ مساحت، واحد‌های مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، سهمی معادل ۵۶.۵ درصد از معاملات انجام شده را از آن خود کردند. همچنین ۵۸.۶ درصد واحد‌های مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این ماه معامله شده و ۴۸.۹ درصد از معاملات نیز به واحد‌های مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از ۳ میلیارد تومان اختصاص داشته است.  

سقف قانونی اجاره‌بها بازهم شکسته شد

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در آبان سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده رشد به ترتیب معادل ۳۹.۸ و ۴۵ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است. لازم به توضیح است، رشد ماهانه شاخص مزبور در آبان ماه در شهر تهران و کل مناطق شهری به ترتیب معادل ۴.۱ و ۵ درصد است.

رشد نرخ اجاره در کانال ۴۰ درصدی در حالی است که پیشتر در روز‌های پایانی فصل بهار، بسته سیاستی مصوب در جلسه شورای‌عالی سران قوا، از تعیین سقف ۲۵ درصدی برای تمدید قرارداد‌های اجاره‌بها در شهر تهران در سال ۱۴۰۱ خبر می‌داد و تاکید داشت در شهر تهران و سایر کلانشهر‌ها ۲۵ درصد، سایر نقاط شهری ۲۰ درصد که با توافق مالک و مستاجر با نرخ‌های کمتر از موارد فوق بلامانع است.

این در حالی است که در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز ستاد ملی کرونا با توجه به اپیدمی ویروس کووید ۱۹ در مصوبه‌ای، سقف مجاز افزایش اجاره بها در تهران را ۲۵ درصد، سایر کلانشهر‌ها ۲۰ درصد و دیگر شهر‌ها ۱۵ درصد اعلام کرده بود، ولی در عمل شاهد عدم اجرای این سقف گذاری در بسیاری از معاملات اجاره خانه بودیم.

در هر صورت با توجه به جلسه اوایل آبان ماه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به ریاست رئیس‌جمهور، با بررسی موضوع افزایش غیر مجاز اجاره‌بها در تابستان، این امیدواری وجود دارد تا در سال آینده، شاهد این روند افزایشی خارج از تعیین سقف نباشیم، زیرا در این جلسه سید ابراهیم رئیسی، دستگاه‌های مسئول در این زمینه را موظف کرده است به وظایف قانونی خود عمل کنند تا از افزایش اجاره‌بها در ماه‌های آینده جلوگیری شود.

وام مسکن بی ارزش‌تر از قبل شد!

در شرایطی که یکی از اقدامات حمایتی دولت‌ها در این سال‌ها برای متقاضیان خرید خانه، ارائه وام مسکن بوده، عملا قدرت خرید مسکن با استفاده از این وام، کمتر از قبل شده است.  

برای دریافت ۴۸۰ میلیون تومان وام بایستی حدود ۱۰۳ میلیون تومان هزینه کنیم تا در نهایت به مبلغ حدود ۳۷۷ میلیون تومانی وام مسکن دست یابیم. از سوی دیگر با توجه به میانگین قیمت مسکن شهر تهران در سطح ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، عملا با این رقم تنها می‌توان حدود هشت متر خانه در تهران خرید!



به بیان دیگر، برای دریافت وام ۴۸۰ میلیون مسکن (زوجین تهرانی) در پایتخت باید نخست با توجه به قوانین بانک مرکزی، به خرید ۹۶۰ عدد اوراق از بورس اقدام کرد. حال قیمت این اوراق در ماه‌های اخیر با روند افزایشی مواجه بوده، تا جایی که بر اساس اطلاعات امروز، قیمت هر اوراق به حدود ۱۰۸ هزار تومان رسیده است؛ بنابراین، برای دریافت ۴۸۰ میلیون تومان وام باید حدود ۱۰۳ میلیون تومان هزینه کند تا در نهایت به مبلغ حدود ۳۷۷ میلیون تومانی وام مسکن دست یابد.

از سوی دیگر با توجه به میانگین قیمت مسکن شهر تهران در سطح ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، عملا با این رقم تنها می‌توان حدود هشت متر خانه در تهران خرید. به نظر می‌رسد در این شرایط ضرورت دارد تا هرچه سریع‌تر شورای پول و اعتبار نسبت به تغییر مبلغ تسهیلات خرید مسکن، تصمیم گیری کند.

هرچند رستم قاسمی، وزیر وقت راه و شهرسازی ۲۶ اردیبهشت ماه امسال، از ارائه پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن زوجین تهرانی به ۷۰۰ میلیون تومان به شورای پول و اعتبار خبر داده بود، در نهایت محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن از عدم موافقت شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان خبر داد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۴۰
بدبختی و گرانی فقط برای مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
اقتصاد فلاکت زده ، برای هر طبقه و دسته از مردم به

اشکال مختلف در جریان است

و اکثر فروشنده ها ، با هدف تنزل دادن سطح زندگی و

استفاده از مابه التفاوت فروش ملک خود به ارزانتر

برای گذران زندگی بسیار سخت خود و کمک به فرزندان

انجام می گیرد

و عده زیادی هم برای مهاجرت ، دست به فروش املاک

خودشان میزنند

دولت هم طبق معمول از دادن دستور و ارایه امارهای

خوب و عالی هستند !!!؟
ناشناس
| Canada |
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
تصور کنید من سال ۱۳۷۸ توی میدان نور در غرب تهران با ۱۶ میلیون تومان یه اپارتمان نوساز ۷۲ متری خریدم
بله سال ۷۸ و نه در زمان فتحعلی شاه قاجار !!!
حالا با این مبلغ نمیشه حتی یک پکیج خرید
علی برکت الله !!!!!!
تغییر سقف وام سکن چاره کار نیست چون با این سطح دستمزد افراد انگشت شماری از عهده پرداخت اقساط آن بر می آیند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
هر قسط این وام ها از حقوق کامل یک بازنشسته و کارگر هم بیشتر می شود متوجه بحران هستید؟؟؟ حقوق ها رشد نکرده و هزینه ها روز به روز رشد کرده !!!
فقط بلدید آمار بدهید . اقدامی برای توسعه ساخت و کاهش قیمت مسکن صفر. چندها دکتر و کارشناس نشستن و فقط روی تغییرات قیمت و معاملات مطالعه میکنند و مثل اینکه چوپان نشسته صبح تا شب نگاه میکنه ببینه گوسفندان کجا میروند و چی میخورن و مرگ و میر و تلفات چندتاست و چندتاشو گرگ میخوره و کی تموم میشن . همین
وام مسکن فقط و فقط جیب سازنده ها را پر میکنه و مشتری را پای معامله میاره و هیچ تاثیری در کمک و توان مصرف کننده ندارد و بعبارتی جیب سازنده ها زا بیت المال پر و پرتر میشود .
اقای رییسی اومدی که زندگی مردم رو سخت تر کنی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
شک داشتی؟
متاسفانه نهضت ملی مسکن وقتی داره شکست می خوره تورم مسکن اوج میگیره
از 2 میلیون مسکنی که باید تا شهریور تحویل بدهند
فقط 330 هزار مسکن شروع به ساخت شده و سقوط امار ساخت و ساز مبین تورم مسکن در چند ماه اینده هست
بانک نباید برا کسی که برا اولین بار اقدام به خرید خونه میکنه وامو به قیمت 108 میلیون بفروشه لااقل فردی که اولین باروام خرید خونه میخواد بگیره به سود بانکی اکتفا کنه
قیمت مصالح ساختمانی نظیر یونولیت سیمان اهن ووودر یکماه گذشته بشدت افزایش یافته است وقطعا اثار تورمی ان در بخش مسکن را در اینده نزدیک خواهیم دید بهتر است بجای شعار در مانی بفکر کنترل تورم لجام گسیخته باشید ارزش پول ملی را حفظ کنید. خلق پول نکنید.. مانع از کسری توسط بانکها شوید ..وووو
خودتون مسخره کردید این اوراق بردارید
زنده باد رییسی با این آمار درخشان از وضعیت مسکن
تورمی روی بخش مسکن و خانه بیاد که در تاریخ ایران بی نظیر باشه سال آینده تابستان دولت باید اردوگاه های اسکان اطراف شهرها برای اجاره نشین ها بسازد
یکی از دلایل اعتراضات خونین فعلی، همین اوضاع وحشتناک مسکن است
ایران کشور سرمایه دار هاست علی دایی و علی کریمی و مهران مدیری ساعتی پنجاه ملیون می گیرند کاخ ها ویلاهای تریلیاردی دارند ستور قتل صادر می کنند و فقیر و مستاجر روز بروز فقیرتر می شود و مالیات از فقرا و مستاجرین گرفته شده و به امثال علی دایی و علی کریمی و مهران مدیری و سلبریتی ها داده می شود تا آنها مالیات ندهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
عمو کجا زندگی میکنی. گیج میزنی!
ناشناس
| Canada |
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
در اینکه ایران یک کشور سرمایه داری پ طرفدار سرمایه دارهاست باشما زار درصد موافقم همه مقررات و روند کلی حرکت کشور در جهت تامین منافع پولدارهاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
شما پیگیر خودیها باشید که سرمایه این چند نفر یک هزارم اونها هم نیست احتمالا از نزدیکان و حامیان مسئولان نخبه اید
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
این اشخاصی که نام بردی از هیچ گونه رانت دولتی و یا اختلاس این سرمایه رو بدست نیاوردن، نظری راجب اختلاس های اخیر نداری؟ راجب عیاشی فرزندان مسئولین در کشور دشمن نداری؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
خوب است که شما فقط همین ۳ نفر را بعنوان ثروتمند می شناسی !!؟؟

چون بالاخره آن دو فوتبالیست اکثر ثروتشان را از بازی در تیم های خارجی بدست آورده اند
و حداقل روزها عرق ریختند و زحمت کشیدند

و همان بهتر که ندانید
که چه اشخاصی بدون هیچ زحمتی و تلاشی
و فقط با داشتن ارتباطات فامیلی و جناحی
در امد یک شبه شان معادل صدها سال هر دو فوتبالیست پول میباشد
و تماما از بیت المال و خون جگر مردم است و بس
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
بیش از یک سال است که آپارتمان خود را خالی گذاشتم فقط به خاطر ترس از مصوبه سران قوا، که اگر ملکم را بخواهم نمیتوانم پس بگیرم
اگر این قانون نبود آپارتمان را همین الان اجاره میدادم
کمر مردم زیر بار اجاره خانه خم شده است. شما را به خدا کسی به گوش دولت برساند که اقایان به کسانی که خودشان توانایی تامین هزینه ساخت را دارند زمین بدهید. فقط زمین ارزان برای ساخت ویلایی به مردم بدهید فقط زمین! وام نمی خواهیم. خودمان می سازیم. در این صورت نه باری بر دوش دولت و نه سبستم بان‌ی می شوین.
علی برکت الله !!!!
بجای اعطای تسهیلات ازدواجی که نیمی از آن راهی بازار خود رو میشود دولت میتواند از محل در آمدهای بیشمار کشور شهرکهایی با نصب کانکسهای مجهز و کامل آماده نماید وهر زوج پس از ازدواج چند سال را به رایگان در آن شهرکها سپری نمایند و تسهیلات ازدواج صرفا و صد درصد آنهم تحت کارشناسی بانک ارائه کننده و نه سایر ادارات صرف اشتغالزایی گردد / البته اگر به این سوال بتوان پاسخ داد که : پس چگونه خودروهای بی کیفیت ساخت ایران بفروش برسد ؟؟؟
از اقصاد از هم پاشیده چه انتظاری دارید .
یک وزیر که درک درستی از اقتصاد کشور داشته باشد در این دولت نیست متاسفم از اینکه بذر پاش معرفی شده ایکاش مجلس قبول نمی کرد .
مملکت رها شده به امان خدا
این افتخار نیست . ذلته که برای مردم ایران بعد از 43 سال بوجود آوردین
ملت رو به خاک سیاه فقط وعده میدید
زمستان سرد هم تموم میشه و ما هر روز بدبخت میشیم 40 ساله شعاردادید
خرید مسکنی با این قیمتها در کار نیست
مسکن جز سقوط آزاد قیمت راهی ندارد
انتظار فروش به چنین قیمتهایی محاله
در یک ماه از ۲/۵ میلیون خانه تهران فقط ۸۰۰۰ تا فروش رفته که حداقل نصف انهم انتقال کاذب ناشی از ارث،مهریه ،توقیف طلبکار،بین مالک و مشارکت کننده می باشد عمده بقیه هم تبدیل به احسنت است یکی میفروشد که یکی بخرد پس بازار مسکن بلکل مرده است و دیر یا زود این بازار که ۸۰ درصد ثروت مردم در ان است فرو خواهد ریخت
نوساز اگر بخرند چون خانه را بادیوار گچ کاری تحویل میدهند باید کم کم 500میلیون ناقابل هزینه کنی تازه اگر بتونی زندگی کنی. چون نظارت نیست خونه را ناقص تحویل میدهند ...بالاخره سودی که درساخت وساز هست درهیچ جای دیگر نیست...
700ملیون وام رو چه کسانی میتونن اقساطش رو بدن ؟
با حقوق ده ملیون در ماه میشه همچین وامی رو گرفت ؟
اصلا با ماهی ده ملیون میشه صاحب خانه شد ؟
البته بعد از کم کردن هزینه زندگی سه نفره
ایران کشور برای سرمایه دار ها و سلبریتی هاست . آنها از بیت المال و مردم و مخصوصا فقرا و با دلسوزی ظاهر به فقرا , کاخ ها ویلاهای تریلیاردی دارند و ساز مخالف نظام هم میزنند و دستور چندرغاز صادر می کنند و فقیر روز بروز فقیرتر میشود و مالیات از فقرا گرفته و به اغنیا مانند سلیبریتی خرج می شود تا آنها مالیات ندهد و خوش بگذرانند .
از افزایش قیمت مسکن ثابت میشود که نهضت ملی مسکن با شکست مواجه شده است. یک جوان از کجا بیا.رد که هر گاهی 40 میلیون بریزد به گلول مسکن نهضت ملی و قسط 7 میلیونی 480 میلیون وام را بدهد و لذا دلال بازی شروع و از چنگ آن جوان بدر خواهد شدو اغنیا غنی تر و فقرا فقیر تر ...
هر آنچه که به کم کاری دولت قبلی میزیند , آن کم کاری با رشد زیادی در دولت 13 دارد رخ میدهد که نتیجه آن سالهای بعد نشان داده خواهد شد که نتیجه آن تورم وحشتناک سالهای بعد و بدبختی و فلاکت مردم خواهد بود.
مسکن کمر مردم را شکسته است!
جناب دولت به داد مردم بیچاره و اجاره نشین برس! وام دادن مشکل مسکن را حل نمیکند! زمین به مردم بدهید تا خودشان بسازند به خدا فقط زمین به مردم و جوانان بدهید تا خودشان بسازند!!
املاکی های کلاش یه عده ساده لوح رو گول میزنن که اگر حونه بخری و بذاری بمونه کلی میره روش و می تونی کلی سود کنی با اینکار یه عده ریختن و خریدن ولی خونه رو دستشون باد کرد و کسی حاضر نشد با این قیمتها خونه بخره مخصوصاً مصرف کننده حالا اون کسائیکه خونه خریدن با این قیمتها دارن ضرر میدن و حتی صاحب سرمایه اولیه شون هم نمی تونن بشن به این می گن ضرر دوسر باخت!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها