بازدید 8843

دانشجویی که اقدام به خودکشی کرده بود، درگذشت

دانشجوی رشته برق مقطع دکتری دانشگاه تهران که صبح دیروز اقدام به خودکشی کرده بود، صبح امروز ۱۳ آذر ماه درگذشت.
کد خبر: ۱۱۵۳۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰ 04 December 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا از روابط عمومی دانشگاه تهران، در پیام تسلیت به مناسبت درگذشت این دانشجو آمده است:

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

بدینوسیله درگذشت دانشجوی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشکدگان فنی که در پی حادثه تلخ خودآسیب‌رسانی صبح روز شنبه، ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۱ مصدوم گردید و تحت عمل جراحی قرار گرفت را به اطلاع می‌رساند.

دانشگاه تهران ضمن قدردانی از تلاش‌های بی‌شائبه همکاران در دانشگاه علوم پزشکی تهران بخاطر تلاش برای نجات جان دانشجوی مزبور، فوت این دانشجو را به خانواده محترم و هم‌کلاسی‌های وی تسلیت می‌گوید و از درگاه ایزد منان برای آن مرحومه مغفوره، رحمت و غفران الهی و برای بازماندگان ایشان، صبر جمیل مسئلت می‌نماید.

به گزارش ایسنا، «زهرا.ج» دانشجوی مقطع دکتری رشته برق دانشگاه تهران پیش ازظهر روز شنبه، ۱۲ آذر ماه از راه‌پله طبقه دوم دانشکده برق قدیم واقع در دانشکده فنی (امیرآباد شمالی) به پایین می‌پرد. بررسی‌ها حاکی از آن است که این دانشجو در مخالفت با درخواست استاد مبنی بر درج نام یک فرد در مقاله‌اش که هیچ ارتباطی با مقاله وی ندارد، اقدام به خودکشی می‌کند. 

این دانشجو بلافاصله پس از برگزاری جلسه با استاد و اقدام به خودکشی به بیمارستان منتقل می‌شود.

یک منبع آگاه روز گذشته در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تایید این خبر گفته بود: در جریان این حادثه که پیش از ظهر، در محیط دانشگاه اتفاق افتاد، یک دانشجو با استاد خود در ارتباط با اسامی که در مقاله ثبت می‌شود، بحث می‌کند. گفته می‌شود که استاد برای ثبت نام یک فرد که هیچ ارتباطی با مقاله ندارد، پافشاری می‌کند اما دانشجو نمی‌پذیرد. برخی از منابع اظهار می‌کنند، دانشجو به استاد می‌گوید اگر از ثبت نام آن شخص خودداری نکند، به خودش آسیب می‌رساند که با ادامه بحث با استاد، متاسفانه این دانشجو اقدام به خودکشی می‌کند.

 این دانشجو، دیروز تحت عمل جراحی قرار گرفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۴۶
واقعا برای جامعه دانشگاهی باید متاسف بود، رسیدن به درجه دکتری دانشگاه تهران آن هم در رشته برق کار آسانی نیست، چه فشاری به این بنده خدا وارد شده که اقدام به خودکشی کرده!!!!

آقایان، مسئولین، مدیران محترم نتیجه زور و فشار به جوانان امروزی میشه خودکشی، مرگ، اعتراض و ...
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
چرند نگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
بیشتر باید برای اون استاد مثلا دانشگاه تهران تاسف خورد که همچین تقاضای بی ربطی داشته
یه نخبه دیگه از بین رفت یک خانواده تا آخر عمر داغدار میمونه فقطو فقط بخاطر خالی شدن عقده یک استاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
درسته که ضایعه ناخوشایند و ناراحت کننده ایه اما خودکشی چیزی فراتر از چنین عاملی میخواهد و زمینه های روحی و روانی در فرد باید داشته باشد. وگرنه موضوع اسامی در مقالات چیز جدیدی نیست و البته به خاطر نظام غلط ارزیابی و ارتقا هستش
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
زمینه های روحی روانی باید داشته باشه فرد!! مرد حسابی جامعه ما از بدو تولد تمام زمینه ها رو به ما هدیه داده شما نگران نباش.
ناشناس
| - |
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
و یه عقل کل مثل شما هنوز هست
سرمایه‌های اصلی کشور ازدست می‌روند و جبران آن غیرممکن است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
سرمایه اونموقعی ارزش داره که ابعاد معنوی هم متوجه باشه
خدا به داد مردم برسه که در این مملکت جوانان بدون انگیزه و ناامید با اینکه در مقاطع بالای تحصیلی هستند به خاطر شرایط حاکم مرگ خودخواسته را به این زندگی ترجیح می دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
شما هم همیشه از آب گل آلود ماهی خود را بگیر!! 1
باز جای شکرش باقیه به این اغتشاشات نتونستید ارتباط بدید
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
حرف بیربط زدن هزینه نداره متاسفانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
ناشناسي كه جواب همه رو دادي جاي شكر چي باقيه اين همه جوون از بين رفتن اقتصاد داغون روحيه داغون تو از چي حرف ميزني
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
مگر قرار است هر کس با چنین مشکلی مواجه شد خودکش کند که شما این جور نظر می دین؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
مگه ما جوون نبودیم ‌ مگه ما مشکلات نداشتیم ، مگه ما توی یک اناق با چند نفر درس نمی خوندیم، اخه چرا اینقدر نسل لوس بی مصرف بار میان که با کوچک ترین چیزی می برن، تا چیزی میشه هی ازشون دفاع کی کنین، نسل ضعیف و بی خاصیت و ور توقع، البته تو همین نسل جوانهای رشیدی هستن که مثال زدنین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
نسل لوسي نيستن نسل ما با كار كردن ميشد پس انداز كرد عروسي كرد خونه خريد اين نسل بدبخت شب ميخوابه صبح بيدار ميشه ميبينه دويست ميليون رفته رو ماشين ايراني پس اينقدر حرف بيخود نزن فقط بلديد همه چي رو بندازيد گردن جونها مسولين هيج كاره شماها هيچ كاره فقط جونها لوس و به درد نخورن
چرا جوانان اینقدر کم تحمل شده اند؟ ایا ارزش زندگی کمتر از درج نام یک نفر ولو کاملا بی ربط با مقاله است. اینها همه حاصل سیستم اموزشی است که از کودکستان تا دکترا فقط خود را مسوول مدرک سازی می داند و هیچ توجهی به تربیت جوانان ندارد.
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
مسئله فقط درج یک نام در مقاله نیست.
موضوع نردفتن زیر بار حرف زور است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
موضوع کم تحملی نیست. موضوع استثمار قشر تحصیلکرده واقعی توسط افرادی است که با این روش برای خود و اطرافیان ارتقاء می گیرند. بدون اینکه زحمتی بکشند
روحش شاد
آقا این مشکل دقیقا برای خیلی ها پیش آمده است از جمله خانم بنده. البته اقدام به خودکشی نکرد.
این مشکل باید اساسی حل بشه. برخی اساتید داشنجویان را آلت دست خود می کنند و وسیله پیشرفت خود یا بستگان خود می شوند بدون اینکه زحمتی کشیده باشند یا با گذاشتن اسم فردی در مقاله داشنجوف از طرفی که نامش درج شده است، امتیازاتی می گیرند.
باید در درج نام یک استاندارد تدوین شوند و بر اساس میزان تاثیر در تهیه مقاله ، اسامی درج شود حتی ترتیب نوشتن اسامی هم باید بر همین اساس باشد نه اینکه اسم استاد در هر حالت اول بیاید. در خارج مثلا دانشگاه مک گیل کانادا که بنده مقالات مرتبط را مطالعه می کردم، اینطور نبود. اسم پروفسور سرتیم گروه همیشه در آخر مقاله بود.
اساتید بعضا نه همگی ، داشنجویان را استثمار می کنند.
به روشهای مختلف. حقوق بالا هم که می گیرند.
در تالیف کتابه هم از دانشجویان استفاده می کنند ولی اسمی از آنها برده نمی شود و....
این فاجعه بزرگی است که یک دانشجوی مقطع دکترای برق دانشکده فنی که همه ارزوی رسیدن به این درجه را دارند، براحتی و الکی از دست برود. چند میلیارد تومان هزینه رسیدن یک فرد از جامعه به این درجه شده است؟ چند نفر از هزار نفر می توانستند به این درجه از علمی برسند؟ چه کسی باید جوابگو باشد. وزیر علوم باید یک سازوکار درستی ایجاد کند و منافع هم کیشان خود را در نظر نگیرد ( خودشان هیات علمی هستند و قوانین را به نفع خودشان می نویسند).
اکثر مقالات که به اسم استاد چاپ می شود و با این مقالات ارتقای دانشیاری و استاد تمامی می گیرند مال خود اساتید نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
همینجوریه که یک استاد می بینی 300 تا مقاله داده. در واقع مقاله ی دانشجویان بوده که بناتم ایشون ثبت شده. اساتید از جیب دانشجویان برای همدیگه نون قض میدن. یعنی این اسم اون رو تو مقاله دانشجو میاره و اون اسم این روت تو مقاله دانشجو میاره. این وسط سر دانشجوها کلاه میره.
عجیب ولی واقعی !
نوشتن اسم استاد راهنما به عنوان نویسنده مسئول هم درد دیگری است که دانشجویان دکترا با آن درگیر هستند. چرا دانشجو باید زحمت بکشد اما مقاله به نام استاد راهنما تمام شود؟ امیدوارم روزی این مسئله نیز برای همیشه حل شود.
نشانه ای دیگر از نظام ناکارامد آموزشی و از بین رفتن استعدادی دیگر.
کشور فوق العاده ای برای تمام قشر ها ساختید! ممنون از این همه خوشبختی. برای کارنامه نیم قرن اخیر مسئولان کشور ایستاده باید دست زد
باید با اون استاد و اساتید مثل اون برخورد بشه و نباید از این موضوع ساده گذشت....
خوب کار استاد حتّی اگر درست نبوده کار دانشجو نابخشودنی است. دانشجویی که قدرت تصمیم گیری و حوصله ی گفتگو درباره یک موضوع به این کوچکی را ندارد برای کارهای بزرگتر نیز شایستگی نخواهد داشت. ایا مردن برای این کار ناشایست به گردن خود این دانشجو مسئولیتی ندارد و نباید پاسخگو باشد حتی اگر استاد مرتکب موضوعی نامتعارف شده باشد استاد که نگفته خودت را بکش اگه اینطوری باشه در هر ترم باید صدها خودکشی کننده و صدها فوتی در دانشگاه فقط در رشته برق داشته باشیم و در سراسر ایران نیز لازم میاید که اکثر دانشجو ها خودشون را بکشند!!؟؟؟
آخه این چه توجیهی است
این بنده خدا شاید آنقدر سختی کشیده که به این تصمیم رسیده واین مسئله جرقه ای بوده برای خودکشی
دانشجو نباید خود کشی بکند
من هم مدرکشم را داشنگاه تحویل نیمدهد میگوید 11 میلیون تومان بدهکاری در حالی که یک ریال هم بدهکار نیستم پس باید خودم را بکشم؟؟؟
پاسخ ها
عضو هیئت علمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
شما باید دانشجوی دکترا بوده باشید، تا فشار بالای روی افراد را درک کنید. فقط از نظر علمی، آن هم در رشته برق، آن هم با امکانات داخل کشور، باید خیلی خیلی خیلی زحمت کشید تا بتوان مقاله ای را چاپ کرد. فقط برای یک مقاله ممکن است 2 تا 3 سال زمان صرف شود. بدیهی است دانشجو، باید حداقل دو مقاله بدهد (و در برخی دانشگاه ها بیشتر) و بعدا هم باید پاسخگوی نام افراد غیر مرتبط در مقاله در جلسه دفاعیه باشد.
از سوی دیگر، باید درآمد داشته باشد و در همین زمان باید ازدواج هم بکند و کلی فشار روانی را تحمل کند. قطعا در چنین شرایطی آستانه تحمل افراد پایین می آید. من چند بار تصمیم گرفتم که انصراف دهم. برخی
دوستانم هم بیماری های سخت گرفتند. موضوع به همین سادگی نیست که شما می بینید.

البته استاد من اصرار بر قرار دادن نامش در ابتدا نداشت؛ شاید چون استاد تمام شده بود! ولی این اقدام که به دلیل آیین نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی است و در واقع آیین نامه ذلت اعضای هیئت علمی است، به هیچ عنوان از سوی استاد پذیرفته نیست. آن هم در دانشگاه تهران.
قطعا نه کسی استعفا میده نه استادی اخراج میشه احتمالا استاد ارتقا میگیره و این چرخه معیوب تو این کشور راهی نمیزاره جز اعتراض مدنی که اون هم مرز تعریف شده ای با اغتشاش نداره و هرجور هم برگذار بشه جوری مدیریت میشه تا اغتشاش ازش در بیاد
و ما هنوز ارزهایی در دل داریم
ای کاش وزارت عتف یک بررسی می کرد و متوجه می شد چه تعداد افراد با وارد شدن اسمشان در مقالاتی که اصلا د ر آن دخیل نبودن و یا با موضوع کاری نداشتن از این طریق ارتقا گرفتن
اینها نتیجه مسابقه مقاله نویسی است.
در هر صورت آن استاد غیر مستقیم دخیل بوده و باید خانواده آن مرحوم از او شکایت کند تامعلوم شود چه کسی بدنبال سو استفاده از زحمات آن دانشجو بوده .
از زمانی که برای ارتقا اساتید بحث های مقاله و طرح و... مطرح شد نه تنها کشور پیشرفت نکرد بلکه هم اموزش کیفیت خودشو از دست داد هم مسایل اینچنینی پیش اومد استاد به دنبال ارتقا از مربی به استادیاری دانشیاری و استادی است و متاسفانه قوانین بی خاصیت باعث بوجود اومدن این مسایل شده به نظر من تنها راه پیشرفت کشور و بهبود کیفیت اموزش برچیده شدن و تجدید نظر جدی در دستور العمل های اموزشی از جمله ارتقا و... میباشد در غیر این صورت باید شاهد مشکلات بیش از این باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
دقیقا. تازه مقالاتی پذیرفته میشن که به درد اونور بخورند. یعنی بحث روز اونجا باشه. در واقع برای رفع مشکلات اونجا باشه نه رفع مشکلات اینجا. بعد هم با این مقالات پذیرش می گیرند یا مهاجرت می کنند. در واقع دانشگاههای ما با هزینه ی ما برای اونها دارند کار می کنند. دانشجو و دکتر تربیت می کنیم برای اونها.
مفت خوری به هر طریقی تو همه دستگاهها نفوذ کرده و همین . دانشجو مقطع دکترا آن هم دانشگاه تهران زیر بار حرف زور نرفت .
اون به اصطلاح استاد باید اخراج ومحاکمه بشه که از مقاله این خانم به نفع خودش و دیگری که احتمالا منفعتی براش داشته سو استفاده کرده
ای کاش صحبت های استاده دانشگاه رو هم منتشر میکردین تا یاد بگیریم زود قضاوت نکنیم.
من خودم دانشجوی دانشگاه تهرانم. اون استاد یکی از بهترین و با اخلاق ترین اساتید دانشکده برق دانشگاه تهرانه.
کمیته اخلاق دانشگاه ها مرجع مناسبی برای این طور احقاق حق هاست و معمولا هم با حفظ احترام استاد بهش اخطار میدن و از صاحب اثر که اغلب دانشجو یا افراد تازه کار هستند حمایت می کنند.
چنین گمانه زنی هیچ سندیتی ندارد و قابل اثبات هم نیست و بعید می دانم که استادی چنین درخواستی از دانشجو بکند. وانگهی این دانشجو که فوت کرده، پس این ادعا از کجا آمده است. به علاوه آیا پاسخ چنین درخواستی بر فرض وجود خودکشی است؟ اگر می خواست جانش را بر سر این درخواست بگذارد خب بهتر بود ابتدا موضوع را به کمیته های انضباطی مرتبط منعکس می کرد تا با توجه به دفاعیات استاد حکم صادر می شد. یک طرفه نباید به قاضی رفت.
طرح چنین موضوعی به این نحو، امنیت و استقلال اساتید را خدشه دار می کند.
سوء استفاده استاد از مقاله دانشجویان شدت گرفته استادانی که برای گرفتن مدارک بالاتر اقدام به سوء استفاده از مقالات دانشجویان خود شده و بنام خود ثبت می کنند البته همه جای مملکت غیر اخلاقی شده و دیگر اعتماد و اعتقاد و اخلاق و ... مفهوم خود را از دست داده است.
موضوع چیز دیگه ای نیست؟
به عنوان یک دانشگاهی برخورد استاد مربوطه رو کاملا قابل دفاع و درست می‌دونم.
اگر ماجرا همینطور که روایت می شود، باشد، باید این استاد معرفی و سپس اخراج و به خاطر سو استفاده از جایگاه محاکمه شود.
فایل صدای توضیحات استاد قبل از فوت ایشون در کانالهای تلگرامی هست . مساله دقیقا اینطور نیست که در خبر امده و توضیحات استاد ایشون منطقی و صحیح به نظر میرسد . پیش از اینکه اختلاف بین دانشجو واستاد باشد بین دو دانشجویی است که یک نفر بخش عملی تحقیق و دیگری قسمت از کار نظری تحقیق را بر عهده داشتند و نسبت به کار دیگری و سهم هر یک معترض بودند .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل