بازدید 27125

واکنش دوباره بانک مرکزی به التهابات بازار ارز/ سهمیه خرید دلار و یورو برای چه کسانی سه برابر شد؟

در شرایطی که نرخ ارز در روز‌های اخیر بنا به دلایلی افزایش داشته و در بازار غیررسمی به کانال ۳۶ هزار تومانی رسیده است، بازارساز تصمیم به تغییر سهمیه خرید ارز در بازار توافقی گرفته است.
کد خبر: ۱۱۵۲۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹ 28 November 2022

 

به گزارش تابناک اقتصادی؛ فرشته فراهانی ـ خردادماه امسال، هنگامی که قیمت ها در بازار ارز با نوسان افزایشی مواجه بود، بانک مرکزی تصمیم به رونمایی از بازار توافقی ارز گرفت؛ بازاری که با هدف کشف نرخ ارز با مکانیزم عرضه و تقاضا بین صراف و صادرکننده و بر اساس توافق دو طرف، شکل گرفت و در ادامه با ورود بازار متشکل به سازوکار معاملات توافقی، وارد فاز جدیدی شد. این در حالی بود که هر شخص با داشتن کارت ملی و کارت بانکی به نام خودش می تواند یک بار در سال تا سقف دو هزار دلار از صرافی های مجاز ارز به نرخ توافقی دریافت کند.

در این میان، فعالان اقتصادی امیدوار به تک نرخی شدن ارز در ادبیات اقتصادی شدند و بر این باور بودند در صورت شکل گیری نرخ توافقی بدون محدودیت در معاملات بین صراف و صادرکننده، ارز تک نرخی پس از سال ها به مرحله عملیاتی و اجرایی خواهد رسید؛ اما رفته رفته آنچه شد، نرخ دستوری در سازوکار بازار توافقی بود، به گونه ای که چهاردهم مهرماه، کامران سلطانی‌زاده، دبیر کل کانون صرافان در این باره اظهار داشت: متاسفانه در اقدامی عجیب دوباره دستورهایی به بازار متشکل داده شد که سقف و کف برای نرخ توافقی ایجاد و همین کار، موجب فاصله گرفتن قیمت بازار و غیرواقعی شدن کشف نرخ توسط تجار و صرافان شده است. وی افزود: مشکل اصلی در زمینه ارز، این است که نرخ ارز در صرافی‌ها را باید به نرخ واقعی بازار برسانیم، اگر هر اقدامی که انجام می‌دهیم با بازار رسمی و آزاد فاصله داشته باشد متاسفانه آن گلوگاه را دلال‌ها پر خواهند کرد.

سهمیه خرید ارز تغییر کرد

در شرایطی که روز گذشته بانک مرکزی در مطلبی از مطلوب بودن وضعیت منابع ارزی کشور خبر داده بود، امروز این بانک در اطلاعیه ای اعلام کرد: «با تصمیم این بانک و به منظور تامین ارز (اسکناس) مورد نیاز تولیدکنندگان و تجار برای تامین هزینه های مرتبط با امور تجاری، سقف فروش ارز در بازار توافقی به صورت اسکناس به اشخاص دارای کارت بازرگانی معتبر، از دو هزار یورو به ۶ هزار یورو افزایش یافت. گفتنی است، شناسایی و تامین ارز موردنیاز سایر گروه ها در دستور کار مستمر بانک مرکزی است.»

بررسی های خبرنگار تابناک اقتصادی نشان می دهد، با این تصمیم، اگر شخصی که کارت بازرگانی دارد، به خرید ارز با سهمیه شش هزار یورویی اقدام کند، دیگر امکان دریافت سهمیه قبلی (دو هزار دلاری) را ندارد.

 

به منظور تامین ارز (اسکناس) موردنیاز تولیدکنندگان و تجار برای تامین هزینه های مرتبط با امور تجاری، سقف فروش ارز به صورت اسکناس به اشخاص دارای کارت بازرگانی معتبر، از 2 هزار یورو به ۶ هزار یورو افزایش یافت

این تغییر سه برابری برای دارندگان کارت بازرگانی از جمله دغدغه هایی بود که با آغاز به کار بازار توافقی با محدودیت سقف دو هزار یورویی برای همه افراد، مورد انتقاد فعالان اقتصادی قرار داشت و این افراد تاکید داشتند برای تامین نیاز ارزی بیش از دو هزار دلاری، مجبور به تهیه ارز مورد نیاز از بازار آزاد و غیررسمی هستند و در نتیجه این اقدام، تقاضای واقعی به جای صرافی ها، به بازار آزاد وارد شده بود. هرچند به نظر می رسد برای برخی دیگر از متقاضیان نیز ضرورت دارد تغییری در سهمیه مذکور شکل بگیرد.

رویکرد جدید بانک مرکزی برای تغییر سهمیه خرید ارز با کارت ملی در شرایطی است که روزهای گذشته، این بانک به عرضه اوراق ارزی اقدام کرده بود. به گونه ای که به گفته یک مقام ارزی در بانک مرکزی «این بانک با توجه به بحث انتظارات تورمی در جامعه به این جمع بندی رسید که تغییر سلیقه سرمایه گذاری بین مردم شکل گرفته و باید یک پاسخگویی برای این تغییر سلیقه ما به ازای بیرونی باشد تا مردم بتوانند به سهولت مدیریت دارایی خود را انجام دهند که انتشار اوراق ارزی از جمله اقدامات ارزی بانک مرکزی است.» این مقام مسئول در خصوص این طرح اظهار داشت: اوراق مزبور سه ماهه و برای اشخاص حقیقی ایرانی بالای ۱۸ سال است. سر رسید این اوراق نیز ۲۵ بهمن ماه سال جاری است. حداقل میزان خرید معادل ریالی این اوراق ۱۰۰۰ دلار و حداکثر ۴۰۰۰ دلار است.

 

سهمیه خرید ارز برای سفر‌ چقدر است؟

اواخر تیرماه امسال، بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای به صرافی‌های دارای مجوز معتبر اعلام کرد: نظر به ساماندهی مصارف ارزی خدماتی و روان سازی معاملات خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های کشور و با عنایت به تعمیق بازار معاملات ارز با نرخ توافقی و همچنین فروش ارز به اشخاص حقیقی تا سقف ۲۰۰۰ یورو در سرفصل سایر (کد ۲۴)، سقف فروش ارز مسافرتی برای کشور‌های با ویزا (هوایی - کد ۵۱)، موضوع ابلاغیه شماره ۳۰۱۴۰۵ مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴، مبلغ ۵۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها تعیین می‌شود.

بدیهی است متقاضیان و مسافرین خارج از کشور می‌توانند حسب نیاز خود از یکی از راه های فوق (خرید ارز مسافرتی با ارائه مدارک تعیین شده تا سقف ۵۰۰ یورو یا ۲۰۰۰ یورو سرفصل سایر از طریق بازار توافقی) اقدام کنند.

بنابراین؛ در مجموع برای سفر‌های هوایی با ویزا سقف ۵۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها و برای سایر سفر‌ها (بدون ویزا و به صورت زمینی، ریلی و دریایی با توجه به ابلاغیه شماره ۳۰۱۴۰۵ سال گذشته) ۳۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها در نظر گرفته شد.

واکنش دوباره بانک مرکزی به التهابات بازار ارز؛ سهمیه خرید دلار با کارت ملی تغییر کرد

سقف دریافت اسکناس ارز صرافی‌ها هم بیشتر شد

احمد لواسانی؛ رئیس سابق کانون صرافان در گفت‌وگویی با بیان اینکه میزان دریافت اسکناس ارزی که صرافی‌ها از بانک می‌گرفتند تاکنون ۱۰۰ هزار یورو بود و در تازه‌ترین تصمیم به ۱۵۰ هزار یورو افزایش یافته است، اظهار کرد: این اقدام با هدف تامین بیشتر تقاضا‌ها در بازار رسمی و دسترسی بیشتر صرافی‌هاست. وی تصریح کرد: صرافی‌ها می‌توانند از ارز صادرکنندگانی که خودشان به نرخ توافقی خریداری می‌کنند به هر سقفی که باشد، در واحد صنفی خود بفروشند و در این بخش هیچ سقف و محدودیتی وجود ندارد. لواسانی در گفتگو با ایبِنا تاکید کرد: تقاضا‌ها همواره در حال بررسی هستند تا بازار رسمی به مرور عمق بیشتری پیدا کند. ضمن اینکه هر زمان به سمت تک نرخی شدن ارز پیش برویم بازار‌ها عمق بیشتری پیدا می‌کند؛ اگر سعی کنیم اختلاف نرخ ارز در بازار‌های مختلف اعم از نیما و توافقی و غیررسمی را کاهش دهیم، حجم بازار هم بیشتر می‌شود.

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۸
همه دنیا در حال ذخیره ارز چین هستند غرب گدایان سراغ دلار میروند. برای بهبود روابط با چین هم شده باید یوان رو جایگزین دلار و ریال کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
بیچاره انگار از اوضاع داخلی چین خبر نداری
یوان ریزش کرده .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
سریع فوری انقلابی
احسنت به این تفکر
واقعا این ایده مستحق نوبل اقتصاد است
خوده چین آمار گمرکشو با دلار اعلام میکنه ما بریم یوان ذخیره کنیم
هنوز شوکه ام
احسنت بر این راه حل
واقعا هوشمندانست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
چه قدر قشنگ گفتی، چه قدر با مسمی
این ایده بعد از دلار در برابر گروگان قوی ترین طرح اقتصادی است که مطرح شده
من موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
همه دنیا؟
تو خشکی ها یا دریا ها؟
فقط کره زمین؟ یا کرات دیگه هم این طرحو اجرا می‌کنند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
متاسفانه هیچی سر جاش نیست
وزیر اقتصاد معلوم نیست داره چکار میکنه
ما این همه نخبه داریم تو کشور، با طرح ها و ایده های نوآورانه، مبتکرانه، هوشمندانه و مدبرانه
نمونش همین جایگزینی دلار با یوان
فکر کنم متوجه شدید ولی خدمت کسانی که احتملا متوجه نشدن عرض میکنم
من همون قبلی هستم که موهام سیخ شده بود هنوز تو حیرتم
راه حل به این سادگی چرا به ذهن من نرسیده بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
برا کمبود تخم مرغ هم میشه تخم مرغ کاشت
گفتم من هم به سهم خودم ایده های اقتصادیمو بگم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
اگر کامنتهام چاپ شده که از تابناک عزیز هم تشکر میکنم که هر چند اندک، هر چند سختگیرانه و محتاطانه. ولی به هر حال یه ذره آزادی بیان در حد چند تا کامنت فراهم کرده است بقیه خبرگذاری ها همین هم پیدا نمیشه
ممنون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
شرق گدا برو یوآن بخر، کسی باهات کاری نداره
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
از جون مردم شما ها چی میخواهید
یاسر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
عقل و فهم چیز خوبی است که بعضی ها از آن بهره ای نبرده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
اشتباه به عرضتان رسانده‌اند. کسی یوان ذخیره نمی‌کنه
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
دقیقا کدوم کشور ارز ذخیره ملیش یوان هست؟ خود چین بعد از آمریکا بزرگترین ذخایر دلار رو داره. بعد یعنی چی جایگزین ریال میخوای اسمامونم چینی کنیم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
اگه یادت باشه به جا دلار یورو ذخیره کردید و با سقوط یورو در براربر دلار چه ضرری به جیب ملت زدید ایا شما حضر به جبران ضرر ملت هستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
جناب شرق گدا ،بهتره پول ملی کره شمالی رو ذخیره کنید
واضح
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
یا سواد نداری یا خودت رو به حماقت زدی آقای عباس!!!! زحمت بکش یه سری به آمار بانکی بانک جهانی و خود بانک مرکزی چین از ذخایر ارزهاش بزن بعد بیا اینجا هویت خودت رو نشون بده. روسیه تحت تحریم از ذخایر دلاریش دم میزنه و چین میره تو آمریکا سرمایه گذاری میکنه حضرتعالی ارز پیشنهاد میدی به ملت؟؟؟ مطالعه چیز خوبی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
آی گفتی. بعدش هم به جای یوان، اوراق یوان بدیم دست
مردم تا باهاش اوراق گوشت و روغن و میوه بخرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
حالت را خریدارم رفیق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
واقعا تو با خودت چی فکر کردی که این حرفها رو گفتی البته مثل تو احمدی نژاد بود زمانیکه نفت رفت بالای صد دلار و توهم زد که ریس دنیا شده و گفت نفت دیگه زیر ۱۰۰ دلار نمیاد اما چنان زیر ۱۰۰ دلار اومد که تا ۸ دلار هم رسید
پس لطفا در مورد چیزهایی که ازش علمی ندارید صحبت نزنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
شرق گدا يوان امروز سقوط ازاد كرد
ناشناس
| - |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
دلار اصطلاح است
لفظ صحیح تر ارزهای جهان روا و فلزات گران بها می باشد
شما در ازای ریال ایران، ریال عربستان داشته باش، طلا و نقره داشته باش، لیر داشته باش، مشکل حل میشه
چرا ارز رو تک نرخی نمیکنید با این همه افزایشی که داشته !!!
بیشترمدیران یجا سهام دارن یجا شریکن یجا عضو هیات مدیره یجا سرمایه گذار و..‌ . بااین مسولان ناکارامد حال مردم بهترنمیشه
دولت رئیسی واقعا دارد ((می درخشد)) و الحمد لله رکوردها را به صورت ساعتی جا به جا می کند. ایشان را باید دعوت کنند که مردم در یک مکان عمومی به صورت حضوری از ایشان تشکر کنند.
هر چی قبلی ها جواب داد اینم جواب میده
دولت مردمی خداقوت و سپاس بابت مدیریت بازارها
دلار شش هزار تومان گران شده! هیچ نشانی از دولت نیست !!!!؟؟؟؟؟
بازار رانت خوران گرمتر می شود
اقتصاد کشور با این مدیریت هرگز هرگز هرگز به سامان نخواهد رسید .
وای بر کسی که حق الناس به گردنشه دلار ۳۶۰۰۰ هزار تومانی و پایه حقوق ۶ میلیون تومانی یعنی حق الناس وایبه کسی که باعث و بانیش هست
یکی از اشنایان برای نشست تخصصی به هلند سفر کرد 500 یورو دولتی پرداخت کردند؟ در صورتی پول تنها هتل شبی 1000یورو بود برای چهار شب می شود 4000 یورو بقیه ان پیش کش همه بقیه نیاز ارزی را از بازارازاد خرید کردن دولت چی فکر میکند؟؟یک اب کوچک هفتاد هزار تومان است؟؟؟؟دلتان خوش است؟؟؟دولتمندان....
اگر دولت مردم را تشویق میکرد حساب بانکی ارزی باز کنند و سود مناسب هم میداد دهها میلیارد دلار از سراسر دنیا وارد بانکها میشد و این ارز میتوانست بازو قدرتمند اقتصاد کشور باشد ولی متاسفانه مردم فقط 10 میلیون دلار در بانکهای کشور دارند....؟
دلار تا پنجاه هزارتومان هم بالا خواهد رفت .اگر با جامعه جهانی تعامل نکنیم و مثل کره شمالی منزوی باشیم اقتصادمون تا مرز فروپاشی پیش خواهد رفت
اختصاص یک میلیارد دلار برای واردات خودرو:
درشرایطی که مردم به نان شبشان محتاجند
سود کلانش به جیب یک سری شرکت وارد کننده میرود
حالش را یک عده پولدار و قشر مرفه بی درد میبرند
دودش اما به چشم قشر حقوق بگیر و مستاجر میرود که با تحریک تقاضا برای ارز قیمت همه چیز بیشتر وبیشتر وبیشتر میشود
از اووووووورااااااااااق ارززززززی چه خبر؟؟؟؟؟
از گواهی سکه چه خبر؟؟؟؟؟
بانک مرکزی خودش را آماده کند برای تحویل سکه های قیمت بالا در موعد سر رسید به مردم


کارهای فیک و نمایشی بانک مرکزی کی تمام میشود؟؟؟؟؟
چرا به مردم نمی گویید مشکل داریم که ارز نبودی را الکی به مفت ترین قیمت به یک مشت تاجر وارد کننده بدهید ولی آنتی بیوتیک تو کشور نباشد؟؟؟
باسلام به نظرشما بعضی ها این همه پول راازکجاآورده اند.که با آن زندگی دیگران ومعیشت آنهاراتحت تاثیرقرارمیدهندوروزبروزبرثروتشان هم افزوده میشود.وکسی هم جلودارشان نیست مردم ایران ازدست اینها به چه کسی پناه ببرند.
دلار گران نشده پول ما بی ارزش شده یه دبه ماست 85هزار تومن یه شانه تخم مرغ 100هزار تومان با پول یه روزکارگری همین دو قلم و بهاضافه نان و یه دونم کره میشه خرید کاش یه جای دیگه یه مملکت دیگه بدنیا می امدم کاش میشد برگردیم به عقب ازادیو اینترت و خانه وماشین نخواستیم. ماست هم دیگه نمیشه خرید خدایا خودت به داد این مردم برس
هر وقت حرف از دلار زدید نشان از حال بحرانی شماست اکر چیزی ننویسید بازار آرامش خودرا پیدا می کند
بازم دلارویورورابدهیدبه کسانیکه کارت بازرگانی دارن انهاهم توی بازارآزادبفروشندبدون اینکه کالایی واردشودهمینه قیمتهاهگش بالامیره چون هیچ کالایی که برای رفع نیازهای مردم باشدواردنمیشود
جالبه بک عده با رانت و پارتی بازی از بانک وام میگیرند و دلار میخرند و اقساط بانک را هم نمیدهند
دولت نشسته نگاه میکنه و طرح و برنامه های کشکی میده و از ته دل از افزایش دلار خوشحاله
عجب دولت مردمی و عدالت محوری داریم
بزودی همین شرکت های دانش بنیاد سوری کشور به خاک سیاه میکشاند و هنوز بدنبال مسببین وضع موجود هستند
چرا با لواسانی مصاحبه کردین ایشان برکنار شده هنوز رانتهای ایشان در بانک مرکزی پابرجا بوده و کار می کنند.
سلام.یکی تو این مملکت نیست جلوی دلالی ارز و مواد غذایی و خودرو .... رو بگیره . بخدا دیگه وقتی اسم دلال میاد بالا میاریم.
داداش آمریکا هم از صفحه روزگار حذف بشه دلار همچنان باقیست
اقای صالح ابادی واقعا ناکارامدی
دلیلش من بدبخت که پسرم در خارج ازکشور تحصیل می کنه چه گناهی دارم که نخبه پرور شدم ودارم سرمایه گذاری علمی برای کشور می کنم انموقت زیر سیاست های نا کارامد شما له بشم
من نمی گذرم
پاسخ ها
عبدالله
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
خدا به شما طاقت بده
ایشان گفته اند : " نرخ ارز در صرافی‌ها را باید به نرخ واقعی بازار برسانیم، اگر هر اقدامی که انجام می‌دهیم با بازار رسمی و آزاد فاصله داشته باشد متاسفانه آن گلوگاه را دلال‌ها پر خواهند کرد. "

خب دانشمند اونوقت دوباره بازار خودشو جلوتر میکشه شما هرچی قیمت توافقی رو به بازار برسونی باز بازار جلوتر میره . تا دلال هست و تا کمبود ارز هست همین وضعه
باید نقدینگی را به سرمایه ثابت تبدیل کرد که با واردات خودرو و عرضه سکه و ساخت مسکن و واگذاری زمین فقط از طرف دولت و جمع کردن نقدینگی می توان تورم را کاهش داد برای مثال بانک مرکزی با عرضه گسترده سکه طلا می توان حجم زیادی از نقدینگی کشور را تبدیل به سرمایه ثابت کند و موتور تورم را خاموش کند البته خریداران بزرگ سکه باید جهت جلوگیری از قاچاق مدیریت شوند
هر کسی از صرافی ها ارز بخره ، یارانه اش ماه بعد قطع میشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر