بازدید 15319

«مجازات‌انگاری» پوشش و حجاب در کمیسیون فرهنگی

راستینه گفت: در تمام دنیا مجازات‌ها در مقوله‌هایی که حکمرانان به دنبال آن هستند اگر موضوع یک پدیده اجتماعی باشد مجازات تعیین شده متناسب با آن پدیده در نظر گرفته می‌شود. حجاب یک مسئله اجتماعی است که با بنای دینی و ارزشی ما یک مسئله اعتقادی هم هست. اگر این پدیده اجتماعی باعث شود آسیب‌های اجتماعی را هم به همراه داشته باشد باید مجازات‌ها متناسب با این پدیده اجتماعی باشد.
کد خبر: ۱۱۵۲۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳ 28 November 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: امروز دشمن ما با تمام توان و ظرفیت خود به مقابله با حجاب پرداخته و رسانه‌ها را در این باره به خط کرده و در این مسیر تجزیه‌طلب‌ها و ضدانقلاب‌ها را به خدمت گرفته است.

بخشی از مصاحبه احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی را در زیر بخوانید»

* دشمن با مقابله با حجاب دنبال سد کردن مسیر پیشرفت بانوان است

امروز مقابله با حجاب به اولویت اول دشمنان ما تبدیل شده، علت حساسیت دشمن بر سر این موضوع چیست؟

امروز دشمن خط حمله خود را تا خط فاصله تمدنی و فرهنگی ما با نظام سکولاریسم آورده. حجاب پیش از آنکه برای ما مهم باشد برای دشمن ما اهمیت دارد، چرا که حجاب خط فاصله تمدن ایرانی اسلامی ما با سکولاریسم است. دشمن هم این را می‌داند. دشمن در طول سالیان متمادی تلاش کرده جهان غرب را با تبیین اندیشه‌های اومانیستی به سمت سکولاریزه شدن حرکت دهد. امروز آنچه که در جهان غرب در اوج فضاحت وجود دارد این است که حتی برای همجنسگرایی هم قانون‌گذاری می‌شود.

امروز دشمن ما با تمام توان و ظرفیت خود به مقابله با حجاب پرداخته و رسانه‌ها را در این باره به خط کرده است. در این مسیر تجزیه‌طلب‌ها و ضدانقلاب‌ها را به خدمت گرفته است. در این مسیر مقامات بلندمرتبه کشورهای مختلف را به میدان آورده است. از مقامات آمریکایی گرفته تا دیدار اخیر رئیس جمهور فرانسه با مسیح علینژاد.

حقیقت این است که حجاب نقطه تجلی تمدنی ایرانی اسلامی ما است. حجاب فقط بیانگر هویت اسلامی ما نیست. حجاب علاوه بر آنکه بیانگر هویت دینی ما است، بیانگر هویت تمدنی ما نیز هست.

وقتی به تصاویر نقش شده و برجسته شده تخت جمشید نگاه می‌کنیم می‌بینیم که زنان ایرانی را در آن زمان هم با حجاب به تصویر می‌کشد و زنان ما در آن دوران هم دارای حجاب بوده‌اند. زنان ایرانی تمدن‌های قبل از اسلام هم دارای حجاب و زنانی عفیف دارای پوشش بوده‌اند. برهنگی در تمدن ایرانی اسلامی ما کار بسیار زشتی است. در تاریخ تمدنی ما زن ایرانی زن با پوشش و عفیف بوده است در دنیا وقتی می‌خواهند از یک زن عفیف یاد کنند حتماً یکی از آنها زن ایرانی است.

با ورود اسلام به ایران، هویت فرهنگی تاریخی و تمدنی ما بنای ارزشی به خود گرفت. اسلام به یک هویت تمدنی ما غنای ارزشی داد و لذا حجاب بعد از ورود اسلام به سرزمین ما علاوه بر این که یک مقوله فرهنگی و تمدنی هویتی و تاریخی بود، یک مقوله ارزشی و دینی نیز باشد.

دشمن ما فهمید که حجاب و ارزش‌ها در جامعه ما سبب رشد جامعه زنان و دختران این سرزمین شده. بسیاری از شاخص‌های ارتقا زنان ایرانی را که می‌بینیم این مسئله نمایان می‌شود که این رشد و ارتقاها با حفظ ارزش‌های دینی محقق شده است و با حفظ ارزش‌ها توانسته‌اند حضورشان در دانشگاه‌ها را افزایش دهند. زنان دانشمند و متخصص ما نشان می‌دهند که در این بخش ما شاهد رشد جهشی بوده‌ایم. امید به زندگی در جامعه زنان ما از ۵۵ سال به ۷۵ سال افزایش یافته است. دشمن فهمیده آنچه که باعث رشد زنان ما شده ارزش‌های دینی و ارزش‌های هویتی آنها است و آنچه را که دشمن را ناراحت می‌کند و دشمن از آن به شدت عصبانی است این است که خط رشد جامعه زنان ما به سرعت در حال پیشرفت است و دشمن می‌خواهد که این سیر رشد متوقف شود.

آنچه که باعث سرنگونی خانواده در جوامع غربی شده ولنگاری و اباحه‌گری و رهاشدگی در جامعه زنان بود که سبب فروپاشی خانواده در این جوامع شده است. دشمن می‌داند که حجاب نقطه تجلی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زن ایرانی است و لذا این نقطه را باید بزند. دشمن فهمیده که حجاب نقطه اتصال فرهنگ هویتی تمدنی ما با نگاه‌های ارزشی و دینی ما است. دشمن فهمیده که حجاب ظرفیت نقش‌آفرینی زن را در جامعه ایرانی افزایش داده. دشمن فهمیده که حجاب سبب استحکام بنیان خانواده و رشد و تعالی نظام خانواده در سرزمین ما شده، پس باید آن را بزند.

* عملکرد ضعیف دستگاه‌های متولی در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی چه اقداماتی را از جایگاه نظارتی خود برای کنترل و نظارت بر دستگاه‌های متولی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب انجام داده است؟

یکی از مسئولیت‌های کمیسیون فرهنگی مسئولیت نظارتی است. ما سال گذشته دستگاه‌های متولی عفاف و حجاب را به کمیسیون دعوت کرده‌ایم و راجع به اجرای مصوبه ۴۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی از آنها توضیح و گزارش خواستیم.

در این جلسات متوجه شدیم که بعضی از دستگاه‌ها به مسئولیت‌های خودشان در بحث عفاف و حجاب به درستی عمل نکرده‌اند؛ به عنوان مثال در بحث نظارت بر فروش البسه و مدل‌های لباس وزارت صمت مکلف بوده که بر اتحادیه‌های اصناف نظارت کند و اصناف هم مکلف بوده‌اند بر فروشگاه‌ها نظارت داشته باشند و با فروش البسه غیرمتعارف که مشخصات آن در آیین نامه‌های نظارتی اصناف وجود دارد برخورد شود، اما دیدیم که اقداماتی در این خصوص انجام نشده است.

در مورد دیگر کوتاهی‌هایی بود که در وزارت آموزش و پرورش اتفاق افتاده بود همچنین وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان و دستگاه‌های اجرایی که موظف بودند که در گام اول برای کارکنان خودشان و در گام دوم برای مخاطبین خودشان برنامه‌ریزی‌های را انجام دهند کوتاهی‌های زیادی صورت گرفته بود.

در بحث پایانه‌ها، فرودگاه‌ها، مراکز تفریحی و فرهنگی وظایفی که متوجه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت راه و شهرسازی و دیگر دستگاه‌ها بوده متاسفانه به درستی انجام نشده و کوتاهی‌های زیادی را ما در ورزش، فرهنگ‌سازی برای عفاف و حجاب هستیم و هیچ آیین نامه‌های روشن و شفافی برای نظارت رصد و ارزیابی برای این موضوع وجود نداشت.

کمیسیون فرهنگی از سال گذشته دستگاه‌های مسئول در حوزه عفاف و حجاب را مکلف کرده تا به سمت اجرای مصوبه ۴۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی حرکت کنند و در این راستا با دستوراتی که رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر کردند یکسری از آیین نامه‌ها و الزامات برای دستگاه‌ها تدوین و ابلاغ شد و در بعضی از دستگاه‌ها هم اجرا شده و در حال اجرا است، اما در فضاهای عمومی در بحث مراکز خدمات‌دهی گردشگری ما هنوز شاهد ترک فعل‌های زیادی از سوی دستگاه‌های متولی هستیم.

یکی از موضوعات در مصوبه ۴۲۷ این بود که الزامات و مجازات‌های لازم برای ترک فعل‌ها و عدم اجرای قانون دیده نشده بود. مجازات‌هایی که در خصوص ضرورت‌های رعایت فرهنگ عفاف و حجاب توسط شخصیت‌های حقیقی و حقوقی باید پیش بینی می‌شد متاسفانه پیش‌بینی نشده بود و جرم‌انگاری در این خصوص تفکر دستگاه‌های متولی صورت نگرفته بود. بر همین اساس ناگزیر شدیم که جلسات مبسوطی را با دستگاه‌های متولی از جمله قوه قضاییه نیروی انتظامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دبیر شورای فرهنگ عمومی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری سایر دستگاه‌ها برگزار کنیم تا چرایی عدم اجرای قانون معلوم شود.

در بررسی‌هایی که انجام شد متوجه شدیم که اولین مجازات‌هایی که در قالب ماده ۶۳۷ قانون مجازات‌های اسلامی در خصوص عدم رعایت عفاف و حجاب دیده شده متناسب با زمان امروز نیست و مؤثر نیست و از طرفی توجه به ضرورت مؤثر کردن قانون در بازدارندگی ضرورت داشت تا مجازات‌هایی تعیین شود که بازدارنده باشد و افراد را به سمت اصلاح رفتاری حرکت دهد.

در تمام دنیا مجازات‌ها در مقوله‌هایی که حکمرانان به دنبال آن هستند اگر موضوع یک پدیده اجتماعی باشد مجازات تعیین شده متناسب با آن پدیده در نظر گرفته می‌شود. حجاب یک مسئله اجتماعی است که با بنای دینی و ارزشی ما یک مسئله اعتقادی هم هست. اگر این پدیده اجتماعی باعث شود آسیب‌های اجتماعی را هم به همراه داشته باشد باید مجازات‌ها متناسب با این پدیده اجتماعی باشد.

طبق آخرین جلساتی که در بحث عفاف و حجاب با مسئولین دستگاه‌های متولی این موضوع داشتیم مقرر شد تا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که در ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ مصوب و ابلاغ شده دستگاه‌ها بر اساس آن مصوبه وظایف خود را انجام دهند. در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید شده که الزام نباید قوه قضاییه نسبت به تعیین حدود و ثغور مجازات‌های لازم در خصوص عدم رعایت عفاف و حجاب پیش‌بینی و به نیروی انتظامی ابلاغ کند.

در حال حاضر جلسات متعددی در کمیسیون فرهنگی در بحث عفاف و حجاب برگزار شده و دستگاه‌ها به کمیسیون دعوت شده‌اند، ساز و کارها برای این موضوع بررسی شده و نیازمندی‌هایی که باید در این حوزه مدنظر قرار گیرد مشخص شده، مقرر شده تا در این خصوص قوای سه‌گانه هر کدام به وظایف خود عمل کنند.

با پیگیری‌هایی که در این مدت انجام شده به زودی تصمیمات خوبی است در حراست از فرهنگ عفاف و حجاب این سرزمین اتخاذ خواهد شد و طبیعتاً ما نیازمند روش‌های نوینی برای مجازات‌انگاری و دفاع از آرمانهای حوزه پوشش و عفاف و حجاب هستیم و عملیاتی شدن این مصوبه ۸۶۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب در دستورکار مجلس نیز قرار دارد.

در بحث فرهنگ باید بگویم که این حوزه به قدری دارای اهمیت است که ما انتظار داریم دولت در لایحه بودجه سهم فرهنگ را از اعتبارات عمومی افزایش دهد، در حالی که در کشورهای دنیا به عنوان مثال آمریکا که جنس حکمرانی‌شان هم فرهنگی نیست، سیاست‌های اعمال ایشان از جنس فرهنگی است. بیش از ۱۵ درصد بودجه آن کشور به حوزه فرهنگ اختصاص دارد، اما در کشور ما متاسفانه فقط دو درصد از بودجه عمومی سهم حوزه فرهنگ است و به این بخش اختصاص می‌یابد، لذا ما باید سهم حوزه فرهنگ را در بودجه افزایش دهیم. در همین جا از دولت می‌خواهم که در بودجه سال ۱۴۰۲ که به مجلس ارائه می‌کند یک نگاه تحولی در افزایش اعتبارات حوزه فرهنگ و حوزه تولید محتوا هم برای صدا و سیما و هم برای رسانه‌های فراگیر مدنظر داشته باشد.

* نگاه ما به فرهنگ نباید هزینه‌ای باشد

ما به مقوله فرهنگ نباید نگاه هزینه‌ای داشته باشیم بلکه باید نگاه به حوزه فرهنگ یک نگاه سرمایه‌ای باشد. بسیاری از اقدامات فرهنگی مباحث سرمایه‌گذاری بلندمدت است. وقتی ما می‌خواهیم یک اثر سینمایی تولید کنیم باید برای آن سرمایه‌گذاری کافی داشته باشیم تا بتوانیم بهره لازم را ببریم. به عنوان مثال؛ سریال حضرت سلمان که در حال ساخت است چقدر اعتبار می‌خواهد؟ چرا باید پروژه ساخت این سریال بیش از ۱۰ سال به طول بیانجامد تا به نتیجه برسد، در حالی که این پروژه را ما می‌توانیم ظرف ۲۳ سال به سرانجام برسانیم، اما طولانی شدن آن به خاطر این است که ما در تخصیص اعتبارات دقت نمی‌کنیم. دولت باید نگاه خود را به حوزه فرهنگ اصلاح کند.

فرهنگ بستر بلند نقش آفرینی آینده ملی ما است. فرهنگ شناسنامه و هویت ملی ما است، لذا نگاه به فرهنگ هم باید نگاه سرمایه‌گذاری باشد نه هزینه‌ای و ما انتظارمان این است که دولت مردمی در ادامه مسیر به این موضوع توجه داشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان