بازدید 14326

حجم نقدینگی یک گام تا ۵۷۰۰ هزار میلیارد تومان/ نرخ تورم از لنز «بانک مرکزی» و «مرکز آمار» چقدر شد؟

در نخستین روز از آخرین ماه پاییز، مرکز آمار و بانک مرکزی جدیدترین گزارش خود از تغییرات تورمی را منتشر کردند؛ اطلاعاتی که نشان از اختلاف نرخ تورم دارد؛ هرچند با یک ماه تفاوت، آمار و ارقام مورد نظر بررسی و تحلیل شده است.
کد خبر: ۱۱۵۱۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰ 22 November 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ ساعتی پیش، مرکز آمار جدیدترین اطلاعات از شاخص قیمت مصرف کننده در آبان ماه را منتشر کرد. بر اساس گزارش مرکز آمار در دومین ماه پاییز، نرخ تورم سالانه آبان ماه ١٤٠١ برای خانوار‌های کشور به ٤٤,٠ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١,١ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های شهری و روستایی به ترتیب ٤٣,٣ درصد و ٤٧.٤ درصد می‌باشد که برای خانوار‌های شهری ١.٠ واحد درصد افزایش و برای خانوار‌های روستایی ١.٢ واحد درصد افزایش داشته است.

کاهش نرخ تورم نقطه‌ای خانوار‌های کشور

مرکز آمار اعلام کرده است، نرخ تورم نقطه‌ای در آبان ١٤٠١، به ٤٨,١ درصد رسیده است؛ یعنی خانوار‌های کشور میانگین ٤٨.١ درصد بیشتر از آبان ١٤٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده­ اند.

نرخ تورم نقطه‌ای آبان ماه ١٤٠١، در مقایسه با ماه قبل ٠,٥ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی­‌ها و دخانیات» با کاهش ٣.٠ واحد درصدی به ٦٧.٧ درصد و گروه «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٠.٨ واحد درصدی به ٣٦.٩ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوار‌های شهری ٤٧,٣ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٤ واحد درصد کاهش داشته. همچنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ٥٢.٣ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.٩ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه آبان ١٤٠١، به ٢,١ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٩ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ١.٣ درصد و ٢.٧ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوار‌های شهری و روستایی ٢,١ درصد است که نسبت به ماه قبل برای خانوار‌های شهری ١.١ واحد درصد کاهش و برای خانوار‌های روستایی ٠.١ واحد درصد افزایش داشته است.

بانک مرکزی: تورم سالانه کمتر از ۴۰ درصد

علاوه بر مرکز آمار، امروز بانک مرکزی نیز تحلیل تحولات اقتصاد کلان در مهرماه را منتشر کرد که در بخشی از این گزارش، به تغییرات تورم، نقدینگی و پایه پولی پرداخته شده است.

بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، تورم‌های نقطه به نقطه و دوازده‌ماهه شاخص کل بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در مهر‌ماه سال جاری به‌ترتیب ارقام ۴۴.۷ و ۳۹.۶ درصد را ثبت کرده است، در حالی که رقم تورم سالانه ۳۹.۶ درصد در ماه قبل یعنی شهریورماه نیز به ثبت رسیده بود؛ بنابراین تغییری نداشته است.

همچنین بررسی تحولات تورم ماهانه شاخص کل کالا‌ها و خدمات مصرفی در سال جاری نشان می‌دهد، تورم ماهانه شاخص کل مصرف‌کننده در مهر‌ماه سال جاری با ۰.۳ واحد درصد افزایش نسبت به ماه قبل (۲.۶ درصد) به ۲.۹ درصد رسیده است. 

در ادامه گزارش بانک مرکزی آمده است: بررسی تورم ماهانه شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی به تفکیک گروه‌های اختصاصی "کالا" و "خدمت" در مهرماه نشان می‌دهد، تورم ماهانه گروه اختصاصی "کالا" با ۰.۳ واحد درصد کاهش نسبت به ماه گذشته به ۱.۶ درصد رسید. در مقابل تورم ماهانه گروه اختصاصی "خدمت" در این مقطع با ۱.۴ واحد درصد افزایش نسبت به ماه گذشته به رقم ۵.۲ درصد رسید. بررسی تحولات تورم ماهانه گروه کالا به تفکیک "خوراکی‌ها" و "غیرخوراکی‌ها" موید کاهش تورم ماهانه اقلام خوراکی در مهرماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل از آن است، به طوری که شاخص بهای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها (با ضریب اهمیت ۲۵.۵ درصد) با ۰.۹ واحد درصد کاهش نسبت به شهریور و ثبت تورم ماهانه ۱.۲ درصدی، سهمی معادل ۰.۴ واحد درصد را از تورم ماهانه شاخص کل (۲.۹ درصد) در مهرماه سال جاری به خود اختصاص داده است. بررسی بیشتر تحولات شاخص خدمت نیز حاکی است، افزایش تورم ماهانه این گروه عمدتاً متاثر از تحولات شاخص‌های خدمت در گروه مسکن و خدمات ساختمانی و تحصیل بوده است؛ به طوری که سهم این دو گروه از تورم ماهیانه خدمت در مهر‌ماه سال جاری (۵.۲ درصد) به ترتیب ۴.۴ و ۰.۶ واحد درصد بوده است.

حجم نقدینگی چقدر شد؟

علاوه بر تغییرات تورم، بانک مرکزی جدیدترین تغییرات حجم نقدینگی و پایه پولی در نخستین ماه پاییز را هم منتشر کرد. اطلاعاتی که نشان می‌دهد در ادامه روند افزایشی حجم نقدینگی در اقتصاد کشورمان، حال حجم نقدینگی در پایان مهرماه سال ۱۴۰۱ معادل ۵۶۷۶۹.۷ هزار میلیارد ریال بوده که به ترتیب ۱۷.۵ و ۳۴.۳ درصد نسبت به پایان سال و پایان مهر ماه سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است، در حالی که بانک مرکزی اعلام کرده است: رشد متغیر مذکور در هفت ماهه نخست سال قبل و دوازده ماهه منتهی به مهر ماه سال ۱۴۰۰ به ترتیب معادل ۲۱.۶ و ۴۲.۸ درصد بوده است.  

از پایه پولی چه خبر؟

حجم پایه پولی در پایان مهرماه سال ۱۴۰۱ (معادل ۷۱۲۹.۳ هزار میلیارد ریال) نسبت به پایان سال ۱۴۰۰، رشدی معادل ۱۸.۰ درصد داشته است. همچنین نرخ رشد دوازده‌ ماهه پایه پولی با ۱.۹ واحد درصد کاهش نسبت به رشد دوره مشابه سال قبل (۳۶.۴ درصد) به ۳۴.۵ درصد در پایان مهر‌ماه سال ۱۴۰۱ رسید.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳۰
سود بانكي را افزايش دهيد تا نقدينگي كاهش يابد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
دقیقا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
به چه صورت نقدینگی کاهش پیدا می کنه؟ میشه توضیح بدین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
دولت مگه میتونه کاره دیگه ای بکنه به جز چاپ کردن بی رویه پول.
تورم هر ساعت بیشتر میشود و کمر مردم زیر بار گرانیهای ساعتی هر روز خمیده تر میشود
به قول شیخ حسن علی برکت الله !!!!
سود بانكي را افزايش دهيد تا نقدينگي كاهش يابد اين شيوه را در دولتهاي قبل اجرا شده است
قیمت واقعی دلار با ده در صد اختلاف مقدار نقدینگی موجود تقسيم بر کل در آمد دلاری نفتی و غیر نفتی ، نقدینگی بالا نوشتید لطفا در آمد دلاری حاصل از صادرات هم بگویید تا قیمت تقریبی دلار مشخص شود ، ممنون
اصلن تورمي نداريم . خدا را شكر همه چي اوكي هست
بدا به حال کارمندان و حقوق بگیران
ما رکورد زدیم
حجم نقدینگی افزایش یافته و تورم کاهش . حتما معجزه ای اتفاق افتاده .
هیچ اعتمادی به این آمار سیاسی ساخته گی نیست .
تابناک لطفاً منعکس کن. چرا بانک ها پول نقد به مشتری نمی دهند؟ دستگاه های عابر بانک هم اکثراً خالی از اسکناس هستند. یعنی بانک ها در حد ۵ میلیون تومن هم پول نقد ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
کدوم بانکا؟
این رییسی قرار بود دلار را ۵۰۰۰ تومان کند
البته منظور ایشان ۵۰ هزار تومان بود مثل همیشه اشتباه لپی کردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
دلار اگه همین الان بشه 5000 تومن فاجعه بعدی رقم می خوره. کاری به رئیسی ندارم ولی چرا خواسته های اشتباه دارید. تهش بشه 20 تومن. کمتر از اون یه عده دیگه رو ورشکسته می کنه.
سریع فوری انقلابی
بدا به حال کارمندان و حقوق بگیران و بازنشستگان
وقتی اوضاع و احوال جوری شد که برخلاف خواسته قبلیشون:
نهایتا مجبور شدن که برای دومین بار
حقوق کلیه حقوق بگیرهای دولتی ، اعم از کشوری و لشگری و نهادهای وابسته به دولت رو زیاد کنند
واقعیتش این بود که قبلا هم گفته بودند که بودجه برای چنین کاری ندارند
ولی وقتی به هر دلیل ، مجبور به پرداخت این اضافات شدن
عملا راهی جز چاپ اسکناس بدون پشتوانه نداشتند
و این جریان معیوب و غیر اقتصادی
نهایتا کاری خواهد کرد که یک کارگر ساده ، بعد از چند سال ،، مبلغی فریبنده و باورنکردنی را حقوق خواهد گرفت ولی با ان مبلغ فریبنده
حتی قادر نخواهد بود که شکم خودرا ، بطور کامل سیر نماید
چه رسد به تحمل مخارج خانه و خانواده وهمچنین، قدرت پرداخت کرایه مسکن.
یادم میاد که رئیس جمهور قبلی با تمسخر به اقتصاد دانان میگفت
که اقتصاد در عمل
هزاران پیچ و خم دارد که فقط با خواندن تئوری صرف
نمیتوان به کنه تریکهای اقتصادی پی برد و نتیجه فرمایشات ایشان با برگشتن تورم و کاهش وحشتناک ارزش پول ملی مشخص گردید
بدبختی اینست
که بعد از ۴۳ سال تجربه سعی و خطا
ماهنوز در فکر اختراع چرخ هستیم و استفاده از تجربیات دیگران را در بیشتر زمینه ها:
گناهی نابخشودنی میدانیم!!!؟؟؟
بی ارزشترین پول جهان مبارک
خود دولت بزرگترین متولی نقدینگی هست،یا باید هزینه بریزو بپاششو کم کنه یا باید درآمد حاصل از برنامه ریزیشو ببره بالا که اونم نمیتونه،واقعیت همینه که دولت نزدیک به دوسوم از کارمندانشو باید مرخص کنه،کارمندانی که جز شغل دولتی دویا۳شغل دیگر هم دارند،نگران کارمندان خود نباشد،نگران کل مردم ایران باشد،دقیقا و عیناً مشکلات کشور از لحاظ نقدینگی و تورم همین است ،و نیزکسری بودجه بخاطر هزینه دولت،وسلام
هیچ جایی برای تبدیل سرمایه به سرمایه ثابت در این کشور وجود ندارد اگر دولت با مدیریت خود یک میلیون خودرو وارد و عرضه می کرد و پول حاصل از فروش انها را از چرخه اقتصاد جمه می کرد می توا نست حجم بالایی از این نقدینگی را جمع و به سرمایه ثابت تبدیل کند از طرفی با کاهش قیمت خودرو و همچنین کالاهای وابسته نرخ تورم کاهش پیدا می کرد و با همین یک قدم می توانست چند مشکل بزرگ کشور را کنترل کند
دولت پول چاپ کرد و باعث شد تورم بره بالا و از این راه تورم(اختلاف قیمت واقعی با تورم ) میره تو جیب دولت.
مگر ریس جمهور در تلویزون قول یک رقمی شدن تورم را نداد کسی که به وعده هایش عمل نمیکند نباید بازخواست کرد.
تلویزیون با تمام قوا پشتشه اما بار تورم و مقاومت روی دوش مردم بخدا داغون شدیم زیر بار گرانی و تورم
خیلی هم عالی
تورم آبان ۱ درصد بوده؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رییسی و شرکا که می گفتن داریم نقدینگی را جمع می کنیم
این آمار ها در اوضاع کنونی که همه مشاغل در رکود کامل یا نصفی قرار دارند جوکی بیش نیست!!! همه از بالا تا پایین قبول دارند که مصرف مایحتاج تغذیه ای روزانه خانوار ها به علت گرانی بیش از حد کمتر شده بعد شما فکر کن بقیه به زور و تبلیغات نسیه چکی فروشی سعی دارند در این اوضاع رکودی فروش داشته باشند با قیمت مناسب به جنگ رقیب می روند اسمشو گذاشتند آمار تورم!!!!!!!!!!!
شاخص های جدیدی در دولت آقای رئیسی بیان میشود که در علم اقتصاد وجود ندارد مانند تورم نقطه به نقطه.
اقتصاد ایران از قبل انقلاب تا کنون با مشکلات بسیاری روبرو بوده و لطمات جبران ناپذیری به اقشار متوسط و پایین جامعه زده است
این پروسه بدیل رفتارهای پوپولیستی تماما به یک نتیجه منجر گردیده است بحران اقتصادی
در کشور ما متاسفانه تولید هر روز پیکر نحیفی پیدا کرده و حتی سنگ اندازی ها در جلوی پای فعالان اقتصادی منجر به تعطیلی بنگاهها گشته است از این رو توان تولید و صادرات غیر نفتی بشدت پایین مانده و همین امر در تازهای مالی گمرک منعکس گردیده در طی لوپ های اقتصادی در کشور ابتدا پرداخت سودهای کاذب به سپرده ها بیش از سود تسهیلات بوده اختلاس ها نیز مشکلات عدیده برای بانک ها ایجاد کرده ودر کنار این دولت با تزریق بیش از اندازه منابع ارزی بشکل کاذب سعی کرده قیمت ارز را پایین بیاورد بعد از طی چند سال بانک ها به ورطه ورشکستگی نزدیک شده چاپ پول بدون پشتوانه و افزایش نقدینگی سر به فلک گذاشته و فنر دلار جمع میگردد و صرفا دولت و بانک برای بی ارزش کردن پول اقدام به ایجاد تورم و افزایش نرخ دلار میکند این چرخه معمولا 12 ما به طول می انجامد بعد از این اتفاق سرمایه ها وارد بورس میشوند و معمولا پس از چندین ماه که رشد هیجانی را بازار تجربه کرد با سقوط روبرو شده و سرمایه ها بلوکه میشوند بعد از این جریانات اقتصاد وارد رکود میگردد با توجه به چنین شرایطی نوسانات هیجانی بازار نیاز به گذر زمان و افزایش نقدینگی سر گردان می باشد که میتواند چند سال بطول بیانجامد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر