بازدید 31104

تلاش دولت و مجلس برای اجرایی شدن «اصل ۲۷ قانون اساسی»

اتفاقات روزهای اخیر، بیش از پیش ضرورت اجرایی شدن اصل ۲۷ قانون اساسی و بسترسازی برای بیان دغدغه‌ها و اعتراضات مسالمت آمیز مردم را آشکار کرد. در دانشگاه‌ها و اماکن فرهنگی و هنری و با استفاده از ظرفیت کرسی‌های آزاداندیشی و ایجاد فضا برای طرح دغدغه‌های مهم، می‌توان به اجرا شدن این اصل کمک کرد.
کد خبر: ۱۱۵۱۲۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰ 21 November 2022

تلاش دولت و مجلس برای اجرایی شدن «اصل ۲۷ قانون اساسی»

تابناک/حسین بشیری _ در سال‌های اخیر که هرازگاهی شاهد برخی ناآرامی ها در سطح کشور هستیم، بارها کارشناسان و برخی از مسئولان بر حق اعتراضات مردمی صحه گذاشته و خواستار ایجاد بستری برای برگزاری تجمعات اعتراضی مطابق با اصل ۲۷ قانون اساسی شده اند.

در همین باره در روزهای اخیر، بار دیگر کارشناسان و مسئولان بر لزوم ایجاد و تامین مکانی مناسب برای طرح اعتراضات و شنیده شدن صدای مردم تاکید کرده اند. این موضوع حتی چندی پیش مورد تایید رئیس جمهور نیز واقع شد. وی در این راستا اعلام کرد «یک وقت اعتراض، نقد و سخن مخالفی وجود دارد که هیچ اشکالی ندارد و باید شنیده شود و شنیدن آن به اصلاح امور کمک می‌کند. چه اشکالی دارد که برای گفت وگو، نقد و حتی اعتراض مراکزی اختصاص پیدا کند؟ این امر در قانون اساسی هم جایگاه دارد.»

اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است :«تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.‏‏» 

اظهارات وزیر کشور درباره تصویب تعیین محلی برای برگزاری تجمعات

وزیر کشور گفت: انتخاب محلی برای برگزاری تجمعات قبلاً یک بار بحث و تصویب شده است، اما به دلایلی که دستگاه‌های خارج از دولت اشکالاتی از آن گرفتند، باید دوباره بررسی شود.

احمد وحیدی در گفت‌وگویی، درباره این‌که با شکل‌گیری اعتراضات در کشور بار دیگر بحث اختصاص محلی برای برگزاری تجمعات مطرح و گفته شد وزارت کشور متولی این امر است و در حال رسیدگی به این موضوع است، این بررسی‌ها در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: این موضوع دو مساله دارد؛ نخست اصل مساله کسانی که به هر حال به یک موضوعی اعتراض دارند، مساله دیگر آنکه در یک مکان خاص باشد.

بسیاری از قواعد و معاهدات بین‌المللی هم حق اعتراض را به رسمیت شناخته و از آن سخن گفته‌اند که کنوانسیون اروپایی حقوق بشر ۱۹۵۰ و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی ۱۹۶۶ از جمله مهم‌ترین آن‌ها هستند. ضمن اینکه در قوانین داخلی هم علاوه بر اصل بیست‌وهفتم قانون اساسی در اصل هشتم قانون اساسی که امر به معروف و نهی از منکر بین مردم و دولت به خوبی تبیین شده است، برمی‌آید که حق اعتراض در قانون به رسمیت شناخته شده و در اصل ۱۷۳ قانون اساسی نیز اجازه داده می‌شود علیه آیین‌نامه‌ها و قوانین خلاف در کشور اقدام کرده و حتی ابطال آن‌ها از قوه قضائیه خواسته شود و همه این موارد تصدیق می‌کند که واضعان قانون اساسی گزینه عقلانی اعتراض را پذیرفته و بر آن صحه گذاشته‌اند.

وزیر کشور با اشاره به این‌که با اصل اعتراضات ما مشکلی نداریم، تاکید کرد: در چارچوب قانون افرادی که اعتراض دارند، می‌توانند مجوز بگیرند و مشخص باشد طول آن چه مدتی است که می‌خواهند اعتراض خودشان را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: کسانی هم که می‌خواهند متولی اعتراضات باشند، باید آن را در چارچوب خود کنترل کنند و این مانعی ندارد. البته باید در یک شرایطی که به هر حال شرایط بهتری باشد، این کار انجام شود در این صورت ما هم مشکلی نداریم.

وحیدی بیان کرد: درباره انتخاب محل قبلاً یک بار بحث و تصویب شده است، اما به دلایلی دستگاه‌های خارج از دولت، اشکالاتی گرفتند که باید دوباره بررسی شود.

وی درباره این‌که در این مدت احزابی برای برگزاری تجمعات درخواست داده‌اند و گلایه‌مند از وزارت کشور هستند، عنوان کرد: بله احزابی برای برگزاری تجمع درخواست دادند و جلسه با آنها برگزار شد؛ اما آنها غالباً مجمع‌ خودشان را برگزار نکرده بودند و هنگامی که مجمع برگزار نکنند، قانونی بودن کار خودشان زیر سوال می‌رود.

وزیر کشور تاکید کرد: موضوع بیشتر به خودشان بازمی‌گردد که آن مجامع را بموقع تشکیل دهند و سلسله کارهایی که باید اتفاق بیفتد، در واقع طبق قانون باشد.

نهایی شدن طرح ساماندهی تجمعات در کمسیون شوراها در آینده‌ای نزدیک

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه به زودی کار بررسی کارگروه تخصصی بر روی طرح ساماندهی تجمعات به پایان می‌رسد، گفت: گزارش این موضوع در صحن کمیسیون شوراها نیز نهایی شده و پس از آن طرح در جلسه علنی بررسی خواهد شد.

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در تشریح آخرین وضعیت بررسی طرح ساماندهی تجمعات در این کمیسیون، گفت: پس از ارجاع طرح ساماندهی کارکنان به کمیسیون، این طرح برای بررسی دقیق و کارشناسی به کارگروه تخصصی ارجاع شد و در حال بررسی در این کمیته قرار دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس این طرح، چارچوب اعتراض از اغتشاش جدا می‌شود، افزود: طبق این طرح و در چارچوب قانون شرایط و امکاناتی فراهم خواهد شد تا مردم در تجمعات حضور پیدا کرده و خواسته و اعتراض خود را به گوش مسئولان رسانده و پاسخ خود را نیز دریافت کنند.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با تاکید بر اینکه با توجه به اهمیت موضوع قانونمند کردن تجمعات مردم امری ضروری است، ادامه داد: ساماندهی تجمعات مردم می‌تواند جلوی سوء استفاده از تجمعات مردم را بگیرد.

جوکار گفت: طبق این طرح، مکان‌هایی برای تجمعات در نظر گرفته خواهد شد تا مردم با انجام هماهنگی‌های لازم و رعایت معیارهای مشخص و قانونی بتوانند خواسته‌های خود را اعلام کنند و مسئولان مربوطه نیز پاسخگوی مطالبات آنها باشند.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس تاکید کرد: به زودی کار بررسی کارگروه تخصصی بر روی طرح ساماندهی تجمعات به پایان می‌رسد و گزارش آن در صحن کمیسیون شوراها نیز نهایی شده و پس از آن طرح در جلسه علنی بررسی خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۷
در انتظار بررسی: ۴۱
انتشار یافته: ۵۴
یادی کنیم از طرح اجاز واردات خودور که حدود دو سال روش کار کارشناسی شد اخر مجوز واردات را به همان خودروسازان دادند و به اصطلاح گوشت را دست گربه دادند ایا هدف از طرح اولیه واردات خودرو این بود قطعا جواب نه است ولی با این طرح یک نه محترمانه به درخواست آزاد شدن واردات خودرو دادند حالا برای اجرای این اصل نیز در نهایت مجوز برای تجمع چند صنف با هزار محدودیت و تعهد می شود
انچه مشخص است این نوع قوانین برای مردم عادی وضع می شود نه برای خواص
تغییر مهم است اینکه صبح تا عصر اعتراض کنیم که مهم نیست حکومت میگه اینقدر اعتراض کنید تا اعتراضدونتون دربیاد
پاسخ ها
علی اشرف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
اصل 27 ربظی به واردات خ ندارد تازه واردکننده ها هم سنگ خود به سینه میزنن
44 ساله انقلاب شده و در کل این تاریخ یکبار هم مجوز داده نشده حتی به نامه ان هم پاسخ ندادند در زمان ریاست خاتمی و انتخابات موسوی خواستار راهپیمایی سکوت شد حتی گفتند میخواهیم در دفاع از فلسطین راهپیمایی سکوت انجام دهیم اما بند محکم (بنا بر مصحلت) مانع شده و طی 44 سال عادی نشده خنده داره این صحبت آقایان انگار تازه به این مشکل برخورده اند
اینقدر تلاش نکنید بابا

خسته نباشید .خخخخخخخخخخخخخخخخ
به نظر من کویر لوت جای خوبیه
هم سطل زباله نیست که مردم اموال عمومی رو آتیش بزنند و هم دور و صدای مردم موجب تکدی خاطر مسئولین نمی شه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
کویر لوت چرا. راحت میشه قانونی مجوز داده محل و زمان شروع و اتمامش رو مشخص کرد. پلیس هم برای محافظت از معترضان می تونه استقرار پیدا کنه.
حتما باید اینجوری میشد تا یاد اصل 27 بیفتید؟
پاسخ ها
بردیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
فکرکردی یادشون اومده؟؟؟؟1000جا هم بغنوان مکان اعلام کنن موقعی که مجوز نمیدن فرقی نمیکنه
با سلام،واقعا خیلی جالبه ک بعد از حدودا چهل سال قانون وضع کردن هنوز ن جای اعتراض مشخص شده ن کسی حق داره اعتراض کنه در واقع منظورش همینه ک اینطوری بهاش برخورد میشه،،حالا بقیه مسائل هم ب همین وضع،،فقط باید گفت تاسف داره
بله 44 سال هست که دارند تلاش می کنند
تلاش ؟
در سال صدها تجمع در کشور برگزار می شود و هیچ مشکلی هم پیش نمی آید ،
مشکل آنجاست که شما اجازه برگزاری تجمع ضد دولتی را نمی دهید .
بنا به صراحت قانون ، برگزاری تجمع غیر مسلح آزاد است و به هیچ عنوان گفته نشده که باید از کسی اجازه بگیرند و چنین اقدامی در تمام دنیا هم مرسوم است
تا کنون سراغ دارید که یک دونه مجوز اعتراض در 43 سال داده باشید ، فقط یک دونه
منظورم تظاهرات خودی ها نیست اعتراض غیر خودی ها
هاهاها
محل تجمع را دولت مشخص می کند، زمان را هم دولت مشخص می کند، شعارها و موضوع را هم دولت مشخص میکند
می شود همان راهپیمایی چند ده هزار نفری دولتی
نوشدارو بعد مرگ سهراب
نتیجه : مجوز می دیم ! ولی اینقدر سختش می کنیم که خودتون نتونید مجوز بگیرید !
برگزاری تجمع و اظهار نظر ازاد است ولی بعد از ان مسئول جان خود خودتان هستید!!
مشکل فقط محل اعتراضه؟ یا اینکه به اعتراضات مردم رسیدگی ملموس و حل قطعی نمیشه؟
مشکل اینه که گوش شنوا و دستان عملگرایی نیست که موضوع این اعتراضات رو حل و رفع و رجوع کنه
نمونه میخواهید؟
توی قم یه شرکت پیش فروش آپارتمان زد سال 1390 پولای مردم رو جمع کرد. بعد از بدقولی در تحویل واحد هایی که 60 درصد به بالا پیشرفت داشتند. مردم رفتن شکایت کنند، معلوم شد 132 واحد رو به 1300 نفر فروخته. اعضای اصلی این شرکت در سال 1397 یا 1398 دستگیر شدند، ولی اون 1300 نفر با بیش از 100 دفعه تجمع و اعتراض هیچ کدومشون حتی به 1 ریال از حقشون نرسیدن و تا الان بیش از 4 نفر یا بهتره بگم 4 خانوادشون از شدت مشکلات مربوط به این فاجعه جان باخته اند.
نام این شرکت آپکو پارس است
حالا چرا با این عجله وقت زیاده برای عملی ساختن این اصل از قانون اساسی 50 سال دیگه عملی کنید فعلا زوده
نوش دارو بعد از مرگ سهراب
اقایون مجلسی دیر از خواب بیدار شدن مگر شما دربطن جامعه نیستید مگر میشه یگ جامعه یکدست وهمسو با دولت ومجلس باشد اینقدر دست دست کردید تا کشور به این وضع افتاده زود باشید تا دیر نشده کلی کشته دادیم
این کار چقدر سخت است که در این شرایط بحرانی هنوز مس مس می کنید... یادم است یک ماه پیش شکوه کردم از مجلس و مسئولین که اینقدر بی خیالند
نمیشه از همون مکانهایی که معترضین نسبت به دخالت کشورهای غربی به مسائل داخلی استفاده میشه استفاده کنن؟
کیه که اجازه بده
سال ۸۸: اعتراض مسالمت آمیز در چارچوب مشخص شده حق مردم هست و مجلس و دولد در تلاش برای مشخص کردن محل مناسبی برای این امر هستند
سال ۹۶: اعتراض مسالمت آمیز در چارچوب مشخص شده حق مردم هست و مجلس و دولد در تلاش برای مشخص کردن محل مناسبی برای این امر هستند
سال ۹8: اعتراض مسالمت آمیز در چارچوب مشخص شده حق مردم هست و مجلس و دولد در تلاش برای مشخص کردن محل مناسبی برای این امر هستند
سال 1401:اعتراض مسالمت آمیز در چارچوب مشخص شده حق مردم هست و مجلس و دولد در تلاش برای مشخص کردن محل مناسبی برای این امر هستند
مردم خواهان تجمع نیستند فقط می خواهند اقتصاد درست شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
از طرف خودت حرف بزن
قانون اساسی کاملا صریح و بدون قید و شرط تجمعات را آزاد اعلام کرده و برخلاف برخی اصول نگفته که چگونگی آن را قانون تعیین میکند. علاوه براین ، لزوما معترض ، تشکل حزبی ندارد ،
بزک نمیر بهار میاد!
بزک نمیر بهار میاد!
اگر اعتراضات اخیر نبود 44 سال دیگر هم دولت به این فکر نمیفتاد البته باز هم دل خوش نکنید در بهترین حالت هم اینقدر از همون معترضین تعهد کتبی میگیرن و شعارها هم تایید و تصویب باید بشه و ... تا خودشون از اعتراض پشیمون بشن !
این ره که میروید به ترکستان است !
اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است :«تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.‏‏» !!!!!!
راه پیمایی رو که نمیشه تو یه مکان مشخص مسقف یا باز اجرا کرد. راه پیمایی توی خیابان معنی میده پس باید مثل کشورهای دیگه راه پیمایی رو تو خیابون انجام داد تا همه مردم هم ببینن و صدای راه پیمایان رو بشنون نه یه جای دربسته و سر بسته
فقط کرامت انسان و نوع زندگی کردن مهم هست، مثل معیشت ، ارزش پول ملی، ارزش گذر نامه ایرانی ، برخورد زیر مجموعه دولت با ملت و طرز تفکر خود دولت که اگه برخورد نا مناسب با کسی شود باید خوابگو و باهاش برخورد جدی بشه ، همینو مردم میخان و بس
بقول جهان صنعت که ماهاتیر محمد را مثلی جالبی زده میتوان کاری کرد که خارج نشینان را بکار گرفت نه بکار گرفته شویم حق را برجسته کرده و مسایل را با موفقیت پیشبرد گره ساده ای است که بدان گرفته شده باز نخواهد شد بدتر میشود
آزادي بيان هم باشه آزادي پس از بيان كه نداريم بزرگواررررررررررررررررررررر
با سلام متاسفانه نکته ای در این گیر و دار فراموش و نادیده گرفته میشود این است که از آنجائیکه شما قصد اجرای اصل 27 قانون اساسی را دارید و از طرفی حاضر به برگزاری یک همه پرسی و رفراندوم برای گرفتن نظر مردم نیستید بنا بر این تنها راهی که می مونه اینه که مانند تعیین حداقل حقوق کارگری هر سال در انتهای سال قبلش، باید برای اجرای این اصل سرنوشت ساز نیز مانند مصوبه دستمزد سالانه، نماینده ای از مردم هم وجود داشته باشد. تجربه و آمار مشارکت در انتخابات و درصدهای بسیار پایین رای نمایندگان کنونی مجلس نشان دهنده این نکته تلخ است که نمایندگان مجلس بیشتر افراد دولت هستند تا افراد مردم لذا مانند جلسه شورای دستمزد برای اجرای اصل 27 قانون اساسی نماینده ای از مردم مخصوصاً حقوقدانانی شناخته شده حضور پیدا کنند تا به اصطلاح سر مردم کلاه گذاشته نشود. از برآینده صحبت های سیاسیون تندرو و طرفدار محدود کردن مردم متوجه میشویم که کیفیت و کمیت اعتراض های مطابق این اصل بر اساس خواست این افراد ظاهراً مجری تعیین خواهد شد مثلا محدودیت های فاصله مکانی یا شعارهای مجاز متعارف هیچ وقت مطلوب مردم نخواهد بود از ما گفتن
ساده ترین و ابتدایی ترین اصول اولیه زندگی اجتماعی که بارها و بارها در سخنان حضرت علی امیرالمومنین به آن تآکید شده و این حق گرامی داشته شده، الان تازه یادتون افتاده یه همچین چیزی هم هست که باید رعایت بشه؟!!!!
احتمالا مجوز می دن که معترضین توی دلشون شعار بدن. اونم توی خونه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
من حتی توی خونه که شعار می دم مادرخانم باهام دعوا می کنه
دو صد گفته چون نیم کردار دو نیست ، سالی که نکوست از بهارش پیداست عمل به قانون اصل ۲۷ قانون اساسی پس از ۴۴ سال آنهم اگر بشود نوبر است چه عجله ای ؟؟؟!!!
اکثر اصل های قانون اساسی زمین مانده وبه آنها عمل نمی‌شود از‌قانون اساسی ما فقط یک دکور خشک وبی روح باقی مانده. آنوقت چراشما به یاد اصل ۲۷ افتاده اید؟!!
مردم نیازی به مجوز ندارن خودشون هرجا لازم باشه تجمع میکنن
بهترین راه اینه که معترضان در خونه بمونن و هر کی برای خودش شعار بده . این بهترین روش هست. هنوز معنی اعتراض رو بعضی ها نمی دونن. اعتراض یعنی وقتی عده ای موضوعی را غیر قانونی می دونن یا به قانون اعتراض دارن میان و در مورد اون اعتراض می کنن تا در خصوص اون مسئله تجدید نظری بشه . اگر هم جایی مشخص کنن باید یک شبکه پوشش زنده داشته باشه تا همه مردم اگه خواستن آگاهی داشته باشن از خواسته های معترضین. اون وقت میشه گفت اعتراض اصولی
اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است :«تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.‏‏»

بر همین اساس :
1- تشکیل اجتماعات و راهپیمایی آزاد است ، پس تعیین محل و زمان برای آن نه تنها عمل به اصل 27 نیست بلکه آن را نقض می کند .
2- مگر تخلف و ناکارآمدی مسئولان جای مشخصی دارد که اعتراض جای مشخصی داشته باشد ؟
3- حدود مبانی اسلام را مشخص کنید .
عجب!!! دلخوشی در حد تیم ملی!! چطور وقتی به یک نماینده مجلس که قانونی حق نطق سخن انتقاد اعتراض دارد در صحن مجلس میکروفن شو قطع میکنند اجازه نمی دهند بعد شما فکر کن به مردم اجازه بدهند!!!
ما در ایران آزادی بیان داریم ولی آزادی بعد از بیان نداریم
آقای رئیسی آدم دستوری به درد ریاست جمهوری نمیخوره استعفا بده تا بیشترازاین مملکت وویران نکردی
چرا اینترنت قطع کردین ?؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جناب آقای رییسی دیگه تو سازمان ثبت اسناد کارمندان شما کار نمیکنند از من بازنشسته در مقابل سند تک برگ ...برای دویست متر زمین معوض سازمان اب سد کرج ..چهار ده عدد سکه بهار ازا میخواد.
اینها فقط شعار و مسکن مقطعی هست
اتوبان قم خوبه یا اتوبان همت از غرب تا شرق
.مرجعی وجود ندارد نظر من را درک کند.
انقلاب مابهترین انقلاب دنیا بوده وهست ومردم بخوبی پذیرفتندانچه امروزباعث رنجش خاطرمردم شده یکسری که حتی یک سیلی برای این نظام نخوردندخودراصاحب این انقلاب کردندوباتهمت وکنارزدن نیروهای انقلابی جابرای خودشان بازکردندومردم راناراضی میکنند وبه خون شهداخیانت میکننددشمن بیرونی دربرابراین ملت شریف نجیب زانوزده وغلطی نمیتواندبکنندجوان امروزچون هیچ راه درستی رابرایش ترسیم نکردندرنج میبره وناراحت است بایدازشان دلجویی شودبی انگیزه ترین جوان رامن باش صحبت کردم کاملاقبول کردوادای احترام به شهداداشت بایدماباعمل خودمان رابرای جوان ثابت کنیم اصلاحات اصولگرای شعاری مفت است وبایدبه رهنمودرهبری وعمل اووبرخوردش باجوانان راالگوکنیم
کویر لوت چرا. راحت میشه قانونی مجوز داده محل و زمان شروع و اتمامش رو مشخص کرد. پلیس هم برای محافظت از معترضان می تونه استقرار پیدا کنه.
انموقع ایران هم کانادا میشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان