بازدید 9529
۲
بسته ویدیویی «تابناک»

اقامتگاه مجلل هیتلر در دوران جنگ جهانی دوم / لیست سیاه هالیوود در دوران خفقان آمریکا / دفاعیات عجیب آلبرت اشپر در دادگاه نورنبرگ / بمب‌باران درسدن؛ جهنم روی زمین / چهار ارز شکست خورده جهان

بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیو‌ها پیرامون رویداد‌های سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۵۱۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۳ 19 November 2022

بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


اقامتگاه مجلل هیتلر در دوران جنگ جهانی دوم

هیتلر در دوران جنگ جهانی دوم مدت زیادی را در اقامتگاه «برگهوف/ Berghof» در دامنه کوه‌های آلپ گذراند. این خانه مجلل با سی اتاق و اسباب و اثاثیه‌ گران، محل امنی بود که دیکتاتوری نازی در آن مهمانی شام برگزار کند و علاقه خود به هنر را با اطرافیان نزدیک خود به اشتراک بگذارد؛ هرچند علاقه هیتلر به هنر در تضاد با رویه خشن او در جنگ بود، این جنبه از شخصیت هیتلر نیز قسمتی از حقیقت تاریخ سیاه آلمان نازی است. تصاویری از اسباب و اثاثیه این اقامت‌گاه همراه با تصاویر خانگی آن دوران را در ویدیو تابناک با زیرنویس فارسی ببینید.

 


لیست سیاه هالیوود در دوران خفقان آمریکا

از اواخر دهه ۴۰ تا پایان دهه ۵۰ میلادی نگرانی از نفوذ کمونیسم در آمریکا باعث شده بود که مجلس کمیته فعالیت‌های ضد آمریکایی را احیا کند و به شدت به دنبال افرادی که با حزب کمونیست ارتباط دارند بگردد. یکی از بخش‌هایی که توجه زیادی به خود جلب کرد، هالیوود بود. افرادی که مشکوک به ارتباط با کمونیسم بودند از کار بیکار شدند و اسم آن‌ها در فهرست سیاهی وارد شد که مانع از کار آن‌ها در صنعت سینما می‌شد. در این ویدیو بخشی از جلسات کمیته با هالیوودی‌ها را با زیرنویس فارسی ببینید.

 


دفاعیات عجیب آلبرت اشپر در دادگاه نورنبرگ

وزیر تسلیحات و تولید نظامی رایش سوم «آلبرت اشپر / Albert Speer» یکی از افرادی بود که پس از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم در نورنبرگ محاکمه شد و جزو معدود مقامات ارشد نازی بود که توانست از این دادگاه جان سالم به در ببرد. او که یک معمار بود، در زمان هیتلر بناهای مهمی ساخت و سپس به مقام وزارت رسید که در آن مقام نیز عملکرد مناسبی از خود نشان داد. بیشتر متهمین دلیل اعمال غیرانسانی خود را تبعیت از دستورها اعلام کردند. استفاده این دفاع آنقدر در دادگاه نورنبرگ شایع بود که بعدها به همین نام معروف شد. آنچه او را از سایر متهمین جدا می‌کرد، این بود که برخلاف سایر متهمین از دفاع نورنبرگ استفاده نکرد. او مسئولیت خود به عنوان یکی از اعضای دولت نازی را پذیرفت؛ اما همچنان اطلاع از جنایات‌ را انکار کرد. او نهایتا به دلیل استفاده از کار اجباری از مردم کشورهای تحت اشغال به بیست سال زندان محکوم شد. تصاویری از دادگاه همراه با دفاعیات او را با زیرنویس فارسی در ویدیو تابناک ببینید.

 


بمب‌باران درسدن؛ جهنم روی زمین

در ماه‌های پایانی جنگ جهانی دوم نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا و نیروی هوایی آمریکا عملیاتی انجام دادند که تا به این روز یکی از پرمناقشه‌ترین عملیات‌ جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود؛ بمب‌باران درسدن، شهری غیرنظامی و بی دفاع که از ۱۳ تا ۱۵ فوریه ۱۹۴۵، ۲۴۰۰ تن مواد منفجره و ۱۵۰۰ تن بمب آتش‌زا روی آن ریخته شد. بمباران شهر‌ها و کشتار غیرنظامیان در جنگ جهانی دوم چیز جدیدی نبود، هر دو طرف جنگ از کشتار غیرنظامیان به منظور کاهش توان اقتصادی و تضعیف روحیه دشمن استفاده کرده بودند. شمار بالای کودکان یتیم و خانواده‌های از هم پاشیده و بی‌خانمان فشار اجتماعی و اقتصادی روی دشمن وارد می‌کرد که باعث سرعت بخشیدن به پایان جنگ می‌شد. دو مورد از معروف‌ترین این اقدامات، بمباران هامبورگ توسط متفقین با ۴۲۶۰۰ کشته و ۳۷۰۰۰ زخمی و بمباران لندن توسط آلمان معروف به بلیتس با حدود ۴۳۰۰۰ کشته و ۴۶۰۰۰ زخمی است. اما بمباران درسدن حتی با چنین استراتژی غیراخلاقی و خشنی نیز قابل توجیه نیست، بمباران درسدن در اواخر جنگ جهانی رخ داد، آلمان در تنگنا بود و توان نظامی زیادی برای آن نمانده بود، پیروزی قطعی بود و هیتلر در سنگر با استراتژی‌های ناممکن نیرو‌هایی که تنها روی نقشه وجود داشتند، هدایت می‌کرد. با این که توجیه بریتانیا برای بمباران درسدن تسهیل پیشروی روسیه به سمت آلمان بود، در این که آیا این بمباران از نظر نظامی واقعا ضروری بود یا نه، همچنان جای شک و تردید بسیاری وجود دارد.

 


چهار ارز شکست خورده دنیا

در این ویدیو از چهار ارز جهانی شکست خورده دنیا و چگونگی سقوط آنها در پی عوامل اقتصادی سخن می‌گوییم که آن را با زیرنویس فارسی در تابناک می‌بینید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲
ریال، سلطان ارز‌های شکست خوره
آلمانی ها لندن را بمباران کردند و 43000 نفر را کشتند. انگلیسی ها هم هامبورگ را بمباران کردند و 43000 هزار نفر را کشتند. منتهی چون آلمان در جنگ شکست خورد همه کاسه کوزه ها را سر آلمان شکستند و در مورد هیتلر فیلم های افسانه ای ساختند و افسانه هلوکاست را بهش چسباندند و خلاصه هیتلر شد جنایتکارترین و انگلیس و آمریکا شدند فاتحان و صلح آورندگان! در حالی که جنایت اتمی آمریکا در ژاپن در کل تاریخ بشریت سابقه نداشته و با هر استانداردی آمریکا جنایتکارترین رژیم روی زمین است. در جنگ جهانی اول هم انگلیس به طور مشابه از بمب های شیمیایی و خردل و مانند اینها استفاده می کرد. همه این روایت سازی های جعلی کار رسانه های غالب و جریان اصلی هستند وگرنه خودشان جنایتکارترین کشورها هستند و برای بشر هیچ ارزشی قائل نیستند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل