بازدید 11046
با تحولات منطقه و جهان

دیدار مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا و روسیه در ترکیه / تمدید حفاظت از آمران ترور سردار شهید سلیمانی از سوی دولت بایدن / گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و بورل درباره مذاکرات وین و آژانس/ برگزاری نمایشگاه بزرگ تسلیحات در پاکستان با حضور هیات نظامی ایران

دیدار مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا و روسیه در ترکیه، تمدید حفاظت از آمران ترور سردار شهید سلیمانی از سوی دولت بایدن، گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و بورل درباره مذاکرات وین و آژانس، برگزاری نمایشگاه بزرگ تسلیحات در پاکستان با حضور هیات نظامی ایران و گفت وگوی تلفنی نخست وزیر اسرائیل و وزیر خارجه قطر، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۵۰۴۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹ 15 November 2022

دیدار مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا و روسیه در ترکیه/ تمدید حفاظت از آمران ترور سردار شهید سلیمانی از سوی دولت بایدن/ گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و بورل درباره مذاکرات وین و آژانس/ برگزاری نمایشگاه بزرگ تسلیحات در پاکستان با حضور هیات نظامی ایران

بین الملل تابناک: دیدار مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا و روسیه در ترکیه، تمدید حفاظت از آمران ترور سردار شهید سلیمانی از سوی دولت بایدن، گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و بورل درباره مذاکرات وین و آژانس، برگزاری نمایشگاه بزرگ تسلیحات در پاکستان با حضور هیات نظامی ایران و گفت وگوی تلفنی نخست وزیر اسرائیل و وزیر خارجه قطر، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

دیدار مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا و روسیه در ترکیه

خبرگزاری «تاس» روسیه گزارش کرد، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین خبر دیدار «سرگئی ناریشکین»، رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در شهر آنکارا، پایتخت ترکیه با «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا را تایید کرد.

به گزارش این خبرگزاری روسیه، پسکوف بیان کرد: «چنین مذاکراتی واقعا اتفاق افتاد. این دیدار با ابتکار طرف آمریکایی برگزار شد.»

یک مقام کاخ سفید گفت، موضوع مذاکرات بین ویلیام برنز و ناریشکین در روز دوشنبه، پیامدهای استفاده از تسلیحات هسته‌ای بود.

به نوشته پایگاه خبری شبکه «الجزیره»، همچنین امروز «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا با «شی جینپینگ»، رئیس جمهور چین مذاکراتی مشابه را بر سر مساله کاستن از تهدید جنگ هسته‌ای در اوکراین داشت.

دیدار مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا و روسیه در ترکیه/ تمدید حفاظت از آمران ترور سردار شهید سلیمانی از سوی دولت بایدن/ گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و بورل درباره مذاکرات وین و آژانس/ برگزاری نمایشگاه بزرگ تسلیحات در پاکستان با حضور هیات نظامی ایران

اما یک مقام آمریکایی به خبرگزاری «رویترز» بدون افشای نامش گفت: «برنز هیچ گونه مذکراتی از هیچ نوع انجام نداده و بحثی بر سر حل‌وفصل جنگ در اوکراین نکرده است. او به ابلاغ پیامی در خصوص پیامدهای استفاده از تسلیحات هسته‌ای توسط روسیه و خطرات تشدید تنش برای ثبات راهبردی پرداخته است. او همچنین پرونده شهروندان آمریکایی را که ناعادلانه بازداشت شدند، مطرح کرد.»

برنز که سفیر اسبق آمریکا در روسیه بوده، سال ۲۰۲۱ توسط جو بایدن به روسیه اعزام شد تا به «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه درباره برنامه تقویت قوای نظامی‌اش پیرامون اوکراین در آن زمان هشدار دهد.

به نوشته پایگاه الجزیره، مقام آمریکایی که نامش را فاش نکرد، گفت:‌ «ما اوکراین را از قبل در جریان سفر او قرار دادیم. ما محکم به اصل اساسی خودمان پایبندیم؛ یعنی هیچ چیز درباره اوکراین بدون اوکراین نباشد.»

نخستین بار خبر دیدار مقامات آمریکا و روسیه در ترکیه را روزنامه روسیه‌ای «کومرسانت» گزارش کرد. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش کرد که دو مقام ترکیه‌ای گفته‌اند، اطلاعی از نشست بین هیات‌های مذاکره کننده آمریکا و روسیه ندارند.

از جمله مسائلی که همچنان بین روسیه و آمریکا به جز مساله جنگ اوکراین، باید حل‌وفصل شوند، تمدید معاهده کنترل تسلیحاتی «استارت» و تمدید توافق بر سر صادرات غلات از بنادر دریای سیاه است که به زودی منقضی می‌شود.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد در پاسخ به سوال خبرنگاری در شهر «بالی» اندونزی درباره تماس میان مقامات روسیه و آمریکا در ترکیه اظهار کرد، سازمان ملل در این مذاکرات نقشی نداشته است.

گوترش اظهار کرد: «این بسیار مثبت است که روسیه و آمریکا مذاکره می‌کنند، زیرا این تحولی شدیدا برجسته مربوط به آینده است که ما در آن نقشی نداریم!»

تمدید حفاظت از آمران ترور سردار شهید سلیمانی از سوی دولت بایدن

ارزیابی جدید دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا نشان می‌دهد، ترس انتقام همچنان بر زندگی قاتلان سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سایه افکنده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه گزارش داد، دولت بایدن به این نتیجه رسیده که تهدیدهای جانی علیه «مایک پامپئو»، وزیر خارجه سابق آمریکا و «برایان هوک»، مسئول امور ایران همچنان معتبر و موثق هستند.

مطابق این گزارش، وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته به کنگره اطلاع داد که هم پامپئو و هم برایان هوک به دلیل فعالیت‌هایشان در دولت ترامپ «در معرض تهدید جدی و باورپذیر از یک دولت خارجی یا عامل یک دولت خارجی قرار دارند.»

معنای این ارزیابی این است که این دو مقام سابق آمریکایی همچنان از سوی دولت بایدن تحت حفاظت قرار خواهند گرفت. ارزیابی فوق به امضای «برایان مک‌کئون»، دستیار وزیر خارجه کنونی آمریکا رسیده و نهم نوامبر به کنگره ارسال شده است.

آسوشیتدپرس چند ماه پیش گزارش داد، دولت فدرال آمریکا تقریبا دو میلیون و صد و هفتاد و پنج هزار دلار در ماه برای محافظت از این دو مقام سابق هزینه می‌کند.

دیدار مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا و روسیه در ترکیه/ تمدید حفاظت از آمران ترور سردار شهید سلیمانی از سوی دولت بایدن/ گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و بورل درباره مذاکرات وین و آژانس/ برگزاری نمایشگاه بزرگ تسلیحات در پاکستان با حضور هیات نظامی ایران

در آن گزارش که ماه مارس در آسوشیتدپرس منتشر شد، تأکید شده بود: هزینه محافظت از «برایان هوک» ۱۷۵ هزار دلار و برای «مایک پامپئو» ۲ میلیون دلار در هر ماه برآورد شده است؛ در گزارش جدید به کنگره اشاره‌ای به رقم محافظت از پامپئو و برایان هوک نشده است.

مایک پامپئو، دی‌ماه سال گذشته در دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، خواستار افزایش حافظت فیزیکی از خودش و دونالد ترامپ شده بود. او روز ۱۴ دی‌ماه سال گذشته به شبکه فاکس‌نیوز گفت: «متاسفانه تهدیدهای زیادی در مناطق مختلف جهان علیه آمریکا وجود دارد و شما درباره تهدیداتی که از ایران نشأت می‌گیرد، درست گفتید؛ این تهدیدات بی سابقه است. شما کشوری دارید که بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان و بسیار توانمند است. آنها می‌گویند که می‌خواهند تک تک مسلمانان جهان را به کشتن رئیس‌جمهور ترامپ و من برانگیزانند؛ این کاری است که قبلا انجام نشده و واقعا یک خطر و ریسک امنیتی است.»

گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و بورل درباره مذاکرات وین و آژانس

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلفنی گفت‌وگو کردند؛ مذاکره برای رفع تحریم‌ها و همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران از جمله محورهای این گفت‌وگوی تلفنی بود.

دیدار مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا و روسیه در ترکیه/ تمدید حفاظت از آمران ترور سردار شهید سلیمانی از سوی دولت بایدن/ گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و بورل درباره مذاکرات وین و آژانس/ برگزاری نمایشگاه بزرگ تسلیحات در پاکستان با حضور هیات نظامی ایران

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران و در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس از گفت‌وگوی تلفنی دیروز امیرعبداللهیان و بورل خبر داد و افزود: بخشی از گفت‌‌وگوها ناظر بر همین موضوعات است و تلاش‌ها برای حفظ مسیر مذاکرات و دستیابی به نتیجه و جمع بندی و مسیر مذاکرات ادامه دارد و ادامه خواهد داشت.

گفتنی است، امیرعبداللهیان و بورل یازدهم آبان هم تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: نظریات خود را با رویکردی سازنده و رو به جلو به طرف آمریکایی ارائه کردیم.

گفتنی است، یازدهم آبان ماه علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در جمع سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران، از ارسال ابتکاراتی از سوی ایران برای هماهنگ کننده گفت‌وگوها با هدف پیشبرد و جمع بندی مذاکرات خبر داد و ۱۴ آبان ماه امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس اعلام کرد که منتظر پاسخ آمریکا هستیم. امروز نیز ناصر کنعانی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس اعلام کرد، تبادل پیام‌ها در جریان است و افزود: در ارتباط با مذاکرات، کانال‌های ارتباطی همچنان فعال است. تبادل پیام بین ایران با طرف‌های مقابل از جمله آمریکا از کانال گفت‌وگو کننده ارشد اروپایی همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد روند گفت‌وگوها و دستیابی به جمع بندی توافق، ابتکارات جدید و سازنده‌ای ارائه کرده و از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی، پیام‌ها منتقل شده و در مجموع تبادل پیام و بده بستان ایده‌ها و نظرات همچنان ادامه دارد. در این زمینه از ظرفیت‌های موجود مبتنی بر اصل پایبندی ایران به مسیر مذاکرات و میز مذاکرات استفاده خواهیم کرد و تلاش‌های لازم را انجام خواهیم داد؛ مسیر، بازی است.

برگزاری نمایشگاه بزرگ تسلیحات در پاکستان با حضور هیات نظامی ایران

یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی تجهیزات نظامی و صنایع دفاع موسوم به IDEAS ۲۰۲۲ به میزبانی ارتش پاکستان و با حضور هیات‌هایی از ۶۴ کشور از جمله هیاتی از ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در «کراچی» آغاز شد.

بزرگترین نمایشگاه تسلیحات پاکستان پس از وقفه‌ای چهار ساله آغاز به کار کرد و قرار است تا روز جمعه آخرین دستاوردهای حوزه دفاعی و جنگی پاکستان و کشورهای مختلف به نمایش گذاشته شود.

دیدار مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا و روسیه در ترکیه/ تمدید حفاظت از آمران ترور سردار شهید سلیمانی از سوی دولت بایدن/ گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و بورل درباره مذاکرات وین و آژانس/ برگزاری نمایشگاه بزرگ تسلیحات در پاکستان با حضور هیات نظامی ایران

شعار یازدهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات نظامی و صنایع دفاع پاکستان "سلاح برای صلح" است و برخی کشورها از جمله آمریکا، روسیه، چین، ترکیه، امارات در میان غرفه داران این رویداد نمایشگاهی هستند.

۲۸۵ نماینده از ۶۴ کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران در این رویداد بین المللی حضور دارند. ۳۲۳ غرفه دار خارجی و ۱۹۹ غرفه دار داخلی هستند.

مراسم افتتاحیه این نمایشگاه امروز با حضور «بلاول بوتو زرداری» وزیر امور خارجه پاکستان، «محمد اسرار ترین» وزیر صنایع دفاعی، «عارف ملک» رئیس سازمان تولید و صادرات صنایع دفاعی این کشور، مقامات بلندپایه نظامی و سیاسی پاکستان برگزار شد. همچنین هیات‌هایی از ۵۱ کشور در این نمایشگاه شرکت می‌کنند.

هیات ستاد کل نیروهای مسلح به ریاست امیر سرتیپ «ناصر مختارزاده» معاون ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در ارتش جمهوری اسلامی ایران، «حسن نوریان» سرکنسول ایران در کراچی و همچنین سرهنگ «مصطفی قنبرپور» وابسته نظامی کشورمان در پاکستان به عنوان نمایندگان کشورمان در نمایشگاه ایده‌ها ۲۰۲۲ حضور دارند.

هیات نظامی کشورمان همچنین در کنفرانس بین المللی در حاشیه این نمایشگاه با عنوان هوش مصنوعی نیز شرکت می‌کند.

این رویداد بین المللی که هر دو سال یک بار برگزار می شد سال ۲۰۲۰ به دلیل همه گیری کرونا لغو شد. اولین دوره نمایشگاه بین المللی تسلیحات پاکستان در سال ۲۰۰۰ میلادی منعقد گردید.

کارشناسان نقش رو به رشد هوش مصنوعی در فن‌آوری دفاعی را در این رویداد چهار روزه برجسته خواهند کرد.

شمار بسیاری از غرفه داران از سراسر جهان مدل های پیشرفته ای از پهپادها، زیردریایی ها، موشک ها، جت های جنگنده، تانک ها و تسلیحات را به نمایش خواهند گذاشت.

گفت وگوی تلفنی نخست وزیر اسرائیل و وزیر خارجه قطر

دوشنبه شب منابع خبری گزارش دادند، «یائیر لاپید» نخست وزیر رژیم صهیونیستی تلفنی با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر گفت وگو کرده است.

به گزارش تارنمای «i۲۴» رژیم صهیونیستی، لاپید با وزیر امور خارجه قطر در مورد موضوع پروازهای مستقیم از فلسطین اشغالی به قطر و افتتاح دفتر نمایندگی این رژیم در قطر در طول جام جهانی گفت وگو کرده است؛ جزئیات بیشتری از این گفت وگوی تلفنی منتشر نشده است.

دیدار مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا و روسیه در ترکیه/ تمدید حفاظت از آمران ترور سردار شهید سلیمانی از سوی دولت بایدن/ گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و بورل درباره مذاکرات وین و آژانس/ برگزاری نمایشگاه بزرگ تسلیحات در پاکستان با حضور هیات نظامی ایران

نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیشتر ادعا کرده بود که پروازهای مستقیم از سرزمین‌های اشغالی به مقصد قطر برای انتقال تماشگران بازی‌های جام جهانی برقرار می‌شود.

پیشتر دولت قطر از همکاری با شرکت ارتباطات سیار اسرائیل در جام جهانی ۲۰۲۲ خودداری و اعلام کرده بود که صهیونیست‌ها مجبورند در مدت حضورشان در قطر، سیم کارت‌های کشور قطر را خریداری کرده و از آن استفاده کنند.

قطر پیش از آن نیز با هرگونه بازگشایی کنسولگری موقت رژیم صهیونیستی در طول بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ مخالفت کرده و ژوئن گذشته براساس توافق با فیفا اجازه داد که ساکنان سرزمین‌های اشغالی بدون اخذ ویزا به دوحه سفر کنند.

دولت قطر در آگوست گذشته نیز در صفحه "سایت فیفا" که نقشه کشورهایی را نشان می‌داد که می‌توانند بلیت مسابقات را تهیه کنند، نام جعلی "اسرائیل" را حذف و جای آن سرزمین‌های اشغالی فلسطین را جایگزین کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۴
رفاه و رضایت ملت مهم تر است، یا تولید سلاح؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
سیاست موفق سیاستی است که به جای هزینه کردن سرمایه های کشور در توسعه تسلیحات نظامی و قرار گرفتن در مسابقه تسلیحاتی می توان با چند سیاست تعهد اور مثل سایر کشورها نیاز به این هزینه ها برای کشور را رفع کرد برای مثال با دوستی با عراق که انجام شد برای سالها نیازی به مسابقه تسلیحاتی با ان کشور نمی باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
اگر سلاح نباشد ملتی هم نیست
چرا آلمان و ژاپن نیز میزان هزینه کرد تسلیحاتی شان 20 برابر ایران است؟!
با اینکه در امور نظامی اختیاری از خود ندارند
قلمراد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
هر دو
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
در دنیای امروز که رسما جنگل خطابش میکنند ، رفاه مردم در سایه امنیت پایدار شکل میگیرد و امنیت پایدار متکی به قدرت است ، چه نرم و چه سخت ، .
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
در جهان امروز قانون جنگل حاکم است. اگر قوی بودی برای وقت می ذارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
وقتی دشمن خونخواری مثل آمریکای تروریست داری ، باید مسلح باشی تا فکر پلیدی نکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
امنیت که نباشه همان پولی که در میاری باید بدی به دیگران.
مجمع عمومی سازمان ملل دیروز دوشنبه قطعنامه‌ای را برای پاسخگو کردن روسیه در قبال فعالیت‌هایش در اوکراین و پرداخت غرامت به این کشور، به رای گذاشت. از ۱۹۳ کشور عضو، ۹۴ کشور به آن رای مثبت دادند. ۱۴ کشور، از جمله روسیه، چین و جمهوری اسلامی ایران رای منفی دادند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
حرف های مجمع عمومی تعهد آور نیست
تا زمانی ابلیس بزرگ بزرگ ترین تولیدکننده تسلیحات کشتار جمعی است جهان روی صلح را نخواهد دید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
با آرزوی نابودی روسیه و چین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
آقای لقمان حکیم ! این کامنت را قبلا در جای دیگری هم گذاشته بودید. اگر حرف و نظر صحیح و منطقی ندارید، مجبور نیستید این جمله کلیشه ای و بی ارزش را کپی کنید و در جاهای مختلف نشر دهید. وقت شعار دادن گذشته است و باید فکری به حال این مملکت ویران کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
با نابودی ابلیس بزرگ و حاکم شدن صلح دیگه مجبور به کاسه لیسی نیستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
لاکهید باید تسلیحاتش را بفروشد تا پول جوایز اسکار دربیاد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
ناشناس ۱۲:۰۵ ، شما ها از گذاشتن این کامنت های تکراری در شبکه های مختلف چه سودی می‌بری خسته نشدید ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
باز دوباره دمکراتها با تقلب پیروز شدند.
کنترل نهادهای بین الملل و بیشترین و قدرتمند ترین سلاح ها و پول ها را دارند با تحریم و تنش و جنگ می خواهند همه چیز جهان مثل آنچه شود که می خواهند. ولی خواسته خدا چیز دیگری است.
کاش در متن خبر می گفتید که بورل چه پاسخی به حرفهای تکراری عبداللهیان داده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
کاشکی اگر ایرانی بودی می‌پرسید ، پاسخ تکراری بورل چی بود ؟
مهدی
| Netherlands |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
پاسخ داده بازم حرف بزن
هرروز وهمیشه
تابیست سال دیگه
کشور نیاز به تدابیر حسنه و صادقانه دارد زمان حرف درمانی گذشته است. دولت تدبیر کند.
زنده باد ولادیمیر پوتین
آقای امیر عبد اللهیان
آن موقع که باید اقدام می کردی کاری نکردی و منتظر زمستان سخت اروپا بودی حالا سبکسرانه هر روز به این و آن زنگ می زنی و جواب نمی گیری .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر