بازدید 9312
۵

سخنگویی در روزهای سخت

مهدی شیرازی آقاگلی *
کد خبر: ۱۱۴۸۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳ 31 October 2022
هفته های گذشته در کشورمان شاهد ناآرامی‌ها و اغتشاشاتی بودیم که دلیل آن انحراف از مطالبات واقعی مردم بود. کشورهای مداخله گر خارجی، فضاسازی روانی و شبکه های پیچیده رسانه ای بیگانه با انواع شایعه‌پراکنی، انتشار اخبار جعلی و داده‌های گمراه‌کننده مسبب چنین وضعی بودند. به دلیل دیکتاتوری رسانه ای غربی و عملیات های مختلف روانی در فضای سایبری و مجازی، بسیاری از حامیان و یاران نظام و انقلاب نیز به نوعی در مارپیچ سکوت گرفتار شده بودند یا به دلیل محدودیت‌‌های شبکه‌های اجتماعی و جلوگیری از حذف صفحه کاربری‌شان، سکوت کرده بودند. در موارد دیگر نیز فریاد حمایت و همراهی این افراد در هیاهو و جنجال ربات ها و فیک نیوزها و سایبری های اجاره ای شنیده نمی شود. ناگفته نماند برخی از خواص نیز به دلایل شخصی تمایلی برای موضع گیری یا حضور موثر در چنین شرایطی را ندارند.
 
در این میان با پدیده‌ای کم سابقه مواجه شدیم. سخنگوی جوان دولت رویکردی قابل تحسین در این مدت از خود نشان داد. او با بی توجهی به فضاسازی رسانه های معاند به دانشگاه های مختلف کشور می رود، ساعت ها با دانشجویان به صورت حضوری و رودررو مباحثه می کند، حتی شعارهای تند و خشن را به جان می خرد، تلنگری به مدل مضحک آزادی خواهی مدعیان آزادی می زند و با آرامش و متانتی مثال زدنی بر گفتگو، تفاهم و آرامش تاکید می‌کند. از همین رو او در روزهای گذشته هدف هجمه رسانه های مخالف قرار گرفته است. چه بسا اگر بسیاری دیگر از مسئولانی که این روزها مسئولیتی در قبال پاسخگویی به افکار عمومی احساس نمی کنند نیز این گونه شجاعانه و مسئولانه در میان مردم حاضر می شدند و با صبوری و شکیبایی با جوان های منتقد و حتی مخالف رو در رو می شدند شرایط به گونه ای دیگر پیش می رفت.
 
به نظر می‌رسد محاسن استفاده از جوانان در مناصب مهم مدیریتی در دولت سیزدهم در چنین روزهایی بیشتر نمود دارد چرا که سخنگوی جوان دولت با شناخت و درک بیشتری از واقعیات جامعه بی پروا در جمع جوانان حاضر می شود و زبان گفتگو و تعامل با نسل جدید را می داند. با نگاهی به عملکرد سخنگوی جوان می‌توان به جرات مدعی شد اگر جوانان بیشتری در دستگاه تصمیم گیری و سیاستگذاری ارکان مهم کشور حضور داشتند در بسیاری از بزنگاه ها شاهد راهکارها و راه حل هایی بودیم که عبور از این چالش ها را تسهیل می کرد. یکی از چالش های ناآرامی های اخیر شکاف نسلی میان نسل جدید یا همان نسل زد (z) با نسل مدیران سالخورده انقلابی است که کمتر نقطه اشتراک و فهم متعارفی برای درک و همدلی متقابل دارند و همین شکاف، فضا را به جای گفتگو و تعامل به خشونت و زور می دهد.
 
رویکرد سخنگوی جوان دولت در روزهای اخیر الگویی برای سایر مدیران انقلابی برای حضور موثر در چالش ها و هم تلنگری برای مسئولان است که دامنه حضور جوانان را در مناصب مهم مدیریتی کشور گسترده تر کنند تا در چنین روزهایی شاهد اثربخشی این نسل نیز باشیم؛ مدیرانی که با اعتقاد به همان آرمان ها و اصول با منش، روش و راهکاری متفاوت در مسیر اسلام، نظام و انقلاب خود را فدا می کنند و هزینه کمتری برای نظام می‌سازند.
 
* فعال رسانه‌ای
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۵
نتیجه نهایی نشست چی بود ؟آیا از اعتراضات آنها کاست یا عصبانی تر شدند ؟ خوبه که بررسی بشه
خدا خیرش بده
دمش گرم واقعا جور خیلیها که این روزها با بی تفاوتی از کنار مسئله عبور میکنند کشید.
دعوای اصلی سر سبک زندگیه. باید بپذیریم که بخشی از جامعه سبک زندگی اسلامی و بخشی سبک زندگی غربی رو میخوان و خیلیها هم ترکیبی از این دو. ما نمیتونیم بیش از اندازه به یک بخش از جامعه فشار بیاریم و باید حد وسط رو بگیریم. اگر مساله حجاب حل بشه نارضایتی در بین مخالفان کمتر میشه و انگیزه کمتری برای ادامه اعتراضات دارند. در سایر حوزه های فردی و اجتماعی هم به تدریج میتونه آزادی بیشتر بشه تا یک حد متعادل.
کاملا موافقم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار