بازدید 3082
۳

عقب ماندگی‌ها در اماکن مربوط به شادی مردم

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به این صحبت که در دوران وزیر سابق میراث فرهنگی، مقرر شده بود که ارتفاع مجموعه صاروج پارس کم شود اما در این دوره استانداری و دادگستری تاکید دارند که پروژه کار خود را پیش ببرد، اظهار کرد: از ضوابط میراث فرهنگی به هیچ عنوان کوتاه نخواهیم آمد
کد خبر: ۱۱۴۷۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲ 30 October 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، عزت الله ضرغامی شامگاه هفتم آبان ماه در جمع خبرنگاران کرمانی در باره گلایه خبرنگاران از دیر سفر کردن وی به این خطه گفت: کرمان باید جزو اولویت های اول می بود ولی گرفتاری در مناطق دیگر کشور بیشتر بود و همین امر نیز باعث شد که به بعضی نقاط کشور دو یا سه بار سفر کرده و از کرمانی ها از این بابت عذرخواهی می کنم.

او از برنامه های متنوع وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در استان کرمان سخن به میان می آورد و می افزاید: با توجه به قابلیت ها و پتانسیل های این خطه، برای همه شهرهای کرمان حداقل باید یک روز باید وقت گذاشته اما در مجموع برای تمام شهرهای استان کرمان برنامه داریم و بزودی دوباره به کرمان سفر خواهم کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در واکنش به گلایه خبرنگاران از بازدید وزیر از پروژه بام کرمان بدون حضور خبرنگاران می گوید: اصلا اطلاع نداشتم که خبرنگاران در این بازدید حضور ندارند و معتقدم باید از نعمت و ظرفیت رسانه ها در زمینه اطلاع رسانی، انتقادات و پیشنهادات استفاده شود.

تصمیمی برای بام کرمان و صاروج پارس نگرفتم

او در خصوص موضع میراث فرهنگی درباره پروژه‌های صاروج پارس و بام کرمان نیز می گوید: به هیچ عنوان از ضوابطمان کوتاه نمی آییم و با جدیت آنها را تعقیب کرده هرچند که هزینه آن را داریم می دهیم.

به گفته ضرغامی، برخی ها تصور می کنند که بافت قدیمی، یک محل فرسوده است که باید بلدرز انداخته و تخریب کرده و در آن آپارتمان و پاساژ ساخت اما وزارت میراث فرهنگی و گردشگری جلوی این نوع برداشت ها و رفتارها ایستاده و خواهد ایستاد.

او ادامه می دهد: درباره پروژه بام کرمان توجیه نیستم و هیچ تصمیمی نگرفتم منتهی در طول سالیان گذشته در خصوص تعیین حریم ها دچار تصمیمات تقریبی و غیرعلمی شده و متاسفانه با دقت حریم ها تعیین نشده است لذا دستور بررسی مجدد و تجدیدنظر در تعیین حریم ها را صادر کردیم البته این عرصه ها و حریم ها کاملا براساس ضوابط میراث فرهنگی تعیین خواهند شد.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری قول مساعد در زمینه بررسی دقیق دو پروژه بام کرمان و صاروج پارس را داد و اینکه هیچ تصمیمی در این زمینه نگرفته است را مورد تاکید قرار داد و در ادامه با بیان این مطلب که تصمیم گیری برخی از مسایل را در قالب نهضت تفویض به استان ها واگذار کردیم، می افزاید: در ابتدای فعالیت بنده در این سمت، ۲۶ مسئولیت وزارتخانه میراث فرهنگی را به ادارات استانی تفویض کردیم.

او ادامه می دهد: متاسفانه نامه ها در نظام پوسیده اداری ما گیر می کرد و ماه ها کار مردم متوقف می شد ضمن آنکه فساد هم در آن وجود داشت و این در حالی است که امضای طلایی و تعارض منافع می تواند سلامت ستادی تصمیم گیری های ما را به خطر بیندازد لذا تفویض اختیاراتی را به استان ها واگذار کردیم.

ضرغامی می افزاید: مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان موظف است که پروژه بام کرمان و صاروج پارس را به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار دهد و متناسب با قوانین و ضوابط میراث فرهنگی و حل مشکلات مردم، تصمیم مقتضی را اتخاذ کند.

او در پاسخ به این صحبت که در دوران وزیر سابق میراث فرهنگی، مقرر شده بود که ارتفاع صاروج پارس کم شود اما در این دوره استانداری و دادگستری تاکید دارند که پروژه کار خود را پیش ببرد، اظهار کرد: از ضوابط میراث فرهنگی به هیچ عنوان کوتاه نخواهیم آمد.

این مقام مسئول در خصوص این صحبت که با اجرای پروژه صاروج پارس، با توجه به آنکه ارتفاع این مجموعه از بازار تاریخی کرمان بلندتر خواهد بود، سبب عدم ثبت جهانی این بازار خواهد شد، عنوان کرد: چرا وزیر وقت میراث فرهنگی جلوی اجرای این کار را نگرفتند و تا زمانی که میراث فرهنگی اجازه ندهد، کسی نمی تواند بنایی در محدوده بافت تاریخی احداث کند.

موضع ضرغامی درباره فیلترینگ فضای مجازی

در ادامه ضرغامی درباره فیلتر شدن برخی از پلتفرم ها و قطعی اینترنت و خساراتی که این موضوع به حوزه گردشگری زده نیز می گوید: وضعیت فوق العاده ای که به دلیل ناآرامی ها و اغتشاشات در طول پنج هفته گذشته تجربه کردیم، در بسیاری از حوزه های اقتصادی و جریان عادی امور و کسب و کارهای مردم تاثیر گذاشته است و این موضوع فقط به دلیل قطعی اینترنت نیست زیرا اغتشاشگران در برخی بازارها حضور می یابند و به زور و تهدید مغازه ها را می بندند و بسیاری از فعالیت های کشور را مختل کرده‌اند.

«البته در طول این مدت دولت تلاش کرده است که ظرفیت های جدید ایرانی را جایگزین کند و در مجموع نیز باید از پلتفرم های داخلی پشتیبانی کنیم. اما همیشه از فضای مجازی و ظرفیت های که در کشور آمده، دفاع کردم و معتقدم این فضا را در جهت تقویت انقلاب استفاده کرد و بنده سالها در فضای مجازی فعال هستم.» این ادامه سخنان ضرغامی در جمع خبرنگاران کرمانی گفت.

او می افزاید: باید امکانات ویژه ای برای گردشگران فراهم کنیم تا در ایران ارتباطاتشان به خوبی برقرار شود و تلاش لازم در این زمینه را انجام می دهم.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری می گوید: در اغتشاشات برخی از گردشگران در محوطه ها بودند و عکس گرفته بودند که نیروی انتظامی آنها را دستگیر کرده بود که شخصا وقت زیادی برای آزادی آنها گذاشتم و به گردشگران نیز توضیح دادیم که در اغتشاشات عکاسی نیاز به مجوز دارد. خودم را در مقابل گردشگران خارجی مسئول می دانیم و سعی داریم محدودیت ها را مرتفع کنیم و امیدوارم با آرامش مجددی که در کشور برقرار می شود بتوانیم در کمال آرامش این خلاء ها را برطرف کنیم.

او از شناخت خود از استان کرمان سخن به میان آورد و تصریح کرد: در دهه هفتاد که معاون سازمان صدا و سیما بودم جشنواره بین المللی کودک و نوجوان که همیشه در اصفهان برگزار می شد را در سال ۱۳۷۵ به کرمان آوردم و آن جشنواره یکی از موفق ترین جشنواره های کودک و نوجوان بود.

وجود عقب ماندگی در اماکن مربوط به شادی مردم

به اعتقاد ضرغامی، در حوزه های سرگرمی و آن چیزهایی که مربوط به شادی مردم می شود(مثل شهربازی ها و ...) دچار عقب ماندگی هستیم افزود: این وزارتخانه حمایت لازم از سرمایه گذارن این حوزه اعم از ارائه تسهیلات، واگذاری زمین و ... را خواهد داشت.

«برای تکمیل برخی از پروژه های گردشگری و میراث فرهنگی استان کرمان، اعتباراتی را از محل وزارتخانه و بودجه های استانی اختصاص و در حوزه صنایع دستی نیز اقداماتی صورت خواهیم داد.» این بخش دیگری از خبرهای ضرغامی برای کرمانی ها بود.

او می گوید: با دستور رئیس جمهور ۱۰ هزار نفر از فعالان صنایع دستی بیمه خواهند شد(بیمه یک طرفه از طرف دولت نه بیمه ای که از طرف کارفرماست) و وزارت کار و رفاه اجتماعی نیز اقدامات مثبتی در این زمینه انجام داده و سهمیه کرمان از این قانون، سهمیه خوبی خواهد بود.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گردشگری مقاومت را یک مزیت نسبی در حوزه گردشگری کشور دانست و عنوان کرد: به لحاظ حرفه ای ایران پرچمدار جبهه مقاومت در سطح جهانی بوده و کرمان با وجود مزار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از کانون های جبهه مقاومت است.

به اعتقاد او، موزه دفاع مقدس کرمان منحصر به فرد، پرمحتوا و تاثیرگذار است و هیچ یک از موزه های دفاع مقدس کشور به پای موزه کرمان نمی رسد و حتما گردشگری مقاومت یکی از اولویت های وزارت میراث فرهنگی است.

وی ادامه داد: از آژانس ها و صاحب نظران حوزه گردشگری مقاومت کمک گرفته خواهد شد تا ظرفیت لازم برای علاقمندان به گردشگری مقاومت ایجاد شود.

ضرغامی تاکید کرد: صنعت گردشگری کشور با روش‌های کلیشه ای رونق نمی یابد و گردشگری پیچیدگی های خودش را دارد و اجتهاد در این حوزه نیاز است و یک جمعبندی مفهومی روی آن باید صورت گیرد ضمن آنکه در خصوص تعیین قیمت ها نیز باید براساس کیفیت و استاندارد انعطاف پذیر باشیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳
شادی یعنی چه همواره در حال عزاداری هستیم
پاسخ ها
kh
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
بله موافقم و تقریبا سیزده ماه از سال
مگه باید شاد باشیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان