بازدید 3905
۱

تاثیر طولانی شدن نهضت مسکن بر قیمت تمام‌شده

رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: برخی مسئولان وزارت راه و شهرسازی در اجرای تعهدات خود در قبال پروژه‌های نهضت‌ملی مسکن خوب عمل نکردند و به تدریج کارها در حال کُند شدن است که این تعلل باعث شده تا هزینه‌ها حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کند.
کد خبر: ۱۱۴۶۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶ 24 October 2022

به گزارش «تابناک»، ایرج رهبر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ایده اجرای طرح نهضت ملی مسکن در صورت اجرای درست می‌توانست بخشی از مشکلات کشور در حوزه تامین خانه را برطرف کند، اما در اجرا با مشکلاتی روبرو شده است. ما از ماه‌ها قبل مشکلات پروژه‌های نهضت ملی مسکن را به اطلاع وزارت راه و شهرسازی رساندیم، اما تا امروز اقدام جدی برای رفع موانع صورت نگرفته است. به نظر می‌ رسد در اجرای این طرح، یک رویه خاص وجود ندارد و بدنه مدیریتی وزارت راه و شهرسازی، بدون توجه به توافقات و راه‌حل‌های کارشناسی، روش خود را اعمال می‌کند.

وی افزود: بارها اعلام کردیم که متقاضیان پس از واریز دو یا سه قسط ۴۰ میلیون تومانی، به دلیل ناتوانی در پرداخت‌ها در حال ریزش هستند و این مساله به کمبود منابع و کندی کار منجر شده است. پیشنهاد دادیم تا برخی از محدودیت‌ها و شروط افراد واجد شرایط برداشته شود. انبوه‌سازان نیز درخصوص تامین منابع اعلام آمادگی کردند که پیشنهادات مورد بررسی قرار نگرفته است.

سازنده یکی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان تهران گفت: با توجه به قول‌هایی که وزارت راه و شهرسازی به ما داد، پروژه‌ی خود را دو ساله تعریف کردیم. الان یک سال و چهار ماه از آغاز کار می‌گذرد اما به دلیل مشکل پرداختی و مشکلات مدیریتی مسئولان در حوزه مسکن، کارها سرعت اولیه را ندارد و سخت است که بتوانیم ظرف دو سال واحدها را تحویل دهیم.

رهبر تاکید کرد: مسئولان وزارت راه و شهرسازی به صورت شفاهی به ما می‌گویند اگر سرمایه خود را به منظور تکمیل پروژه بیاورید سهم شما را با تهاتر پرداخت می‌کنیم اما اینها در حد حرف باقی مانده و قراردادی نمی‌بندند. همین بلاتکلیفی‌ها باعث طولانی شدن پروژه‌ها شده است.

رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: دنیا برای افزایش بازدهی، کاهش هزینه‌های زیرساختی و حمل و نقل به سمت مجتمع‌سازی و برج‌سازی رفته‌است. ممکن است واگذاری زمین برای ساخت خانه‌های یک طبقه در روستاها مقرون به صرفه باشد ولی در شهرهای بزرگ، منطقی نیست که زمین گران قیمت را به احداث خانه‌های یک طبقه اختصاص دهیم.

متمم وام ساخت پرداخت نشد

وی با بیان این‌که پرداخت متمم تسهیلات نهضت ملی مسکن نیز در برخی مناطق محقق نشده است گفت: وام نهضت ملی مسکن به ازای هر واحد در کلانشهر تهران ۴۵۰ میلیون تومان است اما هنوز وام ما ۳۰۰ میلیون است و پرداخت ۱۵۰ میلیون تومان محقق نشده است. البته در شهرهای جدید که بعضا کیلومترها از تهران دور هستند ۴۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود اما در شهرهایی مثل اسلامشهر و شهریار شکل اجرایی به خود نگرفته است.

رهبر خاطرنشان کرد: بخشی دیگر از تعهدات درباره مفاد قراردادها محقق نشده است. به طور مثال پیشتر صحبتی شد مبنی بر این‌که تفاوت قیمت میلگرد فهرست بها با بازار آزاد پرداخت شود. اما در زمان مدیریت جدید وزارت راه و شهرسازی، خبری از این پرداخت‌ها نیست.

رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران ادامه داد: ما برای ساختمان‌های بالای پنج طبقه قرارداد بسته بودیم. بنا بود اگر تعداد طبقات افزایش یافت هزینه‌هایی که از این محل به سازندگان تحمیل می‌شود را محاسبه و پرداخت کنند. در این زمینه هم جواب درستی نمی‌دهند.

وی، افزایش هزینه‌های ساخت را نتیجه‌ی طبیعی طولانی شدن پروژه نهضت ملی مسکن دانست و گفت: در حال حاضر هزینه ساخت به حدود ۸ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است؛ در حالی که شاید اگر کارها روی روال بود می‌توانستیم با ۴۰ درصد کمتر از این رقم، پروژه را جمع کنیم. به هر حال مساله تورم باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. دو مشکل اساسی ما عدم تامین منابع و رسیدگی نکردن به خواسته‌ها و پیشنهادات سازندگان است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
سالی که نکوست از بهارش پیداشت
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر