بازدید 19006
مرور روزنامه‌های سه شنبه ۲۶ مهرماه

نسلی به مثابه تفنگ سر پر / توافق با تهران برای غربی‌ها اولویت دارد / تفکیک غلط است

تهران و بروکسل در کشاکش تحریم، نقد عملکرد رسانه‌ها؛ از درگذشت مهسا امینی تا زندان اوین، منافع و مزایای تعامل جدید گازی با روسیه، غیبت از خدمت به خاطر خرید خدمت، حقابه مرهمی بر زخم تالاب‌ها، فوبیای سوریه شدن ایران بی مورد است، رزمایش نیروی زمینی سپاه در مرزهای شمالی کشور، کشاندن ایران به مخاصمه! و استارلینک، قابل ردیابی و پارازیت از مواردی است که موضوع گزارش های خبری و تحلیلی روزنامه های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۴۵۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۹ 18 October 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه های امروز سه شنبه ۲۶ مهرماه در حالی چاپ و منتشر شد که پشت‌پرده فرار سرمایه‌ها از ایران، شکایت های ادامه دار فراجا از نمایندگان، رزمایش «اقتدار» با نگاه به تقویت منافع و امنیت ملی در منطقه عمومی ارس و دهه‌ هشتادي‌ها به دنبال اختيار عمل بيشتر در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

 

در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور می کنیم:

 

نسلي به مثابه تفنگ سر پر

محمدصادق جوادي‌حصار طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان نسلي به مثابه تفنگ سر پر نوشت: طي روزها و

هفته‌های اخیر گزاره تازه‌ای وارد عرصه کنشگری سیاسی و اجتماعی کشور شده است که تا قبل از این برای مسوولان و سیاستگذاران کشور ناشناخته بود. ورود دانش‌آموزان و نوجوانان ۱۵، ۱۶ و ۱۷ ساله به عرصه مطالبه‌گری‌های عمومی کشور و برخورد‌های سلبی متولیان آموزش و پرورش و مسوولان امنیتی و... با آنهاست. درباره نسلی صحبت می‌کنیم که بیشترین نیاز را به همراهی، ملاطفت و رفتار پدرانه دارد. نسلی که برخلاف نسل‌های قبل، اطلاعات خود را به صورت مستند و از منابع قابل اطمینان به دست آورده است. نسلی که دایره آگاهی و درک او با هیچ کدام از نسل‌های قبلی قابل قیاس نیست، بنابراین نحوه مواجهه با این نسل نیز با همه نمونه‌های قبلی، تفاوت دارد. در آداب تربیت اسلامی آمده است که تا هفت سالگی هر آنچه فرزند می‌گوید را تایید کنید و او را در جایگاه امیر خانه بنشانید؛ از ۷ سالگی تا ۱۴ سالگی، دست به کنترل فرزندان بزنید و سعی کنید دایره‌ای برای آن‌ها ترسیم کنید و طی ۱۴ سالگی به بعد هم آن‌ها را در جایگاه مشاور، امین و همراه خود بنشانید. اگر این گزاره را بخواهیم در خصوص جوانان این نسل عینیت بخشیم باید به این واقعیت اشاره کنیم که جوانان ۱۶ ساله، ۱۷ ساله به بعد در وضعیتی قرار دارند که باید آن‌ها را در جایگاه امین، مشاور و همراه جامعه نشاند. اما نه تنها چنین ویژگی برای این نسل در نظر گرفته نشده است، برخی افراد و جریانات تعاریفی در خصوص این نسل ارایه می‌کنند که بیشتر باعث فاصله گرفتن این نسل از جامعه می‌شود. نباید فراموش کرد، این نسل در حال حاضر به دلیل توانایی‌های سترگی که در عرصه ارتباطات دارد و داده‌های دامنه‌داری که از ابزار‌های نوین کسب کرده و مسلح به ابزار‌های تکنولوژیکی در حوزه رسانه شده است، درکی فراتر از دانش‌های متعارف در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارد. این نسل تصوری از جامعه دارد که با درک سیاستگذاران و متولیان قبلی تفاوت دارد.

بنابراین در شرایطی که مسوولان، تصمیم‌سازان و سیاستگذاران از چنین درکی و توانایی‌هایی محروم هستند و در اتمسفر دیگری تنفس می‌کنند، قادر به درک مطالبات، خواسته‌ها و نیاز‌های این نسل نیستند. نسل ۱۵ تا ۲۰ سال که دانش‌آموزان کشور و دانشجویان سال‌های نخست را تشکیل می‌دهند، نسلی است که مانند تفنگ پر هستند. زیبا، لطیف و ارزشمند در عین حال، قوی، دورپرواز و مستحکم. این تفنگ سر پر اگر با دقت، با ملاطفت و آرامش روی زانوان فرد قرار بگیرد، می‌تواند بهنگام‌تر و مناسب‌تر و هدفمندتر هم شلیک کرده و در راستای منافع ملی هم حرکت کند. اما اگر از این نسل غفلت و با تندی با او برخورد شود، مطالباتش به هیچ انگاشته و اصالتش نفی شود، می‌تواند بر خلاف منافع ملی کشور و منافع خود عمل کند؛ لذا مواجهه با این قشر و با این نسل، هوشمندی، سواد کافی، صبر و تحمل و مدارای بسیار زیادی را طلب می‌کند. به نظرم ورود این نسل به مناسبات اجتماعی و تعارضات و تظاهرات خیابانی اگر تداوم پیدا کند و اگر برخورد مناسبی با این حضور و با این مطالبات صورت نگیرد، این نسل از این ویژگی برخوردار است که چالش‌ها و بحران‌های فراوانی را در فضای عمومی جامعه شکل دهد. بنابراین نه فقط برخورد‌های فعلی با این نسل را معقول نمی‌دانم، بلکه درست در نقطه مقابل منافع ملی کشور و منافع نسل‌های آینده ارزیابی می‌کنم. به برخورد‌های سلبی در مدارس باید پایان داده و صدای این نسل شنیده شود، چراکه فردا ممکن است دیر باشد.

توافق با تهران برای غربی‌ها اولویت دارد


عبدالرضا فرجی‌راد کارشناس مسائل بین‌الملل طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با تیتر توافق با تهران برای غربی‌ها اولویت دارد، نوشت: در روزها و هفته‌هاي اخيرکانادا و اروپايي‌ها به بهانه مسائل داخلي تهران اقدام به وضع تحريم‌هايي عليه برخي نهاد‌ها و شخصيت‌هاي تهران کرده‌اند. برخي اعتقاد دارند که تحريم‌هاي وضع شده نشان مي‌دهد که غربي‌ها به رهبري آمريکا به دنبال توافق با تهران در مساله هسته‌اي نيستند. حال اينکه به اينگونه نيست و موضع‌گيري‌هايي که غربي‌ها در مقابل ايران اتخاذ کرده‌اند بيشتر سياسي بوده و جنبه اقتصادي مهم و موثر ندارند. اولويت ‌براي آنها در برابر ايران توافق هسته‌اي و احيا برجام است و نمي‌خواهند به گونه‌اي موضع بگيرند که به توافق هسته‌اي ايران لطمه بخورد.

آمريکايي‌ها در شرايط فعلي تمايل ندارند که با تهران وارد گفت‌وگو شوند. چون در آستانه انتخابات کنگره‌ قراردارند و اگر بخواهند با تهران تفاهم کنند بايد امتيازاتي در ارتباط با آژانس و پرونده‌هسته‌اي ايران در آژانس به طرف ايراني بدهند که قبل از انتخابات به نفع دموکرات‌ها نخواهد بود. بنابراين آنها علاقه‌مند هستند بعد از انتخابات ميان دوره‌اي آمريکا که در چند روز آينده برگزار مي‌شود، وارد گفت‌وگوي هسته‌اي با تهران شوند. به همين علت موضع‌گيري‌هاي آمريکايي‌ها عليه ايران سياسي و بلااثر است و افراد را بيشتر هدف قرار داده‌اند. آمريکايي‌ها در روزهاي اخير در ارتباط با حوادث تهران بيشتر صحبت کرده‌ و شعار سر دادند و تنها به صورت نمادين با برخي ايراني‌هاي مقيم آمريکا جلسه‌ برگزارکرده‌اند و تا اين لحظه تحريم خاصي در ارتباط با مسائل داخلي ايران مصوب نکرده‌اند و اروپايي‌ها هم صرفا در ارتباط با اشخاص اقدام به وضع تحريم‌کرده و محدود کنندگان اينترنت در ايران را تحريم سياسي کرده‌اند. هيچ موضع‌گيري اقتصادي عليه تهران از سوي غربي‌ها اتخاذ نشده که آن تحريم‌ها باعث عکس‌العمل شديد طرف ايراني شود که بر مذاکرات آينده هسته‌اي اثرگذار باشد.

در شرايط فعلي غربي‌ها در برابر تهران به توافق هسته‌اي و احياي برجام مي‌انديشند زيرا هنوز درهاي گفت‌وگو بسته نشده و اگر هم مذاکرات به حاشيه رفته است به علت برخي پرونده‌هاي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است. از اين رو اگر آمريکايي‌ها يا اروپايي‌ها بخواهند به تهران امتياز دهند، جمهوريخواهان آن را عليه دموکرات‌ها علم خواهندکرد. اگر مسائل ديگري را هم در ارتباط با توقف مذاکرات مطرح مي‌کنند تنها بهانه ‌است. تنها موردي که بر عدم توافق سايه افکنده است، نه مسائل داخلي ايران بلکه سوالات آنهاست و در صورتي که دموکرات‌ها در انتخابات از جمهوريخواهان سبقت بگيرند امتيازاتي به تهران در ارتباط با آژانس خواهند داد. زيرا هنوز اولويت آمريکايي‌ها پرونده هسته‌اي و بازگشت به توافق وين و احياي برجامي است که در حال حاضر از نظر ديپلماتيک بهترين مسير براي توافق با تهران است.


تفکیک غلط است

سید محمد بحرینیان طی یادداشتی در شماره امروز رسالت با عنوان تفکیک غلط است نوشت: یک. تا پیش از وقایع اخیر هم واضح بود که حجاب، در بعضی از اقشار جامعه با شدت یا به‌تدریج، نسبت به سال‌های قبل یا یک دهه قبل، تغییر محسوس داشته است. طبیعتا منظور از اقشار جامعه، وابستگان این جریان و آن گروه و فلان رسانه خارجی هم نیست، منظور همان مردمی است که درگیر کار و تلاش‌اند، شب‌های قدر و عاشورا، اهل مسجد و هیئت هستند یا حداقل تمایلی به آن دارند، آن‌قدر سیاسی نیستند، ایران را دوست دارند ولی به برخی سیاست‌های کشور هم منتقدند، سریال‌های تلویزیون خودمان را می‌بیند ولی در خودروی شخصی خود ممکن است ترانه‌ای هم بشنوند که صداوسیما آن را پخش نمی‌کند، به آمریکا و انگلیس بدبین‌اند، هر کدام چند سلبریتی خودمان را دنبال می‌کنند، گردش در اینستاگرام برایشان سرگرمی است، از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی هم چندان راضی نیست، در تشییع حاج قاسم شرکت می‌کند اما در انتخابات چند ماه بعدش مشارکت بالایی ندارد، روش گشت ارشاد را نمی‌پسندد اما از ایران اینترنشنال و هرچه بویی از دولت سعودی دارد متنفر است، خلاصه در یک کلمه مردم است، شهروند معمولی که هر جا کار سخت شده پای‌کار ایران است و ناموس‌پرست و کم‌توقع و سازگار است. اشتباه نشود، منظور سیاست تساهل و تسامح نیست. همه ما در فامیل و آشنایان خود، از خانم چادری و رفیق حزب‌اللهی گرفته تا فامیل کم حجاب و منتقد داریم و در مهمانی‌ها هم بر سر یک سفره شام می‌خوریم.


دو. اصلا یکی از مواردی که بر اصالت مردم‌سالاری در کشور ما دلالت دارد همین است. میانگین کم‌حجابی در شهرهای ما رو به فزونی بوده چون سلیقه بخشی از جامعه این بوده است. مردم هر خواسته‌ای داشته باشند، به‌عکس خواسته آن مقام مسئول و دبیر ستاد امربه‌معروف و سیاست رسمی، به‌تدریج به کرسی می‌نشیند، یعنی درواقع دیکته می‌شود.


سه. همه حرف‌هایی که احتمالا گفته خواهد شد را می‌دانم. برخلاف نظر خیلی‌ها، اتفاقا شرایط کشور را، در همین شرایط فعلی از بسیاری کشورها بهتر می‌دانم.


جامعه ایران، به‌عکس جوامع غربی و حتی خیلی از شرقی‌ها، درمجموع خانواده محور است و با مشکل اضمحلال نسل روبه رو نیست، در بحران‌های سیاه و جرائم خشن و مسائلی ازاین‌دست هم آماری به‌مراتب کمتر از کشورهای مذکور دارد، میل به ازدواج از میانگین بالاتر است و در بن‌بست اجتماعی نیست و مفاهیمی از جنس اخلاق ‌و حیا، همچنان در آن پررنگ است. اغلب این موارد، مستند به داده‌های بانک جهانی و در دسترس است، جز چند مورد همچون اخلاق و حیا که در آن فضا، چندان تعریف روشنی ندارد.


چهار. حال مساله چیست؟ بستر حاکمیتی کشور ما به‌گونه‌ای است که هر پدیده‌ای، لاجرم به سمت و سویی می‌رود که عموم مردم می‌خواهند. در سال‌های ۹۰ تا ۹۴، اغلب مردم مذاکره با آمریکا را می‌خواستند و هر دولتی بر سرکار بود، فارغ از آن‌که شبیه دولت حسن روحانی باشد یا نه، به آن سمت‌وسو می‌رفت و حداکثر درروش متفاوت عمل می‌کرد، امروز هم که خیلی تب مذاکره در جامعه بالا نیست، دلیلش آن است که اکثریت، چندان آورده‌ای برای آن قائل نیست. حجاب و هر مساله دیگری هم همین است. اگر می‌خواهیم جامعه به‌سوی حجاب برود، شدنی نیست مگر آن‌که جامعه به‌تدریج آن را بخواهد.


پنج. دنیای ما به‌تدریج در حال حرکت به سمت ولنگاری و بی‌حیایی نیست، ازقضا برخی کشورها در دوره‌هایی شاهد ولنگاری کامل بوده‌اند و امروز، متوجه خسارات بزرگ آن شده‌اند و در حال جبران‌اند. همین حالا، در اغلب سریال‌های چندفصلی مجموعه‌هایی همچون دیزنی، مفهوم خانواده به‌شدت پررنگ و در حال تبلیغ است.


شش. جامعه ایران، به‌ تدریج در حال بالندگی است‌. این را فقط کودکان و نوجوانان شاید لمس نکنند اما هر کس که می‌تواند وضعیت امروز را با یک یا دو دهه پیش مقایسه کند، به پیشرفت چشمگیر کشور در اغلب حوزه‌ها اذعان می‌کند‌. برای پیشرفت در حوزه‌های فرهنگی هم، باید با تبیین درست و زبان نرم و جذاب، این حوزه را به صدر خواسته‌ها و مطالبات مردم آورد. آن‌وقت است که رسانه‌ها و سلبریتی ها هم، برای آن‌که نزد مردم جایگاهی پیدا کنند، خود را با خواسته مردم تنظیم می‌کنند. این کار هم لازم و صدالبته شدنی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۱
آخی، طفلی اروپا، عوض ما در سایه رهنمود های کیهان غرق در شادی و شعف، آخی
فرار به جلو که نیست، هراس به جلو است تیترهای کیهان
پاسخ ها
هوشیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
درباره نسلی صحبت می‌کنیم که بیشترین نیاز را به همراهی، ملاطفت و رفتار پدرانه دارد. نسلی که برخلاف نسل‌های قبل، اطلاعات خود را به صورت مستند و ازمنابع قابل اطمینان به دست آورده است...
منابع قابل اطمینان مثل پیج علی کریمی تتلو و سایر منابع قابل اطمینان دیگر
عجیب است از رسالت که کمی از خواب غفلت بیدار شده است.
روزنامه رسالت تحلیلت خودت رو هم با سانسور نوشتی/یعنی میدونم ولی نمیخوام یا نمیتونم کامل بگم
ترا خدا برآورد درست از طرف مقابل داشته باشید و مثل همیشه دچار اشتباه محاسباتی نشید . همیشه همه جا اشتباه محاسباتی دارید مثل صادرات نفت که به صفر رسید حالا زمستان اروپا … طرف مقابل واقعا منطقیه و با فکر داره عمل میکنه . در مورد عربستان هم آخه عربستان شما را باید به چالش فرهنگی بکشه ؟ الان اونها از دست ما و فرهنگمان باید به عاصی بودند چرا ما ؟ من اگر بودم شعار زن زندگی آزادی را توش میدمیدم و تو عربستان بولدش میکردم بعد تو ایران هم با یک سری استعفا و اخراج و تنبیه برخی مسولین یک سطح آزادی جدید به خان‌ها میدادم و این جنبش را جهانی میکردم و سعی میکردم عربستان را تحت تاثیر قرار بدم و تو معرض جنبش زنان قرارش بدم ، ولی خوب متاسفانه ما …….
جالبه که روزنامه رسالت بالاخره به خواسته های متفاوت مردم اعتراف کرد ولی در عین حال القا میکنه که مردم دنبال برجام نیستن چون برای آن نتیجه ای نمی بینن !! در حالی که در واقع دولت را فاقد توانایی حل برجام می دانند!
مسئولان در پیله ای که به دور خود پیچیده اند زندگی و تفکر می کنند!
اخرش نفهمیدیم با عربستان مذاکره میکنن تا تهدیدش میکنن. !!!!!!!!!!!
گوشه ای از پیشرفت رو بگین ما هم بدونیم . فلاکت از سر و روی تهران که پایتختِ میباره. توی شهرک اکباتان چندین سازه نیمه کاره از ۴۰ سال پیش مونده. سازه های جدید هم تکمیل نمیشن.
به شخصه نظر بدهم
برای غربی ها هیچ چیز جز منافعشان و خواسته هایشان اهمیت ندارد نه عهدنامه نامه حقوق بشر و نه قانون در این وسط چرا حاضرند منافع اسرائیل را به منافع خودشان ترجیح دهند نمی دانم آنهم اسرائیلی که مطابق قوانین بین الملل در اشغالگر میباشد و سرزمنیهای سوریه و لبنان و اردن و قسمتی از فلسطین(که باید مطابق قوانین بین الملل کشور فلسطین تشکیل شود)را اشغال کرده و سازمان امنیت و بین الملل باید نسبت به این اشغالگری عکس العمل نشان دهد
در مورد حجاب و پایبندی مردم به اصول اعتقادات هم باید بگویم نسبت به ده سال قبل بیست سال قبل مردم به شدت بی اعتقاد شدند دین برای ساختن دنیا و آخرت انسانها آمده اینگونه هم شعار میدهد وعده انقلاب در ایران هم این بوده ولی بعلت بی مدیریتی و بی اعتقادی مدیران ارشد و نفاق و ریایی که از مسئولین دیدن اکثرا از دین برگشته اند و اگر تظاهرات میلیونی انجام نمیدهند شرایط فراهم نیست وگرنه اکثرا ناراضی هستند کدام دین کدام آئین کدام مدیر فهمیده ای که انسانها را درک کند میگوید بیایید زن بگیرید و بیایید سرکار ،ماهیانه شش میلیون حقوق دریافت کنید بعد پنج و نیم میلیون فقط کرایه خانه بدهید هفت میلیون کرایه خانه بدهید چیزی بیشتر از حقوق ماهیانه ،یعنی یک میلیون بذار سر حقوق ماهیانه فقط کرایه خانه بده اگرم خواسته های کارفرما را بجا نیاری پدرت را درمیارند بعد مدیران مگر چقدر بیشتر از این اشخاص کار میکنند که مبالغ آنچنانی حقوق دریافت کنند همه طوره هم فساد کنند
خوب مشخصه که روی برگردان میشوند خدا هم از این گونه مدیریت کردن و اینگونه فکرهای اقتصادی روی گردان خواهند بود صبرم یه زمانی سرریز میشه
تابناکیان! بنده گاهأ برای مقاله هاتون مطلب می‌نویسم اما اکثرشون چاپ نمیشن ، چرا که از انتشار مطالبی که کوچکترین زاویه ای با دیدگاه تون داشته باشه وحشت دارین و در واقع ، هیچ نظر مخالفی رو حتی اگه سازنده باشه بر نمی تابین ؛ از طرف دیگه طرفین رو به بحث مناظره و ابراز دیدگاههاشون دعوت میکنین و مردم موندن قسم حضرت عباس رو باور کنند یا دم خروس را.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
خداپدرتوبیامرزه
چیزی که مردم به هر دلیل احترام می گذارند را استفاده جناحی و سیاسی نکنید. سردار سلیمانی استفاده جناحی شد و نتیجه را می بینید. سرود سلام فرمانده استفاده سیاسی شد و نتیجه اش را می بینید. صدا و سیما به همین دلایل مخاطب ندارد. هر گاه از حرکت مردم استفاده سیاسی کردید نتیجه برعکس شد.
عالی..
نسلی که از منابع درست اطلاعات به دست می آوزد!!!!!!!!!!مطمینید؟
این یادداشت روزنامه اعتماد رو برای همکارانتون در خبرگذاری فارس هم بفرستید. تونستید برای کیهان نشینان هم بفرستید.
اینکه در سلف دانشگاه یا هر جای دیگه زن و مرد غریبه در کنار هم بنشینند و غذا بخورند در فرهنگ ما خیلی عجیب و چندش آور است و حداقل در جامعه ما باب نیست
همه ی ایران تهران نیست
در بسیاری از شهرستانها حتی در خانواده خانم ها چادر رنگی می پوشند و سفره زن ها و مرد ها جدا انداخته می شود
من خانواده هایی را می شناسم که حتی در جمع خواهر و برادر ها اول سفره مردان پهن می شود و هر چقدر از غذا باقی ماند سهم زنها و دختر بچه ها ست !
البته این رسم بسیار تبعیض آمیز است ولی خانواده ها به آن خو گرفته اند و اگر طور دیگر باشد خود زنها قبول نمی کنند
در یکی از جلسات مشاوره با عروسی مواجه شدم که از شهر دیگر بود و این رسم را تحمل نمی کرد و زنهای خانواده محکم و بی تردید در برابر او ایستاده بودند و می گفتند با اینکه از ته مانده غذای مردان استفاده کنند نه تنها مشکل ندارند بلکه درست همین است !
یعنی تفکیک جنسیتی به این شدت در فرهنگ ما تنیده شده و تغییر خورده فرهنگها و باورهای عمیق با پافشاری چند دانشجوی هیجان زده امکان پذیر نیست
چرا که دانشجویان همه از تهران نیستند و تغییر باورهای یک دانشجوی شهرستانی -زندگی کردن او در خانواده اش را بعد فارغ التحصیلی سخت میکند و باعث تنش و گرفتاری در خانواده می شود
پاسخ ها
آزاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
واقعا خیلی متاسفم برا تو و امثال تو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
بله یک زمانی هم در همین صد سال پیش
( مثل فیلم روزی روزگاری )

هر کسی توان خرید ۲۰ اسب و ۲۰ اسلحه را داشت

با اجیر کردن ۲۰ نفر یاغی ، به راهزنی و تجاوز به مال و

!!ناموس مردم در روستاها و حاشیه شهرها می پرداخت

ولی خیلی هم عادی و مرسوم بود !!!؟؟

آیا کار درستی بوده ؟

و باید ادامه می یافت ؟
نه عزیز برادر ، هر زمانه بشر بدنبال کنار گذاشتن رسوم غریزی اشتباه و غلط و عادتهای بد خود بوده است

و انسان ذاتا بدنبال توسعه و پیشرفت و تکمیل کردن روابط انسانی تر و مهربانی و رفع تبعیض و بی عدالتی ها بوده است و خواهد بود
ناشناس
| Germany |
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
آقا شما کی میخوای از غار بیای بیرون؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
به نظر شما باید بذارم همینطوری بمونه چون از قدیم اینطوری بوده!! یا اینکه باید به هر طریقی شده این رسم و رسوم مسخره رو از بین ببریم
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
با اکثریت قاطع خوانندگان رد شد متاسفانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
آزاده خانم پذیرفتن واقعیت اینقدر سخته ؟
اینکه ظلم و تبعیض به زنان در مملکت ما دوام پیدا کرده تنها به دلیل مرد سالاری نیست
زنهای ما هم به این نوع فرهنگ خو گرفته اند و حاضر نیستند نسل های بعد از این ظلم و تحقیر نجات پیدا کنند
بارها و بارها شاهد اختلاف و طلاق در میان خانواده هایی بوده ام که مهریه سنگین و مراسم شیک و ماه عسل و غیره را برای دختر خود می خواستند ولی برای عروس خود نه !
بارها و بارها شاهد ضجه زدن عروسهایی بوده ام که به جرم دختر زایی مورد ظلم و زخم زبان زنان خانواده شوهر بوده اند و با انگ دختر زا تحقیر شده اند و حتی تن به ازدواج مجدد همسر داده اند ! مگر زنان خود دختر نیستند ؟؟
این فرهنگ به یک باره تغییر نمی کنه
چرا که بعضی مادران برتری مرد به زن را از کودکی به فرزندان دختر و پسر آموزش می دهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
اسم شهرت بگو ما هم بشناسیم
محرابی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
فرهنگت طالبانیه بهتره بری کابل
farhad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
هر عادت زشتي رو كه نميشه اسمشو فرهنگ گذاشت اينكه در سلف دانشگاه يا هرجاي ديگه زن و مرد غذا بخورن نه تنها عجيب و چندش آور نيست بلكه خيلي عاديه. اينكه بي فرهنگي رو فرهنگ بدونيم و بخوايم ازش دفاع كنيم اين زشت و چندش آوره. حالا هرچقدر اين رفتار زشت فرهنگ مارو آلوده كرده باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
منظورت از فرهنگ ما خودت و فک و فامیلته دیگه؟ بعد بسطش دادی به کل ایران
بیا بوشهر تا یادت بدم فرهنگ چیه
ما پس مانده غذامونو میریزیم برای موجودات و آفریده های خدا مثل گربه که از برککت غذای ما بهره ببرند شما اینکاروبا زنها میکنید افتخار میکنید بهش/؟
اسمش هم گذاشتید فرهنگ؟
در برابر فهمیدن مقاومت میکنی داای فلاسفه رو در میاری؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
نیاز به تعمیر اساسی داری عمو جان
در ضمن، لطفا نگو فرهنگ ما، جامعه ما، از طرف خودت حرف بزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
واقعا براتو متاسفم که از ته مونده غذا برا خانم ها استفاده کنن. همه با هم برابرند والبته به نظر من دختر عزیزتر برای پدر. تو خونه من همیشه دخترم رو بالاتر میبینم و بهترینها را براش در نظر میگیرم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
از بامیان هستین یا بلخ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
چرا تعجب کردین ؟
هنوز خانواده هایی هستند که دختر را مال مردم می نامند و حتی عقیده دارند به دختر ارث نمی رسد
خانواده ای مستاجر خانه پدری ما بود و عقیده داشتند دختر باید شش ماه از مادر شیر بخورد و پسر دو سال !
اینکه سفره زنها و مردها جدا باشد هنوز در بسیاری از روستاهای لرستان و ایلام معمول است
تابناک جان یه سوال مطرح کن و از مخاطبان بخواه تبعیض های عجیبی که در مملکت وجود دارد را عنوان کنند شاید مورد توجه جامعه شناسان و روانشناسان قرار بگیره و درمان شروع بشه
خود من در بیمارستان ناراحتی واضح تعداد زیادی از خانواده ها را به دلیل نوزاد دختر و یا شادی و افتخار به دلیل نوزاد پسر را به چشم دیده ام
البته اینکه رفتار بد نباید فرهنگ نامیده بشه هم کاملا درسته
انسانها باید یاد بگیرند فارغ از جنسیت به هم نگاه انسانی داشته باشند و تغییر قوانین تبعیض آمیز قدم اول است
مهدی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
خانم یا آقای ناشناس محترم.
چرا قیمه ها رو میریزی تو ماستا؟
مکه کسی گفت همه حجابشون رو به زور بردارند؟ اصلن مگر زمان پهلوی که حجای اختیاری بود در روستاها کسی خانواده ها رو مجبور کرد که از رسومات دست بکشند؟بعدشم
الان همش بحث حجاب نیست که، گیریم جوون ها حجاب رو قبول کردند، شغل ، درآمد،آینده، افق روشن برای زندگی، دستور نگرفتن از سیستمهای اجباری، قدرت اقتصادی و اجتماعی برای کشف دنیا، زندگی متعالی با وجود کشور ثروتمندی مثل ایران و هزارها خواسته ی دیگه ست که اینها رو به اعتراض وامیداره
با القا میتوان نظری را حاکم کرد حتی اگر ان نظر و تفکر و جریان صحیح نباشد میتوان ان رابجای یک اصل جازد و مردم باور کنند مثل معاون هیتلر که می گفت هرچه دروغ بزرگتر باشد باور ان برای مردم راحتتر هست ولی این مورد یک شرط داره و ان اینکه نقدی که در دسترسمردم باشد وجود نداشته باشد بنابر این مقاله نویس روزنامه رسالت ایا می توان در این دهکده جهانی می توان چنین کاری کرد
تابناک یعنی این سه تا مقاله نگم بی ارزش حداقل کم ارزش تو این همه روزنامه چاپ شده
باسلام این نسل درسال ۱۴۰۰ زندگی می‌کنند نه در ۱۴۰۰ سال پیش این را بعضی از مسئولان باید بدانند ودرک کنند.این ۱۴۰۰ ها راباهم قاطی نکنند
تحلیل کمی آبکی بود.
در خصوص مطلب زیبای " تفکیک غلط است" ضمن تشکر از آقای سید محمد بحرینیان و دید وسیع و کامل و همه جانبه ایشان با ذکر جزئیات که بسیار ظریف و دقیق نوشته اند بنظر یک مورد بسیار بسیار مهم و حیاتی که حرف آخر را در همه زمینه ها حتی بنیان اقتصاد و سیاست می زند را ندیده و یا خیلی سریع از آن می گذرد و آن چیزی نیست جز "فرهنگ".
این ضعف خود مسئولانه که دهه 80 و بلکه 90 اینارو قبول ندارن. الان برو تحلیل یه بچه 13 یا 14 ساله رو در مورد اینا ببین. الان نسل جدید تحلیلشون از این نمایندگان مجلس و وزرا هم بهتره.
۱ ) مانور جنگی نیروی زمینی سپاه در شمال غربی و مرز آذربایجان باکو

2)شلیک چندین موشک نقطه زن به اربیل کردستان و تهدید ۳ هزار تروریست

3 ) تهدید جدی کلامی فرمانده سپاه به عربستان برای فعالیت ایران اینترنشنال

4 ) هشدار مقابله نظامی شدید با دشمنان مان که در قفقاز هستند

5 ) تکذیب رسمی ارسال پهپادهای انتحاری به روسیه که تحریم است ولی هر
شب در تلویزیون روسیه استفاده از پهپادهای انتحاری ما را نمایش میدهند
و اوکراین و امریکا و اروپا هم بشدت اعتراض کرده اند .

6 ) تهدید عربستان توسط حوتی های یمن بوسیله پهپادها و موشکهای مشابه
ایرانی که عربستان ادعا دارد که قطعا از ایران به حوتی ها داده شده

7 ) ارسال ۶۰۰ هزار تن سوخت برای لبنان که وزیر لبنانی گفته هبه است


8) ارسال چندین تانکر نفت خام به ونزوئلا که تحریم جهانی شده است

9 ) عقد قرارداد سواپ نفت و گاز با روسیه که همچون ما تحت تحریم شدید

جهانی است و معلوم نیست که چگونه باید در بازار جهانی عرضه گردد ؟!

اینها خلاصه اخبار روز و چند روز گذشته سیاست خارجی و نظامی ما میباشند
سُرم معمولی ( آب و نمک و شکر ) و انواع انتی بیوتیک ها

و خیلی از دارو ها ، در مراکز درمانی و داروخانه ها بسیار

کمیاب و گران و حتی نایاب شده است

ولی معاون وزیر بهداشت ، از بازار ۲۰ میلیارد دلاری صادرات

دارویی ما روسیه و خوشحالی از سهم ما میگوید؟؟؟!!

معاون وزیر ارتباطات هم با افتخار از فیلتر کردن اینستا گرام

میگوید که ۹ میلیون نفر در آن به کار مشغول هستند !!!!؟؟؟


وزیر آموزش و پرورش راحت میگوید : تعدادی از دانش آموز

اغتشاشگر به کانون اصلاح و تربیت منتقل شده اند !!!؟؟
(البته بعدا تکذیب میکند !!!؟؟)

سیمای ملی با پول همه مردم ولی ( میلی ) اداره میگردد،!!؟؟

توسط شریعتمداری بخاطر حجاب بد دختران در کارتونها مورد حمله قرار گرفته است ؟؟؟؟؟ !! ؟؟؟


واقعا چه خبره !!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
اینکه این نسل اطلاعات خود را از منابع مطمئن بدست می آورند، بیشتر یک جوک است. مقاله نویس برای بدست آوردن دل جوانان، دارد خلاف واقعیت ها قلم می زند.
جوانان و نوجوانان بیشتر اطلاعات خود را از بازیگران بدست می آورند همان هایی که بازی می دهند و بازی می خورند. گل می زنند و گل می خورند و خیال بافی می کنند و مردم را هم در خیالات، غرق می کنند.
روزنامه اعتماد آیا فضای مجازی همه چیز را واقعی و بدون روتوش نشان می‌دهد؟ یا هر کس و هر دسته ای اخبار و حتی مسائل علمی را به دلخواه خودش نشر می‌دهد؟ پس چون نوجوانان و جوانان بیشتر با این فضا بزرگ شده اند باید صد در صد به خواسته شان برسند ؟ آیا همین نوجوانان و حتی جوانان درک و تحلیل درستی از وقایع و اتفاقات روزمره که فضای مجازی در اختیار آنها می‌گذارد دارند ؟ پس همیشه سعی کن قدرت تحلیل آنها را رشد بدهی نه اینکه چون آنها در این فضا رشد کرده اند باید مطیع خواسته آنهابود.!واقعا برای این نویسنده متاسفم با این تحلیل آبکی که داشت.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس