بازدید 2847

کدام بهرام قربانی کمبود‌های دارویار می‌شود

کد خبر: ۱۱۴۵۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹ 17 October 2022

در حالي كه با اعلام نماينده گرگان در مجلس شوراي اسلامي، مشخص شد طرح استيضاح وزير بهداشت به هيات رييسه مجلس ارايه شده كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد مشكلات و انتقادات فراوان نمايندگان از نحوه مديريت سازمان غذا و دارو در اجراي طرح مهم دارويار، يكي از محورهاي اصلي اين استيضاح است.

اشكالات طرح دارويار كه وزارت بهداشت، آن را با هدف افزايش تعداد دارو‌هاي تحت پوشش بيمه و كاهش هزينه‌هاي پرداختي از سوي بيماران، اواخر تيرماه امسال وارد فاز اجرايي كرد، در حالي مورد توجه نمايندگان مجلس و رسانه‌ها قرار گرفته كه پيش از اين نيز، برخي از اهالي بهارستان با انتقاد از روند طراحي و عملياتي كردن چنين طرح بزرگي، فقدان پيوست‌هاي لازم اجرايي و رسانه‌اي را از جمله دغدغه‌هاي خود در همكاري با دولت براي تحقق اهداف دارويار عنوان كرده و از بي‌توجهي به نمايندگان مجلس در توجيه اين موضوع، از مسوولان اين وزارتخانه گلايه كرده بودند.

البته انتقادات، صرفا به چينش اجرايي و مقدماتي اين طرح باز نمي‌گشت بلكه برخي ديگر از نمايندگان همچون محمدرضا احمدي نماينده مردم رشت معتقد بودند «دلالان زودتر از مردم، از آغاز طرح ‎ دارويار مطلع شدند» و راه‌حل مقابله قاطع با اين پديده را «بركناري و عزل بانيان وضع موجود در سازمان غذا و دارو» مي‌دانستند؛ اتفاقي كه علي‌رغم پيگيري برخي نمايندگان، هنوز رخ نداده است.

سنگدويني نماينده گرگان كه از جمله بانيان استيضاح وزير بهداشت در هفته‌هاي اخير محسوب مي‌شود و خبر اين موضوع را نيز در اختيار رسانه‌ها قرار داده، در تشريح دلايل پيگيري اين موضوع، مواردي چون كمبود و گراني دارو، مطالبات بيمه‌ها و نحوه اجراي طرح دارويار را از جمله محورهاي استيضاح وزير بهداشت عنوان كرده تا اين وضعيت فعلي، سامان پيدا كند. اين ضعف‌ها و ايرادات كه عمدتا در حوزه اختيارات و فعاليت‌هاي بهرام‌دارايي رييس سازمان غذا و دارو قرار مي‌گيرد، موجب شده تا بهرام عين‌الهي وزير بهداشت كه تلاش كرد با انتخاب رييس سازمان مذكور از ميان مديران دولت قبل، آرامش و فضاي مساعدي را در مهم‌ترين معاونت تحت مديريت خود ايجاد كند، تحت فشار مضاعفي قرار بگيرد و به نظر مي‌رسد با عادي شدن فضاي سياسي و اجتماعي كشور، بايد منتظر وصول رسمي و پيگيري آن توسط هيات رييسه مجلس باشيم.

با توجه به اينكه در جلسه اخير كميته دارو و غذاي كميسيون بهداشت مجلس كه خبر آن روز شنبه 23 مهرماه توسط خبرگزاري خانه ملت منتشر شد، آمارهاي تلخي از روند اجراي طرح دارويار، در اختيار نمايندگان مجلس قرار گرفت، به نظر مي‌رسد عين‌الهي راه آساني براي اقناع مجدد و جلب نظر مساعد نمايندگان نداشته باشد. طبق گزارش منتشره از اين جلسه، محسن عبدالله‌زاده از فعالين صنعت پخش دارو، اعلام كرده حجم بدهي وزارت بهداشت به شركت‌هاي پخش در حال حاضر به 5 هزار و 800 ميليون تومان رسيده و اگر مراقبت و پيگيري نشود، رقم مطالبات ركورد مي‌شكند. همچنين يك مقام مسوول از معاونت توسعه وزارت بهداشت نيز در اين جلسه اعلام كرده، هنوز هيچ بيمارستان دولتي، ريالي از طرح دارويار دريافت نكرده و بيمارستان‌ها، داروها و ملزومات را با نرخ آزاد خريداري مي‌كنند.

سيدي‌فر دبير كميته دارو و غذا نيز در اين جلسه، يادآور شده است كه نسخ غير الكترونيك، عملا هيچ پوشش بيمه‌اي دريافت نمي‌كنند و مردم از جيب پول داروها را پرداخت مي‌كنند و داروها آزاد خريداري مي‌شوند. اين آمارها و توضيحات، هنگامي كه با تناقض‌هايي همچون اعلام معاونت‌هاي غذا و دارو برخي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي مبني بر كمبود جدي سرم و داروهاي آنتي بيوتيك در برخي استان‌ها و تكذيب اين موضوع توسط مديران ارشد سازمان غذا و دارو همراه مي‌شود، باعث افزايش فشارها به وزارتخانه و ترغيب نمايندگان به پيگيري طرح سوال و استيضاح از وزير مربوطه شده است؛ هرچند كه نهايي و تكميل شدن فرآيند استيضاح، به مجموعه‌اي از ارتباطات و تصميمات سياسي و محلي نمايندگان نيز مرتبط است. هرچه هست، با گذشت 3 ماه از آغاز طرح مهم دارويار كه مورد تاكيد و پيگيري مسوولان ارشد دولتي بود، به نظر مي‌رسد گزارشات واصله به رسانه‌ها و نمايندگان مجلس درباره وجود اشكالات و كمبودهاي متعدد در اين طرح، باعث شده تا وزير بهداشت زير تيغ انتقادات قرار بگيرد و حضور چندين باره در شهريور و مهر در خانه ملت نيز آنچنان، موثر واقع نشود.

با اين اوصاف، بايد منتظر ماند و ديد، پاييز امسال، موسم خزان مديريت كدام بهرام در كسوت مسووليت فعلي است؛ بهرام عين‌الهي وزير يا بهرام دارايي معاون؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس