بازدید 25442

شخصیتم نمی‌گذارد با سختی‌های سربازی کنار بیایم!

شما درست می‌گویید! شرایط سختی که تجربه می‌کنید، به ‌شدت با شرایط خانه، تجرد و غذای گرم مادر و پول توجیبی پدر فرق می‌کند ولی یک حسن دارد که البته بعید است پذیرای آن باشید و آن تغییر نگرش فانتزی شما از زندگی بی‌دغدغه و آرام و بی‌مسئولیت به زندگی واقعی و پر چالش و مسئولیت مدار است.
کد خبر: ۱۱۴۴۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ 11 October 2022

رضا زیبایی|‌،روان ‌شناس بالینی با طرح پرسش یک جوان چنین نوشت:

خراسان/ تحصیل کرده هستم و تازه چند ماهی از شروع خدمت سربازی‌ام گذشته است. راستش را بخواهید، هر روز بیشتر مطمئن می‌شوم که من آدمِ سربازی آمدن نبودم یعنی ویژگی‌های شخصیتی من اجازه نمی‌دهد که این همه مشکلات و سختی‌های سربازی را تحمل کنم. نظافت سرویس ‌بهداشتی، نظافت اتاق‌ها، خرید نان برای کارکنان، شستن ماشین، خالی کردن سطل زباله و ... روی اعصابم است. چه کنم؟

پاسخ مشاور

مخاطب گرامی، درباره پیامک‌تان و نکاتی که در آن مطرح کردید باید بگویم که عصبی بودن ، زودرنجی و به اصطلاح داشتن اعصاب خرد، نتایج نپذیرفتن شرایط طرح شده توسط شما در خدمت سربازی است و به خصوص نداشتن معنا و هدفی از خدمت سربازی در نظر شما. در ادامه چند توصیه به شما داریم :

شرایط‌تان سخت است اما ...

بله، شما درست می‌گویید! شرایط سختی که تجربه می‌کنید، به ‌شدت با شرایط خانه، تجرد و غذای گرم مادر و پول توجیبی پدر فرق می‌کند ولی یک حسن دارد که البته بعید است پذیرای آن باشید و آن تغییر نگرش فانتزی شما از زندگی بی‌دغدغه و آرام و بی‌مسئولیت به زندگی واقعی و پر چالش و مسئولیت مدار است. من با آن بخش سربازی که ممکن است گاهی تحقیر و توهینی شود که البته چنین قصدی نیست ولی چنین برداشت می‌شود، چندان موافق نیستم ولی با بخش حداکثری آن ‌که سرباز موظف به انجام مسئولیت‌های مشخص و معینی طبق مقررات و قوانین نظامی است و در واقع احترام به تمامیت گروه است، کاملا موافقم چرا که محلی است برای فراگیری برخی از اصلی‌ترین مهارت‌های زندگی جمعی و پیش نیاز مهارت مهمی برای ورود شما در آینده نزدیک به تعاملات اجتماعی از جمله ازدواج و شغل.

برای مراحل بعدی زندگی آماده می‌شوید

به سختی‌های دوره سربازی به عنوان شکنجه نگاه نکنید بلکه آن‌ها را کوره آدم‌سازی ببینید که شما را برای زندگی واقعی و نه فانتزی بعد از آن آماده می‌کند. هرچند اگر من هم جای شما بودم الان چندان پذیرای این حرف نبودم ولی چه کنیم که تجربه و گذر زمان بعدها به شما نشان خواهد داد تجربه شرایط سخت و نه البته تحقیرآمیز، تلخ ولی مفید است، درست به مثابه داروی تلخ بر تب داغ جوانی دیروز ما و امروز شما.

چراغ های بقیه مسیر را روشن کنید

برای این‌ که با شرایط کنونی بتوانید کنار بیایید، چاره‌ای ندارید جز این که برای آن معنی و هدفی بیابید. من کمک کردم بخشی از این معنا و چشم انداز واقع‌گرایانه برای شما روشن و شفاف شود. به هیچ ‌وجه حرف‌های من را قبول نکنید مگر این‌ که خودتان با تامل و تفکر آرام‌آرام پذیرای آن شوید. من به عنوان روان‌شناس تلاش کردم فقط چند چراغ خاموش مسیر پیش روی شما را روشن کنم. روشن کردن بقیه چراغ‌ها و رفتن و تجربه کردن آن با خود شماست. آرزوی روزهای سربلندی در سربازی برای شما دارم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵۷
انتشار یافته: ۲۲
این آقای روانشناس از سر سیری حرف میزند و دوسال فرصتی است که از دست میرود اگر مرتکب یاد گیری خلافی نشوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
تو رو نمی دونم اما کل زمانی که جوانها از پانزده تا بیست سالگی قلیان می کشند و چرت می زنند از دوران سربازی بیشتر است .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
متاسفانه فرهنگ کاری و جامعه ما را بیشتر پاگان شکل داده تا 12 سال مدرسه و چندین سال دانشگاه
یعنی هرچه در مدرسه و دانشگاه آموزش داده شده در پادگان دود میشود
وای چه سخته شستن سرویس بهداشتی !
تا جایی که وظیفه ای بر عهده شما گذاشته شود و شما باید بر طبق یک نظم خشک و بدون انعطاف انجام دهید و اگر انجام ندهید بر طبق معیارهای مشخص جریمه شوید حرف شما درست است و باید کنار بیایید ولی اگر به شخصیت شما بعنوان یک انسان توهین شود و شما در صورت پاسخ مورد توهین بیشتر قرار بگیرید آیا باز هم باید کنار بیایید؟ شما به یک نگرش معمولی از زندگی ، زندگی فانتزی می گویید در صورتی که در کشورهای دیگر این زندگی حداقلی است. این نظر درستی نیست که احساسات پسران در سربازی باید سرکوب شود تا مرد شوند!
چه سخته بری سربازی بعد ببینی همدوره دانشگاهت تو همون دو سال که به علت تک فرزندی و بسیاری ماده و تبصره دیگه معاف شده پیشرفت قابل ملاحظه ایی کرده و تو تازه اول راهی .......نه سرویس بهداشتی شستن سخته و نه ننگ قوانین اشتباه و معافیتها و تبعیض ها سختش میکنه !!!!!!
آره پادویی کادری ها کردن و از جیب خودت براشون خرید کردن و ماشینشون رو شستن و چایی ریختن و کارهای اداری اونا رو انجام دادن.
یادش به خیر در دوران آموزشی در صفر یک تهران در پاییز سال 1370 من را به عنوان ارشد کریدر تعیین کرده بودند و باید بر کار 5 نفر جهت نظالت کریدر نظارت می کردم اما چون آدم قاطعی نبودم اکثر کار را خودم انجام مدادم و چون کردیدر هم در معرض دید همیشگی بود، آخرای شب صدای گروهبان نگهبان می آمد که " ارشد کریدر!" و من بدبخت باید مجدد برای تمام کردن کار نکرده بقیه آماده می شدم
در دوران سربازی اگر زمینه ای باشد که فرد یک مهارتی را یاد بگیرد بسیار مفید است و از سربازان تحصیل کرده در جهت درست استفاده شود. دو سال زمان کمی نیست آن هم در دورانی که بعضا افراد تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده و به جای کسب مهارت بایستی در کارهای بسیار سطح پایین از آنها استفاده شود. نامه بردن بین ساختمانهای اداری برای یک تحصیلکرده دانشگاهی چه دستاوردی دارد. اما اگر یک حرفه مرتبط آموزش داده بشود و سابقه کار هم در آن دو سال لحاظ شود و حقوق کافی هم پرداخت شود، این دو سال برای فرد لذت بخش هم بوده و کسی از سربازی دیگر فرار نمی کند.
یادتون رفت در مورد اینستاگرام و واتس اپ بد بنویسید اینجا , گفتم یادآوری کنم!
سربازی بهترین فرصت برای مرد شدن است باید مردها سربازی بروند تا یاد بگیرند سختی وصبر ودر زندگی موفق تر می‌شوند من به شخصه خیلی تفاوت میبینم بین مردی که سربازی رفته با کسی که نرفته فردی که سربازی رفته مسئولیت پذیره ولی متاسفانه افرادی که سربازی نرفتن به شدت بی مسئولیت واز کار در میروند
اگه تو خونه برات مثل هتل نبود و پدر و مادر بدبختت جورت رو نمیکشیدن انقدر برات سخت نمیگذشت.
سربازی حرام کردن زندگیه مخصوصا در شرایطی که بی عدالتی موج میزنه
بله مرد می شود اما یک مرد عصبانی و به جماعت مردهای جامعه اضافه می شود. این همه مرد در جامعه داریم نتیجه چی شد؟ بازم که شد انقلاب فمینیستی
سختي فقط اونجاش كه يه آقازاده نميره ولي شما مجبوري بري
دو سال بیگاری رضاخانیه ، آدم میشی
چه اشکال دارد خانمها هم مدت هر چند محدودی به سربازی بروند تا آنها هم برای زندگی آبنده به اینصورت پخته تر شوند ،؟ اینجا مدعی برابری نیستند ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
به یک خانم این پیشنهاد را دادند گفت قبول به شرط آنکه شما هم محجبه شوید
سختی چیه بگو مث ندامتگاست زندانه ک وقتی برگردم کلا ی نفر دیگه شدم از چیزایی ک توسربازی دیدم از موادو سیگارو راهای بدست اوردنشو دور زدنو بی حرمتی هایی کبالادستیایی ک اینقد توسرشون زدن عقده ایی شدن ب جان سربازامیفتن .من ک چهارتا برادر دارم میفهمم چ تفاوتهایی تورفتو برگشت برادرهام بوده
همه دوستانی که راجع به سختی دوران سربازی مطلب نوشتند کاملا درست می فرمایند. بله دوران سربازی سخت است ولی باید هم سخت باشد. بالاخره زندگی برای یک مرد نشیب و فرازهای زیادی دارد و قرار نیست تصور کنیم زندگی ما همیشه در آرامش خواهد بود. در زندگی یک مرد واقعا ممکن است دوران اسارت در زندان هم پیش بیاید و حتی ممکن است این اسارت یک زمان در دست بعثی های عراقی هم باشد. کسی که اینجا شستن یک ماشین یا یک سرویس بهداشتی در فضای کاملا دوستانه برایش قابل تحمل نباشد شک نکنید در دوران احتمالی اسارت خیلی سریع در هم خواهد شکست. راستش را بخواهید من موافق هستم دوره سربازی شش ماه باشد و کل ششماه دوره آموزشی وبا سخت گیری های مختلف هم باشد. دوران آموزشی را آماده شدن برای سختی های احتمالی بعدی در زندگی می دانم و فکر می کنم مفید است. اما دوره بعد از آموزشی سربازی کاملا وقت تلف کردن است و من هم به شدت با دوره بعذ از آموزشی مخالفم و فکر می کنم حذف شود به نفع مردان آماده به کار کشورم خواهد بود
۱۷سال سرباز فراری هستم نیروی زمین ارتش سخت بود اون زمان الان متاهلم وبچه دارم
شعار دادن خیلی ساده است اقای مشاور. خدمت ات حتما پشت میز بودی و فقط ویزیت کردی ولی من با ارشد ای تی دادن گردان رزمی هر روز ام جهنمه. هزار بار خواستم خودم بکشم و راحت شم. پس خواهشا حرف از مرد شدن نزن. جز افسردگی و بدبختی هیچی برای من نداره. به خاطر پدر مادر نبود همین امروز فرار میکردم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار