بازدید 3890

کووید ۱۹ برای بیماران قلبی خطرناک تر است

به گفته محققان، افراد مبتلا به بیماری قلبی در معرض خطر بیشتر ابتلا به کووید ۱۹ شدید بوده و هستند.
کد خبر: ۱۱۴۳۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴ 08 October 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از مدیسن نت، به دنبال روشن شدن ارتباط بین بیماری قلبی از قبل موجود و کووید ۱۹، مطالعه‌ای روی بیماران بدحال نشان داد که خطر مرگ ناشی از کووید ۱۹ ممکن است مستقیماً ناشی از بیماری قلبی نباشد، بلکه از عواملی است که در ایجاد آن نقش دارند.

مطالعه جدید نشان می‌دهد که فاکتورهای پرخطر قلبی عروقی مانند سن بالا و اینکه آیا فرد سیگار می‌کشد، به جای خود بیماری قلبی، عامل اصلی بیماری حاد کووید ۱۹ هستند.

مشخص شده است که کووید ۱۹ از طریق التهاب کنترل نشده باعث آسیب به اندام می‌شود. التهاب همچنین در افراد مبتلا به بیماری قلبی و سکته شایع است و با سیگار کشیدن و سایر عوامل خطر بیماری قلبی عروقی مانند فشار خون بالا و دیابت مرتبط است.

برای درک این ارتباطات، محققان سوابق ۵۱۳۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ را بررسی کردند. این بیماران بین ۱ مارس تا ۱ ژوئیه ۲۰۲۰ در ICU بستری شدند.

از این تعداد، ۱۱۷۴ نفر از قبل بیماری قلبی عروقی داشتند.

دکتر «سلیم هایک» نویسنده ارشد این مقاله از دانشگاه میشیگان، گفت: «داشتن بیماری قلبی عروقی از قبل موجود در ابتدا یک عامل خطر برای مرگ در طی ۲۸ روز پس از بستری شدن در بیمارستان به دلیل کووید بود.»

اما وقتی محققان موارد مرتبط با بیماری‌های قلبی عروقی مانند سن، فشار خون بالا و دیابت را تفکیک کردند، ارتباط بین خود بیماری قلبی عروقی و مرگ ناشی از کووید از نظر آماری ناچیز به نظر می‌رسید.

محققان دریافتند مهم‌ترین فاکتورهای پرخطر مرگ به ترتیب سن، شاخص توده بدنی (معیار چاقی)، نژاد و قومیت و سابقه مصرف سیگار است.

هایک گفت: «این مطالعه تاکید می‌کند که کووید ۱۹ شدید یک فرآیند بیش التهابی است و فرآیندهای التهابی مرتبط با خطر قلبی عروقی نیز افراد را در معرض خطر ابتلاء به کووید شدید قرار می‌دهد.»

او در ادامه افزود: «این مطالعه به این معنا نیست که فردی که بیماری قلبی عروقی دارد می‌تواند مشکل را نادیده بگیرد. بلکه باید بیشتر به آن عوامل خطر مشترک توجه کند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها