بازدید 23187
مرور روزنامه‌های یکشنبه ۱۰ مهر

کسانی که با وحدت ملی مخالفند / مسأله، نظم امریکایی است؟! / آیا محمد بن‌سلمان ارتقای مقام گرفته است؟

استراتژی تخلیه شوک تورمی اصلاح ارز ترجیحی، هوس پرواز مرغ؟ خداحافظی با خودرو‌های ارزان! روند قضاییِ پروندهِ مرگ مهسا امینی، گارد جنگی اروپا در حفاظت از خطوط انرژی، بی‌برنامگی بایدن در پرونده اتمی ایران، حسرت اعتراض قانونی و انتقام جنایت جمعه سیاه زاهدان در دستور کار سپاه، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شروع شده است.
کد خبر: ۱۱۴۳۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۵:۴۳ 02 October 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز یکشنبه دهم مهرماه در حالی چاپ و منتشر شد که عبور دلار از مرز ۳۳هزار تومان، انتقاد رئیس جمهور از شیوه خصوصی‌سازی و گارد جنگی اروپا در حفاظت از خطوط انرژی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

مسأله، نظم امریکایی است؟!


حسام‌الدین برومند طی یادداشتی در شماره امروز ایران با عنوان مسأله، نظم امریکایی است! نوشت: مواجهه غرب و امریکا با ایران اسلامی در بیست سال گذشته همزمان از دالان دو موضوع صورت گرفته است؛ یکی آنچه که پرونده هسته‌ای ایران نامیدند و دیگری پرونده کذایی حقوق بشر!


به عبارت روشن‌تر، این دو موضوع - بخوانید دو پروژه و پرونده‌سازی امریکا علیه ایران- با هدف هجمه و حمله به محکمات جمهوری اسلامی است تا با اهرم فشار بتوانند مسیر پیشرفت و حرکت ملت ایران را متوقف کنند؛ چرا؟ چون به قول فارین پالیسی، این کشور زیر بلیت امریکا و قدرت‌های غربی نرفته است. برای همین، مسأله؛ هسته‌ای شدن و ایران هسته‌ای یا بحث حقوق بشر نیست، مسأله «ایران اسلامی» است که زیر بار حکمرانی سکولار و لیبرال نرفته و تلاش کرده حکمرانی دینی را از حاشیه به متن بیاورد؛ بنابراین از سطح مواجهه ظاهری دشمنان با ایران اسلامی باید به عمق تحولات و اهداف استراتژیک رفت تا اصل داستان روشن‌تر شود. همچنانکه در فتنه اخیر و آشوب‌ها و اغتشاشاتی که دشمن در پشت سر آن ایستاده بود و سناریو‌های مختلف و پیچیده و چندلایه را به صحنه آورد، مسأله اساساً حجاب و آنچه که آزادی زنان می‌نامند، نبود.


اجازه بدهید به موضوع اصلی این نوشته بازگردیم و ببینیم پرونده‌سازی هسته‌ای و حقوق بشر به موازات یکدیگر چه نقطه‌ای را نشانه رفته و دشمن در بستر «جنگ ترکیبی» (Hybrid War) چه هدفی را در سر می‌پروراند؟


ماجرا از این قرار است که دشمن می‌خواهد با فشار‌ها و تحریم‌های فزاینده به بهانه هسته‌ای یا حقوق بشر در گام اول، ایران اسلامی را مهار کند و در گام بعدی، کلیشه‌های حکمرانی خودش را به ایران تحمیل نماید. یعنی حتی اگر الگوی ولایت فقیه هم حاکم باشد فقط «صورت» و ظاهر آن باشد و «سیرت» آن را بر نمی‌تابد.


همچنان که به مناسبتی، رهبر بصیر انقلاب به این موضوع پرداختند و با اشاره به اینکه هدف دشمن، استحاله جمهوری اسلامی ایران و تغییر باطن و سیرت، با حفظ صورت و ظاهر آن است؛ بر این نکته مهم تأکید فرمودند: «در چهارچوب اهداف جنگ نرمِ دشمن، باقی ماندن نام «جمهوری اسلامی» و حتی حضور یک معمم در رأس آن مهم نیست، مهم آن است که ایران تأمین‌کننده اهداف امریکا، صهیونیسم و شبکه قدرت جهانی باشد».
(۲۰/۷/ ۱۳۹۴)


بنابراین در موضوع هسته‌ای وقتی به برجام رسیدیم، قرائن و شواهد غیرقابل انکار نشان می‌داد که هدف دشمن از برجام، حل شدن آنچه که پرونده هسته‌ای نامیدند، نبوده و بلکه هدف اصلی، انقلاب زدایی بوده است. یعنی ایران اسلامی از اصول و محکمات خودش عقب نشینی کند و به سازش تن دهد و به اصطلاح این سبک و سیاق جابیفتد که نباید در برابر زورگویی و قلدرمآبی غرب، مقاومت کرد. دقیقاً تفاوت «نرمش قهرمانانه» با توافق به هر قیمتی در اینجاست که عیان و نمایان می‌شود. از همین رو؛ دولت سیزدهم به‌دنبال یک توافق متوازن است که هم تحریم‌ها برداشته شود و هم راه زیاده خواهی طرف مقابل را ببندد. از سوی دیگر؛ به موازات مسأله هسته‌ای، دشمن همواره مسأله حقوق بشر را بر ضد کشورمان پیش کشیده است و در اینجا نیز هدف دشمن، فقه زدایی از قوانین است تا قوانین کشور به سمت قوانین سکولار و منهای آموزه‌ها و احکام اسلامی، حرکت نماید. خب! تصور کنید «انقلاب زدایی» با مسأله هسته‌ای و «فقه زدایی» با مسأله حقوق بشر اتفاق بیفتد، آن وقت است که ایران اسلامی برای حکمرانی سکولار و لیبرال خطری ندارد. حالا از این زاویه به اغتشاشات و آشوب‌های اخیر به بهانه آزادی حجاب و نظایر آن بنگرید. مسأله این است که وقتی مقامات غربی و رسانه‌ها و شبه رسانه‌های آن‌ها آشکارا و بدون ملاحظه به صحنه می‌آیند و فضای افکار عمومی ما را به‌صورت جهت‌دار بمباران خبری می‌کنند و شایعه و شبهه و دروغ را پمپاژ می‌نمایند و برای ماجرای تلخ فوت یک دختر ایرانی اشک تمساح می‌ریزند؛ مسأله فراتر از فضاسازی‌های رسانه‌ای است؛ بنابراین طبیعی است که مثلاً جناب گزارشگر حقوق بشر در امور ایران (جاوید رحمان) به میدان بیاید و به موضوع حجاب اسلامی حمله کند. مسأله این است که نمی‌خواهند یک کشور با مدل حکمرانی اسلامی به جمع کشور‌های قدرتمندی بپیوندد که نظام سرمایه‌داری و نظم امریکایی را به چالش بکشند و نظم جدیدی در اندازند که بیش از پیش افول امریکا را نشان بدهند. نکته کلیدی و راهبردی این است که پارادایم امنیت در صحنه روابط بین‌الملل وارد فاز جدیدی شده و هیاهوی رسانه‌های غربی نمی‌تواند واقعیت حرکت کشور‌ها به سمت نظم جدید جهانی را انکار یا پنهان نماید.

 

آیا محمد بن‌سلمان ارتقای مقام گرفته است؟

سید نعمت رحیمی طی یادداشتی در شماره امروز جوان با عنوان آیا محمد بن‌سلمان ارتقای مقام گرفته است؟ نوشت: ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، سه شنبه گذشته فرامینی صادر کرد که مهم‌ترین آن مربوط به محمد بن‌سلمان، پسر ملک سلمان و ولیعهد عربستان می‌شد. او با صدور این فرمان پسرش را با حفظ سمت ولیعهدی به عنوان رئیس شورای وزیران عربستان سعودی منصوب کرد که معادل پست نخست‌وزیری در سایر کشور‌ها است. فرمان دیگر ملک سلمان مربوط به پسر دیگرش می‌شد که با آن خالد بن‌سلمان را به عنوان وزیر دفاع پادشاهی خود منصوب کرد. با این حال، دیگر پست‌های کلیدی نظیر وزارت خارجه، انرژی، کشور و امور دارایی تغییر نکرد که ابقای عبدالعزیز بن‌سلمان، دیگر پسر ملک سلمان، در پست وزارت انرژی نیز از این جمله بود.


هرچند که اعطای مقام ریاست شورای وزیران به محمد بن‌سلمان از جهتی می‌تواند در راستای مسیر اعطای مسئولیت‌های پادشاهی به وی باشد، اما واقعیت امر این است که محمد بن‌سلمان در عمل زمام امور را در عربستان به دست دارد و پادشاه در سایه‌ای است که برای اعمال قدرت نیازی به کسب مقام ریاست شورای وزیران ندارد. از این جهت است که خبرگزاری فرانسه در گزارشی می‌گوید که عنوان جدید نخست‌وزیری برای محمد بن‌سلمان «می‌تواند در خارج از کشور اهمیت بیشتری تا داخل کشور داشته باشد.» اهمیت مورد نظر این خبرگزاری در خارج از عربستان مربوط به پرونده‌های قضایی نظیر پرونده سارا لی ویتسون یا غاده اویس می‌شود که در حال حاضر علیه بن‌سلمان در امریکا جریان دارد و تنها مصونیت سیاسی است که می‌تواند از درگیر شدن او در این پرونده‌ها جلوگیری کند. خبرگزاری فرانسه در گزارش خود به یک قاضی امریکایی اشاره کرده که از دولت امریکا خواسته وضعیت بن‌سلمان را از جهت مصونیت سیاسی به صورت واضح روشن سازد و مهلت زمان دولت امریکا تا دو شنبه آینده تمام خواهد شد. به نظر می‌رسد که اعطای مقام نخست‌وزیری به بن‌سلمان برای تحت فشار قرار دادن دولت بایدن باشد تا او را به لحاظ مصونیت سیاسی واجد شرایط معرفی کند و دادگاه‌های امریکا ملزم به بستن پرونده‌هایش شوند.


با این حال، اعطای وزارت دفاع به برادر جوان‌تر بن‌سلمان وجه دیگری از تحولات خاندان سعودی را نشان می‌دهد که این یکی هم مستقیماً مربوط به بن‌سلمان می‌شود. باید توجه داشت که محمد بن‌سلمان مسئول اصلی به راه انداختن جنگ در یمن است و در حالی مقام وزارت دفاع را به برادرش تحویل می‌دهد که هنوز وضعیت یمن معلوم نیست و تنها با تمدید‌های دوماهه آتش‌بس وضعیتی از نه جنگ و نه صلح بین این کشور و عربستان سعودی به وجود آمده است. شکی نیست که خالد بن‌سلمان در خصوص این پرونده نه تنها با برادر بزرگ‌تر خود مشورت می‌کند بلکه هر اقدام را با اجازه او انجام خواهد داد، اما این نقل و انتقال باعث می‌شود که مسئولیت این جنگ دست کم در ظاهر امر به عهده محمد بن‌سلمان نباشد و بتواند به این نحو خود را از شر پرونده‌ای خلاص کند که خودش هفت سال قبل به راه انداخته بود. بنابراین، می‌توان گفت که اعطای مقام ریاست شورای وزیران یا به عبارت دیگر، نخست‌وزیری عربستان به محمد بن‌سلمان در واقع امر ارتقای مقامی برای او به حساب نمی‌آید و بر قدرت او نخواهد افزود، اما به لحاظ خارجی و داخلی بی‌تأثیر هم نیست. بهبود وجهه محمد بن‌سلمان در خارج و به خصوص امریکا اولویت آل‌سعود است که پادشاه این خاندان امید دارد با اعطای این پست به پسرش تا اندازه‌ای موقعیت او را در امریکا بهبود ببخشد و به لحاظ داخلی نیز سایه جنگ یمن را از سر او بردارد تا اینکه اتفاقات بعد از این به پای ولیعهد وی شمرده نشود. با این حال، هنوز هم معلوم نیست پیامد‌های این ارتقای مقام در خارج از عربستان چگونه باشد، چرا که هنوز دولت بایدن نظر رسمی خود را به دادگاه‌های امریکا اعلام نکرده و از سوی دیگر، شکایت‌هایی علیه محمد بن‌سلمان در خارج از امریکا مثل شکایت گروهی از سازمان‌های غیردولتی علیه وی در فرانسه به راه افتاده و شاید ارتقای مقام جدید وی نتواند مانعی در برابر این شکایت‌ها باشد.

 

کسانی که با وحدت ملی مخالفند

روزنامه جمهوری اسلامی طی یادداشتی در شماره امروز خود با عنوان کسانی که با وحدت ملی مخالفند نوشت: رئیس جمهور رئیسی در هفتمین گفتگوی تلویزیونی خود که شب پنجشنبه هفتم مهر از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، درباره تظاهرات اعتراضی روز‌های اخیر در شهر‌های مختلف گفت:
- اعتراض هیچ اشکالی ندارد، اما باید جلوی اغتشاش را گرفت.
- به شدت به وحدت ملی نیاز داریم.
- دشمن، وحدت ملی ما را هدف گرفته است.
- شنیدن برخی انتقادات، باعث ارتقای کار می‌شود. نباید وحشت داشت که افرادی نسبت به روش و اجرای قانون انتقاد کنند.
- نباید انتقادات درباره روش اجرای قانون را محدود کرد.
- چه اشکالی دارد برای گفتگو، نقد و حتی اعتراض، مرکزی را قرار دهیم که بشود مرکز گفتگو، نقد و حتی اعتراض کردن نسبت به برخی مشکلات؟


تمام این نکات که رئیس جمهور رئیسی در گفتار تلویزیونی شب پنجشنبه خود بر آن‌ها تاکید کرده کاملاً درست هستند و ایکاش این نکات برای عملی شدن با مشکل مواجه نمی‌شدند.
بکار بردن عنوان «گفتار تلویزیونی» برای برنامه تلویزیونی رئیس جمهور رئیسی در این مقاله به این دلیل است که وجود خبرنگار در این برنامه با نبودن وی تفاوتی نداشت. انتظار از خبرنگار اینست که سخنان مصاحبه شونده را با سوال‌های خود نقد کند تا برآیند مصاحبه، قوی و پرجاذبه شود، اصولاً مصاحبه وقتی مصاحبه خواهد بود که با سوالات نقادانه همراه باشد، در غیراینصورت نمی‌توان آن را مصاحبه نامید و عنوان «گفتار» برای آن مناسب‌تر است.
از این نکته که بگذریم، باید درباره ضمانت اجرائی نکاتی که از رئیس جمهور رئیسی در این گفتار تلویزیونی در ابتدای این مقاله آوردیم، قدری کنکاش کنیم.


با آقای رئیس جمهور هم‌عقیده هستیم که «اعتراض هیچ اشکالی ندارد، اما باید جلوی اغتشاش را گرفت»، ولی سوال اینست که مردم چگونه اعتراضات خود را مطرح کنند که عده‌ای از اقدام آن‌ها سوء‌استفاده ننمایند و آن را به اغتشاش تبدیل نکنند؟
شاید بتوان پاسخ این سوال را از سخنان خود شما آقای رئیس جمهور در همین گفتار تلویزیونی به دست آورد آنجا که گفته‌اید: «نباید انتقادات درباره روش اجرای قانون را محدود کرد. چه اشکالی دارد برای گفتگو، نقد و حتی اعتراض، مرکزی را قرار دهیم که بشود مرکز گفتگو، نقد و حتی اعتراض کردن نسبت به برخی مشکلات؟»


اکنون سوال اینست که این تجدید نظر در روش اجرای قانون، چه وقت محقق خواهد شد؟ و این مرکز مورد نظرتان آقای رئیس جمهور برای گفتگو، نقد و حتی اعتراض کجا خواهد بود و از چه زمانی معترضان می‌توانند در آنجا جمع شوند و مطالبات خود را مطرح کنند؟


مشکل اساسی اینست که عده‌ای خاص، سال‌ها و بلکه دهه‌هاست که هر وقت اراده کنند، در هر مکانی که بخواهند و هرگونه که مایل باشند، راه‌پیمائی می‌کنند، تجمع می‌کنند، شعار می‌دهند و هر کاری که مایل باشند انجام می‌دهند بدون آنکه مجوزی داشته باشند و البته بدون آنکه پیگرد قانونی شوند. در مقابل، عده‌ای برای دریافت مجوز راه‌پیمائی یا تجمع، با درِ بسته مواجه می‌شوند و اگر ناچار شوند مطالبات خود را به شکلی مطرح کنند، گرفتار فرصت‌طلبانی می‌شوند که اعتراض آن‌ها را به اغتشاش تبدیل می‌کنند. اگر بلافاصله بعد از وعده‌ای که درباره مرکزی برای گفتگو، نقد و اعتراض می‌دهید، آن مرکز را هم مشخص کنید، مسئولان صدور مجوز نیز بدون تبعیض مجوز صادر کنند و نهاد‌های امنیتی نیز امنیت این تجمعات را برعهده بگیرند، آنچه موردنظر شماست محقق خواهد شد بدون آنکه اغتشاشی به وجود بیاید. با این اقدام، وحدت ملی نیز که شما بر آن تاکید کرده‌اید تامین خواهد شد و معترضان نیز به مطالبات مشروع و قانونی خود خواهند رسید. اینکه هنوز چنین اتفاقی نیفتاده، به نظر می‌رسد به این دلیل است که عده‌ای وحدت ملی را به نفع خود نمی‌دانند و برای جلوگیری از تحقق آن مرتکب هر اقدامی می‌شوند. آیا بهتر نیست ابتدا تکلیف این جماعت ضد وحدت ملی را که در لایه‌های مختلف حکمرانی نفوذ دارند روشن کنید؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲۳
واژه هایبرید به معنای دوکانه و دورگه هست و معنای ترکیبی ندارد.
کدوم‌کشور قدرتمندی( بجز روسیه!!!) با یک ترانه ۱ دقیقه ای و چند تا پست توئیتر به خطر می افتد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
آمریکا
مگه ندیدید توییتر ترامپ رو بستند
فقط يك روز به نيروي انتظامي ، بسيج ، لباس شخصيها بگوييد در خانه بمانند و مجوز راهپيمايي در تمامي شهرها را براي معترضين بدهيد. من ، همسرم، پدرم ، مادرم ….. كه از ترس به خيابانها نمي رويم مي توانيم در اين راهپيمايي شركت كنيم. انوقت تعداد شركت كنندگان راي ملت است و احتياجي به همه پرسي نخواهد بود.
روزنامه اصلاح طلب جمهوری اسلامی که در زمان روحانی روزه سکوت گرفته بود در این یک ساله به پر حرفی افتاده است و با آسمان با ریسمان بافتن به دنبال تخریب دولت است.
آتش تهیه این اغتشاشات اکثرا از گور همان دولت قبل بلند می شود
پاسخ ها
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
حق با شماست. حتی به نظر من علت افزایش دما و مشکلات جوی و زلزله هایی که در آینده قراره بیاد به گردن دولت قبل هست
چیزی که پرواضه و مشخصه اینکه دولت فعلی از همه اشتباهات مبراست و به بهترین شکل عمل کرده و هیچ ضعفی نداشته.
حتی شک ندارم پروژه مهسا امینی در دولت قبل طرح ریزی شده و حتی قاتل بروسلی هم دولت روحانی بوده
شک نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
یعنی اتش اغتشاشات بقول شما در سال 96 و 98 که دولت قبلی بر سر کار بود از گور امثال شما بلند میشد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
ببخشید نمیدونستیم باید همه از شما خط بگیرن و تو صف اصولگراها باشن
دفعه بعدی یه روزنامه از رفقای شما میگیریم زیراکس میکنیم به عنوان بولتن خبری اصلاح طلبان پخش میکنیم
عزیزانی که دم از عربستان می زنند و هوادار ایران اینترنشنال هستند اگر موافق مجازات اغتشاشگران تخریب کننده اموال عمومی به شیوه عربستان بشوند همه چیز جمع شده و کار به اینجا نمی کشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
شما بقیه امور رو به روش عربستان انجام بده این هم انجام دادی کسی گلایه نمیکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
شما خیلی دلسوز اموال عمومی و سطل زباله ها هستی؟
اختیار همه اش دست شما
شرکت های فولاد و بانکها و ... هم که ده ها هزار میلیاردی توش اختلاس میشه و شما ککتون نمیگزه هم بدید دست ما
شما از سطلهای زباله صیانت کنید کسی اتیشش نزنه ما هم از اون شرکتها مراقبت میکنیم کسی توش اختلاس نکنه
شما که به نظم امریکایی حساسیت دارید چرا الان در حال مذاکره مستقیم با امریکایی ها هستید؟...
یه مشت چرت و پرت این سه روزنامه نوشتن اصلا نمیشه یه زره هم بهشون اعتماد کرد!!!!!!!!!!!
کشور به شدت نیاز به اصلاح ساختارها و رویه ها در بخش های مختف سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و .... دارد. ولی آیا با این مسئولین ، با این حرف ها، با این اراده های ضعیف ، رویه ها قابل اصلاح است ؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
هرگز
حتی دریغ از یک عذرخواهی و استفا
فقط و فقط تهدید و تهدید و تهدید
بفرمایید صدای مردم معترض در کدام برنامه صدا و سیمای میلی پخش می شود
وحدت ملی نیازمند ان است که مسوولان به مردم احترام بگذارند و انها را همیشه محق بدانند نه در موارد خاص . متاسفانه مسوولان گرفتاری نوعی خود بزرگ بینی شده اند و خو را عقل کل و بی نیاز از مردم و مشاوران دلسور و نه چاپلوس می دانند. نظام اسلامی نیاز به یک انقلاب فرهنگی و سیاسی دارد که مهمترین رکن ان حذف شمار زیادی از مدیران ناکارامد چهار دهه گذشته از گردونه اداره کشور به معنای واقعی و نه ظاهری است. این جماعت باید بازنشسته و خانه نشین بشوند و جای انها به افراد کاردان و متعهد به کشور و مردم و دیندار سپرده شود. البته دیندار واقعی نه ظاهری . متاسفانه دین در کشور ما بازیچه عده ای برای رسیدن به پست و مقام شده است.
آيا محمد بن سلمان ارتقاي مقام گرفته است ؟
------
-- نظرت چيه أقا لطفي ؟ ... محمد بن سلمان را ميگم !
-- دلت خوشه برادر ! بن سلمان ديگه گيه ! ... ميگم برادر ، شما هم مثل كاكام هستي ! چند مدتيه كه يارانه ام را گرو گرفتن ! نه أزادش ميكنن كه باهاش دردي را درمان كنم ، برنجي ، روغني ، گوشتي و نه بر مي دارند كه بنده خيالم راحت بشه كه يارانه بگير نيستم و رفتم دهك دهم ! قربون خدا برم ، لطف الله و دهك دهم ؟ !! ... هه هه ! خنده آوره واقعاً ! .. ميرم دم عابر بانك مي بينم مبلغ نزديك به ٩٠٠ تومان تو حسابه ، ميخوام خريد كنم پيغام ميده كه موجودي كافي نيست ، اگه موجودي كافي نيست پس اين ٩٠٠ تومن چيه كه تو حساب منه !اين كار درستي نيست برادر ! ... محمد بن سلمان ؟ من چه كار به او دارم ! مي خواد صعود كنه ، ميخواد سقوط كنه ! ... خودم هزار گرفتاري دارم ! ديگه بشينم غصه بن سلمون بخورم ؟ خدا پدرت بيامرزه اخوي !!
کدام یک از سخنان رئیس جمهور تا حالا اجرایی شده ؟مسئله بورس؟معیشت مردم و بازنشستگان؟حقوق کارمندان؟اشتغال ؟مسکن ؟ فساد ستیزی؟مخالفت با غربگرایی؟(مثل فرزندان خزعلی وزیر ارتباطات وزیر کار و ...)چه انتظاراتی از رئیس جمهور دارید شما؟ ایشان فقط دستور می دهند و در اجرای آن نیستند.......
کیهان شریعتمداری ، اعلام کرده که نیمی از مردم بریتانیا لیز تراس نخست

وزیر تازه انتخاب شده را نمی خواهند .

واقعا از نطر کیهان این واقعا خیلی مهم است که مردم یک کشور ، یک مسول

عالی رتبه شان را بخواهند یا نخواهند ؟؟؟!!!!!
روزنامه ایران از این چرت تر نمیتونستی بنویسی ، البته انتظاری هم نیست ازتون ، همینید دیگه
سلام تابی جون
چه خبر ؟؟
دیروز بیچاره شدم تا برسم خونه . جنگ بود .
عنوان روزنامه رسالت نیازبه اصلاح داردبایدبنویسد خداحافظی باخودروهایی که یه زمانی ارزان بودند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر