بازدید 51043
تبیین چرایی ناآرامی‌های اخیر از زبان افروغ

اگر شهروندی هویت ایرانی و ملی خود را بشناسد، گوشش بدهکار تحریکات بیگانه نیست / چیزی راه انداخته‌ایم که هیچ توجیه انسانی، اخلاقی، عقلی و حتی قانونی ندارد / چقدر شیوه اعتراض مدنی را در مدارس آموزش داده‌ایم؟

مساله صرفا حجاب نیست. مگر می‌شود در جامعه‌ای که یک عقبه تاریخی و ریشه دار حتی قبل از اسلام درباره حجاب دارد، به این شیوه روسری را در آتش بیندازند؟! این یک حرکت واکنشی است. آن جوان دنبال فرصتی بوده تا اعتراض کند و حالا با فوت مهسا امینی فرصت یافته است.
کد خبر: ۱۱۴۲۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹ 26 September 2022

تابناک _ دکتر «عماد افروغ» جامعه‌شناس، ضمن تحلیل ریشه‌های ناآرامی‌های اخیر در کشور، مسئولان کشور را به تجدید نظر در برخی روش‌ها و قوانین توصیه و تاکید کرد: به هیچ وجه تجدید نظر در برخی روش‌ها باعث خدشه به نظام نمی‌شود و اتفاقا این رشد یک نظام را نشان می‌دهد.

این جامعه‌شناس در تبیین علت بروز ناآرامی‌ها در پی جان باختن مهسا امینی گفت: جامعه ما آبستن انواع ناآرامی، به دلیل انواع مشکلات از تورم و بیکاری تا عدم توزیع عادلانه و برابر مواهب سیاسی اقتصادی و فرهنگی است؛ بنابراین فوت خانم مهسا امینی، تنها یک جرقه بود برای این که خشم‌های فروخفته یک بار دیگر خود را نشان دهد.

وی افزود: ما در سال‌های گذشته، نظیر ۹۶ و ۹۸ موارد زیادی داشته‌ایم که این خشم‌های فروخفته، خود را نشان دادند. در این مورد هم تاسف اینجاست که تذکرات داده و نقدهای زیادی به شیوه برخورد گشت ارشاد مطرح شد و بسیاری از جمله خود من چندین بار در این باره هشدار دادیم، اما متاسفانه گوش شنوایی نبود.

رئیس اسبق کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با «ایرنا» اظهار داشت: طبق پیگیری‌هایی که من کردم، گشت ارشاد با وضع کنونی آن، هیچ توجیه قانونی ندارد. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ اشاره‌ای به این نوع گشت ارشاد نکرده و حتی مصوبه ۴۲۷ شورای فرهنگ عمومی که در این زمینه مورد اشاره قرار می‌گیرد، مورد تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار نگرفته است. این نحوه برخورد هیچ سنخیتی با امر به معروف و نهی از منکر ندارد، مواجهه باید خیلی مودبانه و دور از توهین باشد.

به گفته او، اگر کسی با منطق جامعه شناسی و منطق شورش‌ها و خشم‌های شهری آشنا باشد، می‌داند در تمام دنیا وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، جامعه دچار فوران خشم اجتماعی می‌شود. در کشورهای دیگر نظیر آمریکا هم چنین اتفاقاتی سبب شورش اجتماعی می‌شود و تلفات می‌دهد.

افروغ با بیان این که سال‌هاست بسیاری هشدار می‌دهند انعطاف و توجه به فعل و انفعالات واقعی جامعه وجود ندارد، افزود: گاه به نظر می‌رسد قوه‌ای که متوجه شرایط زمان و مکان باشد و با فهم ارزش‌ها بتواند روش‌ها را تغییر دهد و متوجه شرایط جامعه شود، نیست. من سال‌هاست این موارد را گفته ام، اما متاسفانه هیچ اتفاقی نمی افتد.

این استاد دانشگاه در خصوص مطالبه مردم در این ناآرامی‌ها اظهار کرد: شاید خواسته آشکار معترضان در این مقطع، مساله حجاب و انعطاف بیشتر نظام در این موضوع باشد، اما مطالبه مردم صرفا این نیست. در جامعه ما فقر و نابرابری، بیکاری و انواع تبعیض غوغا می‌کند. جامعه انباشته از برخی مشکلات است و دنبال بهانه می‌گردد، حتی به نظر من تشییع پرشمار مرحوم پاشایی هم سیاسی بود، نه فرهنگی. افراد احساس کردند اعتراض سیاسی آشکار ممکن است عواقب داشته باشد.

جامعه ما عقبه تاریخی حتی قبل از اسلام درباره حجاب دارد

وی ادامه داد: الان هم مساله صرفا حجاب نیست. مگر می‌شود در جامعه‌ای که یک عقبه ریشه دار شرعی و عقبه تاریخی حتی قبل از اسلام درباره حجاب دارد، به این شیوه روسری را در آتش بیندازند؟! این یک حرکت واکنشی است. آن جوان دنبال فرصتی بوده تا اعتراض کند و حالا با فوت مهسا امینی فرصت یافته است. تنها یکی از موارد، اعتراض به گشت ارشاد است که به نظر من به حق است. چیزی راه انداخته‌ایم که هیچ توجیه انسانی، اخلاقی، عقلی و حتی قانونی ندارد. روش آن هم می‌تواند اصلاح شود. خب به جای این که افراد را سوار ون کنید و به جایی ببرید، همان جا تذکر بدهید یا در همان ماشین آموزش دهید تا بروند. این شیوه‌ها که مردی، زن نامحرم را در ماشین بیندازد، غیر انسانی و غیرشرعی است.

این جامعه شناس گفت: ای کاش نظام بموقع درباره این حادثه واکنش نشان می‌داد و عذرخواهی می‌کرد. من به محض فوت خانم امینی مصاحبه‌ای کردم و گفتم: نظام عذرخواهی کند، اما کسی عذرخواهی نکرد. احاله دادند به کمیته‌هایی که تحقیق شود و معلوم نیست کی نتیجه می‌دهد. بالاخره این حادثه قطع نظر از این که آن خانم سابقه بیماری داشته باشد، در گشت ارشاد انجام شده و حتی اگر او را نزده باشند، فشار روحی رخ داده و منجر به سکته شده است. این موارد در دنیا جا افتاده که هر کس اعمال قدرت می‌کند، مسئولیت دارد. برخی منطق جامعه شناسی و مسائل علوم انسانی را درک نمی کنند و خیلی بسته عمل می‌کنند، این همه عالمان انسانی ما حرف می‌زنند، به چه نتیجه‌ای می‌انجامد؟

افروغ در پاسخ به این که «چرا این اعتراض در بسیاری موارد به درگیری و اغتشاش کشیده شد؟» گفت: رابطه متقابلی بین شیوه حکمرانی و نحوه اعتراض هست. از آن شیوه حکمرانی، این نحوه اعتراض هم درمی‌آید. ممکن است بگوییم چرا به جای اعتراض مسالمت آمیز، آتش می‌زنند، چرا خواسته‌ها را آرام تر مطرح نمی کنند؟ مگر شما به خواسته‌های آرام آنها جواب داده‌اید که چنین انتظاری دارید؟

توصیه افروغ، پرداختن به مسائل اشتغال، بیکاری و شکاف طبقاتی است تا آشفتگی و سردرگمی جوانان درباره آینده در عمل حل شود. به گفته او، باید نخبگانی عاری از دسته بندی‌های راست و چپ راه حل بدهند و به راه حل‌ها عمل کنند، نه این که تنها نمایشی اجرا کنند و کار خود را اصلاح نکنند.

چقدر شیوه اعتراض مدنی را در مدارس آموزش داده‌ایم؟

وی با طرح این سوال که «چقدر شیوه اعتراض مدنی را در مدارس آموزش داده‌ایم؟» افزود: اصلا اینها را یک شهروند با حقوق شناخته شده در قانون اساسی بار آورده‌ایم؟ ارزش‌های گذشته را طبیعی به نسل جوان منتقل نکرده‌ایم. اگر می‌خواهیم اعتراض مسالمت آمیز باشد، باید شیوه حکمرانی را عوض کرد، نه این که قواعد آن عوض شود، روش‌های تنگ نظرانه باید اصلاح شود. روشن است که ممکن است ناآرامی از سوی بیگانگان هم تحریک شود؛ اما نباید کاری کرد که زمینه تحریک افزایش یابد. اگر شهروندی هویت ایرانی و ملی خود را بشناسد، گوشش بدهکار تحریکات بیگانه نیست.

هشدار: شورش کور می‌تواند به جنگ های فرقه‌ای بپیوندد

این جامعه شناس در تبیین طیف سنی، اجتماعی، طبقاتی شرکت‌کنندگان در این ناآرامی‌ها گفت: باید بعد از آرام شدن فضا، پیمایش و مطالعه میدانی درباره سن و جنس و طبقه و محله معترضان انجام شود تا دقیق معلوم شود، اما فعلا می‌توان گفت قاطبه معترضان نوجوان و جوان هستند و احساس می‌کنم نوعی انقطاع نسلی هم برای آنها اتفاق افتاده است و ارتباط و اتصال کافی با نسل گذشته ندارند. دلیل آن هم نحوه تربیت و آموزش و پرورش ماست که سبب شده این نسل احساس رهاشدگی کنند. من نگران این هستم که اگر این شورش‌ها رهبری نداشته باشد، تبعات بدی دارد. اگر رهبری داشت، بیانیه‌ای می‌داد و درخواست‌ها و ایدئولوژی آن مشخص بود. اما این یک شورش کور و بدون رهبر است و این خطر را دارد که می‌تواند به جنگ‌های فرقه‌ای درونی بپیوندد. حتی اگر بتوان اینها را آرام کرد، شاید در مسائل دیگر سر باز کند.

وی درباره پیامدهای حرکت‌های خیابانی گفت: در تمام دنیا وقتی اتفاق ناگواری (اعم از قابل پیش بینی یا ناگهانی) رخ می‌دهد، اولین واکنش مردم، واکنش خیابانی است و این ربطی به ایران هم ندارد و مردم خشم خود را در تظاهرات خیابانی نشان می‌دهند. این مردم باید آن قدر آموزش دیده و تربیت مدنی شده باشند که تخریب اموال عمومی نکنند. تنها شعار بدهند. پلیس هم باید آموزش لازم را درباره شیوه برخورد با اینها دیده باشد و بداند برخی رفتارهای غیرعادی، در این شرایط طبیعی است. رفتارها در شورش اجتماعی با حالت عادی متفاوت است. ممکن است کسی در آشوب خیابانی شرکت کند، اما نفهمد چرا شرکت کرده، به خاطر این که این رفتار ناشی از شور و عاطفه است، نه معرفت. این باید درک شود و ما نیازمند پلیس ویژه آموزش دیده برای این شرایط هستیم.

رفتار معترضان هیجانی است و مدارا سبب تعدیل می‌شود

وقتی کسی شیشه بشکند و ساختمان خراب کند، قوه قهریه نظام هم می‌خواهد آن را کنترل کند و این طبیعی است، اما باید به عقب برگشت و حتی در این شرایط حاد هم پیشنهاد من این است که نیروهای امنیتی سعی کنند بیشتر مدارا کنند.

این جامعه شناس افزود: البته وقتی کسی شیشه بشکند و ساختمان خراب کند، قوه قهریه نظام هم می‌خواهد آن را کنترل کند و این طبیعی است، اما باید به عقب برگشت و مساله را دید و حتی در این شرایط حاد هم پیشنهاد من این است که نیروهای امنیتی بکوشند بیشتر مدارا کنند، زیرا رفتار معترضان هیجانی است و مدارا سبب تعدیل آن می‌شود. کتابی را درباره شورش‌های خیابانی در آمریکا می‌خواندم که طبق آن، هر جا پلیس تندتر برخورد کرده، شورش‌ها تندتر شده است. همین ضابطان گشت ارشاد هم باید آموزش ببینند. پلیس به جای برخورد فرهنگی، برای برخوردهای قهری آموزش دیده است.

افروغ در ارزیابی عملکرد مسئولان کشور در قبال مسائل اخیر گفت: نظام باید برخورد بموقع و دست کم عذرخواهی می‌کرد، اما همه چیز را موکول به پاسخ فلان کمیته و کمیسیون و دستور مقامات کردند. این می‌شود نوشدارو بعد از مرگ سهراب. باید می‌فهمیدید قطع نظر از هر پاسخی که از کمیته‌ها بیرون بیاید، شما مقصرید، چون اگر به این خانم ایست نمی دادند و او را سوار ون نمی کردند، این اتفاق رخ نمی داد. حداقل قضیه این است که همان ایست دادن سبب شوک روحی و روانی شده است. مسئول این شوک روحی کیست؟ بابت همین عذرخواهی می‌کردید. اما مساله به این روشنی را نمی دانند، چون آسیب شناسی، جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی را نمی دانند. حتی اگر سابقه جراحی داشته، چرا در شرایط دیگر این اتفاق نیفتاده است؟ در فیلم پخش شده هم معلوم است برخورد فرد تذکردهنده خوب نیست. مسئولیت این حادثه براساس رابطه قدرت- مسئولیت برعهده حاکمیت است و اگر بموقع عذرخواهی می‌کرد، این اتفاق نمی افتاد. اما چه باید کرد؟ در کوتاه مدت باید حتما درباره گشت ارشاد تجدیدنظر شود و نگران این هم نباشند که این کار لطمه به عزت و اقتدار حکومت می‌زند.

توصیه بعدی این استاد دانشگاه، پرداختن به مسائل اشتغال، بیکاری، شکاف طبقاتی بود تا آشفتگی و سردرگمی جوانان درباره آینده باید حل عملی شود. به گفته او، باید نخبگانی عاری از دسته بندی‌های سیاسی راست و چپ راه حل بدهند و به راه حل‌ها عمل کنند، نه این که تنها نمایشی اجرا کنند و کار خود را اصلاح نکنند.

باید اعتماد مردم به حاکمیت بازسازی شود

وی تاکید کرد: حتما باید اعتماد مردم به حاکمیت بازسازی شود و این وقتی می‌شود که صاحبان قدرت اعتبار قدرت داشته باشند؛ یعنی پاسخگوی نیازهای واقعی مردم باشند و از فریب و دروغ هم اجتناب کنند. اینها راه حل‌های اصولی است که اتفاقا انطباق با انقلاب اسلامی هم دارد، ولی رفتارها و سیاست‌هایی در جمهوری اسلامی می‌بینیم که هیچ ربطی به انقلاب اسلامی ندارد.

حتما باید اعتماد مردم به حاکمیت بازسازی شود و این وقتی می‌شود که صاحبان قدرت پاسخگوی نیازهای واقعی مردم باشند و از فریب و دروغ هم اجتناب کنند.

افروغ در پاسخ به سوال دیگری با تاکید بر این که «تجدید نظر در برخی روش‌ها به هیچ وجه سبب خدشه به نظام نمی شود»، توضیح داد: اخلاق کشف و قانون وضع می‌شود و قانون براساس شرایط و منافع وضع می‌شود. باید بررسی کرد که شرایط مثل گذشته است و منافع یک قانون همچنان پابرجاست؟ جای تردید دارد. چرا امام(ره) از نقش زمان و مکان می‌گفت و اینکه ممکن است حکم چیزی در شرایط زمانی و مکانی دیگر تغییر کند؟ اینکه ائمه ما ویژگی مسلمان را عالم بودن به زمان خود دانسته‌اند، یعنی چه؟ تغییر یک قانون چه خدشه‌ای وارد می‌کند؟ مگر یک قانون، وحی منزل است؟ قانون فرع بر عدل است و عدل، فرع بر حق. اگر قانونی نافی عدالت و حق شهروندی بود، باید تغییرش دهیم. اگر جامعه‌ای بخواهد بگوید من عادلم، حتما باید در برخی قوانین خود در هر سطحی تجدید نظر کند.

وی در پایان گفت: اتفاقا این رشد یک نظام را نشان می‌دهد که متوجه شرایط سیال و متغیر زمان و مکان هست. نظامی که قفل کند و روی خوشی به تغییر نشان ندهد، دیر یا زود در سراشیبی قرار می‌گیرد. از این روی معتقدم حداقل قضیه این است که حتما در گشت ارشاد تجدیدنظر صورت گیرد. امیدوارم این تجدید نظر انجام شود، نگرانم وقتی آبها از آسیاب بیفتد، این کار هم نشود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸۷
در انتظار بررسی: ۵۵
انتشار یافته: ۱۲۱
بدون شک اگر اکنون منصبی داشتی نظرت این نبود. جناب جامعه شناس،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
آقای جامعه شناس ! حالا بفرماییدچه کسی تشویش اذهان عمومی کرده و امنیت ملی را بخطر انداخته ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
ایشان همان زمان هم که منصبی داشت واقع بین بود متاسفانه کشور ما از وجود افراد خردمندی چون ایشان بهره ای نمیبرد و درحقیقت کشور ما در حال خالی شدن از نگرش های خردمندانه است
هویت ملی و ایرانی بیشتر یک بهانه اس
تنها به مسائل دینی اهمیت داده میشه و بقیه مسائل رفته به قهقرا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
دکتر «عماد افروغ» جامعه‌شناس
این اقای دکتر باید در مورد باید از هویت و ملیت مسئولینم یه سوال میپرسید مردم هم اصل و نصب دارن هم ملیت دارن ولی مسولین یه کم باسد فکر کنن
واقعا اگر هدف گشت ارشاد (که کلا با اساسش مخالفم) تذکر است آیا باید فرد را درون ماشین بیاندازد و ببرد؟ این خودش توهین و تحقیر بزرگی است.
قبل از اسلام، موی زنان و مردان هردو پوشیده بود، دقیقا به یک اندازه، پس اگر میخواهید مدام توی حرفهاتون به اون موقع استناد کنید یا هردو باید هنوز حجاب داشته باشن یا هردو نداشته باشن. آیه صریحی هم درمورد اجبار به حجاب وجود نداره، توی قرآن به زنان گفته شده حجاب براتون بهتره! حتی نگفته که حجاب کنین که مردان به گناه نیفتن که حالا آقایون انقدر مدعی هستن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
سلام دوست عزیز ناشناس، شما که با این قوت اظهار نظر می‌فرمایید ، ممکن است بگویید چند بار قرآن را کامل خوانده آید که اینطور اظهار نظر میکنید ؟ در مورد تاریخ ایران باستان هم همینطور
بیکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
من قران رو خوندم ایاتی که درمورد حجاب هست خطاب
به مومنات هست از کدوم ایات حجاب زوری در میاد
ریسی همه را ناامید کرد
برای همین روز جمعه دولت نتوانست حامیانش را به میدان اورد
چون همه ناراضی هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
کمی انصاف هم خوبه
جمعیتی که دیروز در میدان انقلاب تجمع کردند شگفت.آور بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
انصاف چی ؟ شما تو همین تهران با در نظر گرفتن جمعیتش بیا جمعیتی که دیروز در حمایت اومدن دور و اطراف میدان انقلاب رو با جمعیتی که به دلیل مخالفت حاضر به شرکت در این راهپیمایی نشدن با هم مقایسه کن فکر می کنی کدوم جمعیت بیشتره ؟!
اگر گشت ارشاد مطابق با مصوبات و قانون نیست پس چه افراد ذی نفوذ و فراقانونی و خودسر چنین اعمالی را انجام می دهند؟

اعتراض مردم هم به همین بی قانونی و خود بالا انگاری است.
زیبایی انسان به حق انتخاب داشتن هست ،هیچ کس حق نداره به اجبار حجاب از سر کسی برداره ،هیچ کس هم حق نداره به زور حجاب بر سر کسی بزاره ،هیچ کس هم حق نداره حق شخص دیگری رو ضایع کنه ،اینجا سرزمین کوروش هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
حق انتخاب دو نفر اینه که توی خیابون همجنس‌بازی کنند. آیا باید به انتخاب این دو نفر در سرزمین کوروش احترام گذاشت؟
حق هیچ‌کس هم ضایع نمی‌شه!!! بدن خودشونه خیابون هم برای خداست دوست دارند همجنس‌بازی کنند!!!!

لطفا انقدر بی بند و اساس و سطحی نظر ندهید!!!حجاب هم مثل کمربند ایمنی رانندگی، اجباری و زوری نیست بلکه الزامیه و همه باید رعایتش کنند. هر کسی هم که نخواد رعایت کنه باید جریمه بشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
در تمام کشورهای مسلمان و غیر مسلمان که حجاب اجباری ندارند مردم دارن لخت مادرزاد در خیابان رابطه جنسی با همجنس برقرار می کنند و دیگران دارند تماشا می کنند و کف و سوت می زنند و فقط ما خوبیم !
برادر من از محل خودتون بیا بیرون و به نرکیه و امارات و سوریه و لبنان و عمان و اندونزی و ... برو یا از طریق شبکه های اجتماعی سر بزن ببین آیا در اون کشورها که این همه هزینه و آبروریزی و تحقیر به خاطر روسری انجام نمی شه مردم در خیابان مشغول همجنس بازی هستند ؟
داداش آدم باید اختلال همجنس گرایی داشته باشه که به جنس مخالف تمایل پیدا کنه
اگر زنها روسری نپوشند همه همجنس گرا می شن و توی خیابون .....
شماها کی هستین دیگه !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
جناب ناشناس،‌مشکل شما اینه که به همه چیز نگاه جنسیتی دارید و به انسان بویژه زن نگاه انسانی ندارید.
خود این نگاه و تفکر کمتر از گناهان دیگر نیست.
اگر به آمار تجاوز رجوع کنید آمارش در کشوری مسلمانی مثل پاکستان خیلی بیشتر از کشورهای اروپایی است جون اونجا هم تفکر مردسالاری حاکم است..

مسائل را هم مغلطه نکنید. اینجا بحث از حقوق فردی و اجتماعی است.
فرد هم جنسباز مثل هر شخص دیگری این نیاز یا حق رو در خودش احساس نمی کنه که عمل جنسی را در خیابان انجام بده همانطور که شخص غیر همجنسباز هم انجام نمی ده.
اما اینجا بحث حق انتخاب پوشش است که مثل حق خندیدن، حرف زندن و غیره حق فردی است.

پس چرا مردان سر خود را نمی پوشند؟ اگر چنین قانونی بود الان شما می نوشتید مردانی که روسری ندارند باعث تحریک می شوند. در کل خیلی مسائل را قاطی کردید و هدف و اساس منظورتون معلوم نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
ناشناس 10:40
الان مثلا استدلال کردی؟ خب اگه تو حق داری با جنس مخالف بگردی چرا دیگری حق نداشته باشد با همجنس خودش بگرده؟ لابد فکر کردی تو حق مطلق هستی او باطل مطلق
حالا فرض کنیم همجنس بازها قانون کشور را بنویسند و تو را از بودن با جنس مخالف منع کنند آنوقت چه حالی پیدا می کنی؟
آقا یا خانم به اصلاح استدلال چی، قضیه بسیار ساده است، اگر تو برای خودت حق انتخاب قائل هستی باید برای دیگری هم این حق را قائل باشی. عقیده تو برای عالم و آدم مرجع نیست. این است مطالبه مردم: اعقاید متفاوت حقوق مشترک. حقوقی که بر اساس عقیده فرد یا گروه خاصی نوشته نشده باشد بلکه بر اساس نیاز #فرد# نوشته شده باشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
به ناشناس ۱۰:۴۰
این دقیقا مغلطه و سفسطه است این موضوع ربطی نداشت!!! کسی نگفت که افراد حق دارند وسط خیابان همجنس بازی بکنند!!! مشکل شما اینه که دنیا را سیاه و سفید می بینید!!! یا از این طرف بام میافتین یا از اونور بام!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
ناشناس 10:40
قیاس شما معالفارق هست

یک حرف بی پایه و اساس

عزیزم اگر شما می فرمایی خیابان جای همجنس بازی نیست، پس جاش توی خونه هست! چون حجاب تو خونه آزاد هست!

می بینی چه قیاس مسخره ای هست!

کمربند ایمنی چه ربطی به حجاب داره! ایمنی از چی؟ بی حجابی خطر مرگ برای بی حجاب داره داره؟

قیاس های مسخره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
مثلا،مهسا امینی یا بقیه جوونهارو که گشت ارشاد میگیره داشتن همجنس بازی میکردن ،تعرض به نوجوان و کودک نشاندهنده چه چیزی هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
ناشناس 10:40.بیش از 40 کشور اسلامی داریم که حجاب تو اونها اجباری نیست.اما بگو ببینم تو کدوم اونها تو ملا عام همجنس بازی می کنند.استدلالهاتونم مثل خودتون بی منطقه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
ناشناس ۱۰:۴۰ مقایسه بی حجابی با همجنس بازی تو خیابون یک مقایسه ناهمگونه در ضمن قانون ما یا باید براساس اسلام باشه که ظاهرا نیست چون در قرآن حکمی برای دستگیری وجربمه ویا کشتن بی حجاب نیامده یا بر اساس اسلام نیست که باید پرسید چرا ما قانونی که خارج از دینمان هست را تا این حد ارج می نهیم که حاضریم نظام را هم به خاطر آن به زحمت بیندازیم وزیر سؤال ببریم ؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
آقا مگه هرکی همجنسگرا هست میاد تو خیابون نشون میده ؟!
بله از نظر علم جامعه شناسی این موارد کاملا صحیح است ولی مسوولین کشور مرغشون یک پا دارد
اینترنت را چرا قطع کردند؟ این نارضایتی از صدتا نارضایتی در مورد حجاب بیشتر است. من کلی کار علمی و تحقیقاتی دارم. linkedin را چرا فیلتر کردند؟ نوجوانان بازی آنلاین می کردند ناراضی شدند؟ پیرمردان و پیرزنان گوشه دیگر کشور دلخوش تماس تصویری بچه هایشان بودند. سرگرمی آنها را ازشان دریغ کردید. اف بر شما.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
من هم مثل شما کارهام با قطع شدن اینترنت لنگ شده، ولی انصافا جواب سوالهایی که مردی رو نمیدونی؟ یا کار علمی و تحقیقاتی نمیکنی یا غیر ممکنه اگه محقق باشی، از ارتباط اینها با هم بی اطلاع باشی
شايد وقتي ديگر
قطع اینترنت نه تنها به امنیت کمک نمی کند بلکه بدتر باعث نارضایتی می شود.
سخنی دقیق و منطقی؛ ولی کجاست آنکه باید بشنود و عمل کند؟
متاسفانه مسوولین کشور به وظایف خود عمل نمیکنند.مثلا کادر درمان از سال ۹۶ خواهان برقراری فوق العده خاص هستند که در مجلس برای آنها تصویب شده ولی نه دولت قبلی و نه دولت فعلی به بهانه بار مالی وظیفه خود را انجام نمیدهند.شما بگویید مگر قوه مجریه که همان دولت باشد وظیفه ای بجز اجرای قوانین دارد ؟؟؟؟؟ قبل از اینکه کادر درمان هم اعتراض و اعتصاب صنفی را تنها راه حل مشکل خود بدانند ، دولت نسبت به برقراری فوق العاده خاص پرسنل درمان اقدام کند.فضای کشور به اندازه کافی ملتهب هست لطفا بدترش نکنید
هويت ملي و ايراني ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ !!!!!!!!!!!!!!!!!!! ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ !!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
عيد نوروز ؟
سيزده بدر ؟
جشن مهرگان ؟
جشن سده ؟
روز كوروش ؟
چهار شنبه سوري ؟
شب يلدا ؟
كداميك را واقعا قبول داريم ؟؟؟؟؟
همین دیشب کانال یک سیما میزگردی گذاشته بود که یک طرف ان حسین شریعتمداری و طرف دیگرش هم قدیری ابیانه بود اما جالبتر از همه مجری ان بنام کریمی که دست ان دو نفر دیگر را از پشت بسته بود و این 1+2 نفر را گذاشته اند که به تحلیل وقایع اخیر و فوت مهسا امینی بپردازند. از ب بسم الله شرع کردند به داستان سرایی به سبک کیهان و هر کدام حرف میزد ان دو نفر دیگر به به و چه چه اشان به راه بود و بجای انکه ابی بر اتش باشند متاسفانه بنزین بر اتش این چند روزه بودند انوقت اقای افروغ انتظار دارند که مشکلی حل شود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
شما نشستي صحبت هاي شريعتمداري گوش كردي
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
جایی که شریعتمداری حرف بزنه من می رم چهار تا کانال اون ور تر !
چه حوصله ای داری ؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
حیف وقت نیست که بذاری سیمای میلی ببینی؟؟!!تازه بدتر از اون برنامه ایی که حسنی برمدارشریعت شرکت کننده اش باشه؟؟
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
چه شیرین عقلی هستی که نشستی پای حرف شریعتمداری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
یعنی حرف های شریعتمداری را گوش می کردی؟؟!!؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
چرا از کامنت گذار انتقاد‌می کنید‌منم هرگز حرفای امثال شریعتمداری رو گوش نمیدم‌وبرام ارزش نداره اما ما باید آگاه باشیم وسند جمع کنیم که جماعتی مثل شریعتمداری ها آتش بیار معرکه هستند واعتماد واعتقادات مردم را به فنا داده اند !
باشه تو خوبی
قبل از اینکه شیوه اعتراض مدنی را به مردم آموزش بدهید بروید شیوه برخورد مدنی با اعتراضات را به مسئولین آموزش بدهید
هیچ کجای دنیا مدنی تر از ایران مردم اعتراض نمی کنند
اعتراضات مدنی مردم در اصفهان را چه کسی به آشوب کشید ؟ مسئولین
مدنی تر از اعتصاب آیا اعتراضی داریم ؟ راننده اتوبوس های تهران که اعتصاب کردند را چرا دستگیر کردید و به حبس های طویل المدت و پرونده سازی محکوم کردید ؟

به مردم ایران که متمدن ترین مردم هستند نمیخواد اعتراض کردن یاد بدهید

جواب افراد بی سلاح و بی دفاع سلاح گلوله نیست !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
از کجا به این نتیجه رسیده ای که مردم ایران متمدن ترین مردم هستند؟
دمت گرم
حرف حق رو زدی
ولی کو گوش شنوا!!!!
تقریبا منطقی بود و قطعا مفید
کو گوش شنوا
مهمترین قصور را جامعه نخبگانی ما انجام داده است . چقدر جلسات بحث و گفتگو در دانشگاه داشته و داریم . دانشجویان ما قدرت استدلال و فهم شان رشد نکرده است و صرفا با گفتگو در خصوص مباحث علمی فرهنگی است که فرد ضرورت مطالعه را بیشتر متوجه می شود . اساتید دانشگاه فقط دنبال کسب امتیاز از مقالات کپی شده دانشجویان هستند . در حوزه علوم انسانی چقدر تولید علم داشته ایم ؟ آقای افروغ در زمان تصدی ریاست کمیسسیون فرهنگی چه اقدامات مثبتی در جهت بروزرسانی قوانین ومقررات حوزه فرهنگ داشته اند ؟چه تصمیماتی برای تمهید ارتقاء شرایط فرهنگی جامعه اتخاذ نموده اند؟ هر کس می تواند در موقع بحران بگوید من گفتم . مستنداتش کجاست ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
برایند کل بحث های حضرات می رسه به لازم بودن حجاب اجباری و تفکیک جنسیتی و
به هیچ وجه تجدید نظر در برخی روش‌ها باعث خدشه به نظام نمی‌شود و اتفاقا این رشد یک نظام را نشان می‌دهد.
ببینید یک تضاد اساسی که مردم را اذیت کرده و حس بدبینی در آحاد مردم را شعله ور نموده بشرح زیر است:
نظام یک سیاستی را در این چهل سال پیش گرفته و آنهم مبارزه با غرب است و این مبارزه با غرب باعث بروز تحریم و فشارهای کمر شکن اقتصادی به کشور و به مردم شده است. حال مردم میبینند که سران هیچکدام از این تحریمها تاثیری نگرفته اند و سفره شان خالی که نشده هیچ فربه تر هم شده است ولی در عوض سفره مردم هر روز خالیتر از دیروز گشته و وقتی علت را جویا میشوند پاسخ اینست که در حال جنگ اقتصادی هستیم.
اگر در حال جنگ اقتصادی هستیم که شما سران با اتخاذ سیاست مبارزه با غرب این جنگ را ایجاد و ادامه میدهید پس چرا ولایتی و پسرانش، شمخانی و براردان و پسرانش، علم الهدی و پسرانش و قالیباف و فرزندان و زنش و امام جمعه فلان شهر با پنج هتل در کربلا و ......... باستلی هیلز لواسان و ماشینهای دهها میلیاردی آقازاده ها و حضور اکثر آقازاده ها در غرب و کانادا و آمیریکا و اروپا .
این تضاد را مردم میبینند و جوان امروزی مردان و زنان تا کمر خم شده در سطل زباله را میبیند و پسران خانم خزئلی در کاناد و در آپارتمانهای الهیه تهران را هم میبند و در درونش خشمی شعله ور میشود که با اولین فرصت بیرون میریزد و جلوه س بیرون ریزیش آتش زدن روسری میشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
کل موضوع ثروت و قدرته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
بهترین کامنتی که خوندم
جناب افروغ هنوز هم به شیوه تذکر و کنترل جامعه برای روسری تاکید می کنند !
جناب افروغ :
حدود 50 کشور مسلمان وجود داره
در کدام کشور این بگیر و ببند و زد و خورد به خاطر لباس وجود داره ؟
عربستان مهد اسلام است ولی حجاب اختیاری داره
چرا ؟
شما از همه مسلمان تر هستید ؟
قران را بیشتر و بهتر بلد شده اید ؟
این اوضاع گل و بلبل زندگی مردم حاصل اسلام شماست یا اون فرق داره ؟
در جامعه ما فقر و نابرابری، بیکاری و انواع تبعیض غوغا می‌کند...یک تبعیض هم در اداره جات ما داره رخ میده که خواسته و ناخواسته به نارضایتی دامن می زنند به عنوان مثال دو تا پرستار در یک بیمارستان به عنوان نیروی شرکتی کار می کنند یکی پدرش در زمان جنگ به سربازی رفته و دیگری به خاطر معلولیت، پدرش به سربازی نرفته حالا میاند کسی که پدرش سربازی رفته رسمی می کنند اون یکی با اینکه از اولی کارآمدتر و دلسوزتره شرکتی می مونه تابناک لطفا پیگیری کنید حداقل این نوع تبعیض برای همکارانی که مثل همکار بغل دستی اش تبدیل وضعیت نمیشه توجیه کنند
همین که بگیم " فشار روحی" باعث مرگ ایشان شده پیش قضاوت است. اجازه دهید تحقیقات انجام شود...
درود بر شما آقای افروغ. شما به اتفاق آقای محبیان از افراد معقول و قابل احترام جناح مقابل مردم هستید
یکی به نعل یکی به میخ برای آرام کردن مردم !
-- آره فرزند ! يك شبه ارز ٤٢٠٠ توماني را بر خلاف نظر بسياري كار شناسان حذف كرديم ، قيمت ها را سه برابر كرديم ، در آمد بسياري از كارگران و حقوق بگيران در ميانگين ٦ يا ٧ ميليون نگه داشتيم ، ديگه سفره ها را براي اين اقشار حقوق (!) بگير چنان كرديم كه به قد و قواره يك دستمال ! ديگه گوشت و برنج و تخم مرغ و ميوه براي خيلي هاشد خرمايي كه بر نخيل است و دست هاي بسياري كوتاه ! .خونه بخريم ؟ هيهات خونه بسازيم ؟ ديگه هيهات هيهات . اجاره كنيم ؟ هيهات ! ... كار ؟ ... در آمد ؟ ... ازدواج ؟ اميد ؟ بازهم هيهات هيهات ! ... صد هيهات !
-- ميگم آميرزا محمد مگه در اين شرايط مسئولين توباغ نبودند كه بدانند اين وضعيت خطر ناكه ؟
-- چرا ! به احتمال قريب به يقين تو « باغ » (!) بوده اند و فكر نمي كرده اند كه همه جا باغ نيست و براي خيلي از مردم باغي وجود ندارد ! ... ميگم جوون قدر جواني ات را بدان ! جواني بهار عمر است ،
مرحوم ابوي -- رحمت الله عليه -- هميشه مي گفت : تا مي توانستم ، نمي دانستم ، حالا كه مي دانم
ديگه نمي توانم ! ... عزت زياد جوان ! ... ميگم تا اذان ظهر چه وقت مانده جعفر خان ؟
-- آميرزا هنوز وقت خيلي بسيار مونده ، حتما به جماعت مي رسي ؟
-- با اين درد پا كه من ندارم بايد ازهمين حالا حركت كنم ، تا شايد به فيض جماعت برسم ! ميگم جوون !
بيا تا حكايتي هم كه بايد از عبيد زاكاني باشددو يا شايد هم نباشد برايت نقل كنم ، شايد لبخندي بر چهره شما آمد ! عرضم به حضور انورت در زمان خيلي قديم ،شخصي بر الاغي سوار بود و مي رفت ، كسي اورا ديد و گفت : همسايه ! به كجا ؟ گفت به نماز حمعه ! همسايه تعجب كرد و گفت : مرد نازنين
امروز كه جمعه نيست ، امروز چارشنبه است ! ... گفت : اين الاغ مردني كه من دارم ، اگر روز شنبه هم مرا به نماز جمعه برسانه بايد خدا را صد كرور شكر كنم ! حالا جوان ! حكايت اين پاي عليل من است و آميرزا غش غش مي خندد !!
کو گوش شنوا؟
سلام درست است که طرفداران نظام زیاد وبی شمار است ولی به یاد داشته باشید این عزیزان مجوزلازم برای راهپیمایی داشته حتی تشویق می شوند ،ولی این بچه هایی که معترض هستند آیا مجوز راه پیمایی واعتراض به صورت مسالمت آمیز دارند؟اجازه بدهید گروه مخالف یا معترض فقط با داشتن پلاکارد راه پیمایی کنند ومتوجه بشوید که چقدر تعدادشان زیاد است،واینجوری به خشونت کشیده نمیشود.شما حتی کلاب هاوس را هم بسته اید چگونه مردم با یکدیگر مباحثه کنند؟قطع اینترنت آیا مستبدانه نیست؟من متعلق به هیچ گروه سیاسی نیستم فقط آنچه را که ناظرم را بیان کردم،متاسفانه این کارها باعث خشم بیشتر وتبعات خیلی بدی می گردد.
مشکلات مردم خیلی اساسی تر ازین چیزاییه که شما میگید، گرانی های روزانه. وعده های پوشالی و توخالی، دزدی ها و اختلاس های خانوادگی نداشتن شغل برای خیلی از جوانان و خیلی از مسایل دیگه+ بحث دین اجباری. اینها کدامش را حل کرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
همیشه باید هزینه این ندانم کاری مسیولین واشتباه وخطا شون رامردم بدن چرا هیچ مسئولی بعد از وقایع فجیع گشت ارشاد عذرخواهی نکرد برکنار نشد استعفا نداد چرا دراختلاس ها وحواث هواپیما ی اکراینی وحادثه متروپل و... قراداد نگنین فوتبال ی ویلموس همه خسارت ها ازجیب ملت دادند چقدر ملت ما مظلومه الان هم که هر لحظه عزیزی رابه بهانه مقابله با اغتشاش ///.....
جناب افروغ
این حرفها و تزها فقط با شکم سیر قابل توجیه و تفسیر هست
نه جامعه گرسنه جسمی و خصوصا روحی ایران
به امید روزهای روشن .....
مسئولانی که LinkedIn را فیلتر می کنند اساسا هیچ شناختی ندارند که یک پایگاه علمی را مسدود کرده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
بحث شناخت نیست تمرکزشون رو از دست دادن و نمی دونند چه کار کنند
همه مشکلات کشور در همین چند خط که آقای افروغ از سر آگاهی به مسایل کشور و دلسوزی بیان کردند، ببان شده امید که گوش شنوایی باشد‌
کاش امثال آقای افروغ بعنوان مشاور دایمی مسولان رد بالای کشور بودند و این اتفاقات بسیار خطرناک برای کشور به وقوع نمی پیوست و...
خبر فوري
خبر فوري همين سايت
دارو ٢٠ درصد گران شد !!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
كار دشمنه !!!!!!!!!
رعایت حجاب در جامعه الزامی است و مرد و زن باید حدود پوشش قانونی رو رعایت کنند و هر کی رعایت نکرد باید انقدر جریمه بشه تا یاد بگیره برای حفظ ارزشهای جامعه اونو رعایت کنه. همونطور که چند سال پیش هیچ کس کمربند ایمنی نمی‌بست و الآن همه به این امر ملزم شدند و یاد گرفتن که باید هنگام رانندگی کمربند ایمنی رو ببندند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
دوست عزیز مقایسه انتخاب نوع پوشش با بستن یا نبستن کمر بند ایمنی متفاوت است. نظر اکثریت جامعه بر خلاف نظر شماست. اگر شرایط بر عکس بود ایا به صرف چادری بودن شخصی میشد او را جریمه کرد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
مردم چرا باید قانونی که در هیچ کشور مسلمانی وجود نداره را رعایت کنند ؟
واقعا فرق حجاب اجباری با بستن کمربند را نمی دونی ؟
اگر کمربند نبندی در صورت تصادف می میری ولی مجبور کردن نیمی از جامعه به پوشیدن روسری برای خوشایند شما و به بهشت رفتن شما فقط اعصاب و روان نیمی از جامعه را به می ریزه
زورگویی و استدلالهای آبکی و نخ نما حدی داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
کدوم احمقی آزادی منطقی انسان رو با قوانین ایمنی و عقلی قاطی میکنه اگر قانون بگه نفس نکش چون قانونه باید قبول کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
حدود رو که رعایت میکنند و حجاب هم دارند.کجای دین نوشته که رنگ لباس زن فقط سیاه باشه.خب اصلا سفید باشه چه اشکال داره یا قرمز باشه.گشت ارشاد حتی اگر طرف حجاب داشته باشه به رنگ مانتوی سفید یا صورتی یا قرمز هم گیر میده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
ارزشهای جامعه رو شما و اعتقاداتت تعیین نمیکنه
همه پرسی برگزار کنید تا ببینیم حجاب و حد و حدودش چقدر باید باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
اجبار کمربند ایمنی دارای دلایل عقلی است و به همین دلیل مردم به تدریج پذیرفتند. ولی بخش زیادی از مردم (نه لزوما اکثریت) اجبار به حجاب رو قبول ندارند.
رعایت حجاب در هر جامعه‌ای الزامیه و مرد و زن باید حدود پوشش قانونی رو رعایت کنند. نمی‌شه که هر کس هر جور دلش خواست به قانون عمل کنه! دوران زندگی در جنگل با قانون جنگل گذشته!!! قانون چه خوبش چه بدش باید عینا اجرا بشه. حالا اگه کسانی معتقدند حدود پوشش مشکل داره و قانون باید اصلاح بشه، یه مدت اعتراضات مدنی انجام بدن، دیدن اگر حرفشون خریدار داره از طریق نهادهای قانونی اقدام کنند ولی حق ندارند اصل قانونی و انسانی پوشش رو زیر سوال ببرند. ما که حیوان نیستیم لخت بیایم تو خیابون!!!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
با سلام
اشکال ما اینه که نداشتن پوشش روی سر را مترادف با برهنگی می دانیم. در حالی که مطالقا اینگونه نیست. . کسی موافق برهنگی زنان و دختران در خیابان نیست . اما اجبار به داشتن روسری هم قانون سختگیرانه ای هست که نسل جدید این را نمی پذیرد. از این رو به نظر باید این قانون اصلاح گردد. و به همان پووش کامل بدن زن در اجتماع بدون سر و صورت قناعت شود همانطور که در دیگر کشورهای اسلامی نیز به همین حد بسنده شده است.
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
کی به شما حق داده برای جامعه تعیین تکلیف کنید؟ آزادی های ذاتی اسنان ها ذاتی و مطلقه و امثال تو نمی تونید برای آزادی مطلق انسان ها در این زمینه ادعا داشته باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
شما روش قانونی اش را بفرمائید چیه و رسما از طرق قانونی هم به مردم اطلاع بدید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
اگر قانون باید عینا اجرا بشه پس چرا دولت که قوه مجریه هست قوانین رو اجرا نمیکنه؟؟؟؟فوق العاده خاص را که شش سال پیش برای ما تصویب شده هنوز برای ما اجرا نکردند و هنوز هم میگن که بودجه نداریم.پول این شش سال ما هر نفر تقریبا سیصد تا چهارصد میلیون میشده.این حق الناس نیست؟؟؟؟؟قانون واسه ما فقط قانونه؟؟واسه مسوولین کشور قانون فقط کاغذ پاره هست؟؟؟؟
و ب ا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
قانون باید بر اساس خواست عموم جامعه باشه نه یک عده محدود یا بر اساس اعتقادات چندین سال قبل
حجاب یک در حد متعادلش در تمام جهان حتی غرب مورد توجهه و افراد بی بند و بار و به قول شما لخت نکوهش می شوند ولی هیچ آدم سالمی با دیدن موی سر و صورت کسی حالش خراب نمی شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
اشتباهی مثبت دادم.
بعدم نه بابا راست میگی؟ قانون هم میفهمی چیه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
دوست عزیز میشه بفرمایید به چه شکلی اعتراض مدنی باید انجام داد؟ وزارت کشور هیچگاه مجوز ی برای منتقدین و دگر اندیشان صادر نمی کند. ما هم قبول داریم باید قانون انجام شود. در همین قانون اساسی اعتراضات مدنی پیش بینی شده ولی هرگز امکانپذیر نیست. بلافاصله به سرویسهای جاسوسی بیگانه نسبت میدهند و برخورد شدید می کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
مثل این که یادت رفته لخت به دنیا اومدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
قانون چی!

ما می خوایم به قانون پایبند باشیم، لما نه قانونی که شما تحمیل می کنی


قانون ایتالیا
قانون ژاپن
قانون کره جنوبی

شما هر جور دلت می خواد بیا تو خیابون
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
باور بفرمایید تا 10 نسل قبلی و بعدی من چادری بودند اما با این برخوردها می ترسم روزی برسد که چادری ها در خیابان مورد انتقام و ناامنی واقع شوند
زمانی ساز موسیقی و ویدیو و آهنگ و مانتو ممنوع بود الان آزاد شد کجا مشکل پیدا شد
باور کنید هیچ مردی با شورت در خیابان نمی آید با اینکه آزاد است ، برای زنان هم همین وضعیت است اگر انتخابی باشد
فقط حواستون باشه نمیتونید برای تک تک نیروهاتون یه محافظ بزارین خدا نکنه کار به درگیری بکشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
اینجا استرالیا نیست تک تک مردم خودشان مامور هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
اره اینجا ایرانه، عرزشی جماعت دیگه باید خیلی مواظب سلامتیش باشه
ایا در قاموس شما اساسا اعتراضات مدنی هم جایی دارد؟ اگر دارد شیوه اعتراض چگونه است؟ مردم در این شرایط چطور میتوانند به وضع موجود و حتی به سیستم موجود اعتراض کنند؟ مردم چطور میتوانند انتقاد کنند؟
[جوان اين زمانه شغل دارد ؟ توان مالي براي ازدواج را دارد ؟ خونه ميتونه بخره ؟؟ ماشين ميتونه بخره ؟ پس چيزي براي از دست دادن نداره از اين بايد ترسيد و اين ثمره كار خودتان است . به فكر مردم باشيد
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
با سلام
به یک جوان شغل با حقوق آبرومندانه و مسکن و همسر بدهید
بعد از چند سال با داشتن یکی دو بچه و قسط و بقیه داستانها وقت خالی برای خواب هم نداره سر چه برسه به اینکه بیاد تو خیابون شعار بده

درمان همه این چیزها شغل - درآمد و همسر است
فارس هک شد
همین که هنوز جناب افروغ موافق گشت ارشاد هستند منتها فقط روش احرایی ان را نمی پسندند یعنی هنوز از واقعیات جامعه و جهان خیلی دورند.
آقای افروغ خدا رو شکر که شما هر وقت بخواهید تریبونی دارید که هر حرفی هر چند بی پایه و اساس بزنید.
جناب دکتر سخنان تان کاملا منطقی ولی متاسفانه اینها فقط بگیر و ببند را بلدند یک بررسی اجمالی نشان می دهد که در این اوضاع بیکاری با بستن اینترنت و اینستاگرام حداقل یک میلیون نفر که بصورت مستقیم از طریق فضای مجازی امرار معاش می کردند را از رزق و روزی محروم کردند و اتفاقا کک شان هم نمی گزد
مشکل جای دیگه است . مردم از نابرابری فساد و بی عدالتی خسته شدند . فشار اقتصادی سر سام آور است . وقتی بسیاری از مسئولان شعار ساده زیستی و عدالت سر می دهند اما خود و خانواده شان عمل نمی کنند مردم می بینند بدبین می شوند . سیل مهاجرت نخبگان و جوانان در این چند سال فزونی یافته سونامی کاهش جمعیت در پیش است . متاسفانه هر کس انتقادی هم بکند توجهی نمی شود و انگ ضد اسلام و قرآن می خورد . تا وقتی توجهی به خواسته های به حق عده زیادی از مردم ندارد تضاد و تفرقه در جامعه روز به روز بیشتر می شود . عده ای هم در این میان قربانی می شوند .
تعریف مساله ، نقطه آغازین حل مساله است، اگر مساله را درست تعریف نکنید روش درستی هم برای حل آن نمیتونید پیدا کنید. هر ایدئولوژی و جهانبینی باید نتایج ملموسی به همراه داشته باشه، نتیجه ایدوئولوژی که شما دارید راجع به آن صحبت میکنید در این 43 سال گذشته را خودتون بررسی کنید، چیزی که مردم میبینند تضعیف بنیان خانواده، افزایش فحشا، افزایش شدید فقر و ..... . به نظر من هیچ ایرادی نداره اگر با یک رویکرد نتونستیم به سمت سعادت ( با تعریف جهانشمول آن) حرکت کنیم ، بیائیم و رویکرد را تغئیر بدیم ، این مساله اتفاقا نشاندهنده وسعت نظر است. در مذاکره اوین اصلی که وجود دارد این است" بجای پافشاری بر مواضع روی منافع تاکید کن" ، الان منافع کشور و مردم در چیست؟
مقاله ای دلنشین فرزند جوان من بارها حساب کرده می‌گوید من به هیچ چیز نمی رسم خانه دار شدن محال است شغل و کار که محال است به چه امیدی زنده ام؟
فقط یک نمونه از مجوز که تاکنون جهت اعتراض مدنی به معترضین داده شده را بیان کنید اول برای مسئولین یک آموزش و آشنایی با شیوه برخورد با معترضین بگذارید
جنس موی زن و مرد فرق می کنه ؟ اگر نه کلاه را برای مردها اجباری کنید یا حداقل مانند طلبه ها امامه بگذارند
در زمان نادرشاه شیوخ باقی ماتده صفوی از نادر ایراد می گرفتند جرا دو سوم سپاه تو اهل سنت هستند نادر می گفت بدلیل اینکه دو سوم سرزمین تحت حکومت من اهل سنت هستند به امید خدا بزودی نیمی از خاور میانه تحت نفوذ ایران خواهد شد در این قلمورو شاید دو سوم آنان حجاب به این شکلی که ما تعریف میکنیم نداشته باشند
آیا کسی هست اعتراض مدنی رابتابد ویا جایگاهی برای آن تعریف شده متاسفانه هر اعتراضی چه صنفی چه سیاسی چه برحق باشد یا نباشد به عوامل بیگانه ربط داده می‌شود وشدیدا سرکوب می‌شود واین باعث انباشت مشکلات وکاستی ها شده ومتاسفانه باعث بروز مشکلات روزهای اخیر میشود
لطفا یک نفر آدم خداشناس و منصف از طرفداران حجاب اجباری به این سوالات من جواب بده
سوال یک) ما یک قوه مقننه دلریم یک قوه مجریه و یک قوه قضائیه
خوب اجبار به حجاب در کجای قانون آمده؟
آیا اینکه بگیم مصوبات شورای عالی اتقلاب فرهنگی به منزله قانون است در کجای قانون مجلس شورای اسلامی آمده.
اگر نیامده چرا باید برخلاف قانون اساسی عمل کنیم.
سوال دوم) در سوره نور خدا میفرماید بهتر است که زنان و مردان کارهایی رو انجام بدن که برای عفت آنها بهتر است(از جمله حجاب)
ولی نگفته اگر رعایت نشد چه حد شرعی دارد.
سوال سوم)از هرکسی از علما تا الان سوال کردم نتونسته به بنده جواب قانع کننده و مستندی بده.
در زمان حضرت محمد(ص) آیا حجاب اجبار بود؟
آیا مستندی دارید که به دلیل عدم رعایت حجاب در زمان حکومت ایشان یا حضرت علی(ع) حد زده باشند؟
سوال چهارم)مگر در قرآن نیامده که لا اکراه فی الدین(اجباری در پذیرش دین نیست) خوب چرا به زور میخواهید کسی که دین اسلام را پذیرفته یا به ادیان دیگری گرویده یکی از موارد دینی را اجبار کنید.
انجام اجبار یعنی مخالفت با همین آیه قرآن
سوال چهارم)مگر در قانون اساسی ما تجمعات مسالمت آمیز آزاد نیست.
آیا من الان برم فرمانداری یا استانداری درخواست برگزاری تجمعات قانونی را بدهم و التزام هم بدم که هیچ اغتشاشی هم نخواهد شد به من مجوز خواهند داد؟
اگر ندهند، خلاف قانون اساسی عمل نکرده اند و نباید بازخواست شوند؟
خدا را آن گونه که شایسته اوست بپرستید و تبیینش کنید و بدانید که دلسرد کردن جوانان از خدا و دینش گناهی نابخشودنیست.
لطفا بفرمایید تو این 44 سال چند مجوز قانونی برای اعتراض مردم به سیاست یا اقتصاد یا .... صادر شده است ؟ صفر
واقعا خجالت آوره که دم از اعتراض قانونی میزنید
مردم را جیگر فرض نکنید آقایی که می اید در بابل صحبت می کند و خود را مدرس دکترانیال می داند و به اقشار فرهیخته ملت ایران فحاشی می کند آیا شما انتظار دارید که جوان امروز حرف ایشان را بشنود ؟ آیا شما انتظار دارید ملت خشمش را فرو بخورد ؟
اقایان و خانم های ارزشی دهه ۶۰ گذشت چرا که اگر دهه ۶۰ بود شماها و جایگاهایتان در دهه ۶۰ می ماندید نه اینکه دهه ۶۰ را برای دیگران بخواهید ؟
اصلا این خانم مهسا امینی خدا بیامرز بیماری قلبی داشت مگر سلامتی افراد هنگام بازداشت تحت نظر مقام بازداشت کننده نیست ؟ چرا موقع بازداشت کیفیت و سلامت ایشان پرسش قرار نگرفته است ؟ گرفتن تعهد نامه را از متهمین بر عهده مقام قضایی است یا ضابط قضایی که نیروی انتظامی همچنین دخالتی را به خودش می دهد ؟ ضابطه و ملاک بدحجابی چیست طبق ماده ۶۳۸ ق.م.ا حجاب شرعی چادر است ؟ آیا نیروی انتظامی بایستی ملاک حجاب شرعی را تشخیص دهد ؟ بعد در وزرا آیا بایستی یک بهیار و پرستار حضور داشته باشد ؟ یا یک پزشک حاذق و یک روان شناس ؛
چرا معوقات معلمان پرداخت نمی شود؟
کدوم تحریک .اگه بیگانه از حقی دفاع کرد به صرف اینکه بیگانه حمایتش کرده باید نادیده گرفته بشه مثلا جامعه شناس ؟
...جامعه ما عقبه تاریخی حتی قبل از اسلام درباره حجاب دارد...
شما مثلا اسم خودتو دکتر میذاری ؟؟؟
هنوز نمیفهمی که حتی اگر عقبه تاریخی حجاب هم وجود داشته ، عقبه ای بنام حجاب اجباری نداشته !!!
عقبه حجاب در زمان رژیم سابق هم بوده ، لازم نیست بری سراغ تاربخ انسانهای غار نشین !!!
سواد چیز خوبیه
یه کم مطالعه کن
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
ایران هیچ عقبه تاریخی از حجاب نداشته چیزی که می گویند حجاب بوده در حقیقت لباس درباری بوده نه پوشش برای جلوگیری از نگاه دیگران
شیر مادرت حلالت ...آقای افروغ با سابقه اصولگرایی که از شما سراغ داشتم فکر نمی کردم چنین سخنان بجا و منصفانه ای بگید...خدا رو شکر ...اگر همه مثل شما فکر کنند و عمل کنند ایران درست میشه
از سید حسن نصرالله شیعه تر که نیستیم. ببینید اونها در خصوص حجاب چه دیدگاهی دارن.
گشت ارشاد به ما یاد دارد که قبل از اینکه که بخواهیم هزینه هنگفت کنیم و کاری انجام دهیم با علم و دانش وارد آن شویم و از دو نفر متخصص و جامعه شناس و یا نمونه برداری میدانی بهره ببریم و فقط به دو نفر .. بی سواد اکتفا نکنیم
جناب افروغ

واقعا شما به ایران و هویت ایرانی و فرهنگ ایران معتقد و پایبند هستی؟
یا اینکه الان ناگزیر شدی از ایران و ایرانی چیزی بگی؟
دقیقا مردم هویتشونو شناختن.
سلام
قطعا هيچ انسان عاقلي از منويات دشمنان كشورش پيروي نخواهد كرد. اما چرا عده اي ميخواهند با فطرت و ذات يك دختر و زن جوان و يا يك پسر و مرد جوان مخالفت كند. واقعا اينها خودشان را نميبينند و نميشناسند. اگر اين جذابيتها وجود نداشته باشد و يا سركوب شود آيا ازدواجي صورت ميگيرد و نسلي استمرار مييابد. واقعا اگر انسان اعمال و افكار دوران جواني خودش را مرور كند با تسامح بيشتري با جوانان برخورد ميكند
ای لعنت بر زور و زر و تزویر!!!!! به فرزندان اینایی که می خوان مارو هدایت کنن نگاه کنید در اروپا و آمریکا چه حوری زندگی می کنند! کسانی که نتونستند فرزندان خودشونو بر اساس معیارهای اسلام تربیت کنن چطوری می تونن ملتو هدایت کنن؟
داستان واقعی روز معلم که 12ااردیبهشت است را بخوانید که آموزگار آن درسال 1340اعتراض داستند ویک معلم کشته شد ورژیم پهلوی چه خوب عمل کرد .نخست وزیر استعفا داد ریبس شهربانی عوض شد آموزگار آن به خواسته خود رسیدند که همان افزایش حقوق بود ودرنهایت پهلوی آن روز را روز معلم نامید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
اصل داستان رو نمی دونم ولی 12 اردیبهشت بعدازانقلاب به مناسبت شهادت شهید مطهری روز معلم شد.
با سلام به یک جوان شغل با حقوق آبرومندانه و مسکن و همسر بدهید
بعد از چند سال با داشتن یکی دو بچه و قسط و بقیه داستانها وقت خالی برای خواب هم نداره سر چه برسه به اینکه بیاد تو خیابون شعار بده

درمان همه این چیزها شغل - درآمد و همسر است
امیدوارم گوش شنوایی برای شنیدن این حرفها باشد.
مسایل اگر حل نشوند روی هم انباشته و بحران می شوند
یه سیاهپوست رو کشتن کل امریکا رو آتیش زدن
مرد حسابی ، ایرانیها از زمان باستان دارای حجاب بودند ولی به صورت خودجوش و اختیاری ، هیچ اجباری در مورد پوشش زنها نبوده .
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی