آشنایی با سوابق اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام

رهبر معظم انقلاب اسلامی ۲۹ شهریور طی حکمی، اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را منصوب کردند. در ترکیب جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، علاوه بر اینکه اعضای جدیدی به جمع این نهاد افزوده شدند، برخی چهره‌های شاخص نیز با مجمع خداحافظی کرده‌اند.
کد خبر: ۱۱۴۲۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶ 25 September 2022

آشنایی با سوابق اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

تابناک _ رهبر معظم انقلاب اسلامی در روزهای گذشته اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را منصوب کردند که در میان اعضای حقیقی این نهاد مشورتی، اسامی پنج عضو جدید دیده می شود که جانشین پنج عضو درگذشته مجمع شده اند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ۲۹ شهریور طی حکمی، اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را منصوب کردند. در ترکیب جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام علاوه بر اینکه اعضای جدیدی به جمع این نهاد افزوده شدند، برخی چهره‌های شاخص نیز با مجمع خداحافظی کرده‌اند.

مقایسه ترکیب جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام با کسانی که در سال ۱۳۹۶ از رهبر معظم انقلاب حکم گرفته بودند، نشان می‌دهد، چهره‌هایی چون حجت‌الاسلام محسن اراکی، عباسعلی کدخدایی، علی اکبر احمدیان، کمال خرازی و محمد مخبر به اعضای مجمع اضافه شده‌اند که سوابق آن‌ها به شرح زیر بررسی شده است.

حجت‌الاسلام محسن اراکی

حجت‌الاسلام محسن اراکی ۶۷ ساله که از سال ۱۳۶۹ تاکنون عضو مجلس خبرگان رهبری است، سابقه مبارزاتی در دوران ستمشاهی دارد و پس از پیروزی انقلاب برای فعالیت‌های فرهنگی از سوی دفتر حضرت امام خمینی (ره) به اهواز و سپس خرمشهر و آبادان اعزام شد و از آن تاریخ فعالیت‌های فرهنگی گسترده‌ای در خوزستان و به ویژه خرمشهر آغاز کرد.

با آغاز جنگ تحمیلی در شهریورماه سال ۱۳۵۹ در کنار رزمندگان در خطوط مقدم جبهه‌های خرمشهر حاضر شد. در سال ۱۳۶۲ شاخه نظامی مجلس اعلای انقلاب‌ اسلامی عراق را تأسیس کرد که بعدها به «سپاه نهم بدر» معروف شد. وی از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۵ مسئولیت نمایندگی ولی فقیه در نیروهای سپاه بدر را نیز بر عهده داشت.

حجت‌الاسلام اراکی در سال ۱۳۶۰ به ریاست دادگاه‌های انقلاب‌ اسلامی خوزستان منصوب شد و مهم‌ترین نقش را در پاکسازی خوزستان و به ویژه مناطق جنگی از عناصر گروهک‌ها و برقراری امنیت کامل در شهرهای خوزستان ایفا کرد.

از مهم‌ترین فعالیت‌های آیت‌اللّه اراکی، می‌توان به تاسیس مجمع‌ اندیشه اسلامی، نمایندگی مقام معظم رهبری و تاسیس مرکز اسلامی در انگلیس، فعّالیت‌های قضایی و علمی در خوزستان، عضویت در مجلس خبرگان رهبری، امامت جمعه دزفول، دبیر کلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی اشاره کرد.

عباسعلی کدخدایی

عباسعلی کدخدایی ۶۱ ساله، استاد تمام دانشگاه تهران و عضو حقوقدان شورای نگهبان است. وی در دوره‌های چهارم، پنجم، هفتم و هشتم در شورای نگهبان حضور داشته و مدتی قائم مقام دبیر شورای نگهبان بود و از تیر ماه ۱۳۹۵ تا تیر ماه ۱۴۰۰ مسئولیت سخنگویی شورای نگهبان را بر عهده داشت.

وی دارای مدرک دکترا در رشته حقوق بین الملل از دانشگاه هال انگلستان است و اکنون علاوه بر عضویت در شورای نگهبان در هیات عالی حل اختلاف قوا و تنظیم روابط قوای سه‌گانه نیز حضور دارد.

علی‌اکبر احمدیان

علی اکبر احمدیان ۶۱ ساله از فرماندهان با سابقه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در سالهای آغازین جنگ تحمیلی، با شروع عملیات فتح‌المبین در سال ۱۳۶۱ با توجه به سوابق موفق در سازماندهی سپاه استان هرمزگان، با ابلاغ فرمانده کل سپاه، مسئولیت سازماندهی و هماهنگی و تعیین فرماندهان و شورای فرماندهی منطقه ۶ سپاه، شامل استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان را به عهده گرفت و پس از آن ریاست ستاد این منطقه را عهده‌دار شد.

پس از آن نیز در سال ۱۳۶۴ با صدور حکم تاریخی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل نیروهای سه گانه سپاه، به ریاست ستاد نیروی دریایی سپاه منصوب شد. احمدیان با نقش برجسته‌ای که در شکل‌گیری، تکامل و تجهیز نیروی دریایی سپاه ایفا کرده بود، برای ایجاد تحول اساسی در ساختار و سازمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۷۹ سپاه از سوی فرمانده معظم کل قوا به عنوان رئیس ستاد مشترک منصوب شد.

وی با حفظ سمت ریاست ستاد مشترک سپاه، نزدیک دو سال مسئولیت فرماندهی دانشگاه امام حسین علیه السلام را عهده دار شد. احمدیان همچنین در سال ۱۳۸۶ با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی، عهده‌دار سمت ریاست مرکز راهبردی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گشت.

سید کمال خرازی

سید کمال خرازی ۷۸ ساله استاد دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران بوده است. وی در فاصله سال های ۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹ معاون سیاسی وزیر امور خارجه بود و تا ۱۳۶۸ به عنوان مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی فعالیت داشت؛ وی پس از این مسئولیت تا سال ۱۳۷۶ سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد بود و پس از آن در سال ۱۳۷۶ در دولت‌های هفتم و هشتم، بر کرسی وزارت امور خارجه نشست. وی از سال ۱۳۸۵ تاکنون رئیس و عضو شورای راهبردی روابط خارجی است.

محمد مخبر

محمد مخبر ۶۷ ساله، معاون رییس جمهور در دولت سیزدهم است که از سال ۱۳۸۶ رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بود. وی پیش از این نیز ریاست بنیاد برکت، معاونت بازرگانی و حمل و نقل بنیاد مستضعفان، و معاونت استانداری خوزستان را بر عهده داشته است.

وی دارای مدرک دکترا در رشته مدیریت و برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی و نیز حقوق بین الملل است که مدتی نیز معاون بنیاد مستضعفان بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار