بازدید 5395
۱

هند و پرتغال هم خواستار اصلاح ساختار شورای امنیت

هند و پرتغال به جمع کشورهای درخواست کننده برای اصلاح ساختار شورای امنیت پیوستند.
کد خبر: ۱۱۴۲۱۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰ 25 September 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از خبرگزاری تاس، «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند در جریان سخنرانی سالانه خود در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که ساختار شورای امنیت کنونی تاریخ مصرف گذشته و غیر مؤثر شده و در این شرایط اصلاح ساختار شورای امنیت از حمایت زیاد اعضای سازمان ملل متحد برخوردار است.

جایشانکار تأکید کرد: در نشست‌های شورای امنیت، دیگر قاره‌ها و مناطق از حق رأی گیری در نشست‌هایی که آینده آنها را مورد بررسی قرار می‌گیرد، محروم می‌شوند.

این مقام هندی افزود: هند به نوبه خود آمادگی دارد، در این باره، مسؤولیت بزرگی را برعهده بگیرد و آنچه ما خواستار آن هستیم مذاکرات جدی و صادقانه در مورد این موضوع مهم است.

از سوی دیگر، «آنتونیو کاستا»، نخست وزیر پرتغال نیز خواستار اصلاحات در شورای امنیت و گنجاندن هند و برزیل در این نهاد سازمان ملل شده است. نخست وزیر پرتغال در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با درخواست برای گسترش شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار گنجاندن هند، برزیل و قاره آفریقا در شورای امنیت سازمان ملل شد و گفت: ما به یک شورای امنیت چابک و کارآمد نیاز داریم که بتواند به چالش‌های قرن بیست و یکم بدون فلج شدن پاسخ دهد و اقداماتش توسط سایر اعضای سازمان ملل متحد بررسی شود.

نخست وزیر پرتغال خاطر نشان کرد: شورای امنیتی که دیدگاهی جامع از امنیت را در بر می‌گیرد. شورای امنیتی که در آن قاره آفریقا، برزیل و هند کرسی دارند و کشورهای کوچک در آن به طور عادلانه حضور دارند.

برخی کارشناسان معتقدند که از مهم‌ترین علل ناکارآمدی شورای امنیت در حفظ صلح و امنیت بین المللی ضعف در مکانیسم‌های نظارت بر تصمیمات شورای امنیت توسط سازمان ملل متحد، یکجانبه گرایی شورای امنیت و سیاسی کاری این نهاد (استفاده از حق وتو) می‌باشد و این موضوعات ضرورت اصلاح ساختار شورای امنیت را دو چندان می‌کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
ایران یا عربستان و یا ترکیه نیز باید از طرف کشورهای اسلامی عضو این شورا شده و از حق وتو در جهت منافع امت اسلام برخوردار باشن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر