بازدید 134382
با تحولات منطقه و جهان

اقامت مقتدا صدر در ایران لغو شده است؟ / درخواست ترکیه برای لغو حق وتو در شورای امنیت/ رایزنی وزرای خارجه عراق و عربستان درباره مذاکره با ایران/ درخواست گروه ۷۷ و چین برای رفع تحریم‌ها علیه ایران

واکنش سفارت ایران به خبر لغو اقامت مقتدا صدر، درخواست ترکیه برای لغو حق وتو در شورای امنیت، رایزنی وزرای خارجه عراق و عربستان درباره مذاکره با ایران، درخواست گروه ۷۷ و چین برای رفع تحریم‌ها علیه ایران و گفت وگوی ولیعهد سعودی با مقام‌های ارشد آمریکایی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۴۲۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲ 24 September 2022

اقامت مقتدی صدر در ایران لغو شده است؟/ درخواست ترکیه برای لغو حق وتو در شورای امنیت/ رایزنی وزرای خارجه عراق و عربستان درباره مذاکره با ایران/ درخواست گروه 77 و چین برای رفع تحریم ها علیه ایران

بین الملل تابناک: واکنش سفارت ایران به خبر لغو اقامت مقتدا صدر، درخواست ترکیه برای لغو حق وتو در شورای امنیت، رایزنی وزرای خارجه عراق و عربستان درباره مذاکره با ایران، درخواست گروه ۷۷ و چین برای رفع تحریم‌ها علیه ایران و گفت وگوی ولیعهد سعودی با مقام‌های ارشد آمریکایی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

واکنش سفارت ایران به خبر لغو اقامت مقتدی صدر

سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق، نامه منسوب به «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران درباره لغو اقامت سید مقتدا صدر و خانواده محترمش در سرزمین‌های جمهوری اسلامی ایران را تکذیب کرد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران این تلاش‌ها برای تخریب روابط میان دو کشور و ملت دوست و برادر را به شدت محکوم کرد.

اقامت مقتدی صدر در ایران لغو شده است؟/ درخواست ترکیه برای لغو حق وتو در شورای امنیت/ رایزنی وزرای خارجه عراق و عربستان درباره مذاکره با ایران/ درخواست گروه 77 و چین برای رفع تحریم ها علیه ایران

پیشتر برخی رسانه‌ها نامه‌ای جعلی منتسب به وزیر امور خارجه ایران را منتشر کرده بودند که طی آن درخواست شده بود تا اقامت رهبر جریان صدر و خانواده‌اش در ایران لغو شود.

درخواست ترکیه برای لغو حق وتو در شورای امنیت

وزیر امور خارجه ترکیه گفته، شورای امنیت باید توسعه داده شود و حق وتوی پنج عضو دائمی این شورا لغو گردد.

«مولود چاوش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه، روز جمعه در جمع خبرنگاران گفته، آنکارا خواستار آن است که شورای امنیت، «فراگیرتر» باشد و حق وتوی پنج قدرت دائمی این شورا لغو شود.

اظهارات وزیر امور خارجه ترکیه در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در راستای سیاست درازمدت این کشور است؛ اما با پیشنهاد اخیر آمریکا هم همسوست.

چاوش اوغلو گفت: «باور ما این است که شورای امنیت باید فراگیرتر باشد. فرمول‌های زیادی وجود دارند که توسط بسیاری از کشورها ارائه می‌شوند و همه کشورها باید در آنجا نماینده داشته باشند.»

اقامت مقتدی صدر در ایران لغو شده است؟/ درخواست ترکیه برای لغو حق وتو در شورای امنیت/ رایزنی وزرای خارجه عراق و عربستان درباره مذاکره با ایران/ درخواست گروه 77 و چین برای رفع تحریم ها علیه ایران

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از اصلی‌ترین طرفداران این دیدگاه است و بارها با گفتن اینکه «دنیا بزرگتر از ۵ کشور است» خواستار اجرای آن شده است.

سازمان ملل متحد در پایان جنگ جهانی دوم توسط قدرت‌های پیروز جنگ پایه‌گذاری شد. این قدرت‌ها شامل چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آمریکا به عضویت دائم شورای امنیت درآمده و صاحب حق وتو شدند. ده عضو چرخشی شورای امنیت برای دوره‌های دو ساله انتخاب می‌شوند.

رایزنی وزرای خارجه عراق و عربستان درباره مذاکره با ایران

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در دیدار با «فیصل بن فرحان» همتای سعودی خود در حاشیه هفتاد و هفتمین دور نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، بر علاقه‌مندی کشورش برای برقراری روابط بهتر با همه کشورهای جهان تأکید کرد.

وی گفت که عراق تمایل به برقراری بهترین روابط با کشورهای مختلف جهان به ویژه کشورهای عربی و همسایه در راستای تأمین منافع مشترک و مقابله با خطرات مشترک دارد.

حسین بر ضرورت تقویت روابط دوجانبه با عربستان و راهکارهای ارتقای این روابط به نفع ملت‌های دو کشور تأکید کرد.

اقامت مقتدی صدر در ایران لغو شده است؟/ درخواست ترکیه برای لغو حق وتو در شورای امنیت/ رایزنی وزرای خارجه عراق و عربستان درباره مذاکره با ایران/ درخواست گروه 77 و چین برای رفع تحریم ها علیه ایران

به نوشته روزنامه «القدس العربی»، وزارت خارجه عراق در بیانیه اعلام کرد که فؤاد حسین و همتای سعودی او در این دیدار درباره «تلاش‌های عراق برای آرام کردن اوضاع و کاهش تنش بین ریاض و تهران» گفت‌وگو کردند و تشدید تلاش‌ها برای احیای ثبات در منطقه از طریق گفت‌وگو و عدم دخالت در امور داخلی کشورها و نیز ضرورت هماهنگی امنیتی برای مبارزه با بقایای عناصر گروه تروریستی داعش مورد تأکید قرار گرفت.

وزیر خارجه عربستان نیز بر حمایت کشورش از وحدت و ثبات عراق تأکید کرد و گفت: «تنشی که منطقه با آن روبه‌روست نیازمند تلاش‌های بیشتر و مشارکت همه در پیدا کردن راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برای احیای امنیت و ثبات است.»

درخواست گروه ۷۷ و چین برای رفع تحریم ها علیه ایران

گروه ۷۷ به علاوه چین در بیانیه ای، خواستار رفع فوری اقدامات یکجانبه اقتصادی و تجاری علیه جمهوری اسلامی ایران شد.

 گروه ۷۷ به علاوه چین عصر جمعه به وقت محلی در بیانیه نهایی خود، در دو پاراگراف جداگانه، از مواضع جمهوری اسلامی ایران در توافق هسته ای حمایت و نیز ضمن مخالفت و رد صریح اقدامات یکجانبه اقتصادی و تجاری علیه کشورمان، خواستار رفع فوری اینگونه اقدامات شدند.

گروه ۷۷ به علاوه چین در حال حاضر با عضویت ۱۳۴ کشور، بزرگترین بلوک سیاسی و مذاکراتی در سازمان ملل بوده و اجلاس وزرای امور خارجه گروه مزبور، همه ساله در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار می شود.

در اجلاس امسال که چهل و ششمین اجلاس سالانه این گروه بود، بیانیه نهایی وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه ۷۷ به علاوه چین نیز به تصویب رسید.

نماینده ایران در چهل و ششمین اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو گروه ۷۷ بعلاوه چین گفت که این گروه بعنوان بزرگترین ائتلاف بین المللی کشورهای در حال توسعه، با داشتن حدود سه چهارم اعضای سازمان ملل متحد، امروزه به عنوان تاثیرگذارترین مکانیزم سیاسی - بین المللی کشورهای در حال توسعه تلقی می شود که تاثیرات خود را در چند سال اخیر بر بسیاری از روندها، تصمیمات و اسناد بین المللی و اجرای آنها نشان داده است.

مشاور وزیر امور خارجه افزود: گروه ۷۷ به علاوه چین همیشه مهمترین کنشگر بین المللی در عرصه مخالفت با تحریم های غیر قانونی و اقدامات قهری یکجانبه، تاکید بر حق توسعه و تامین مالی کشورهای در حال توسعه بوده است.

اقامت مقتدی صدر در ایران لغو شده است؟/ درخواست ترکیه برای لغو حق وتو در شورای امنیت/ رایزنی وزرای خارجه عراق و عربستان درباره مذاکره با ایران/ درخواست گروه 77 و چین برای رفع تحریم ها علیه ایران

اسحاق آل حبیب مشاور وزیر خارجه افزود: محدود کردن یا منع کشورهای در حال توسعه از دسترسی به نظام مالی و تجاری بین المللی و تحمیل اقدامات یک جانبه قهری به افزایش فقر و شکاف های درآمدی، نقض حق سلامت و بهداشت، نقض حق برخورداری از آموزش، ممانعت از رسیدن به توسعه فراگیر و پایدار و نهایتا به گسترش هر چه بیشتر چرخه ناامنی اجتماعی و بی ثباتی منجر خواهد شد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با وجود مشکلات ناشی از تحریم های یکجانبه اقتصادی غیرقانونی، میزبانی سخاوتمند برای بسیاری از اتباع خارجی بوده و در این زمینه فراهم سازی امکانات برای آموزش، تغذیه و بهداشت ایشان را بدون هیچ گونه تبعیضی مد نظر داشته است.

نماینده ایران در نشست گروه ۷۷ به علاوه چین، تلاش ایران را در دوره کرونا برای واکسیناسیون اتباع خارجی، منعکس کننده اعتقاد و مسئولیت پذیری فراگیر جمهوری اسلامی ایران در ایجاد توسعه پایدار برای همه ملت ها دانست. همه کشورها به ویژه کشورهای توسعه یافته، باید تعداد متناسبی از پناهجویان را در خاک خود بپذیرند و مسئولیت بین المللی خود را در این زمینه ایفا کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای کمک به امنیت منطقه ای و جهانی در عرصه های مختلف مبارزه با مواد مخدر به جهت همسایگی با بزرگترین تولید کننده مواد افیونی در دنیا، متحمل میلیاردها دلار هزینه های مادی و همچنین معنوی فراوان از جمله هزاران شهید و مجروح شده است.

به گفته نماینده ایران، ضرورت دارد همه کشورها و نهادهای منطقه ای و بین المللی که از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در این زمینه بهره مند می شوند، ایران را ـ که در این زمینه به نیابت از سایر کشورها در حال اقدام است ـ یاری رسانده و به اصل مسئولیت مشترک عمل کنند تا از افزایش بیش از پیش سیل عظیم مواد مخدر و گسترش ناامنی های منطقه ای و جهانی جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: همبستگی هر چه بیشتر گروه ۷۷ و تقویت ساز و کارهای آن و رفع تعاملی اختلافات در مواضع کشورها در درون گروه، لازمه نقش آفرینی کارآمد و موثر این ظرفیت بین المللی برای کشورهای در حال توسعه است.

به گفته وی، گروه ۷۷ و چین برای داشتن عملکردی موثرتر و حضوری فعال تر در حوزه های موضوعی تغییر آب و هوا، تامین مالی توسعه، دسترسی همه کشورها به فناوری و منابع مالی بین المللی، رفع موانع سرمایه گذاری و انتقال منابع مالی، رفع تحریم های یک جانبه، کاهش فقر، کاهش شکاف دیجیتال، افزایش سطوح همکاری های اقتصادی جنوب- جنوب و شمال- جنوب، و موارد دیگر، باید برنامه ریزی و سیاست های منسجم و یکپارچه ای را اتخاذ کند که جمهوری اسلامی ایران آماده هر گونه همکاری و مشارکت با سایر اعضای گروه ۷۷ است.

گفت وگوی ولیعهد سعودی با مقام‌های ارشد آمریکایی

منابع خبری جمعه شب گزارش دادند، ولیعهد سعودی در دیدار با مقام‌های ارشد آمریکایی درباره روابط دوجانبه، موضوع انرژی و تحولات یمن گفت وگو کرده است.

به گزارش تارنمای صدی البلد، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در کاخ پادشاهی السلام در جده با «برت مک‌گورک»، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی آمریکا، «آموس هوکشتاین» مشاور ارشد دولت آمریکا در امور امنیت انرژی و «تیموتی لندرکینگ» نماینده ویژه آمریکا در امور یمن دیدار کرده است.

اقامت مقتدی صدر در ایران لغو شده است؟/ درخواست ترکیه برای لغو حق وتو در شورای امنیت/ رایزنی وزرای خارجه عراق و عربستان درباره مذاکره با ایران/ درخواست گروه 77 و چین برای رفع تحریم ها علیه ایران

بر اساس این گزارش، در این دیدار، مسائل مختلف از جمله روابط دوجانبه میان عربستان - آمریکا و امنیت انرژی و همچنین تحولات در منطقه شامل یمن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طرف آمریکایی نیز در این دیدار از تلاش‌های ولیعهد سعودی برای آزادی دو شهروند آمریکایی که توسط نیروهای جدایی طلب اوکراین در این کشور اسیر شده بودند، تشکر کرد.

خبرگزاری و منابع خبری سعودی پیشتر گزارش داده بودند، به دنبال میانجیگری ریاض، روز چهارشنبه هواپیمای حامل ده اسیر جنگی از روسیه به عربستان وارد شد.

شبکه سعودی العربیه نیز در این باره نوشت که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برای میانجیگری با کاخ کرملین و اوکراین در تماس مستقیم بوده است. به غیر از دو نظامی سابق آمریکا، پنج انگلیسی، یک مراکشی، یک سوئدی و یک تبعه کرواسی در میان اسرا بودند.

خبرگزاری رویترز هویت این دو آمریکایی را الکساندر دروئکه ۳۹ ساله، عضو سابق ارتش آمریکا و اندی هاین ۲۷ ساله عضو سابق نیروی دریایی آمریکا معرفی کرده است.

در این باره تلاش‌هایی در حال انجام است تا مبادله ۵۰ زندانی اوکراینی در ازای ۲۰۰ روسی را تضمین کند. گزارش‌ها حاکی است که ویکتور مدودچوک، یکی از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه می‌تواند در این تبادل‌ها به مسکو تحویل داده شود. مدودچوک در آوریل (فروردین - اردیبهشت) توسط اوکراینی‌ها دستگیر شد.

مشخص نیست، آیا آزادی زندانیان در روز چهارشنبه بخشی از این معامله خاص بوده است یا خیر؟!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۱۷
فرق رییس جمهور با ریس جمهور اینجا معلوم میشه اردوغان خواستار برچیدن حق وتو و یا دادن کرسی دائم به ترکیه شده
ازبرکات هیئت شرکت کننده درسازمان ملل اینکه بمحض برگشت به تهران دلارروبه ترقی رفت یعنی ارزش پول ماروبه سقوط چه حکمتی دراین سفربود که برای ماجرضررچیزی نداشت
پاسخ ها
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
بنده بعنوان یک کارشناس در امور بین الملل و فرا بین الملل و استاد دانشگاه در رشته حقوق گیاهان دوزیست در اعماق اقیانوسها و عمق نفوز زیادی و همچنین بعنوان یک پزشک حراج قلب و پوست و چشم و اعما احشا باید به ارزتان برسانم که با توجه به تشدید روزافزون قیمت جهانی برخی کالاهای مصرفی و غیر مصرفیو توسعه فرهنگ و تمدن بشر و گران شدن انواع کیف و کفش در جزیره ای در شرق ژاپن به چه دلیل بوده؟ نبوده؟ چه بوده؟
راریوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
آق نعمت این چه مهملاتی است که بافتی
کاشکی تو سردبیر کیهان میشدی
از اردوغان تقاضا میکنیم سازمان ناتو را هم منحل کنه تا دنیا نفس راحتی بکشه
پاسخ ها
اردغون
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
سعی خودمو میکنم ولی قول نمیدم فعلا
نمونه دیدار و تلاش نتیجه بخش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
آخه تلاش رو با ت دو نقطه مینویسن با سوات؟
خخخخخخخ این ترکیه چقدر خودشو قاطی آدما میکنه آدمم حسابش نمیکنن بدبخت منافقو خخخخخخ
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
یه چیزی گفته نمی دونست شما ناراحت میشی و الا رجب همینم نمی گفت چون رجب سیساتش رفیق بودن با همه اس
جهان بدون مرز
این گروه 77 و چین اگر راست میگویند شروع به تعاملات با بانکهای ایران بکنند و اقدامات یکجانبه تحریم هارو رو خنثی کنند.
شما‌ ها‌ را نمیدونم‌ ولی این ترکیه‌ دقیقا‌ مثل‌ غذاییه‌ که ظاهرش‌ زیبایی‌ داره‌ ولی‌ نمک‌ و مزه‌ نداره‌ !!!!
همش‌ میخواد‌ بگه که من خیلی‌ مهمم‌ ولی انگار‌ کسی زیر بار نمیره‌ !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
ترکیه اگه خوب نبود هرساله مردم ایران پولهاشو درانجاخرج نمیکرد ترکیه جزقدرتهای برتر نظامی منطقه هم هست
مرگ برآمریکا. وآل سعود.. درودبرهمپیمانان ایران مقتدر. مرگ برتجزیه طلب بی صفت.
شاید بهتر باشه مثل انتخابات آمریکا ارزش رای هر کشور به نسبت جمعیت باشه مثلا جمعیت 50 کشور اروپایی کمتر از یک سوم چین یا هند است
یک مسلمان بداد سهامداران بذبخت بورس برسد این دولت زده رو دست تمام دولتهای قبلی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل