بازدید 16539
با تحولات منطقه و جهان

از سرگیری درگیری های شدید مرزی میان قرقیزستان و تاجیکستان/ حمله هوایی اسرائیل به نزدیکی فرودگاه دمشق/ ادعای وندی شرمن درباره به بن بست رسیدن مذاکرات وین/ واکنش مقام ترکیه به تمایل اردوغان برای دیدار با بشار اسد

از سرگیری درگیری های شدید مرزی میان قرقیزستان و تاجیکستان، حمله هوایی اسرائیل به نزدیکی فرودگاه دمشق، ادعای وندی شرمن درباره به بن بست رسیدن مذاکرات وین، واکنش مقام ترکیه به تمایل اردوغان برای دیدار با بشار اسد و اعلام سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به ارمنستان از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۴۰۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱ 17 September 2022

از سرگیری درگیری های شدید مرزی میان قرقیزستان و تاجیکستان/ حمله هوایی اسرائیل به نزدیکی فرودگاه دمشق/ ادعای وندی شرمن درباره به بن بست رسیدن مذاکرات وین/ واکنش مقام ترکیه به تمایل اردوغان برای دیدار با بشار اسد

بین الملل تابناک: از سرگیری درگیری های شدید مرزی میان قرقیزستان و تاجیکستان، حمله هوایی اسرائیل به نزدیکی فرودگاه دمشق، ادعای وندی شرمن درباره به بن بست رسیدن مذاکرات وین، واکنش مقام ترکیه به تمایل اردوغان برای دیدار با بشار اسد و اعلام سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به ارمنستان از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

از سرگیری درگیری های شدید مرزی میان قرقیزستان و تاجیکستان

قرقیزستان از نبردی شدید با تاجیکستان خبر داد که تاکنون ۲۴ تن را به کام مرگ کشانده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این دو کشور محصور در خشکی که با فقر دست‌وپنجه نرم می‌کنند، یکدیگر را به نقض آتش‌بس و شروع دوباره نبرد در یک منطقه مورد مناقشه متهم می‌کنند.

نهاد مرزی قرقیزستان در بیانیه‌ای مدعی شد که نیروهایش همچنان در حال دفع حملات تاجیکستان هستند.

در این بیانیه آمده است: گلوله باران مواضع قرقیزستان از سوی طرف تاجیک ادامه دارد و در برخی مناطق، نبردهای شدیدی در جریان است.

از سرگیری درگیری های شدید مرزی میان قرقیزستان و تاجیکستان/ حمله هوایی اسرائیل به نزدیکی فرودگاه دمشق/ ادعای وندی شرمن درباره به بن بست رسیدن مذاکرات وین/ واکنش مقام ترکیه به تمایل اردوغان برای دیدار با بشار اسد

وزارت بهداشت قرقیزستان اعلام کرد که ۲۴ شهروند کشته و ۸۷ تن مجروح شده‌اند. هنوز مشخص نیست چه تعداد از آن‌ها نظامی بوده‌اند.

وزیر موقعیت‌های اضطراری قرقیزستان از تخلیه ۱۳۶ هزار نفر از ساکنان مناطق مورد مناقشه خبر داد.

روز جمعه رئیس جمهوری قرقیزستان و همتای تاجیکش بر سر یک آتش‌بس و عقب‌نشینی نیروهایشان در یک نشست منطقه‌ای در ازبکستان توافق کرده بودند.

قرقیزستان از درگیری در منطقه جنوبی بادکند خبر داد که با منطقه شمالی ولایت سغد در تاجیکستان همسایه بوده و میزبان یک «برون‌بوم» تاجیک به نام «واروخ» است. این منطقه به دلیل جغرافیای سیاسی و قومی مبهم خود معروف است و به محل خصومت‌های مشابهی در سال گذشته تبدیل شده که تقریباً به جنگ منجر شد.

درگیری‌ها بر سر مرز نامشخص این منطقه پرتکرار بوده و مسبوق به سابقه است؛ اما تنش‌ها معمولا به سرعت کاهش می‌یابد.

ریشه مناقشات مرزی آسیای میانه معمولا به دوران شوروی بازمی‌گردد، زمانی که مسکو تلاش کرد این منطقه را بین گروه‌هایی تقسیم کند که سکونتشان اغلب در میان محل سکونت دیگر قومیت‌ها واقع شده بود.

قرقیزستان و تاجیکستان هردو میزبان پایگاه‌های نظامی روسیه هستند. مسکو خواستار توقف درگیری شده است.

حمله هوایی اسرائیل به نزدیکی فرودگاه دمشق

منابع نظامی سوری از شهادت پنج سرباز این کشور در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به نزدیکی فرودگاه دمشق خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، یک منبع نظامی سوری اعلام کرد، رژیم صهیونیستی حملات موشکی را از شمال شرق دریاچه طبریا به نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دمشق و برخی مناطق جنوب شهر دمشق انجام داد. سامانه‌های دفاعی ارتش سوریه توانست این موشک‌ها را رهگیری کرده و بیشتر آن را سرنگون کند.

از سرگیری درگیری های شدید مرزی میان قرقیزستان و تاجیکستان/ حمله هوایی اسرائیل به نزدیکی فرودگاه دمشق/ ادعای وندی شرمن درباره به بن بست رسیدن مذاکرات وین/ واکنش مقام ترکیه به تمایل اردوغان برای دیدار با بشار اسد

به گفته این منبع حمله رژیم صهیونیستی به شهادت پنج نظامی سوری و خسارت‌های مادی منجر شد.

ساکنان اطراف دمشق اعلام کرده بودند که دو موشک به سمت پایتخت سوریه شلیک شد که موشک اولی در جنوب دمشق سقوط کرد و سامانه‌های دفاع هوایی ارتش سوریه توانستند موشک دیگری را در جنوب پایتخت منهدم کنند.

ادعای وندی شرمن درباره به بن بست رسیدن مذاکرات وین

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا که کشورش ناقض توافق هسته‌ای برجام به شمار می‌رود مدعی شده که مذاکرات رفع تحریم‌های وین به «بن‌بست» برخورده است.

شرمن روز جمعه در جلسه‌ای به میزبانی واشنگتن‌پست مدعی شد ماه گذشته اتحادیه اروپا به عنوان تسهیل‌کننده مذاکرات وین پیشنهادی در خصوص احیای توافق ارائه کرد. او گفت پاسخ ایران به این پیشنهاد «برای ما غیرقابل قبول» بود.

شرمن گفت: «ما در بن‌بست هستیم از این لحاظ که ایران در آخرین دور مذاکرات پاسخ بسیار سرسختانه‌ای به ما داد که برای ما قابل قبول نبود. ما پیام خود درباره اینکه فکر می‌کنیم چه چیزهایی ضروری چه هستند و مولفه‌های اصلی در اینجا چه هستند را برای ایران فرستادیم.»

روزنامه واشنگتن‌تایمز نوشته ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه از ارائه توضیحات بیشتر درباره جزئیات پاسخ ایران خودداری کرده است. چند روز پیش آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که حصول توافق در آینده نزدیک محتمل نیست.

ادعاهای وندی شرمن در شرایطی مطرح شده که آمریکا اصلی‌ترین مقصر وضعیت فعلی برجام است. این کشور در سال ۲۰۱۷ با نقض تمامی تعهدات خود از برجام که یک توافق مورد تأیید شورای امنیت بود خارج شد.

واکنش مقام ترکیه به تمایل اردوغان برای دیدار با بشار اسد

«اورهان میری اوغلو» عضو هیأت تصمیم‌گیرندگان و هیأت اجرایی حزب عدالت و توسعه (حزب حاکم در ترکیه) در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه آماده دیدار با «بشار اسد» همتای سوری خود است.

بنابر گزارش عصر روز (جمعه) اسپوتنیک، این مقام حزب عدالت و توسعه اظهار داشت: «ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا خواهان یک راهکار بدون رئیس‌جمهور اسد در سوریه هستند؛ اما امروز روشن شده است که این مسئله به علت تغییر شرایط غیرممکن است».

از سرگیری درگیری های شدید مرزی میان قرقیزستان و تاجیکستان/ حمله هوایی اسرائیل به نزدیکی فرودگاه دمشق/ ادعای وندی شرمن درباره به بن بست رسیدن مذاکرات وین/ واکنش مقام ترکیه به تمایل اردوغان برای دیدار با بشار اسد

وی اضافه کرد: «علی‌رغم جنگ و بحرانی که سوریه با آن دست و پنجه نرم می‌کند، رئیس‌جمهور اسد و حزب سوری بعث قدرتشان را تا حدی در این کشور حفظ کردند. امروز روشن شده است که ایده کنار زدن اسد از حزب بعث و دست‌یابی به یک راهکار برای بحران این کشور دیگر به علت تغییر شرایط مناسب نیست».

اورهان میری اوغلو همچنین اشاره کرد که محافل دولتی ترکیه و به‌ویژه رئیس‌جمهور این کشور و «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه از عادی‌سازی روابط آنکارا و دمشق استقبال می‌کنند و این ایده را رد نمی‌کنند.

میری اوغلو در این خصوص توضیح داد: «قرار بود دیداری میان اردوغان و همتای سوری او یعنی اسد در حاشیه نشست شانگهای در سمرقند برگزار شود. من نمی‌دانم که آیا اسد در این نشست شرکت کرده است یا خیر؛ اما حضور او در این نشست مطرح شد. ما در نشست هیأت تصمیم‌گیرندگان و هیأت اجرایی حزب عدالت و توسعه در تاریخ دوازدهم ماه سپتامبر جاری درباره امکان دیدار اسد و اردوغان در حاشیه این نشست در صورت حضور اسد متقاعد شدیم.»

این مقام حزب عدالت و توسعه در پاسخ به سؤالی دیگر درباره اینکه آیا «هاکان فیدان» رئیس سازمان اطلاعات ترکیه برای دیدار با «علی مملوک» همتای سوری خود به دمشق رفته است یا خیر، بیان کرد: «احتمال دارد که فیدان با همتای سوری خود -مملوک- دیدار کرده باشد زیرا سرویس‌های اطلاعات در حال فضاسازی برای بهبود روابط بحرانی دو کشور هستند. من فکر می‌کنم که فیدان با مملوک به منظور زمینه‌سازی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان آنکارا و دمشق دیدار کرده باشد. می‌توان این اقدام فیدان را گامی اولیه برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک دانست. این طبیعی و ناگزیر است».

او در ادامه گفت که در شرایط حضور حزب کارگران کردستان در سوریه، خروج ارتش ترکیه از خاک سوریه در حال حاضر مطرح نیست. اورهان میری اوغلو مدعی شد: «علت حضور نیروهای ترکیه در سوریه، حزب کارگران کردستان و تهدید آن‌هاست و ترکیه سعی دارد از تمامیت اراضی و وحدت ملی خود محافظت کند. این در حالی است که حزب کارگران کردستان در تلاش است موجودیتی در شمال سوریه تأسیس کند که این گام ترکیه را تهدید می‌کند. در نتیجه درخواست از ترکیه برای خارج کردن نیروهایش و عدم حمایت از معارضان مسلح سوریه در شرایط حضور نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) که حزب کارگران آن را مدیریت می‌کند، مسئله‌ای است که نقشی در فرایند گفت‌و‌گو ندارد و کاملا غیرواقعی است».

وی در پایان گفت که ارتش ترکیه ممکن است در صورت از بین رفتن این تهدید از خاک سوریه خارج شود و این رخ نخواهد داد مگر زمانی که حزب کارگران کردستان ریشه‌کن شود.

این توضیحات پس از آن ارائه شده است که روزنامه «حریت» ترکیه در گزارشی نوشت رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور در نشستی با اعضای حزب عدالت و توسعه، در روز دوشنبه، برای دیدار با بشار اسد ابراز تمایل کرده بود.

خبرگزاری «رویترز» نیز، شامگاه پنجشنبه، مدعی شد «هاکان فیدان» رئیس سازمان اطلاعات ترکیه و «علی مملوک» همتای سوری او طی چند هفته گذشته در دمشق با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

اعلام سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به ارمنستان

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تایید کرد که روز شنبه به همراه دو نماینده ارمنی تبار آمریکایی به ارمنستان سفر خواهد کرد.

پلوسی که روز جمعه در نشست گروه هفت در برلین سخن می گفت، از ارائه جزئیات بیشتری از سفرش خودداری کرد اما آن را تصمیمی خودجوش و ناگهانی خواند.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا همچنین گفت که اعضای کنگره دوست ندارند هنگام سفرهایشان زیر ذره بین قرار بگیرند.

بعه گزارش ایرنا، یک رسانه آمریکایی عصر پنجشنبه به وقت محلی گزارش داد نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد اواخر این هفته میلادی با هدف حمایت از ارمنستان به این کشور سفر کند.

تارنمای پولیتیکو به نقل از دو منبع آگاه اعلام کرد پلوسی پس از اجلاس سران گروه فت ، به همراه جکی اسپیر عازم ارمنستان خواهند شد و انتطار می رود با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و سایر مقامات دولتی دیدار و گفتگو کند.

این رسانه آمریکایی نوشت که یکی از مسولان دفتر پلوسی در پاسخ به پرسشی درباره این سفر، گفت که نمی تواند سفر پلوسی را به علت پروتکل‌های امنیتی تایید یا تکذیب کند.

پیش از این، پلوسی سفری جنجالی به تایوان داشت که موجب تشدید تنش ها میان این جزیره و چین و نیز روابط واشنگتن - پکن شد .

آرمن گریگوریان دبیر شورای امنیت ارمنستان 24 شهریور ماه از آتش بس میان دو کشور خبر داده بود که اجرایی شده است.

اعلام آتش بس جدید میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در حالی اعلام می‌شود که آتش بس قبلی که روسیه روز قبل با میانجیگری انجام داده بود به سرعت با شکست روبرو شد.

این دو کشور همسایه، در سال‌های گذشته نیز دو جنگ بر سر این منطقه پرمناقشه داشتند.

آخرین بار، ۶ هفته جنگ شدید در پاییز ۲۰۲۰ با آتش بس با میانجیگری روسیه به پایان رسید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۰
چقدر باحالید شما!!
ادعا وندی شرمن؟ یکجوری میگین ادعا انگارطرف مثلا سوپری سر کوچه هست که حرف زده... خب این طرف خودش میشه یکطرف این قضیه... وقتی میگه بن بست،. دیگه ادعا نیست! حقیقته
ایران کجاست که از تاجیکستان حمایت کند؟! ولی ترکیه از قرقیزستان حمایت میکنه
بایدن میتونست سال اول به بدجام برگرد ولی دنبال توافق های دیگر بود و طمع کرد
دیدار (اردوغان) با اسد برای خونخواری بیشتر مردم منطقه است نه صلح
آمریکایی ها به ارمنستان می روند تا دولت این کشور را به وطنفروشی در مقابل جمهوری بادکوبه تشویق کنند.
کوتاه آمدن ارمنستان موجب مرگ سیاسی این کشور است.
درود بی پایان بر تاجیکستان
مگر قرقیزستان و تاجیکستان عضو شانگهای نیستند؟! اینها که به جان هم افتاده اند
مشکل بن بست اصلی در مذاکرات با پیشنهاد زیر حل میشود

یکی از راههای مقابله با تحریم‌ افراد، شرکتها و نهادها توسط غرب و آمریکا، اینست که مثلا بازاء تحریم هر فرد، ۱۰ سانتریفیوژ، هر شرکت و نهاد بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ سانتریفیوژ راه اندازی شود و توقف آن سانتریفیوژها منوط به رفع تحریم آن افراد، شرکتها و نهادها شود و توقف این سانتریفیوژ ها هیچ ربطی هم به برجام نداشته باشد.
این کار میتواند در مورد تحریم‌های قبلی هم انجام شود یعنی در مورد افراد، شرکتها و سازمانهایی نیز که از مثلا ده سال پیش به این طرف تحریم شده اند نیز انجام شود و توقف این سانتریفیوژها منوط به رفع تحریم اینها شود و ربطی هم به گفتگوهای برجام نداشته باشد. به این ترتیب همانطور که آنها میگویند رفع تحریم سپاه ربطی به برجام ندارد ما هم میگوییم توقف این سانتریفیوژها ربطی به برجام ندارد
ایران درخواستهای جدیدی در برجام مطرح کرده هم امریکا هم اروپا آنها را نپذیرفتند و امریکا هم پاسخش را داده و از نظر دولت امریکا مذاکرات به بن بست رسیده حالا اینکه در ایران برخی خبرگزاریها میگن امریکا ادعای به بن بست رسیدن مذاکرات رو کرده ... این واقعا یعنی چی؟؟!!!!
درخواستهای جدید ایران در مذاکرات برجام پذیرفته نشد و مذاکرات به بن بست رسید!! دولت سریعا باید اقدامات لازم جهت رفع بن بست رو انجام بده و این ابهام رو از خودش رفع و خواست ملی رو محقق کنه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار