بازدید 9119

چرا دچار سکته قلبی می‌شویم؟

متخصص قلب و عروق گفت: چربی و قند خون بالا،مصرف دخانیات و استرس‌های زیاد،رژیم‌های غذایی نامناسب، عدم تحرک کافی و مصرف فست فودها از جمله عوامل بروز سکته قلبی است.
کد خبر: ۱۱۴۰۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹ 14 September 2022

به گزارش تابناک، فارس نوشت: مریم مشکانی فراهانی،متخصص قلب وعروق و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما در خصوص سکته قلبی در پاسخ به این سوال که «دلیل رخداد سکته قلبی چیست؟»،گفت:عروق کرونری (رگهای قلبی) وظیفه خون رسانی به عضله قلب را به عهده دارند. سکته قلبی به دلیل انسداد در عروق قلبی رخ می‌دهد؛در نتیجه عضله قلب آسیب می‌بیند و عملکرد خود را از دست می‌دهد و فرد دچار عوارض ثانویه سکته قلبی می‌شود.

وی ادامه داد: قابل ذکر است این انسداد در مراحل اولیه خفیف است اما به مرور زمان انسداد کامل می‌شود و عضله قلب به دلیل نرسیدن اکسیژن دچار ایسکمی می‌شود که در نهایت باعث سکته قلبی می‌شود. رسوب کلسیم ،چربی و پلاک‌ها باعث مسدود شدن مسیر رگها می‌شوند.

این متخصص قلب و عروق گفت: سکته قلبی با درد بسیار شدید در قفسه سینه همراه است که گاهی به فک وکتف چپ نیز انتشار می‌یابد.تنگی نفس، حالت تهوع و تعریق از علامت‌های احتمالی دیگر سکته قلبی است. لازم به ذکر است در افراد مبتلا به دیابت ممکن است سکته قلبی بدون هیچ گونه علائم و درد قفسه سینه اتفاق بیفتد.

مشکانی در پاسخ به این سوال که آیا سکته قلبی جنبه توارثی دارد، تصریح کرد: بیماری قلبی شایع ترین علت مرگ و میر در دنیاست؛ به طوری که افراد با سن کم را نیز درگیر می‌کند.

وی گفت: عوامل ژنتیک در بروز این بیماری بسیار محتمل است. افرادی که زمینه ژنتیکی این بیماری را دارند باید با رعایت ریسک فاکتورها ابتلا به این بیماری را به تعویق بیاندازند. ریسک فاکتورها شامل چربی خون بالا، قند خون بالا،مصرف دخانیات والکل و همچنین استرس‌های زیاد است. رژیم های غذایی نامناسب، عدم تحرک کافی، مصرف فست فودها، استرس‌های شغلی و...باعث افزایش میزان سکته قلبی در این افراد می‌شود.

این متخصص قلب و عروق تاکید کرد: کنترل فشار خون, چربی و قند خون و همچنین انجام آزمایشات دوره‌ای مرتب برای تشخیص به موقع بیماری ضروری است.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله متذکر شد: بعد از ابتلا به سکته قلبی درمان‌های مختلفی پیش رو داریم. ساعت اول بعد از سکته قلبی، آنژیوگرافی تشخیصی انجام می‌شود که در صورت امکان استنت گذاری انجام می‌شود تا بیمار از درد و عوارض بعدی نجات یابد.

وی تصریح کرد:گاهی ممکن است نیاز به جراحی قلب باز باشد و گاهی بیمار تنها نیازمند دارو درمانی است البته ذکر این نکته ضروری است که این بیماران مادام‌العمر نیاز به مصرف داروهای ضد انعقاد، کاهنده چربی خون، کاهش دهنده ضربان قلب، داروهای فشارخون، داروهای ضد پلاکتی مانند آسپیرین و... است.

مشکانی یادآور شد: در این بیماران داشتن فعالیت جسمی (بازتوانی) برای بازگشت به زندگی عادی ضروری است؛ زیرا هدف این است که فرد به صورت مناسب به زندگی عادی بازگردد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر