بازدید 7012

شفق‌ قطبی از فضا چگونه به نظر می‌رسد؟

شفق‌های قطبی نمایش پر جنب و جوش نور هستند که در اثر تعامل ذرات پر انرژی و باردار ساطع شده از خورشید با میدان مغناطیسی محافظ زمین یا مگنتوسفر ایجاد می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۴۰۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵ 13 September 2022

به گزارش تابناک به نقل از یورونیوز، سامانتا کریستوفورتی، فضانورد آژانس فضایی اروپا، دو ویدئوی تایم‌لپس (زمان گریز) از شفق قطبی و طلوع ماه از ایستگاه فضایی بین‌المللی را اخیرا به اشتراک گذاشته است.

 یکی از این ویدئوها نمایی از ایستگاه فضایی بین‌المللی را نشان می‌داد که در حدود ۴۳۴ کیلومتری بر فراز اقیانوس هند به سمت دریای مرجان در شرق استرالیا حرکت می‌کند که در این مدت شفق «بزرگ» دیده می‌شود. در واقع این تصاویر گذری مداری بر فراز اقیانوس هند را نشان می‌دهد.

این ویدئوها چراغ‌های سبز نئونی را نشان می‌دهند که می‌درخشند و از نقاط مختلف ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفته شده است.

سامانتا کریستوفورتی در توئیتی درباره این تصاویر نوشت: «زیبایی شگفت‌انگیز! ابتدا، پرواز در یک شفق قطبی خیره‌کننده و سپس طلوع ماه. ماه روی سطح سیاره می‌درخشد و در همین حال با نگاه کردن به عقب، شفق قطبی از افق می‌درخشد. آیا می‌توانید سایه‌هایی را که ماه روی ایستگاه فضایی انداخته است ببینید؟»

شفق‌های قطبی نمایش پر جنب و جوش نور هستند که در اثر تعامل ذرات پر انرژی و باردار ساطع شده از خورشید با میدان مغناطیسی محافظ زمین یا مگنتوسفر ایجاد می‌شوند.

این پدیده‌ها در اتمسفر بالای زمین رخ می‌دهند و بیشتر در عرض‌های جغرافیایی بالا یا قطبی دیده می‌شوند گرچه گاهی اوقات می‌توان آن‌ها را در عرض‌های جغرافیایی متوسط به‌دنبال رویدادهای خاص خورشیدی مشاهده کرد.

ناسا در مطلبی جداگانه در اینستاگرام گفت: «زمانی که در جو، این ذرات پر انرژی خورشیدی با گازهای اتمسفر برخورد می‌کنند، نمایش‌های زیبایی از نور ایجاد می‌شود. هنگامی که ذرات خورشیدی با اکسیژن اتمسفر برخورد می‌کنند رنگ‌های قرمز و سبز از خود به نمایش می‌گذارند.»

ناسا اضافه کرد: «برعکس از همین ذرات با نیتروژن در جو ما برخورد کنند، آسمان را با درخشش نورهای آبی و بنفش روشن می‌کنند.»

یکی از ویدئوها همچنین نشان می‌دهد که ماه در حال طلوع در افق زمین است در حالی که ایستگاه فضایی بین‌المللی به سمت شفق حرکت می‌کند.

این تنها سیاره زمین نیست که شفق‌های قطبی دارد. ناسا در اوایل تابستان امسال تصویر خیرکننده‌ای از شفق‌های قطبی سیاره مشتری منتشر کرد که با جزییات دقیق از سوی تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر