بازدید 4755
۱

آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران

بخشی از مراتع و جنگل‌های ارسباران در شمال شرق آذربایجان‌شرقی در روزهای اخیر دچار آتش‌سوزی شد که در نهایت با اقدام نهادهای مسوول و مردم محلی، آتش، اطفا و یک بالگرد برای مقابله با هر گونه حریق احتمالی بعدی در منطقه مستقر شد.
کد خبر: ۱۱۳۸۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰ 05 September 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، آتش سوزی در جنگل ها و مراتع ارسباران در فصول گرم سال همانند دیگر مناطق کشورمان روالی رایج است که هر چند امسال در اوج گرما، مرداد ماه و معروف به خرماپزان، روی نداد، اما با توجه به تداوم و تشدید گرما در شهریور ماه، در نهایت این پهنه جنگلی دچار آتش سوزی شد و بخشی از آن خاکستر شد.

فرماندار کلیبر در گفت و گو با خبرنگاران در این باره گفت: بعداز ظهر شنبه این هفته آتش سوزی در جنگل های «بابایلو» در شهرستان کلیبر شروع شد که با حضور به موقع عوامل امدادی منابع طبیعی،هلال احمر، محیط زیست ، فرمانداری و بسیجیان سپاه ناحیه کلیبر و نیروهای داوطلب محلی بعد از ۱۰ ساعت تلاش مهار شد.

میر حسین بهادری افزود: با هماهنگی های صورت گرفته با ستاد مدیریت بحران استان، یک دستگاه بالگرد بسکت دار سپاه هم برای آبپاشی به منطقه اعزام شد که به علت تاریکی هوا، فقط در یک مرحله عملیات آب پاشی انجام شد.

وی اضافه کرد: در اثر این آتش سوزی هفت هکتار از مراتع و جنگل های منطقه «بابایلو» و «ائل یوردی» و یک هکتار مرتع در منطقه «کولشلو» از بین رفت.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیروهای امدادی در منطقه مشغول لکه گیری هستند و در صورت بروز و شعله ورشدن آتش اقدامات لازم برای مهار آتش را انجام خواهند داد.

بهادری در خصوص دلیل وقوع این آتش سوزی هم گفت: احتمال عمدی بودن این آتش سوزی وجود داد و ۲ نفر هم در این خصوص توسط نیروی انتظامی دستگیر شده اند.

استقرار یک فروند بالگرد اطفای حریق در شهرستان خداآفرین

در همین حال مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی هم از استقرار یک فروند بالگرد اطفای حریق در شهرستان خداآفرین خبر داد.

محمدباقر هنربر در گفت و گو با خبرنگاران افزود: به دنبال افزایش دما و احتمال وقوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های منطقه، این بالگرد با دستور استاندار و پیگیری اداره کل مدیریت بحران در خداآفرین مستقر شد.

وی افزود: این بالگرد متعلق به معاونت مهندسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که همراه با یک تیم مجرب از روز جمعه در خداآفرین مستقر شده تا در صورت وقوع آتش‌سوزی در منطقه، در کمترین زمان ممکن و در فرصت طلایی وارد عمل شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی افزود: این بالگرد در راستای ارتقای آمادگی برای مهار آتش‌سوزی‌های احتمالی در منطقه مستقر شده و حضور آن تا زمانی که احتمال حریق در مراتع منطقه وجود داشته باشد، ادامه خواهد داشت.

ناگفته نماند که جنگل های ارسباران با حدود ۱۶۴ هزار هکتار وسعت، بزرگ ترین پهنه جنگلی آذربایجان شرقی و در انتظار ثبت جهانی است؛ از این رو حفاظت و صیانت از آن به عنوان میراث بشری، باید از اهمیت دوچندان برای مسوولان محلی و ملی برخورد باشد.

در این میان آنچه اطفای حریق در جنگل های ارسباران و مناطق مرتعی آن را دشوار می کند، کوهستانی و صعب العبور بودن این پهنه است؛ بر همین اساس شرکت معدن مس سونگون که اقدام به استنخراج معدن در دل جنگل های ارسباران می کند، در سال های اخیر توافق نامه ای با نهادهای مسوول، شامل ادارات کل مدیریت بحران استانداری، حافظت محیط زیست و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، مبنی بر ایجاد پایگاه دومنظوره اطفای حریق و امداد و نجات در این منطقه جنگلی کرده که متاسفانه تاکنون به نتیجه نرسیده است.

هر چند مدیران عامل قبلی شرکت مس سونگون مدعی شده اند که شرکت در راستای عمل به مسوولیت های اجتماعی خود برای احداث این پایگاه آمادگی کامل داشته و حتی منابع مالی مورد نیاز آن را هم، حدود ۲۰ میلیارد تومان در دو سه سال قبل، تامین کرده است، اما به نظر می رسد ناهماهنگی بین شرکت و نهادهای مسوول، تحقق این مهم به عنوان ضرورت غیرقابل اغماض صیانت از جنگل های ارسباران را در هاله ای از ابهام فرو برده است.

از سوی دیگر با توجه به داده های هواشناسی مبنی بر تداوم گرما و کم بارشی در پاییز امسال، برنامه ریزی برای پیشگیری از هر گونه آتش سوزی احتمالی دیگر در هفته های آتی در جنگل های ارسباران ضروری است .

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
20 میلیارد تومن در دو سه سال گذشته برای معدن مس و طلای سونگون با ذخیره 5 میلیارد تنی که تولید مس ایران رو دوبرابر کرده واقعا مضحک و توهین به مردم این ناحیه هست. معدنی که سود اون عملا تو جیب مس کرمان میره و خود آذربایجان عملا هیچ سهمی تو اون نداره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر