بازدید 25742
مرور روزنامه‌های پنجشنبه ۱۰ شهریور

ابعاد درخواست میانجیگری از ایران برای حل بحران اوکراین / مصائب اجتماعی یک تصمیم ورزشی / برجام مهم‌تر از میانجیگری

یک راننده پرخطر عامل مرگ ۷ تن، اتصال بیمه تکمیلی به نسخه الکترونیکی، جدایی راه از شهرسازی، زنان، قربانی اصلی تحولات یک سال اخیر در افغانستان، خواهش ماکرون از رئیسی، دوباره اصرار بر افزایش قیمت اینترنت! مرگ گورباچف و عبرت‌های تاریخی، میانجیگری ایران در جنگ اوکراین، زنگزور، نقطه تعامل یا تقابل، هدف‌گیری تجارت ۵۰ میلیارد دلاری، چالش عبور از درد مسکن و مُردن کودکی در کنار سطل زباله از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۳۸۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۳ 01 September 2022

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز پنجشنبه ۱۰ شهریورماه در حالی چاپ و منتشر شد که ایران و میانجیگری برای جنگ اوکراین، درگذشت میخائیل گورباچوف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، بازار مسکن آماده ورود به رکود در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های امروز را مرور می‌کنیم:

ابعاد درخواست میانجیگری از ایران برای حل بحران اوکراین

عفیفه عابدی، کارشناس مسائل روسیه طی یادداشتی در شماره امروز ایران نوشت: انتشار خبر‌هایی پیرامون درخواست رئیس‌جمهور فرانسه از رئیس‌جمهور کشورمان برای میانجیگری و کمک به حل‌وفصل بحران ناشی از وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین، یک‌بار دیگر ظرفیت‌های ویژه ایران برای نقش‌آفرینی سطح بالا در مسائل بین‌المللی را به رخ کشید.


این البته نخستین‌بار نیست که دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که در اصول سیاست خارجی‌اش، تأکید بر گفتگو، تعامل و تلاش برای تقویت صلح در جهان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به ایفای نقش فراخوانده می‌شود. در سال‌های اخیر به کرات شاهد آن بوده‌ایم که پروژه‌های صلح بدون حضور ایران در مسیر شکست قرار گرفتند و چگونه ابتنا به طرح صلح ارائه‌شده از سوی ایران در ثمربخشی روند‌ها مؤثر بوده است.


فارغ از این پیشینه، خواست امانوئل مکرون از آیت‌الله رئیسی برای ایفای نقش میانجی‌گرانه بین روسیه و اوکراین و در واقع میان مسکو و اتحادیه اروپا (اگر نخواهیم بگوییم غرب) و در حقیقت وارد شدن ایران به نقش‌آفرینی در حل یک بحران فرامنطقه‌ای را باید محصول گردهم آمدن چند روند بدانیم. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر قدرتمند منطقه غرب آسیا با تقویت روابط همسایگی خود در دولت سیزدهم توانسته است بر این اقتدار و قدرت بیفزاید. همین افزایش اقتدار منطقه‌ای بنای نقش‌آفرینی‌های فرا‌منطقه‌ای را ایجاد کرده است.


در کنار این تغییر مثبت مناسبات منطقه‌ای، نمی‌توان تأثیر فضای مثبتی که بر سیاست خارجی ایران حاکم شده و سیگنال مثبتی که از سیاست خارجی ایران به نظام بین‌الملل ارسال شد و رویکرد سازنده‌ای بود که ایران در مذاکره با همه طرف‌های بین‌المللی برای حل‌وفصل مسأله هسته‌ای خود اتخاذ کرد و همین طور پتانسیل ویژه ایران برای تأمین انرژی اروپا را نادیده گرفت. در ارزیابی چرایی انتخاب جمهوری اسلامی ایران از سوی کشور‌های اروپایی به این میانجیگری و برخورداری ایران از چنین پتانسیلی، باید توجه داشت که موضع ایران از آغاز جنگ اوکراین حمایت از صلح بود. این در حالی بود که به طور همزمان ایران توانست با بهره‌گیری از فضایی بین‌المللی که بین روسیه و غرب ایجاد شد، روابطش با روسیه را بیش‌ازپیش توسعه دهد.


ایران همچنان این ظرفیت را دارد که از ارائه ابتکارعمل برای حل‌وفصل بحران اوکراین برای افزایش قدرت خود استفاده کند، بویژه آنکه به نظر می‌رسد همان‌طور که طرف اروپایی تمایل دارد بحران را حل‌وفصل کند، طرف روسی نیز بی‌تمایل برای بازگشت به میز مذاکره و فیصله یافتن مسالمت‌آمیز جنگ اوکراین نیست.


با این حال نباید فراموش کرد که این روند در صورت آغاز، برای به سرانجام رسیدن تابع وضعیت هفته‌های آتی خرده‌روند‌هایی است که در شکل‌گیری‌اش مؤثر بوده‌اند؛ اینکه مذاکرات هسته‌ای ایران به چه سمت می‌رود و ایران چه کنشی خواهد داشت، اینکه شرایط میدانی جنگ اوکراین چگونه خواهد بود و درکی که مسکو از بازیگری میانجیگرانه ایران دارد چه خواهد بود. این فرصت البته مانند هر فرصت بین‌المللی دیگری حاوی چالش‌هایی نیز هست. وزن روابط ایران و روسیه، هم برای تهران و هم در شرایط کنونی بین‌المللی برای مسکو از اهمیت زیادی برخوردار است. بنا بر اهمیتی که رابطه روسیه برای ایران دارد، نقش میانجیگری ایران در حل‌و‌فصل بحران اوکراین متضمن گسترش روابط بیشتر تهران و مسکو خواهد بود و نه تحت‌تأثیر قرار دادن رابطه تهران و مسکو و این واقعیتی است که طرف‌های اروپایی خواهان میانجی، باید در نظر داشته باشند.

 

مصائب اجتماعی یک تصمیم ورزشی

حسین فصیحی طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه جوان نوشت: درست است انتخاب رئیس فدراسیون فوتبال در حوزه ورزش رقم خورده‌است، اما انعکاس ترکش‌هایی که پیوست‌های آن به همراه دارد، در حوزه آسیب‌های اجتماعی دیده و شنیده خواهد شد.


وقتی از قرارداد ننگین تاج با ویلموتس رونمایی شد، مشخص شد مارک ویلموتس با یک حساب سرانگشتی برای حضور کمتر از شش ماه در ایران، نزدیک به ۶ میلیون یورو از فدراسیون فوتبال دریافت خواهد کرد. رقمی بیش از ۳۲ میلیارد تومان به صورت ماهانه و معادل روزانه یک میلیارد تومان به او پرداخت می‌شود که منبع آن هم از درآمد‌های فوتبال نیست! وقتی رسوایی این قرارداد عالمگیر شد، تصور اولیه این بود حقوق از دست رفته بیت‌المال به خزانه بازگردد و تصویر عاملان این رسوایی با لباس دالتون‌ها دیده‌شود، اما اتفاق‌هایی که در سایه رقم خورد، روشن کرد مافیایی که در ساختار قانونی شکل گرفته، قادر است نه‌تن‌ها عاملان پرونده‌های بحران‌زده را از مظان اتهام دور کند، بلکه فرا‌تر از آن به مسند قدرت هم بازگرداند.


این روز‌ها پرسش‌های بسیاری در بدنه اجتماعی به دلیل این انتخاب نامیمون مطرح است؛ پرسش‌هایی که بیش از همه شگفتی از این انتخاب و ناامیدی از ساختار بی‌اعتمادی عمومی را فریاد می‌زند.
این روز‌ها و به دنبال افزایش جرائم خشن در جامعه، اظهارات بسیاری از سوی مسئولان عالی پلیس و قضایی در برخورد علنی با مظاهر جرم در فضای عمومی جامعه شنیده می‌شود که حرف درستی است. حقیقت این است بدنه اجتماعی این اتفاق‌ها را در مقام مقایسه قرار می‌دهد و این پرسش را مطرح می‌کند که چرا سارق یک گوشی تلفن همراه که رفتار مجرمانه‌اش روان جامعه را پریشان می‌کند، خیلی زود در جریان تحقیقات پلیس شناسایی، بازداشت، رسوا و محارب شناخته می‌شود، اما فردی که اموال بیت‌المال را هدر می‌دهد از مصونیتی چنین آهنین برخوردار است که به تخت ریاست می‌نشیند؟ این تضاد، تناقض یا دو قطبی کردن برخورد با پدیده‌هایی مثل جرم، فساد یا تخلف است که ناامیدی ایجاد می‌کند.

برجام مهم‌تر از میانجیگری

مرتضی مکی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: سفر آقای امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به روسیه بازتاب سیاسی خبری در سطح رسانه‌ها داشته و گمانه‌زنی‌های متفاوتی درباره اهداف و انگیزه‌های این سفر انجام شده است. برخی رسانه‌ها از نقش میانجیگری ایران در موضوع تنش میان غرب و روسیه و بحران اوکراین سخن گفته‌اند و اینکه آقای امیرعبداللهیان حامل پیامی از سوی یکی از مقامات اروپایی برای روسیه است ولی به نظر می‌رسد موضوع برجام و رایزنی‌های بسیار فشرده‌ای که برای احیای برجام در ایران و آمریکا و اتحادیه اروپا وجود دارد، مهمتر از موضوع میانجیگری ایران بین روسیه و غرب است. به نظر می‌رسد با توجه به حساسیت‌هایی که در ایران در قبال نقش روسیه در روند احیای برجام وجود دارد و انتقاداتی که از سوی افکار عمومی نسبت به این موضوع وجود دارد، شاید این سفر به نوعی با برجسته کردن بحث میانجیگری ایران در قبال روند تنش میان غرب و روسیه می‌خواهد جنبه نقش روسیه در احیای برجام را کمرنگ کند. به هر حال موضوع احیای برجام به یک نقطه بسیار حساسی رسیده و بعد از پیام‌هایی که بین ایران و آمریکا رد و بدل شده، دو طرف با ابراز امیدواری بیشتری نسبت به گذشته به احیای برجام نگاه می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران نیز نشان داده که به ضرورت احیای برجام آگاه است ولی می‌خواهند این احیای برجام در یک فرصت زمانی بسیار مناسب و با کسب بیش‌ترین امتیازات صورت بگیرد. اما اینکه این هدف تا چه حد تحقق پیدا کند، مورد دیگری است. ولی سفر آقای امیرعبداللهیان به روسیه می‌تواند در تصمیم نهایی جمهوری اسلامی ایران در چگونگی احیای برجام و تحقق شروطی که از آمریکا دارد، بسیار موثر باشد. با توجه به اینکه روسیه به یک منازعه جدی با آمریکا و اروپا رسیده، شرایط نسبت به گذشته تفاوت دارد و روسیه با یک نوع سیاست جدی‌تری نسبت به موضع روابط با ایران نگاه می‌کند و ایران می‌تواند همانند پلی برای روسیه در جهت دور زدن تحریم‌ها و تامین بخشی از نیازمندی‌هایش باشد. به هر حال رایزنی‌های میان ایران و روسیه و موضع روسیه در قبال چگونگی احیای برجام می‌تواند در موضوع تصمیم نهایی ایران در چگونگی احیای برجام موثر باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۲۵
اگر دم از عدالت می زنید همین حالا تاج و ۵۱ نفری که بهش رای دادند را دستگیر کنید چون مافیا کاملاً شناسایی شده
پونین مثل .. گیر کرده توی باتلاق اوکراین حالا دنبال میانجی میگرده :-)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
کلا فاز مخاطبین این سایت چی هست که برعکس فکر می کنند در مورد همه چیز؟
فرانسه درخواست میانجیگری کرده به خاطر بحرانی که در اروپا به خاطر این جنگ اتفاق افتاده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
مکرون که بخاطر کمبود انرژی و و عدم رضایت مردمش و نگران از دست دادن ریاست جمهوری اش ،
تمام امکانات و شانس ها ، از جمله وساطت ایران را امتحان میکند

ولی پوتین که گرفتار مرداب خطرناک و مهلک اوکراین شده است

هیچ ارزش و احترامی برای مردم روسیه قائل نیست

و هیچ نگرانی از بابت قدرت دیکتاتوری مافیایی خودش ندارد

و این دو نگرش : تفاوت بین حکومت بر پایه و نظارت مردم در غرب
و حکومت دیکتاتوری بدون نظارت مردم
و صرفا بر پایه قدرت متمرکز مافیاهای قدرتمند حاکم بر کشور در روسیه میباشد
"در سال های قبل شاهد بوده ایم که به کرات پروژه های صلح بدون ایران به شکست انجامیده اند".
تنها حرفی که در این مورد می شه زد اون ضرب المثل معروف هست که می گه "کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی"!
جناب آرمان ملی و سایر جنابان .‌همه که در گروه شما نیستند که هر چه فرمایش نمودبد به جان و دل بپذیرند . هستند افرادی که برایشان سوال پیش می آید . برای یک بار هم که شده صادقانه و نه بازی با کلمات ، شفاف و نه با از این شاخه به آن شاخه پریدن ، بفرمایید دقیقا نقش مخرب روسیه در برجام ، هم نوعش و هم مقدارش چگونه است . و از آن مهمتر میزان تاثیر پذیری امریکاییها از روسها برای به تعویق انداختن تفاهم را هم بفرمایید .‌
این غربگداها اگه دهنشون رو ببندن ما به اوکراینم کمک میکنیم از راهش بدون رساندن سود به اسرائیل و غرب
یک ... بنام تاج بار دیگر مدیر شد وای بحال مردم بدبخت ایران
با ما باش و هرچه خواهی کن......!
روزنامه کیهان شده بولتن تبلیغی دولت و تیترهای انتخاباتی
این روزنامه واقعیتهای جامعه را نمی بینه؟؟؟
در بحث فوتبال و برخی مطالب سیاسی باید گفت ای خسارات ناشی از تعصب بی حد و حصر و جنون آمیز برخی در بعضی مطالب حادث میشود این تعصبات مثلا در فوتبال یا به شخص خاصی در سیاست ،سبب کور شدن دایره عقل در تصمیم گیری (انتخابات ) یا در جو عمومی میشود به گونه ای که عده ای با علم به حد و اندازه بیش از حد معقول عده ای به آن شروع به سوء استفاده میکنند در شرایطی که وضعیت مملکت اینقدر از لحاظ اقتصادی خراب است نه عاقلانه است نه علمی است نه دینی است که عده ای این همه پول از بیت المال برای تعدادی بازیکن و مربی بدهند این پولها اگر به کارخانه هایی که نیاز به سرمایه دارند تزریق شوند مشکلات اقتصادی خانواده های زیادی را حل میکنند و مشکلات اقتصادی کشور را نیز تا حدود زیادی مرتفع میکنند باید دقت داشت برای بدست آوردن این پولها دولت مجبور است در خیلی موارد فشار بیحد به برخی از کسبه بیاورد و با اخذ مالیات یا کسر حقوق کارمندان با ناراضایتی های اجتماعی مختلف که شاهد بودیم این پول را جمع آوری و بعد چند نفر با سوء استفاده از تعصبات ورزشی یا سیاسی (وزراء و شرکتها) این پول را به همین راحتی هدر دهد و قطعا سودی برای این اشخاص(درصد اخذ میکنند)هست وگرنه این کارها برای رضای خدا نیست و از این مهمتر به اسارت گرفتن مردم با توجه به تعصبات بیش از اندازه آنها میباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
فوتبال یک ورزش جمعی و فراگیر و بسیار مفید برای جوانان و جزو معدود سرگرمی سالم و دلخوشی های دهها میلیون نفر از مردم کشور میباشد

و خدا را شکر با درآمد زایی های بسیار عالی و متنوع ، حتی به اقتصاد کشور و مردم نیز کمک میرساند

حال اگر ، یک عده از سیاستمداران مافیاهای قدرتمند و متعدد، که همه جا هستند
این ورزش و فضای آنرا بشدت آلوده و گرفتار فساد و ناکار امدی و رفتار تبعیض آمیز و محلی برای کسب درآمد حرام و و دوستان فاسد خود کرده اند

هیچ ربطی به ورزش فوتبال نداشته و ندارد
روسیه از عملکرد پهپادا راضی نبوده گفته به جاش میانجی گری کن و ما رو نجات بده از این مخمصه مهلک
روزنامه کیهان ارام تر
چه خبره؟
حامی دولت هستید باش ولی دیگر بی مزه بازی درنیاور
امان از جوسازی
در دوره اصلاحات که شهرداران وقت مورد تایید آن روزنامه نبودند ایشان هر روز از تراکم فروشی و حتی چاله چوله های کوچه های تهران دادنامه میزد
منتهی بعد که احمدی نژاد و قالی باف شهردار تهران شدند دیگر هیچ چاله چوله ای در تهران نبود ، و تراکم فروشی هم مشکلی نبود

اقای کیهان حافظه مردم را به بازی نگیر
پوتین به غلط کردن افتاده .
شرط اول زلنسکی برای قبول آتش بس باید اخراج روسیه از جزیره کریمه باشه
اگر صلحی میان اوکراین و مسکو اتفاق افتد روسیه دیگر نیاز رابطه استراتژیک با ایران را نخواهد داشت و باز هم آن میز ۶ متری ملاقات با رئیس را باید انتظار کشید مگر اینکه تحریم بر مسکو اثر مخربی کند که ناچارا به میانجیگری ایران رضایت دهد به هر حال نفعی در این میان برای ایران متصور نیست
با سلام و درود و تحیات ارزنده خدمت ملت شریف و باتشکر از سایت وزین تبناک که در ارصه خبررسانندگی بسیار خوب عمل نموده و با توجه به اینکه بنده بجهت اینکه شصخ بسیار مهمی در مسایلهای بین المللی هستم و نمیخواهم نامم فاش شود و باتوجه به اینکه یک استاد دانشگاه علوم سیاسی و علوم آزمایشگاهی و سایر علوم هستم باید به ارزتان برسانم که
ببخشید فراموش کردم چی میخواستم بگویم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
شما دیشب توی لگن اب نمک خوابیدی
درخواست از ایران برای میانجیگری !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
با سلام خدمت سروران
درموردمیانجی گری ایران درحل مناقشه ی روسیه واوکراین ایران بایدازاین فرصت طلایی استفاده کرده ومیانجیگری را منوط به اجرای برجام توسط اروپاوآمریکابارعایت خط قرمزهای ایران نمایددرغیراینصورت حل مشکل روسیه واوکراین به ضررایران وبه مثال روی شاخه نشستن وشاخه را ازبن بریدن است
درباره مطلب روزنامه جوان:
درباره تاج علیرغم مطالبی که در سطح رسانه ها مطرح می شود در نهادهای تخصصی ِ قضایی و امنیتی، این اتهامات اثبات نشده و آنها نتوانسته اند به جمعبندی درستی برای پاسخ به استعلامِ فدراسیون فوتبال برسند.
تنها راه جلوگیری از کاندیداتوری تاج بر فدراسیون، بر طبق قانون موجود، پاسخ منفی این نهادها به استعلام او بود و هیأت های انتخاباتی مطابق قانون، حق اعمال سلیقه و تأیید را رد کاندیدا در این موضوعِ خاص را ندارند و در مرحله انتخاب و رأی گیری، اقناع صاحبان رأی درباره اتهاماتی که به تاج ، در سطح رسانه مطرح است (ضرورت خبرنگاری تحقیقی و تولید محتواییِ که بتواند برای اقناع صاحبان رأی، قدرتمند تر از سکوت نهادهای مسئول در پاسخ به استعلام فدراسیون عمل کند. دقت بفرمایید که این سکوت، برای این افراد سندی بر بی گناهی تاج تفسیر می شود چرا که این نهادها رسانه را رصد و نسبت به آنچه در رسانه ها منتشر شده آگاهند و علیرغم علم بر تولید این محتوا، پاسخ منفی به استعلام نمی دهند)
به هر صورت؛ بحث استعلامات در کشور موضوع بسیار مهمی است و در برهه های مختلف منازعاتی سنگین در سطوح سیاسی و اداری و اجتماعی و حتی ادامه تحصیل در دانشگاهها ایجاد کرده است.
شاید تجربه ی انتخابات فدراسیون و تأیید صلاحیت تاج با این شیوه ی خاص (عدم پاسخگویی به استعلام) ضرورت بازبینی در قوانین و آیین نامه ها و محتوای آموزشی مرتبط با این موضوع را بهتر نشان دهد.
نتیجه گیری: روزنامه جوان بهتر بود ریشه ای به موضوع نگاه می کرد و موضوع را در سطحی بزرگتر میدید. آنچه نویسنده جوان درباره تاج آرزوی دیدنش را دارد حتی در شرایط تصدی پست ریاست فدراسیون، امکان تحقق دارد و اجتناب از پاسخگویی به استعلام او یا موفقیتش در انتخابات ریاست فدراسیون، برای تاج مصونیت قضایی ایجاد نمی کند.
تابناک انقدر سانسور کن تا سانسور دونت پاره بشه! از طرف مموتی
واقعاً اگر دنبال شناسایی رانت ومفاسد فوتبال هستند بهترین زمان است چرا هم وضعیت تاج برای همه روشن است وهم آنهایی که به این رأی دادند، یاعلی
لاوروف ، که در سال ۹۴ و پس از امضای توافق برجام ، از زور ناراحتی و عصبانیت ، حتی حاضر نشد ، در کنار گروه ۵+۱ و دکتر ظریف ، عکس یادگاری تاریخی بگیرد
حالا با دروغ بزرگتر از کهکشان راه شیری ، می گوید که روسیه با توافق برجام ، هیچ مشکلی نداشته و ندارد !!!!!!

برو برو برو برو برو برو برو برو برو برو برو برو برو برو برو برو برو برو برو برو برو برو برو برو برو برو برو

بوق بوق بوق خودتی خودتی
مگر می‌شود بدون عقب نشینی روسیه از کریمه صلح برقرار شود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر