بازدید 18858
روند تورم بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

تداوم تخلیه تورم ناشی از شوک هزینه/ تورم ماهانه از ۱۲.۲ به ۲ درصد کاهش یافت/ تورم ماهانه گوشت و روغن منفی شد

گزارش تغییرات تورم مربوط به مردادماه از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد؛ نتایجی که خبر از تداوم روند کاهشی تورم ماهانه دارد، به گونه‌ای که نرخ تورم ماهانه از ۱۲.۲ درصد خرداد و ۴.۶ درصد تیر و حالا به ۲ درصد در مرداد رسیده که کمترین مقدار از اسفند۱۴۰۰ به این سو است.
کد خبر: ۱۱۳۶۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۹ 23 August 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ «تداوم و حتی تشدید تورم ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی» گزاره‌ای بود که با اجرای سیاست دولت در راستای مردمی سازی یارانه‌ها در میان منتقدان و مخالفان دولت مدام مطرح شد، اما دولت بر این نکته تاکید داشت که تورم از این بخش، مقطعی است و در ادامه با کاهش همراه خواهد بود. در نهایت در گزارش مرکز آمار تغییرات تورمی خردادماه، مشخص شد که تورم ماهانه در این ماه نسبت به ماه قبل، ۱۲.۲ درصد افزایش داشته است. این در حالی بود که تورم ماهانه اردیبهشت ماه در سطح ۳.۵ درصدی برای کل کشور بود.

اما با آغاز تابستان و در شرایطی که تورم ماهانه سومین ماه سال به رکود تاریخی ۱۲.۲ درصد رسیده بود، آمار تورمی در اولین ماه تابستان بیان گر توقف این این روند بود. به گونه‌ای که پس از گذشت یک ماه، نرخ تورم ماهانه در تیرماه به ۴.۶ درصد کاهش یافت. کاهش تورم ماهانه تیرماه به حدود یک سوم ماه اجرای طرح (خرداد) در حالی به ثبت رسید که کارشناسان در انتظار تغییرات این شاخص در ماه بعد بودند.

بنابراین، امروز گزارش تغییرات تورم مربوط به مردادماه از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد؛ نتایجی که خبر از تداوم روند کاهشی مذکور داشت. به گونه‌ای که نرخ تورم ماهانه از ۱۲.۲ درصد خرداد و ۴.۶ درصد تیر و حالا به ۲ درصد در مرداد رسیده که کمترین مقدار از اسفند۱۴۰۰ به این سو است.
 
در این باره؛ افشین کلاهی، عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی بیان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تاکنون تاثیرات خود را بر بازار گذاشت و تورمی هم که از حذف آن به وجود آمد، قطعا مقطعی و گذرا خواهد بود، چون تغییر قیمت مشخصی ایجاد شده و تا حد زیادی بر بازار اثر گذاشته است. البته معتقدم حذف ارز نمی‌تواند تاثیر بیشتری بر تورم داشته باشد.
 
تداوم تخلیه تورم ناشی از شوک هزینه/ تورم ماهانه از ۱۲.۲ به ۲ درصد کاهش یافت/ تورم ماهانه گوشت و روغن منفی شد

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد؛ بنابراین نرخ تورم ماهانه مرداد ١٤٠١ به ٢,٠ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٢.٦ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ١.٤ درصد و ٢.٤ درصد بوده است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوار‌های شهری ٢,٠ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.٥ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ١.٧ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٣.١ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش نرخ تورم نقطه‌ای خانوار‌های کشور

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در مرداد ماه ١٤٠١ به عدد ٥٢,٢ درصد رسید؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ٥٢.٢ درصد بیشتر از مرداد ١٤٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده ­اند.

نرخ تورم نقطه‌ای مرداد ماه ١٤٠١ در مقایسه با ماه قبل ١,٨ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی­ ها و دخانیات» با کاهش ٥.٦ واحد درصدی به ٨٠.٤ درصد رسیده و گروه «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» بدون تغییر ٣٦.٩ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوار‌های شهری ٥١,١ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ١.٧ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ٥٨.٤ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.٣ واحد درصد کاهش داشته است.

تغییرات نرخ تورم سالانه خانوار‌های کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه مرداد ماه ١٤٠١ برای خانوار‌های کشور به ٤١,٥ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١,٠ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های شهری و روستایی به ترتیب ٤٠,٩ درصد و ٤٤.٤ درصد است که برای خانوار‌های شهری ٠.٩ واحد درصد افزایش و برای خانوار‌های روستایی ١.٢ واحد درصد افزایش داشته است.

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «ادویه و چاشنی­» (سس مایونز و سس گوجه فرنگی) و گروه «نان و غلات» (کیک و بیسکویت) می‌باشد. در گروه عمده «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات»، گروه «بهداشت و درمان» (انواع دارو)، گروه «هتل و رستوران» (غذا‌های سرو شده در رستوران) و اجاره بها بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

هم­چنین در ماه جاری گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی) و گروه «روغن­ها و چربی­ها» (روغن نباتی جامد) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته ­اند.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در ماه جاری

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در مرداد ماه ١٤٠١ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٣٩,٥ درصد برای دهک دهم تا ٤٦.٤ درصد برای دهک اول است.

تورم منفی در گروه خوراکی‌ها

در شرایطی که تغییرات تورمی در آغاز اجرای اصلاح یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی از چرخه واردات کالا‌های اساسی همچون روغن با افزایش قابل توجهی مواجه شده بود، حال گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد که برخی اقلام خوراکی با تورم ماهانه منفی همراه شده اند؛ بنابراین، در مردادماه امسال، تورم ماهانه گروه گوشت قرمز و سفید با منفی ۰.۲ و منفی ۰.۶ درصد و همچنین تورم ماهانه گروه روغن و چربی‌ها با منفی ۰.۳ درصدی همراه بوده است.

افت تورم ماهانه روغن در حالی است که پیش‌تر دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفته بود: این کاهش قیمت در پی کاهش حدود ۳۰  درصدی قیمت جهانی روغن خام به دلیل تفاهمات بر سر عرضه غلات از بنادر اوکراین است. وی اضافه کرد: از سوی دیگر این کاهش قیمت‌ها در پی واردات انبوه این کالا در داخل کشور و رقابت واردکنندگان برای فروش بیشتر، به منظور واردات مواد اولیه روغن با قیمت کمتر صورت گرفته است. حسنی گفت: این کاهش قیمت در سایر محصولات روغن ۱۰ درصد اعمال شده است و به نظر می‌رسد این روند کاهشی در قیمت روغن  ادامه داشته باشد.  وی درباره تخفیفات ۱۰ تا ۱۵ درصدی روغن توسط برخی شرکت‌ها افزود: برخی شرکت‌ها برای فروش بیشتر و دریافت پول نقد از مشتری جهت واردات روغن خام ۳۰ درصد کمتر از نرخ گذشته اقدام به عرضه کالا با تخفیفات کرده اند که این اقدامشان در واقع رقابت بین واردکنندگان است که به نفع مصرف کنندگان نیز خواهد بود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۱
عجب!
ماآخرش نفهمیدیم این آمار رو از کجا در میارن
مثلا خیلی خوشحال شدیم.عزیز این کاهش تورم بخاطر اینه که شاید برجام بشه ! و اگر نشه خوبی دید که چه تورم وحشتناکی خواهیم داشت.مسیولین خدایی نکرده این کاهش تورم رو به خودشون نگیرن
تمام این حرف ها دروغ فاحش و کذب محض است ما آثار کاهش و افزایش تورم و گرانی را در فشاری که به همه جای بدنمان میاید میفهمیم و ما همه جای بدنمان پاره شده است از فشار تورم آنوقت شما می گویید(کاهش)!!!!
دروغه
دروغه
دروغه
رها کنید این دولت را
نابود کردید ما مردم بدبخت و فلک زده را
رها کنید
شما نتونستید یک پروژه کوچیک مثل بازار میوه وتره با شهریاررا تموم کنید آن هم بعد از 8 سال که تازه سرمایه گذار هم داشتید وفقط باید مدیریت می کردید. آن هم نتونستید بعد چطور می خواهید تورم را پایین بیاورید.
ابتدای سال تورم 500 درصدی داشتیم صدایش را در نیاوردید .
حالا اکثریت مردم قدرت خرید ندارند ، نگران نباشید تا پایان سال وقت زیاد است برای افزایش قیمت‌ها به قول معروف شب دراز است
1 - این آمار از کجا درآمده؟ متعلق به جه سازمانی است ؟ صحت اعداد آن چگونه پایش شده
2 - این نمودار چگونه نموداری است که بسیاری از میله های آن عدد ندارد و تازه با افتخار خودش را با چهار ماه قبل مقایسه میکند نه حتی با 5 ماهه و یک ساله .
3 - در مقاله فوق بخشی از اعداد و ارقام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته که بدون شاخصهای سالانه تورم و سایر اعداد کاملا بی معنی است مثلا با افتخار عنوان کرده که تورم ماهانه از 12.2 به 2 رسیده
بازی با اعداد و فکر افرادی که از آمار سررشته ندارند
حتی اگر آمار تورم ماهانه یعنی افزایش قیمت نسبت به ماه قبل صفر هم باشد باز در شاخص تورم سالانه تاثیری ندارد به عبارت دیگر تورم ماهانه عنوان میکند که این ماه نسبت به ماه قبل تورم افزایش بیشتری داشته مثلا اگر شاخص تورم سالانه در ماه قبل 40% درصد بود در این ماه با 2 درصد افزایش شاخص به 42% نسبت به ماه مشابه سال قبل شده است
واگر شاخص ماهانه صفر شود یعنی اینکه این ماه با همان شیب ماه قبل نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته یعنی اگر سال قبل تورم 40% بوده این ماه نیز 40 درصد است .
همانگونه که میبینید با ارائه مقاله به این صورت به شعور آگاهان توهین کرده اید و افرادی که نیاز به این علم نداشته اند را، به تمسخر گرفته و به آنها پوز خند زده اید
اگر آزاده نیستید لااقل انسان باشید
دروغ. دروغ. دروغ
عوام را خر حساب می کنند کالاهای کنترل شده هم متوسط 5 برابر شدند تا به رسد کالاهای غیر کنترلی دولت مانند برخی داروها و لوازم بهداشتی تا 20 و 30 برابر افزایش قیمت داشتند منتهی مثل ماست و گوشت جلو دید نیست اقایان بطور مضحکی بفرمایند این ماه کاهش تورم داشتیم. غالبا جاههایی که کنترل قیمت یا قیمت دستوری بوده مانند کالاهای فلزی و ... فقط سفره ای برای عده ای معلوالحال پهن شده بود که بیت المال را بالا بکشند مانند فولاد مبارکه و ملی مس خودروسازیها
تورم ماهيانه گوشت و روغن منتفي شد !
--------
خب ، اين مثل اينه كه به بنده بگويند بنز پانصد ميليون ارزان شد ! ... بله ؟ ..ببخشيد ! تحصيلات اقتصادي ندارم ، من باب مثال عرض كردم. !
با توجه به تقریبا سه برابر شدن قیمت ها و در مقابل ثابت ماندن و حتی کاهش قیمت ارز طی سال گذشته نشان می دهد پول ملی به همین میزان یعنی بیش از سه برابر تقویت شده است.
در برابر قیمت های امروز دلار باید حداقل 90 هزار تومان باشد که نیست.
امیدوارم کسی بحث تورم را با منطق من قاطی نکند.
این افتخار نیست که قیمتها 7 برابر در سال گذشته شدند در دوره دولت جدید و به همت آن بیش از ده برابر شدند. حالا به اوج رساندند با وقاحت اعلام میکنند تورم کاهشی است چه موجوداتی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بعد از افزایش چندین برابری قیمتها دیگر چه جای افزایش است؟ مردم را مسخره کرده اید؟ مثلا روغن 500 درصد گران شد و حالا که 10-15 درصد کم شده خوشحال باشیم؟
خدا خیرتان بده همین طور هست که میفرمایید کن فکر کردم تورم زیر صفره ولی حالا که میفرماییذ 3ه در صد باشه بنده همین امروز رفتم بازار تره بار قزل قلعه ذوتا روغن مایه خریدم سیصد وشصت وشش هزار تومان خیلی ذوق زده شدم که این همه اررانی مگه میشه حلا فهمیدمتورم آمده پائین سه در صد این خودش یکمعجزه هست والا دمتان گرم
با بازی با اعداد تورم را طوری اعلام می کنند که کاهشی باشه! در حالیکه افزایشی است!
وای خدا خوش به حالمون مثل ژاپن شدیم تورم منفی شد ما چقدر خوشبختیم!!!
دارید با این امارهای الکی مردم را گول میزنید برید قیمتهای کف خیابون را ببینید بعد از اون امارهای من دراوردی که چهل ساله به خوردمان میدید وهر سال بدتر از سال قبل میشه صحبت کنید
سنگ پا قزوین که می گند یعنی این، دیگه حدی برای کران شدن هست ؟ اینهمه تناقض گویی در کجا پیدا می شود، خود .. خود خندی! عجب مرد هنرمندی
جوک می گید . همین هفته مرغ گران شد . گرانی بیداد می کنه . اجاره مسکن سر ب فلک گذاشته . به سرنوشت کمونیست دچار می شیم . دروغ و دزدی . و سرنگونی . تجزیه ایران رو همه خواهند پذیرفت .
این چیزها با واقعیت زندگی در ایران همخوانی ندارد پس چرا ، احتمالا دوتا ایران وجود این آمار مال یک یعد دیگه آیت کخ امارنویس و مسوولان توش زندگی میکنند اینجا که ما هستیم هر روز همه چیز داره گران‌تر می‌شود هیچ چیزی به جز وضعیت زندگی مردم منفی نمیشود
چیزی که میگید رو حس نمیکنیم. تنها چیزی که حس میشه تورم و گرونی هست.
کاهش دو دهم درصد از ۴۰ درصد را نمی گویند کم شدن. بلکه به عنوان خطای محاسبه چشم پوشی می کنند نه اینکه راجع به آن مطلب بنویسند
یه جوانمردی جواب بده لطفاً: آیا دروغگوها به بهشت میروند؟؟؟
این عددسازیا به درد خودتون میخوره، مردم وقتی میرن خرید میفهمن شماها سواد اداره کشور رو ندارین و همه چی روزانه گرون میشه
این کاهش تورم فکر کنم محله مسئولان اتفاق افتاده چون بقیه جاها که خبری از کاهش تورم نیست
کمر طبقه متوسط و ضعیف را شکستین و از پایین امدن تورم صحبت میکنید؟
ببینید بی بی سی چجور پروپاگاندا میکنه. تیتر زده که تورم سالانه منتهی به مرداد یک درصد زیاد شد و به 41/5 درصد رسید! این حرف راسته اما داره یک تصور دروغی رو توی ذهن مخاطب ایجاد میکنه. چون تورم مردادماه خیلی هم کم شده و این رو بی بی سی در تیتر نمیاره! دلیل اینکه تورم سالانه منتهی به مرداد زیاده به خاطر تورم ماههای گذشته است!
در واقع بی بی سی و بقیه رسانه های غربی خیلی وقتها با حرفهای راست، یک تصور دروغ رو در مخاطب ایجاد میکنند چون تنها یک بخشی از واقعیت رو میگن یا یک بخش رو بیشتر بهش میپردازن!
لابد توقع داشتید بعد از افزایش ۳۰۰ درصدی هر ماه همینقدر بره بالا
. با این قدرت خرید مردم امکان از این بیشتر گران شدن نیست. مردم همین قیمت ها را هم نمی توانند بپردازند.
واقعا چجوری ادعا میکنید تورم کم شده
چقدر دروغ
روغن رو پنج برابر کردید حالا ده درصد اومده پایین شده منفی باید خوشحال باشیم یا کف بزنیم براتون
خیلی ....
تابی نظرات را انعکاس بده! جدیدا کم کار شدید
تصمیم دولت ابراهیم رئیسی در اواخر اردیبهشت برای حذف ارز ترجیحی واردات بعضی از کالاهای اساسی از جمله خوراک دام و دانه‌های روغنی به جهش بی‌سابقه قیمت مواد غذایی منجر شد و باعث شد نرخ تورم ماهانه در خردادماه رکورد بشکند.
70000تومان قيمت گوشت ميره بالا ،حالا 10000تومان اومده پايين تورم شده منفي.
چش نخوريد
شما نخبه ترین هستید
قیمت روغن از 80 به 480 افرایش یافت و بعدش ده درصد کمش کردید، الان ادعای کاهش نرخ تورم دارید؟
کاهش قیمت های مواد غذایی از جمله آرد و روغن بصورت جهانی هست که از حدود دو ماه پیش آغاز شده. فکر نکنید دولت داره شق القمر میکنه.
جوری دولت مجوز گران کردن داده به روغن که حالا تولید کنندگان زیر اون قیمت حاضر شدن عرضه کنن
وقتی عقل در بدن (یعنی دولت)نباشه بدن(یعنی ملت)در عذاب است
در ثانی تورم چی کاهش پیدا کرده؟؟جوری میگید انگار ارزون شده
خیر یعنی این ماه نسبت به ماه قبل باز دو درصد(به گفته شما)گرونتر شده
دکتر رئیسی کارش درسته چون غیرت داره شرف داره
کم شدن نرخ تورم یک دروغ بزرگ تر است

ارزان شدن بسیار کم قیمت گوشت و روغن هم فقط بخاطر عدم توان ۹۰ درصد مردم زیر خط فقر و فلاکت و بدبختی و عقب مانده گی رفته میباشد و بس
گویند سه نوع دروغ داریم: دروغ کوچک، دروغ بزرگ، آمار
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل